![]() |
Electrische wagen gaat de autoverkoop domineren vanaf 2033
Volgens E&Y, of vijf jaar eerder dan in het verleden geschat.
De "klassieke constructeurs" gaan na 2025 (euronorm 7) ook niets meer investeren in de ontwikkeling van ICE-techniek, en vanaf 2033 zelfs geen ICEs meer produceren, onder andere Audi (andere link) "Jonge mensen" gaan ook steeds meer voor EVs kiezen meent E&Y. Citaat:
Citaat:
|
Tesla China "grote terugroepactie" las ik vandaag, bijna 300.000 stuks. Lol.
Citaat:
Citaat:
Lexi legt de details uit in een video: Citaat:
|
De groot aangekondigde terugroepactie te proberen als negatief nieuws te verkopen is eerder in het voordeel van Tesla.
De ota sofware-update is er al. TACC-probleempje opgelost voor 285k wagens. (toch als ze willen updaten) Citaat:
|
![]() ![]() |
Er zouden binnen een bepaalde tijd ook zelfrijdende auto's zijn. Nog niks gezien.
|
Citaat:
Is dat level 2 of 3 of 4 of 5? ;-) Jij bedoelt waarschijnlijk volledig zelfrijdend of minstens level 4. Nee dat gaat nog 4-5 jaar duren. En level 5 staat in de sterren (de wegen zullen aangepast moeten zijn) Maar level 3 is ook al zelfrijdend genoeg voor mij. Laatste update van de SAE-levels: In Japan zou er al een level 3 Honda rijden (gelimiteerde serie): https://www.electronicdesign.com/mar...lable-in-japan https://medium.com/0xmachina/the-wor...a-64bf2aa0f60a |
Citaat:
Het enige dat moet gebeuren opdat elektrische autos gaan domineren is dat batterijen goedkoper worden. En dat is ook precies wat er aan het gebeuren is... |
Noorwegen, verkoop EV-aandeel 64,6% in juni.
Inclusief plug-in-hybride was het aandeel 82,7 %. https://thedriven.io/2021/07/02/tesl...-are-electric/ Noorwegen hoeft eigenlijk het verkoopsverbod van pure ICE vanaf 2025 niet meer in te voeren. Citaat:
|
Citaat:
Tesla staat met 6.341 zelfs op 4 met amper 1 automodel model 3 (6.272) (model S/X de rest of 69) ![]() Tesla en Ford - door de electrische Mustang - halen zelfs >200% tov 2020 YoY De Mustang mach-e verkocht in juni zelfs iets beter dan VW ID.4 en ID.3 tesamen. Via: Citaat:
|
Zou de wateroverlast van de laatste tijden in bepaalde gebieden in België een probleem kunnen zijn voor elektrische wagens zijn want elektriciteit en water de duivel en zijn moer?
![]() |
Citaat:
Batterijpacks an sich zijn waterdicht gemaakt, net omwille van dat feit. En er zitten zekeringen in een electrische wagen, zoals bij alles wat electriciteitbeveiliging betreft en goedgekeurd is. Een electrische wagen loopt daardoor zelfs minder risico dan een ICE om stil te vallen. https://www.popularmechanics.com/car...model-3-float/ Kijk eens op YT waar een EV gewoon verderrijdt terwijl de ICEs niet meer verder kunnen. https://www.youtube.com/watch?v=rb_glRxHjcQ Blijven kijken. De Tesla blijft nog een vijftal seconden staan en rijdt dan gewoon verder of dat er niets aan de hand is. Het water stroomt zelfs deels over de E-motorkap Testje met een batterijpacksegment van de Nissan Leaf: Citaat:
![]() Wie weet bouwt Tesla eens een onderwaterauto. Want electrische duikboten zijn geen rariteit: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...la-onder-water |
Leuk: https://www.ortega-submersibles.com/
Nissan Leaf waaddiepte getest 70 cm: (test 2010 hé) https://www.youtube.com/watch?v=Y9plRzRZ_PY Nissan Leaf Water Testing - Up To 700mm 29.12.2018 Footage of a Nissan Leaf press conference from 8 years ago, which shows how the various waterproofed/sealed components of the Leaf ensure that it can go through some fairly deep water without any major problems. Footage copyright © Nissan, and is taken from 27:30 of the video at http://www.ustream.tv/recorded/11217657 Recorded on 10/12/03 |
China is al een tijdje de bestverkopende EV-markt in absolute aantallen (+1,1 miljoen in 2020), en sowieso de grootste automarkt algemeen.
Tesla heeft stategisch en snel het juiste momentum gekozen daar op 1 jaar een nieuwe fabriek te zetten die zowat alles maakt qua electrificatie, noemer Tesla Energy (dus ook huisbatterijen en laadinfra (ook Supercharger), Solar enz... ) Ze leveren natuurlijk ook in Aziatische buurlanden, en tijdelijk ook naar Europa zolang Tesla Berlijn nog niet produceert (pas einde 2021 hoor ik) 2 EV-modellen vanuit Giga Shanghai moeten voldoende zijn voor een productie van 500k/jaar (streefcijfer tegen einde 2021) In China zelf werden in juni 28.503 stuks verzekerd (17k mod 3/ 11,5 mod Y) via deze bron. En 5.017 waren voor de export in juni. Een extrapolatie van 33,5k*12 = 402k/jaar. Tesla MIC zou dan 41,7k moeten halen voor +500k/jaar VW probeerde het met een agressieve reklame (contra-Tesla) maar komt te laat op de Chinese markt met hun EVs, ook hun twee Joint Ventures helpen daar niet veel. (de VW ID.4 haalt nog niet eens de top 20) Enkel Tesla kan voorlopig de lokale concurrenten zoals BYD en SGMW aan. NIO komt ook opzetten en haalt toch al 8.083 leveringen in juni. BYD Han (een sedan) haalt 10.467 leveringen in China en nadert het kortste op Tesla in die (midden)klasse. Het bestverkopend EV-model in China zou nog altijd de Wuling Hongguang mini EV zijn, die plaatselijk minder dan 5000 € kost in zijn topversie... |
NEV grafieken China 2021 incl juni.
https://cnevpost.com/tag/china-nev/ NEV is plug in hybrides inbegrepen maar dat aandeel is pakweg maar 18% (2020) |
Dus, mensen die nog géén elektrische wagen hebben misschien zelfs niet eens van plan zijn om er zich zo eentje van dat type aan te schaffen wegens te duur kom je binnen enkele jaren in de problemen met een niet elektrische wagen daar de aankoop van zoals het met een zeker vaccin opgedrongen zal worden toch de aankoop van maar te maken, of zie ik dat verkeerd? :oops:
Dus die mensen die nog een 'gewone' zijnde benzine/dieselwagen/op gas hebben zijn best dat ze die eerstdaags verkopen om er geldelijk toch nog iets van te kunnen krijgen? Het volgende handeltje?¿ :? |
Citaat:
Bovendien, in enkele jaren - pakweg 2025 -, gaan er ook een redelijke tweedehandsmarkt EV zijn. Citaat:
(wat zo zeker is als het amen in de kerk met de Green Deal) Citaat:
Je kunt je wagen toch oprijden tot die bijna niets meer waard is? (enkel recyclagepremie). Wie gaat jou daaraan hinderen? Bovendien neem ik toch wel aan dat, indien je een nieuwe EV wilt kopen, je de autohandelaars tegen mekaar kunt uitspelen hoeveel de inruilwaarde van je ICE nog is. Met een sjoemeldiesel gaat dat wel minder goed lukken, naja van die mensen hoor je altijd dat ze die nooit zouden verkopen en eerder oprijden. Want die dieselen in de regel minimum 30.000 km/jaar. Bvb een euronorm 6b van 2015 heeft dan minstens 300.000 km in 2025. Als ik die recente Chinese link van juli '21 lees staat daar helemaal onderaan : Citaat:
Stage | Date Region | Reference China 4 | 2008.03 Beijing | Euro 4 " " | 2009.11 Shanghai | Euro 4 " " | PI: 2011.07 | Euro 4 " " | CI: 2015.01 Nationwide | Euro 4 |
Formula E gaat nu ook al indoor racen. Binnen- en buiten als het ware door een reusachtige hal. In Londen.
Citaat:
|
Citaat:
https://twitter.com/ray4tesla/status...12854759448585 :-P |
In China heb je nu een Tesla model 3 vanaf 235.900 RMB (of Yuan), of omgerekend 30.778 Euro na subsidie.
Is net 15.000 RMB of 1.960 Euro goedkoper geworden. https://www.teslarati.com/tesla-mode...ice-cut-china/ Ook in prijs kan Tesla gemakkelijk met Chinese EV-merken concurreren. Dit 2 dagen oud artikel van Reuters is die 250.900 nog de oude prijs voor het model 3 SR+. Ook het model Y kan in prijs volop concurreren met Chinese merken. Model Y SR: 276.000 Yuan is omgerekend 36.000 Euro ook daar is de zero-emissie-subsidie van 13.000 Yuan (1700 euro) reeds afgetrokken. En ook een model Y Long Range is dus goedkoper dan een vergelijkbare NIO EC6 of ES6 (vanaf 358.000 Yuan). https://www.reuters.com/business/aut...na-2021-07-28/ ![]() Citaat:
|
Voor een moeilijk vergelijk tussen Tesla en Ford: 2e kwartaal 2021.
Tesla maakte afgelopen kwartaal bijna dubbel zoveel winst ($ 1.142 miljoen) dan Ford (~ $ 600 miljoen). Tesla had $ 10,2 miljard inkomsten (enkel automotive), Ford 24,1 miljard. (idem) Tesla verkocht 201.304 wagens, Ford ~ 700.000 wagens. De Ford Mustang mach-E verkoopt wel goed in Europa, Noorwegen in juni reeds 2e en in juli 1e, in Nederland op plaats 3 (maanden mei-juni-juli) |
De mustang is wel van volbloed naar dik trekpaard gegaan.
Ze zullen hun logo moeten veranderen. |
Tesla wil alvast zelf aan recycling doen van nikkel en cobalt van afgedankte batterijen. En wil dat op zijn manier doen. En dat is dus alles in vraag stellen en zelf iets ontwikkelen vanaf nul. Patent was nodig.
Niet alleen om milieuredenen maar gewoon om mee te doen met andere recyclingspecialisten en om de prijs van die metalen betaalbaar te houden. Citaat:
|
Vervolg post 13... BEV merken China.
XPeng komt serieus opzetten met 8.040 leveringen in juli en behoort nu ook bij het clubje die +8k per maand verkoopt in China. In juni was het nog 6.565. BYD en vooral NIO worden daarmee echt op de hielen gevolgd door XPeng. Citaat:
1. SGMW Groep 2. Tesla 3. BYD 4. NIO 5. XPeng - juli 8.040, komende van 6565 juni Grafiek NEV China t.e.m juni 2021 (wel incl 18% PHEV). De "coronadip 2020" (geel) lijkt echt overwonnen. Plug-in electric car sales in China – June 2021 ![]() https://insideevs.com/news/522274/ch...ales-june2021/ Als de andere EV-merken ook vanf juli zo een stijging hebben, zoals XPeng voordeed, zullen we binnenkort wel weten op insideevs.com |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
In de longen van kinderen? :twisted: |
Citaat:
https://www.hln.be/drive/tesla-krijg...and~a08f8f503/ Waar recycleren ze de uitlaatgassen van uw benzine ? |
In Noorwegen zijn bijna 2 van de 3 verkochte nieuwe personenwagens volledig electrisch (64,1%) in juli.
Dan komen al de stekker- en milde hybrides (~27,5%), maar die zijn ook al langzaam aan het afnemen (-6,4% yoy) door de verdere opkomst van pure EV. En de pure ICEs die nog nieuw verkocht worden zijn eerder raar 4,3% aandeel benzine en 4,1% aandeel diesel. Uiteraard rijden in het globaal wagenpark nog altijd veel meer ICE dan EV maar nu krijgt het wel een versnelling die voor problemen zorgt. Er komen nu ook meer EVs op de occasiemarkt. Het gaat zelfs to snel dat in bepaalde gebieden/tijden er lange wachtrijen kunnen ontstaan bij laadpalen. Vooral daar waar mensen niet altijd thuis of bij de werkgever kunnen laden, neem ik aan. Soit, Tesla is alvast van plan Noorwegen als eerste land te kiezen voor het vrijgeven van hun exclusief laadpalennetwerk aan niet-Teslas. En NIO zou voor hun eerste batterijwisselstations in Europa ook Noorwegen gekozen hebben. De eerste NIOs voor de Euro-markt zullen ook voor de Noren zijn. Volgens EAFO heeft Noorwegen reeds 18 BEV per openbaar laadpunt ytd 2021, dit sinds 2019, in 2018 was dat nog 14. Ze moeten dus terug naar 14 of beter 12 geraken zoals in 2016. Met PHEV meegeteld zitten ze aan 25 stekkerwagens per openbaar laadpunt. Soit de NAF klaagt al een tijdje. Anders gaat de EV-verkoop op een zeker moment niet meer stijgen. Citaat:
Citaat:
Ze bouwen ijverig snellaadpunten bij in Noorwegen. Via https://supercharge.info/changes enkel 2021: Citaat:
|
Citaat:
Theranos is er niets tegen. |
Evolutie aandeel electrische wagens 2018 - 2021 (H1)
Jato heeft een 4-jarige evolutie van het %-aandeel batterij-electrische wagens (BEV) van de grootste automerken van de belangrijkste 22 landen van Europa.
Waardoor, ondanks de zwaardere en grotere SUVs, de specifieke globale CO2 toch significant daalde met 24% na 10 jaar. Of "cleaner". :roll: De luchtkwaliteit zal ook ietsje minder slecht zijn (maar daar praten ze niet direct over). En ook nog wat bijzonders over Toyota. :? Dat ze van de ICE-automerken nog altijd de minste CO2 uitstoten dankzij hun vele hybrides, maar dat zal volgend jaar niet meer waar zijn... En natuurlijk nog wat redenen hoe dat allemaal kon gebeuren in Europa. Citaat:
|
Betere lucht door EV's..een doordenker ......https://www.hln.be/weernieuws/vijfde...ngen~a29c5632/
|
Gaat Apple nu meedoen aan EV-productie?
(USA/Biden Admin beweegt heel wat, Koreanen hebben reeds batterijplannen in de USA) Komt de iCAR dan toch? Er zijn alweer berichten over Apple met Koreaanse constructeurs: Citaat:
|
Enkele jaren geleden ,toen hij de Chinese Tesla fabriek aan het opzetten was,waarschuwde Mr Musk al dat niet Tesla maar "de Chinese autoindustrie" een zeer ernstig probleem zou gaan worden voor de gevestigde waardes...
Hij beschouwde zelfs "Tesla" al als alleen maar een waarschuwing....... De feiten lijken hem gelijk te geven....Tesla is mee varend met de Chinese vloedgolf in de e-mobiliteit.....de Europeanen echter lijken eerder verdronken er in. We hebben al gezien hoe ook de grote Amerikanen,zijnde GM en Ford zichzelf serieus ingekrompen hebben,en Chrysler "verdwenen" zit in een groep met FSA/PSA... Maar ook de Duitsers zitten in bijzonder zware problemen...Hun "merken" kunnen in de meest dynamische,en vermoedleijk reeds grootste automarkt,de Volksrepubliekn,geen premium prijzen meer vragen.....want,en dat is natuurlijk de schok,ze zijn .......een beetje ouderwets inmiddels.... Niet inde ICE markt....maar die is ook in de Volksrepubliek stervende... Maar uitgereken in de electrische voertuigenmarkt zijn de Duitsres al verouderd vergeleken met de Chinese competitie,en ze zijn amper begonnen... IN dit YT filmpje wordt het drama (want dat is het...) besproken... https://www.youtube.com/watch?v=KngBPRfeJd0 Technisch achteropgeraakt,geen eigen investeringen in de mijnen waar kritische grondstoffen gewonnen hebben,geen goede software,geen goed toegang tot electronische componenten,veel te lange levertermijnen........te duur.......... |
De Chinese Tesla fabriek kan al +100k wagens maken per maand (in november 2022 bewezen).
Dat is 1,2 miljoen per jaar. En het zijn geen mini's, want batterijpack is minstens 60 kWh van de basisversie. Daarnaast maken ze daar nog veel meer: batterijpacks voor opslag, eigen superchargers, enz... recycling zal daar ook komen. Zelfs de Chinese merken staan verstomd, buiten uitzondering BYD doet niemand dat. Maar de andere Chinese merken leren heel snel, en ze gaan de Europese markt mogelijk overrompelen, prijs/kwaliteit/software. BYD Atto 3 gezinswagen van het jaar... |
Citaat:
In veel landen met gas, olie en bruine steenkool. |
Citaat:
Wereldwijd hé: https://www.carbonbrief.org/analysis...ever-revision/ Nederland, eerste halfjaar 2022: https://www.klimaatakkoord.nl/actuee...ard-m3-aardgas Bovendien kun jij sowieso slecht rekenen als het om kWh/100 km verbruik gaat van een voorlopig klein deel van het electrisch wagenpark. Anders bekijk het filmpje maar eens onderaan, waar electriciteit verspild wordt in de fossiele sector. Uiteraard komt benzine en diesel gewoon uit uw Sinterklaaspomp he, lol. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be