![]() |
Een canon voor Vlaanderen ?
Ieder volk en staat hebben een geschiedenis en iedere staat manipuleert de geschiedenis om wille van eigen politieke doeleinden.
Zo is de geschiedenis van Vlaanderen ook 150 jaar bepaald door de francofone elite van België. Niet alleen in Nederland , ook in Vlaanderen is het geschiedenis- onderwijs slecht en de kennis van jongeren over hun geschiedenis minimaal. Toch is deze kennis zeer noodzakelijk voor burgerschapsvorming , zeker als het om nieuwkomers gaat. In Nederland hebben ze om deze kennis te bevorderen een canon gemaakt ,als minimale kennis voor iedere leerling en iedere student. In Vlaanderen is het maken van een dergelijke canon nog steeds zeer discutabel . Wat uw mening hierover? citaat Trouw: Een gotspe, vindt Karel Van Nieuwenhuyse, hoofddocent geschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gespecialiseerd in de geschiedenis van het Vlaamse geschiedenisonderwijs, geeft les aan de lerarenopleiding en verzet zich samen met een tiental historici van alle Vlaamse universiteiten tegen de plannen voor een Vlaamse canon. “Als historicus ben ik principieel gekant tegen iedere politieke bemoeienis met het geschiedenisonderwijs, het moet geen staatspropaganda worden.” De kern van het hedendaagse Vlaamse geschiedenisonderwijs is juist dat leerlingen door verschillende ‘brillen’ naar het verleden leren kijken, legt hij uit. “Je kunt naar het verleden kijken met een politieke, economische, sociale, etnisch-culturele of genderbril. Wij leren scholieren dat je afhankelijk van de bril die je opzet ándere verhalen ziet. Het probleem met een Vlaamse canon is dat die niet alleen een eenzijdige Vlaams-nationalistische bril opzet, maar ook dat het wezen van een canon is dat die andere perspectieven ondergeschikt maakt.” Toch ziet Demets ook wel iets in het initiatief. “Ik voel wel voor een mooie promo-campagne voor historische kennis. Ik ben geen Vlaams-nationalist, maar ik voel geen schaamte over dat verleden. Als mediëvist bestudeer ik het graafschap Vlaanderen en dat is een prachtige geschiedenis die we best meer in the picture mogen zetten. Daar mogen we best trots op zijn. Wellicht zou een Belgische canon logischer zijn, maar het onderwijs in ons land is nu eenmaal regionaal georganiseerd.” De canon van Vlaanderen is inderdaad bedoeld voor een breed publiek, benadrukt commissievoorzitter Gerard. “De canon is een laagdrempelig instrument om interesse voor het verleden op te wekken en daarmee de kennis ervan te vergroten, want die houdt ook in Vlaanderen niet over. Ik begrijp dat dit in Nederland is gebeurd en dat is op zichzelf al een relevant resultaat.” https://www.trouw.nl/buitenland/bren...anda~b9342ecb/ |
Naar de geschiedenis leren kijken met een genderbril?
De enige mogelijkheid om te voorkomen dat het denkvermogen van onze jeugd in de kiem gesmoord wordt door politiek-correcte of op andere modetrends meeliftende leerkrachten die door de overheid worden betaald, is het onderwijs privatiseren. Waarom moeten wij belastingen betalen voor dit soort onzin?
De geciteerde Vlaamse leerkracht wijst terecht op het gevaar van een door de overheid opgestelde canon, maar wat maakt dat eigenlijk uit als hij en zijn colega's uit de ruif van de overheid eten en als ambtenaren ergens in Brussel de leerplannen, of hoe die tegenwoordig ook heten (de constant veranderende terminologie bijhouden loont de moeite niet) kunnen bepalen wat er in de klas aan bod mag en moet komen. Privatiseer het onderwijs! Dat is een sociale maatregel. |
Een geschiedkundige die een canon van Belgie beter vindt.....wat logisch is.
Vlaanderen de dag van vandaag is een aaneenraapsel van een graafschap, een hertogdom en een prinsbisdom. Je gaat dus een canon maken die ver buiten Vlaanderen gaat. De logische canon is inderdaad die van Belgie, die wel in de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden een eenheid zijn geweest. Maarja, tis een idee gedreven door de nationalisten van de nva....geldverspilling. |
Degelijke eindtermen inzake geschiedenis, kunst, taal.... zouden een canon eigenlijk overbodig moeten maken.
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn zoon leert op school de tafels (vermenigvuldigingen) met de vingers. U hoort het goed, met de vingers. Wat een afgang van niveau.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Politiek project: Ongelijkheid bestrijden in onderwijs & zoveel mogelijk kinderen aan een papierke helpen. Waar dat papierke voor staat, dat is irrelevant. De laagste gemiddelde deler wordt de standaard. Pedagogie: Onderwijs moet plezant zijn. Leren moet plezant zijn. Vaardigheden zijn belangrijker dan kennis (quod non). Om terug te komen op de tafels: wij moesten dat allemaal vanuiten leren. Met als resultaat dat we nu wel zonder enig hulpmiddel zo goed als automatisch kunnen hoofdrekenen. Denk je dat die vingerrekenaars dat gaan kunnen ?.... Nota: mijn zoon zit in een witte klas.... |
Ik ben dus de enige die vindt dat er VL veel te hard gekeken wordt naar diploma's. Simpele administratieve jobs die minstens een Bachelor vereisen, sorry.
:oops: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken er met een diploma hoger onderwijs die eigenlijk te dom zijn om te helpen donderen. Maar ook die maar tot hun 18, of minder, naar school zijn gegaan en wel over een serieuze portie denkvermogen beschikken. |
Citaat:
Alweer, dat komt door gewoonweg overal en altijd de lat lager leggen.... Een A2 is perfect geschikt voor het gros van het adminstratief werk. En daar is niks mis mee. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De Vlaamse canon zou ook grotendeels de Belgische canon omvatten en er vrijwel aan identiek zijn, I guess. Maar dit is afwachten. Benieuwd hoe propagandisch het allemaal zal worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Feitelijk is uw vraag een goede vraag maar ze toont wel aan dat je er niks van snapt. Poëzie die handelt over onze geschiedenis en denken is toch wel iets gans anders dan internationale poëzie. Bij toeval heb ik internationale poëzie gelezen en ik moet eerlijk toegeven dat ik er geen bal van versta. Ik hoef bijvoorbeeld geen Japanse "hokkaidos". Ze lijken mij veel te gekunsteld. Alhoewel ze wel aantonen dat Japanners het leven op een andere manier beschouwen. Maar willen vergelijken valt momenteel teveel in ons nadeel uit. En onze kinderen zijn momenteel taalmoordenaars. Als ik één bladzijde lees op dit forum weet ik al genoeg en dat zijn dan nog jeugdige volwassenen. Ik praat niet over details. Bij sommigen is het verschijnsel walgelijk. Bij velen merk ik dus meestal uit welke generatie ze komen. Hun armoede druipt zo uit hun teksten. En feitelijk moet ik toegeven dat ik ook het onderwijs genoot van de boerkes die ook op de hooizolders sliepen boven de koeien. Vlaanderen is een samenraapsel geworden van allerlei. Je kunt zelfs de kleur rieken van de politieke partij als er ene zijn mond open trekt. Feitelijk hebben wij weinig nog gemeenschappelijk. Voor mij zou die canon welgekomen zijn. Hopelijk zit er wel enige inhoud in dat project. Maar juist daarom betwijfel ik of dat ooit nog zal komen. We zijn te veel kwijtgeraakt om het zelf te beseffen. |
Citaat:
In België zijn er geweldige dichters maar om ze als Vlaams te bestempelen is een brug te ver. Dichtkunst overstijgt de bekrompenheid onder de eigen kerktoren. In de ons omringende landen en verder ook zijn er ook fantastische woordkunstenaars. |
Citaat:
Is dat familie van de Haikus? |
Citaat:
|
Citaat:
De onbetaalbaarheid van privé-scholen vloeit gedeeltelijk voort uit het bestaan van het super-inefficiënte, collectivistische "gratis" onderwijs (waarvoor u levenslang belastingen betaalt). Onderwijs vindt meestal ook beter niet op school plaats. In deze draad ligt de nadruk op het collectivistische aspect: alle kinderen moeten dezelfde geschiedenis leren. Ik heb buiten het onderwijs om veel geschiedenis geleerd. Op school? Was me dat een tegenvaller, vooral toen ik achteraf kon terugblikken op de relevantie ervan voor mijn leven. En natuurlijk is collectivistisch onderwijs een zware misdaad tegenover de begaafde leerling. |
Citaat:
|
Citaat:
Volledig akkoord. Maar ik stop ermee. Voor mij is de zaak afgehandeld. Als ik mij ertoe zou lenen om op onnozelaars te reageren dan weet ik wel waar ik begin maar niet waar ik eindig. Alles kaat koet. Dus ik zal het hierbij laten. Trouwens ik heb reeds lang de indruk dat er op dit forum zelden over zienswijzen en het waarom ervan gepraat wordt. Ge zult het moeten doen met de wetenschap van een paar allesweters. |
Citaat:
Hoeveel % van de jeugd gaat nu al naar de universiteit? Ik denk dat we de sovjet-cijfers al overtreffen. Die diploma's bieden maar weinig garantie op bekwaamheid en dus vragen werkgevers de hoogste, om toch iets te hebben. Ik heb met "hoger opgeleiden" gewerkt die na vier jaar "hogeschool" zonder overdrijving nog meer dan 95% van het vak moesten leren. Had ons bedrijf een kleine fractie van het geld gekregen dat in hun onderwijs gestoken was, we hadden die jongeren in een half jaar tijds veel meer kunnen bijbrengen dan ze op school konden leren, en ze zouden nog wat verdiend hebben. Aan de nieuwkomers was helaas echter ook te merken dat ze uit een "vuilnisbak van de universiteit" kwamen. Mijn baas werd soms radeloos als ik de ene na de andere afkeurde, maar met al die sukkelaars uit ons hoger onderwijs kan een werkgever hooguit aan liefdadigheid doen en zichzelf er werk en zorgen bij geven. Als de overheid al die overbodige opleidingen niet betaalde met ons geld, zouden de jongeren vroeger aan de slag kunnen en uiteindelijk veel meer en relevantere dingen leren. En de overheid zelf zou relevantere dingen kunnen gaan doen dan zich afvragen welke eenheidsworst de collectivistische onderwijsmachinerie het hele of halve land door de strot moet rammen: gendergeschiedenis, canongeschiedenis, geschiedenis-eindtermen, geschiedenis-leerplannen, God weet wat nog allemaal. |
Citaat:
|
Citaat:
Heeft u dezelfde problemen wanneer men een dichter bestempelt als bijvoorbeeld een 'Antwerpse dichter'? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Al kan dat andere natuurlijk in de les Nederlands aan bod komen. Wij kregen nog veel NL literatuur en zelfs meer taalbeheersing onderwezen. Beter dan de gender-onzin en multi- en andere flauwe kul waar de jongeren nu hun tijd mee moeten verknoeien, maar het was toen ook al eenheidsworst en grotendeels tijdverspilling. Logischerwijs is onze geschiedenis Vlaams als ze over Vlaamse periodes gaat, Oostenrijks als ze over Oostenrijkse periodes gaat, in alle periodes een beetje Nederlands vanwege de relevantie voor de Nederlandse taal en taalgebonden cultuur, en Belgisch wanneer periodes worden behandeld waarin België of de Spaanse en Oostenrijkse voorgangers daarvan van groot belang waren. En natuurlijk is onze geschiedenis ook Europees: christelijk en een beetje joods, Romeins en vooral ook Grieks. Maar daar kunnen de ouders, de leerkrachten en de leerlingen zelf wel achter komen zonder dat de overheid er zich mee moeit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De geschiedenis van mijn eigen geboortestreek leerde ik pas in de laatste jaren van de humaniora. Omdat ik het geluk had dat mijn pas afgestudeerde leraar buiten het handboek daarover les gaf. Ik vrees dan ook dat die canon enkel dient om onze jongeren een ingebeelde gemeenschappelijke geschiedenis te onderwijzen. Alles met de bedoeling om een politieke doel te bereiken. Onze (klein-)kinderen zijn te belangrijk om te laten misbruiken door politici. PS het is toch wel opvallend dat ons onderwijs stelselmatig kwaliteit verloren heeft sinds de gemeenschappen bevoegd werden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be