![]() |
De pijpleiding die Vlaaderen splijt ...
De pijpleiding die Vlaanderen splijt, een pijpleiding in de achtertuin?
De petrochemie wil groeien ... |
De petrochemie zal groeien, en/of verhuizen.
Kunnen ze in een of ander verreweggistan hun ding doen. Maar wat het artikel niet vermeld is dat die pijpleidingbundel verdomd veel weg, spoor en waterweg transport kan vervangen met een veel kleinere energiehonger. |
Er liggen toch al pijpleidingen naar het Ruhrgebied. Kunnen ze de nieuwe er niet gewoon naast leggen ?
|
Citaat:
En anders, als we dan toch milieu en high tech gelijk willen schakelen. Musks "Boring company" kan gerust een tunnel voor al die buizen boren. Zonder boven de grond iets te verstoren. |
Citaat:
Inderdaad,een "netwerk" van "mega-tunnels" specifiek bedoeld voor dergelijke transporten zou een NUTTIGE infrastruktuur zijn...geholpen door het feit dat we in een zeer aardbevingsarm gedeelte van de wereld leven en dat de technologie sedert de kanaaltunnel alweer 30 jaar geleden echt wel gevorderd is....Niet bij ons echter..... |
Citaat:
|
Citaat:
...met technologie die reeds als wat verouderd mag beschouwd worden.... |
Citaat:
Kwestie, de buizen die tussen Antwerpen en Mofrikaans industriegebied zouden liggen, is dat niet de bedoeling dat die zelfs gasdicht zouden zijn? |
Apropos tunnel, de Prufrock 2 tunnelboormachine kwam vandaag in het nieuws.
https://www.teslarati.com/elon-musk-...frock-2-video/ Snelheid tot 7 miles (+11 km) per dag, en dat voor een grote tunnel. Ook de grootte van een voetganger/fietser-tunnel, zoals er al heel veel liggen in de steden, is al ruim groot genoeg. Citaat:
|
Citaat:
Het probleem is de kostprijs. Met zo'n mol moet men namelijk ook direct een betonnen draagtunnel aanleggen. Kost prijs met dat systeem 500 000€ per meter in niet versteende bodem. Voor 130 000 meter komt dat dus op 75 000 000 000€, zonder de pijpleidingen. En de snelheid is slechts enkele tientalle meters per 24U. Daarnaast liggen de kosten voor onderhoud en nazicht veel hoger. |
Citaat:
De kleinste mol voor lange afstanden, heeft een diameter van 5 meter, men spreekt dus direct over 215 875m³ grond die moet worden afgevoerd, meer dan 14 500 vrachtwagens per dag. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie hoe lang het duurt om 2 waterbuizen in de grond te steken over 1 km...en die liggen maar op een meter diepte. Citaat:
|
Citaat:
Maar er zijn ondertussen alvast kleinere uitvoeringen dan 5 meter. bvb 12 voet of 3,6 meter. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Heeft Vlaanderen interesse? :-D
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Het is wel duidelijk dat in Vlaanderen geen enkel groot project van Logistiek/industrieel belang meer mogelijk is wegens de bevolkingsdichtheid...Tevens is het onteigenen van letterlijk honderduizenden percelen,en het realiseren van alle wettelijke omgevingsgerelateerde studies en toelatingen een feitelijke onmogelijkheid geworden...
Dat impliceert mogelijk dat er geen toekomst meer is.We liggen waar we liggen en we zien dagelijks op onze wegen de gevolgen van een doorgangszone van verkeer te zijn in Westelijke Europa... De taks die vrachtwagens betalen de laatste jaren heeft zeker al de financiele consequenties ervan weggenomen,maar de logistieke consequenties blijven bestaan.Namelijk dat er in Vlaanderen,ondanks de aanwezigheid van een van de grootste haven- en aanliggende industriecomplexen op de planeet,een groeiend probleem is het "achterland" te bereiken wegens de immense bevolking die "in de weg" woont..... enter.....de tunnel technologie..... Duur? jazeker. Maar hoe duur zal het blijken te zijn als onze economie niet alleen niet meer KAN groeien (misschien nog aanvaardbaar als het om te verplaatsen volumes gaat) maar riskeert door het transportdilemma te krimpen wegens verplaatsing naar elders? (eerst in volume,dan in geld) onaanvaardbaar! |
Citaat:
De kleine niet bemande mollen zijn slechts geschikt voor kleine honderd meters. Die van minder dan 5meter diameter slechts voor slechts een paar km meter. We spreken over meer dan 130km Trouwen een tunnel met diameter 3.6m over een lengte van 130km is nog steeds 1 322 568m³ of 88 172 vrachtwagens grond die je kwijt moet geraken. |
Citaat:
|
Citaat:
En er liggen zeer lange NAVO pijpleidingen onder heel Europa. Dus ook daar is niks speciaals aan. Eneuh, de meesten hiervan zijn gelegd met tunnel-technieken uit de jaren 60-80. Citaat:
Maar als dat zo is met de huidige stand van zaken, dan moet je elke paar 100m maar een put graven om de volgende mol te lanceren. Geen grote, diepe gracht door heel Vlaanderen. En natuurlijk de TBM makers kunnen ook een lange afstandsvariante bouwen nietwaar. Citaat:
Citaat:
En aan de in/uitgang, die je aan een kade langs een grotere waterloop voorziet, kan je de afgevoerde grond in een binnenschip laden. Dat is in 1 keer een stuk praktischer. Alternatief is de trein. Moet je gewoon de uitgang voorzien aan een overslagpunt. En laat de haven van Antwerpen nu beschikken over zowel waterwegen als treinsporen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik had het even over die machine van de Boring Cie omdat maddox daarover wat postte. Citaat:
|
Citaat:
Aan die logica denk je niet? https://www.getlinkgroup.com/en/our-...hannel-tunnel/ ![]() En wat de winst met waterdichtheid te maken heeft? lol. Enkele oude zeecijfers - kabels/pijpleidingen betreft Be via: Citaat:
Die zal alvast zo goedkoop mogelijk aangelegd worden, en dat zal alvast een combinatie van graven en boren zijn. Oenen zijn het zeker niet. :-D |
Citaat:
De NATO-pijpleidingen liggen slechts op beperkte plaatsen in tunnels. Citaat:
Die gebeurd vanop afstand met een kabel en de mol trek ook de tunnelmantel met zich mee. Citaat:
Citaat:
1m³ zand weegt +/- 1 500kg. Een transportband van 1.5m breed en 1 000m lang heeft dus een laad vollume van +/- 1 000m³, een gewichtbelasting van +/- 1 500 ton. De afvoersnelheid van de eerste transportband moet hoger liggen dan de grondverzetting van de gebruikt mol. Elke daarna geplaatste transportband moet een gelijke of net iets snellere afvoersnelheid hebben dan de voorgaande transportband. Dat is dus allemaal geen probleem. Het probleem is de afvoer na de transportbanden. Nu, niet direct de afvoermogelijkheden, maar de plaats waar de uitgegraven grond moet gedumpd worden. Vlaanderen heeft vandaag al een probleem om de afgegraven grond van de woningbouw en industriebouw kwijt te geraken. Ingeval van de leidingstraat spreken we over een breedte van 45m, een lengte van +130 000m en een hoogte van minimaal 0.60m. Ronde pijpleidingen en met tussen afstanden rekeninghoudend is dat nog zo'n 1 170 000m³ niet landbouwbruikbare grond die men kwijt moet geraken. Of een berg van +/-120m breed, 45m hoog en 650m lang.
De industrie wil het dus zo goedkoop mogelijk houden. Nu ja, die gaan zelf niet betalen voor de aanleg, dat mag de overheid doen, zij gaan de leidingen enkel huren als transportmiddel. En de pijpleidingstraat is geen noodzaak voor de petrochemie. Het is enkel een goedkoper transportmiddel dan de andere transportmiddelen. En het is een minder arbeidsintensief transportmiddel, waardoor de industrie minder behoefte heeft aan laag geschoolde werknemers, minder administratieve nodige heeft, er minder controle door derde kan uitgevoerd worden en ze minder afhankelijk is van opgelegde transportveiligheden. De pijpleidingstraat aanleggen, veroorzaak dus dat er minder werkgelegenheid is. Niet alleen in de transport, maar ook in de olie-industrie, in de onderhoudsinstrudrie, in de vrachtwagen-industrie, en alles wat indirect is gekoppeld aan de transportwereld. De vraag is dus niet of de Belgische en Vlaamse overheden de petrochemie willen behouden, als die kon verhuizen was ze allang verhuisd, maar of de Belgische en Vlaamse overheden werkgelegenheid en natuur gaan opofferen voor de druk van de aandeelhouders van de petrochemie, die steeds meer winst eisen. |
Citaat:
Citaat:
De zeebodem is daarvoor dus omgewoeld geweest en dat is nu dus net iets dat de landbouwers niet willen met hun gronden. Voor die leidingen in zee, moest men geen bossen kappen, en dat is nu net iets dat wel moet voor de pijpleidingstraat, terwijl men bezig is dat er meer bossen moeten komen in Vlaanderen. En men spreekt binnen de politiek niet over een tunnel, maar over een afgraving van 45m breed over een lengte van +130km. Om je een idee te geven waarover men spreekt, 3 maal de E19 Antwerpen-Zaventem. |
Citaat:
Maar hey, we hebben nog een paar stukjes natuur over, laten we die dan maar opofferen en daar dan maar pijpleidingen leggen toch? |
Citaat:
Zoals er nog altijd het snode plan is om dwars door "het groene hart" (wat er nog van over is uiteraard)van West-Vlaanderen een extra bovengrondse hoogspanningsleiding richting Roeselare te leggen om "groene stroom" van de zeewindmolens te brengen naar de regio Zuid-West Vlaanderen waar men die "groene milieuvriendelijke niet-stinkende superpropere" stroom zelfs eventueel wel zou kunnen gebruiken.... briljant gewoon,briljant....de vooruitziendheid....:roll: |
Citaat:
![]() https://www.wsj.com/articles/brewery...oth-1462371340 |
Citaat:
Citaat:
Of toch wel? Citaat:
Citaat:
En dat is met 1983 tech. Citaat:
Natuurlijk zal er wel een of andere milieugroepering een excuus vinden om het tegen te houden. Maar als dat een probleem is voor u, dan kan ik een onderlosser aanbevelen. Plekken genoeg in zee diep genoeg. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het enige onze overheid moet doen is een paar voorwaarden stellen, zoals -fictief gestel- : Geen verstoring van landbouwgronden tot 8m diepte. Geen overheidssteun. Toch verminderen van de CO2 uitstoot, op eigen kosten. Citaat:
En dat we dan minder halfbezopen Oostblok-vrachtwagenchauffeurs op de Vlaamse wegen zien is een bonuspunt. En laag geschoolde werknemers, gooi die maar op de grote hoop, en vooral, importeer er geen meer, ook zo'n overheidsverantwoordelijkheid. Citaat:
|
Citaat:
Zo'n pijpleidingenstraat heeft echter ook een impact op het klimaat en het milieu, ook op de waterhuishouding. De stelling dat zo'n pijpleidingenstraat voor minder CO uitstoot zorgt is een fabel. Dergelijke leidingen worden immers dagelijks gecontroleerd en de eerste controle gebeurd vanuit de lucht met helikopers. De tweede met alle terreinvoertuigen voertuigen. Daarnaast verbruiken de pompen die voor de doorstroming zorgen ook energie. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar mij lijkt. gewoon wat moderne technologie zoals debiet en drukmeters, gas-sensoren en nog wat meer van dat voor mij dagelijks spul iets gemakkelijker om in tunnels de boel in de gaten te houden. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om de 6 maanden word er een controle uitgevoerd met diepte meting om verzakkingen op te volgen en om na te kijken of de vereiste hoeveel aarde boven de tunnel of leiding nog aanwezig is. Debiet en drukmeters, gas-sensoren en andere controle middelen moeten zelf ook regelmatig gecontroleerd worden. Citaat:
Bij dergelijke energietransporten is er steeds een verlies aan energie. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ja, controlemiddelen moeten ook gecontroleerd worden. In de meeste gevallen noem ik dat data vergelijken. Trends in grafiekvorm interpreteren en regelmatig ijken.(afhankelijk van type sensor, sonde en nauwkeurigheid) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vanuit de haven van Antwerpen alleen al 57 verschillende productpijpleidingen. Deze geeft je info over bestaande industriele leidingstraten vanuit Antwerpen Haven. https://www.portofantwerp.com/nl/pijpleidingen RUP Leidingstraat Herentals – Ham. https://mer.lne.be/merdatabank/uploa...kennis2097.pdf Dit rapport geeft enkele reden en omstandigheden, waarom nieuwe leidingstraten niet naast bestaande leidingenstraten kunnen of mogen gelegd worden Tel daar de leidingen van de nutsvoorzieningen nog eens bij en je weet direct waarom men nieuwe trajecten moet uitwerken. Verkondigen dat al die pijpleidingen geen impact op de omgeving hebben en dat niemand er iets van merkt, is onzin. Pijpleidingen zijn zelfs vaak de oorzaak waarom men op sommige plaatsen geen bouwvergunning krijgt. Pijpleidingen zijn vaak de oorzaak van het kappen van bossen, waardoor wateroverlast ontstaat. Pijpleidingen zijn vaak de oorzaak van grondverzakkingen. Pijpleidingen zijn vaak de oorzaak van bodemvervuiling en grondwatervervuiling. Pijpleidingen zijn vaak de oorzaak waarom sommige brandgangen en verharde paden in bossen en natuur gebieden totaal geen steek houden, die dan enkel door dienstvoertuigen mogen gebruikt worden. Pijpleidingen zijn vaak de oorzaak waarom je in sommige velden lange rechte zandpaden tegenkomt, die velden om een dwaze manier doorsnijden en zelden gebruikt worden door landbouwers. Pijpleidingen waren de oorzaak waarom men de verbreding en uitdieping van het Albertkanaal meer dan 40 jaar heeft uitgesteld. Pijpleidingen zijn vaak de oorzaak waarom sommige wegen en bruggen niet toegangelijk zijn voor zwaar verkeer, terwijl die wegen en bruggen net voor ontlasting van dorpskernen zouden zorgen. |
|
Citaat:
|
Citaat:
Tunnels kan men veel dieper leggen en men kan in die tunnels veel makkelijker en beter controle en onderhoud uitvoeren op de leidingen. En men kan ze uitgraven zonder enige impact voor de omgeving. Alleen ligt het prijskaartje voor zo'n tunnel te hoog voor de industrie. |
Citaat:
De industrie mag dan zelf kiezen. Wat is rendabeler. Tunnels met leidingen in, of een heel mediacircus dat de industrie een hoop gezever kan opleveren. Onze glorieuze leiders hebben de medfia heel hard nodig om de blunders en kemels te omfloersen. |
Citaat:
Rond de pijpleidingstraat is het de Vlaamse overheid die de regels bepaald. Ben dus benieuwd of die op dezelfde wijze gaat handelen en bepalen als voor de woningbouw en de gascentrales. Maar ik vrees dat de Vlaamse overheid gaat kiezen voor het aanbrengen van grote littekens in het laatste beetje natuur en landbouw dan ons in Vlaanderen nog rest. |
Het valt mij op dat er weinig gesproken wordt over de invloed op het milieu.
Die leidingstraat wordt 45 meter breed. Pal door het nationaal park hoge kempen. Als ik het goed heb is een van de mogelijke plaatsen het Essersbos waar men zo een heibel over gemaakt heeft. Die 45 meter breedte die men daar bomen moet kappen zijn plots niet meer belangrijk? Die 45 meer breed waar geen bomen meer mogen groeien zijn ook niet belangrijk? Dat natuurpark doormidden klieven met een 45 meter brede doorgang waar geen enkele boom meer mag groeien is niet belangrijk? Maar een gans industrieterrein in Maasmechelen moet wel verdwijnen voor de natuur. Twee maten en gewichten? De Antwerpse internationale petrochemie <=> de Limburgse plaatselijke industrie. Wie van de twee hierboven vernoemd zou het meest belastingen betalen in dit land en de aanleg van die leidingstraat gaan bekostigen? Wie gaat voor compensatie zorgen omdat een deel van het spartacusplan niet kan uitgevoerd, omdat het moet wijken voor de leidingstraat? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be