Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wie kan de handschoen opnemen tegen Tesla? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257400)

Micele 1 februari 2021 17:17

Wie kan de handschoen opnemen tegen Tesla?
 
titelt Knack.be

Ik zou eerder titelen: "Wie trekt de EV-kar naast Tesla"

Citaat:

Wie kan de handschoen opnemen tegen Tesla?

01/02/21 om 16:09 Bijgewerkt om 16:20 Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.


In 2020 bedroeg het marktaandeel van elektrische auto's wereldwijd zo'n 2 procent. Volgens het gezaghebbende Center of Automotive Management (CAM) zal dat percentage tegen 2030 oplopen tot 18 procent. Nog steeds is Tesla de benchmark maar er zijn kapers op de kust en niet van de minste.

Voor of tegen Elon Musk, niemand kan ontkennen dat Tesla het voorbije decennium voor een echte stroomversnelling in de autowereld heeft gezorgd. Maar ook op het vlak van productie, verkoop en aftersales heeft de Amerikaanse constructeur nieuwe maatstaven gezet. Dat is niet zonder slag of stoot gebeurd: meer dan eens heeft Tesla op de rand van het faillissement gestaan en de schare ontevreden Tesla-klanten valt niet te overschouwen. Ook de bedrijfsresultaten van de Amerikaanse autobouwer waren tot nu toe weinig rooskleurig. So what? Believers én beleggers hebben een onvoorwaardelijk vertrouwen in alles wat Tesla onderneemt. De beurswaarde van Tesla bedraagt ondertussen het 8-voudige van de Volkswagen Group, hoofdaandeelhouder Elon Musk behoort tot de rijkste mensen van de wereld en wordt in één adem genoemd met de grote pioniers uit de automobielgeschiedenis.
...

reservespeler 1 februari 2021 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9593445)
titelt Knack.be

Ik zou eerder titelen: "Wie trekt de EV-kar naast Tesla"

Ik niet.

Micele 1 februari 2021 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9593492)
Ik niet.

Tof.

Micele 2 februari 2021 18:57

Nog altijd komt niemand in de buurt... zelfs niet met al hun plug-in hybrides meegeteld:

< >

http://ev-sales.blogspot.com/2021/02...mber-2020.html

Ook de ganse VW Groep tesamen komt niet in de buurt, ze springen wel van plaats 6 naar 2 in de stekkerwagenstabel, 2019 tabel zet ik ernaast.
Enkel de merken in puur-blauw verkopen enkel BEV, hoe minder blauw hoe minder BEV.

Tesla heeft overigens 499.647 wagens geleverd in 2020, just is just.

Bron: https://www.sec.gov/Archives/edgar/d...a-ex991_99.htm

Dadeemelee 2 februari 2021 19:11

Er gaan er zijn. De Polestar bijvoorbeeld vind ik wel een leuke.

Maar Tesla heeft ondertussen wel een blijvend marktsegment veroverd.

Micele 2 februari 2021 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9594632)
Er gaan er zijn. De Polestar bijvoorbeeld vind ik wel een leuke.

Maar Tesla heeft ondertussen wel een blijvend marktsegment veroverd.

Polestar behoort bij Volvo, die zijn op 3 jaar van plaats 20 (2018) naar 16 ('19) naar 8 ('20) geklommen.
(dat Volvo niet in het lichtblauw staat is omdat ze wereldwijd meer PHEV verkopen dan BEV, ik denk zelfs het meeste van alle merken > 80% PHEV daarom in het vet-zwart)

Wereldwijd is de BEV/PHEV verhouding ~70/30.

Micele 3 februari 2021 16:58

*VW Group heeft *231.600 BEV verkocht in 2020.

Dus hoofdzakelijk door 5 merken(van 14): #VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat,...

Dat is ~ 46% van Tesla.

VW Gp gaat wslk pas 2023 Tesla kunnen bijbenen of in de buurt komen, als ze zo verder doen maar dan minder PHEV maken...

VW Gp maakt nog veel PHEV, 190.500 verkocht in 2020, alle PEV of stekkerwagens dus *422.100 .
(om hun ICE-motoren nog vlotjes verder te verkopen)

*bron: https://insideevs.com/news/465956/in...s-plugin-cars/

# VW an sich verkocht 134.000 BEV en 78.000 PHEV volgens VW-bron
VW heeft dus nu al met 58% het hoofdaandeel BEV van de VW Gp.

De VW ID.3 kwam pas einde augustus op de markt en was al goed voor 56.936, extrapolatie van 4 maanden naar 1 jaar is dat ~171k.

Tesla model 3 was goed voor 365.240/jaar, wereldwijd.

De VW ID.3 wordt voorlopig enkel in Europa verkocht (men moet er eerst meer van kunnen maken), bij de ID.4 zal dat voorlopig ook zo zijn.

Micele 5 februari 2021 16:10

EV Sales geeft (waarom?) andere cijfers als de financiële rapporten:

(vooral bij VW Gp scheelt het ~ + 4206, bij Tesla + 112)

http://ev-sales.blogspot.com/2021/02...es-by-oem.html


VW Gp:
Citaat:

BEVs: about 231,600 (up 214% year-over-year)

Top 5 all-electric models

The top-selling battery-electric car in the group was the all-new Volkswagen ID.3 with 56,500 deliveries. Great results were set also by the Audi e-tron family - 47,300, and the retiring Volkswagen e-Golf - 41,300. Porsche did pretty strong with the Taycan as well, achieving its target of 20,000 units.

Volkswagen ID.3 - 56,500
Audi e-tron - 47,300
Volkswagen e-Golf - 41,300
Volkswagen e-up! - 22,200
Porsche Taycan - 20,000
VW e-Golf wordt wel niet meer gemaakt 2021, maar die 41k zullen andere modellen overnemen, ook zustermerken.

Micele 5 februari 2021 20:22

Demo-video spuitgietmachine van Tesla, zou de krachtigste überhaupt zijn.

https://twitter.com/Tesla/status/135...press-video%2F

Of YT: https://www.youtube.com/watch?v=SxMwiDD3nSQ

Citaat:

De fabrikant van elektrische auto's merkte op dat de Giga Press 's werelds grootste spuitgietmachine is, waardoor het bedrijf het aantal componenten dat nodig is om zijn Model Y-voertuig te bouwen drastisch kon verminderen. Voor- en achterbodems van het voertuig hadden voorheen meer dan 70 onderdelen nodig om te maken, maar met de Giga Press konden dezelfde secties worden gebouwd met elk één gietstuk.

https://www.teslarati.com/tesla-mode...a-press-video/

edwinp 11 februari 2021 18:42

iedereen en nog wat extra chinese merken

Tesla is oudbollig nieuws, te weinig knowhow van automobielen in huis

Micele 11 februari 2021 20:31







8-)

Beetje ouder:


N-VA 13 februari 2021 19:51

Ik ben een grote fan van elektrische auto's en ben een aantal jaren geleden al gaan informeren naar de Kia Soul EV. De prijzen zijn echter nog steeds te hoog en zelfs de Nissan Leaf vind ik al prijzig.

Mijn voorkeur gaat echter uit naar Tesla maar die zijn onbetaalbaar voor de gewone werkmens dus dit merk valt al op voorhand af als kanshebber.

Iemand een idee hoe ik aan een betaalbare EV kom?

PS: In Gent ziet schepen van mobiliteit Filip Watteeuw elektrische auto's niet als oplossing want het lost de files niet op. Wie gehoopt had op die manier een uitweg te zien komt dus bedrogen uit, men blijft ongewenst in de stad.

Micele 13 februari 2021 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9604294)
PS: In Gent ziet schepen van mobiliteit Filip Watteeuw elektrische auto's niet als oplossing want het lost de files niet op. Wie gehoopt had op die manier een uitweg te zien komt dus bedrogen uit, men blijft ongewenst in de stad.

Daar geloof ik niets van. Gent heeft duidelijk de meeste laadpalen.

Bovendien mogen EV altijd in de steden, zelfs in de zero emission zone van de toekomst.

Gent heeft er voor gezorgd dat ze de meeste laadpalen hebben van alle steden, enkel voldoende electrische autos ontbreken nog. Watteeuw zijn eerste idee zijn veel electrische deelautos en specifieke laadplaatsen, maar zo simpel is dat niet. Al teruggedraaid of afgezwakt want:

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210112_95224885

Gent schroeft eigen ambitie voor elektrische deelauto’s al na een maand terug
12/01/2021

GENT - Het zag er even naar uit dat alle nieuwe deelwagens in Gent vanaf 2025 verplicht elektrische wagens moesten zijn. Die ambitie lanceerde Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, in december. Maar zo’n verplichting zou geen eerlijke ‘concurrentie’ zijn met private wagens, blijkt nu. De elektrische verplichting wordt afgezwakt.
Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...rische-wagens/

Nergens in Vlaanderen zoveel laadpunten voor elektrische wagens als in Gent: "En we willen nog meer"

28 janauari

Nergens in Vlaanderen kan je zo vlot je auto elektrisch opladen als in Gent. De totale capaciteit stijgt dit jaar zelfs met bijna een kwart, zo blijkt uit cijfers die Stijn De Roo (CD&V) had opgevraagd bij het kabinet van schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Opvallend genoeg worden die laadpalen slechts gemiddeld 1 uur per dag gebruikt.

Momenteel telt Gent 157 standaard publieke laadpalen van 22 kW. Tegen eind maart zijn dat er nog meer: 192 standaard publieke laadpalen, waardoor er 384 laadpunten beschikbaar zijn. Daarnaast kan je op 6 andere plaatsen in de Oefenpleinstraat en de Sint-Salvatorstraat de batterij van je auto zeer snel bijladen op hoog vermogen. In 2022 schakelt de stad zelfs nog een versnelling hoger, want samen met watermaatschappij Farys komen er nog een honderdtal extra laadpalen bij op de parkings van de sportaccommodaties. Dat zullen dan een mix zijn van normaal – en snelladers. Met deze cijfers doet Gent het beter dan steden zoals Antwerpen en Brugge. Eind 2020 telde Antwerpen 204 publieke laadpalen, Mechelen 141 en Brugge 116.

Niet verzadigd
Opvallend genoeg vindt de bestuurder van de elektrische wagens de weg naar die laadpalen nog niet. Geen enkele van de bestaande laadpunten is verzadigd, zo blijkt uit de cijfers die we konden inkijken. Zo wordt ieder laadpunt gemiddeld ongeveer 1 uur per dag gebruikt. “De toename van elektrische wagens doet de vraag naar publieke laadinfrastructuur stijgen", zegt Stijn De Roo (CD&V). "De onderbenutting van vandaag zorgt voor een grotere beschikbaarheid van de laadpalen, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een versnelling van de elektrificatie van het wagenpark. Ik ben dus tevreden dat we als Gent blijven vooruit lopen en dat we tegen eind maart 2021 kunnen rekenen op 384 laadpunten.”

Plankaart
Momenteel werkt het Mobiliteitsbedrijf ook aan een plankaart. Daarbij worden de mogelijke locaties voor laadpalen vastgelegd voor de periode tot en met 2025. Welke laadpunten er komen, hangt af van de aanvraag van de burger/ondernemer (paal volgt wagen-principe), of van de data bij het gebruik van een al bestaande laadpaal (paal volgt paal-principe).


Was niet moeilijk dat te weerleggen met bronnen. :-)

Als men betere lucht wil in steden gaat het niet zonder electrisch vervoer.

Hoeveel electrische bussen heeft Gent besteld? ;-)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11...ussen-in-gent/

files in Gent? lol.

N-VA 13 februari 2021 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604339)
Daar geloof ik niet veel van. Bovendien mogen EV altijd in de steden, zelfs in de zero emission zone van de toekomst.

Als men betere lucht wil in steden gaat het niet zonder electrisch vervoer.

Hoeveel electrische bussen heeft Gent besteld? ;-)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/11...ussen-in-gent/

files in Gent? lol.

Misschien geloof je mij niet maar hem misschien wel?

https://www.dezondag.be/filipwatteeuw/

De visie op politiek en mobiliteit van Filip Watteeuw, de omstreden groene schepen van Gent: “Onze politiek zit in een diepe crisis. Ik ben bezorgd”
Door Paul Cobbaert -19 January 2020
Ze zouden hem op de brandstapel moeten zetten. Hem: dat is Filip Watteeuw, het boegbeeld van Groen in Gent. De uitspraak komt van Jean-Marie Dedecker en toont aan hoe omstreden deze schepen van Mobiliteit is. In dit openhartig gesprek zet Watteeuw de puntjes op de i, zonder omwegen: over elektrisch rijden, extra belastingen, wonen in de stad en … rotte eieren.
Het was dinsdag, in een gesprek met de krant Het Laatste Nieuws. Jean-Marie Dedecker noemt Filip Watteeuw de nieuwe tollenaar, omdat hij automobilisten zou willen pesten met belastingen. Hij voegt eraan toe dat zo iemand op de brandstapel moet. “Ik vind dat een onvoorstelbare uitspraak van een man die politieke verantwoordelijkheid draagt. Dit is haast een oproep om mij iets aan te doen. Dat is not done, vind ik.” Watteeuw zegt het veeleer gelaten dan boos. Hij is de weerstand al gewoon. We hebben afspraak in de prachtige Rekenkamer van het Gentse stadhuis.

Spreekt u Dedecker hierover aan?

(blaast) Dat heeft weinig zin, zeker? Dedecker gaat niet meer veranderen, hè. Dat is nochtans geen domme mens, hoor. Maar die scheldpartijen: ik sta daar versteld van. Waarom toch? Ik doe aan politiek vanuit een visie. Men kan het daarmee oneens zijn. Maar die visie is wel legitiem. (denkt na) Onze politiek zit in een diepe crisis. Een deel van de politici wil vooral pleasen met populaire uitspraken. Een ander deel wil vooral opvallen door te provoceren. Dedecker is zo iemand. Maar beide groepen werken niet aan oplossingen. Dat leidt tot die crisis. De kinderarmoede, de energievoorziening, het fileprobleem, de pensioenen: al die structurele problemen blijven onopgelost in dit land.

“JEAN-MARIE DEDECKER IS GEEN DOMME MENS. MAAR DIE SCHELDPARTIJEN: IK STA DAAR VERSTELD VAN.”

Laten we over mobiliteit spreken. Bent u naar het autosalon geweest?

Neen, ik heb daar geen tijd voor. (lacht) Wij hebben geen auto meer thuis. Mijn vrouw had er vroeger één nodig, omdat ze werkte als architect. Ze is dat net gestopt. We hebben de auto begin deze week weggedaan. Dat zal geen gemis zijn voor mij. Ik woon op amper één kilometer van het stadhuis. Ik doe de meeste verplaatsingen met de fiets.

Wat doet u dan als u uw moeder gaat bezoeken in Moorslede?

Dan ga ik met de trein en de plooifiets. Of ik kan aan autodelen doen. Dat is niet zo moeilijk in een stad. Cambio bijvoorbeeld. Ik kan ook de auto van mijn zoon gebruiken.

Als u toch een auto zou moeten kopen, welke zou dat zijn?

(denkt na) Dan toch een elektrische wagen, denk ik.

U zegt het met enig voorbehoud?

Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen. Maar het is geen oplossing voor het bredere mobiliteitsprobleem. De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen.

Zou u dan toejuichen dat de overheid elektrische wagens zwaarder gaat belasten? Daar ging de kritiek van Dedecker over.

Neen, en ook dat neem ik Jean-Marie kwalijk. Hij haalt uit naar mij, maar hij kent mijn visie niet. Ik vind die vraagstelling verkeerd. Ik ben voor een slimme kilometerheffing. Dat kan het autogebruik ontmoedigen en zo leiden tot minder filevorming. Dat is een belastingverschuiving van bezit naar gebruik. Dat hoeft niet te leiden tot meer inkomsten voor de overheid. Mag ik erop wijzen dat ook Ben Weyts van N-VA tot voor enkele maanden voorstander was? (fijntjes) Dat is de partij waarvoor Dedecker verkozen is. En hij wil mij op de brandstapel. Eigenlijk zou… (zwijgt)

Weyts op de brandstapel moeten?

Neen, ik zal dat nooit zeggen. U begrijpt wat ik bedoel. Dit is opnieuw een voorbeeld van waar het fout loopt in dit land. Een politicus durft een maatregel niet te nemen omdat hij vreest dat het niet populair is. Dat is écht een probleem. Ik ben daar bezorgd over.

Diesel en benzine bezorgen de schatkist jaarlijks meer dan acht miljard euro. Als die inkomsten verdwijnen, dan moet dat toch gecompenseerd worden?

Dat is deels zo. Het zou kunnen dat elektrische wagens meer belast worden. Maar ik kan daar vanuit mobiliteit geen helder antwoord op geven. Dat is het bredere fiscale luik.

“IK VREES DAT ER NIEUWE VERKIEZINGEN AANKOMEN. DAT ZOU GEEN GOEDE ZAAK ZIJN VOOR DE POLITIEK.”

Is er genoeg elektriciteit om elektrisch te rijden?

Dat is een belangrijke vraag. (denkt na) Als we morgen allemaal overschakelen, dan is het antwoord neen. Dit gaat over de energievoorziening, een ander probleem dat niet opgelost wordt in dit land. De wet op de kernuitstap is al in 2003 getekend. Waar staan we vandaag? Amper tien procent van onze energie komt van hernieuwbare bronnen. Het energiedebat wordt systematisch op de lange baan geschoven.

De kerncentrales zouden in 2025 sluiten. Is dat realistisch?

Jawel. Zolang die openblijven, wordt amper geïnvesteerd in hernieuwbare energie. Het veiligheidsprobleem is een ander argument. Ik vind het spijtig dat dit debat altijd herleid wordt tot de kerncentrales. De essentie komt nauwelijks aan bod, namelijk de ontwikkeling van hernieuwbare energie. (feller) Hetzelfde voor mobiliteit. Dat brede vraagstuk wordt herleid tot de salariswagens. Men voert daar dan een emotioneel debat over, maar de essentie wordt vergeten. Dat is zo typisch voor onze politiek.

Is uw partij op 26 mei gevallen over die salariswagens?

Ik ga dat nu voor de duizendste keer herhalen: Groen heeft de verkiezingen gewonnen. De winst was weliswaar kleiner dan verwacht. Hoe dat komt, heeft vele oorzaken. Die analyse is intern al gemaakt. Het is niet aan mij om die hier te maken.

De lijn-Almaci wordt verdergezet. Is dat slim?

Ik heb voor Meyrem gepleit en gestemd. Wie wil winnen in de politiek, moet trots zijn op zijn project en dat ook durven verkondigen. Meyrem is daartoe de geknipte figuur.

Volgt u eigenlijk de federale perikelen?

Jawel. Ik vind het schrijnend wat er gebeurt. We zitten nu al meer dan een jaar zonder volwaardige regering. Ik weet niet hoe dit zal uitdraaien. Ik vrees dat er nieuwe verkiezingen aankomen. Dat zou geen goede zaak zijn voor de politiek. Let op: ik ben niet bang daarvan. Ik wil gerust naar de kiezer stappen.

Een andere mogelijkheid is een paarsgroene coalitie.

Dat is zeker zo. Mijn partij is bereid om te praten. Al zou het comfortabeler zijn met CD&V erbij. Een meerderheid van één zetel is heel krap. Dat zou dan een afspiegeling zijn van de Gentse coalitie.

Mag men u dan bellen voor een ministerpost?

Laat maar, ik heb hier werk genoeg. (lacht) Ik heb er geen seconde spijt van dat ik zeven jaar geleden voor het lokale niveau heb gekozen. Ik voel me goed in deze stad en met wat ik kan doen.

Groen is zelfs de grootste partij geworden in Gent. Is dat met dank aan uw omstreden circulatieplan?

Deels wel, denk ik. Groen durft beleid voeren in Gent. Dat wordt beloond door de kiezer. Maar dat is niet alleen mijn verdienste. Dat is evenveel het werk van de andere groene schepenen. Ik loop wel wat meer in de kijker, en dat is inderdaad door dat veelbesproken circulatieplan. Ik heb daarmee een risico genomen. Een electoraal risico. Was dat plan slecht afgelopen, dan was mijn politieke carrière voorbij. Maar ik doe dit niet voor mijn carrière. Ik wil de stad beter maken.

“DE REGERING IS DE LIJN AAN HET DOODKNIJPEN. HOE WIL MEN DAN HET FILEVRAAGSTUK OPLOSSEN?”

Zelfs Birmingham, geen kleine stad, wil uw plan overnemen. Wat kan u hen adviseren?

We hebben in Gent één fout gemaakt: de nadruk is te exclusief gelegd op het mobiliteitsluik en te weinig op het sociaal en economisch luik. Ik zou hen aanraden vooraf meer te kijken naar bedreigingen en opportuniteiten voor handelaars.

Ik kom zelden politici tegen die zo makkelijk een fout toegeven.

Dat is misschien waarom ik nooit minister ben geworden. (knipoogt) Waarom zou ik dat niet doen? Ik vind het belangrijk dat andere steden kunnen leren van onze fouten. Ik heb ook geleerd van Utrecht en Kopenhagen.

Ondanks dat succes blijft u omstreden. U had zelfs politiebescherming nodig op de nieuwjaarsreceptie van de stad. Op sociale media werd opgeroepen om u met rotte eieren te bekogelen. Wat doet u fout, denkt u?

Dat had vooral te maken met de invoering van de lage-emissiezone. Dat is niet mijn bevoegdheid, maar wordt wel aan mij gelinkt. (zwijgt even) Ik ben iemand met een uitgesproken mening. Ik durf ook keuzes maken. Dat wekt soms weerstand op.

Is het ook uw West-Vlaamse roots?

Dat kan meespelen, ja. Of toch voor mensen die verder weinig te vertellen hebben.

Bent u nooit bang?

(na lange stilte) Vind ik dat fijn? Neen. Zeker niet zelfs. Er moet maar één gek zijn die de raad van Jean-Marie Dedecker opvolgt. Maar ben ik bang? Dat ook weer niet. Dat zou niet gezond zijn.

Die lage-emissiezone, is dat geen pervers systeem? Wie genoeg geld heeft, kan zijn toegang tot de stad kopen.

Dat geldt alleen voor diesels van euronorm vier. Dat is een overgangsmaatregel tot ook die in 2025 de stad niet meer in mogen.

Vindt u dat niet onrechtvaardig?

(feller) Wie over rechtvaardigheid wil spreken, moet het volledige plaatje bekijken. Vijftig procent van de gezinnen in het centrum van Gent heeft geen auto. Die mensen ademen de ongezonde lucht in, die veroorzaakt is door een ander. Dát is onrechtvaardig en dat willen wij aanpakken. Mag ik er ook op wijzen dat mijn collega-schepen Tine Heyse, die bevoegd is, veel begeleidende maatregelen neemt? Een slooppremie bijvoorbeeld. Bovendien weet de Gentenaar al vijf jaar dat de lage-emissiezone eraan komt. In Antwerpen is dat één jaar op voorhand gecommuniceerd.

Ziet u de auto op lange termijn uit het straatbeeld verdwijnen?

Neen, dat zal niet. Veel mensen hebben een auto nodig. Ik hoop alleen dat die op een andere manier gebruikt wordt. Ik ben bijvoorbeeld een groot voorstander van autodelen. Dat kan veel meer gepromoot worden.

“DE AUTO ZAL NIET VERDWIJNEN. IK HOOP ALLEEN DAT DIE OP EEN ANDERE MANIER GEBRUIKT WORDT.”

Moet de overheid dat ook organiseren?

Neen, laat dat maar aan de private spelers. In het centrum van Gent is dit systeem goed uitgebouwd. We moeten er nu voor zorgen dat die bedrijven ook het meer landelijk gebied willen dekken. Dat is minder interessant voor hen, want daar wonen minder mensen. De overheid kan daar een rol in spelen. We kunnen die bedrijven extra voordelen bieden als ze ook landelijke gebieden dekken. Gratis parkeren bijvoorbeeld. Maar weet u wat volgens mij de échte gamechanger wordt?

U gaat het mij vertellen.

De elektrische fiets. Dat kan ervoor zorgen dat mensen de wagen laten staan voor afstanden van vijf tot twintig kilometer. Dat moet ook ruimte vrijmaken in de stad.

En de taxi, is dat de toekomst?

Zéker. Ik zie dat als een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoer. Dat kan ook verder uitgebouwd worden. Waarom niet werken met gemengde tickets? Ik zeg maar iets: wie het openbaar vervoer gebruikt, krijgt korting in de taxi.

Wat vindt u van de goedkope taxidienst Uber? Is die welkom in Gent?

Ik heb daar niets aan te zeggen. Als die wil komen, dan kan die dat. Maar ik ben daar geen grote fan van. Er zijn nu 220 taxi’s in Gent. Die mensen verdienen maar net hun brood. Als dat er opeens 300 zijn, dan vrees ik voor ongezonde concurrentie. Ik wil geen taxioorlog in Gent.

Wat vindt u eigenlijk van de mobiliteitsvisie van de Vlaamse regering?

Welke visie? Ik zie die niet. Het fileprobleem zal alvast niet opgelost worden. (denkt na) Men durft zich niet uit te spreken over de positie van de auto. Oké, so be it. Maar doe dan toch iets aan de uitbouw van alternatieven. De regering is De Lijn aan het doodknijpen. Opnieuw moet daar bespaard worden. Dat is ongelooflijk. Hoe wil men dan het filevraagstuk oplossen? Of ruimtelijke ordening. Ook op dat vlak zie ik nauwelijks plannen.

Volgt u de Vlaamse Bouwmeester als die stelt dat we allemaal in de stad moeten wonen?

Neen. Zelfs als dat wenselijk zou zijn, zou dat niet lukken. We moeten wel dichter gaan wonen. Verspreid wonen kan niet meer gepromoot worden. Maar dat hoeft niet noodzakelijk in de stad te zijn. De bouwmeester is een verstandig man, maar provocatieve uitspraken helpen een goede zaak niet altijd vooruit.

Micele 13 februari 2021 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9604350)
Misschien geloof je mij niet maar hem misschien wel?

Staat niets verkeerd in.

Citaat:

Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen. Maar het is geen oplossing voor het bredere mobiliteitsprobleem. De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen.
Dus hij is pro electrische wagen voor de uitstoot.

Dat electrische wagens evenveel plaats innemen als normale wagens is evident.

Niemand spreekt ervan dat electrische autos het fileprobleem zou kunnen oplossen. Dus waar heb je het over?

Watteeuw denkt aan meer electrische deelautos in de steden, zelfs een verplichting dat die alleen electrisch zijn. Reeds teruggedraaid. Zie mijn vorige post.

N-VA 13 februari 2021 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604354)
Staat niets verkeerd in.

Nee, dat is waar maar zo enthousiast is hij nu ook weer niet als het over elektrische auto's gaat. Citaat: "De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen."

Geloof je mij nu?

Micele 13 februari 2021 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9604357)
Nee, dat is waar maar zo enthousiast is hij nu ook weer niet als het over elektrische auto's gaat. Citaat: "De filevorming, de verkeersveiligheid, de inname van ruimte in de stad: die worden niet opgelost als morgen elke diesel ingeruild wordt voor een elektrische wagen."

Geloof je mij nu?

Betreft dat evidente wel, dat weet toch elk kind.

Maar wat jij erbij voegde was niet juist:
Citaat:

PS: In Gent ziet schepen van mobiliteit Filip Watteeuw elektrische auto's niet als oplossing want het lost de files niet op. Wie gehoopt had op die manier een uitweg te zien komt dus bedrogen uit, men blijft ongewenst in de stad.
Ik geloof je dus niet omwille van dit feit:
Gent is de absolute koploper van laadpalen, en zelfs redelijk zware. Dus electrische wagens zijn zeer welkom in Gent.

N-VA 13 februari 2021 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604360)
Betreft dat evidente wel, dat weet toch elk kind.

Maar wat jij erbij voegde was niet juist:

Ik geloof je dus niet omwille van dit feit:
Gent is de absolute koploper van laadpalen, en zelfs redelijk zware. Dus electrische wagens zijn zeer welkom in Gent.

Zeer welkom? Lees jij wel wat ik post? Watteeuw heeft ze toch liever niet, dat staat zwart op wit.

Als elektrische auto's op een andere manier benaderd zouden worden dan een doorsnee benzine of diesel zou ik op termijn een uitweg zien maar dat is nu dus niet het geval.

Micele 13 februari 2021 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9604294)
Iemand een idee hoe ik aan een betaalbare EV kom?

Hoeveel kms rij je gemiddeld per dag ? (woon-werk en-of gewone verplaatsingen)

Kun je gemakkelijk thuis laden? (na installatie van een laadpunt mode 3)

Hoeveel wil je max uitgeven? (in aankoop)

Micele 13 februari 2021 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9604363)
Zeer welkom? Lees jij wel wat ik post? Watteeuw heeft ze toch liever niet, dat staat zwart op wit.

Dat staat er niet.

Als u toch een auto zou moeten kopen, welke zou dat zijn?

(denkt na) Dan toch een elektrische wagen, denk ik.

U zegt het met enig voorbehoud?

Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen.

Ik herhaal mijn post: en op die vraag mag je antwoorden.
Dus hij is pro electrische wagen voor de uitstoot.

Dat electrische wagens evenveel plaats innemen als normale wagens is evident.

Niemand spreekt ervan dat electrische autos het fileprobleem zou kunnen oplossen. Dus waar heb je het over?

Watteeuw denkt aan meer electrische deelautos in de steden, zelfs een verplichting dat die alleen electrisch zijn. Reeds teruggedraaid. Zie mijn vorige post.

N-VA 13 februari 2021 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604365)
Hoeveel kms rij je gemiddeld per dag ? (woon-werk en-of gewone verplaatsingen)

Kun je gemakkelijk thuis laden? (na installatie van een laadpunt mode 3)

Hoeveel wil je max uitgeven? (in aankoop)

Woon-werk 10 km (heen en terug), winkel 5 km en daar komen soms nog andere verplaatsingen bij dus laat ons zeggen gemiddeld een goeie 30km/dag.

Thuis laden zou geen probleem mogen zijn.

kostprijs moet onder €20.0000 zijn.

N-VA 13 februari 2021 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604367)
Dat staat er niet.

Als u toch een auto zou moeten kopen, welke zou dat zijn?

(denkt na) Dan toch een elektrische wagen, denk ik.

U zegt het met enig voorbehoud?

Dat klopt, omdat ik niet meega in de hype. De elektrische wagen is geen wondermiddel. Het is een oplossing voor één element, voor de uitstoot. Daarom zou ik ervoor kiezen.

Uiteraard kiest hij voor de elektrische als hij toch voor een auto moet kiezen maar een grote fan zou ik hem niet durven noemen.

Ik daarentegen ben wel een grote fan van elektrische auto's: files en weinig plaats horen bij het autorijden en storen mij niet heel erg. Daarom dat ik de fiets als alternatief ook niet zie zitten. Fietsen is de natte droom van Watteuw maar niet de mijne.

Micele 13 februari 2021 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9604369)
Woon-werk 10 km (heen en terug), winkel 5 km en daar komen soms nog andere verplaatsingen bij dus laat ons zeggen gemiddeld een goeie 30km/dag.

Thuis laden zou geen probleem mogen zijn.

kostprijs moet onder €20.0000 zijn.

Is geen probleem. Dacia Spring EV zal ca. 15.000 kosten, basisprijs.
https://www.egear.be/dacia-spring-electric/

Andere kleine EV liggen ietsje boven de 20.000 €, maar je hebt wel die bijkomende kosten niet (zoals BIV, wegentaks)

Citaat:

Ik daarentegen ben wel een grote fan van elektrische auto's: files en weinig plaats horen bij het autorijden en storen mij niet heel erg.
Files hebben helemaal niets met electrische autos te maken. Dat weet die Watteeuw ook, hij wil zich enkel interessant maken. Bovendien weet hij goed genoeg dat er altijd Gentenaars zijn die niet zonder auto kunnen, ik wil Watteeuw eens zien als die naar het putje West-Vlaanderen of Limburg moet waar geen openbaar vervoer is.

N-VA 13 februari 2021 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9604375)
Is geen probleem. Dacia Spring EV zal ca. 15.000 kosten, basisprijs.
https://www.egear.be/dacia-spring-electric/

Andere kleine EV liggen ietsje boven de 20.000 €, maar je hebt wel die bijkomende kosten niet (zoals BIV, wegentaks)

Dat is inderdaad schappelijk van prijs, zal het eens bekijken.

Micele 15 februari 2021 10:46

Watteeuw heeft alvast ongelijk, deze mini EV is maar 2,92 m lang en 1,49 m breed. En toch goed voor 150 km rijbereik voor pakweg € 6000.

https://insideevs.com/news/486791/ch...-ev-2021-lead/
https://www.greencarcongress.com/202...25-wuling.html

meer Wuling Guang(=Gent :-P) via: https://insideevs.com/tag/wuling/

De Guang mini wordt voorlopig enkel in China en buurlanden aangeboden maar staat wereldwijd reeds op 2 qua verkochte PEV-modellen in 2020.

En dat pas na 4 maanden op de markt!
http://ev-sales.blogspot.com/2021/02...mber-2020.html


Dat is niet om mee te lachen hé.

Als die wagen in Nederland in de smaak valt kan men nooit weten, of die naar de EU komt. Zeker voor het dichtbevolkte, zoals de Vlaamse Ruit ofzo.

Citaat:

https://www.dagelijksauto.nl/autonie...i-ev-populair/

Goedkope Hong Guang MINI EV razend populair in China

7 september 2020 Maarten van der Westen

In China zijn elektrische auto’s populairder dan hier. Dit bewijst ook de Hong Guang MINI EV, een klein elektrisch stadsautootje dat in China als warme broodjes over de toonbank vliegt. Zou een dergelijke auto ook iets voor Nederlandse consumenten zijn?

Enorm populair

De Hong Guang MINI EV is een product van autoproducent Wuling, die verschillende elektrische auto’s aanbiedt. Het bedrijf is een joint venture tussen enkele Chinese fabrikanten en het Amerikaanse General Motors (GM).

Naast de verschillende grote crossovers en SUVs is de MINI EV duidelijk een vreemde eend in de bijt. Toch blijkt het de meest populaire: eind juli kwam de auto op de markt en het liep direct storm. Ondanks dat de Hong Guang MINI EV pas een paar weken te koop is, zijn er al meer dan 50.000 bestellingen binnen.

Universalia 15 februari 2021 15:40

Ik merkte hier ergens in de buurt dat er iemand zijn Tesla weggedaan heeft waarschijnlijk en overschakelde naar een Mercedes.

Ik moet bij gelegenheid die man eens zien te spreken en hem naar het waarom/de ware reden van de verandering te vragen. :|

Micele 15 februari 2021 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9605562)
Ik merkte hier ergens in de buurt dat er iemand zijn Tesla weggedaan heeft waarschijnlijk en overschakelde naar een Mercedes.

Ik moet bij gelegenheid die man eens zien te spreken en hem naar het waarom/de ware reden van de verandering te vragen. :|

Normaal is het altijd andersom.

Wie weet wil hij Daimler redden van het faillisement. ;-)

Citaat:

https://www.dw.com/de/tesla-daimler-...rse/a-54296192

Auto-industrie in focus: Daimler met miljarden verlies, Tesla met winst

Verliezen bij Daimler

Daarentegen reed het Duitse vlaggenschip autobedrijf Daimler het afgelopen kwartaal diep in het rood. De bottom line was een verlies van 1,9 miljard euro, zo maakte de autofabrikant uit Stuttgart donderdag bekend. De omzet daalde van april tot juni in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 29 procent tot 30,2 miljard euro. "Vanwege de ongekende COVID-19-pandemie moesten we een uitdagend kwartaal doormaken", zei Daimler-baas Ola Källenius. Maar er zijn nu de eerste tekenen van herstel van de verkoop, vooral voor Mercedes-Benz-auto's.

Micele 15 februari 2021 19:37

Tesla gaat de klassieke ruitewisser een beetje heruitvinden... de nieuwe roadster zou die krijgen.

Ook bij regen zal die eigenlijk minder moeten verbruiken dan de klassieke ruitewissermotor(en). Minder wrijving enz... en de hele ruit wordt gewist.

Het patent is gehomologeerd.

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-road...tent-approved/

Tesla Roadster’s revolutionary wiper design secures U.S. Patent approval

TESLA'S ELEKTROMAGNETISCHE RUITENWISSER VOOR DE ROADSTER

Het patent van Tesla toont een ruitenwisserontwerp uit één stuk dat niet typisch is voor of op enigerlei wijze vergelijkbaar is met de 'normale' tweedelige ruitenwisserarchitectuur. De meeste voertuigen, inclusief alle vier Tesla's huidige reeks auto's, gebruiken twee wissers die in een boogvorm vanaf de onderkant van de voorruit werken. Dit geeft de bestuurder dekking van het gezichtsveld van de auto die hij bestuurt, maar het verwijdert niet elke regendruppel van het oppervlak van het glas. De bovenste twee hoeken, samen met enkele andere gebieden, worden niet beïnvloed door het traditionele wisserontwerp of bewegingsbereik.

Tesla wilde echter iets anders installeren op zijn volgende generatie Roadster, die de snelste auto ooit zou kunnen zijn om op de openbare weg te navigeren. In plaats van het traditionele ontwerp met twee wisserbladen, beschrijft het patent van Tesla een uit één stuk bestaand wissersysteem dat een elektromagnetische lineaire actuator gebruikt om de voorruit volledig van regen of vocht te ontdoen. Het begint vanaf de ene kant en beweegt direct naar de andere kant, waarbij de hele voorruit met één beweging wordt schoongemaakt.

Het octrooi stelt:

“Het geopenbaarde elektromagnetische wissersysteem kan een lineaire actuator bevatten die een geleiderail en een elektromagnetisch bewegend blok kan bevatten. De geleidingsrail kan een aantal permanente magneetstaven bevatten die horizontaal langs een kromming van de voorruit van het voertuig kunnen worden geplaatst. Het elektromagnetisch bewegende blok kan werken als een elektromagnetische trein, en kan een aantal perforaties bevatten en ten minste een elektromagnetische spoel die het aantal perforaties in het elektromagnetische bewegende blok omgeeft. De lineaire beweging van het elektromagnetisch bewegende blok door het aantal permanente magneetstaven kan worden bestuurd om de wisserarm die aan het elektromagnetisch bewegende blok kan zijn gekoppeld, heen en weer te sturen over de gehele lengte van de voorruit om een bepaald gebied af te vegen. bijvoorbeeld het gehele transparante gebied (dat wil zeggen bijna 100% gebied) van de voorruit. Dit kan resulteren in minimale wrijving tijdens de lineaire beweging van het elektromagnetisch bewegende blok. "

Als het wisserblad niet wordt gebruikt, zit het verborgen onder de motorkap van de auto. Dit draagt bij aan het strakke en moderne ontwerp van de Roadster, vrij van alles wat het aerodynamisch voordelige ontwerp zou kunnen wegnemen, inclusief zijspiegels.

The United States Patent Office officially granted approval on January 12th, documents show.

“U.S. patent number 10,889,267 [Application Number 16/291,186] was granted by the patent office on 2021-01-12 for electromagnetic windshield wiper system. This patent grant is currently assigned to Tesla, Inc.. The grantee listed for this patent is Tesla, Inc.. Invention is credited to Nicolas Clift, Gonzalo Espinoza Graham, Maithreya Kedambadi Prasanna.”



Universalia 16 februari 2021 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9605592)
Normaal is het altijd andersom.

Wie weet wil hij Daimler redden van het faillisement. ;-)

Dat zou best wel eens kunnen. :rofl:

Ik denk (echt niet zeker van) dat het misschien te maken heeft met de Tesla garages die je hier totaal niet kan vinden in de buurt en omgelegen buurten.

Die zouden ook niet echt nodig zijn bij wagens waar men reclame voor maakt met de zin: Auto's die zich vrijwel zelf onderhouden

Ik zie die mensen niet dikwijls, die dragen de regel "blijf in uw kot" hoog in het vaandel precies. :lol:

p.s.

Mercedes doet het de laatste tijd anders niet slecht dacht ik want je ziet die grote Mercedessen hier als warme broodjes uit de grond rijzen in de buurt en op de snelwegen.

Meeste wat ik hier in de buurt zie zijn: Audi's, BMS's, Mercedessen, KIA's, Porsches ...

Micele 16 februari 2021 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9606212)
Dat zou best wel eens kunnen. :rofl:

Ik denk (echt niet zeker van) dat het misschien te maken heeft met de Tesla garages die je hier totaal niet kan vinden in de buurt en omgelegen buurten.

Die zouden ook niet echt nodig zijn bij wagens waar men reclame voor maakt met de zin: Auto's die zich vrijwel zelf onderhouden

Ik zie die mensen niet dikwijls, die dragen de regel "blijf in uw kot" hoog in het vaandel precies. :lol:

p.s.

Mercedes doet het de laatste tijd anders niet slecht dacht ik want je ziet die grote Mercedessen hier als warme broodjes uit de grond rijzen in de buurt en op de snelwegen.

Meeste wat ik hier in de buurt zie zijn: Audi's, BMS's, Mercedessen, KIA's, Porsches ...

En wat is nu eigenlijk uw punt?

Dat een EV amper onderhoud nodig heeft is toch evident.

Dat compenseert al heel wat dat Tesla minder service-punten heeft als de klassieke merkengarages.

Dat Tesla bepaalde pannetjes met een reset (kan bestuurder ook zelf) of software-aanpassing is ook alom bekend.

Als ik met de Skoda een normale onderhoudsafspraak wil moet ik in de regel al wekenlang wachten. En als de herstelling wat langer duurt zelfs maandenlang.

Citaat:

Meeste wat ik hier in de buurt zie zijn: Audi's, BMS's, Mercedessen, KIA's, Porsches ...
Logisch he, België voert een anti-EV-beleid sinds 2020.

Micele 16 februari 2021 19:17

Waar blijft de productie van het "grote" General Motors in eigen land of andere merken?

Tesla domineert de EV markt in USA zelfs met 79%, of quasi 8 van de 10 BEV aldaar is een Tesla...

De Chevy Bolt EV (die al in oktober 2016 uitkwam) wordt nu natuurlijk ook nog ingehaald door het model Y (jaar 2020)

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-unit...trations-2020/

Tesla registered 8 of every 10 EVs in the U.S. in 2020

New data from Automotive News shows that Tesla owned 79% of the total EVs registered in the U.S. in 2020, leaving only 21% for the other manufacturers to divide up between themselves. This overwhelming domination is also followed by somewhat obvious premonition: Tesla’s four currently-offered electric cars made up four of the top five spots. With the Chevy Bolt EV taking third, the Model 3, Model Y, Model X, and Model S took first, second, fourth, and fifth place, respectively.

TESLA’S DOMINATION OF THE U.S. EV SECTOR

It is no secret Tesla has dominated the EV sector across the world. With its industry-leading software, battery tech, and performance specifications, if someone is going to buy an electric car, it should be a Tesla most of the time. U.S. consumers agree with this statement, especially after nearly 80% of all EVs in the United States in 2020 were built by the Elon Musk-headed company. Tesla’s dominant charge was led by the Model 3, as it was registered 95,135 times in 2020, according to the data. The Model Y came in second with 71,344, the Model X in fourth with 19,652, and the Model S in fifth with 14,430.

It is no surprise the Model 3 and Model Y, Tesla’s two most affordable cars, dominated the table. The third-place Chevy Bolt EV trailed the second-place Model Y by 51,680 units, making it a head-and-shoulders lead by the two Tesla vehicles.
Old funny memories...
Citaat:

https://www.businessinsider.nl/chevy...onal=true&r=US

The Chevy Bolt is crushing the Tesla Model 3

03 jan 2018

Micele 18 februari 2021 18:39

Gans Texas treft momenteel een onverwachte koudegolf met voor gevolg af en toe stroomuitval. (ook wegens reparaties aan bovenleidingen)

Wel handig wanneer men dan een grote thuisbatterij heeft. (en zonnepanelen)

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-save...-power-outage/

February 18, 2021

As Texas finds itself in a harsh winter and as the state struggles with rolling blackouts, Tesla CEO Elon Musk has expressed his disdain at the situation. On Wednesday, the CEO took to Twitter to note that Texas’s Electricity Reliability Council (ERCOT) is not exhibiting much reliability right now. For some Tesla owners living in the Lone Star State, however, the past days have not been as difficult.

Over the past few days, Tesla owners from Texas have shared some of their experiences, especially those who opted to install a Powerwall battery in their homes. Coupled with solar panels, Powerwalls allow the lights to literally stay on during a power outage. And based on what has been shared online so far, this is exactly what has been happening.

A video shared by @dayyanl on Twitter, for example, showed that his home was the only one left with lights as his neighborhood was plunged into darkness. In a later comment, the Tesla Powerwall owner remarked that several of his neighbors might be looking to purchase their own batteries after this winter’s experience. It is pretty hard to miss a house that makes its own power in the middle of an outage, after all.

29 hours on backup power, very grateful for powerwalls during Texas rolling blackouts

En alweer fake news door de olieboeren:

Citaat:

https://www.knopnews2.com/2021/02/17...ewable-energy/

Texas blackouts fuel false claims about renewable energy
...

“This is a perfect example of the need for reliable energy sources like natural gas & coal,” tweeted U.S. Sen. Steve Daines, a Republican from Montana, on Tuesday.

In reality, failures in natural gas, coal and nuclear energy systems were responsible for nearly twice as many outages as frozen wind turbines and solar panels, the Electric Reliability Council of Texas, which operates the state’s power grid, said in a press conference Tuesday.

Still a variety of misleading claims spread on social media around renewable energy, with wind turbines and the Green New Deal getting much of the attention.

A viral photo of a helicopter de-icing a wind turbine was shared with claims it showed a “chemical” solution being applied to one of the massive wind generators in Texas. The only problem? The photo was taken in Sweden years ago, not in the U.S. in 2021. The helicopter sprayed hot water onto the wind turbine, not chemicals.

Micele 19 februari 2021 13:44

Tesla FSD (Beta) wordt steeds beter. Sinds einde oktober 2020 krijgen ze steeds meer testkms bijeen die het neural netwerk voeden.

Hier een relatief lange rit (21'40) naar een Tesla-service, volledig autonoom zonder interventies. Ook bij laagstaande zon en verblindende reflecties hebben de autopilot-cameras/sensors/radar blijkbaar geen problemen.

Alle soorten wegen en verkeer. In het begin is het rustig (bebouwde kom), maar wat later niet meer... (en bij 8'57" een Mustang human pilot die alles rechts inhaalt met luide uitlaten)

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-auto...vention-video/

Tesla Model X with FSD beta drives itself to service center with no interventions

February 18, 2021

When Tesla achieves its autonomy targets and rolls out the full-featured version of its Full Self-Driving system, the idea of electric cars driving themselves to their respective service appointments may very well be the norm. The current iteration of Tesla’s FSD Beta is not fully autonomous yet, but the system already achieved such a feat recently, when a Model X drove itself from its owner’s home to a service center with zero interventions.

The drive, which was shared on YouTube, was posted by John, a Tesla Model X owner and the founder of the Tesla Owners of Silicon Valley group. According to the electric vehicle advocate, his Model X, which was running FSD beta 8.1 (2020.48.35.1), had a service appointment. This presented an opportunity to see if the current iteration of the FSD beta could handle a drive from a residential area to the Tesla service center.

As could be seen in the trip’s footage, FSD beta 8.1 was able to handle the entire trip without requiring a single human intervention. Granted, traffic was light in a good number of the roads that the FSD beta traveled on, but the feat was impressive nonetheless. It did, if any, provide a glimpse at how Tesla owners in the future could simply have their vehicles drive to their respective service appointments on their own. Such a concept would make the Tesla ownership experience even more convenient.

Tesla’s FSD beta has gone through numerous iterations since it was launched to its first batch of testers in late October last year. Since then, the advanced driver-assist system has become progressively better, with recent iterations behaving almost like a cautious human driver. This was exhibited in a drive through San Francisco’s streets when the FSD beta had to deal with several skateboarders who decided to counterflow while the system had the right of way.

The FSD Beta’s safety was something highlighted by Elon Musk during his conversation with automotive teardown expert Sandy Munro. Musk noted that Tesla aims to make Teslas so far that they would not crash even under extremely challenging circumstances.

Watch Tesla’s FSD beta drive from a residential area to a service center without interventions in the video below.

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=Hb9H...ture=emb_title
[FSD Beta 8.1] take me to my tesla service appointment

32 Kommentare

Mr M. vor 15 Stunden
Here and there, the highway looks eerily like the rout from north into Stockholm Sweden, where you see a lot of Teslas.

Xanaden vor 8 Stunden
That car's a ghost at 8:57 ? Might be the new back to the future car ;)

Steven McCrorey vor 10 Stunden
Must be some huge changes coming, there has been no updates to the beta in weeks!! Hopefully wider release idk.. I’m too new to get it.

Nils Frederking vor 4 Stunden
Amazing! Thanks! You do not need to excuse for the glare, contrarily it is very good to see that Autopilot FSD beta can handle such situations which are even for a human driver sometimes difficult. In the past I thought that a low sun in front of the car would be a nearly unsolvable problem with cameras, but luckily I was wrong
.

Voor FSD Level 3 kan nu niet meer lang duren voor het gehomologeerd kan worden.

Cathie Wood van Ark Invest meent dat ook, en koopt nog bij (tsla is momenteel ruim onder $800 gezakt)

Autonome electrische deelauto's gaan veel geld opbrengen. (Fleet Robotaxi's)
Waarom? Zie ook filmpje.

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-cath...la-conviction/
Tesla bull Cathie Wood talks Robotaxis and ARK Invest’s greater conviction in TSLA

Posted on February 19, 2021

Tesla bull Cathie Wood added 130,000 TSLA shares to three of ARK Invest’s ETFs recently. The ARK Innovation ETF bought 89,447 TSLA shares, while the ARK Next Generation Internet ETF added 29,508 Tesla stocks, and the ARK Autonomous Technology and Robotics ETF added 13,173 shares.

Founder, CEO, and CIO of the asset-management company Cathie Wood explained that ARK’s confidence in Tesla has increased as it does more research.

“As we’ve done research on what ride-sharing potentially could add…It could limit the risk significantly. It’s a much more profitable business than electric vehicles,” she told Bob Pisani during an interview on ETF Edge.

In its Big Ideas 2021 report, ARK calculated that Elon Musk’s Robotaxi fleet could generate more than $1 trillion in annual operating earnings by 2030. At the core of Tesla’s autonomous strategy is the development of the Robotaxi fleet and its Autopilot and FSD software. The EV automaker released its Full Self-Driving beta late last year, which is capable of driving on inner-city streets.

FSD beta testers have been very vocal about their experiences with the software, often commenting that they see rapid improvements within short intervals. Although Tesla has made tremendous leaps forward with its FSD beta, there is some support for the company to launch its ride-hailing service with drivers behind the wheel.

“Even though there is some debate at Tesla whether or not they should launch a human-driven ride-hailing network, it would be a very good bridge we think to their autonomous strategy, and we think they will decide to do that,” Wood’s said, expressing some of ARK’s general thoughts on the subject. Some Tesla owners seem to agree with ARK’s Invests opinions about the Robotaxi fleet.

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=I8Pk...ture=emb_title

Ark's Cathie Wood: Confidence growing in Tesla, buying more


XenApp 19 februari 2021 23:09

Ik ben aan het kijken om een fiscaal gezien 'echte' hybride aan te schaffen als bedrijfswagen voor ik in 2026 ook ga overschakelen op volledig elektrisch. Ik heb een beetje voorkeur voor de Mercedes GLE350, deze heeft volgens mij op het eerste zicht nog een wlpt score van onder de 50 co²/km en kan ik hem dus 100% inbrengen. Die auto pak ik dan net voor 2026 prive over als gezinswagen. Dat moet ik nog even mijn boekhouding bekijken.

Er was sprake dat de zero-emissie regel in gaat gaan in 2023 maar dat zie ik zo niet gebeuren. Althans, ik heb toch nog nergens gelezen dat dit al zeker in de pijplijn zit.

Als ik NU gedwongen werd om full electric te gaan zou ik bij de e-tron belanden. Misschien tegen '26 als de kinderen weer wat groter zijn is een tesla S voldoende als gezinswagen. Jammer dat ze nu geen deftige nieuw exterieur hebben kunnen plakken op de S 2021, gemiste kans.

chris k 21 februari 2021 18:08

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...te-automerken/

Micele 21 februari 2021 20:08

Citaat:

https://www.whatcar.com/news/2020-wh...ic-cars/n21867

2020 What Car? Reliability Survey: electric cars

In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners...

Most reliable electric cars

Reliability for Electric cars aged up to five years old

Rank Make and model Score

1. Tesla Model 3 2019-on 99.4%
2. Hyundai Kona Electric 2018-on 98.5%
3. BMW i3 2013-on 97.9%
4. Nissan Leaf 2018-on 97.2%
5. Jaguar I-Pace 2018-on 97.0%
6. Nissan Leaf 2011-2017 95.6%
7. MG ZS EV 2019-on 89.4%
8. Tesla Model S 2014-on 85.7%
:cheer: TOPIC is EV: :cheer:

Citaat:

Urbain Vandormael

Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In 2020 bedroeg het marktaandeel van elektrische auto's wereldwijd zo'n 2 procent. Volgens het gezaghebbende Center of Automotive Management (CAM) zal dat percentage tegen 2030 oplopen tot 18 procent. Nog steeds is Tesla de benchmark maar er zijn kapers op de kust en niet van de minste.
In de #EU-27 landen ondertussen 5,3% per **1.1.2021
Dat kan ~10% worden voor 2021, afwachten. Veel zal van VW Gp afhangen...


**bron:
Citaat:

https://www.eafo.eu/countries/europe...cles-and-fleet
AF MARKET SHARE NEW REGISTRATIONS M1 (2020)
AF passenger car sales relative to total car sales incl. ICE

BEV: 5,3%
PHEV: 5,2%


(#zonder goede EV-landen: UK, Noorwegen, Zwitserland, zelfs Ijsland)

Micele 21 februari 2021 20:49

Moest men de whatcar.com link niet begrijpen Het Laatste Nieuws legt het fijntjes uit.

Citaat:

https://www.hln.be/auto/dit-zijn-de-...to-s~a0802ab1/

Dit zijn de meest en minst betrouwbare elektrische auto’s

chris k 21 februari 2021 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9610575)
Moest men de whatcar.com link niet begrijpen Het Laatste Nieuws legt het fijntjes uit.

Volgens "keurder " J D POWER komt Tesla er niet goed uit .....Tesla weigert zelfs om keurders toe te laten.

chris k 21 februari 2021 22:11

Nog eventjes en Seres ....Xpeng ....Nio enz.....komen en verdringen Tesla en andere groten van hun stoel .

daiwa 24 februari 2021 02:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9605562)
Ik merkte hier ergens in de buurt dat er iemand zijn Tesla weggedaan heeft waarschijnlijk en overschakelde naar een Mercedes.
|

Misschien om dezelfde reden dat toenmalig minister van energie Tommelein zijn Tesla dienstwagen na een korte tijd al weg deed, niet content van.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be