Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Tesla S- en X lijnen stilleggen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256513)

kelt 14 december 2020 18:56

Tesla S- en X lijnen stilleggen?
 
Om een of andere reden zouden de produktielijnen van de modellen S en X (in de Californische fabriek) vanaf 23 december voor "18 dagen" stilgelegd worden en werknemers van die lijnen moeten niet afkomen...

https://www.theverge.com/2020/12/13/...days-elon-musk

De "oorlog" van Elon Musk (en overigens steeds meer ondernemers) met de Staat Californie kan ermee te maken hebben natuurlijk....of er wordt een "mayor overhaul" voorzien in de eindejaarsperiode...op de lijnen van 2 modellen die eigenlijk al wat op jaren zijn?


We zullen zien,Tesla zelf heeft "geen commentaar" blijkbaar.

Micele 14 december 2020 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9545101)
Om een of andere reden zouden de produktielijnen van de modellen S en X (in de Californische fabriek) vanaf 23 december voor "18 dagen" stilgelegd worden en werknemers van die lijnen moeten niet afkomen...

https://www.theverge.com/2020/12/13/...days-elon-musk

De "oorlog" van Elon Musk (en overigens steeds meer ondernemers) met de Staat Californie kan ermee te maken hebben natuurlijk....of er wordt een "mayor overhaul" voorzien in de eindejaarsperiode...op de lijnen van 2 modellen die eigenlijk al wat op jaren zijn?

We zullen zien,Tesla zelf heeft "geen commentaar" blijkbaar.

Ik verwacht mogelijk nieuwe batterijcellen en dus ook -packs.

Ze gaan de machines en productielijnen daarvoor optimaliseren.

De formfactor 18650 (Model S en X) is aan vervanging toe.

Electrek meent dat het interieurdesign gaat veranderen: (wie weet beide)

Citaat:

https://electrek.co/2020/12/12/tesla...esign-refresh/

Tesla announces extended Model S/X production shutdown, hinting at design refresh

Fred Lambert - Dec. 12th 2020 6:55 pm ET

Tesla announced that it is going to shut down Model S and Model X production lines for an extended period of time during this holiday season.

It’s the latest indication pointing to a possible design refresh.

Tesla first brought the Model S to market in 2012.

The electric sedan has been slightly updated over the years, but design-wise, it has remained mostly unchanged since 2016.

In the automotive industry, that’s a long time, since most vehicle programs release a design refresh every four years or so.

While it hasn’t changed much design-wise, Tesla has introduced several significant performance improvements to the Model S over the last few years.

Despite those spec bumps, Model S sales haven’t been doing great over the last few years, and many believe that a design refresh would help the program.

Back in 2018, we reported on Tesla working on a significant interior design refresh that was at the time planned for the summer of 2019.

This refresh was delayed as Tesla focused all its resources on ramping Model 3 production.

The automaker is now in a much better situation and could be preparing to finally breathe more life into the Model S program.

Rumors of a possible Model S and Model X design refresh have been increasing lately — especially since Tesla announced that the Model S Plaid is going to require several important changes.

Last month, we also reported on Tesla significantly increasing the delivery timeline and price of Model S and Model X going to Europe in March.

Now we learn that Tesla is also planning an extended shutdown of the Model S and Model X production lines in Fremont factory.

In a new email this week, Tesla told employees working on those production lines that they would be shut down between December 24 to January 11.

It’s not unusual for Tesla to shut down production lines during the holidays, but this 18-day shutdown is longer than usual and not the same as Model 3 and Model Y production.

Aside from the normal holiday vacations, Tesla is giving employees an extra week of paid vacations during the shutdown.

The automaker is suggesting to employees to spend time with their families, but it also says that they could support other teams and deliveries through volunteering or some limited paid opportunities.

Tesla didn’t tell Model S and Model X production line employees the reason behind the extended shutdown, but it is adding to the rumors of a design refresh for Model S and Model X.

Micele 15 december 2020 16:48

Vroom.be denkt er het zijne van... (ze vergeten zelfs het model X)

Citaat:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/5-red...nkort-is-24073

5 REDENEN WAAROM WIJ DENKEN DAT EEN NIEUWE TESLA MODEL S VOOR BINNENKORT IS

Hoewel Tesla niets over het onderwerp loslaat, durven wij beweren dat de Model S begin 2021 wordt vernieuwd, en wel om de volgende vijf redenen.

1. Leveringstermijn maart

Tesla heeft zijn productiesnelheid redelijk goed gestroomlijnd. Wanneer je de voorbije jaren een Model S bestelde, had je die doorgaans binnen de 3 maand of zelfs sneller. Maar sinds oktober van dit jaar krijg je bij bestelling van een Model S op de website van Tesla als geschat moment van levering onveranderlijk “maart 2021” te zien. Wie toch vandaag nog een Model S wil, wordt naar de stockpagina van Tesla verwezen.

2. Prijsstijging

De voorbije 2 jaar heeft Tesla de prijs van zijn Model S bijna elk trimester wat laten zakken. Eind november echter keerde de trend om en ging de prijs van de elektrische berline plots weer met 5.000 euro omhoog – terwijl de leveringstermijn nog steeds maart 2021 is. Dat zou kunnen wijzen op nieuwe technologie die eraan zit te komen waarvan de ontwikkelingskost mee in de tarieven wordt verrekend.

3. Nieuwe batterij

Eind september organiseerde Tesla zijn Battery Day, een evenement waar verschillende nieuwe batterijtypes werden voorgesteld voor de toekomst van het merk. Ook de bestaande batterijcellen in de Model 3 en Model Y ondergingen recent een reeks aanpassingen waardoor ze krachtiger zijn geworden. Het wordt dus stilaan tijd dat de Model S, toch nog steeds de vaandeldrager van het merk, recht krijgt op verbeterde accutechnologie.

4. 2012

Ook de rest van de Model S is niet meer okselfris. Hij kwam op de markt in 2012 en onderging zijn laatste visuele update in 2016. Technisch gezien is het model wel blijven evolueren, met onder meer in 2018 nog een nieuwe elektromotor op de vooras en nieuwe, in eigen huis ontwikkelde adaptieve schokdempers, maar uiterlijk krijgt hij het moeilijk om zijn leeftijd weg te steken.

5. 18 dagen dicht

Misschien nog het meest tekenend: Tesla heeft de arbeiders die aan de productielijn van de Model S en X staan vorige week een brief gestuurd waarin hen wordt gemeld dat ze van 24 tot 11 januari verlof krijgen “voor aanpassingen aan de productielijn”. Een sluiting van drie weken lijkt ons vrij lang voor wat kleine modelwijzigingen, wat ons vermoeden sterkt dat we half januari voor het eerst een vernieuwde Model S (en X?) zullen zien op de parkings van de fabriek in Fremont (Verenigde Staten). Temeer omdat de productie van de Model 3 en Y wel gewoon doorgaat in dezelfde fabriek.
Het verschil met de goedkope FUD en zelfs negatieve-onzin op auto55.be is enorm: :lol:

Citaat:

https://www.auto55.be/nieuws/33220-p...and-wil-ze-nog

Productie Tesla Model X en S op pauze want niemand wil ze nog

14-12-2020

Goed nieuws bij Tesla. De Model 3 en Model Y verkopen nog altijd als zoete broodjes, ook al zijn de kleine modellen de jongste tijd in Europa wat minder populair, het is nog niet zo dat topman Musk daar ongerust over is. Dat laatste mag je wegschrijven als een gevolg van toegenomen concurrentie. Per slot van rekening is de klantenvijver voor elektrische auto’s nog altijd erg klein.

Nauwelijks nog vraag naar Tesla Model S en Model X

Maar er hangen ook donderwolken boven Tesla. De twee grote modellen van het automerk, de Model S en de Model X, vinden nauwelijks nog kopers. Minder dan 15% van alle verkopen bestaat uit modellijnen. Het pit staat zo laag dat Tesla geen andere mogelijkheid ziet dan de productie te pauzeren. Van 24 december tot en met 11 januari gaan de productielijnen voor de grote Tesla’s gewoon dicht. De bandwerknemers in de VS krijgen een week betaald verlof en moeten ook nog eens vijf dagen onbetaald thuis zitten.

Tesla Model S is inmiddels stokoud

De jongste jaren maakte Tesla de Model S en Model X al een paar keer goedkoper. Soms zelfs met spectaculaire sprongen. Daarmee probeerde de elektrische autobouwer in te spelen op een nieuwe marktsituatie en de vraag verder aan te zwengelen. Tegelijk valt er moeilijk te ontsnappen aan twee observaties: Europa heeft het niet zo op de ‘opgeblazen’ X begrepen. Die ziet er ondanks het door Tesla gecultiveerde SUV-imago toch vooral uit als een monovolume. De Tesla Model S heeft intussen ook flink last van de leeftijd. Het model is nu al 9 jaar oud, terwijl de meeste automodellen na een jaar of zeven vervangen worden. Hoewel Tesla meermaals technische updates doorvoerde, beperkte het zich qua uiterlijk en interieur tot één erg bescheiden opfrisbeurt.

De situatie lijkt nog niet meteen te verbeteren voor de twee grote Tesla’s. Het bedrijf van Elon Musk maakt immers nog niet de minste aanstalten om de modellijnen te vervangen door nieuwe producten.
Zo slecht is de vraag naar model S en X natuurlijk niet, als je appelen met appelen vergelijkt. Dus wagens van de topklasse vanaf ~90k

Ik zie ze nog altijd in de top 25 opduiken in bvb Noorwegen en Nederland toch in de maanden dat de boten er zijn, en wslk ook in gans Europa.

Wereldwijd staat het model X zelfs op de 17e plaats (22k verkocht) en dat in een klassement waar alle plug-in-hybrides ook meegerekend worden.
Ik zie dat enkel de Audi e tron beter doet in die prijsklasse. De plugin hybride BMW 530Le zit ook in die prijsklasse, maar de 530e wordt erbijgeteld. Soit 2 modellen die het beter doen dan. Dat was het...

Het model S nog nipt binnen de top 30 schat ik met ~15k verkochte wagens op 9 maanden 2020.

Auto55.be zal wel te lui zijn ff de cijfers te bekijken:

http://ev-sales.blogspot.com/2020/10...mber-2020.html Global Top 20 September 2020



Totaal van Tesla (316.820) -model 3 (238.170) - Y(41.692) - X(21.970) blijven er 14.988 model S over.

https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/
december 2020:
20. Tesla Model X 48
21. Tesla Model S 45

https://elbilstatistikk.no/
december 2020:
21. Tesla model X: 54
31. Tesla model S: 24

Micele 16 december 2020 11:55

Ook autowereld verspreidt reinste onzin over de verkoopcijfers van huidige model S en X.

Die raken ze aan de straatstenen niet kwijt volgens de wereldvreemde journalisten van autowereld.be, toch zeker in hun titel én vetgedrukte inleiding.

https://www.autowereld.com/nieuws/au...l-s-of-model-x

Echt fake clickbait.

Nadien onderaan de tekst zwakken ze natuurlijk hun enorme overdrijvingen fors af en beperken ze de cijfers tot België, voorlopig het anti-EV land* van Europa geworden.

Maar Jan met de pet leest enkel het bovenste en is er mee weg voor toogpraat.

ik ga even de Tesla- mod S en X -cijfers van Nederland erbij nemen en vergelijken hoe daar de direct concurrerende fossiele wagens vanaf €50k-90k momenteel verkopen. Kwestie van geen appelen met peren te vergelijken:

Verkochte aantallen december tem 14 december.
Citaat:

https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/
december 2020:

20. Tesla Model X: 48
21. Tesla Model S: 45
Citaat:

Personenauto benzine Kentekenregistraties
registraties bijgewerkt t/m 14 december 2020

58. BMW X5: 18
84. BMW 5-serie: 9

Micele 16 december 2020 14:41

Past hier ook.
Tesla gaat zijn garantieprogramma aanpassen, ttz oude mod S/X <3/2018 krijgen de betere eMMC-chip van 64 GB:

https://tweakers.net/nieuws/175796/t...repareren.html

Voor de veelgestelde vragen moet je hier zijn:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/...&utm_term=20q4

Micele 16 december 2020 18:01

Verkochte Tesla model S en X Nederland, tussen 1 sept t.e.m. 15 december:

En de beste verkopende en vergelijkbare ICE-modellen met al hun brandstofversies, ook al hun hybrides en modelvarianten.

**bron: https://www.kentekenradar.nl/registraties/ (duurdere modellen hebben geen cijfers: die hebben sowieso veel minder aantallen, zoals Audi A7/A8, Q7/Q8; BMW 7-serie, X6/X7; Mercedes S-klasse, Mercedes GLE, GLS; Jaguar XJ; Lexus LS/RX enz... te vinden op https://www.bovag.nl/pers/cijfers/pe...merk-model-per of download: https://www.raivereniging.nl/artikel...opcijfers.html)

**Limousines (lengte > 4,9 m) :

BMW 5-serie: 439
Mercedes E-klasse : 230
Tesla model S: 148
Audi A6: 70

**Grote SUV: (lengte > 4,9 meter)

BMW X5: 283
Volvo XC90: 164
Tesla model X: 142
Porsche Cayenne: 98

Dus 2 keer top 3.

Dat een Tesla model X ondertussen veel minder verkoopt dan een nog frisse electrische Audi e-tron, 1.142 stuks op dezelfde 3,5 maand, vind ik niet meer dan logisch. (2020: 1.918 totnutoe, 2e volle jaar)

Het Tesla model X heeft zijn beste tijd achter de rug met een verkoop van 3.055 stuks in gans 2018 (of zijn derde jaar in NL).

kelt 17 december 2020 06:42

Het doet eigenlijk een beetje raar aan,een "nieuwe" autofabrikant die ondrtussen met "oude" modellen zit....

LAat ons inderdaad maar aannemen dat die modellen een serieuze opfrissing nodig hebben.


Het blijft natuurlijk een gevaarlijke zaak voor de Fremont factory.Hun "modernste" Tesla,de "3" wordt evengoed in China vervaardigd,en hun 2 andere modellen zijn......oud....

En bovendien investeert de Firma voor zijn andere modellen NIET in Californie lijkt het wel.We kennen Mr Musk nu al genoeg dat we weten dat hij gewoonlijk meent wat hij zegt,en hij is niet bepaald positief meer over de Staat waar alles nochtans begonnen is voor hem en zijn ondernemings avonturen.

Micele 17 december 2020 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9547780)
Het doet eigenlijk een beetje raar aan,een "nieuwe" autofabrikant die ondrtussen met "oude" modellen zit....

LAat ons inderdaad maar aannemen dat die modellen een serieuze opfrissing nodig hebben.


Het blijft natuurlijk een gevaarlijke zaak voor de Fremont factory.Hun "modernste" Tesla,de "3" wordt evengoed in China vervaardigd,en hun 2 andere modellen zijn......oud....

En bovendien investeert de Firma voor zijn andere modellen NIET in Californie lijkt het wel.We kennen Mr Musk nu al genoeg dat we weten dat hij gewoonlijk meent wat hij zegt,en hij is niet bepaald positief meer over de Staat waar alles nochtans begonnen is voor hem en zijn ondernemings avonturen.

1. Euh, je vergeet de verkoop van het recente model Y -ook gemaakt in Fremont- , reeds in USA en Canada sinds lente 2021 aangeboden.

Staat na een goed half jaar verkoop reeds op plaats 4 wereldwijd stekkerwagens.


2. Model Y wordt nu ook in Shanghai gemaakt en wslk nu al verkocht.

3. In Berlijn gaat het Europese model Y en 3 ook van de band lopen halfweg 2021 gepland, zal wat goedkoper zijn want de 10% importkosten en logistieke kosten worden gespaard (en-of Tesla verhoogt zijn winstmarge)

4.,Dan Terrafactory Texas waar stilletjesaan 4q 2021? de Semi, Cybertruck en Roadster? gaan gemaakt worden. Ik denk de Cybertruck eerst.

kelt 17 december 2020 18:18

NU begin ik al modelletjes uit de catalogus van Tesla over het hoofd te zien....:oops:


Het begint al serieus te gelijken op een "gewone" autofabrikant,daarvan weten de meeste mensen ook niet zomaar meer wat ze allemaal maken.

Micele 17 december 2020 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9548446)
NU begin ik al modelletjes uit de catalogus van Tesla over het hoofd te zien....:oops:


Het begint al serieus te gelijken op een "gewone" autofabrikant,daarvan weten de meeste mensen ook niet zomaar meer wat ze allemaal maken.

ff denken.

ergens 2010, overname oude GM-fabriek voor $42 miljoen, Tesla ging 2010 naar de beurs voor extra geld.

Vanaf einde 2012 tot dec 2015 had Tesla enkel het model S. (de eerste roadster (handwerk vanaf 2008) was einde 2012 gestopt, beperkte serie 2,5k)
dec 2015 : +model X erbij
juli 2017: +model 3 erbij, ttz production hell-2017-2018 (Musk klopte >100 uren en sliep zelfs in de fabriek), en delivery hell overzee vanaf 2019 in EU
maart 2020: +model Y erbij
2021-2022 : + ...

Maar vooral vanaf einde 2021 gaat Tesla hun aantal productiefabrieken verviervoudigd hebben: Fremont+Shanghai+Berlijn+Austin

Ook een Tesla-model van $25k zit eraan te komen voor Europa (2023)

Musk wil overigens een kleinere Cybertruck maken speciaal voor Europa, wslk gaat die ook in Berlijn gemaakt worden. De US versie is wat te lang voor een klassieke EU-garage.

En over het model S en X hoeft men zich geen zorgen te maken, die krijgen nog op tijd hun nieuw kleedje. En vooral de betere accucellen (minstens 2170 formaat) die dan minstens zo snel kunnen laden als model 3/Y (aan V3-Suc of CCS).

Als ik zie wat de ICE-constructeurs er de laatste 15 jaar van bakken. Veel soeps is dat niet, altijd dezelfde opgewarmde plofmotoren in een nieuw jasje.
Niet zelden hebben ze 2 of 4 cilinders minder en verhogen ze de max turbodruk voor hetzelfde geld. Daarvoor zijn er wel digi-snufjes bijgekomen, dat moest er nog aan mankeren. Zelfs een smartphone was het betere/snellere navigatietoestel met meer up to date maps.

Micele 18 december 2020 11:25

De totale verkoop van Tesla gaat in december 2020 wslk het dubbele worden van dec 2019. Mod S en X zal het ook meer zijn.
Toch in Noorwegen. Ze verkopen daar waar ze bestellen, de wereld is groot genoeg.

December 2019 | Dec 2020 momenteel tot Last update: 11:22:09 : 1.593
(1.399 : )

Model 3: 1.251 | 1.496
Model X: 117 | 64
Model S: 31 | 33

https://teslastats.no/

Micele 2 januari 2021 12:14

Refresh Model S gespot...
 
Eerste fotos van Tesla model S 2021 of S Plaid? (rijbereik 840 km, 3 motoren, die moet ook wat breder zijn...)

Citaat:

https://electrek.co/2021/01/02/tesla...esign-spotted/


A Tesla Model S vehicle with what appears to be a new refresh design has been spotted in the wild amid the Model S/X production shutdown..

Tesla Model S Design Refresh
Over the last few months, we have been extensively reporting on rumors of a possible Model S and Model X design refresh have been increasing lately — especially since Tesla announced that the Model S Plaid is going to require several important changes.

In December, we also reported on Tesla significantly increasing the delivery timeline and price of Model S and Model X going to Europe in March.

Furthermore, we recently learned that Tesla has extended the Model S/X production holiday shutdown through early January – leading some to believe that the automaker is updating the production line to produce a new version of the electric sedan.

Back in 2018, we reported on Tesla working on a significant interior design refresh for Model S and Model X that was at the time planned for the summer of 2019.

This refresh was delayed as Tesla focused all its resources on ramping Model 3 production, but now many think it might be the time that Tesla finally updates the Model S design, and maybe the Model X at the same time.

New Tesla Model S Prototype Spotted

Adding to the rumors of an imminent update, Youtube channel ‘The Kilowatts’ posted footage of a Tesla Model S prototype with a new design being spotted in Palo Alto near Tesla’s headquarters.

They posted a video of the sighting today:

Die Plaid kan men reeds bestellen, maar zou pas 4e kwartaal 2021 komen.

Micele 3 januari 2021 10:09

Tesla mist voorlopig zijn doel van 500k geleverde wagens per jaar met amper 450 stuks. Soit er kan nog een latere correctie volgen tot +0,5% op die 180k, dat is +900....

Productie haalt 510k afgerond, maar fysiek leveren en geld op de rekening op 31/12/20 is nog iets anders. Het is tenslotte wereldwijde communicatie, en vooral data-2020 dat het geld effectief op de rekening staat.

Vooraf: de productiestop van het model S/X kan een van de oorzaken geweest zijn.

In elk geval waren er menige Wall Street analysten die ~100k meer geschat hadden. Morgen zal het aandeel $705 mogelijk dalen, want dat optimistisch cijfer zit reeds in die aandeelwaarde.

Citaat:

https://insideevs.com/news/463594/te...s-2020-record/

Tesla has just released its Q4 2020 production and delivery report, so the numbers are now in. See how Tesla fared this quarter right here.

At 180,570 global deliveries of the Model Y, Model 3, Model S and Model X combined, Tesla seems to have just about met expectations and actually set an all-time delivery record last quarter. The target numbers ranged from about 190,000 to 200,000, so Tesla came out a bit below those expectations, but still, the 180,570 is a new all-time record for deliveries in a single quarter for Tesla.

Here's the graphic showing the figures:


The grand goal of delivering 500,000 Teslas in 2020 was almost met with the actual total coming in at 499,550. Meanwhile, production for the year blew past a half-million at 509,737.

Congrats to Tesla on achieving such outstanding record-setting results. Hopefully, this will again lead to another profitable quarter for Tesla.

Tesla adds:

In 2020, we produced and delivered half a million vehicles, in line with our most recent guidance. In addition, Model Y production in Shanghai has begun, with deliveries expected to begin shortly.

And there's this disclaimer, which indicates the actual results may be a bit higher:

Our net income and cash flow results will be announced along with the rest of our financial performance when we announce Q4 earnings. Our delivery count should be viewed as slightly conservative, as we only count a car as delivered if it is transferred to the customer and all paperwork is correct. Final numbers could vary by up to 0.5% or more. Tesla vehicle deliveries represent only one measure of the company’s financial performance and should not be relied on as an indicator of quarterly financial results, which depend on a variety of factors, including the cost of sales, foreign exchange movements and mix of directly leased vehicles.

Micele 3 januari 2021 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9563525)
Vooraf: de (nodige) productiestop van het model S/X kan een van de oorzaken geweest zijn.

zet er maar (nodige) tussen. Soit de refresh S/X komt eraan.

Even ter verduidelijking, model S/X-productie 2020 Fremont kan men wel moeilijk vergelijken met 2019 toen er nog geen sprake was van extra model Y-productie in Fremont (naast model 3), en al zeker niet met 2018, toen model 3 ook nog niet op volle toeren liep en ook de standaard range modellen 75 kWh nog aangeboden werden, Model S/X zorgde toen voor de dollars.

Tesla-Fremont zit op zijn tandvlees qua plaats en dus aantallen mét het model Y erbij. Ondanks recente uitbreiding, zo simpel is dat niet, imo.

De Fremont-cijfers dan maar: https://ir.tesla.com/

- 2018: 24.869 model S/X gemiddeld geleverd per kwartaal (productie ~100k/j) productionhell model 3...
Opmerking: Model S/X met 75 kWh batterijpack werd toen ook verkocht, verkoop pas tegen einde 2018 gestopt.

- 2019: 16.693 model S/X gemiddeld geleverd per kwartaal (productie ~63 k/j) deliveryhell model 3 naar EU
Opmerking: vanaf 2019, S/X enkel met 100 kWh pack.

- 2020: 14.260 model S/X gemiddeld geleverd per kwartaal (productie ~55k/j) exacte cijfers S/X: deliveries: 57.039 , production: 54.805

En nu het verschil 4e kwartaal:

4Q-2019 werden er 19.475 S/X uitgeleverd.

4Q-2020 werden er ook nog 18.920 S/X uitgeleverd!
Citaat:

Q4 2020
Production Deliveries Subject to operating lease accounting
Model S/X 16,097 18,920 11%
(ondanks korte productiestop - 8 dagen in 2020 - was er dus nog stock, die ze kwijtgeraakt zijn)

En dan titelt de FUD-media de 14 december... :roll:
Citaat:

Productie Tesla Model X en S op pauze want niemand wil ze nog
https://www.auto55.be/nieuws/33220-p...and-wil-ze-nog
En als ik goed gerekend heb werden er enkel in december '20 nog 13.592 S/X verkocht! 8-)

Micele 28 januari 2021 00:36

De nieuwe S en X zijn al bestelbaar in de USA.

Performanter geworden, ook Cd daalt van 0,24 naar 0,208 !

Opvallend stuur en nieuw interieur. Zie fotos.

https://www.tesla.com/models

Tavek 28 januari 2021 00:37

De nieuwe S is echt mooi.

Zeker het interieur.

Micele 28 januari 2021 00:55

Warmtepomp komt er ook bij, alle Tesla hebben die nu standaard.

Vooral winterrijbereik gaat significant verbeteren.

EPA rijbereik is 10 miles beter. Ook door record-Cd van 0,208

Batterijtechniek en drivetrains model 3/Y, laden 250 kW (was vroeger 200 kW)

Een opsomming via: https://electrek.co/2021/01/27/tesla...teering-wheel/

Micele 28 januari 2021 12:40

Een kleine verrassing vind ik toch die "gewone" Plaid-versie met drie motoren, die eigenlijk de Performance aflost.

Maar deze keer een mogelijke topsnelheid van 322 kmh (200 mph) wat hem duidelijk onderscheid van model 3 en Y Performanceversies (in het verleden was dit niet)

Ben toch benieuwd of *Porsche gaat reageren met hun veel duurdere Taycan Turbo en Turbo S die (voorlopig) nog begrensd zijn bij ~260 kmh (zoals model 3/Y Performance, model S LR is 250 kmh zoals de Taycan 4S)

De ongelimiteerde stukken Deutsche Autobahn gaan andere EV-tijden tegemoet...


https://electrek.co/2021/01/27/tesla...teering-wheel/

Wie weet komt er nog ooit een algemene snelheidsbegrenzing van #140/160 kmh ofzo ipv aanbevolen 130 kmh. (#Polen, Bulgarije)

Het voorstel van Die Grünen was overigens algemene 130 kmh max behalve voor electrische voertuigen. :-)
https://www.autowereld.be/autonieuws...che-autos.html

ADAC alle *Porsche Taycan specs

# De hoogst voorkomende maximumsnelheid op snelwegen per land

fox 28 januari 2021 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9589531)
De nieuwe S is echt mooi.

Zeker het interieur.

Dat lijkt me toch eerder concept dan realiteit?

Micele 28 januari 2021 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9589903)
Dat lijkt me toch eerder concept dan realiteit?

Is realiteit want dezelfde foto's van hun website, ondertussen zijn ook de Europese opgefrist:
https://www.tesla.com/nl_be (bovenaan model S of model X aanklikken en je kunt alle fotos scrollen)

directe link model S: https://www.tesla.com/nl_be/models

Voor Noord-Amerika: (USA, Can, Mex)
Citaat:

Order Your Model S
Estimated Delivery: March
Voor de Belg, en andere landen RHT
Citaat:

Verwachte levering: september
de Britten en andere linksrijdende landen moeten wachten tot 2022.
Citaat:

Est. Delivery: 2022

Micele 28 januari 2021 15:12

Aja als je verschiet van het half stuur zonder pinkers/hendels enz...

Hier een foto van de Pontiac "Knight Rider" die te koop staat:

Citaat:



https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...er-is-te-koop/

Eén van de ongetwijfeld vele Firebirds die tot KITT werden omgetoverd voor Knight Rider bleef in het bezit van Hasselhoff en nu veilt de acteur die auto.

'The Hoff' doet zijn eigen KITT onder meer van de hand, samen met andere memorabilia, om geld op te halen voor zijn goede doelen. Een deel van de opbrengst gaat daarnaartoe. KITT moet minstens 175.000 dollar (€ 142.000) opleveren. Als er meer dan 25 procent boven die prijs wordt geboden, komt Hasselhoff de auto zelf afleveren. Op het moment van schrijven staat de teller al op 160.000 dollar. Over een krappe drie weken valt de hamer. Het veilinghuis, Live Auctioneers, schat in dat het bedrag mogelijk oploopt tot 300.000 dollar.

Helaas wordt er niet veel informatie gegeven over de auto in kwestie, maar hij ziet er uiteraard precies zo uit als je verwacht. Inclusief het speciale 'futuristische' interieur met tal van schermpjes en knopjes.
Racesportsturen kunnen ook als vb dienen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/een-f...ewikkeld-67664

Het Tesla-stuur heeft wel geen mechanische knopjes... (behalve 2)



Maar om de Tesla fans gerust te stellen, een normaal stuur is ook verkrijgbaar. lol

Citaat:

Refreshed Model S/X will have regular steering wheel as an option!



https://www.reddit.com/r/teslamotors...ular_steering/

Tavek 28 januari 2021 16:41

The Witcher III als game op de console is ook geweldig.

Elon heeft smaak.

Micele 28 januari 2021 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9590140)
The Witcher III als game op de console is ook geweldig.

Elon heeft smaak.

Het snelladen gaat sneller nu, 15 minuten voor 320 km erbij.

Is dat lang genoeg voor wat te gamen? :-)

Micele 29 januari 2021 11:21

Het Laatste Nieuws gaat wat op zoek naar clickbaits en reacties van de Jonnies en Boomers:

(een wat primitieve en simpele korte tekst weekt dat wel los)

Citaat:

https://www.hln.be/auto/nieuwe-tesla...ider~abab6e96/

Nieuwe Tesla Model S: 1.100 pk sterk, 840 kilometer rijbereik én een afgezaagd stuurwiel zoals in Knight Rider

Tesla heeft het Model S en Model X Plaid en Plaid+ online gezet. De auto's krijgen drie elektromotoren en asfaltverzengende prestaties. Én het stuur van KITT uit eighties-serie Knight Rider.

Het nieuwe Tesla Model S onderscheidt zich vooral door zijn nieuwe voorbumper. De auto wordt in Plaid-uitvoering 1.020 pk sterk, krijgt een actieradius van 628 kilometer, een acceleratie van 0-100 km/u in 2,1 seconden en een topsnelheid van 320 km/u. Niet genoeg? Kies dan voor de Plaid+; die komt tot 840 kilometer ver en is 1.100 pk sterk. De sprint van 0-100 km/u wordt in minder dan 2,1 seconden afgewerkt.

Uiteraard zijn deze modellen prijzig. De Plaid kost 119.990 euro en de Plaid+ 139.990 euro. Gelukkig is er ook een ‘instapmodel’ dat 89.990 euro euro kost. Deze Long Range variant komt 663 kilometer ver op een volle batterij, snelt in 3,2 seconden naar de 100 km/u en stopt met accelereren bij 250 km/u. Daarmee is Tesla op alle fronten de Porsche Taycan de baas, voor zolang het duurt.

Half stuur

In het interieur zien we een nieuw beeldscherm dat uit het Model 3 lijkt te komen. Het 17 inch (43,18 cm) metende scherm steekt iets boven het dashboard uit en heeft een resolutie van 2.200×1.300 pixels. Ook beschikt de bestuurder nog over een eigen digitaal dashboard. Dat zit achter het nieuwe stuur, waarvan de bovenkant af lijkt gezaagd en dat doet denken aan het stuur van KITT uit de serie Knight Rider. Overigens is de kans groot dat het stuur in deze vorm niet is toegestaan in de Europese Unie.

De passagiers op de tweede zitrij krijgen een eigen scherm voor onder andere het spelen van games. Dit scherm bevindt zich tussen de twee voorstoelen. Daarvoor kunnen ook twee draadloze controllers worden besteld. De nieuwe Tesla's zijn nu te configureren op de site van Tesla en worden dan net na de zomer geleverd. Alleen de Plaid+ komt waarschijnlijk pas aan het eind van dit jaar.
Als ik sommige reacties lees, amai.

Naja eigenlijk is dat te verwachten in een EV-wereldvreemd land... (met veel primitief nieuws over EV in bepaalde gazetten)

Ik heb nog geen enkele online krant gevonden die het over het nieuw batterijpack heeft, nochtans het hart van de wagen.

Daarvoor moet je bij EV websites zijn:
Citaat:

https://electrek.co/2021/01/28/tesla...-be-announced/

New Tesla Model S and Model X battery pack

Tesla is introducing new battery modules and overall pack architecture in the new Model S and Model X, but it’s not the using the 4680 cells nor the structural battery pack announced at Battery Day last year.

In fact, Tesla didn’t even upgrade to 2170 cells, and it is still using the 18650 cells in the Model S and Model X. However, the 18650 have been updated to the latest chemistry.

The changes are mainly focused on thermal performance. For example, the automaker has developed new coolant channels to allow for cross-flow, making temperatures more consistent across each channel inside the battery pack.



There are two main performance improvements that are enabled by the new thermal performance of the new battery pack: faster charging that is now on par with Model 3 and Model Y at 250 kW and repeatability of power out for consistent back-to-back quarter-mile runs or laps.
De 2170 cellen zijn 5 mm hoger en 3 mm meer in diameter.
Voor de hogere cellen zouden er veel meer ingrijpende veranderingen moeten gebeuren in de wagenbodem, dat zou dan quasi een nieuwe wagen zijn.

Voor de laatste nieuwe 4680 cells is het sowieso een heel andere geintegreerde infrastructuur, maar het kan zijn dat de Plaid+ die gaat krijgen.

Musk heeft al de leveringstijden van de Roadster en Cybertruck en Semi op een wat langere baan geschoven omdat het opschalen van de batterijcelproductie veel moeilijker is dan gedacht.
Die drie modellen hebben de 4680 nodig.

fox 29 januari 2021 12:42

Geen fan van dat stuur, maar als er een gewoon stuur mogelijk is, ok dan. De rest ziet er op eerste zicht wel beter en robuuster uit dan nu.

Micele 29 januari 2021 16:28

Als particulier ben ik toch benieuwd naar de eerste wagen met 4680 cellen.

Dat kan zelfs de Model S Plaid+ zijn omdat die 840 km rijbereik heeft (zelfs met 1100 PK 3 motoren).

Eentje met 300-600 PK kan dan niet ver van 1000 km zitten.

Micele 29 januari 2021 23:33

Het verschil van batterijpack + drivetrain tussen model S/X oud en nieuw (onderaan):

rood = drivetrain
grijs = batterijpack
zilver = management

Citaat:

Posted byu/Evan147 1 day ago

Comparison of pre-refresh & refresh skateboard. Almost EVERYTHING is different.



https://www.reddit.com/r/teslamotors...sh_skateboard/

Libro 29 januari 2021 23:43

Als het goed is, zeggen we het ook: daar waar Tesla vroeger kritiek kreeg over het zitmeubilair, ziet dit er nu veel beter uit.

Micele 30 januari 2021 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9591524)
Als het goed is, zeggen we het ook: daar waar Tesla vroeger kritiek kreeg over het zitmeubilair, ziet dit er nu veel beter uit.

Maar of het echt beter is ervaar je pas als je een testrit met de wagen maakt (ook eens als passagier achteraan)

Maak je geen testrit zou ik toch eens een uitvoerige zittest doen v/a. ;-)

(in december 2018 deed ik dat laatste bij een model 3)

fox 30 januari 2021 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9591524)
Als het goed is, zeggen we het ook: daar waar Tesla vroeger kritiek kreeg over het zitmeubilair, ziet dit er nu veel beter uit.

ik heb ook die indruk al moet je natuurlijk altijd oppassen met gerenderde beelden.

Micele 30 januari 2021 21:50

nieuwe Model S en X bestellingen gaan nu vlotjes omhoog (ondanks $10k duurder)

Diegene die iets vroeger besteld hebben moeten nu wel $10k meer betalen, maar krijgen ook het "nieuwe model". En hebben nog geluk dat ze $2000 troostpremie krijgen en indien FSD besteld aan $8k ook nog die oude FSD-prijs, vandaag is dat $10k.

De gelukkigen gaan dan maar $6k opleggen, in de regel $8k. (vanaf 30 okt is die FSD 2k opgeslagen na verwittigingen van Musk)

Tja wat hadden die anders verwacht? De geruchten bestonden al vele maanden. En dat serieus opgefrist model met nieuw batterijdesign +10 miles meer is die $8k zeker waard.

Citaat:

https://electrek.co/2021/01/29/tesla...happy-pricing/

Tesla Model S and Model X sales are spiking after years of decline, but some buyers are not happy about how the automaker is handling pricing for existing orders.

Pricing is frustrating some buyers

Late last year, Tesla started pushing deliveries of new Model S and Model X into 2021.

We also reported that Tesla shut down the production lines in Fremont in late December to upgrade them for the new version of the Model S and Model X.

However, during that time, Tesla kept taking orders for Model S and Model X with the old price as low as $69,420.

The problem is that Tesla never had any intention to deliver these vehicles at that price.

Now Tesla buyers who had Model S and Model X on order prior to the refresh are told that they need to pay the new price, which is about $10,000 more expensive.

They would be getting a better vehicle, but the update has some polarizing features, like the new steering wheel without a stalk.

It’s not possible for buyers who order with deposits on Model S and Model X to get the original price with or without the previous design that was displayed when they place their orders.

A source familiar with the matter said that there are many customers in this situation.

During Tesla’s earnings conference call this week, CEO Elon Musk believed that it wouldn’t be a problem:

“We will be actually be raising the price of Model S for this new model. The new model will be $10,000 more, so hopefully people aren’t too upset if they bought the old model last month, but this one is $10,000 more. So yeah, we think it’s probably the best car of any kind at any price available in the world today.”


To appease owners who are frustrated with their Model S order placed before the refresh was announced this week, Tesla has authorized to offer a $2,000 price adjustment, and the price of the FSD remains the same as it was when the order was placed.

Micele 31 januari 2021 15:18

Waar dat "half stuur" - Yoke - toekomst heeft wordt in deze link uitgelegd:

Veel leesplezier. ;-)

Micele 2 februari 2021 17:06

Het halve stuur of de yoke van model S/X zou gehomologeerd zijn in Nederland, dus ook in gans de EU.

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-mode...ed-netherlands

Tesla Model S and Model X’s steering yoke approved for use in the Netherlands
Citaat:

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...ur-mag-dat-rdw

De nieuwe versies van de Tesla Model S en X krijgen een stuur dat lijkt op dat in een vliegtuig. Het stuur heeft een afgeplatte onderkant en geen bovenkant. Mag dat eigenlijk wel in Nederland? Ja, zegt de RDW.

Tesla doet vaker dingen die op het randje zijn. Het bedrijf introduceerde eerder de Autopilot-functie als 'zelfrijdend' systeem en verschool zich achter de juridische tekst dat de bestuurder altijd moet blijven opletten. Daarmee dwong het wetgevers om scherper te zijn op wat een auto wel en niet zelf mag doen.

Maar hoe zit het met dat vreemde stuur op de vernieuwde Model S en X? Dit 'vliegtuigstuur' kun je niet door je hand laten glijden en je kunt je hand er niet bovenop laten rusten. Ook zou je met je mouw achter het opstaande puntje kunnen blijven hangen.

Mag Tesla dit in Nederland op de markt brengen? De RDW, die gaat over de toelating van voertuigen, stelt dat dit mag. "De vorm van het stuurwiel is nergens voorgeschreven in de EU- of UNECE-wetgeving", laat de instantie weten aan Bright.

Er zijn wel eisen voor de uit te oefenen bedieningskracht van het stuur, aldus de RDW. "Daarbij geldt hoe groter de diameter, des te kleiner de kracht wordt." Ook zijn er eisen voor de vertraging die je hoofd oploopt bij een impact op het stuurwiel.

'Vaker rechthoekig stuur'

"Veel auto’s hebben al een afgeplat stuurwiel aan de onderzijde. Niet alleen is het instappen hierdoor eenvoudiger, maar het is ook gemakkelijker te herkennen in welke stand het stuurwiel staat. De tendens is dat steeds meer voertuigen in de toekomst een rechthoekig stuur gaan krijgen. Het aantal omwentelingen van geheel links naar geheel rechts is ook niet gereguleerd. Als dit maar van -90 tot +90 graden is, is er geen reden waarom je een bovenrand moet hebben. Dan volstaan twee handvatten", aldus de RDW.
Racewagens (formule 1) hebben ook die U-sturen en die nemen ook vlotjes haarspeldbochten. Soit, men moet het best zelf uitproberen (180° keren), en dan kan men nog altijd afzien en het normale stuur nemen. Proberen is weten.

Micele 2 februari 2021 21:29

Model S/X krijgen nu ook een Li-ion 12 Volt batterij (ipv lood)

https://electrek.co/2021/02/02/tesla...-moves-li-ion/

Micele 5 februari 2021 16:52

Alle Europese Teslas krijgen terug de mogelijkheid de verbeterde autopilot (enhanced) als optie voor € 3.800 te bestellen...

https://electrek.co/2021/02/05/tesla...atures-europe/

Citaat:

Autopilot: Inbegrepen

• Hiermee kan uw auto automatisch sturen en accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook.

Geavanceerde Autopilot

• Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
• Auto Lane Change: automatisch van rijbaan wisselen tijdens het rijden op de snelweg.
• Automatisch inparkeren: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
• Summon: uw auto automatisch parkeren en laten voorrijden.
Optie selecteren: € 3.800


Volledig zelfrijdende besturing

• Alle functies van Basic Autopilot en Enhanced Autopilot.
• Herkennen van en reageren op verkeerslichten en stopborden.

- Binnenkort beschikbaar:
Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom.
Optie selecteren: € 7.500

Micele 9 februari 2021 21:35

De Audi e-tron GT en GT RS komen eraan.

Citaat:

https://youtu.be/StkkIdBY5r0?t=1494

Audi e-tron GT world premiere
Citaat:



https://www.teslarati.com/audi-e-tro...p-speed-price/

AUDI E-TRON GT: THE EMBODIMENT OF AUDI
The introduction of the e-tron GT “perfectly embodies Audi’s innovative and pioneering spirit,” Hildegard Wortman, Member of the Board of Management of Audi AG for Sales and Marketing, said. The e-tron will offer four-wheel steering, along with torque vectoring for improved handling.

With range offerings between 269 and 293 miles (433 and 472 kilometers), the e-tron will offer plenty of driving range for travelers far and wide. Additionally, Audi stated that the vehicle’s 95 kWh battery pack would have the ability to charge from 0 to 80% in less than 23 minutes when plugged into a 700kW station. Audi focused heavily on aerodynamics to complement the range ratings, and stated the vehicle has a .24 drag coefficient.

AUDI E-TRON RS GT: THE MOST POWERFUL AUDI EVER
Audi’s premier, top of the line GT variant will be the RS. Its 0-60 MPH in 3.1 seconds is lightning fast and will compete with some of the quickest electric cars in the world. Additionally, a top speed of 155 MPH gives it a face-melting maximum rate of travel, although it will rarely be reached by the traditional driver.
...

The 2022 Audi e-tron GT starts at $99,900 plus destination fees, which haven’t been defined by the automaker yet. The RS e-tron GT will be $139,900, Autoblog says. The car is expected to begin sales later this summer.
Mooie wagen. En zou de snelste Audi überhaupt worden (acceleratie)

Spijtig van het relatief hoog verbruik. Cd 0,24 had ik ook wat beter verwacht.

Een model S geraakt ~200 km verder met een amper 5kWh groter accupack (Cd: 0,208 modeljaar 2021)

Micele 8 maart 2021 19:23

Refresh Model S gaat een 5 +2-zit worden, wslk optie. (2 zitjes voor "kinderen"). Wslk monteerbaar? Deze keer in normale richting.

Elon Musk heeft alleszins voldoende kinderen (5). ;-)



Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-mode...n-seats-video/

The Model S’ seven-seat variant is part of Tesla lore, with Elon Musk reportedly asking for the feature specifically since he has five sons. Considering that the company’s only car prior to the Model S was the two-seater original Roadster, Musk’s request made complete sense. True to form, the Model S was unveiled as a sedan with 5+2 seats. The CEO eventually went on a cross-country road trip with his sons and then-wife Talulah Riley using the Model S’ maximum seating and the Supercharger Network.

The Model S’ seven-seat option was eventually retired, though Musk mentioned the feature’s return in 2019 during the company’s foray into the Nurburgring with its Plaid prototypes. After one of the vehicles unofficially crushed the Porsche Taycan Turbo’s lap time, Musk noted on Twitter that the already-impressive track times of the Model S Plaid prototypes would be beaten by the flagship sedan’s actual production version, which would have seven seats. Since then, however, updates about the Model S’ jump seats have been scarce.
• Model X (grote SUV) kan als volwaardige 6- of 7-zit besteld worden.
Citaat:

Selecteer interieurindeling
5-zits configuratie Inbegrepen
6-zits configuratie € 6.900
7-zits configuratie € 3.700
• Model Y (middenklasse CUV) kan als 5+2 configurartie besteld worden (optie voor € 3.200 in EU), daar zijn fotos van de 2 smalle zitjes:

Citaat:



Now, Tesla is starting production of the new Model Y 7 seater option, which costs $3,000, and the automaker listed a few of the features that come with the new interior:

Third row seating for two
Easy entry into third row
Third row USB-C charging
Sliding second row with adjustable seatbacks
Fold-flat second and third rows for maximum cargo storage
Electronic fold-flat releases in trunk
We caught a few glimpses of the Model Y’s third-row in prototypes before, but that was from over a year ago, and Tesla hadn’t unveiled new pictures until now.

https://electrek.co/2021/01/08/tesla...-row-pictures/

Micele 20 mei 2021 18:48

"Nieuwe" Tesla model S Plaid(+) en LR worden geleverd vanaf juni in de USA.

Eerdere berichten spraken van augustus-september 2021

Eigenlijk wou Tesla ze leveren vanaf 2e kwartaal of vanaf april. Dus met 3 maanden vertraging.

Voorlopige prijzen zijn nu ook gekend, ook de Europese prijzen. Maar Europa zal pas halfweg februari 2022 zijn, in de regel. Vanafprijzen 90-120-150 k naargelang versie

Citaat:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-plaid-bekend/

20 mei 2021

Tesla heeft meer bekendgemaakt over de Model S Plaid en Model S Plaid+. De buitenissig krachtige versies van de Model S komen in 2022 deze kant op en de prijs van beide types is bekend.

Tesla-topman Elon Musk kondigt op Twitter aan dat in de Verenigde Staten de levering van de Model S Plaid begint op 3 juni. Zo'n feest is het hier in Nederland niet, maar ook voor hier is er meer bekend. De Model S Plaid wordt in het eerste kwartaal van 2022 in Nederland verwacht. Wanneer de Model S Plaid+ komt, is nog niet bekend. Waarschijnlijk iets later in het nieuwe jaar, maar in ieder geval niet nog dit jaar.

De Tesla Model S Plaid komt in Nederland op de markt met een vanafprijs van € 119.990. Dat was al de verwachte prijs, maar die blijft dus gehandhaafd. Reken daarbovenop op iets meer dan € 1.000 afleveringskosten. De Model S Plaid heeft drie elektromotoren die samen goed zijn voor 1.020 pk. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 2,1 seconden achter de rug en de Model S Plaid heeft een geschatte actieradius van 628 km. Tenslotte haalt de Tesla een buitengewoon indrukwekkende topsnelheid van 322 km/h.

Een stap verder gaat de Model S Plaid+. Die sprint volgens Tesla niet alleen 'sneller dan in 2,1 seconden' naar 100 km/h, maar heeft bovendien een grotere geschatte actieradius. Daarmee kom je volgens de fabrikant maar liefst 837 km ver met een volle accu, al geldt hierbij opnieuw dat het nog niet om een officiële WLTP-waarde gaat. Dat-ie sneller is dan de Plaid, komt door het nóg hogere vermogen van boven de 1.100 pk. De topsnelheid ligt eveneens op 322 km/h. De Model S Plaid is € 10.000 duurder dan aanvankelijk het geval leek; de Nederlandse prijs ligt nu op € 149.990 en ook hierbij geldt dat er pakweg € 1.000 afleverkosten bovenop komen. Zoals gezegd komt de Plaid+ dus ook volgend jaar onze kant op, al is nog niet bekend wanneer precies.

Voor wie het allemaal wel wat minder extreem mag wat betreft prestaties en prijs, komt de gefacelifte Model S ook als Long Range deze kant op. Die heeft een geschat rijbereik van 663 km, doet 3,2 seconden over de 0-100-sprint en krijgt een Nederlandse vanafprijs van € 89.990 excl. afleverkosten. De Model S Long Range wordt, net als de Plaid, in het eerste kwartaal van 2022 in Nederland verwacht.

Micele 1 juni 2021 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9681983)
"Nieuwe" Tesla model S Plaid(+) en LR worden geleverd vanaf juni in de USA.

3 juni wordt 10 juni, week uitstel.

https://electrek.co/2021/05/29/tesla...musk-tweaking/

Micele 7 juni 2021 17:31

Tesla Plaid Plus canceled, definitief? Who cares?

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-mode...plus-canceled/

However, Elon Musk has just announced that the speed and performance in the Plaid Model S is “just so good” and that Tesla won’t produce the Plaid+ variant of the sedan.

Citaat:

Plaid+ is canceled. No need, as Plaid is just so good.

— Elon Musk (@elonmusk) June 6, 2021
The Plaid+ variant was expected to have a top speed of 200 MPH, just like the Plaid variant. However, the Plaid+ offered better acceleration at less than 1.99 seconds from 0-60 MPH and over 520 miles of range, well above the 390 miles that the Plaid Model S offered.

Before incentives, the Plaid+ Model S was listed at $149,990. In May, Tesla officially stopped taking orders for the Plaid+ with no real explanation.

Earlier this week, it was announced that the Plaid Model S broke the production vehicle record for the 1/4-mile, with a top speed of 152.09 MPH, completing the split in 9.247 seconds. This broke the quarter-mile record that the Bugatti Chiron Sport set in 2018. The Bugatti completed the 1/4-mile in 9.4 seconds with a speed of 158 MPH.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be