Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256435)

reservespeler 9 december 2020 07:38

Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen
 
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

morte-vivante 9 december 2020 07:44

jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit

reservespeler 9 december 2020 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9540031)
jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit

De taal is een heel belangrijk onderdeel.

1207 9 december 2020 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540032)
De taal is een heel belangrijk onderdeel.

welbehagen, welbevinden, het moet leuk zijn is absoluut prioritair en elke suggestie dat een kind het misschien niet/onvoldoende kan en/of verkeerd zit is pure kindermishandeling.
blijven zitten is bijna hetzelfde als kinderen in een kelder opsluiten dus absoluut not done.

stelt ge dit vast in migrantenwijken omdat 8jarigen daar geen Vlaams kunnen, of ruim onvoldoende? dan zijt ge uiteraard een neonazi racist.
kop in eht zand en laat leerkrachten maar remediëren. Dat ge op den duur een hele klas meot remediËren?

maar het is zoals corona
buitenland stelt vast dat wij de slechtsten zijn maar laat ons hier niets onderzoeken. Dan heeft iedereen wel een beetje gelijk en kunnen we blijven aanmodderen.

een hoog onderwijsniveau zorgt net voor sociale mobiliteit en dat ge kunt doorgroeien.
in Borgerhout iedereen er maar doorlaten is geen oplossing voor die gasten, ok op papier kunt ge zeggen dat al die gasten hun papiertje hebben.

denkimi 9 december 2020 08:31

1 allochtoon in een klas Vlamingen gaat snel Nederlands leren. 1 Vlaming in een klas vol vreemdelingen gaat zijn Nederlands afleren.

We weten allemaal waar het probleem zit, maar het mag natuurlijk weer niet benoemd worden.

reservespeler 9 december 2020 08:32

Ik bracht hier onlangs het verhaal van de kip, die zaaide, oogstte en brood bakte.

Awel, dat is hier ook van toepassing.

Jantje 9 december 2020 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540029)
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

Je kan kiezen, kwaliteit of kwantiteit, beide samen gaat niet.

Vette Pois(s)on 9 december 2020 10:28

stom blijft stom

stout wordt stouter

Rudy 9 december 2020 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540029)
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

Bron DS : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201208_98040896

Als ik het artikel in DS lees dan wordt er vooral geopteerd voor professionalisering van de leerkracht.
Volgens mij heeft de overheid gewoonweg schrik om een kat een kat te noemen. Het probleem bevindt zich niet bij de leerkracht. Integendeel, het probleem bevindt zich bij de leerling.
Als je als leerkracht, lesgever, voor een klas staat met nogal zwakke leerlingen dan heb je twee mogelijkheden:
-Ofwel buis je al wie niet voldoet met het risico dat de directie je met de vinger wijst;
-Ofwel kies je de weg van de minste weerstand: buis enkel de zwaksten van de zwakken.

marie daenen 9 december 2020 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540197)
Bron DS : https://www.standaard.be/cnt/dmf20201208_98040896

Als ik het artikel in DS lees dan wordt er vooral geopteerd voor professionalisering van de leerkracht.
Volgens mij heeft de overheid gewoonweg schrik om een kat een kat te noemen. Het probleem bevindt zich niet bij de leerkracht. Integendeel, het probleem bevindt zich bij de leerling.
Als je als leerkracht, lesgever, voor een klas staat met nogal zwakke leerlingen dan heb je twee mogelijkheden:
-Ofwel buis je al wie niet voldoet met het risico dat de directie je met de vinger wijst;
-Ofwel kies je de weg van de minste weerstand: buis enkel de zwaksten van de zwakken.

Het probleem ligt hoofdzakelijk niet bij de leerkracht, noch bij de leerling... Het probleem ligt bij het gezag dat dwaze eisen stelt en om die te kunnen halen het niveau van het onderwijs daar aan opoffert...

CUFI 9 december 2020 12:08

Het Marrakeshpact van Theo Francken zal daar geen beterschap in brengen.
Als de bevolking dan 2 generaties verder hun eigen naam met moeite kan schrijven, hoeven ze ons niet via omwegen ondemocratische wetten op te dringen zoals nu.

De situarie in 2 zinnen.

reservespeler 9 december 2020 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9540220)
Het Marrakeshpact van Theo Francken zal daar geen beterschap in brengen.
Als de bevolking dan 2 generaties verder hun eigen naam met moeite kan schrijven, hoeven ze ons niet via omwegen ondemocratische wetten op te dringen zoals nu.

De situarie in 2 zinnen.

Welk pact?

Rudy 9 december 2020 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9540204)
Het probleem ligt hoofdzakelijk niet bij de leerkracht, noch bij de leerling... Het probleem ligt bij het gezag dat dwaze eisen stelt en om die te kunnen halen het niveau van het onderwijs daar aan opoffert...

Ik ben het zowat met je eens.
Wat ik vertelde is het resultaat van wat jij vertelt.
Uiteindelijk kan je niet anders dan de lat wat lager leggen.
Trouwens, in het hoger onderwijs moet iets gelijkaardigs gebeuren. De subsidiëring gebeurt tegenwoordig op basis van de uitstroom in plaats van de instroom.
Wat de impact is op de kwaliteit, daar weten we bitter weinig over.
Maar dat zal wel een andere discussie zijn.

De schoofzak 9 december 2020 12:20

Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.

Maar welke partijen wringen tegen?

reservespeler 9 december 2020 12:21

Er is minstens 1 leerkracht / 10 leerlingen.
Alleen geven niet al de leerkrachten les.

marie daenen 9 december 2020 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540231)
Ik ben het zowat met je eens.
Wat ik vertelde is het resultaat van wat jij vertelt.
Uiteindelijk kan je niet anders dan de lat wat lager leggen.
Trouwens, in het hoger onderwijs moet iets gelijkaardigs gebeuren. De subsidiëring gebeurt tegenwoordig op basis van de uitstroom in plaats van de instroom.
Wat de impact is op de kwaliteit, daar weten we bitter weinig over.
Maar dat zal wel een andere discussie zijn.

We kunnen dan toch alleen maar besluiten dat de toestand desastreus is en dat er al lang geen sprake meer kan zijn van goed bestuur in dit land...
Want dit geldt niet alleen voor onderwijs; maar dit zijn regels die op alle vlakken gelden...

marie daenen 9 december 2020 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9540239)
Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.

Maar welke partijen wringen tegen?

Zij die het moeten hebben van corporatisme en zoveel mogelijk geld in hun zakken van bovenuit...

reservespeler 9 december 2020 12:24

Ex Ford medewerker ging werken in een school (campus) als ICT specialist. Hij zorgt dat al de keuringen en dergelijke in orde zijn.
De man moest ne D cursus volgen, zodat ze hem kunnen betalen.
De man heeft, buiten de verplichte stage, nog geen minuut les gegeven.

CUFI 9 december 2020 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9540239)
Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.

Maar welke partijen wringen tegen?

De NVA kan beide handen kussen door figuren als Michael Freilich en Zuhal Demir te hebben. Ben Weyts muilkorfde de kinderen op school, Bart Dewever steunt invallen zonder huiszoeking en Theo Francken geeft nu kritiek op een beleid dat hij zelf opstartte als minister van asiel en migratie.

Revelations 3 15 I know thy works, that thou art neither cold nor hot: I would thou wert cold or hot. 16 So then because thou art lukewarm, and neither cold nor hot, I will spue thee out of my mouth.

Mambo 9 december 2020 12:43

Zo moeilijk is een aanpassing niet.

Al wie geen Nederlands kan in het bijzonder onderwijs.
De rest in het gewoon onderwijs.
5 fouten op uw blad is terug 0/10
En jaartje overdoen.

Gelijk vroeger.
En wat lappen rond uw oren.

Rudy 9 december 2020 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9540246)
We kunnen dan toch alleen maar besluiten dat de toestand desastreus is en dat er al lang geen sprake meer kan zijn van goed bestuur in dit land...
Want dit geldt niet alleen voor onderwijs; maar dit zijn regels die op alle vlakken gelden...

Het wordt tijd dat het bestuur zich eens gaat bezinnen.
Wat er niet in zit krijg je er niet uit. Als dat kind het Nederlands niet goed begrijpt dan mist die ook een deel van de rest van de inhoud van de les.
Ik herinner mij de discussie over de vaststelling dat het altijd dezelfde zijn die in het beroepsonderwijs belanden.
Hier in Mechelen heb je veel scholen. De een is wat populairder dan de andere. Er zijn scholen met een goeie reputatie. Er zijn scholen met het etiket concentratieschool.
Ik stel vast dat er zelfs Marokkaanse ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in een concentratieschool vol Marokkanen zit.
Het is een rare situatie.
De fout zit niet bij het onderwijs zelf. Die doet haar best.

Zipper 9 december 2020 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9540029)
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”


HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.


Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!

Ja, we moeten nog meer analfabeten naar hier halen, die we dan "par force" een diploma willen laten halen.

1207 9 december 2020 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540329)
De fout zit niet bij het onderwijs zelf. Die doet haar best.

de fout zit toch duidelijk bij het beleid binnen at onderwijs?
mensen die nog nooit voor een klas gestaan hebben beslissen dan dat ge in de lagere school eigenlijk niet meer moogt blijven zitten.

dan spreekt het toch voor zich dat ge vanaf het 3e leerjaar met serieuze achterstanden zit, zoals de internationale test bewijst

leerkrachten worden met zoveel zinloos werk overladen dat ik snap dat ze kinderen erdoor laten. Het beleid heeft ooit beslist dat slechte punten nooit de verantwoordelijkheid vh kind zijn maar altijd vd leerkracht.

wat kan een leerkracht in het 4e eraan doen als hij op 1/9 kinderen binnenkrijgt die de leerstof vh 2e en 3e neit eens onder de knie hebben? mijn nichtje zit in zo'n situatie

Ze begint aan de latijnse maar heeft in het lager onderwijs nooit iets gezien wat met zinsontleding te maken had, hooguit een kleuterversie daarvan, want vervelend en saai en moeilijk. Waarschijnlijk slecht voor hun welbevinden. Al die kinderen in haar klas zitten op 1/9 al met een seziruze achterstand want voor latijn moet ge zinsontleding ooit gezien hebben.

Walvader 9 december 2020 16:22

Uit de Standaard:

1. Het GO! beklemtoont ook dat er meer aandacht moet zijn voor sterke onderwijsprofessionals, bijvoorbeeld via teamwerking of meer leerkrachten met een masterdiploma in het basisonderwijs.

Opmerking: Ons basisonderwijs WAS goed, ZONDER Masters/licentiaten. DAT gaat dus de huidige situatie niet veranderen.

2. ‘Het niveau van de sterke leerlingen blijft stabiel, maar de zwakkere leerlingen gaan erop achteruit. Als we de prestaties van de leerlingen koppelen aan de sociaal-economische status, wordt de kloof groter’,

Opmerking: zullen we stellen dat de sociaal-economische ( vooral sociale !!! ) status belangrijk is. Als de helft van je leerlingen basisonderwijs in Antwerpen thuis GEEN Nederlands praat, dan ligt daar weer een puzzelstukje klaar.

Cijfers, cijfers, cijfers ! De studie die gebeurt is, moet toch haarfijn kunnen zeggen welke scholen het goed doen en welke niet. Zonder de scholen daarom zelf als schuldige te willen aanwijzen, kan je dan wel kijken welke typeleerlingen daar zitten. Ipv dus alles op een hoop te gooien en naar een gemiddelde te kijken, eens kijken naar de echte probleemgevallen.

CUFI 9 december 2020 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9540376)
de fout zit toch duidelijk bij het beleid binnen at onderwijs?
mensen die nog nooit voor een klas gestaan hebben beslissen dan dat ge in de lagere school eigenlijk niet meer moogt blijven zitten.

dan spreekt het toch voor zich dat ge vanaf het 3e leerjaar met serieuze achterstanden zit, zoals de internationale test bewijst

leerkrachten worden met zoveel zinloos werk overladen dat ik snap dat ze kinderen erdoor laten. Het beleid heeft ooit beslist dat slechte punten nooit de verantwoordelijkheid vh kind zijn maar altijd vd leerkracht.

wat kan een leerkracht in het 4e eraan doen als hij op 1/9 kinderen binnenkrijgt die de leerstof vh 2e en 3e neit eens onder de knie hebben? mijn nichtje zit in zo'n situatie

Ze begint aan de latijnse maar heeft in het lager onderwijs nooit iets gezien wat met zinsontleding te maken had, hooguit een kleuterversie daarvan, want vervelend en saai en moeilijk. Waarschijnlijk slecht voor hun welbevinden. Al die kinderen in haar klas zitten op 1/9 al met een seziruze achterstand want voor latijn moet ge zinsontleding ooit gezien hebben.

Neen scholen zijn gebonden aan de overheid en als de overheid zegt dat je bepaalde zaken niet meer mag doen (zoals spellingscontrole) dan kan je daar als school niets aan doen.
Ge kunt zo hele klassen vol gooien zonder die jeugd eerst naar integratiecursussen gestuurd te hebben; als dat mislukt is dat door de overheid en niet de school.

Als de school bepaalde zaken achterwege laat kan je wel als ouder thuis aanvullen. Bij de les afvragen doe ik er altijd wat bonusvragen bij ;)

daiwa 9 december 2020 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9540357)
Ja, we moeten nog meer analfabeten naar hier halen, die we dan "par force" een diploma willen laten halen.

Daarom ligt de lat nu bijna op de grond.

Citaat:

Leerlingen die “verniticht” in plaats van “vernietigd” schrijven op een toets Nederlands: dat is een dikke rode streep erdoor en een punt minder, zou je denken. Maar volgens leerkracht Nederlands Tomas Demesmaeker moet hij zo’n miskleun wel degelijk goedkeuren wanneer de toets niet over spelling gaat. Daarmee legt hij een wrevel bloot die bij veel meer taalleraren leeft.
“Even kleine frustratietweet: ‘verniticht’, ‘elektrisiteut’, ‘maschine’,... Ik ‘moet’ het allemaal goedkeuren want de antwoorden zijn inhoudelijk correct en ik toets luistervaardigheid, geen spelling ...

Mambo 9 december 2020 16:37

Het zal nog verslechteren.
Eenmaal de jeugd zal les geven is de maschine verniticht.

Tavek 9 december 2020 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540329)
Het wordt tijd dat het bestuur zich eens gaat bezinnen.
Wat er niet in zit krijg je er niet uit. Als dat kind het Nederlands niet goed begrijpt dan mist die ook een deel van de rest van de inhoud van de les.
Ik herinner mij de discussie over de vaststelling dat het altijd dezelfde zijn die in het beroepsonderwijs belanden.
Hier in Mechelen heb je veel scholen. De een is wat populairder dan de andere. Er zijn scholen met een goeie reputatie. Er zijn scholen met het etiket concentratieschool.
Ik stel vast dat er zelfs Marokkaanse ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in een concentratieschool vol Marokkanen zit.
Het is een rare situatie.
De fout zit niet bij het onderwijs zelf. Die doet haar best.

Niveau van de leerkracht is op dit moment erbarmelijk, zeker op de lagere school en de lagere graden van het middelbaar.

Vakinhoudelijk beheersen die mensen hun stof niet meer. En dat straalt over op de kinderen. Het resultaat van jarenlange focus op pedagogie en vaardigheden.

Ik probeer hier vriendelijk mee te zeggen dat veel leerkrachten een beetje dom zijn.

1207 9 december 2020 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9540498)
Neen scholen zijn gebonden aan de overheid en als de overheid zegt dat je bepaalde zaken niet meer mag doen (zoals spellingscontrole) dan kan je daar als school niets aan doen.

zoals altijd in Belgie
alles is hopeloos versnipperd, iedereen beslist en niemand is verantwoordelijk

tavek
als de lerarenopleiding een lege doos is waar iedereen bijv oorbaat geslaagd is, da kunt ge de studenten ni verwijten.

mo da in de lagere school amper 10% voldoende Frans beheerst voor het 5e leerjaar klopt gelijk een bus

CUFI 9 december 2020 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9540536)
zoals altijd in Belgie
alles is hopeloos versnipperd, iedereen beslist en niemand is verantwoordelijk

En zelfbeschikkingsrecht verdwijnt zo omdat de overheid alles regelt.

Waarom duwen ze alles in de afgrond? Omdat ze dan de enige zijn die over alles en iedereen controle kunnen uitvoeren. Als enige alles kunnen aanreiken en dus bepalen wat mag gedacht en gepresteerd mag worden vanuit hun aangeboden realiteitsbeeld.

Maar waarschuw daartegen en ze geven je een aluhoed en allerlei labels erbij.
De globalistische Kabaal en zijn massavorming.

Op politiek niveau is dat nog een stuk erger. Daar kom je enkel aan de top als je een wolf in schaapsklederen bent en het spel meespeelt. Wie niet meespeelt wordt van het bord gegooid door alle pionnen die tegelijk op je afkomen met de doorkroon en kruisiging door laster met allerlei leugens. De media kan snel tegen 1 keren omdat dat al reeds in controle is van de overheid (en zij daarboven wiens naam we niet spreken)

daiwa 9 december 2020 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9540509)
Het zal nog verslechteren.
Eenmaal de jeugd zal les geven is de maschine verniticht.

:lol:

Rudy 9 december 2020 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9540530)
Niveau van de leerkracht is op dit moment erbarmelijk, zeker op de lagere school en de lagere graden van het middelbaar.

Vakinhoudelijk beheersen die mensen hun stof niet meer. En dat straalt over op de kinderen. Het resultaat van jarenlange focus op pedagogie en vaardigheden.

Ik probeer hier vriendelijk mee te zeggen dat veel leerkrachten een beetje dom zijn.

Ik probeer nog vriendelijk te zijn tegenover leerkrachten in de lagere school.
Een anekdote, niet uit de duim gezogen.
Toen mijn jongsten in het 5de (of 6de) leerjaar zaten, een goeie 15 jaar geleden, kreeg ik een verbetering van hun taak (of test) Frans onder mijn ogen.
Wat ik las was inderdaad erbarmelijk. Zelfs de verbetering was verkeerd. Ik was van plan om te gaan protesteren, heb het niet gedaan.
Hoe dan ook. Mijn conclusie was dat er inderdaad iets mis is met de vakkennis bij leerkrachten lager onderwijs.
Ik begrijp dat het voor hen niet evident is. Je moet als leerkracht in het basisonderwijs een beetje van alles weten en kennen.
Als dat wordt verwacht dan moet dat ook de realiteit zijn.

Mijn nichtje in Parijs is universitair geschoold en geeft Engels in de middelbare school. Ze zegt mij dat je tegenwoordig universitair moet zijn om les te mogen geven.

Wij, in België, zitten nog altijd met leerkrachten die via sociale promotie aan de bak geraakt zijn. Of, ze volgden de normaalschool, 2 jaren, met meer stage dan theorie. Die misschien wel hun best proberen te doen, maar toch beperkt zijn.

Vergeet ook niet dat in veel scholen nog van die oude garde rondloopt die de jonge ambitieuze leerkrachten afbreken.
De directie, die de kerk in het midden wilt houden, is cynisch genoeg dikwijls afhankelijk van die oude garde.

Libro 9 december 2020 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9540031)
jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit

De kinderen kregen o.a. de vraag welk van de volgende dieren een ruggengraat heeft: een octopus, een vlinder, een kikker en nog iets. Slechts 35% antwoordde de kikker....

1207 9 december 2020 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9540745)
De kinderen kregen o.a. de vraag welk van de volgende dieren een ruggengraat heeft: een octopus, een vlinder, een kikker en nog iets. Slechts 35% antwoordde de kikker....

als je hen dat neit leert en uw lessen beperken zich tot mensen, planten en dieren houdt het rap op.

Zucht 9 december 2020 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9540745)
De kinderen kregen o.a. de vraag welk van de volgende dieren een ruggengraat heeft: een octopus, een vlinder, een kikker en nog iets. Slechts 35% antwoordde de kikker....

De vraag was eigenlijk welk dier een "wervelkolom" heeft. Je moet er dus eerst al al de kinderen aftrekken die het woord wervelkolom niet kennen.

Rudy 9 december 2020 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9540745)
De kinderen kregen o.a. de vraag welk van de volgende dieren een ruggengraat heeft: een octopus, een vlinder, een kikker en nog iets. Slechts 35% antwoordde de kikker....

Er zijn mensen zonder ruggengraat.

Vette Pois(s)on 9 december 2020 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9540788)
Er zijn mensen zonder ruggengraat.

lol

marie daenen 9 december 2020 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9540817)
lol

Oh hij zal het over de Vlaamse politici hebben die de Belgische ladder enkel kunnen opklimmen op voorwaarde dat ze geen ruggegraat hebben...

kelt 9 december 2020 22:22

Bon....

Het is niet voor het een of ander maar de hersenen van onze jeugd zijn de ENIGE "grondstof" waarmee Vlaanderen zal moeten werken...Evident is er iets aan het fout lopen.Enkele jaren konden we ons allemaal de begoocheling maken dat de "relatieve achteruitgang" vooral kwam omdat steeds meer naties snel vooruit gingen.....

Dat is gedaan nu,zulke begoocheling...

Er is nog wat tijd.....om te stoppen met ermee te spelen.Te beginnen met STOPPEN met spelen met de leraars...

marie daenen 9 december 2020 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9540826)
Bon....

Het is niet voor het een of ander maar de hersenen van onze jeugd zijn de ENIGE "grondstof" waarmee Vlaanderen zal moeten werken...Evident is er iets aan het fout lopen.Enkele jaren konden we ons allemaal de begoocheling maken dat de "relatieve achteruitgang" vooral kwam omdat steeds meer naties snel vooruit gingen.....

Dat is gedaan nu,zulke begoocheling...

Er is nog wat tijd.....om te stoppen met ermee te spelen.Te beginnen met STOPPEN met spelen met de leraars...

Nog niet door dat in la Belgique alles muurvast zit en dat er gestopt zal worden met niets... zolang dit onland met vaste hand zichzelf en alleen zichzelf bedient...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be