![]() |
Hoeveel rijbereik bijladen in 10 minuten, tabel.
Dus ook de zuinigheid speelt een ~evengrote rol.
Laden vanaf 10% SOC, resp. 10 of 20 minuten bijladen en wat er aan rijbereik bijkomt. Studie mei 2021, sommige wagens zoals de Mercedes EQS zijn nog niet op de markt. De nieuwe Tesla S/X Plaid 2021 staat ook niet op de lijst (alhoewel in US op de markt nu), ik verwacht dat die ~even goed doet als de EQS. De top 3 heeft een 400 Volt batterijpack, de Taycan 800 Volt en die laadt in principe wat sneller (maar die verbruikt ook duidelijk meer). De rangschikking is opgemaakt na 20 minuten. https://teslamag.de/news/studie-merc...e-taycan-36564 Studie: Mercedes EQS lädt am schnellsten Reichweite, Tesla Model 3 vor Porsche Taycan 4. Mai 2021 ![]() De laadkurve van de nieuwe Tesla mod S (Plaid) is gekend is en wat beter dan het model 3 LR. Bij 20 minuten zeker. Toch als deze bij dezelfde temperaturen gemaakt zijn. https://insideevs.com/news/515641/te...ging-analysis/ ![]() |
Valt met toch een beetje tegen. Ik had gehoopt dat men toch op zijn minst tot 80% lading aan vol vermogen zou kunnen laden.
|
Aan max verderladen tot 80% kan momenteel nog geen enkel batterijpack of chemie.
De nieuwe Tesla S en X zouden op 15 minuten tot 301 km bijladen (wel EPA highway rijbereik), en op 21 minuten 329 km tabel in link vanaf 10% SOC. Citaat:
Er zal weldra een nieuwe charging index moeten gemaakt worden want ook de nieuwe Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 (800 V) doet wslk ruim beter dan de Mercedes EQS. En de Lucid Air (900 volt pack) nog veel beter, maar of die naar de EU komt? Deze 4 ontbreken in die tabel bovenaan: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Een EV zal dus ook pakweg 110 km kunnen bijladen in 5 minuten.
Of zoals een ICE aan een vrije tankzuil. @ Jantje zal dat blijven negeren. En van het verbruik heeft hij ook geen besef. En wat de weg van ruwe olie <-> benzine aan de pomp alleen al aan stroomverbruik kost ook niet. https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=96 Negeren Jantje :lol: |
Tesla gaat zijn V3 superchargers upgraden naar 300 kW.
Citaat:
Citaat:
|
GAC Aion laadstation 6C demonsteert laden bijna zo snel als tanken.
Van 0-80% in 8 minuten. Van 30% naar 80% in 5 minuten. Na 4 minuten heb je er 35,1 kWh bij of ~210 km rijden. Zelfs bij 80% laadstand duidt de laadpaal nog laden aan 481 kW aan. 8O Zie foto demo-laadpaal Eerste cijfer: 562,8 Ampére, 2e: 855,6 Volt, P= I.U of 481.531 Watt of 481 kW. 80% S.O.C onderaan nipt 4 min en 35,1 kW erbij. Dat is gemiddeld geladen aan 526,5 kW Citaat:
|
Hopelijk snel op onze autostrade parkings.
|
Citaat:
Aan 500-600 kW laadpalen heb je niets als je maar aan 150 kW piek kunt laden en gemiddeld 100 kW. Het is duidelijk dat GAC een ander soort batterijcel heeft. Grafeentechnologie. https://www.graphene-info.com/gac-ma...y-evs-end-2020 In 2014 zijn ze ermee begonnen of nu 7 jaar: https://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=5655 Batterijpack is zodanig geschakeld dat men aan 900 Volt kan opladen, zoals de Lucid. Dat halveert de ampérages. De huidige 350 kW CCS-laadpalen zijn sowieso compatibel tot 1000 Volt. |
Op elk snelwegtankstation in Europa een set 150 KW palen zou al een goed begin zijn.
|
Citaat:
Ik zal het eens grof opzoeken. In de EU staan 15.000 CCS-laadpunten die zijn in de regel minstens 100 kW tot 350 kWDC Als Tesla zijn laadpunten vrijgeeft voor andere merken komen er 4.082 bij en dat is 150 kW tot 250 kWDC. Dan zijn er nog Chademo-laadpunten van minstens 50 kWDC, zelden 100 kWDC: 10.137 stuks. Voor Aziatische EV als thuiskomertje ook nog snel genoeg. Bron: 5e grafiek en selectie via Citaat:
Nederland zal (na Noorwegen) het meeste aantal degelijke snellaadpalen hebben per km-wegennet, eens kijken naar hun stats: https://www.rvo.nl/sites/default/fil...versie%203.pdf blz 22: 1.100 van de 2.367 snellaadpunten hebben 100 kWDC of meer. dat is 46,5%. Ik schat met mijn natte vinger dat voor minstens 150 kW het ~1/3 zal zijn of ~ 800. ;-) |
Globale totalen zijn naast het punt waarop je antwoordde. Als de e-chauffeur met gerust hart elke snelweg parking zou kunnen oprijden om te laden, zelfs al duurt het wat langer dan benzine, dan zou het al een hele vooruitgang zijn. Vergeleken met vooraf uit te moeten pluizen via charge kaartjes op welke snelwegparkings je terecht kan.
|
Citaat:
Soit, de grote meerderheid van de EV-rijders laadt nooit bij (dure) snelladers. (behalve Tesla,... zucht) Ook met de benzinewagen tanken we (veel duurder), enkel in geval van nood, direct langs de snelweg. 50% van de Nederlandse EV-rijders heeft zelfs nog nooit aan eenderwelke openbare laadpaal geladen. Volgens een groot laadonderzoek Nederland 2021 Laten we eens kijken hoe de Nederlanders laden ervaren met hun EV. Citaat:
In het algemeen (over 1 jaar geteld) gaat een EV-rijder altijd minder tijd verliezen aan het laden dan een ICE-rijder voor het tanken. Op 5% uitzonderingen na schat ik. |
Na 4 minuten heb je er 35,1 kWh bij of ~210 km rijden......tegen welke snelheid kan men 210 km rijden .
concurrentie zit Tesla op de hielen https://www.youtube.com/watch?v=FXMi5iKplZc Windmolens toch niet zo goed voor de natuur. https://susanova.be/artikels/windmol...in-de-zeebodem |
Citaat:
Heb ik spijt van een keuze voor EV ? Nee, maar het vinden van laders is gewoon een probleem. Zeker op vakantie, tijdens de reis en op het verblijf in het vakantieoord waar er geen thuislader is. Dat gewoon wegvegen als onbelangrijk is juist contra productief. Bij sommige bedrijven kan je je EV bedrijfswagen zelfs tijdelijk inruilen voor een benzinewagen als je op reis gaat tijdens de vakantie. |
Bij sommige bedrijven kan je je EV bedrijfswagen zelfs tijdelijk inruilen voor een benzinewagen als je op reis gaat tijdens de vakantie." ---->>>>>> moesten de dealers van automerken ook doen voor particulieren .
|
Citaat:
Maar als je een Tesla thuis vol genoeg laadt zul je voor een buitenlandse reis pas je eerste Tesla-Suc aandoen buiten België. Citaat:
Citaat:
Voor een degelijke EV mag dat geen groot probleem zijn, anders wordt die niet of amper verkocht hé. Bij degelijke hotels of verblijf die je boekt kijkt men eens na of die enkele laadpunten hebben. In 2021 zou ik dat vreemd vinden dat hotels dat niet hebben of aanbieden aan hun klante. Het is maar een verbeterd stopcontact hé dat traag laden aan 230V*16A of 3,7 kWAC. Citaat:
Selecteer je specifieke EV (en snelheden) hier voor verre reizen in Europa. Geen probleem die verre reizen met een EV lijkt me. Ik mag toch wel aannemen dat die snellaadpunten echt bestaan. :-) Het is toch wel ergens vreemd dat er nog altijd meer ICE zonder brandstof kunnen vallen dan EV. Hoe verklaar je dat? Hoe verklaar je de oorverdovende stilte op deze draad? Citaat:
|
Citaat:
De Crafter diesel gaan ze vervangen door Iveco op gas ....rijbereik volgens andere collega's 250km en gas op ...ik vroeg grotere tank bij onze aankoopdienst ......nee ....we gaan dus onderweg moeten tanken willen we terug geraken .....spijtig voor de collega's want ik ga op pensioen einde van het jaar . |
Citaat:
De km die elk merk publiek maakt haal je nooit..... want leeg rijden doe je nooit ---> om verder te geraken bij leeg heb je dan een depannage nodig ....en die km die ze schrijven zijn niet de snelheden die je normaal met een fossiele verbrander gaat rijden de EV rijden veel trager omdat ze gevoeliger zijn ....men moet maar eens klacht indienen bij "JEP" wegens oneerlijke reclame door de EV's. |
Zonder brandstof vallen langs de snelweg kan peperduur worden.
- een verkeersboete - mogelijke afsleepkosten - mogelijke schade aan de motor (bij een diesel nog erger) https://topgear.nl/autonieuws/is-je-...-voor-je-auto/ https://carbu.com/belgie//index.php/...1464707415721/ https://www.warringtonguardian.co.uk...nd-hefty-fine/ Tip: Europa-kaart alle brandstoffen en electriciteit |
Het vergelijken van opladers/oplaadtijden dat zal wel regelmatig veranderen daar bepaalde systemen beter- en beter zullen worden?
Audi e-tron 55: snellaadkampioen Een nieuwe manier van opladen |
Citaat:
Je gaf 2 vb van Audi, de oudste EV van hun, de e-tron 55 SUV heeft standaard 10 minuten nodig voor 110 km bij te laden. Want slikt maar maximaal 150 kW, een 150 kW CCS-laadpunt of meer is dan voldoende. De recente en duurdere e-tron GT heeft standaard 5 minuten nodig voor 100 km bij te laden, want slikt max 270 kW, dit wel aan een 350 kW CCS-laadpunt. Laadt men beide van 5% tot 80% heeft de e tron 55 ~30 minuten nodig. De e tron GT heeft dan ~22 minuten nodig. |
Test van 10% naar 80% batterijstand: 4 EVs worden tegelijk vergeleken, de Audi e-tron GT heeft wel dezelfde batterijtechniek aks de Porsche Taycan. Dus in de regel bijna idem. Maar de e tron GT is bijna 2 jaar later op de markt dan de Taycan.
Maar ook de oudjes Tesla model 3 en de e tron 55 SUV zijn erbij. https://www.youtube.com/watch?v=-3IF26OoKJ0&t De timer van de e-tron GT (linksboven) is oplopend en de referte. 1. Ioniq 5 : 18 minuten (71 kWh batterijpack) YT-link onderaan. 2. E-Tron GT : 19 minuten 3. Porsche Taycan: 21 minuten 4. Tesla Model 3: 23 minuten 5. E tron 55 : 26 minuten https://www.youtube.com/watch?v=9gxcukAhIAU En de Ioniq 5 ipv de Taycan |
Batterijpack ioniq 5 is 73 kWh
|
Tesla gaat blijkbaar ook samenwerken met BYD voor LFP-batterijmodules van het Blade-type.
Bron: https://teslamag.de/news/naechste-ak...rien-byd-39825 Vanaf Q2-2022 zou BYD die kunnen leveren, op compleet batterijpackniveau zouden die Blade-modules 140 Wh/kg halen, vandaag is dat nog 125 Wh/kg (cellen komen van CATL). De zware LFP (maar wel veel duurzamer, tot 4000 cycles) worden enkel gebruikt in de basisversies van Tesla-modellen 3 en Y made in China (CN-SR+, wagen weegt 1840 kg gemeten in Noorwegen) . Die wagens wegen dus ~120 kg meer als de basisversiemodellen met NMC of NMCA-packs made in USA/China, die sowieso altijd in de long range en performancemodellen zitten. Hier een artikel over de verschillen en vooruitzichten: Citaat:
|
Citaat:
https://nl.chargemap.com/tesla-supercharger-aalst.html 5A/5B en 6A/6B TESLA SUPERCHARGER CCS In werking Snel / 250KW / Gelijkstroom En vergeet niet desnoods de batterij extra te laten voorverwarmen (handleiding blz 151) ;-) als je nog wat meer haast hebt en de batterij nog relatief koud is. Citaat:
Citaat:
Ook een kritiek van Marc S op tripadvisor bevestigt dit, dus die service moet je er wel bij nemen. Wie weet is na die kritiek de service veel beter. :-) Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Eindelijk gaan de Ionity-laadpalen (en andere CCS-standaards?) ook naar plug and charge, zoals Tesla al bijna 8 jaar heeft.
Geen gefoemel met een laadkaart. Citaat:
|
Oplossing voor brandende Tesla's https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...xJ0-gm5JIEB44E
|
Citaat:
https://www.hln.be/autobedrijven/bmw...vaar~aa456661/ :-D |
Zouden ze sjoemeldiesels beter niet verbieden in ondergrondse garages?
Naast kankerverwekkende uitlaatgassen willen die ook wel eens regelmatig in de fik vliegen. Citaat:
|
Citaat:
De autobrand die ik had was in 1976 met een Simca 1000 s een benzine ....en dan was de schade heel miniem wat nieuwe bougiekabels en andere carburator . Uw schrijven is dus onzin van de hoogste rang. Auto branden van de laatste jaren bij fossiele verbranders daar is de oorzaak de gas die in de airco's gebruikt is ...."aardgas" |
De 9 Reacties van hln.be hier toch even plakken, sommige zijn wel raak, andere weer simpel maar niet ver van de waarheid. (en eentje is op zijn pietje getrapt, lol)
allemaal van 3 jaar geleden... Citaat:
Ik ben eigenlijk aan mijn 6e BMW toe (de 3 laatste allemaal zescilinders), de laatste is van 1989, en nu meer dan 32 jaar oud. Alleszins voor mij de laatste fossiel van BMW. En ik was toen zeker niet de enige die het niet veel minder dan heiligschennis vond dat BMW de eenheidsworst van de dieselhype ging volgen vanaf de 80ies, ipv hun focus verder te leggen enkel op benzinemotoren en die te optimaliseren. Aan de de turbobenzine waren ze immers ook bezig geweest (2002 Turbo, 1974-1976) Citaat:
|
Citaat:
|
De nieuwe ionity superchargers bij Living Tomorrow in Vilvoorde eens gaan proberen.
4 stuks, 350 KW elk. Mijn Tesla 3 zou normaal a rato van een 150 KW moeten kunnen zuipen. Met veel moeite geraakte hij aan 65 kW, grootste deel van de tijd rond 59-60. Dus toch een dik half uur moeten tanken voor een halve batterij. Ziedaar dus het verschil tussen advertenties en de realiteit. |
Citaat:
Citaat:
Als Ionity-palen een Tesla detecteren wie weet gaan ze dan hun vermogen begrenzen. Of wie weet had je gewoon pech. ;-) |
Zo laden 70% van de Nederlandse EV-eigenaars hun EV bij.
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De mensen met een oprit of een parkeermogelijkheid voor hun huis zullen wel in de meerderheid zijn. Ook rijhuizen hebben dikwijls die mogelijkheid. Citaat:
|
Citaat:
2 keer per dag zelfs. |
Citaat:
Nog eentje in de Franse taal: https://youtu.be/C0u8T56uId0?t=385 Nog een beetje blijven kijken, begin bij 5% batterijstand, na half minuutje conditioning en dus snel oplopend vanaf 132 kWh is de 250/251 kW piek al bereikt en houdt minstens tot 20% aan, ik zie nog altijd 222 kW bij 27% batterijstand. (hangt natuurlijk van enkele parameters af, maar op een minuutje steekt het nu ook niet) +34 kWh in 10 minuten zei de bestuurder. Dat is pakweg 200 km erbij. Dus zeldene uitzonderingen op de regel bevestigen de regel. Met een laadstation of laadpaal kan altijd wat mis gaan, maar dat kan ook aan de energietoevoer liggen of wat anders. Daar zijn ook YT-videos van. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be