Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De nieuwe Mijnenjagers voor mil.be (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257172)

kelt 20 januari 2021 20:23

De nieuwe Mijnenjagers voor mil.be
 
De bestelling is al een tijdje de deur uit,gewonnen door een Frans-geleid consortium...


De schepen voor de Benelux-marine die zullen gebouwd worden zullen opnieuw,(zoals hun "Tripartite" voorgangers 40 jaar geleden) van het modernste zijn dat er in het vakgebied "Mine Counter Measures" te vinden is ....EN net als bij de voorgangers zitten andere marines (zoals ook de Franse-) te kijken....want ook bij de Franse marine tikt de mijnenjaagcapaciteit nu wel erg op jaren....(tzijn overigens ook Tripartites)

We spreken ondertussen van een SCHIP van 80 meter lang,uitgerust met een echt kanon voorop,enkele afstandsbediende zware machinegeweren en posities voor extra schiettuig.Tevens voorzien (zoals in bijlage aangehaald) van het modernste van het modernste in radartuig.

Want,en dat is een voornaam verschil met de voorgangers.Dit schip moet niet meer,met een zo gering mogelijke magnetische signatuur(vandaar dat de vorige in plastiek gemaakt zijn) zelfs maar in de buurt komen van mijnen en ander gevaarlijk tuig.....Een collectie onderwaterdrones,drone-snelboten en zelfs een drone helikopter zullen dat nu doen....

Tevens zullen de MCM's op zich kunnen dienen als een soort "wachtschip" gezien hun veelheid van sensors...De grens tussen een "Mijnenjager" en een meer "offensief" soort schip,of een commandoschip,is wat aan het vervagen....Dit heeft natuurlijk ook te maken met de mogelijkheid om allerlei wapensystemen op- en af te bouwen gezien die bijna allemaal "gestandaardiseerd modulair" te plaatsen zijn...

Het betekent ook dat een schip als de Godetia niet meer nodig zal zijn.

https://www.navalnews.com/naval-news...n-mcm-vessels/


Nog een paar jaar en de eerste komt eraan,voor de Belgische marinecomponent.

Witte Kaproen 20 januari 2021 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9582509)
De bestelling is al een tijdje de deur uit,gewonnen door een Frans-geleid consortium...


De schepen voor de Benelux-marine die zullen gebouwd worden zullen opnieuw,(zoals hun "Tripartite" voorgangers 40 jaar geleden) van het modernste zijn dat er in het vakgebied "Mine Counter Measures" te vinden is ....EN net als bij de voorgangers zitten andere marines (zoals ook de Franse-) te kijken....want ook bij de Franse marine tikt de mijnenjaagcapaciteit nu wel erg op jaren....(tzijn overigens ook Tripartites)

We spreken ondertussen van een SCHIP van 80 meter lang,uitgerust met een echt kanon voorop,enkele afstandsbediende zware machinegeweren en posities voor extra schiettuig.Tevens voorzien (zoals in bijlage aangehaald) van het modernste van het modernste in radartuig.

Want,en dat is een voornaam verschil met de voorgangers.Dit schip moet niet meer,met een zo gering mogelijke magnetische signatuur(vandaar dat de vorige in plastiek gemaakt zijn) zelfs maar in de buurt komen van mijnen en ander gevaarlijk tuig.....Een collectie onderwaterdrones,drone-snelboten en zelfs een drone helikopter zullen dat nu doen....

Tevens zullen de MCM's op zich kunnen dienen als een soort "wachtschip" gezien hun veelheid van sensors...De grens tussen een "Mijnenjager" en een meer "offensief" soort schip,of een commandoschip,is wat aan het vervagen....Dit heeft natuurlijk ook te maken met de mogelijkheid om allerlei wapensystemen op- en af te bouwen gezien die bijna allemaal "gestandaardiseerd modulair" te plaatsen zijn...

Het betekent ook dat een schip als de Godetia niet meer nodig zal zijn.

https://www.navalnews.com/naval-news...n-mcm-vessels/


Nog een paar jaar en de eerste komt eraan,voor de Belgische marinecomponent.

Het eerste schip van de Vlaamse Vloot :-)

Jan Janssen 20 januari 2021 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9582529)
Het eerste schip van de Vlaamse Vloot :-)

Met een handleiding in het Frans:-)

kojak 20 januari 2021 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9582624)
Met een handleiding in het Frans:-)

:thumbsup: :lol: ;)

Jay-P. 21 januari 2021 02:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9582529)
Het eerste schip van de Vlaamse Vloot :-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9582624)
Met een handleiding in het Frans:-)

Dat worden dan passé composé fouten i.p.v. dt fouten. :lol:

Witte Kaproen 21 januari 2021 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9582624)
Met een handleiding in het Frans:-)

Dat zal dan ook het laatste Frans aan boord van dat schip zijn .

En die handleiding zal rap vertaald zijn .:-)

Jay-P. 21 januari 2021 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9582796)
Dat zal dan ook het laatste Frans aan boord van dat schip zijn .
En die handleiding zal rap vertaald zijn .:-)

Welkom terug aan de dt fouten dan! :thumbsup:

reservespeler 21 januari 2021 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9582796)
Dat zal dan ook het laatste Frans aan boord van dat schip zijn .

En die handleiding zal rap vertaald zijn .:-)

Rap vertaald naar het Engels.

Xenophon 21 januari 2021 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9582801)
Rap vertaald naar het Engels.

Zolang het maar geen Frans is.

kojak 21 januari 2021 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9582716)
Dat worden dan passé composé fouten i.p.v. dt fouten. :lol:

Ik opteer eerder voor 'future simple' fouten voor onze Kaproen.
(menen, hopen, denken of iets aannemen over de toekomst. ;-) )

Zipper 21 januari 2021 10:52

Zo'n 35 jaar geleden bracht ik enkele maanden van mijn legerdienst nog door op deze mijnenveger :


kelt 21 januari 2021 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9582924)
Zo'n 35 jaar geleden bracht ik enkele maanden van mijn legerdienst nog door op deze mijnenveger :



DAs de Breydel hé? ;-)

Dat was nog zo een Amerikaanse "MSO",met houten romp dacht ik....

Die Mijnenvegers waren voorzien om VOOR hun veegtuig te varen.
Dat betekende dat het risico groot was dat het schip effectief op een mijn liep. 8O

De tijden en de spullen zijn nogal veranderd....

Witte Kaproen 21 januari 2021 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9582918)
Zolang het maar geen Frans is.

Veel scheepvaart termen komen uit het Nederlands en werden later overgenomen door het Engels.


Zoals" Stuurboord" werd "Starboard" in het Engels.

"Kapseizen" werd "Capsize" in het Engels.

"Schip" werd "Ship" in het Engels.

"Boot" werd "Boat" in het Engels.

Witte Kaproen 21 januari 2021 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9582924)
Zo'n 35 jaar geleden bracht ik enkele maanden van mijn legerdienst nog door op deze mijnenveger :


Ja de 906, in welke havens lagen de 905 andere schepen van onze Belgische Marinevloot ?:roll:

kojak 21 januari 2021 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9583420)
Ja de 906, in welke havens lagen de 905 andere schepen van onze Belgische Marinevloot ?:roll:

Voor de kust van Catalonië tiens. Waar dacht je anders ? ;-)

kelt 21 januari 2021 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9583420)
Ja de 906, in welke havens lagen de 905 andere schepen van onze Belgische Marinevloot ?:roll:



Hier gaat het om een M (alles wat te doen heeft met mijnen), en vervolgens het eerste cijfer een 9,exclusief voorbehouden voor Belgie en dan een volgnummer.
Alle Belgische militaire schepen (niet de werksloepen hé)hebben dus een eerste cijfer 9.

Dat is al vele decennia zo.

Witte Kaproen 21 januari 2021 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 9583466)
Voor de kust van Catalonië tiens. Waar dacht je anders ? ;-)

Om Cava voor de Mess-Officieren in te slaan?;-)

Witte Kaproen 21 januari 2021 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9583566)
Hier gaat het om een M (alles wat te doen heeft met mijnen), en vervolgens het eerste cijfer een 9,exclusief voorbehouden voor Belgie en dan een volgnummer.
Alle Belgische militaire schepen (niet de werksloepen hé)hebben dus een eerste cijfer 9.

Dat is al vele decennia zo.

Dat truukje zal al veel buitenlandse oorlogsvloten afgeschrikt hebben om die van ons aan te vallen.
Slim gezien.

Den Ardennees 21 januari 2021 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9582924)
Zo'n 35 jaar geleden bracht ik enkele maanden van mijn legerdienst nog door op deze mijnenveger :


En viel dat mee? Veel van de wereld gezien?

Zipper 22 januari 2021 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9583691)
En viel dat mee? Veel van de wereld gezien?

Eén grote reis (25 dagen) : Oostende --> Oslo --> Kiel --> Kopenhagen --> Oostende.

Bedoeling was toen de Belgische vertegenwoordiging op de "Kielerwoche" (Marine-feesten van de NAVO) in Kiel (grootste marinebasis van Duitsland)
België was daar met 3 MSO's, waaronder de M906 Breydel.

Later nog één week manoeuvers in Brest (F), minesweeping dus.

Liederik 22 januari 2021 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9582509)
De bestelling is al een tijdje de deur uit,gewonnen door een Frans-geleid consortium...


De schepen voor de Benelux-marine die zullen gebouwd worden zullen opnieuw,(zoals hun "Tripartite" voorgangers 40 jaar geleden) van het modernste zijn dat er in het vakgebied "Mine Counter Measures" te vinden is ....EN net als bij de voorgangers zitten andere marines (zoals ook de Franse-) te kijken....want ook bij de Franse marine tikt de mijnenjaagcapaciteit nu wel erg op jaren....(tzijn overigens ook Tripartites)

We spreken ondertussen van een SCHIP van 80 meter lang,uitgerust met een echt kanon voorop,enkele afstandsbediende zware machinegeweren en posities voor extra schiettuig.Tevens voorzien (zoals in bijlage aangehaald) van het modernste van het modernste in radartuig.

Want,en dat is een voornaam verschil met de voorgangers.Dit schip moet niet meer,met een zo gering mogelijke magnetische signatuur(vandaar dat de vorige in plastiek gemaakt zijn) zelfs maar in de buurt komen van mijnen en ander gevaarlijk tuig.....Een collectie onderwaterdrones,drone-snelboten en zelfs een drone helikopter zullen dat nu doen....

Tevens zullen de MCM's op zich kunnen dienen als een soort "wachtschip" gezien hun veelheid van sensors...De grens tussen een "Mijnenjager" en een meer "offensief" soort schip,of een commandoschip,is wat aan het vervagen....Dit heeft natuurlijk ook te maken met de mogelijkheid om allerlei wapensystemen op- en af te bouwen gezien die bijna allemaal "gestandaardiseerd modulair" te plaatsen zijn...

Het betekent ook dat een schip als de Godetia niet meer nodig zal zijn.

https://www.navalnews.com/naval-news...n-mcm-vessels/


Nog een paar jaar en de eerste komt eraan,voor de Belgische marinecomponent.

Worden zeemijnen eigenlijk nog vaak gebruikt?

maddox 22 januari 2021 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 9583909)
Worden zeemijnen eigenlijk nog vaak gebruikt?

Er liggen nog vele duizenden in opslag.

fcal 22 januari 2021 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9583951)
Er liggen nog vele duizenden in opslag.

Kolfje naar de hand van Maggie De Block.

Den Ardennees 22 januari 2021 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 9584127)
Kolfje naar de hand van Maggie De Block.

Ik zou een hoop zeemijnen nu wel niet naar een verbrandingsoven voeren.

maddox 22 januari 2021 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9584279)
Ik zou een hoop zeemijnen nu wel niet naar een verbrandingsoven voeren.

Valt tegen, zo'n zeemijn is nogal lomp.

Het zal ook een eenmalige actie zijn.

kelt 22 januari 2021 18:08

De oude "stekkerbol",indien plotsklaps en grootschalig toegepast kan voor grote problemen zorgen.Dat model is nog niet zo snel weg bij naties die dit goed kunnen inpassen in een eventuele snelle aktie (bvb Iran).Ook bij de Nato hebben enkele lidstaten nog formeel MijnenLEGGERS in dienst!

Iran heeft de laatste decennia al enkele malen grote resultaten geboekt (het bloed onder de nagels van de tegenstanders halen en dezen op geweldige kosten jagen)met slechts een zeer beperkte mijnencampagne in de Perzische Golf....

Alleen al de dreiging die ervan uitgaat en de middelen die tegenstanders moeten inzetten om die ellendige dingen weer te gaan opsporen en uitvissen is al een halve overwinning...


Maar ondertussen is er een veel gevaarlijker type "mijn"....Eenvoudig gesteld een torpedo die voor onbepaalde tijd ligt te wachten en dan desgevallend aan 100 km/uur op een prooi toesnelt.....


Het gevaar van dergelijke "vooraf geplaatste middelen"(bvb door duikboten) is een van de redenen waarom marines (zoals de Belgische-) regelmatig de onderwater-geografie van de NATO zone in kaart brengen ...Door te vergelijken met vorige situaties kunnen verdachte dingen opgespoord worden,en die kunnen dan eens nader bekeken worden.

Om naderbij te gaan kijken is,dankzij de stand van techniek,steeds minder de nabije aanwezigheid van een schip,of zelfs van een duiker,nodig.....

Liederik 25 januari 2021 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9584528)
De oude "stekkerbol",indien plotsklaps en grootschalig toegepast kan voor grote problemen zorgen.Dat model is nog niet zo snel weg bij naties die dit goed kunnen inpassen in een eventuele snelle aktie (bvb Iran).Ook bij de Nato hebben enkele lidstaten nog formeel MijnenLEGGERS in dienst!

Iran heeft de laatste decennia al enkele malen grote resultaten geboekt (het bloed onder de nagels van de tegenstanders halen en dezen op geweldige kosten jagen)met slechts een zeer beperkte mijnencampagne in de Perzische Golf....

Alleen al de dreiging die ervan uitgaat en de middelen die tegenstanders moeten inzetten om die ellendige dingen weer te gaan opsporen en uitvissen is al een halve overwinning...


Maar ondertussen is er een veel gevaarlijker type "mijn"....Eenvoudig gesteld een torpedo die voor onbepaalde tijd ligt te wachten en dan desgevallend aan 100 km/uur op een prooi toesnelt.....


Het gevaar van dergelijke "vooraf geplaatste middelen"(bvb door duikboten) is een van de redenen waarom marines (zoals de Belgische-) regelmatig de onderwater-geografie van de NATO zone in kaart brengen ...Door te vergelijken met vorige situaties kunnen verdachte dingen opgespoord worden,en die kunnen dan eens nader bekeken worden.

Om naderbij te gaan kijken is,dankzij de stand van techniek,steeds minder de nabije aanwezigheid van een schip,of zelfs van een duiker,nodig.....

Is zo'n 'slapende' torpedo niet moeilijk te gebruiken: hoe is het te vermijden dat je eigen schepen een doel worden? Heeft die dan een IFF? En indien ja, kan die dan niet verstoord worden?

kelt 25 januari 2021 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 9586742)
Is zo'n 'slapende' torpedo niet moeilijk te gebruiken: hoe is het te vermijden dat je eigen schepen een doel worden? Heeft die dan een IFF? En indien ja, kan die dan niet verstoord worden?

absoluut.....het is spitstechnologie,vandaar dat op het "www" enkel vrij algemene teksten te vinden zijn,en al zeker slechts minimale over Russische projecten die vermoedelijk het meest geavanceerd zijn.(Reeds van ten tijde van de Soviet-Unie was "harassing" van Westerse scheepsroutes dé maritieme strategie,gezien er onmogelijk een echt overwicht,op de US NAvy alleen al,kon gehaald worden...
Ook de Vs is alweer in "investeringsmodus" op het gebied van zeemijnen,dit artikel gaat over het project "hammerhead":
https://www.popularmechanics.com/mil...mmerhead-mine/



DIT(enfin,hoogstens de Russische varianten ervan mogen we hopen) zijn het soort spullen die onze MCM's zouden moeten detecteren en desnoods opruimen.....

Liederik 26 januari 2021 10:59

Citaat:

One important role for Hammerhead could be to stop Russia’s new Poseidon nuclear apocalypse torpedo. Poseidon, a large, 65 foot long nuclear-powered torpedo with a two megaton warhead, is designed to attack ports and coastal targets during a nuclear war.
8O

Ik had de indruk dat carrier battle groups het voornaamste verhaal waren voor de USA. En dat Rusland inzette op missile cruisers.

Maar ze laten dus geen opening op geen enkel gebied.

Onze mijnenvegers zijn dus eerder erg relevant.

Boduo 26 januari 2021 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 9587972)
8O

Ik had de indruk dat carrier battle groups het voornaamste verhaal waren voor de USA. En dat Rusland inzette op missile cruisers.

Maar ze laten dus geen opening op geen enkel gebied.

Onze mijnenvegers zijn dus eerder erg relevant.

Is het juist dat zo'n carrier battle group nabij Cyprus ligt ?

kelt 26 januari 2021 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9588199)
Is het juist dat zo'n carrier battle group nabij Cyprus ligt ?

De VS hebben sinds WO2 onafgebroken minstens 1 "Carrier Battle Group" in de Middellandse Zee....

kelt 10 februari 2021 20:20

En ondertussen is bepaald dat het Zweedse Bofors de 40 mm snelvuurkanonnen mag leveren voor op de 12 MCM's voor de Benelux-marine.

https://defpost.com/bae-systems-to-s...-mcmv-program/


Ook daar lijken geen compromissen gesloten te zijn.Het zal direkt van het modernste zijn dat op de markt bestaat.

Den Ardennees 10 februari 2021 20:33

Ik had liever gehad dat de Belgische Marine -zoals de Nederlandse- had geïnvesteerd in een onderzeebootvloot.

Nederland heeft er vier: de Walrus, de Zeeleeuw, de Dolfijn en de Bruinvis.


Zipper 10 februari 2021 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9601648)
Ik had liever gehad dat de Belgische Marine -zoals de Nederlandse- had geïnvesteerd in een onderzeebootvloot.

Nederland heeft er vier: de Walrus, de Zeeleeuw, de Dolfijn en de Bruinvis.


een Belgische duikboot ?? Laat het uit, eh. Om zestig km kust te bewaken ?? :lol:

kelt 10 februari 2021 22:05

duikboten?

We HADDEN er een in Zeebrugge...

Veiligheidshalve lag die in Belgie op blokken maar hij was tot de jaren tachtig uitvoerig "getest" geweest in de Soviet-Marine...

Maar ja,ze hebben hem in stukken gezaagd ondertussen :evil:

Hollander 10 februari 2021 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 9601648)
Ik had liever gehad dat de Belgische Marine -zoals de Nederlandse- had geïnvesteerd in een onderzeebootvloot.

Nederland heeft er vier: de Walrus, de Zeeleeuw, de Dolfijn en de Bruinvis.


wij gaan binnenkort modernere ontwikkelen en bouwen. Als jullie er nu ook een paar bestellen dan kunnen we lekker samen onder water varen.

Den Ardennees 11 februari 2021 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 9601779)
wij gaan binnenkort modernere ontwikkelen en bouwen. Als jullie er nu ook een paar bestellen dan kunnen we lekker samen onder water varen.

Ik hoop dat ze dan wel iets betere namen voor die boten verzinnen. "Ik vaar op de Bruinvis" klinkt toch maar raar. Daarentegen: "ik vaar op de Wolfshaai", of: "ik vaar op de Piranha", dat klinkt goed:-D

Boduo 11 februari 2021 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 9601779)
wij gaan binnenkort modernere ontwikkelen en bouwen. Als jullie er nu ook een paar bestellen dan kunnen we lekker samen onder water varen.

Ontwikkelen & bouwen: op welke werf ?

kelt 11 februari 2021 18:02

Er is een vloot waar alle mijnenjagers bloemennamen gekregen hebben....ik kom er nu even niet op welke vloot dat nu weer is....:?

Den Ardennees 11 februari 2021 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9602593)
Er is een vloot waar alle mijnenjagers bloemennamen gekregen hebben....ik kom er nu even niet op welke vloot dat nu weer is....:?

Je hebt gelijk: de Tripartite, ff denken: de Lobelia, de Crocus, Dianthus, er waren er wel een stuk of tien


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be