![]() |
Afschaffen opkomstplicht historische vergissing
Ze zijn van hun eigen schaduw geschrokken , onze politici.
Door de beperkte afschaffing van de opkomstplicht vrezen de traditionele partijen teveel gewoonte stemmers te verliezen. Dan maar snel een paar blikken "wetenschapslui" opengetrokken die dan uit erkentelijkheid om hun verkregen positie onder de noemer "politicologen" hun overtuiging mogen/moeten verkondigen. Praktisch alle genoemde namen kunnen in verbinding met een of ander traditionele partij gebracht worden. De politici zelf zijn te laf om persoonlijk deze directe confrontatie met het kiezerskorps aan te gaan en laten dan deze boodschap dan maar door deze figuren brengen overgoten met een "wetenschappelijk" sausje. Dat opkomstplicht in bijna geen ander land bestaat, daar wordt maar snel overheen gekeken. Alleen bij ons moet de "democratie" op deze wijze beschermd worden alsof het zogenaamd "populisme" elders niet bestaat. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die gaan dapper in eigen voet schieten. :-D |
Citaat:
Daarom is het zo opvallend dat er zo snel een hele reeks "verstandige figuren" werd gevonden die in de media precies het tegendeel komen beweren. Vermits ze zich allemaal gelijktijdig meldden, mag men sterk vermoeden dat het om een gecoördineerde/afgesproken actie gaat. |
Ik ben uit nieuwsgierigheid eens gaan opzoeken waar nog een opkomstplicht bestaat.
Of de pagina nog actueel is weet ik niet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opkomstplicht Groothertogdom Luxemburg, Thailand, Griekenland. Zeer weinig dus. Ik vraag mij af waarom de afschaffing (gedeeltelijk) zo lang op zich heeft laten wachten. |
Citaat:
Verandering brengt die dingen in gevaar. |
Citaat:
Nu, ze doen maar, ik denk niet dat dit zal uitdraaien zoals ze hopen. Misschien implodeert de CD&V wel. |
Citaat:
De extremen zullen aan het langste eind trekken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je daar 2 minuten bij stil staat, is het toch eigenlijk gewoon ongelofelijk eigenaardig wat men U voorstelt: - kies een kwiebus die, zonder enige verdere verantwoording, zijn goesting gaat doen en zogezegd in uw naam spreken - beschouw dat die kwiebussen bij meerderheid onder hen, alles mogen beslissen waar gij nadien moet gaan aan gehoorzamen. Mocht het niet bestaan, en men stelde het U voor, dan zou ge toch zeggen: ga wandelen met uw goeiekope koehandel, he. Wil dat zeggen dat ik vind dat er in een groep, geen regels moeten zijn ? Nee, dat is niet noodzakelijk zo. Het kan zijn dat regels nuttig zijn voor die groep. Maar de enige manier om zo een regel te aanvaarden, is als de GROEP ZELF daarover overeenkomt he, niet een paar rare kwieten die hun goesting mogen doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat ge onderaannemers wilt die de details doen, ja, uiteraard. Maar de regels moeten wel door het volk zelf bepaald worden he. |
Citaat:
Let wel, er mag wel degelijk zoiets zijn als een "uitvoerend comité", he, die in het kader van de wet, doet wat het volk in grote lijnen heeft beslist. En buitenvliegt telkens ze een meerderheid van het volk tegen krijgen. Er is geen "continu" bestuur nodig. Er zijn wat regels en afspraken nodig, en om de zoveel tijd moet dat wat aangepast worden. Dat is het eigenlijk. Veruit het gros van alles wat de staat doet, kan evengoed prive georganiseerd worden en de grote lijnen van de regels moeten niet om de 10 minuten aangepast worden. Wij hebben gewoon zo een enorm staatsbestel omdat elke politicus "moet bestaan" en dus "iets moet doen". |
het is waar dat er maar een bepaald aantal regels nodig zijn.
maar je moet eens op de autostrade zien hoeveel er zijn die het concept van rechts houden niet lijken te snappen. We zitten nu eenmaal met een kudde debielen en die moeten in de hand gehouden en gestuurd worden dat is het probleem. |
Citaat:
|
Citaat:
Carl Devos. Citaat:
De vraag is waarom de tsjeven de stemplicht alleen willen afschaffen met het zicht op de verkiezingen van 2024. Om ze terug in te voeren...afhankelijk van de evaluatie na de volgende verkiezingen. |
Citaat:
|
Doet de CD&V dit opzettelijk? Willen ze echt die drie laatste kiezers ook nog wegjagen?
Een mens begint het zich af te vragen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb die mensen zelden iets zinnigs weten zeggen of duiding weten geven waar ik zelf ook al niet achter kwam. Goedbetaalde werklozen. |
ten gronde, hoe belangrijk zijn gemeenteraadsverkiezingen voor een individu ?
Alsof een groep die zogezegd weinig kansen heeft door zijn stem daar beter van gaat worden. Daar geloof ik dus niks van. |
Citaat:
Postbedeling en andere diensten naar alle plaatsen ook degene die moeilijk bereikbaar zijn, treinverkeer, ... Dat zijn zaken die veel geld kosten en niet noodzakelijk winstgevend zijn. Ik begrijp dat u een anarchist bent, maar er moet toch een zeker minimum van regulering zijn. Het alternatief is dat je zodra je buitenkomt moet betalen voor het traject dat je gaat afleggen naar uw werk. |
Citaat:
Hetgeen het parlement doet, maar dan gewoon in het groot. Als uw e-ID u toelaat om uw belastingaangifte en dergelijke in te dienen, dan is een mogelijkheid om te stemmen toch maar een kleine extra? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De opgesomde landen hebben geen van allen ooit kiesdwang gekend, en toch gooien de door het regime ongewenste partijen hoge ogen. "Men" zou beter uitzoeken wat daar de oorzaak van is. |
Citaat:
|
Citaat:
Ze willen met die afschaffing nagaan of het VB veel stemmen verliest als er geen opkomstplicht meer is. Het is dus niet meer dan een test, daarom enkel bij de gemeenteraadsverkiezingen en slechts tijdelijke aanvaard door CD&V. Je mag niet vergeten dat het gewoonte kiesvee van CD&V aan het uitsterven is. Om de jongeren te overtuigen voor hen te stemmen, moeten ze ook met zaken afkomen die de jongeren aanbelangen. Ze moeten dus in de vijver van Vooruit, Groen! en PVDA gaan vissen of ze moeten echt voor de eigen bevolking kiezen en echt Vlaams worden. Ook O-VLD moet opletten, want zij moeten zonder kiesplicht in de vijver van N-VA en VB gaan vissen. |
Citaat:
Beschaving omruilen voor het stenen tijdperk en het recht van de sterkste is geen optie. Mensen zoeken bescherming, en willen zich organiseren. Maar .. het concept vertegenwoordiging en meerderheid kan in vraag worden gesteld. Iets zoals cordon sanitair zou niet mogen. Een discussie op zich. |
Citaat:
Niet dat ik er wakker van lig. |
Citaat:
En ze hebben gelijk. Om dat weten hoef je maar te kijken naar de samenstelling van huidige federale regering. De helft van de federale roedel heeft niet eens op een verkiezingslijst gestaan. |
Citaat:
Geef hen het bindend referendum op volksinitiatief, dan kunnen ze zélf zeggen wat ze verstaan onder bescherming en organisatie. En vooral: WAT NIET. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Veel tjeven nemen geen risico en laten iemand anders stemmen omdat ze zich nog moeilijk kunnen verplaatsen. Zonder opkomstplicht zullen zoon- of dochterlief ma en pa wel overtuigen gewoonweg niet te stemmen wegen te veel (s)labeur. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be