Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   man slaagt voor theoretisch rijexamen na 157 pogingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=256965)

cookie monster 11 januari 2021 00:47

man slaagt voor theoretisch rijexamen na 157 pogingen
 
https://www.hln.be/het-leukste-van-h...ingen~a1f46f0a
157x , euh .... nou , ok , prima .... dus , ja , .... ach .... bij deze .... ;-)

Nu effe een serieuze vraag:
Zou men een grens moeten leggen op het hoeveel aantal keer ,
of , geen limiet , de rijschool verdient extra aan de herexamens ??

Skobelev 11 januari 2021 09:06

Nu nog 327 keer praktijk, na 1425 uur rijlessen. :-P

Vette Pois(s)on 11 januari 2021 09:27

en nu maar botsen

Jantje 11 januari 2021 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9571781)
https://www.hln.be/het-leukste-van-h...ingen~a1f46f0a
157x , euh .... nou , ok , prima .... dus , ja , .... ach .... bij deze .... ;-)

Nu effe een serieuze vraag:
Zou men een grens moeten leggen op het hoeveel aantal keer ,
of , geen limiet , de rijschool verdient extra aan de herexamens ??

De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Micele 11 januari 2021 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Garry 12 januari 2021 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 9571914)
en nu maar botsen

Ze zouden die rijschool-instructeurs, na het afleggen van het rijexamen van zo iemand moeten verplichten van achterin de auto plaats te nemen, waar hij/zij niet over pedalen beschikt om in te grijpen wanneer nodig, en die geslaagde zo naar Brussel en door Brussel doen rijden.

Ze gaan fietsspelden nodig hebben om de stront van de grote schrik niet uit hun broekspijpen te laten stromen, zoveel is zeker.

Dat soort rijscholen die reclame maken met " Wij HELPEN " eender wie aan een rijbewijs moesten ze hun vergunning afnemen want dat zijn misdadigers.

Garry 12 januari 2021 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Ja, te zien aan het verkeer zijn er nog heel weinig die dat weten. Regelmatig kom ik kloefkaffers tegen die amper 40 halen en soms nog niet, allemaal om toch maar zeker niet geflitst te worden.

Garry 12 januari 2021 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9572035)
Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Als ik zie hoe sommige in hun auto zitten, met de stoel compleet naar voor geschoven, plakkend tegen- en hangend aan het stuur, dan hoeven ze die voor mij niet eens een vraag te stellen, die waren bij mij al direct gebuisd. Die zouden gewoonweg niet mogen vertrekken om hun rijexamen af te leggen.

Als de wegpolitie je tegen houd als je geen gordel aan hebt staan ze minstens een half uur te zeiken over de veiligheid, maar tegen al die stuurklemmers wordt er niets gedaan. Wanneer die ballon open gaat zijn ze 'DOOD'! R.I.P R ust I n 't P utteke!

Jantje 13 januari 2021 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9572035)
Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Ik zou niet weten wat er ontbreekt.
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9573812)
Ja, te zien aan het verkeer zijn er nog heel weinig die dat weten. Regelmatig kom ik kloefkaffers tegen die amper 40 halen en soms nog niet, allemaal om toch maar zeker niet geflitst te worden.

Op een secudiare vierrijvaks weg is er geen minimuum verplichte snelheid.
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden.
Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid.

Jantje 13 januari 2021 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9572035)
Zo kan men die vraag al überhaupt niet stellen (er ontbreekt iets)

Maar wil je wel een andere vraag geven.
Wat is de maximuum last die je mag slepen met je auto als je een rijbewijs B hebt?
En hoe veel mag je totale combinatie wegen?

Micele 13 januari 2021 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
Ik zou niet weten wat er ontbreekt.
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.

Welk Gewest? Er zijn er drie in België.
Citaat:

Maar kom, er is geen middenberm.
Aha, uw cent valt al de eerste keer, nu de tweede nog.
Citaat:

Dus hoe snel mag je daar rijden?
Dat hangt ervan in welk Gewest je rijdt.

Aan je vraag te horen volg je de wegcode niet, en ken je ze al niet.

Citaat:

Op een secudiare vierrijvaks weg is er geen minimuum verplichte snelheid.
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden.
Dat hangt er vanaf in welke omstandigheden, art 10.1 is er ook nog.

Citaat:

Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid.
Ook dat is niet waar, er staat nog altijd artikel 10.1 in die verkeersregel.

Ik ben er al zeker van dat jij de wegcode niet juist begrepen hebt.

Micele 13 januari 2021 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573958)
Maar wil je wel een andere vraag geven.
Wat is de maximuum last die je mag slepen met je auto als je een rijbewijs B hebt?
En hoe veel mag je totale combinatie wegen?

Aangezien ik niet van plan ben met sleep te rijden, hoef ik dat ook niet te weten. Zeker niet van buiten.

En als ik van plan ben met sleep ze rijden, dan zoek ik dat in 2 minuten op. :-)

Jantje 13 januari 2021 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9574139)
Welk Gewest? Er zijn er drie in België.

Aha, uw cent valt al de eerste keer, nu de tweede nog.

Dat hangt ervan in welk Gewest je rijdt.

Aan je vraag te horen volg je de wegcode niet, en ken je ze al niet.


Dat hangt er vanaf in welke omstandigheden, art 10.1 is er ook nog.

Ook dat is niet waar, er staat nog altijd artikel 10.1 in die verkeersregel.

Ik ben er al zeker van dat jij de wegcode niet juist begrepen hebt.

En ik ben er zeker van dat als jij je examen opnieuw zou moeten doen, je meerdere malen opnieuw mag gaan.
Zo wel praktisch, als theoretisch.
Net zoals elke oudere bestuurder dat zal moeten, want de regels veranderen sneller dan dat je ze kan leren.

Micele 13 januari 2021 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9574323)
En ik ben er zeker van dat als jij je examen opnieuw zou moeten doen, je meerdere malen opnieuw mag gaan.
Zo wel praktisch, als theoretisch.

Dat meen je niet. :lol:

Citaat:

Net zoals elke oudere bestuurder dat zal moeten, want de regels veranderen sneller dan dat je ze kan leren.
Dat heb je dan net van mij geleerd. :-) (want jouw rare vragen bewijzen het)

- de recente wegcode vind je hier: (nog maar net opgefrist dat art 11 betreft algemene snelheidsbeperkingen (Brussel Hfst Gewest)

- het is nipt meer dan 4 jaar geleden dat in Vlaanderen algemene 70 kmh geldt, 1 januari 2017 namelijk. Dat heb je dan verslapen?

Op je allereerste ouderwetse onvolledige vraag waren de antwoorden dan eigenlijk:
70 - 90 - 120

reservespeler 13 januari 2021 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Met of zonder tussenberm.

reservespeler 13 januari 2021 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
Ik zou niet weten wat er ontbreekt.
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?



Op een secudiare vierrijvaks weg is er geen minimuum verplichte snelheid.
Je mag daar dus zelfs 25km/u rijden.
Er is enkele op snelwegen een verplichte minimuum snelheid.

90

Micele 13 januari 2021 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9574437)
90

Fout. :-P

In Vlaanderen en Brussel is het 70.
In Wallonië 90.

In wegcodetaal heet het zonder "middenberm (art 2.44)", dus enkel gescheiden door wegmarkeringen.

2+2 mét middenberm is nog altijd algemeen 120 kmu in de drie Gewesten.

Art 11.2 respectievelijk per Gewest

Jantje 14 januari 2021 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9574454)
Fout. :-P

In Vlaanderen en Brussel is het 70.
In Wallonië 90.

In wegcodetaal heet het zonder "middenberm (art 2.44)", dus enkel gescheiden door wegmarkeringen.

2+2 mét middenberm is nog altijd algemeen 120 kmu in de drie Gewesten.

Art 11.2 respectievelijk per Gewest

Nee, het juiste antwoord is 90km/u.
De 70km/u in Vlaanderen en Brussel zijn zone gebonden snelheidsbeperkingen en hebben niets te maken met de Belgische algemene wegcode.
De snelheids bepalingen van de gewesten vallen onder de noemer tenzij anders word aangegeven.
En daar men nog steeds een Belgisch rijbewijs uitreikt en geen Vlaams, Brussels of Waals rijbewijs, is voor het theoritische rijexamen niet het gewestelijke maar het Belgische verkeersregelment van toepassing.

Net zoals het verkeersregelment bepaald dat je met een rijbewijs B een sleep mag hebben met een totaal gewicht van 750kg ongeremd of geremd en het slepende voertuig niet meer dan 3 500kg totaal gewicht mag hebben.
Dit wil dus zeggen, dat als je een caravan hebt van 650kg leeg, met een laadvermogen van 101kg, je een B en E rijbewijs moet hebben, want het totaal gewicht is 751kg.
En dat is over heel Europa van toepassing.

siegfried1648 14 januari 2021 11:56

Wat een geldverspilling

Micele 14 januari 2021 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9574982)
Nee, het juiste antwoord is 90km/u.

Lol, je bent dus gebuisd op je eigen rare allereerste vraag.

En op je verbeterde vraagstelling (géén middenberm) ook.

Want enkel op die 2+2-wegen (gescheiden door markering) gelegen in het Waals Gewest telt die 90 kmh uit het Belgisch verkeersreglement nog:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
"Verkeersreglement" B.S. 09.12.1975


Citaat:

De 70km/u in Vlaanderen en Brussel zijn zone gebonden snelheidsbeperkingen en hebben niets te maken met de Belgische algemene wegcode.
Die grap ken ik nog niet, heb je een bron van die grap?

Nog eens uw vragen waren:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
[...]
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?

Ligt Vlaanderen en Brussel dan niet in België? :lol:

Artikels 11.2.2°/3° respectievelijk voor Brussel en Vlaanderen uit de Belgische wegcode geciteerd:

Citaat:

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/170-art11

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

11.2 Brussels Hoofdstedelijk Gewest vanaf 1 januari 2021. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De snelheid van autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, is er beperkt tot 100 km per uur.

b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;

b) op de andere openbare wegen.

De lagere of hogere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

11.2 Vlaams Gewest. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De snelheid van autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, is er beperkt tot 100 km per uur.

b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur, op voorwaarde dat door middel van een verkeersbord C43 de snelheid beperkt is tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

3° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;

b) op de andere openbare wegen.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
Citaat:

De snelheids bepalingen van de gewesten vallen onder de noemer tenzij anders word aangegeven.
Die staan nochtans in het Belgisch verkeersreglement zoals hierboven bewezen.

Citaat:

En daar men nog steeds een Belgisch rijbewijs uitreikt en geen Vlaams, Brussels of Waals rijbewijs, is voor het theoritische rijexamen niet het gewestelijke maar het Belgische verkeersregelment van toepassing.
Zoals ik hierboven uit het Belgische verkeersreglement citeerde, of copy/paste geplakt.

Micele 14 januari 2021 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9575193)
Zoals ik hierboven uit het Belgische verkeersreglement citeerde, of copy/paste geplakt.

Moest iemand zijn Frans beter zijn dan Nederlands hierzie, de franstalige versie:

Citaat:

https://code-de-la-route.be/textes-l...-art11-v15-170

11.2. En dehors des agglomérations, la vitesse est limitée :

2° ?* 90 km ?* l'heure :

a) sur les voies publiques divisées en quatre bandes de circulation ou plus dont deux au moins sont affectées ?* chaque sens de circulation et dont les sens de circulation sont séparés par des marques routières;
b) sur les autres voies publiques.

Les limitations de vitesse inférieures ou supérieure imposées par le signal C43 ou résultant de l'article 11.3. restent d'application.

11.2 Région de Bruxelles-Capitale ?* partir du 1er janvier 2021. En dehors des agglomérations, la vitesse est limitée :

2° ?* 70 km ?* l'heure :

a) sur les voies publiques divisées en quatre bandes de circulation ou plus dont deux au moins sont affectées ?* chaque sens de circulation et dont les sens de circulation sont séparés par des marques routières;
b) sur les autres voies publiques.

Les limitations de vitesse inférieures ou supérieure imposées par le signal C43 ou résultant de l'article 11.3. restent d'application.

11.2 Région flamande. En dehors des agglomérations, la vitesse est limitée :

2° ?* 70 km ?* l'heure :

a) sur les voies publiques divisées en quatre bandes de circulation ou plus dont deux au moins sont affectées ?* chaque sens de circulation et dont les sens de circulation sont séparés par des marques routières;
b) sur les autres voies publiques.

Les limitations de vitesse inférieures ou supérieure imposées par le signal C43 ou résultant de l'article 11.3. restent d'application.
Met eenderwelk geldig rijbewijs (zelfs zonder, lol) moet men zich aan ALLE mogelijke verkeersregels en bepalingen houden uit dit verkeersreglement.
Citaat:

Arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique
"Code de la route" M.B. 09.12.1975
Dus ook een Turk met een Grieks rijbewijs die toevallig in Belgisch Limburg rijdt. Niet kronkelen a.u.b. :-)

Zien jullie die a met accent grave ook zo ?: ?* á : tiens bij hoofdletter is het À

Jantje 14 januari 2021 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9575193)
Lol, je bent dus gebuisd op je eigen rare allereerste vraag.

En op je verbeterde vraagstelling (géén middenberm) ook.

Want enkel op die 2+2-wegen (gescheiden door markering) gelegen in het Waals Gewest telt die 90 kmh uit het Belgisch verkeersreglement nog:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
"Verkeersreglement" B.S. 09.12.1975


Die grap ken ik nog niet, heb je een bron van die grap?

Nog eens uw vragen waren:



Ligt Vlaanderen en Brussel dan niet in België? :lol:

Artikels 11.2.2°/3° respectievelijk voor Brussel en Vlaanderen uit de Belgische wegcode geciteerd:




Die staan nochtans in het Belgisch verkeersreglement zoals hierboven bewezen.

Zoals ik hierboven uit het Belgische verkeersreglement citeerde, of copy/paste geplakt.

Voor het theoretische rijexamen, telt enkele de Belgische wetgeving, niet de plaatselijke bepalingen.
Dan telt de regel, anders bepaald door verkeersborden.
Daarom dat er zelfs aan de gewestgrenzen borden staan met de zonale snelheidbeperking.
En wettelijk moet dat bord op iedere mogelijke openbare invalsweg staan.
Indien het bord niet aan elke mogelijke openbare invalsweg staat, is de regelgeving zelfs niet afdwingbaar.
Want een zone vreemde bestuurder is niet verplicht de plaatselijke snelheidsbeperking te kennen.
Daarom gebruikt men dan ook de F1 borden.

dalibor 14 januari 2021 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9571921)
De theoretische rijexamens steken zo goed in elkaar dat je soms gebuisd bent voor je begint.
Enkel de vraag, hoe snel met je op een secundaire vierrijvaks weg buiten de bebouwd kom in België, als er geen snelheidsborden staan.

Maar het artikel gaat over Engeland.

Micele 14 januari 2021 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9575292)
Voor het theoretische rijexamen, telt enkele de Belgische wetgeving, niet de plaatselijke bepalingen.

Ik heb de Belgische wetgeving geciteerd.

Stop met uw excuses aub! :x

Citaat:

Dan telt de regel, anders bepaald door verkeersborden.
Daarom dat er zelfs aan de gewestgrenzen borden staan met de zonale snelheidbeperking.
Het gaat over de algemene snelheidsbeperking in België!

Begin toch wtf niet over borden!

Citaat:

En wettelijk moet dat bord op iedere mogelijke openbare invalsweg staan.
Indien het bord niet aan elke mogelijke openbare invalsweg staat, is de regelgeving zelfs niet afdwingbaar.
Irrelevant bij een algemene regel ZONDER borden. Uw vragen!

Citaat:

Want een zone vreemde bestuurder is niet verplicht de plaatselijke snelheidsbeperking te kennen.
Irrelevant bij een algemene regel ZONDER borden. Uw vragen!

Citaat:

Daarom gebruikt men dan ook de F1 borden.
Irrelevant bij een algemene regel ZONDER borden. Uw vragen!

Hier een examentip voor uw vraagstelling van rijbewijsonline, zelfs met

° Opmerking vanaf 1 jan 2021 aangepast voor Brussel (dus nu 70 kmh) moet ik het plakken?

Citaat:

https://www.gratisrijbewijsonline.be...verkeersregels

3. Rijrichtingen gescheiden door een wegmarkering

! Tip examen

Op wegen "buiten de bebouwde kom", waarvan de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen en er dus geen middenberm is, mag je maximaal ...

° In het Vlaams gewest (sinds 1/1/2017): 70 km/uur.

° In het Waalse en Brusselse gewest: 90 km/uur.

° OPGELET: vanaf 1/1/2021 Brusselse gewest: 70 km/uur en binnen bebouwde kom 30 km/uur).

Uiteraard kunnen door verkeerborden andere maximumsnelheden opgelegd worden.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be...verkeersregels
Het enige goede antwoord staat hierboven:
Wallonië : 90 kmh (Wallonië is evident, daarom niet genoemd in het KB)
Andere Gewesten: 70 kmh

Jantje 14 januari 2021 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9575288)
Moest iemand zijn Frans beter zijn dan Nederlands hierzie, de franstalige versie:



Met eenderwelk geldig rijbewijs (zelfs zonder, lol) moet men zich aan ALLE mogelijke verkeersregels en bepalingen houden uit dit verkeersreglement.


Dus ook een Turk met een Grieks rijbewijs die toevallig in Belgisch Limburg rijdt. Niet kronkelen a.u.b. :-)

Zien jullie die a met accent grave ook zo ?: ?* á : tiens bij hoofdletter is het À

Iedereen die op de Belgische wegen rijd, moet de Belgische wegcode kennen.
Men moet niet de plaatselijke regels kennen, die moeten aangegeven zijn met borden aan de grenzen op elke mogelijke openbare invalsweg van die zone.

Micele 14 januari 2021 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9575308)
Iedereen die op de Belgische wegen rijd, moet de Belgische wegcode kennen.
Men moet niet de plaatselijke regels kennen, die moeten aangegeven zijn met borden aan de grenzen op elke mogelijke openbare invalsweg van die zone.

Het gaat over uw vragen niet over wat anders.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9573955)
Je bevindt je op een Belgische secudiare vierrijvaks baan buiten de bebouwde kom, zonder borden die een snelheidsbeperling aangeven.
Maar kom, er is geen middenberm.
Dus hoe snel mag je daar rijden?

Antwoord nu eens eerlijk op je eigen vraag volgens het verkeersreglement artikelen 11.x.x

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/170-art11

https://code-de-la-route.be/textes-l...-art11-v15-170

En voor de rest is mijn post 11 heel duidelijk begrijpbaar!

Lees jij mijn vragen niet? Hoe wil je hier dan discuteren? 8O

Micele 14 januari 2021 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9575296)
Maar het artikel gaat over Engeland.

Inderdaad, maar @ Jantje wil absoluut aantonen hoe moeilijk begrijpbaar de Belgische wegcode voor hem is. ;-)

Jantje 14 januari 2021 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9575317)
Het gaat over uw vragen niet over wat anders.


Antwoord nu eens eerlijk op je eigen vraag volgens het verkeersreglement artikelen 11.x.x

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/170-art11

https://code-de-la-route.be/textes-l...-art11-v15-170

En voor de rest is mijn post 11 heel duidelijk begrijpbaar!

Lees jij mijn vragen niet? Hoe wil je hier dan discuteren? 8O

De Belgische grondwet bepaald dat iedereen die zich op Belgische bodem bevind, de Belgische wetten moet kennen, niet de plaatselijke wetten.
De gewestelijke snelheidsbeperkingen zijn slechts plaatselijke, ook al is dat gebied groter dan 1/2 van het Belgische grondgebied.

De regels rond snelheidsbeperkingen per gewest zijn niet anders dan de regels rond de LEZ.
Als Vlaming moet ik niet weten dat er vanaf 2023 een verbod is in Wallonië voor voertuigen met de Euro 0 en 1.
Dat moet aangegeven staan als ik Wallonië binnen rij.
Iemand uit Mechelen moet de plaatselijke verkeersregels van Gent niet kennen, die moeten aangegeven staan voor die Gent binnen rijd.

En volgens het Belgische verkeersregelement mag je op de Belgische secudaire wegen buiten de bebouwde kom 90km/u.
Dat het Vlaamse en het BHG die verlagen naar 70km/u heeft niets te maken met de Belgische wetgeving.
En om een Belgisch rijbewijs te halen moet je de Belgische wetgeving kennen, niet de Vlaamse, of de Waalse of de Brusselse.

Jantje 14 januari 2021 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9575371)
Inderdaad, maar @ Jantje wil absoluut aantonen hoe moeilijk begrijpbaar de Belgische wegcode voor hem is. ;-)

De Belgische wegcode is minder ingewikkeld dat de Engelse.

Micele 14 januari 2021 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9575382)
En om een Belgisch rijbewijs te halen moet je de Belgische wetgeving kennen, niet de Vlaamse, of de Waalse of de Brusselse.

Ik heb de Belgische wetgeving of het specifieke KB geciteerd, geen andere.

Je blijft maar kronkelen.

Citaat:

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/170-art11

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

[BS 09.12.1975]
of uit het Belgisch Staatsblad via Justel: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...975120109&la=N

Micele 14 januari 2021 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9575382)
Dat het Vlaamse en het BHG die verlagen naar 70km/u heeft niets te maken met de Belgische wetgeving.

Toch wel ze worden bepaald door die Belgische wetsartikelen, ondertekend door de Koning en goedgekeurd door de federale regering.

Citaat:

En om een Belgisch rijbewijs te halen moet je de Belgische wetgeving kennen, niet de Vlaamse, of de Waalse of de Brusselse.
Er bestaat enkel maar de Belgische wetgeving.

Citaat:

En volgens het Belgische verkeersregelement mag je op de Belgische secudaire wegen buiten de bebouwde kom 90km/u.
De Nationale (Belgische) wegen worden al een heel tijdje beheerd door de Gewesten, en daar hebben ze hun eigen algemene snelheidsregel van 70 kmh ingevoerd. Eerst Vlaanderen, en nu per 1 jan 21 ook Brussel (30 kmh bibbk en 70 kmh bubbk)

Die wetsartikels zijn gegoten in de BELGISCHE wetgeving. Namelijk

Citaat:

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
"Verkeersreglement"

B.S. 09.12.1975

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

http://www.ejustice.just.fgov.be/eli...5120109/justel

http://www.ejustice.just.fgov.be/img...75120109_N.pdf

https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...eid/de_wegcode
Citaat:

Dat het Vlaamse en het BHG die verlagen naar 70km/u heeft niets te maken met de Belgische wetgeving.
Ben jij een robot? Die artikels komen uit de Belgische wetgeving. 4 links hierboven. Ook direct uit het Belgisch Staatsblad.

Citaat:

JUSTEL - Geconsolideerde wetgeving
http://www.ejustice.just.fgov.be/eli...5120109/justel
Dossiernummer : 1975-12-01/31

Titel
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van
het gebruik van de openbare weg (WEGCODE). <KB 2003-04-04/66, art. 1, 025; Inwerkingtreding : 01-01-
2004>
Situatie : De van kracht zijnde wijzigingen, gepubliceerd tot en met 12-10-2020, zijn verwerkt.

Publicatie : Belgisch Staatsblad van 09-12-1975 bladzijde : 15627
Citaat:

En om een Belgisch rijbewijs te halen moet je de Belgische wetgeving kennen, niet de Vlaamse, of de Waalse of de Brusselse.
En alweer begin jij te lullen over iets wat niet bestaat.

Uw vraag ging over Belgische secundaire wegen, dan moet je de algemene snelheidregels van gans België kennen. (zonder snelheidsbepalende borden)

Mss helpt een plaatje voor je begrip?

Of beter deze:


Wikipedia heeft de algemene limieten voor België in hun Europese tabel (Belgie/Brussel moet met de algemene 30 kmh bibbk een lijntje apart krijgen):

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ximumsnelheden

Micele 14 januari 2021 16:58

Belgische algemene snelheidsregels uit het Belgisch verkeersreglement. (extra in het vet)

De Nederlandse ANWB website is aangepast de Belgische VSV-website nog niet. Brussel is nu ook 70 kmh

Citaat:

https://www.anwb.nl/vakantie/belgie/...verkeersregels

Verkeersregels in België

Maximumsnelheid

D: Let op:

- In Vlaanderen en (vanaf 1 januari 2021) in Brussel geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 km/h, tenzij anders aangegeven.

- In Wallonië geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 km/h, tenzij anders aangegeven.
Citaat:

https://www.veiligverkeer.be/inhoud/...20120%20km%2Fu.

ALGEMENE SNELHEIDSLIMIETEN IN BELGIË

Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u.

Buiten de bebouwde kom is het iets ingewikkelder en is de wetgeving in Vlaanderen anders dan in Wallonië en Brussel. In Vlaanderen mag je buiten de bebouwde kom maximaal 70 km/u, in Brussel en Wallonië is dat 90 km/u.

Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.

Micele 14 januari 2021 17:19

Gewestwegen, bevoegdheden sinds 2014:

https://polinfo.kluwer.be/newsview.a...200295&lang=nl

Regionalisering van verkeers- en mobiliteitsbevoegdheden (Zesde Staatshervorming)

Nieuws - 19/02/2014
Auteur Laure Lemmens


Het Verkeersreglement blijft na de Zesde Staatshervorming een federale bevoegdheid. Een deel van de regelgeving wordt echter geregionaliseerd. Daardoor krijgen de gewesten er vanaf 1 juli 2014 een pak verkeers- en mobiliteitsbevoegdheden bij.

De gewesten worden bevoegd voor:

• het bepalen van de snelheidsbeperkingen op de openbare wegen (behalve autosnelwegen);

• de regelgeving m.b.t. het plaatsen van verkeerstekens en de technische eisen, met inbegrip van de controle op de verkeerstekens, behalve de verkeerstekens met betrekking tot douanestroken, aan overwegen en kruisingen met spoorwegen en op de militaire wegen;

• de regelgeving m.b.t. de maximaal toegelaten massa en massa’s over de assen van voertuigen die gebruik maken van de openbare weg. Inclusief de ladingzekering, de afmetingen en de signalisatie van de lading;

• het toezicht op de naleving van de technische federale voorschriften voor voertuigen m.b.t. hun inverkeersstelling en de technische keuring van voertuigen in toepassing van de federale normen. Belangrijk hierbij is dat de natuurlijke personen en de rechtspersonen die gevestigd zijn in een gewest vrij zijn om hun voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest ligt;

• de homologatie van radars en andere instrumenten;

• de rijscholing en rijexamens, met inbegrip van de organisatie en erkenningsvoorwaarden van rijscholen en examencentra, en de controle op de rijgeschiktheid van bestuurders en kandidaat-bestuurders met verminderde functionele vaardigheden. De federale overheid blijft bevoegd voor het bepalen van de kennis en de vaardigheden die nodig zijn voor het besturen van voertuigen. De inwoners van een gewest zijn vrij om een rijschool of examencentrum te kiezen dat in een ander gewest ligt;

• de bevordering, de sensibilisering en informatie m.b.t. verkeersveiligheid.
De gewesten zullen voor deze overtredingen ook de opbrengsten uit onmiddellijke inningen, geldboeten en minnelijke schikkingen ontvangen. Om ervoor te zorgen dat de federale overheid over de nodige middelen kan blijven beschikken om haar verkeersveiligheidsbeleid voort te zetten en de politie te blijven financieren, wordt het stijvingsmechanisme van het Verkeersveiligheidsfonds aangepast.
De gewesten worden ook bevoegd om de administratieve en strafrechtelijke sancties te bepalen voor overtredingen van de geregionaliseerde verkeersregels. Dit doet echter geen afbreuk aan de prerogatieven van de politie, het parket, rechtbanken en hoven. Gewestelijke ambtenaren zullen toezien op de naleving van de gewestelijke regels. De politie staat in voor het vaststellen van inbreuken.

De wijzigingen worden ingevoerd via:

• de Bijzondere wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming (art. 25 e.a.);
• de Bijzondere wet van 6 januari 2014 wet tot hervorming van de financiering van de gemeenschappen en de gewesten, tot uitbreiding van de fiscale autonomie van de gewesten en tot financiering van de nieuwe bevoegdheden (art. 5);
• de wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet (art. 8-10); en
• herziening van artikel 78 van de Grondwet;

Bronnen:

-Bijzondere wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming, BS 31 januari 2014.
-Bijzondere wet van 6 januari 2014 wet tot hervorming van de financiering van de gemeenschappen en de gewesten, tot uitbreiding van de fiscale autonomie van de gewesten en tot financiering van de nieuwe bevoegdheden, BS 31 januari 2014.
-Wet van 6 januari 2014 met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet, BS 31 januari 2014.
-Herziening van artikel 78 van de Grondwet, BS 31 januari 2014.

Extra informatie:

- Voorstel van bijzondere wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming, Parl. St. Senaat 2013, nr. 5-2232/1.
- Wetsvoorstel met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet, Parl. St. Senaat 2013, nr. 5-2234/1.

- - - - - - -

Dan heb je nog de steden- en gemeentewegen, daar kunnen de lokale gemeente-overheden -op gemeentelijke wegsegmenten- de snelheidslimieten bepalen "naar hun goesting", uiteraard enkel door het plaatsen van (snelheids)borden volgens het verkeersreglement of/en volgens de plaatsingsvoorwaarden van de wegbeheerder, wat of hetzelfde neerkomt (art 1)

Zonder of met borden geldt sowieso altijd het Belgisch verkeersreglement.

cookie monster 15 januari 2021 02:44

Ach , ik heb er geen last , daar ik geen rijbewijs heb !! :-)

lamenielachen 15 januari 2021 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9571781)
https://www.hln.be/het-leukste-van-h...ingen~a1f46f0a
157x , euh .... nou , ok , prima .... dus , ja , .... ach .... bij deze .... ;-)

Nu effe een serieuze vraag:
Zou men een grens moeten leggen op het hoeveel aantal keer ,
of , geen limiet , de rijschool verdient extra aan de herexamens ??



Waarom denk je dat ze dat examen zo onredelijk moeilijk maken?
Niet omdat je daardoor een beter chauffeur wordt maar het is ondertussen een industrie op zich geworden.
Je zou het de zoveelste verdoken belasting kunnen noemen, alleen door de 21% BTW reeds.

Micele 15 januari 2021 18:45

Er willen steeds minder mensen/jongeren een rijbewijs.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03...-zien-een-aut/

De FOD Mobiliteit heeft in 2018 exact 111.991 rijbewijzen uitgereikt. Dat is een daling met 18 procent tegenover het jaar 2010. Vooral bij jongeren daalt het aantal rijbewijzen.
Citaat:

https://www.tijd.be/politiek-economi.../10179083.html

Vijfde minder Vlamingen haalt rijbewijs

Vorig jaar zijn in Vlaanderen fors minder praktijkexamens afgelegd en rijbewijzen uitgereikt. Dat komt door de strengere voorwaarden, maar ook door het dalend enthousiasme bij jongeren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be