![]() |
Wat is er met ons wegennet gebeurd ?
De eerste 25 jaar van mijn leven was een weg een simpele rechttoe rechtaan strook asfalt en beton, met markeringen voor twee rijvakken, en dat was het zowat.
Op de bredere zulke banen waren er fietspaden als markeringen van onderbroken witte of gele lijnen. De mobiele mens mocht op quasi alle wegen, van smal tot breed, van stad tot landelijk, rijden. Door deze simpele opzet was de voorspelbaarheid, en daarmee de veiligheid, van verkeer groot, en was er bij een calamiteit ruimte om de plek te passeren. Ergens in de jaren negentig, zijn de toenmalige overheden begonnen deze infrastructuur die door hun voorgangers in het teken van vooruitgang werd gerealiseerd, te SABOTEREN. Hier en daar begonnen ze kruispunten op te breken en te verhogen met hellingen. En eilanden te maken midden op twee rechtdoor-banen van kruispunten, rechtdoor werd plots twee keer afslaan. Tot zelfs bij gewoon afslaan - een T - de mobiele mens forceren tot voorbijrijden en terugkeren. En zelfs rechte banen zonder zijwegen, op 1 rijstrook een eiland, waardoor de ene richting plots moet wachten voor de andere richting. Een heleboel banen bezetten ze met borden lokaal verkeer, 3.5 ton limiet, tot zelfs finaal blokkeren incluis grachten graven zodat zelfs de stappende mobiele mens een omweg moet maken om aan een andere kant te raken. De vele intergemeentelijke, gewestelijke wegen, die de alternatieven waren voor autostrades: overal hun hindernissen. Hun spoorwegen? De vele spoorwegovergangen werden gesloten, met de vervangende tunnels/bruggen in aantal maar een kleine fractie van de voormalige overwegen, als Berlijnse muren streken in zones splitsende. Rondrijden, rondrijden, rondrijden, met overal korte bochten gepalaver tussen betonblokken en palen. Eerst voor de automobilisten, later ook voor de fietsers, en tegenwoordig dus zelfs ook de voetgangers. De verantwoordelijke deelorganisatie binnen het staatsapparaat noemt zichzelf in hun communicatie "Dienst Mobiliteit". Dienst? Welke mobiele mensen verzochten om die sabotagepraktijken? Mobiliteit? Nog het gekste, die "Dienst" is al een kwarteeuw bezig mensen te IMMOBILISEREN. Herinner nog Vrijheid? Net als met hun recente corona terreur: we gaan moeten vechten om ze te redden. Dit ter wakkerschudding, tegen het sluipende gif van gewenning. |
Citaat:
Naar mijn vage herinnering waren de slechtse verkeersveilige jaren er van meer dan 1500 verkeersdoden per jaar. (dus statistisch gezeverd en gefantaseerd, 15000 zwaar gewonden, 150000 licht gewonden). Ik denk dat we nu aan iets zitten van 500. conclusie: nuff said |
geeuw .. uw uitlatingen slaan op niks, zijn ook nergens op gebaseerd, en vergelijken de huidige verkeerssituatie met die van 25 jaar geleden. Mag ik veronderstellen dat u van de uitstervende groep behoord die nog steeds zegt dat de banen hier slechter liggen dan in "holland" ?
|
Citaat:
https://palnws.be/2021/03/wereld-eco...n-west-europa/ Citaat:
|
Citaat:
De belangrijkste reden waarom die aantallen zijn beginnen dalen is door de sterke daling van het aantal verkeersdoden als bestuurder of passagier in een auto en dat komt door de sindsdien enorm verbeterde passieve veiligheid van auto's. 1972 was in de periode waarin de eerste wagens met kreukelzones en veiligheidsgordels op de markt werden gebracht. In die tijd was je nagenoeg met zekerheid tot het graf veroordeeld als je botste met een snelheid van 60kph of hoger. Als je nu botst aan 65kph (euroncap test) stap je zonder kleerscheuren uit je voertuig. In 1995 zijn we terug onder 1500 gekomen en nu (2019) zitten we rond 600. Naar Europese normen is dat niet zo goed. We zitten in BE op een vergelijkbaar niveau (relatief tot de bevolking) met Frankrijk en Italië, en dat is al heel lang zo, 40 jaar of meer, en op het dubbele van de betere landen zoals UK of Zweden of Nederland, en dat is ook al heel lang het geval. |
Citaat:
En eenmaal je in die waanzin zit is het zeer moeilijk om er nog uit te geraken. Ik vrees dat we een ernstige natuurramp of een oorlog zullen nodig hebben om onze maatschappij nog te redden. |
Citaat:
Snel rijden. 50 jaar geleden kon je dat zonder geflitst te worden. Flispalen bestonden niet noch camera's. Door de toename van het verkeer sta je nu ook meer en meer stil en mag je al blij zijn dat je nog niet volledig stilstaat. Gemiddelde snelheid van de automobilist is nu ongeveer 36 km per uur. Beetje wielrenner lacht daarmee. En last but not least de auto's zelf zijn stukken veiliger geworden. Gordels en kreukelzones airbags en heel krachtige (schijf)remmen. ABS en performante banden (veel betere) dragen ook stukken bij aan de veiligheid. Ook niet vergeten dat autokeuringen destijds een farce waren. Corruptie vierde er hoogtij. Dat is toch omzeggens verdwenen. Een auto van 50 jaar geleden is een doodskist in vergelijking met een huidige moderne auto. |
Citaat:
En dan hebben we het nog even niet over fietspaden. |
Citaat:
Bijvoorbeeld al die eerste, die oude VW transporter: waanzinnig gevaarlijk |
Citaat:
Mijn oudere broer had vroeger een Saab 96 .....in Willebroek het pleintje reed er een Ford escort achteraan tegen . De Saab ( bollebak) een kras op een achterlicht ......de escort neus plat tot tegen de voorwielen. Maar over die testen al eens opgemerkt als een Japans merk een bots meemaakt hoever die in elkaar plooien ? meestal inzittenden komen er dikwijls heel slecht uit |
Citaat:
Zowel de Japanse fabrikanten als de Amerikaanse liepen jaren achter op de betere Europese fabrikanten met Renault als trendsetter en jarenlang "best in class". In 2001 had Renault met de Laguna de eerste auto ter wereld die 5 sterren behaalde. Bijvoorbeeld: een mini Renault Modus was een stuk veiliger dan de zogezegd robuuste Volvo 940 tank. https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY Ondertussen heeft zowat elke constructeur onder druk van de EuroNCap testen zijn ontwerpen op een degelijk niveau gebracht. |
Citaat:
Het zwakste deel van die auto's was het gedeelte tussen de eerste en de tweede pillar, met andere woorden daar waar de bestuurder en de voorpassagier zaten. Dat deel werd bij elkaar geplooid. Onwaarschijnlijk slecht. Hoe je als deftig ingenieur zoiets kan laten passeren gaat mijn verstand te boven. |
Citaat:
|
Ik rijd al rond sinds 1988. Einde jaren '80 begin jaren '90 haalde ik op secundaire wegen een gemiddelde van zo'n 60 km/u op middellange afstand in de Kempen. Nu haal ik zelfs geen 40 km/u meer.
Het snelheidsbeleid was toen ook heel éénvoudig. Eerst nog 60, daarna 50 km/u in de bebouwde kom, daarbuiten vrijwel altijd 90 km/u. Nu verandert het snelheidsregime om de paar honderd meter. Vooral onder impuls van gemeentes met te veel creativiteit. Die creativiteit hebben ze meestal wel ingehuurd via studiebureaus. Op deze studiebureaus tekenden mobiliteitsplannen uit de zelfs werden gemaakt door 'ingenieurs' zonder rijbewijs! Begin jaren '00 kwam daar nog de zonitis bij en was het helemaal om zeep! |
Citaat:
Op 30 jaar is er veel veranderd in Vlaanderen. Heimwee naar den tijd dat u nog kon doorrijden is nutteloos....die komt niet meer terug. |
Citaat:
![]() Het voertuig van de toekomst in Vlaanderen. |
Citaat:
Maar als je van 4 vakken naar 2 gaat, als je alle zijwegen afsluit, als je overal dwaze snelheidsbeperking instelt, als je rode lichten met pijlen zet die dan nog eens voetganger absolute voorrang geven, als je vakken versmalt zodat 2 vrachtwagens niet meer kunnen kruisen, ... Er zijn hier zeer veel slechte wegen in de omgeving. Maar ik hoop dat ze er zo lang mogelijk niets aan doen, want telkens als een weg opnieuw aangelegd wordt is het slechter dan voorheen. Waar ik 10 jaar geleden de grote banen nam rij ik nu zelfs om 5u s'morgens meestal langs binnen omdat dat sneller is. Puur omdat de grote wegen verneukt zijn door de hoop idioten die blijkbaar wegen en verkeer uitmaken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alleen wordt Vlaanderen nu vol brede fietspaden gelegd waar elke dag 20 fietsers passeren, terwijl de weg waar elke dag 3000 auto's en vrachtwagens rijden wordt versmald tot die elkaar niet meer kunnen kruisen zonder sterk te vertragen. Alleen wordt Vlaanderen vol verkeerslichten gezet waar elke cyclus iedereen staat te wachten op niet bestaande voetgangers. Waar zodra 1 voetganger moet oversteken meteen 50 auto's mogen stoppen en wachten. Alleen worden wegen van 4 vakken naar 2 gebracht omdat fietsers blijkbaar overal drukke wegen moeten kunnen kruisen maar niet in staat zijn om verder dan 1 rijvak vooruit te kijken. Het systeem was voor zwakke weggebruikers niet altijd goed in het verleden, maar de afgelopen jaren is het volledig doorgeslagen in de andere richting. Als een weg wordt heraangelegd en het nooit gebruikte fietspad is breder dan de rijvakken dan scheelt er toch serieus iets met het beleid. |
Citaat:
Zelfde met dat fietsgedoe vind het eerlijk gezegd gevaarlijker als vroeger....in steden als Antwerpen komen ze aangevlamd langs alle kanten. Niet zelden zijn diegenen die denken dat ze voorrang hebben op een zebrapad .....en dat is pertinent niet waar. Als je fietst ben je geen voetganger en heb je geen voorrang op een zebrapad. De automobilist is vandaag de dag altijd de slechterik. Alleszins weet ik dat in de (verre) landen waar de toekomst wenkt ze de wegen steevast verbreden en niet versmallen zoals in onze contreien. Fietsen en wandelen is leuk en moet kunnen echter moeten de andere vervoersmiddelen daar niet het slachtoffer van zijn. |
Citaat:
|
als we nu eens alle treinsporen zouden opbreken en daar extra autosnelwegen zouden gieten, dat zou toch veel problemen oplossen, niewaar? Dat, plus de snelheidslimieten wegdoen. Als de mensen sneller mogen rijden, gaan er automatisch minder files zijn! :lol:
|
Citaat:
Als je een echt gevaarlijke situatie ziet, extra gas bijgeven, dan ben je het gevaar sneller voorbij. |
Citaat:
|
Citaat:
Feit blijft dat het huidige beleid volledig is gefocust op een kleine minderheid terwijl het overgrote deel van het verkeer juist achteruit gaat daardoor. |
Gisteren mijn rechter voorwiel beschadigd. (20" 48 spaaks wiel met dubbelwandige velg)
Op de Romeinse steenweg zijn er een paar "potholes" die de kasseien laten zien, zo'n 20 cm diep. Toffe keuzes die men mag maken. Platgereden worden door die idiote trambus, of spitsroeden lopen op de kapotgereden fietspaden... |
Citaat:
Die wegenbouwers en de plaatselijke politici waren één pot nat. Enorm veel geld in hun zakken verdwenen. Schandalige toestanden. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Bijlage 114043 |
Citaat:
Maar dan komt het kostenplaatje. Doet me denken aan de eerste "sjacherbeurt". Adam vroeg god voor een menselijk partner. Een (gevallen)engel (Lilith) was geen goede match. God was niet op zijn best, en vroeg Adam voor een oog, oor, long, nier, arm en been. Oh ja, nog een testikel ook, om een partner te maken. Adam schrok, en :"wat krijg ik voor een rib?" |
Citaat:
In veel Afrikaanse landen is het wegennet beter. |
Citaat:
|
Citaat:
1/ Men laat alles maar doen, slaat alles waarschuwingen van experten in wind en ageert steeds pas wanneer het veel te laat is en de zaken al ontspoord zijn. 2/ Men kiest vaak voor goedkopere oplossingen en ontziet vaak het noodzakelijke onderhoud wat op termijn voor hogere kosten leidt. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet niet of dat de juiste aanpak is maar ik weet wel dat dat ook realiteit is. |
Citaat:
Net als moslim fundamentalisten blijven ook vele auto-fundamentalisten echter selectief doof en blind voor die objectieve realiteit. Teven is de auto een archaïsch transportmiddel dat bijzonder inefficiënt is en bijzonder veel plaats inneemt om doorgaans 1 persoon te transporteren. En dat is net wat men wil vermijden in dichtbevolkte gebieden waar de ruimte nu reeds enorm onder druk staat. De toekomst is dus minder individuele auto en meer fiets, meer te voet enz. Vele wereldsteden hebben die stap naar de toekomst reeds gemaakt, doch in ons achterlopende landje, waar de mensen vastgeroest zijn in hun gewoontes, ligt dat wat natuurlijk wat moeilijker ... |
Citaat:
Is dat zo ? Ik dacht anders dat we zowat alles aan die auto hebben te danken gehad de laatste 100 jaar. Ik weet niet of er ooit sprake zou zijn geweest van industrieparken of groothandelszaken en nog veel meer indien er nooit een auto had bestaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be