![]() |
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”
HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO. Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme. Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen? Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten! |
jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit
|
Citaat:
|
Citaat:
blijven zitten is bijna hetzelfde als kinderen in een kelder opsluiten dus absoluut not done. stelt ge dit vast in migrantenwijken omdat 8jarigen daar geen Vlaams kunnen, of ruim onvoldoende? dan zijt ge uiteraard een neonazi racist. kop in eht zand en laat leerkrachten maar remediëren. Dat ge op den duur een hele klas meot remediËren? maar het is zoals corona buitenland stelt vast dat wij de slechtsten zijn maar laat ons hier niets onderzoeken. Dan heeft iedereen wel een beetje gelijk en kunnen we blijven aanmodderen. een hoog onderwijsniveau zorgt net voor sociale mobiliteit en dat ge kunt doorgroeien. in Borgerhout iedereen er maar doorlaten is geen oplossing voor die gasten, ok op papier kunt ge zeggen dat al die gasten hun papiertje hebben. |
1 allochtoon in een klas Vlamingen gaat snel Nederlands leren. 1 Vlaming in een klas vol vreemdelingen gaat zijn Nederlands afleren.
We weten allemaal waar het probleem zit, maar het mag natuurlijk weer niet benoemd worden. |
Ik bracht hier onlangs het verhaal van de kip, die zaaide, oogstte en brood bakte.
Awel, dat is hier ook van toepassing. |
Citaat:
|
stom blijft stom
stout wordt stouter |
Citaat:
Als ik het artikel in DS lees dan wordt er vooral geopteerd voor professionalisering van de leerkracht. Volgens mij heeft de overheid gewoonweg schrik om een kat een kat te noemen. Het probleem bevindt zich niet bij de leerkracht. Integendeel, het probleem bevindt zich bij de leerling. Als je als leerkracht, lesgever, voor een klas staat met nogal zwakke leerlingen dan heb je twee mogelijkheden: -Ofwel buis je al wie niet voldoet met het risico dat de directie je met de vinger wijst; -Ofwel kies je de weg van de minste weerstand: buis enkel de zwaksten van de zwakken. |
Citaat:
|
Het Marrakeshpact van Theo Francken zal daar geen beterschap in brengen.
Als de bevolking dan 2 generaties verder hun eigen naam met moeite kan schrijven, hoeven ze ons niet via omwegen ondemocratische wetten op te dringen zoals nu. De situarie in 2 zinnen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat ik vertelde is het resultaat van wat jij vertelt. Uiteindelijk kan je niet anders dan de lat wat lager leggen. Trouwens, in het hoger onderwijs moet iets gelijkaardigs gebeuren. De subsidiëring gebeurt tegenwoordig op basis van de uitstroom in plaats van de instroom. Wat de impact is op de kwaliteit, daar weten we bitter weinig over. Maar dat zal wel een andere discussie zijn. |
Daar is maar één partij die het Vrij Onderwijs durft aan te pakken, en dat is de nva.
Maar welke partijen wringen tegen? |
Er is minstens 1 leerkracht / 10 leerlingen.
Alleen geven niet al de leerkrachten les. |
Citaat:
Want dit geldt niet alleen voor onderwijs; maar dit zijn regels die op alle vlakken gelden... |
Citaat:
|
Ex Ford medewerker ging werken in een school (campus) als ICT specialist. Hij zorgt dat al de keuringen en dergelijke in orde zijn.
De man moest ne D cursus volgen, zodat ze hem kunnen betalen. De man heeft, buiten de verplichte stage, nog geen minuut les gegeven. |
Citaat:
Revelations 3 15 I know thy works, that thou art neither cold nor hot: I would thou wert cold or hot. 16 So then because thou art lukewarm, and neither cold nor hot, I will spue thee out of my mouth. |
Zo moeilijk is een aanpassing niet.
Al wie geen Nederlands kan in het bijzonder onderwijs. De rest in het gewoon onderwijs. 5 fouten op uw blad is terug 0/10 En jaartje overdoen. Gelijk vroeger. En wat lappen rond uw oren. |
Citaat:
Wat er niet in zit krijg je er niet uit. Als dat kind het Nederlands niet goed begrijpt dan mist die ook een deel van de rest van de inhoud van de les. Ik herinner mij de discussie over de vaststelling dat het altijd dezelfde zijn die in het beroepsonderwijs belanden. Hier in Mechelen heb je veel scholen. De een is wat populairder dan de andere. Er zijn scholen met een goeie reputatie. Er zijn scholen met het etiket concentratieschool. Ik stel vast dat er zelfs Marokkaanse ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in een concentratieschool vol Marokkanen zit. Het is een rare situatie. De fout zit niet bij het onderwijs zelf. Die doet haar best. |
Citaat:
|
Citaat:
mensen die nog nooit voor een klas gestaan hebben beslissen dan dat ge in de lagere school eigenlijk niet meer moogt blijven zitten. dan spreekt het toch voor zich dat ge vanaf het 3e leerjaar met serieuze achterstanden zit, zoals de internationale test bewijst leerkrachten worden met zoveel zinloos werk overladen dat ik snap dat ze kinderen erdoor laten. Het beleid heeft ooit beslist dat slechte punten nooit de verantwoordelijkheid vh kind zijn maar altijd vd leerkracht. wat kan een leerkracht in het 4e eraan doen als hij op 1/9 kinderen binnenkrijgt die de leerstof vh 2e en 3e neit eens onder de knie hebben? mijn nichtje zit in zo'n situatie Ze begint aan de latijnse maar heeft in het lager onderwijs nooit iets gezien wat met zinsontleding te maken had, hooguit een kleuterversie daarvan, want vervelend en saai en moeilijk. Waarschijnlijk slecht voor hun welbevinden. Al die kinderen in haar klas zitten op 1/9 al met een seziruze achterstand want voor latijn moet ge zinsontleding ooit gezien hebben. |
Uit de Standaard:
1. Het GO! beklemtoont ook dat er meer aandacht moet zijn voor sterke onderwijsprofessionals, bijvoorbeeld via teamwerking of meer leerkrachten met een masterdiploma in het basisonderwijs. Opmerking: Ons basisonderwijs WAS goed, ZONDER Masters/licentiaten. DAT gaat dus de huidige situatie niet veranderen. 2. ‘Het niveau van de sterke leerlingen blijft stabiel, maar de zwakkere leerlingen gaan erop achteruit. Als we de prestaties van de leerlingen koppelen aan de sociaal-economische status, wordt de kloof groter’, Opmerking: zullen we stellen dat de sociaal-economische ( vooral sociale !!! ) status belangrijk is. Als de helft van je leerlingen basisonderwijs in Antwerpen thuis GEEN Nederlands praat, dan ligt daar weer een puzzelstukje klaar. Cijfers, cijfers, cijfers ! De studie die gebeurt is, moet toch haarfijn kunnen zeggen welke scholen het goed doen en welke niet. Zonder de scholen daarom zelf als schuldige te willen aanwijzen, kan je dan wel kijken welke typeleerlingen daar zitten. Ipv dus alles op een hoop te gooien en naar een gemiddelde te kijken, eens kijken naar de echte probleemgevallen. |
Citaat:
Ge kunt zo hele klassen vol gooien zonder die jeugd eerst naar integratiecursussen gestuurd te hebben; als dat mislukt is dat door de overheid en niet de school. Als de school bepaalde zaken achterwege laat kan je wel als ouder thuis aanvullen. Bij de les afvragen doe ik er altijd wat bonusvragen bij ;) |
Citaat:
Citaat:
|
Het zal nog verslechteren.
Eenmaal de jeugd zal les geven is de maschine verniticht. |
Citaat:
Vakinhoudelijk beheersen die mensen hun stof niet meer. En dat straalt over op de kinderen. Het resultaat van jarenlange focus op pedagogie en vaardigheden. Ik probeer hier vriendelijk mee te zeggen dat veel leerkrachten een beetje dom zijn. |
Citaat:
alles is hopeloos versnipperd, iedereen beslist en niemand is verantwoordelijk tavek als de lerarenopleiding een lege doos is waar iedereen bijv oorbaat geslaagd is, da kunt ge de studenten ni verwijten. mo da in de lagere school amper 10% voldoende Frans beheerst voor het 5e leerjaar klopt gelijk een bus |
Citaat:
Waarom duwen ze alles in de afgrond? Omdat ze dan de enige zijn die over alles en iedereen controle kunnen uitvoeren. Als enige alles kunnen aanreiken en dus bepalen wat mag gedacht en gepresteerd mag worden vanuit hun aangeboden realiteitsbeeld. Maar waarschuw daartegen en ze geven je een aluhoed en allerlei labels erbij. De globalistische Kabaal en zijn massavorming. Op politiek niveau is dat nog een stuk erger. Daar kom je enkel aan de top als je een wolf in schaapsklederen bent en het spel meespeelt. Wie niet meespeelt wordt van het bord gegooid door alle pionnen die tegelijk op je afkomen met de doorkroon en kruisiging door laster met allerlei leugens. De media kan snel tegen 1 keren omdat dat al reeds in controle is van de overheid (en zij daarboven wiens naam we niet spreken) |
Citaat:
|
Citaat:
Een anekdote, niet uit de duim gezogen. Toen mijn jongsten in het 5de (of 6de) leerjaar zaten, een goeie 15 jaar geleden, kreeg ik een verbetering van hun taak (of test) Frans onder mijn ogen. Wat ik las was inderdaad erbarmelijk. Zelfs de verbetering was verkeerd. Ik was van plan om te gaan protesteren, heb het niet gedaan. Hoe dan ook. Mijn conclusie was dat er inderdaad iets mis is met de vakkennis bij leerkrachten lager onderwijs. Ik begrijp dat het voor hen niet evident is. Je moet als leerkracht in het basisonderwijs een beetje van alles weten en kennen. Als dat wordt verwacht dan moet dat ook de realiteit zijn. Mijn nichtje in Parijs is universitair geschoold en geeft Engels in de middelbare school. Ze zegt mij dat je tegenwoordig universitair moet zijn om les te mogen geven. Wij, in België, zitten nog altijd met leerkrachten die via sociale promotie aan de bak geraakt zijn. Of, ze volgden de normaalschool, 2 jaren, met meer stage dan theorie. Die misschien wel hun best proberen te doen, maar toch beperkt zijn. Vergeet ook niet dat in veel scholen nog van die oude garde rondloopt die de jonge ambitieuze leerkrachten afbreken. De directie, die de kerk in het midden wilt houden, is cynisch genoeg dikwijls afhankelijk van die oude garde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bon....
Het is niet voor het een of ander maar de hersenen van onze jeugd zijn de ENIGE "grondstof" waarmee Vlaanderen zal moeten werken...Evident is er iets aan het fout lopen.Enkele jaren konden we ons allemaal de begoocheling maken dat de "relatieve achteruitgang" vooral kwam omdat steeds meer naties snel vooruit gingen..... Dat is gedaan nu,zulke begoocheling... Er is nog wat tijd.....om te stoppen met ermee te spelen.Te beginnen met STOPPEN met spelen met de leraars... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be