Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Californie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256498)

kelt 13 december 2020 12:40

Californie

Ach...de Sunshine State..

Gedurende mijn leven ,voortgaande op berichtgeving allerhande,had ik soms de indruk dat dat "Amerika" en zo misschien wel interessant was,maar dat een normale mens eigenlijk in Califonie behoorde te zijn..de rest leek wel......"achtergronddecor"..

En voor een tijdje leek deze staat inderdaad de snelst groeiende economische motor,residentie van steeds meer knappe koppen van over de ganse wereld...enfin....walhalla te zijn...

Helaas helaas.....succes trekt ook problemen aan.Onderhand het grootste deel van de bevolking.En problemen trekken "ambtenariaat" en "politiekers" aan die "problemen willen oplossen"......OP kosten van de succesvollen....

De stadsvlucht van de "besten en de ondernemers" beperkte zich eerst naar de buitengebieden van de agglomeraties.Maar zelfs naar daar komen de "liberals" en hun koterie van probleemgevallen en bijgaande stijgende taksaties op entrepreneurschap hen opzoeken....(gevolgd door de grote bosbranden)

De kruik gaat zo lang te water tot ze barst...de barst is er gekomen sedert de financiele crisis van 10 jaar geleden en is steeds wijder gegaan.

Amerikaanse sensusgegevens wijzen op een netto immigratie van arme mensen en een netto emigratie van de "middle class".....en in een "silicon valley" dat als een soort "marskolonie" moet opereren temidden een vijandige omgeving en amper nog lokaal kan recruteren moet het echt moeilijk werken zijn inmiddels.

Bedrijven vertrekken,zelfs relatief nieuwe bedrijven als Tesla en Space X ZULLEN vertrekken maar ook gevestigde waardes als Oracle...
https://arstechnica.com/tech-policy/...-texas-exodus/
Dit is niet meer de plaats waar ze nog willen werken...

Den Ardennees 13 december 2020 12:48

Ik zag wel eens een reportage dat vele migranten daar handenarbeid verrichten, bij voorbeeld op de appelsienplantages, het is dus niet allemaal negatief.

kelt 13 december 2020 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9544005)
Ik zag wel eens een reportage dat vele migranten daar handenarbeid verrichten, bij voorbeeld op de appelsienplantages, het is dus niet allemaal negatief.

De Californische overheid,blijkbaar zeer gelijkend aan menige West-Europese overheid qua gedrag,zal haar zelf veroorzaakte problemen niet kunnen bekostigen met de vruchten van de landarbeid hoor...... ;-)

Den Ardennees 13 december 2020 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9544022)
De Californische overheid,blijkbaar zeer gelijkend aan menige West-Europese overheid qua gedrag,zal haar zelf veroorzaakte problemen niet kunnen bekostigen met de vruchten van de landarbeid hoor...... ;-)

niet helemaal akkoord, hier in België krijgen zelfs de werkloze illegalen gratis ziekenzorg, onderwijs etc... In de VS moet je als vreemdeling niet teveel gaan hopen op gezondheidszorg.

Dadeemelee 13 december 2020 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9544033)
niet helemaal akkoord, hier in België krijgen zelfs de werkloze illegalen gratis ziekenzorg, onderwijs etc... In de VS moet je als vreemdeling niet teveel gaan hopen op gezondheidszorg.

Je bedoelt mensen die nog in asielprocedure zitten? Illegalen krijgen geen sociale woning of onderwijs. Ze gaan uiteraard geholpen worden als ze ernstig ziek zijn (spoedhulp).

kelt 13 december 2020 15:04

Het gaat hem niet zozeer om "illegalen" en zo hoor...Maar inderdaad werkt de staat traditioneel als een magneet voor allerlei mensen met problemen en hoop,van over de ganse VS.
Daaruit kwamen vroeger de harde werkers en entrepreneurs voort die feitelijke de ganse Westkust opbouwden.

Dat laatste,"Westkust opbouwen" en zo,lijkt niet bepaald meer het geval. :roll:

Maar vooral lijkt het er op dat het door "democraten" en "pseudo republikeinen" beheerst bestuur van de staat ,tot in zijn kleinste onderdelen toe,met hun "antics",groeiende afkeer opwekt bij ondernemingen en bij werkende mensen die gewoonweg wegsijpelen....al vele jaren lang.

Het begint des te meer op te vallen omdat normaal gezien de Pacific DE groeimotor op deze planeet zou behoren te zijn.De vraag wordt zo stilaan of "Californie" daat nog lang zal van deel uitmaken als ze zo voortdoen.

TREBRON 13 december 2020 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9544005)

Voor zover ik het weet kan Amerika, zonder buitenlandse arbeiders, legaal of niet, in de Zuidelijke Staten zijn oogst niet binnenhalen.
Als Trump die niet meer binnenlaat kunnen ze daar de boeken dichtdoen.

maddox 13 december 2020 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9544156)
Voor zover ik het weet kan Amerika, zonder buitenlandse arbeiders, legaal of niet, in de Zuidelijke Staten zijn oogst niet binnenhalen.

Wedden dat de boeren dan snel overstappen op mechanisch oogsten voor die "cash crops"?

Alsof de enorme graan en maisvelden in de VS manueel geoogst worden...

Den Ardennees 13 december 2020 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9544070)
Je bedoelt mensen die nog in asielprocedure zitten? Illegalen krijgen geen sociale woning of onderwijs. Ze gaan uiteraard geholpen worden als ze ernstig ziek zijn (spoedhulp).

ik weet zeker dat ze wel onderwijs krijgen hier.

Frankenstein 13 december 2020 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9543997)
Ach...de Sunshine State..

Gedurende mijn leven ,voortgaande op berichtgeving allerhande,had ik soms de indruk dat dat "Amerika" en zo misschien wel interessant was,maar dat een normale mens eigenlijk in Califonie behoorde te zijn..de rest leek wel......"achtergronddecor"..

En voor een tijdje leek deze staat inderdaad de snelst groeiende economische motor,residentie van steeds meer knappe koppen van over de ganse wereld...enfin....walhalla te zijn...

Helaas helaas.....succes trekt ook problemen aan.Onderhand het grootste deel van de bevolking.En problemen trekken "ambtenariaat" en "politiekers" aan die "problemen willen oplossen"......OP kosten van de succesvollen....

De stadsvlucht van de "besten en de ondernemers" beperkte zich eerst naar de buitengebieden van de agglomeraties.Maar zelfs naar daar komen de "liberals" en hun koterie van probleemgevallen en bijgaande stijgende taksaties op entrepreneurschap hen opzoeken....(gevolgd door de grote bosbranden)

De kruik gaat zo lang te water tot ze barst...de barst is er gekomen sedert de financiele crisis van 10 jaar geleden en is steeds wijder gegaan.

Amerikaanse sensusgegevens wijzen op een netto immigratie van arme mensen en een netto emigratie van de "middle class".....en in een "silicon valley" dat als een soort "marskolonie" moet opereren temidden een vijandige omgeving en amper nog lokaal kan recruteren moet het echt moeilijk werken zijn inmiddels.

Bedrijven vertrekken,zelfs relatief nieuwe bedrijven als Tesla en Space X ZULLEN vertrekken maar ook gevestigde waardes als Oracle...
https://arstechnica.com/tech-policy/...-texas-exodus/
Dit is niet meer de plaats waar ze nog willen werken...

Dit zijn de problemen samengevat in een puist mochten inwoners stug op 1 partij blijven stemmen -- gedurende decennia. We kunnen aanschouwen wat in Zweden is gebeurd. Als kiezers hun politici niet afstraffen voor hoge huizenprijzen, gevolglijk daklozen, ongecontroleerde immigratie, bezuiniging op justitie, etc, gebeuren deze dingen nu eenmaal.

Silicon Valley is een plek om snel geld te verdienen om daarna, yuppen, naar de oude stad of gemeente van herkomst terug te keren. Kantelpunt, vlucht rijke bewoners, gaat daar ook bereikt worden. Idem, kantelpunt steden als Londen en New York. Amsterdam zie ik binnenkort ook naar de mallemoer gaan.

Den Ardennees 13 december 2020 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 9544334)
Dit zijn de problemen samengevat in een puist mochten inwoners stug op 1 partij blijven stemmen -- gedurende decennia. We kunnen aanschouwen wat in Zweden is gebeurd. Als kiezers hun politici niet afstraffen voor hoge huizenprijzen, gevolglijk daklozen, ongecontroleerde immigratie, bezuiniging op justitie, etc, gebeuren deze dingen nu eenmaal.

Silicon Valley is een plek om snel geld te verdienen om daarna, yuppen, naar de oude stad of gemeente van herkomst terug te keren. Kantelpunt, vlucht rijke bewoners, gaat daar ook bereikt worden. Idem, kantelpunt steden als Londen en New York. Amsterdam zie ik binnenkort ook naar de mallemoer gaan.

De situatie in vele Franse grootsteden vind ik anders ook niet om over naar huis te schrijven.

Frankenstein 14 december 2020 03:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9544406)
De situatie in vele Franse grootsteden vind ik anders ook niet om over naar huis te schrijven.

Parijs is peperduur inderdaad. Een stad waar je beter niet een gezin kan laten opgroeien..

.. Terugkomend op Frankrijk.
Wat te denken van Frans Guyana. Een overzeese provincie die bij de gratie van een raketprogramma aan infuus wordt gehouden. Bevolkingsgroei is daar hoger dan Kameroen. Soit, Fransen stemmen dan niet decennia lang op 1 partij. Waarom het dan wel zo verschrikkelijk mis heeft kunnen gaan — is voor mij dan ook een hamvraag.

Rahowa 19 december 2020 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9544165)
Wedden dat de boeren dan snel overstappen op mechanisch oogsten voor die "cash crops"?

Alsof de enorme graan en maisvelden in de VS manueel geoogst worden...

Fruitteelt vereist nog veel manueel werk hoor.

Rahowa 19 december 2020 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9544156)

Central Valley in Californië is de moestuin van de USA.In feite een stuk woestijn met een laag vruchtbare grond er op.Het water voor de oogst komt van de Colorado rivier waar gigantische stuwmeren zijn aangebracht.De 2 grootste Lake Powell en Lake Mead bevatten samen zelfs 60 km3 zoet water,als ze vol zijn tenminste.Het probleem is dat er meer water uit de reservoirs gehaald wordt dan er bij komt.Door de toenemende bevolking komt de watervoorziening steeds meer onder druk te staan,ook de klimaatverandering zorgt voor minder neerslag en meer verdamping.

Tot nog toe was de sneeuwval in the Rocky mountains ver onder het gemiddelde deze winter,gecombineerd met een zeer droge herfst(het natte seizoen in the South-West) ziet het er voor 2021 zeer slecht uit wat de watervoorziening betreft.

In feite is de situatie nog slechter dan je op het eerste zicht zou denken want jaarlijks krijgt de Colorado-rivier nu nog een berg water van de smeltende gletsjers,maar binnen enkele jaren is ook die bron volledig op gedroogt.

Elio di Supo 19 december 2020 14:32

Geen goed moment om te verhuizen.

https://calmatters.org/california-di...limb-pandemic/

Vlad 19 december 2020 15:09

Californication

Frankenstein 19 december 2020 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9549977)

Wie zorgt dat de Californië onroerend goed bubbel blijft. Chinezen misschien? Onder de noemer van middelen veilig stellen uit China.

Elio di Supo 19 december 2020 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 9550051)
Wie zorgt dat de Californië onroerend goed bubbel blijft. Chinezen misschien? Onder de noemer van middelen veilig stellen uit China.

Ik denk dat het simpeler is hoor. Omwille van corona zijn mensen nu niet geneigd om te willen verhuizen. Zodoende is het aanbod op de huizenmarkt ook kleiner en stijgt de vraagprijs.

Gipsy 19 december 2020 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9550114)
Ik denk dat het simpeler is hoor. Omwille van corona zijn mensen nu niet geneigd om te willen verhuizen. Zodoende is het aanbod op de huizenmarkt ook kleiner en stijgt de vraagprijs.

In New York verlaten veel mensen, ook definitief, de stad. Bedrijfspanden staan voor het grootste deel leeg. Nieuwe huurcontracten zijn met 40% gekelderd.

kelt 19 december 2020 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 9550051)

Het zal een beetje zijn zoals hier.....grote hoeveelheden relatief vermogende (maar inmiddels onproduktieve-) mensen blijven nog enkele decennia leven en wonen....
Het is een van de factoren waardoor een immomarkt niet plotsklaps instort....immo is een redelijk robuuste factor...

Frankenstein 20 december 2020 02:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9550114)

Vooral de rijkste en bekendste inwoners verhuizen uit Californië als ik mijn conclusies kan trekken wat nu gaande is.

Ik vind het een eigenaardige situatie in ieder geval — dat Californië blijkbaar nog omhoog blijft gaan in onroerendgoedprijs, terwijl New York daarentegen wel naar de krats gaat.

Frankenstein 21 december 2020 12:41

Niet echt verband houdend met topic maar toch. Er is een huur / hypotheek staking in de maak. Momteel New York trendsetter na gelijkbare successen in Portland en Oregon. https://www.breitbart.com/law-and-or...d-19-pandemic/

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be