Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Hoeveel rijbereik bijladen in 10 minuten, tabel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=259887)

Micele 2 juli 2021 13:21

Hoeveel rijbereik bijladen in 10 minuten, tabel.
 
Dus ook de zuinigheid speelt een ~evengrote rol.

Laden vanaf 10% SOC, resp. 10 of 20 minuten bijladen en wat er aan rijbereik bijkomt.

Studie mei 2021, sommige wagens zoals de Mercedes EQS zijn nog niet op de markt. De nieuwe Tesla S/X Plaid 2021 staat ook niet op de lijst (alhoewel in US op de markt nu), ik verwacht dat die ~even goed doet als de EQS.

De top 3 heeft een 400 Volt batterijpack, de Taycan 800 Volt en die laadt in principe wat sneller (maar die verbruikt ook duidelijk meer).

De rangschikking is opgemaakt na 20 minuten.

https://teslamag.de/news/studie-merc...e-taycan-36564

Studie: Mercedes EQS lädt am schnellsten Reichweite, Tesla Model 3 vor Porsche Taycan

4. Mai 2021



De laadkurve van de nieuwe Tesla mod S (Plaid) is gekend is en wat beter dan het model 3 LR. Bij 20 minuten zeker. Toch als deze bij dezelfde temperaturen gemaakt zijn.

https://insideevs.com/news/515641/te...ging-analysis/

Zwitser 2 juli 2021 13:41

Valt met toch een beetje tegen. Ik had gehoopt dat men toch op zijn minst tot 80% lading aan vol vermogen zou kunnen laden.

Micele 2 juli 2021 17:10

Aan max verderladen tot 80% kan momenteel nog geen enkel batterijpack of chemie.

De nieuwe Tesla S en X zouden op 15 minuten tot 301 km bijladen (wel EPA highway rijbereik), en op 21 minuten 329 km tabel in link vanaf 10% SOC.
Citaat:

https://insideevs.com/news/515641/te...ging-analysis/

State-of-charge (SOC) vs time

According to the article, the 5-95% SOC session took about 52 minutes. As MotorTrend provides only a handful of data points, we did our best to estimate the time.

The estimated time from 20% to 80% SOC is about 27 minutes. Starting at 10% SOC would require 29 minutes.

Tesla says that 15 minutes should be enough to replenish 187 miles (301 km) of range and the data indicates very close results in narrow optimum charging window (if we apply EPA Highway range for the Plaid). We guess that it will probably easily be possible in a Model S Long Range with 19" wheels (noticeably higher EPA result).
According to the data, about 100 miles can be recharged in 7 minutes (10-40% SOC). (...)

Ultimate DC fast charging card

Here is our ultimate charging card for the Tesla Model S Plaid (2021) that shows the estimated time of charging to add a certain number of SOC percent points, average charging power, added energy and added range for listed SOC ranges. Click here to enlarge the image.


Dus die Tesla S/X 2022 staan dan alvast ruim voor die Mercedes EQS met zijn charging index van 0,88 of 266 km op 20 minuten. Index 1 haalt men bij 300 km in 20 minuten, wel praktijkverbruik. (266 km /300 km = 0,8866)

Er zal weldra een nieuwe charging index moeten gemaakt worden want ook de nieuwe Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 (800 V) doet wslk ruim beter dan de Mercedes EQS.
En de Lucid Air (900 volt pack) nog veel beter, maar of die naar de EU komt?

Deze 4 ontbreken in die tabel bovenaan:
Citaat:

https://ev-database.nl/auto/1404/Tes...l-S-Long-Range
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
Supercharger v3 (250 kW DC) 250 kW 170 kW* 23 min 1010 km/u
Citaat:

https://ev-database.nl/auto/1381/Hyu...Q-5-Project-45
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (350 kW DC) 232 kW * 175 kW * 18 min 890 km/u
Citaat:

https://ev-database.nl/auto/1481/Kia-EV6-Long-Range-2WD
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (350 kW DC) 250 kW * 185 kW * 18 min 980 km/u
Citaat:

https://ev-database.nl/auto/1318/Lucid-Air-Pure
Laadpunt Maximaal Gemiddeld Tijd Snelheid
CCS (350 kW DC) 300 kW * 240 kW * 16 min 1410 km/u

Micele 6 juli 2021 14:42

Een EV zal dus ook pakweg 110 km kunnen bijladen in 5 minuten.

Of zoals een ICE aan een vrije tankzuil.

@ Jantje zal dat blijven negeren.

En van het verbruik heeft hij ook geen besef.
En wat de weg van ruwe olie <-> benzine aan de pomp alleen al aan stroomverbruik kost ook niet.

https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=96

Negeren Jantje :lol:

Micele 15 juli 2021 20:41

Tesla gaat zijn V3 superchargers upgraden naar 300 kW.

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-supe...med-elon-musk/

Tesla CEO Elon Musk has confirmed that the Supercharger V3 Network is being upgraded from its existing 250 kW peak output to an even more impressive 300 kW. This should allow Tesla’s electric vehicles to recharge faster than ever before, making them even more convenient and viable for long-distance travel.
Later desnoods ook naar 350 kW of meer. (als de batterijpacks 4680 er zijn neem ik aan, bron juni)

Citaat:

Elon Musk mentioned a few numbers - 280 kW, 300 kW, 350 kW, which suggests that it will go up in steps. Anyway, at some point it's expected to match the CCS Combo's 350 kW level, envisioned for passenger cars. There is no word about exceeding 350 kW, but we guess that it can't be excluded in the future.
Meer EVs? Men kan meer snelle laadpunten aanleggen en-of het vermogen verhogen, voorwaarde is wel dat de batterijpacks het aankunnen (temperatuurmanagement). Het V3-Suc-netwerk kan alleszins 300 kW aan met een upgrade. Uiteraard moet ook het lokaal net die upgrade leveren.

Micele 28 juli 2021 22:20

GAC Aion laadstation 6C demonsteert laden bijna zo snel als tanken.

Van 0-80% in 8 minuten. Van 30% naar 80% in 5 minuten.

Na 4 minuten heb je er 35,1 kWh bij of ~210 km rijden.
Zelfs bij 80% laadstand duidt de laadpaal nog laden aan 481 kW aan. 8O Zie foto demo-laadpaal

Eerste cijfer: 562,8 Ampére, 2e: 855,6 Volt, P= I.U of 481.531 Watt of 481 kW.
80% S.O.C
onderaan nipt 4 min en 35,1 kW erbij. Dat is gemiddeld geladen aan 526,5 kW

Citaat:

https://cnevpost.com/2021/07/28/gac-...e%20newsletter

GAC Aion shows technology with charging speed comparable to refueling

Yvonne Tang July 28, 2021

GAC Aion, the new energy vehicle brand of GAC, showcased its super-fast charging technology in two versions, 3C and 6C, at its Technology Day event on July 27, claiming a charging speed comparable to refueling.

The company's 3C high-rate fast charging technology enables vehicles to be charged from 0 to 80 percent in 16 minutes, with a charging time of 10 minutes for 30 percent to 80 percent charge.

Its 6C high-rate fast charging is even faster, achieving a charging time of 8 minutes for 0-80 percent charge and 5 minutes for 30-80 percent charge.



In the demonstration of its charging technology, the charging pile showed that the charging power of the battery at 80 percent charge still reached 481kW. When the charging voltage reached 855.6V, the charging current reached 562.8A, and the vehicle had been charged to 35.1kWh in 4 minutes.

As to whether the high charging power will affect the battery life, the company said that if the vehicle is used year-round at room temperature with 6C fast charging, the battery life can reach 1 million kilometers.

The company said it will lay out more than 100 super-fast charging stations in 2021.

GAC Aion will be the first to equip the technology on the Aion V model in September this year, launching models with charging multipliers of 3C and 500km range and 6C and 500km range respectively.

GAC announced at last year's Guangzhou International Auto Show that the GAC Aion brand had become independent in order to create a high-end intelligent electric vehicle. The brand's 2020 sales reached 60,033 units, up 43 percent year-over-year.
https://electrek.co/2021/07/28/gac-a...-of-8-minutes/

Zucht 28 juli 2021 23:07

Hopelijk snel op onze autostrade parkings.

Micele 29 juli 2021 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9738446)
Hopelijk snel op onze autostrade parkings.

Dan moet je wel de bepaalde EV of het batterijpack hebben die het aankan.
Aan 500-600 kW laadpalen heb je niets als je maar aan 150 kW piek kunt laden en gemiddeld 100 kW.

Het is duidelijk dat GAC een ander soort batterijcel heeft. Grafeentechnologie.

https://www.graphene-info.com/gac-ma...y-evs-end-2020

In 2014 zijn ze ermee begonnen of nu 7 jaar:

https://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=5655

Batterijpack is zodanig geschakeld dat men aan 900 Volt kan opladen, zoals de Lucid. Dat halveert de ampérages.
De huidige 350 kW CCS-laadpalen zijn sowieso compatibel tot 1000 Volt.

Zucht 29 juli 2021 14:10

Op elk snelwegtankstation in Europa een set 150 KW palen zou al een goed begin zijn.

Micele 29 juli 2021 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9738848)
Op elk snelwegtankstation in Europa een set 150 KW palen zou al een goed begin zijn.

Ik denk dat die er al gemiddeld staan. Toch als een set 2 is. :-)

Ik zal het eens grof opzoeken.

In de EU staan 15.000 CCS-laadpunten die zijn in de regel minstens 100 kW tot 350 kWDC

Als Tesla zijn laadpunten vrijgeeft voor andere merken komen er 4.082 bij en dat is 150 kW tot 250 kWDC.

Dan zijn er nog Chademo-laadpunten van minstens 50 kWDC, zelden 100 kWDC: 10.137 stuks. Voor Aziatische EV als thuiskomertje ook nog snel genoeg.

Bron: 5e grafiek en selectie via
Citaat:

https://www.eafo.eu/alternative-fuel...ng-infra-stats

HIGH-POWER PUBLIC RECHARGING POINTS (> 22KW) (2021)
High-power public recharging points (> 22kW)
Charger type
CCS
Type-2 AC
ChaDeMo
Tesla SC
Te trage AC-laadpalen >22 kWAC tot 44kWAC? tel ik niet echt mee wegens langzaam uitstervend, en minderen nu ook in de grafiek van 7.787 naar 7.432 (2021).

Nederland zal (na Noorwegen) het meeste aantal degelijke snellaadpalen hebben per km-wegennet, eens kijken naar hun stats:

https://www.rvo.nl/sites/default/fil...versie%203.pdf

blz 22: 1.100 van de 2.367 snellaadpunten hebben 100 kWDC of meer.

dat is 46,5%. Ik schat met mijn natte vinger dat voor minstens 150 kW het ~1/3 zal zijn of ~ 800. ;-)

Zucht 29 juli 2021 16:17

Globale totalen zijn naast het punt waarop je antwoordde. Als de e-chauffeur met gerust hart elke snelweg parking zou kunnen oprijden om te laden, zelfs al duurt het wat langer dan benzine, dan zou het al een hele vooruitgang zijn. Vergeleken met vooraf uit te moeten pluizen via charge kaartjes op welke snelwegparkings je terecht kan.

Micele 29 juli 2021 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9738935)
Globale totalen zijn naast het punt waarop je antwoordde. Als de e-chauffeur met gerust hart elke snelweg parking zou kunnen oprijden om te laden, zelfs al duurt het wat langer dan benzine, dan zou het al een hele vooruitgang zijn. Vergeleken met vooraf uit te moeten pluizen via charge kaartjes op welke snelwegparkings je terecht kan.

Tja dat zou wel kunnen, niet iedereen heeft het gemak van Tesla-snelladers (en goedkoop). Die charge-kaartjes zullen ook binnenkort verleden tijd zijn. De niet-Tesla snelladers zullen wel het vb volgen van Tesla. Tesla zal geleidelijk zijn Suc openstellen voor andere merken en die zullen het probleemloze inpluggen en automatisch afrekenen via account wel overnemen.


Soit, de grote meerderheid van de EV-rijders laadt nooit bij (dure) snelladers. (behalve Tesla,... zucht)

Ook met de benzinewagen tanken we (veel duurder), enkel in geval van nood, direct langs de snelweg.

50% van de Nederlandse EV-rijders heeft zelfs nog nooit aan eenderwelke openbare laadpaal geladen. Volgens een groot laadonderzoek Nederland 2021

Laten we eens kijken hoe de Nederlanders laden ervaren met hun EV.
Citaat:

https://www.elaad.nl/uploads/files/N...rzoek-2021.pdf
Blz 7-8

Laadgedrag algemeen (3.3 pagina 18)

• De EV-rijder is een thuis lader. De laadmix van
2021: 51% privé laadpaal en 8% stopcontact thuis,
16% openbare laadpaal nabij huis, 11% laadpaal
op het werk, 8% snel laden en 6% openbare
laadpaal elders.

• De laadmix verschilt naar eigendomsvorm:
zakelijke rijders laden vaker op de zaak, particuliere
rijders zijn vaker stopcontact laders,
deelautorijders staan vaker bij een publieke
laadpaal ofsnellader.

• De meeste EV-rijders lijken een duidelijke
laadstrategie te hebben. Iets minder dan de helft
laadt waar en wanneer dat kan, een kwart rijdt de
batterij eerst bijna leeg (tot 15%) en een kwart
heeft geen vast laadpatroon.

• De EV-rijder zegt meestal op vaste tijden te laden
(61%): er is een piek rond 18.00 (bij thuiskomst van
werk/etenstijd) en bij de start van het lagere
nachtstroomtarief (21.00 uur in Brabant en
Limburg en 23.00 uur in de rest van het land). Dit
patroon is vooral bij de thuislader sterk aanwezig.
• De meeste EV-rijders betalen hun laadkosten zelf
(als particulier, ZZP’er of soms als werknemer). In
35% van de gevallen betaalt de werkgever alle
kosten.

• Range anxiety wordt steeds minder als probleem
ervaren.

• 20% van de EV-rijders laadt wel eens met een
'gewone' stekker via het stopcontact, thuis of
elders, en ervaart dat als veilig

Snel laden (3.4 pagina 28)

• EV-rijders zijn positief over snel laden
(rapportcijfer 7,95), ondanks dat 62% wel eens een
knelpunt ervaart.

• 69% van de EV-rijders gebruikt wel eens een
snellader, 31% nooit.

• De meeste EV-rijders (62%) laden tussen de tien en
twintig minuten aan een snellader en vooral het
benodigd aantal kWh is leidend voor de laadtijd.

• De locatie bepaalt over het algemeen de keuze
voor de snellader, maar ook de laadsnelheid en de exploitant spelen een rol.
Het heeft dus algemeen heel weinig zin het laadgedrag van EV-rijders met het tankgedrag van ICE te vergelijken.
In het algemeen (over 1 jaar geteld) gaat een EV-rijder altijd minder tijd verliezen aan het laden dan een ICE-rijder voor het tanken. Op 5% uitzonderingen na schat ik.

chris k 29 juli 2021 20:43

Na 4 minuten heb je er 35,1 kWh bij of ~210 km rijden......tegen welke snelheid kan men 210 km rijden .

concurrentie zit Tesla op de hielen https://www.youtube.com/watch?v=FXMi5iKplZc

Windmolens toch niet zo goed voor de natuur.
https://susanova.be/artikels/windmol...in-de-zeebodem

Zucht 29 juli 2021 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9739028)
Tja dat zou wel kunnen, niet iedereen heeft het gemak van Tesla-snelladers (en goedkoop). Die charge-kaartjes zullen ook binnenkort verleden tijd zijn. De niet-Tesla snelladers zullen wel het vb volgen van Tesla. Tesla zal geleidelijk zijn Suc openstellen voor andere merken en die zullen het probleemloze inpluggen en automatisch afrekenen via account wel overnemen.


Soit, de grote meerderheid van de EV-rijders laadt nooit bij (dure) snelladers. (behalve Tesla,... zucht)

Ook met de benzinewagen tanken we (veel duurder), enkel in geval van nood, direct langs de snelweg.

50% van de Nederlandse EV-rijders heeft zelfs nog nooit aan eenderwelke openbare laadpaal geladen. Volgens een groot laadonderzoek Nederland 2021

Laten we eens kijken hoe de Nederlanders laden ervaren met hun EV.

Het heeft dus algemeen heel weinig zin het laadgedrag van EV-rijders met het tankgedrag van ICE te vergelijken.
In het algemeen (over 1 jaar geteld) gaat een EV-rijder altijd minder tijd verliezen aan het laden dan een ICE-rijder voor het tanken. Op 5% uitzonderingen na schat ik.

In België zijn er geen Tesla snelladers op de autosnelwegen, je zal er altijd af moeten tijdens een trip. De overgrote meerderheid staat op een hotelparking. Laatst in Aalst bij hotel Ibis geweest, maar dat is al meer dan een half jaar gesloten, dus een plasje doen of een koffie drinken terwijl je tankt zit er niet in.
Heb ik spijt van een keuze voor EV ? Nee, maar het vinden van laders is gewoon een probleem. Zeker op vakantie, tijdens de reis en op het verblijf in het vakantieoord waar er geen thuislader is. Dat gewoon wegvegen als onbelangrijk is juist contra productief.
Bij sommige bedrijven kan je je EV bedrijfswagen zelfs tijdelijk inruilen voor een benzinewagen als je op reis gaat tijdens de vakantie.

chris k 29 juli 2021 21:14

Bij sommige bedrijven kan je je EV bedrijfswagen zelfs tijdelijk inruilen voor een benzinewagen als je op reis gaat tijdens de vakantie." ---->>>>>> moesten de dealers van automerken ook doen voor particulieren .

Micele 29 juli 2021 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9739288)
In België zijn er geen Tesla snelladers op de autosnelwegen, je zal er altijd af moeten tijdens een trip.

Dat is ook de bedoeling. In de regel nabij een af-/oprit.
Maar als je een Tesla thuis vol genoeg laadt zul je voor een buitenlandse reis pas je eerste Tesla-Suc aandoen buiten België.

Citaat:

De overgrote meerderheid staat op een hotelparking. Laatst in Aalst bij hotel Ibis geweest, maar dat is al meer dan een half jaar gesloten, dus een plasje doen of een koffie drinken terwijl je tankt zit er niet in.
Heb ik spijt van een keuze voor EV ? Nee, maar het vinden van laders is gewoon een probleem.
Een goede EV heeft toch degelijke navigatie met laadpunten die zegt waar je best kunt laden onderweg naargelang je batterijstand?

Citaat:

Zeker op vakantie, tijdens de reis en op het verblijf in het vakantieoord waar er geen thuislader is. Dat gewoon wegvegen als onbelangrijk is juist contra productief.
Dat doet niemand daarom dat jaarlijks laadonderzoek in Nederland. Toch eens lezen. Uiteraard zijn er altijd minder tevredenen over de evolutie van het laadnetwerk. Maar dat hangt ook van zijn EV af, en die kiest nog altijd de rijder.

Voor een degelijke EV mag dat geen groot probleem zijn, anders wordt die niet of amper verkocht hé. Bij degelijke hotels of verblijf die je boekt kijkt men eens na of die enkele laadpunten hebben. In 2021 zou ik dat vreemd vinden dat hotels dat niet hebben of aanbieden aan hun klante. Het is maar een verbeterd stopcontact hé dat traag laden aan 230V*16A of 3,7 kWAC.

Citaat:

Bij sommige bedrijven kan je je EV bedrijfswagen zelfs tijdelijk inruilen voor een benzinewagen als je op reis gaat tijdens de vakantie.
Nissan bood zelfs een ICE-Nissan aan toen de Nissan Leaf een klein batterijpack had en amper 150 km max rijbereik had. Dat is bijna 10 jaar geleden... Die tijden zijn dus al een heel tijdje achter de rug.

Selecteer je specifieke EV (en snelheden) hier voor verre reizen in Europa. Geen probleem die verre reizen met een EV lijkt me.
Ik mag toch wel aannemen dat die snellaadpunten echt bestaan. :-)

Het is toch wel ergens vreemd dat er nog altijd meer ICE zonder brandstof kunnen vallen dan EV. Hoe verklaar je dat?
Hoe verklaar je de oorverdovende stilte op deze draad?

Citaat:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=259603

Minder % stroompannes bij Belgische EV dan in UK met brandstofpanne!

chris k 30 juli 2021 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9739311)
Dat is ook de bedoeling. In de regel nabij een af-/oprit.
Maar als je een Tesla thuis vol genoeg laadt zul je voor een buitenlandse reis pas je eerste Tesla-Suc aandoen buiten België.


Een goede EV heeft toch degelijke navigatie met laadpunten die zegt waar je best kunt laden onderweg naargelang je batterijstand?

Dat doet niemand daarom dat jaarlijks laadonderzoek in Nederland. Toch eens lezen. Uiteraard zijn er altijd minder tevredenen over de evolutie van het laadnetwerk. Maar dat hangt ook van zijn EV af, en die kiest nog altijd de rijder.

Voor een degelijke EV mag dat geen groot probleem zijn, anders wordt die niet of amper verkocht hé. Bij degelijke hotels of verblijf die je boekt kijkt men eens na of die enkele laadpunten hebben. In 2021 zou ik dat vreemd vinden dat hotels dat niet hebben of aanbieden aan hun klante. Het is maar een verbeterd stopcontact hé dat traag laden aan 230V*16A of 3,7 kWAC.

Nissan bood zelfs een ICE-Nissan aan toen de Nissan Leaf een klein batterijpack had en amper 150 km max rijbereik had. Dat is bijna 10 jaar geleden... Die tijden zijn dus al een heel tijdje achter de rug.

Selecteer je specifieke EV (en snelheden) hier voor verre reizen in Europa. Geen probleem die verre reizen met een EV lijkt me.
Ik mag toch wel aannemen dat die snellaadpunten echt bestaan. :-)

Het is toch wel ergens vreemd dat er nog altijd meer ICE zonder brandstof kunnen vallen dan EV. Hoe verklaar je dat?
Hoe verklaar je de oorverdovende stilte op deze draad?

Zonder brandstof vallen altijd van die chauffeurs mijn collega zal wel "vullen" na mij ....ik heb ook zo'n .....met de caddy's op gas .....gas op en dan juist met de benzine aan tankstation geraken ....en dan moeten ze 2 keer tanken .

De Crafter diesel gaan ze vervangen door Iveco op gas ....rijbereik volgens andere collega's 250km en gas op ...ik vroeg grotere tank bij onze aankoopdienst ......nee ....we gaan dus onderweg moeten tanken willen we terug geraken .....spijtig voor de collega's want ik ga op pensioen einde van het jaar .

chris k 31 juli 2021 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9739311)
Dat is ook de bedoeling. In de regel nabij een af-/oprit.
Maar als je een Tesla thuis vol genoeg laadt zul je voor een buitenlandse reis pas je eerste Tesla-Suc aandoen buiten België.


Een goede EV heeft toch degelijke navigatie met laadpunten die zegt waar je best kunt laden onderweg naargelang je batterijstand?

Dat doet niemand daarom dat jaarlijks laadonderzoek in Nederland. Toch eens lezen. Uiteraard zijn er altijd minder tevredenen over de evolutie van het laadnetwerk. Maar dat hangt ook van zijn EV af, en die kiest nog altijd de rijder.

Voor een degelijke EV mag dat geen groot probleem zijn, anders wordt die niet of amper verkocht hé. Bij degelijke hotels of verblijf die je boekt kijkt men eens na of die enkele laadpunten hebben. In 2021 zou ik dat vreemd vinden dat hotels dat niet hebben of aanbieden aan hun klante. Het is maar een verbeterd stopcontact hé dat traag laden aan 230V*16A of 3,7 kWAC.

Nissan bood zelfs een ICE-Nissan aan toen de Nissan Leaf een klein batterijpack had en amper 150 km max rijbereik had. Dat is bijna 10 jaar geleden... Die tijden zijn dus al een heel tijdje achter de rug.

Selecteer je specifieke EV (en snelheden) hier voor verre reizen in Europa. Geen probleem die verre reizen met een EV lijkt me.
Ik mag toch wel aannemen dat die snellaadpunten echt bestaan. :-)

Het is toch wel ergens vreemd dat er nog altijd meer ICE zonder brandstof kunnen vallen dan EV. Hoe verklaar je dat?
Hoe verklaar je de oorverdovende stilte op deze draad?

Er zijn nog nieuwe automerken die een klein batterijpack aanbieden .....uw 150 km is klein ( uw schrijfsels ) en in bijna elke post schrijf je elke 200km pauze en opladen ook voor Tesla's .

De km die elk merk publiek maakt haal je nooit..... want leeg rijden doe je nooit ---> om verder te geraken bij leeg heb je dan een depannage nodig ....en die km die ze schrijven zijn niet de snelheden die je normaal met een fossiele verbrander gaat rijden de EV rijden veel trager omdat ze gevoeliger zijn ....men moet maar eens klacht indienen bij "JEP" wegens oneerlijke reclame door de EV's.

Micele 31 juli 2021 09:57

Zonder brandstof vallen langs de snelweg kan peperduur worden.

- een verkeersboete
- mogelijke afsleepkosten
- mogelijke schade aan de motor (bij een diesel nog erger)

https://topgear.nl/autonieuws/is-je-...-voor-je-auto/
https://carbu.com/belgie//index.php/...1464707415721/
https://www.warringtonguardian.co.uk...nd-hefty-fine/

Tip: Europa-kaart alle brandstoffen en electriciteit

Universalia 31 juli 2021 16:11

Het vergelijken van opladers/oplaadtijden dat zal wel regelmatig veranderen daar bepaalde systemen beter- en beter zullen worden?

Audi e-tron 55: snellaadkampioen

Een nieuwe manier van opladen

Micele 31 juli 2021 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9740720)
Het vergelijken van opladers/oplaadtijden dat zal wel regelmatig veranderen daar bepaalde systemen beter- en beter zullen worden?

Audi e-tron 55: snellaadkampioen

Een nieuwe manier van opladen

Yep, met elke nieuwe EV wordt de gemiddelde snellaadtijd beter.

Je gaf 2 vb van Audi, de oudste EV van hun, de e-tron 55 SUV heeft standaard 10 minuten nodig voor 110 km bij te laden. Want slikt maar maximaal 150 kW, een 150 kW CCS-laadpunt of meer is dan voldoende.

De recente en duurdere e-tron GT heeft standaard 5 minuten nodig voor 100 km bij te laden, want slikt max 270 kW, dit wel aan een 350 kW CCS-laadpunt.

Laadt men beide van 5% tot 80% heeft de e tron 55 ~30 minuten nodig. De e tron GT heeft dan ~22 minuten nodig.

Micele 31 juli 2021 17:13

Test van 10% naar 80% batterijstand: 4 EVs worden tegelijk vergeleken, de Audi e-tron GT heeft wel dezelfde batterijtechniek aks de Porsche Taycan. Dus in de regel bijna idem. Maar de e tron GT is bijna 2 jaar later op de markt dan de Taycan.

Maar ook de oudjes Tesla model 3 en de e tron 55 SUV zijn erbij.

https://www.youtube.com/watch?v=-3IF26OoKJ0&t

De timer van de e-tron GT (linksboven) is oplopend en de referte.

1. Ioniq 5 : 18 minuten (71 kWh batterijpack) YT-link onderaan.
2. E-Tron GT : 19 minuten
3. Porsche Taycan: 21 minuten
4. Tesla Model 3: 23 minuten
5. E tron 55 : 26 minuten

https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU

En de Ioniq 5 ipv de Taycan

chris k 31 juli 2021 18:39

Batterijpack ioniq 5 is 73 kWh

Micele 6 augustus 2021 08:38

Tesla gaat blijkbaar ook samenwerken met BYD voor LFP-batterijmodules van het Blade-type.

Bron: https://teslamag.de/news/naechste-ak...rien-byd-39825

Vanaf Q2-2022 zou BYD die kunnen leveren, op compleet batterijpackniveau zouden die Blade-modules 140 Wh/kg halen, vandaag is dat nog 125 Wh/kg (cellen komen van CATL).

De zware LFP (maar wel veel duurzamer, tot 4000 cycles) worden enkel gebruikt in de basisversies van Tesla-modellen 3 en Y made in China (CN-SR+, wagen weegt 1840 kg gemeten in Noorwegen) .
Die wagens wegen dus ~120 kg meer als de basisversiemodellen met NMC of NMCA-packs made in USA/China, die sowieso altijd in de long range en performancemodellen zitten.

Hier een artikel over de verschillen en vooruitzichten:
Citaat:

https://nickelinstitute.org/blog/202...s-performance/

Battle of the batteries - Cost versus Performance

JUNE 10 - 2020

It has been widely reported recently that Tesla will start using Lithium Iron Phospate (LFP) technology (from Chinese battery producer CATL) in their Model 3 manufactured in China. Although not yet confirmed by Tesla, the use of LFP over Nickel Manganese Cobalt (NMC) makes sense from a purely cost perspective. In China, the price of LFP cathode active material (CAM) from CATL is 43% less expensive, (per kWh), than their NMC811 material. And considering that the cathode is by far the most expensive component in the battery, this difference in active material cost can have an important impact on the final cost of the battery going into the electric vehicle.

LFP and NMC - cost versus energy density

However, while there is an upside on cost, the significant downside for LFP is energy density, which is only 65% - 70% that of MNC811 (depending upon packaging). This means that to achieve the same driving range, the physical size of an EV battery would need to be one third bigger – a concern in vehicles where space is at a premium. An LFP-powered Model 3, using the same battery space as the current version, should have around 66% of the NCA range.

Certainly, if Tesla is using LFP, the motivation is to lower cost, so the electric vehicle is more affordable to more people. Also, subsidies for new EVs in China only apply to cars with a price tag under 300,000 yuan. To qualify, the price of the Model 3 would have to drop by 20% to 25% of 2019 prices.

In China, a minimum energy density of 140 Wh/kg at the battery pack level (not cell) is also required for government subsidies. Using LFP in a traditional battery pack design doesn’t quite get to this 140 Wh/kg level and so a redesign is necessary to optimise space and weight.

Cell to pack technology

CATL and competitor BYD have both announced new LFP pack designs that are significantly more efficient, yielding over 140 Wh/kg. The new design has been termed cell to pack (CTP) technology. While there are design differences, both companies essentially use a very large prismatic cell which allows for more effective cell packing and cooling systems, much fewer connections and simpler battery management systems. Compared to the Panasonic NCA cylindrical cell that is currently used in all Tesla cars outside China, the new CTP design reduces the number of connections and circuits by a factor of 200 – resulting in a much cheaper battery. The use of LFP and CTP should translate into a vehicle that ticks all the boxes for the Chinese market.

Pack design using large prismatic cells is also being pursued outside China. The GM and LG Chem relationship has resulted in the Ultium battery, scheduled to start hitting the market this fall with all GM electric vehicles using the platform by 2022. GM will not be using LFP for Ultium. Instead, they will use the new LG Chem NMCA chemistry with 89% nickel. The resulting battery pack should have an energy density of greater than 200 Wh/kg. Certainly, this is more expensive than LFP but using the NMCA and Ultium technology, GM expects to achieve the highest range possible with Li-ion and to be cost effective considering the high energy density (performance) of the pack.

Volkswagen is also starting to use what they call their Modular Electric Drive Matrix (MEB), which similar to CTP and Ultium has large prismatic cells, high utilization efficiency and lower cost architecture.

The use of LFP in electric vehicles is increasing due primarily to its low cost, but the question is to what extent?

Technologies of choice

It is clear that LFP technology will be popular in China and perhaps other Asian countries where cost is the driving factor. Also, it is expected that the number of small two- and three-wheeled vehicles will have strong growth in these areas where cost matters most and LFP will be used.

In addition, LFP is finding its way into Brazil via VW for delivery trucks and in Europe for buses.

At the same time, the appetite for large high-performance vehicles will stay strong. CATL, SK Innovations, LG Chem and others will provide high nickel batteries for electric vehicles in Asia, Europe and North America. NMCA, NMC811 and other high nickel chemistries will be the performance choice and with the lessening of cobalt content, they will also be the lowest cost of nickel-containing Li-ion.

Outlook

What is expected for the future are two main technologies; low cost LFP and high performance (high nickel) NMC. Analysts BNEF, Roskill and others do not fully agree on the market share of the two technologies. The predicted percentages of LFP batteries in EVs of the future range from 15% to 40% by 2030.

It is unclear at this time where the needle of cost versus performance will end up and how this will translate into EV battery technology. But for the foreseeable future, it looks like only a quarter of new electric vehicle models built in China will be LFP, compared to 76% for NMC/NCA.

Micele 28 september 2021 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9739288)
In België zijn er geen Tesla snelladers op de autosnelwegen, je zal er altijd af moeten tijdens een trip. De overgrote meerderheid staat op een hotelparking. Laatst in Aalst bij hotel Ibis geweest, maar dat is al meer dan een half jaar gesloten, dus een plasje doen of een koffie drinken terwijl je tankt zit er niet in.

Als je nog eens laadt in Aalst, deze keer eens laden aan 1 van de vier 250 kW-zuilen die er blijkbaar bij gekomen zijn:
https://nl.chargemap.com/tesla-supercharger-aalst.html
5A/5B en 6A/6B
TESLA SUPERCHARGER CCS
In werking
Snel / 250KW / Gelijkstroom

En vergeet niet desnoods de batterij extra te laten voorverwarmen (handleiding blz 151) ;-) als je nog wat meer haast hebt en de batterij nog relatief koud is.

Citaat:

dus een plasje doen of een koffie drinken terwijl je tankt zit er niet in.
Tiens, de koffiebar van Ibis is nochtans 24/7 open, speciaal voor de mensen die daar opladen, lees ik toch op de foto op het rood bord achter laadzuil 4 met koffieafbeelding (achter de grijze Tesla model S 75D)
Citaat:

ALSO NEED TO
RECHARGE?
Ibis bar 24/7


https://www.google.com/travel/hotels...tm_source=htls
met touch screen en navigeren tot laadzuil 4.

Ook een kritiek van Marc S op tripadvisor bevestigt dit, dus die service moet je er wel bij nemen. Wie weet is na die kritiek de service veel beter. :-)

Citaat:

https://www.tripadvisor.be/ShowUserR..._Province.html

969marcs

Service bar héél ondermaats

Beoordeling van Ibis Hotel Aalst Centrum

27 februari 2020 beoordeeld via mobiele applicatie

Ik rij met een Tesla en ga regelmatig bijladen bij Ibis hotel Aalst. Persoonlijk vind ik de bediening ondermaats. Laatst ben ik 3 x op een andere plaats gaan zitten voor iemand mij zag en het was alles behalve druk. De keer voordien ging ik rond 22h30 nog iets drinken. Alle tafels stonden daar nog niet afgeruimd. Er lag aan onze tafel nog een afrekening deze werd gemaakt om 20h15. Dit wil zeggen dat al de rommel er al meer dan 2 uren op de tafels stond en maar weer wachten de twee personen waren drukdoende achter hun computer en vonden dit veel belangrijker blijkbaar. Als ik nu ga bijladen blijf ik gewoon in mijn wagen zitten ipv mij binnen te gaan ergeren. Sorry!
Tips voor nieuwe Tesla-eigenaars, oude link van 10 november 2019, dus kan al deels achterhaald zijn: (de recentste handleiding -model 2021- kan men ook pdf downloaden), soit toch de moeite dit eens te lezen.

Citaat:

https://www.marklanphen.nl/tesla/tes.../#.YVMhnLj7TD5

10 november 2019

Tesla heeft in tegenstelling tot veel andere automerken geen dashboard met tientallen knoppen, toetsen en opties, maar de bediening verloopt via een groot touchscreen in het midden van het dashboard. Dit stelt Tesla in staat om met OTA (Over The Air) updates nieuwe functionaliteiten toe te voegen, waar bij traditionele automakers de functies en opties vanaf de lancering van de auto definitief vastliggen.

Tesla voegt regelmatig nieuwe opties toe, maar deze kunnen voor de startende Tesla rijder of doorsnee gebruiker vaak onzichtbaar zijn. In dit artikel met Tesla tips en tricks lichten we daarom zoveel mogelijk van deze opties toe, zodat je er direct vanaf de aanschaf van je Tesla gebruik van kunt maken, in plaats van pas enkele maanden of jaren later achter komt dat een mogelijkheid bestaat!

Inhoudsopgave
1.......... 19

8 Navigatie, navigeren & range anxiety

Tesla heeft een ingebouwd navigatiesysteem op basis van Google Maps. Door te tikken op de map komt er een menu naar voren waarmee je Tesla Superchargers kunt tonen, live verkeersinformatie (om files te omzeilen) en om de satellietkaarten aan te zetten.

Als je de Tesla Supercharger informatie toont dan zie je welke Superchargers dichtbij zijn. Door te klikken op een Supercharger kan je zien hoeveel plaatsen er in gebruik en beschikbaar zijn. Met een druk op het icoontje kan je naar de betreffende Supercharger navigeren. Als je nog voldoende accucapaciteit hebt zal je auto starten met het voorverwarmen van de accu, zodat je tijdens het laden de maximale laadsnelheid zult halen.

Wil je een langere trip plannen voor bijvoorbeeld een vakantie? Dan zijn er heel goede alternatieven beschikbaar voor de standaard navigatiesoftware. Het is helaas nog niet mogelijk om via verschillende punten te navigeren, ga je op vakantie dan heb je vaak een voorkeur voor een bepaalde route. Een erg goed alternatief om bijvoorbeeld je vakantie of lange reis mee te plannen is A Better Routeplanner, te gebruiken via PC, laptop, mobiele telefoon, tablet of in je Tesla zelf via: https://abetterrouteplanner.com. De website van A Better Routeplanner geeft je de optie tot het selecteren van het merk en type auto, je gemiddelde verbruik, extra gewicht, temperatuur, tegenwind, regen, type opladers, etc. etc. waardoor de voorspelling van de range erg goed de werkelijkheid benadert. Daarnaast kan je via verschillende waypoints een mooie lange reis en vakantie plannen, waarbij de optimale route wordt berekend. Ook kan je aangeven met hoeveel % je wil vertrekken, aankomen per Supercharger, vertrekken per Supercharger en met hoeveel % je wil aankomen op je uiteindelijke bestemming. Erg handig! Het is erg welkom dat Tesla haar software uitbreidt met dergelijke mogelijkheden om het native te ondersteunen, maar gelukkig biedt A Better Routeplanner de optie om gegevens te synchroniseren tussen andere apparaten en je auto en om zelfs live informatie uit je eigen Tesla op te halen om huidige verbruik en range toe te kunnen passen om de huidige rit en route nog verder te verbeteren.

Veel mensen die nog weinig tot geen ervaring met elektrische auto’s hebben zijn nieuwsgierig over het bereik, hoe vaak je per rit moet laden, hoe vaak je stil staat, of het niet gevaarlijk is, je hoort opmerkingen over de gevolgen van accu’s op het milieu, etc. etc. Wat erg belangrijk is als je een elektrische auto gaat aanschaffen of wil gaan leasen, is dat je nadenkt over je dagelijkse gebruik. Vergeet even die vakantie waarbij je >1000 km moet rijden, daar is altijd wel een oplossing voor te vinden (Abetterrouteplanner.com, auto huren, auto lenen, etc.). Als je in de straat publiek kunt laden, op je werk kunt laden en op je bestemming kunt laden, dan heb je een auto met minder range nodig. Maar maak je dagelijks langere ritten, dan is het eigenlijk wel vereist om zelf thuis een laadpaal op de oprit te hebben. Je wil niet iedere dag bezig zijn met of je de volgende ochtend je bestemming wel kunt halen.

Veel mensen die nog weinig tot geen ervaring met elektrische auto’s hebben zijn nieuwsgierig over het bereik, hoe vaak je per rit moet laden, hoe vaak je stil staat, of het niet gevaarlijk is, je hoort opmerkingen over de gevolgen van accu’s op het milieu, etc. etc. Wat erg belangrijk is als je een elektrische auto gaat aanschaffen of wil gaan leasen, is dat je nadenkt over je dagelijkse gebruik. Vergeet even die vakantie waarbij je >1000 km moet rijden, daar is altijd wel een oplossing voor te vinden (Abetterrouteplanner.com, auto huren, auto lenen, etc.). Als je in de straat publiek kunt laden, op je werk kunt laden en op je bestemming kunt laden, dan heb je een auto met minder range nodig. Maar maak je dagelijks langere ritten, dan is het eigenlijk wel vereist om zelf thuis een laadpaal op de oprit te hebben. Je wil niet iedere dag bezig zijn met of je de volgende ochtend je bestemming wel kunt halen.
Citaat:

https://supercharge.info/changes
Europe | Belgium
Date Change Site Status Links Details
Superchargerstations in Brugge, Aalst, Namen, Aarlen hebben ondertussen of al een tijdje ook 250 kW laadpunten.

Micele 15 oktober 2021 21:56

Eindelijk gaan de Ionity-laadpalen (en andere CCS-standaards?) ook naar plug and charge, zoals Tesla al bijna 8 jaar heeft.

Geen gefoemel met een laadkaart.

Citaat:

https://www.vroom.be/nl/advies/ionit...systeem-22962/

Ionity komt met een ‘plug and charge’ systeem

Je zal geen badge meer moeten gebruiken wanneer je je auto oplaadt. Koppel hem aan een Ionity plug en de laadpaal doet de rest.

Het is een bijzonder praktische evolutie die echter niet heel nieuw is. De technologie is al een tijd te vinden in private laadnetwerken zoals dat van Tesla. Maar het is een première voor een Europees netwerk. Het probleem was dat er eerst een akkoord gemaakt moest worden op het vlak van gegevensbescherming tussen de verschillende autobouwers en Ionity.

Hoe werkt het?

Het systeem is niet echt ingewikkeld. In plaats van een abonnement bij Ionity,moet je je bankgegevens rechtstreeks ingeven in je auto. Vanaf het moment dat je hem aan een Ionity-laadpaal koppelt, communiceert de auto de nodige gegevens om de exacte kost van je laadbeurt van je rekening te halen. Handig.

Een akkoord tussen verschillende autobouwers

Dat de technologie geïmplementeerd kon worden, is dankzij de ISO 15118 beveiligingsnorm waarover de autobouwers een akkoord bereikten. Ionity spreekt op dit moment enkel over de voertuigen van de merken die mee aan de wieg stonden van het laadnetwerk. Dat zijn VW, BMW, Ford, Mercedes en Hyundai. Eigenaars van een Mustang Mach-E, EQS of Taycan moeten dus niets meer doen wanneer ze hun auto koppelen, behalve wachten tot hun batterij min of meer snel opgeladen is.

chris k 16 oktober 2021 21:33

Oplossing voor brandende Tesla's https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...xJ0-gm5JIEB44E

Micele 16 oktober 2021 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9794562)

Oplossing voor brandende BMW diesels:
https://www.hln.be/autobedrijven/bmw...vaar~aa456661/ :-D

Micele 16 oktober 2021 22:01

Zouden ze sjoemeldiesels beter niet verbieden in ondergrondse garages?

Naast kankerverwekkende uitlaatgassen willen die ook wel eens regelmatig in de fik vliegen.

Citaat:

Zijn elektrische auto’s brandgevaarlijker?

Zo nu en dan lees of hoor je over brandende elektrische auto’s, terwijl je zelden een brandende auto met verbrandingsmotor op het journaal voorbij ziet komen. Gebeuren er dan zoveel meer branden met elektrische auto’s? Nee, alleen zijn gewone autobranden zo veelvoorkomend en bekend dat ze niet langer nieuwswaardig zijn. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische (en hybride) auto's minstens net zo brandveilig als conventionele auto's. Elektrische auto’s zijn daarentegen een relatief nieuw verschijnsel en daarom liggen ze onder een vergrootglas.

Soms wordt een brand al snel aan een elektrische auto toegeschreven, terwijl achteraf blijkt dat dit niet klopt. Het bekendste voorval is een brand in een parkeergarage van een vliegveld in het Noorse Stavanger, waarbij 300 auto's in vlammen opgingen. Deze zou ontstaan zijn door een ladende elektrische auto, maar later bleek de oorzaak een oudere dieselauto te zijn.

Die extra aandacht is goed om kritisch te kijken naar de risico's, zeker als het inpandige laadvoorzieningen betreft. Het is echter belangrijk om je te realiseren dat autobranden niet vaker voorkomen bij elektrische auto's dan bij auto's met een verbrandingsmotor en dat het risico op brand sowieso zeer gering is.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...ndgevaarlijker

chris k 17 oktober 2021 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9794569)
Oplossing voor brandende BMW diesels:
https://www.hln.be/autobedrijven/bmw...vaar~aa456661/ :-D

Ik rij al sinds 1990 met diesel ....sinds 2007 met BMW ( 4 diesels) mijn echtgenote 1 BMW diesel .....wij hebben nog nooit brand gehad met onze diesels .....goed onderhoud (goede dealer) en niet door er één voor en na prutsers zal de oorzaak wel zijn .

De autobrand die ik had was in 1976 met een Simca 1000 s een benzine ....en dan was de schade heel miniem wat nieuwe bougiekabels en andere carburator .
Uw schrijven is dus onzin van de hoogste rang.

Auto branden van de laatste jaren bij fossiele verbranders daar is de oorzaak de gas die in de airco's gebruikt is ...."aardgas"

Micele 17 oktober 2021 09:37

De 9 Reacties van hln.be hier toch even plakken, sommige zijn wel raak, andere weer simpel maar niet ver van de waarheid. (en eentje is op zijn pietje getrapt, lol)
allemaal van 3 jaar geleden...

Citaat:

9 REACTIES / 3 jaar geleden

censor
Dus die BMW's gaan spontaan zelf naar de garage als er naar hen geroepen wordt ? De techniek evolueert pijlsnel...

Wim Calant
Het probleem zou te wijten zijn aan de egr klep, die oververgit. In Korea wel enkel 5 serie laatste generatie. Egr klept dient om Nox te verlagen in de uitstoot. Miscchien wordt het egr circuit nu meer gebruikt en belast om aan de strengere normen te voldoen waar er vroeger met sjoemelsoft een mauw werd aangepast door het egr circuit veel minder of niet te gebruiken. Want egr het is slecht voor de motor, vervuilt hierdoor enorm.

Kerem Yilmazer
Joeri ze sjoemellen allemaal en nee klig daar nie wakker van

Thierry Van Damme
Wanneer gaan ze die richting aanwijzer problemen bij BMW aanpakken?

Joeri De clercq
Bmw heeft niets te maken had met sjoemelsoftware ! Moet de VAG groep niet in de Bayern groep mengen !

Lander Kemp
“Tesla’s vatten altijd vuur” blablabla onderzocht en bewezen dat het bullshit was.
Ondertussen roept BMW 300000 autos terug omdat ze spontaan in de fik kunnen vliegen, wat feitelijk bewezen is, anders doe je geen recall.

Ulrik De Man
Daaraan kan je zuen dat er bij ieder merk wel eens iets kan mislopen en dus zeker ook bij de A merken die meestal hoog van de toren blazen ...

Rutger Heyninck
Sjoemelsoftware??? Als journalist zou ik die vraag wel stellen...

alfons wuyts
Voor mijn buurman komt dit te laat , zijn BMW 420 is vorige week uitgebrand in de boskant in Lille.

https://www.hln.be/autobedrijven/bmw...vaar~aa456661/

Ik ben eigenlijk aan mijn 6e BMW toe (de 3 laatste allemaal zescilinders), de laatste is van 1989, en nu meer dan 32 jaar oud. Alleszins voor mij de laatste fossiel van BMW.

En ik was toen zeker niet de enige die het niet veel minder dan heiligschennis vond dat BMW de eenheidsworst van de dieselhype ging volgen vanaf de 80ies, ipv hun focus verder te leggen enkel op benzinemotoren en die te optimaliseren. Aan de de turbobenzine waren ze immers ook bezig geweest (2002 Turbo, 1974-1976)

Citaat:

https://www.autowereld.be/autonieuws...mw-diesel.html

op 22.07.2013

30 JAAR GELEDEN: DE EERSTE BMW-DIESEL

Een dieselmotor in een BMW, vandaag is het de normaalste zaak van de wereld. Maar 30 jaar geleden was het voor velen niet veel minder dan heiligschennis.

Het is de oliecrisis van begin jaren '70 die ze ook bij BMW deed nadenken over het gebruik van zuinige dieselmotoren. Het zou echter nog flink wat jaren en heel wat ontwikkelingswerk vragen voor de Duitse constructeur meende dat ze iets hadden in elkaar gestoken dat het waard was een BMW aan te drijven. De keuze voor een zescilinder-in-lijn en drukvoeding lag al snel vast, maar het duurde dus nog wel wat langer om troeven als een lange(re) levensduur en een lager verbruik te verzoenen met een voldoende hoog vermogen, een spontane krachtontplooiing en een aangename loopcultuur.

In 1983 meende BMW eindelijk toch in zijn opzet te zijn geslaagd, de 524td was de allereerste diesel van het merk en toen ook meteen een van de krachtigste motoren in zijn genre. Ontwikkeld en geproduceerd in samenwerking met specialist Steyr-Daimler-Puch AG, waarmee reeds in 1979 een nieuwe en dus gemeenschappelijke onderneming werd opgericht. Die zou trouwens maar drie jaar bestaan, daarna kocht BMW zijn partner weer uit.

De 2,4 liter van de 524td was 115 pk sterk en leverde een maximaal koppel van 210 Nm bij 2.400 opm. De auto raakte er in 12,9 seconden mee aan 100 km/u, de topsnelheid bedroeg 180 km/u. Nu lachen we met dat soort cijfertjes, toen was het het zowat het allerbeste dat je terzake kon vinden. Het normverbruik, voor zover je de meetmethodes van die tijd kan vergelijken met die van 2013, bedroeg 7,1 liter per 100 kilometer. De auto werd een succes, na vier jaar gold de 524td al als het populairste model uit de 5 Reeks. Er volgde dan ook snel een 324td, de rest van het BMW-dieselverhaal is geschiedenis.
De eerste BMW-motor met directe injectie was overigens een vliegtuigmotor uit WOll... BMW 801

chris k 17 oktober 2021 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9794765)
De 9 Reacties van hln.be hier toch even plakken, sommige zijn wel raak, andere weer simpel maar niet ver van de waarheid. (en eentje is op zijn pietje getrapt, lol)
allemaal van 3 jaar geleden...




Ik ben eigenlijk aan mijn 6e BMW toe (de 3 laatste allemaal zescilinders), de laatste is van 1989, en nu meer dan 32 jaar oud. Alleszins voor mij de laatste fossiel van BMW.

En ik was toen zeker niet de enige die het niet veel minder dan heiligschennis vond dat BMW de eenheidsworst van de dieselhype ging volgen vanaf de 80ies, ipv hun focus verder te leggen enkel op benzinemotoren en die te optimaliseren. Aan de de turbobenzine waren ze immers ook bezig geweest (2002 Turbo, 1974-1976)



De eerste BMW-motor met directe injectie was overigens een vliegtuigmotor uit WOll... BMW 801

En je Skoda waarom durf je daar niets over schrijven ? Bang dat je dealer hier meeleest ? En dan heb je een groot probleem omdat je zelf niets aan een auto kan herstellen of vervangen ?

Zucht 22 oktober 2021 17:08

De nieuwe ionity superchargers bij Living Tomorrow in Vilvoorde eens gaan proberen.
4 stuks, 350 KW elk. Mijn Tesla 3 zou normaal a rato van een 150 KW moeten kunnen zuipen.

Met veel moeite geraakte hij aan 65 kW, grootste deel van de tijd rond 59-60. Dus toch een dik half uur moeten tanken voor een halve batterij.

Ziedaar dus het verschil tussen advertenties en de realiteit.

Micele 22 oktober 2021 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9798235)
De nieuwe ionity superchargers bij Living Tomorrow in Vilvoorde eens gaan proberen.
4 stuks, 350 KW elk. Mijn Tesla 3 zou normaal a rato van een 150 KW moeten kunnen zuipen.

Met veel moeite geraakte hij aan 65 kW, grootste deel van de tijd rond 59-60. Dus toch een dik half uur moeten tanken voor een halve batterij.

Ziedaar dus het verschil tussen advertenties en de realiteit.

Je moet eens met een Tesla bij de Tesla Supercharger 250 kW proberen, die garanteren afzonderlijke 250 kW-piek bij elk laadpunt, (best pre heating doen bij 5% haalt die dan >250 kW) vb filmpje
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=9alHVRPjNSY

Alexander Schoenfeld vor 1 Jahr
Von 0 bis 60% (+41kWh) in ca. 15 Minuten oder 164kW durchschnittliche Ladeleistung.

Börsen Kalender vor 1 Jahr
43% und damit ca 200km in 10 min geladen, unfassbar gut

Als Ionity-palen een Tesla detecteren wie weet gaan ze dan hun vermogen begrenzen. Of wie weet had je gewoon pech. ;-)

Micele 22 oktober 2021 19:47

Zo laden 70% van de Nederlandse EV-eigenaars hun EV bij.

Citaat:

Martin Grefte @martingrefte
·
8 u
Optimaal gebruik maken van het oktoberzonnetje (Grijnzend gezicht)

https://twitter.com/martingrefte/sta...329547777?s=20

alpina 22 oktober 2021 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9798327)
Zo laden 70% van de Nederlandse EV-eigenaars hun EV bij.

Dat is natuurlijk erg leuk als ge in een omgeving woont waar je zelf zonnepanelen kunt leggen en de luxe hebt om de auto consistent voor de deur te parkeren. Ik denk dat er nogal snel vergeten wordt dat er ook een heel deel mensen zijn die deze luxe niet hebben.

Micele 22 oktober 2021 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina (Bericht 9798352)
Dat is natuurlijk erg leuk als ge in een omgeving woont waar je zelf zonnepanelen kunt leggen en de luxe hebt om de auto consistent voor de deur te parkeren. Ik denk dat er nogal snel vergeten wordt dat er ook een heel deel mensen zijn die deze luxe niet hebben.

Dat klopt natuurlijk. Maar die anderen hebben nog ruim tijd naar een EV over te stappen.

De mensen met een oprit of een parkeermogelijkheid voor hun huis zullen wel in de meerderheid zijn. Ook rijhuizen hebben dikwijls die mogelijkheid.

Citaat:

https://www.architect.be/nl/infoport...laanderen/558/

De meeste woningen in het Vlaamse Gewest zijn huizen in open bebouwing (28,1 procent), gevolgd door appartementen (26,4 procent). De huizen in gesloten bebouwing (de zogenaamde rijhuizen) zijn goed voor 21,7 procent van de woningen, de huizen in halfopen bebouwing voor 18,4 procent.

Zucht 23 oktober 2021 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9798246)
Je moet eens met een Tesla bij de Tesla Supercharger 250 kW proberen, die garanteren afzonderlijke 250 kW-piek bij elk laadpunt, (best pre heating doen bij 5% haalt die dan >250 kW) vb filmpje


Als Ionity-palen een Tesla detecteren wie weet gaan ze dan hun vermogen begrenzen. Of wie weet had je gewoon pech. ;-)

Als ze die garantie hard willen maken met 100 euro cash elke keer dat het niet gehaald wordt, dan ga ik elke dag laden aan een Tesla supercharger.
2 keer per dag zelfs.

Micele 23 oktober 2021 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9798725)
Als ze die garantie hard willen maken met 100 euro cash elke keer dat het niet gehaald wordt, dan ga ik elke dag laden aan een Tesla supercharger.
2 keer per dag zelfs.

De bewijzen in deze draad zijn nochtans zeer talrijk.

Nog eentje in de Franse taal: https://youtu.be/C0u8T56uId0?t=385

Nog een beetje blijven kijken, begin bij 5% batterijstand, na half minuutje conditioning en dus snel oplopend vanaf 132 kWh is de 250/251 kW piek al bereikt en houdt minstens tot 20% aan, ik zie nog altijd 222 kW bij 27% batterijstand. (hangt natuurlijk van enkele parameters af, maar op een minuutje steekt het nu ook niet)
+34 kWh in 10 minuten zei de bestuurder. Dat is pakweg 200 km erbij.

Dus zeldene uitzonderingen op de regel bevestigen de regel.

Met een laadstation of laadpaal kan altijd wat mis gaan, maar dat kan ook aan de energietoevoer liggen of wat anders. Daar zijn ook YT-videos van.

alpina 25 oktober 2021 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9798359)
Dat klopt natuurlijk. Maar die anderen hebben nog ruim tijd naar een EV over te stappen.

Tijd is het probleem niet. Ik ken verschillende mensen die zo snel mogelijk naar een elektrische willen overschakelen maar het niet doen omdat dit in de stad praktisch niet lukt. Men gaat daar toch echt iets op moeten vinden. Het bijplaatsen van openbare laadpalen is ook geen oplossing want die zijn te duur in gebruik.

Citaat:

De mensen met een oprit of een parkeermogelijkheid voor hun huis zullen wel in de meerderheid zijn. Ook rijhuizen hebben dikwijls die mogelijkheid.
Uit Knack van 29 September:

Citaat:

De helft van de Belgen heeft een woning zonder eigen parkeerplek of garage


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be