![]() |
Tesla S- en X lijnen stilleggen?
Om een of andere reden zouden de produktielijnen van de modellen S en X (in de Californische fabriek) vanaf 23 december voor "18 dagen" stilgelegd worden en werknemers van die lijnen moeten niet afkomen...
https://www.theverge.com/2020/12/13/...days-elon-musk De "oorlog" van Elon Musk (en overigens steeds meer ondernemers) met de Staat Californie kan ermee te maken hebben natuurlijk....of er wordt een "mayor overhaul" voorzien in de eindejaarsperiode...op de lijnen van 2 modellen die eigenlijk al wat op jaren zijn? We zullen zien,Tesla zelf heeft "geen commentaar" blijkbaar. |
Citaat:
Ze gaan de machines en productielijnen daarvoor optimaliseren. De formfactor 18650 (Model S en X) is aan vervanging toe. Electrek meent dat het interieurdesign gaat veranderen: (wie weet beide) Citaat:
|
Vroom.be denkt er het zijne van... (ze vergeten zelfs het model X)
Citaat:
Citaat:
Ik zie ze nog altijd in de top 25 opduiken in bvb Noorwegen en Nederland toch in de maanden dat de boten er zijn, en wslk ook in gans Europa. Wereldwijd staat het model X zelfs op de 17e plaats (22k verkocht) en dat in een klassement waar alle plug-in-hybrides ook meegerekend worden. Ik zie dat enkel de Audi e tron beter doet in die prijsklasse. De plugin hybride BMW 530Le zit ook in die prijsklasse, maar de 530e wordt erbijgeteld. Soit 2 modellen die het beter doen dan. Dat was het... Het model S nog nipt binnen de top 30 schat ik met ~15k verkochte wagens op 9 maanden 2020. Auto55.be zal wel te lui zijn ff de cijfers te bekijken: http://ev-sales.blogspot.com/2020/10...mber-2020.html Global Top 20 September 2020 ![]() ![]() Totaal van Tesla (316.820) -model 3 (238.170) - Y(41.692) - X(21.970) blijven er 14.988 model S over. https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/ december 2020: 20. Tesla Model X 48 21. Tesla Model S 45 https://elbilstatistikk.no/ december 2020: 21. Tesla model X: 54 31. Tesla model S: 24 |
Ook autowereld verspreidt reinste onzin over de verkoopcijfers van huidige model S en X.
Die raken ze aan de straatstenen niet kwijt volgens de wereldvreemde journalisten van autowereld.be, toch zeker in hun titel én vetgedrukte inleiding. https://www.autowereld.com/nieuws/au...l-s-of-model-x Echt fake clickbait. Nadien onderaan de tekst zwakken ze natuurlijk hun enorme overdrijvingen fors af en beperken ze de cijfers tot België, voorlopig het anti-EV land* van Europa geworden. Maar Jan met de pet leest enkel het bovenste en is er mee weg voor toogpraat. ik ga even de Tesla- mod S en X -cijfers van Nederland erbij nemen en vergelijken hoe daar de direct concurrerende fossiele wagens vanaf €50k-90k momenteel verkopen. Kwestie van geen appelen met peren te vergelijken: Verkochte aantallen december tem 14 december. Citaat:
Citaat:
|
Past hier ook.
Tesla gaat zijn garantieprogramma aanpassen, ttz oude mod S/X <3/2018 krijgen de betere eMMC-chip van 64 GB: https://tweakers.net/nieuws/175796/t...repareren.html Voor de veelgestelde vragen moet je hier zijn: https://www.tesla.com/nl_NL/support/...&utm_term=20q4 |
Verkochte Tesla model S en X Nederland, tussen 1 sept t.e.m. 15 december:
En de beste verkopende en vergelijkbare ICE-modellen met al hun brandstofversies, ook al hun hybrides en modelvarianten. **bron: https://www.kentekenradar.nl/registraties/ (duurdere modellen hebben geen cijfers: die hebben sowieso veel minder aantallen, zoals Audi A7/A8, Q7/Q8; BMW 7-serie, X6/X7; Mercedes S-klasse, Mercedes GLE, GLS; Jaguar XJ; Lexus LS/RX enz... te vinden op https://www.bovag.nl/pers/cijfers/pe...merk-model-per of download: https://www.raivereniging.nl/artikel...opcijfers.html) **Limousines (lengte > 4,9 m) : BMW 5-serie: 439 Mercedes E-klasse : 230 Tesla model S: 148 Audi A6: 70 **Grote SUV: (lengte > 4,9 meter) BMW X5: 283 Volvo XC90: 164 Tesla model X: 142 Porsche Cayenne: 98 Dus 2 keer top 3. Dat een Tesla model X ondertussen veel minder verkoopt dan een nog frisse electrische Audi e-tron, 1.142 stuks op dezelfde 3,5 maand, vind ik niet meer dan logisch. (2020: 1.918 totnutoe, 2e volle jaar) Het Tesla model X heeft zijn beste tijd achter de rug met een verkoop van 3.055 stuks in gans 2018 (of zijn derde jaar in NL). |
Het doet eigenlijk een beetje raar aan,een "nieuwe" autofabrikant die ondrtussen met "oude" modellen zit....
LAat ons inderdaad maar aannemen dat die modellen een serieuze opfrissing nodig hebben. Het blijft natuurlijk een gevaarlijke zaak voor de Fremont factory.Hun "modernste" Tesla,de "3" wordt evengoed in China vervaardigd,en hun 2 andere modellen zijn......oud.... En bovendien investeert de Firma voor zijn andere modellen NIET in Californie lijkt het wel.We kennen Mr Musk nu al genoeg dat we weten dat hij gewoonlijk meent wat hij zegt,en hij is niet bepaald positief meer over de Staat waar alles nochtans begonnen is voor hem en zijn ondernemings avonturen. |
Citaat:
Staat na een goed half jaar verkoop reeds op plaats 4 wereldwijd stekkerwagens. ![]() 2. Model Y wordt nu ook in Shanghai gemaakt en wslk nu al verkocht. 3. In Berlijn gaat het Europese model Y en 3 ook van de band lopen halfweg 2021 gepland, zal wat goedkoper zijn want de 10% importkosten en logistieke kosten worden gespaard (en-of Tesla verhoogt zijn winstmarge) 4.,Dan Terrafactory Texas waar stilletjesaan 4q 2021? de Semi, Cybertruck en Roadster? gaan gemaakt worden. Ik denk de Cybertruck eerst. |
NU begin ik al modelletjes uit de catalogus van Tesla over het hoofd te zien....:oops:
Het begint al serieus te gelijken op een "gewone" autofabrikant,daarvan weten de meeste mensen ook niet zomaar meer wat ze allemaal maken. |
Citaat:
ergens 2010, overname oude GM-fabriek voor $42 miljoen, Tesla ging 2010 naar de beurs voor extra geld. Vanaf einde 2012 tot dec 2015 had Tesla enkel het model S. (de eerste roadster (handwerk vanaf 2008) was einde 2012 gestopt, beperkte serie 2,5k) dec 2015 : +model X erbij juli 2017: +model 3 erbij, ttz production hell-2017-2018 (Musk klopte >100 uren en sliep zelfs in de fabriek), en delivery hell overzee vanaf 2019 in EU maart 2020: +model Y erbij 2021-2022 : + ... Maar vooral vanaf einde 2021 gaat Tesla hun aantal productiefabrieken verviervoudigd hebben: Fremont+Shanghai+Berlijn+Austin Ook een Tesla-model van $25k zit eraan te komen voor Europa (2023) Musk wil overigens een kleinere Cybertruck maken speciaal voor Europa, wslk gaat die ook in Berlijn gemaakt worden. De US versie is wat te lang voor een klassieke EU-garage. En over het model S en X hoeft men zich geen zorgen te maken, die krijgen nog op tijd hun nieuw kleedje. En vooral de betere accucellen (minstens 2170 formaat) die dan minstens zo snel kunnen laden als model 3/Y (aan V3-Suc of CCS). Als ik zie wat de ICE-constructeurs er de laatste 15 jaar van bakken. Veel soeps is dat niet, altijd dezelfde opgewarmde plofmotoren in een nieuw jasje. Niet zelden hebben ze 2 of 4 cilinders minder en verhogen ze de max turbodruk voor hetzelfde geld. Daarvoor zijn er wel digi-snufjes bijgekomen, dat moest er nog aan mankeren. Zelfs een smartphone was het betere/snellere navigatietoestel met meer up to date maps. |
De totale verkoop van Tesla gaat in december 2020 wslk het dubbele worden van dec 2019. Mod S en X zal het ook meer zijn.
Toch in Noorwegen. Ze verkopen daar waar ze bestellen, de wereld is groot genoeg. December 2019 | Dec 2020 momenteel tot Last update: 11:22:09 : 1.593 (1.399 : ) Model 3: 1.251 | 1.496 Model X: 117 | 64 Model S: 31 | 33 https://teslastats.no/ |
Refresh Model S gespot...
Eerste fotos van Tesla model S 2021 of S Plaid? (rijbereik 840 km, 3 motoren, die moet ook wat breder zijn...)
Citaat:
|
Tesla mist voorlopig zijn doel van 500k geleverde wagens per jaar met amper 450 stuks. Soit er kan nog een latere correctie volgen tot +0,5% op die 180k, dat is +900....
Productie haalt 510k afgerond, maar fysiek leveren en geld op de rekening op 31/12/20 is nog iets anders. Het is tenslotte wereldwijde communicatie, en vooral data-2020 dat het geld effectief op de rekening staat. Vooraf: de productiestop van het model S/X kan een van de oorzaken geweest zijn. In elk geval waren er menige Wall Street analysten die ~100k meer geschat hadden. Morgen zal het aandeel $705 mogelijk dalen, want dat optimistisch cijfer zit reeds in die aandeelwaarde. Citaat:
|
Citaat:
Even ter verduidelijking, model S/X-productie 2020 Fremont kan men wel moeilijk vergelijken met 2019 toen er nog geen sprake was van extra model Y-productie in Fremont (naast model 3), en al zeker niet met 2018, toen model 3 ook nog niet op volle toeren liep en ook de standaard range modellen 75 kWh nog aangeboden werden, Model S/X zorgde toen voor de dollars. Tesla-Fremont zit op zijn tandvlees qua plaats en dus aantallen mét het model Y erbij. Ondanks recente uitbreiding, zo simpel is dat niet, imo. De Fremont-cijfers dan maar: https://ir.tesla.com/ - 2018: 24.869 model S/X gemiddeld geleverd per kwartaal (productie ~100k/j) productionhell model 3... Opmerking: Model S/X met 75 kWh batterijpack werd toen ook verkocht, verkoop pas tegen einde 2018 gestopt. - 2019: 16.693 model S/X gemiddeld geleverd per kwartaal (productie ~63 k/j) deliveryhell model 3 naar EU Opmerking: vanaf 2019, S/X enkel met 100 kWh pack. - 2020: 14.260 model S/X gemiddeld geleverd per kwartaal (productie ~55k/j) exacte cijfers S/X: deliveries: 57.039 , production: 54.805 En nu het verschil 4e kwartaal: 4Q-2019 werden er 19.475 S/X uitgeleverd. 4Q-2020 werden er ook nog 18.920 S/X uitgeleverd! Citaat:
En dan titelt de FUD-media de 14 december... :roll: Citaat:
|
De nieuwe S en X zijn al bestelbaar in de USA.
Performanter geworden, ook Cd daalt van 0,24 naar 0,208 ! Opvallend stuur en nieuw interieur. Zie fotos. https://www.tesla.com/models |
De nieuwe S is echt mooi.
Zeker het interieur. |
Warmtepomp komt er ook bij, alle Tesla hebben die nu standaard.
Vooral winterrijbereik gaat significant verbeteren. EPA rijbereik is 10 miles beter. Ook door record-Cd van 0,208 Batterijtechniek en drivetrains model 3/Y, laden 250 kW (was vroeger 200 kW) Een opsomming via: https://electrek.co/2021/01/27/tesla...teering-wheel/ |
Een kleine verrassing vind ik toch die "gewone" Plaid-versie met drie motoren, die eigenlijk de Performance aflost.
Maar deze keer een mogelijke topsnelheid van 322 kmh (200 mph) wat hem duidelijk onderscheid van model 3 en Y Performanceversies (in het verleden was dit niet) Ben toch benieuwd of *Porsche gaat reageren met hun veel duurdere Taycan Turbo en Turbo S die (voorlopig) nog begrensd zijn bij ~260 kmh (zoals model 3/Y Performance, model S LR is 250 kmh zoals de Taycan 4S) De ongelimiteerde stukken Deutsche Autobahn gaan andere EV-tijden tegemoet... ![]() https://electrek.co/2021/01/27/tesla...teering-wheel/ Wie weet komt er nog ooit een algemene snelheidsbegrenzing van #140/160 kmh ofzo ipv aanbevolen 130 kmh. (#Polen, Bulgarije) Het voorstel van Die Grünen was overigens algemene 130 kmh max behalve voor electrische voertuigen. :-) https://www.autowereld.be/autonieuws...che-autos.html ADAC alle *Porsche Taycan specs # De hoogst voorkomende maximumsnelheid op snelwegen per land ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_be (bovenaan model S of model X aanklikken en je kunt alle fotos scrollen) directe link model S: https://www.tesla.com/nl_be/models Voor Noord-Amerika: (USA, Can, Mex) Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Aja als je verschiet van het half stuur zonder pinkers/hendels enz...
Hier een foto van de Pontiac "Knight Rider" die te koop staat: Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/een-f...ewikkeld-67664 Het Tesla-stuur heeft wel geen mechanische knopjes... (behalve 2) ![]() Maar om de Tesla fans gerust te stellen, een normaal stuur is ook verkrijgbaar. lol Citaat:
|
The Witcher III als game op de console is ook geweldig.
Elon heeft smaak. |
Citaat:
Is dat lang genoeg voor wat te gamen? :-) |
Het Laatste Nieuws gaat wat op zoek naar clickbaits en reacties van de Jonnies en Boomers:
(een wat primitieve en simpele korte tekst weekt dat wel los) Citaat:
Naja eigenlijk is dat te verwachten in een EV-wereldvreemd land... (met veel primitief nieuws over EV in bepaalde gazetten) Ik heb nog geen enkele online krant gevonden die het over het nieuw batterijpack heeft, nochtans het hart van de wagen. Daarvoor moet je bij EV websites zijn: Citaat:
Voor de hogere cellen zouden er veel meer ingrijpende veranderingen moeten gebeuren in de wagenbodem, dat zou dan quasi een nieuwe wagen zijn. Voor de laatste nieuwe 4680 cells is het sowieso een heel andere geintegreerde infrastructuur, maar het kan zijn dat de Plaid+ die gaat krijgen. Musk heeft al de leveringstijden van de Roadster en Cybertruck en Semi op een wat langere baan geschoven omdat het opschalen van de batterijcelproductie veel moeilijker is dan gedacht. Die drie modellen hebben de 4680 nodig. |
Geen fan van dat stuur, maar als er een gewoon stuur mogelijk is, ok dan. De rest ziet er op eerste zicht wel beter en robuuster uit dan nu.
|
Als particulier ben ik toch benieuwd naar de eerste wagen met 4680 cellen.
Dat kan zelfs de Model S Plaid+ zijn omdat die 840 km rijbereik heeft (zelfs met 1100 PK 3 motoren). Eentje met 300-600 PK kan dan niet ver van 1000 km zitten. |
Het verschil van batterijpack + drivetrain tussen model S/X oud en nieuw (onderaan):
rood = drivetrain grijs = batterijpack zilver = management Citaat:
|
Als het goed is, zeggen we het ook: daar waar Tesla vroeger kritiek kreeg over het zitmeubilair, ziet dit er nu veel beter uit.
|
Citaat:
Maak je geen testrit zou ik toch eens een uitvoerige zittest doen v/a. ;-) (in december 2018 deed ik dat laatste bij een model 3) |
Citaat:
|
nieuwe Model S en X bestellingen gaan nu vlotjes omhoog (ondanks $10k duurder)
Diegene die iets vroeger besteld hebben moeten nu wel $10k meer betalen, maar krijgen ook het "nieuwe model". En hebben nog geluk dat ze $2000 troostpremie krijgen en indien FSD besteld aan $8k ook nog die oude FSD-prijs, vandaag is dat $10k. De gelukkigen gaan dan maar $6k opleggen, in de regel $8k. (vanaf 30 okt is die FSD 2k opgeslagen na verwittigingen van Musk) Tja wat hadden die anders verwacht? De geruchten bestonden al vele maanden. En dat serieus opgefrist model met nieuw batterijdesign +10 miles meer is die $8k zeker waard. Citaat:
|
Waar dat "half stuur" - Yoke - toekomst heeft wordt in deze link uitgelegd:
Veel leesplezier. ;-) |
Het halve stuur of de yoke van model S/X zou gehomologeerd zijn in Nederland, dus ook in gans de EU.
Citaat:
Citaat:
|
Model S/X krijgen nu ook een Li-ion 12 Volt batterij (ipv lood)
https://electrek.co/2021/02/02/tesla...-moves-li-ion/ |
Alle Europese Teslas krijgen terug de mogelijkheid de verbeterde autopilot (enhanced) als optie voor € 3.800 te bestellen...
https://electrek.co/2021/02/05/tesla...atures-europe/ Citaat:
|
De Audi e-tron GT en GT RS komen eraan.
Citaat:
Citaat:
Spijtig van het relatief hoog verbruik. Cd 0,24 had ik ook wat beter verwacht. Een model S geraakt ~200 km verder met een amper 5kWh groter accupack (Cd: 0,208 modeljaar 2021) |
Refresh Model S gaat een 5 +2-zit worden, wslk optie. (2 zitjes voor "kinderen"). Wslk monteerbaar? Deze keer in normale richting.
Elon Musk heeft alleszins voldoende kinderen (5). ;-) ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
"Nieuwe" Tesla model S Plaid(+) en LR worden geleverd vanaf juni in de USA.
Eerdere berichten spraken van augustus-september 2021 Eigenlijk wou Tesla ze leveren vanaf 2e kwartaal of vanaf april. Dus met 3 maanden vertraging. Voorlopige prijzen zijn nu ook gekend, ook de Europese prijzen. Maar Europa zal pas halfweg februari 2022 zijn, in de regel. Vanafprijzen 90-120-150 k naargelang versie Citaat:
|
Citaat:
https://electrek.co/2021/05/29/tesla...musk-tweaking/ |
Tesla Plaid Plus canceled, definitief? Who cares?
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be