![]() |
man slaagt voor theoretisch rijexamen na 157 pogingen
https://www.hln.be/het-leukste-van-h...ingen~a1f46f0a
157x , euh .... nou , ok , prima .... dus , ja , .... ach .... bij deze .... ;-) Nu effe een serieuze vraag: Zou men een grens moeten leggen op het hoeveel aantal keer , of , geen limiet , de rijschool verdient extra aan de herexamens ?? |
Nu nog 327 keer praktijk, na 1425 uur rijlessen. :-P
|
en nu maar botsen
|
Citaat:
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan. |
Citaat:
|
Citaat:
Ze gaan fietsspelden nodig hebben om de stront van de grote schrik niet uit hun broekspijpen te laten stromen, zoveel is zeker. Dat soort rijscholen die reclame maken met " Wij HELPEN " eender wie aan een rijbewijs moesten ze hun vergunning afnemen want dat zijn misdadigers. |
Citaat:
|
Citaat:
Als de wegpolitie je tegen houd als je geen gordel aan hebt staan ze minstens een half uur te zeiken over de veiligheid, maar tegen al die stuurklemmers wordt er niets gedaan. Wanneer die ballon open gaat zijn ze 'DOOD'! R.I.P R ust I n 't P utteke! |
Citaat:
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven. Maar kom, er is geen middenberm. Dus hoe snel mag je daar rijden? Citaat:
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden. Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid. |
Citaat:
Wat is de maximuum last die je mag slepen met je auto als je een rijbewijs B hebt? En hoe veel mag je totale combinatie wegen? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Aan je vraag te horen volg je de wegcode niet, en ken je ze al niet. Citaat:
Citaat:
Ik ben er al zeker van dat jij de wegcode niet juist begrepen hebt. |
Citaat:
En als ik van plan ben met sleep ze rijden, dan zoek ik dat in 2 minuten op. :-) |
Citaat:
Zo wel praktisch, als theoretisch. Net zoals elke oudere bestuurder dat zal moeten, want de regels veranderen sneller dan dat je ze kan leren. |
Citaat:
Citaat:
- de recente wegcode vind je hier: (nog maar net opgefrist dat art 11 betreft algemene snelheidsbeperkingen (Brussel Hfst Gewest) - het is nipt meer dan 4 jaar geleden dat in Vlaanderen algemene 70 kmh geldt, 1 januari 2017 namelijk. Dat heb je dan verslapen? Op je allereerste ouderwetse onvolledige vraag waren de antwoorden dan eigenlijk: 70 - 90 - 120 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In Vlaanderen en Brussel is het 70. In Wallonië 90. In wegcodetaal heet het zonder "middenberm (art 2.44)", dus enkel gescheiden door wegmarkeringen. 2+2 mét middenberm is nog altijd algemeen 120 kmu in de drie Gewesten. Art 11.2 respectievelijk per Gewest |
Citaat:
De 70km/u in Vlaanderen en Brussel zijn zone gebonden snelheidsbeperkingen en hebben niets te maken met de Belgische algemene wegcode. De snelheids bepalingen van de gewesten vallen onder de noemer tenzij anders word aangegeven. En daar men nog steeds een Belgisch rijbewijs uitreikt en geen Vlaams, Brussels of Waals rijbewijs, is voor het theoritische rijexamen niet het gewestelijke maar het Belgische verkeersregelment van toepassing. Net zoals het verkeersregelment bepaald dat je met een rijbewijs B een sleep mag hebben met een totaal gewicht van 750kg ongeremd of geremd en het slepende voertuig niet meer dan 3 500kg totaal gewicht mag hebben. Dit wil dus zeggen, dat als je een caravan hebt van 650kg leeg, met een laadvermogen van 101kg, je een B en E rijbewijs moet hebben, want het totaal gewicht is 751kg. En dat is over heel Europa van toepassing. |
Wat een geldverspilling
|
Citaat:
En op je verbeterde vraagstelling (géén middenberm) ook. Want enkel op die 2+2-wegen (gescheiden door markering) gelegen in het Waals Gewest telt die 90 kmh uit het Belgisch verkeersreglement nog: https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg "Verkeersreglement" B.S. 09.12.1975 Citaat:
Nog eens uw vragen waren: Citaat:
Citaat:
Artikels 11.2.2°/3° respectievelijk voor Brussel en Vlaanderen uit de Belgische wegcode geciteerd: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zien jullie die a met accent grave ook zo ?: ?* á : tiens bij hoofdletter is het À |
Citaat:
Dan telt de regel, anders bepaald door verkeersborden. Daarom dat er zelfs aan de gewestgrenzen borden staan met de zonale snelheidbeperking. En wettelijk moet dat bord op iedere mogelijke openbare invalsweg staan. Indien het bord niet aan elke mogelijke openbare invalsweg staat, is de regelgeving zelfs niet afdwingbaar. Want een zone vreemde bestuurder is niet verplicht de plaatselijke snelheidsbeperking te kennen. Daarom gebruikt men dan ook de F1 borden. |
Citaat:
|
Citaat:
Stop met uw excuses aub! :x Citaat:
Begin toch wtf niet over borden! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hier een examentip voor uw vraagstelling van rijbewijsonline, zelfs met ° Opmerking vanaf 1 jan 2021 aangepast voor Brussel (dus nu 70 kmh) moet ik het plakken? Citaat:
Wallonië : 90 kmh (Wallonië is evident, daarom niet genoemd in het KB) Andere Gewesten: 70 kmh |
Citaat:
Men moet niet de plaatselijke regels kennen, die moeten aangegeven zijn met borden aan de grenzen op elke mogelijke openbare invalsweg van die zone. |
Citaat:
Citaat:
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/170-art11 https://code-de-la-route.be/textes-l...-art11-v15-170 En voor de rest is mijn post 11 heel duidelijk begrijpbaar! Lees jij mijn vragen niet? Hoe wil je hier dan discuteren? 8O |
Citaat:
|
Citaat:
De gewestelijke snelheidsbeperkingen zijn slechts plaatselijke, ook al is dat gebied groter dan 1/2 van het Belgische grondgebied. De regels rond snelheidsbeperkingen per gewest zijn niet anders dan de regels rond de LEZ. Als Vlaming moet ik niet weten dat er vanaf 2023 een verbod is in Wallonië voor voertuigen met de Euro 0 en 1. Dat moet aangegeven staan als ik Wallonië binnen rij. Iemand uit Mechelen moet de plaatselijke verkeersregels van Gent niet kennen, die moeten aangegeven staan voor die Gent binnen rijd. En volgens het Belgische verkeersregelement mag je op de Belgische secudaire wegen buiten de bebouwde kom 90km/u. Dat het Vlaamse en het BHG die verlagen naar 70km/u heeft niets te maken met de Belgische wetgeving. En om een Belgisch rijbewijs te halen moet je de Belgische wetgeving kennen, niet de Vlaamse, of de Waalse of de Brusselse. |
Citaat:
|
Citaat:
Je blijft maar kronkelen. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die wetsartikels zijn gegoten in de BELGISCHE wetgeving. Namelijk Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uw vraag ging over Belgische secundaire wegen, dan moet je de algemene snelheidregels van gans België kennen. (zonder snelheidsbepalende borden) Mss helpt een plaatje voor je begrip? ![]() Of beter deze: Wikipedia heeft de algemene limieten voor België in hun Europese tabel (Belgie/Brussel moet met de algemene 30 kmh bibbk een lijntje apart krijgen): https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ximumsnelheden |
Belgische algemene snelheidsregels uit het Belgisch verkeersreglement. (extra in het vet)
De Nederlandse ANWB website is aangepast de Belgische VSV-website nog niet. Brussel is nu ook 70 kmh Citaat:
Citaat:
|
Gewestwegen, bevoegdheden sinds 2014:
https://polinfo.kluwer.be/newsview.a...200295&lang=nl Regionalisering van verkeers- en mobiliteitsbevoegdheden (Zesde Staatshervorming) Nieuws - 19/02/2014 Auteur Laure Lemmens Het Verkeersreglement blijft na de Zesde Staatshervorming een federale bevoegdheid. Een deel van de regelgeving wordt echter geregionaliseerd. Daardoor krijgen de gewesten er vanaf 1 juli 2014 een pak verkeers- en mobiliteitsbevoegdheden bij. De gewesten worden bevoegd voor: • het bepalen van de snelheidsbeperkingen op de openbare wegen (behalve autosnelwegen); • de regelgeving m.b.t. het plaatsen van verkeerstekens en de technische eisen, met inbegrip van de controle op de verkeerstekens, behalve de verkeerstekens met betrekking tot douanestroken, aan overwegen en kruisingen met spoorwegen en op de militaire wegen; • de regelgeving m.b.t. de maximaal toegelaten massa en massa’s over de assen van voertuigen die gebruik maken van de openbare weg. Inclusief de ladingzekering, de afmetingen en de signalisatie van de lading; • het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen m.b.t. hun inverkeersstelling en de technische keuring van voertuigen in toepassing van de federale normen. Belangrijk hierbij is dat de natuurlijke personen en de rechtspersonen die gevestigd zijn in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest ligt; • de homologatie van radars en andere instrumenten; • de rijscholing en rijexamens, met inbegrip van de organisatie en erkenningsvoorwaarden van rijscholen en examencentra, en de controle op de rijgeschiktheid van bestuurders en kandidaat-bestuurders met verminderde functionele vaardigheden. De federale overheid blijft bevoegd voor het bepalen van de kennis en de vaardigheden die nodig zijn voor het besturen van voertuigen. De inwoners van een gewest zijn vrij om een rijschool of examencentrum te kiezen dat in een ander gewest ligt; • de bevordering, de sensibilisering en informatie m.b.t. verkeersveiligheid. De gewesten zullen voor deze overtredingen ook de opbrengsten uit onmiddellijke inningen, geldboeten en minnelijke schikkingen ontvangen. Om ervoor te zorgen dat de federale overheid over de nodige middelen kan blijven beschikken om haar verkeersveiligheidsbeleid voort te zetten en de politie te blijven financieren, wordt het stijvingsmechanisme van het Verkeersveiligheidsfonds aangepast. De gewesten worden ook bevoegd om de administratieve en strafrechtelijke sancties te bepalen voor overtredingen van de geregionaliseerde verkeersregels. Dit doet echter geen afbreuk aan de prerogatieven van de politie, het parket, rechtbanken en hoven. Gewestelijke ambtenaren zullen toezien op de naleving van de gewestelijke regels. De politie staat in voor het vaststellen van inbreuken. De wijzigingen worden ingevoerd via: • de Bijzondere wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming (art. 25 e.a.); • de Bijzondere wet van 6 januari 2014 wet tot hervorming van de financiering van de gemeenschappen en de gewesten, tot uitbreiding van de fiscale autonomie van de gewesten en tot financiering van de nieuwe bevoegdheden (art. 5); • de wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet (art. 8-10); en • herziening van artikel 78 van de Grondwet; Bronnen: -Bijzondere wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming, BS 31 januari 2014. -Bijzondere wet van 6 januari 2014 wet tot hervorming van de financiering van de gemeenschappen en de gewesten, tot uitbreiding van de fiscale autonomie van de gewesten en tot financiering van de nieuwe bevoegdheden, BS 31 januari 2014. -Wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet, BS 31 januari 2014. -Herziening van artikel 78 van de Grondwet, BS 31 januari 2014. Extra informatie: - Voorstel van bijzondere wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming, Parl. St. Senaat 2013, nr. 5-2232/1. - Wetsvoorstel met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet, Parl. St. Senaat 2013, nr. 5-2234/1. - - - - - - - Dan heb je nog de steden- en gemeentewegen, daar kunnen de lokale gemeente-overheden -op gemeentelijke wegsegmenten- de snelheidslimieten bepalen "naar hun goesting", uiteraard enkel door het plaatsen van (snelheids)borden volgens het verkeersreglement of/en volgens de plaatsingsvoorwaarden van de wegbeheerder, wat of hetzelfde neerkomt (art 1) Zonder of met borden geldt sowieso altijd het Belgisch verkeersreglement. |
Ach , ik heb er geen last , daar ik geen rijbewijs heb !! :-)
|
Citaat:
Waarom denk je dat ze dat examen zo onredelijk moeilijk maken? Niet omdat je daardoor een beter chauffeur wordt maar het is ondertussen een industrie op zich geworden. Je zou het de zoveelste verdoken belasting kunnen noemen, alleen door de 21% BTW reeds. |
Er willen steeds minder mensen/jongeren een rijbewijs.
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be