Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   2027 verplicht elektrische wagen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261547)

Universalia 2 november 2021 12:25

2027 verplicht elektrische wagen?
 
Enkele kranten blokletterden al dat je voor 2027 best al voor de aanschaf van een elektrische wagen gaat.

Dan denk ik: deelt men ergens geld uit?

Mensen die niet in de mogelijkheid zijn om een oplader te installeren in hun mogelijke garage, hoogbouwbewoners bijvoorbeeld wat moeten die doen, oplader op straat gaan zoeken? :|

De meeste toonzalen voor wagens leren dat de elektrische modellen verschrikkelijk duur zijn.

Miste ik een regel of zie ik dat helemaal verkeerd? :|

p.s.

Bovenstaande is wel een voorstel van Lydia Peeters (Open Vld) met de woorden: "tegen die tijd zijn die wagens (elektrische dus) als de wagens op brandstof"

Het klimaatakkoord zal hierbij wel een rol spelen. :roll:

Micele 2 november 2021 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9805266)
Miste ik een regel of zie ik dat helemaal verkeerd? :|

Je ziet dat helemaal verkeerd.

Kan het zijn dat je liever wereldvreemd wil doen?

Universalia 2 november 2021 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805337)
Je ziet dat helemaal verkeerd.

Kan het zijn dat je liever wereldvreemd wil doen?

Ik miste dus ergens een regel?

In de nieuwsuitzendingen van de dag van vandaag is het onderwerp ook al meermaals aangesneden.

Wereldvreemd doen?

Dus moet ik die eens lezen??

Citaat:

Met een duidelijke stelling over hoe aan politiek te doen, en uitgaande van een analyse van de nieuwe wereldorde, bepleiten de auteurs een progressieve politiek op meerdere schalen.

Micele 2 november 2021 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9805615)
Ik miste dus ergens een regel?

In de nieuwsuitzendingen van de dag van vandaag is het onderwerp ook al meermaals aangesneden.

Wereldvreemd doen?

Dus jij kent de prijzen van electrische wagens in 2027?
Vertel eens.

Ik denk dat je de huidige prijzen nog niet eens beseft, en dan meen ik de totale kost na pakweg 8 jaar rijden.
En geen appelen met peren vergelijken.

VW ID.3
https://www.autogids.be/model-type-j...022/prijs.html

Volkswagen ID.3 58 kWh 107kW Pro € 37.225
Elektrisch Automatisch 146 pk

Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Pro Performance € 38.815
Elektrisch Automatisch 204 pk

Volkswagen ID.3 77 kWh 150kW Pro S € 42.855
Elektrisch Automatisch 204 pk

VW Golf VIII
https://www.autogids.be/model-type-j...022/prijs.html

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 110kW Life Business Premium DSG € 36.125
Diesel 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 147kW GTD DSG Prijs: ?
Diesel 200 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 1.5 eTSI 110kW Life Business DSG € 34.290
Benzine 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TSI 180kW GTI DSG € 40.955
Benzine Handm versn dub koppeling en autom modus 245 pk

chris k 2 november 2021 20:52

Men gaat eerst het afschakel plan nog eens testen deze winter ....met de hulp de EV 's die overdag hun batterij "ver" leeg gereden hebben (vertegenwoordigers zijn honderden km op de baan hé ) ....door hun batterij gebruiken als back up voor avond verbruik dan gaan die mensen nachts met de zonnecellen de batterijen terug opladen en dan kunnen de eigenaars met hun EV terug aan het werk ....het moderne sprookje van Anuna en Michele en ze leefden lang en gelukkig onder het toeziende oog van Tante Greta

Micele 2 november 2021 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9805640)
Men gaat eerst het afschakel plan nog eens testen deze winter ....met de hulp de EV 's die overdag hun batterij "ver" leeg gereden hebben (vertegenwoordigers zijn honderden km op de baan hé ) ....door hun batterij gebruiken als back up voor avond verbruik dan gaan die mensen nachts met de zonnecellen de batterijen terug opladen en dan kunnen de eigenaars met hun EV terug aan het werk ....het moderne sprookje van Anuna en Michele en ze leefden lang en gelukkig onder het toeziende oog van Tante Greta

Aha je bedoelt die 3% van de rijdende bevolking?

Werken die eigenlijk nog als ze 5 uren moeten rijden?

Werken die tijdens het rijden ofzo?

Moeten die niet eens op toilet of eens een pauze doen? Boterhammen bij en eten al rijdend in de wagen? :lol:

Jaja chrisje een degelijke EV die thuis kan laden kan elke morgen zo goed als volgeladen vertrekken.

Als ze onderweg eens een koffietje drinken en eens plassen en hun handen wassen niet vergeten hé, en dan eens 15-20 minuten inpluggen.

En dat is al honderdmaal aangetoond.

Nee chrisje die laden gewoon aan 3,7 kW of 7,3 kW naargelang de wagenbatterij min of meer nog over heeft, en dat 's nachts aan een eenvoudig laadpunt dat pakweg 1000 € kost of mss 1300 € alles inbegrepen maar dan heb je al een slimme met load balancing.
https://jaimy.be/nl/service/lp/laadp...B&gclsrc=aw.ds


Pssst als vertegenwoordigers de ganse dag rijden zullen die wel goed slapen 's nachts?

maddox 2 november 2021 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805623)
Dus jij kent de prijzen van electrische wagens in 2027?
Vertel eens.

Ik denk dat je de huidige prijzen nog niet eens beseft, en dan meen ik de totale kost na pakweg 8 jaar rijden.
En geen appelen met peren vergelijken.

VW ID.3
https://www.autogids.be/model-type-j...022/prijs.html

Volkswagen ID.3 58 kWh 107kW Pro € 37.225
Elektrisch Automatisch 146 pk

Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Pro Performance € 38.815
Elektrisch Automatisch 204 pk

Volkswagen ID.3 77 kWh 150kW Pro S € 42.855
Elektrisch Automatisch 204 pk

VW Golf VIII
https://www.autogids.be/model-type-j...022/prijs.html

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 110kW Life Business Premium DSG € 36.125
Diesel 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 147kW GTD DSG Prijs: ?
Diesel 200 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 1.5 eTSI 110kW Life Business DSG € 34.290
Benzine 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus

Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TSI 180kW GTI DSG € 40.955
Benzine Handm versn dub koppeling en autom modus 245 pk

De enige elektrische wagen die ik wil betalen is de Dacia Spring, maar die heeft niet wat ik nodig vind voor een wagen.
Oftewel, ook die betaal ik niet.

Micele 2 november 2021 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9805658)
De enige elektrische wagen die ik wil betalen is de Dacia Spring, maar die heeft niet wat ik nodig vind voor een wagen.
Oftewel, ook die betaal ik niet.

Dat weet ik.

Ik wou gewoon ook eens de prijzen geven van de benzine en dieselwagens die bij ons in de buurt in de showroom staan.

Het scheelt nauwelijks van een vergelijkbare EV die bovendien nog wat ruimer is. En als je weet dat je geen BIV en geen wegentaks moet betalen is die al goedkoper na 1 jaar.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9805266)
De meeste toonzalen voor wagens leren dat de elektrische modellen verschrikkelijk duur zijn.

Miste ik een regel of zie ik dat helemaal verkeerd? :|

Ik was onlangs ook bij Skoda en een E-SUV van bijna 4,7 m de Enyaq met 80 kWh batterij en 204 pk was maar €4000 duurder vanafprijs dan een vergelijkbare Kodiaq 1,5 TSi met 150 pk, DSG natuurlijk.

Beide dezelfde Style versie.

Men mag ze gerust vergelijken met dit autogids-tool:
https://www.autogids.be/auto-kopen/a...rgelijken.html

Nam ik een krachtigere versie Kodiaq 2.0 TSi, dus 190 pk-benzine en AWD, dan scheelde het maar € 3000 maar dan had ik wel 2 E-motoren en 265 PK in de Enyaq.

Garry 3 november 2021 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9805266)
Enkele kranten blokletterden al dat je voor 2027 best al voor de aanschaf van een elektrische wagen gaat.

Dan denk ik: deelt men ergens geld uit?

Mensen die niet in de mogelijkheid zijn om een oplader te installeren in hun mogelijke garage, hoogbouwbewoners bijvoorbeeld wat moeten die doen, oplader op straat gaan zoeken? :|

De meeste toonzalen voor wagens leren dat de elektrische modellen verschrikkelijk duur zijn.

Miste ik een regel of zie ik dat helemaal verkeerd? :|

p.s.

Bovenstaande is wel een voorstel van Lydia Peeters (Open Vld) met de woorden: "tegen die tijd zijn die wagens (elektrische dus) als de wagens op brandstof"

Het klimaatakkoord zal hierbij wel een rol spelen. :roll:

Ik sta in deze aan uw kant.

Ik heb al gezegd dat ik tegen dan een ezel ga kopen met een trekhaak aan zijn gat. Dat gaat nodig zijn als ge wil een caravan trekken want veel van die elektrische karren mogen op de kop af 750 kg/max. trekken. Dat is precies het zelfde dan dat ge met een citroën 2pk moogt trekken.

Nu, al dan niet mogen is nog niet het zelfde als kunnen of er voor geschikt zijn. Met een actieradius die al vrij beperkt is denk ik dat ge het trekken van een caravan compleet mag vergeten.

Stel je voor dat ge op een zwart weekend op weg bent naar de Costa del sol. Honderden km stoppen en vertrekken en al even grote files aan de her en der opgestelde laadpalen. Dat wordt gegarandeerd lachen.

Ik vraag mij eigenlijk af wie hier eigenlijk wereld vreemd is????????????

En hoeveel van die spijbel-apen stappen er straks weer niet aan de hand van hun ouders op het vliegtuig op weg naar hun skivakantie?

Zijn die wereldkenners al eens naar Tenerife geweest. Ik heb er de pest aan. Die vliegende, veel meer stinkende kisten dan al onze autootjes samen, zitten afgeladen vol met van dat soort spijbel-apen, of denken die wereldkenners misschien dat ze daarheen zwemmen.

En dat ministers, ook al hebben ze kleerkasten vol broeken versleten op een universiteit, niet van de slimste zijn, is ook algemeen geweten.

chris k 3 november 2021 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805647)
Aha je bedoelt die 3% van de rijdende bevolking?

Werken die eigenlijk nog als ze 5 uren moeten rijden?

Werken die tijdens het rijden ofzo?

Moeten die niet eens op toilet of eens een pauze doen? Boterhammen bij en eten al rijdend in de wagen? :lol:

Jaja chrisje een degelijke EV die thuis kan laden kan elke morgen zo goed als volgeladen vertrekken.

Als ze onderweg eens een koffietje drinken en eens plassen en hun handen wassen niet vergeten hé, en dan eens 15-20 minuten inpluggen.

En dat is al honderdmaal aangetoond.

Nee chrisje die laden gewoon aan 3,7 kW of 7,3 kW naargelang de wagenbatterij min of meer nog over heeft, en dat 's nachts aan een eenvoudig laadpunt dat pakweg 1000 € kost of mss 1300 € alles inbegrepen maar dan heb je al een slimme met load balancing.
https://jaimy.be/nl/service/lp/laadp...B&gclsrc=aw.ds


Pssst als vertegenwoordigers de ganse dag rijden zullen die wel goed slapen 's nachts?

De studie verantwoordelijken bij ons op het werk ....nu 2 soorten .

Die met benzine of cng werken nog projecten af <-> die met EV hun project is hoe geraak ik van aan de Kust tot Limburg ....waar ze ook moeten rijden en werken ....nadien terug naar de Kust .......laden kan je niet terwijl je werkt .

maddox 3 november 2021 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9806455)
De studie verantwoordelijken bij ons op het werk ....nu 2 soorten .

Die met benzine of cng werken nog projecten af <-> die met EV hun project is hoe geraak ik van aan de Kust tot Limburg ....waar ze ook moeten rijden en werken ....nadien terug naar de Kust .......laden kan je niet terwijl je werkt .

Laden is geen enkel probleem. Dat is gewoon een extra kost voor een project dan.

In het ergste geval, een gehuurde dieselgroep die overdag sla-olie verkachelt om de EV bestelwagens 's avonds terug te kunnen laten rijden.

Maar ik moet eerlijk toegeven, ik vond een 3 x 11u dag project op 75 km van huis zeer comfortabel. Net omdat mijn werkgever het idioot vond voor en na een werkdag van 11 nog een uur extra te besteden aan een vermoeiende rit. Dus een hotel voorzien had op 8 minuten van de werkplek.
En de klant betaalde met plezier daarvoor.

Weyland 3 november 2021 20:42

We zullen zien in 2027. Het is Fred Vanhoves favoriete jaar, overigens.

maddox 3 november 2021 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9806467)
We zullen zien in 2027. Het is Fred Vanhoves favoriete jaar, overigens.

in 2027 is mijn ICE 10 jaar, en heeft die misschien 150 000km. Kan die normaal nog een jaar of 7 verder.

De enige manier waarop de overheid me zou kunnen dwingen een EV te kopen is door brandstof te verbieden, en ik vraag me af hoe industriële alcohol verboden kan worden. Dat is gemakkelijk genoeg zelf te maken met genoeg eigen energie (gist, tijd en zonneboiler/paneel)

Mambo 3 november 2021 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9806463)
Laden is geen enkel probleem. Dat is gewoon een extra kost voor een project dan.

In het ergste geval, een gehuurde dieselgroep die overdag sla-olie verkachelt om de EV bestelwagens 's avonds terug te kunnen laten rijden.

Maar ik moet eerlijk toegeven, ik vond een 3 x 11u dag project op 75 km van huis zeer comfortabel. Net omdat mijn werkgever het idioot vond voor en na een werkdag van 11 nog een uur extra te besteden aan een vermoeiende rit. Dus een hotel voorzien had op 8 minuten van de werkplek.
En de klant betaalde met plezier daarvoor.

Wij hebben net een 21000v generator gekocht met drijfkracht op.

;-)

Micele 3 november 2021 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9806479)
Wij hebben net een 21000v generator gekocht met drijfkracht op.

;-)

En wij hebben een 380 kV hoogspanningslijn in de buurt. :roll:

Mambo 3 november 2021 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9806482)
En wij hebben een 380 kV hoogspanningslijn in de buurt. :roll:

Voel eens of er stroom opzit?

Garry 4 november 2021 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9806482)
En wij hebben een 380 kV hoogspanningslijn in de buurt. :roll:

tenzij ze morgen beginnen heel ons wegennet op te breken om dat te voorzien van stroom waarover de auto's kunnen rijden op inductie gaan die elektrische karren alleen maar veel gebruikt worden om op zondag naar de bakker te gaan.

Een zeer beperkte batterij er in, die veel minder zal wegen, om een korte afstand mee te overbruggen en voor het overige een inductie net. En dan, ongeacht nieuw of meer dan 4 jaar oud, jaarlijks naar de schouwing waar ze dan uw verbruiksmeter aflezen en doorgeven. Voor de rest tussentijdse facturen op basis van een schatting. Dat zou kunnen een oplossing worden, alleen hoe het dan gaat verlopen met buitenlands verkeer is nog een vraag.

maddox 4 november 2021 05:01

Een inductienet in de wegen, dat een paar 100kw kan pompen.
Mensen gaan nu al doodsbang om met het 5G netwerk, waarbij de vermogens in milliwatt uitgedrukt worden.

chris k 4 november 2021 06:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9806463)
Laden is geen enkel probleem. Dat is gewoon een extra kost voor een project dan.

In het ergste geval, een gehuurde dieselgroep die overdag sla-olie verkachelt om de EV bestelwagens 's avonds terug te kunnen laten rijden.

Maar ik moet eerlijk toegeven, ik vond een 3 x 11u dag project op 75 km van huis zeer comfortabel. Net omdat mijn werkgever het idioot vond voor en na een werkdag van 11 nog een uur extra te besteden aan een vermoeiende rit. Dus een hotel voorzien had op 8 minuten van de werkplek.
En de klant betaalde met plezier daarvoor.

De klant graag betalen ?....die klant is uiteindelijk U en mezelf en de rest van de mensen hier of Europa in sommige projecten .

En voor zo een rit daar een uur of 3 rondtoeren ( van alles bezien van wat is ideale lokatie ) en dan niet terug geraken -> snelladen is met sommige van die "krellen" soms 40 min stop dan werken intussen op laptop in auto is ergonomisch niet verantwoord

chris k 4 november 2021 06:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9806482)
En wij hebben een 380 kV hoogspanningslijn in de buurt. :roll:

En juist nieuwe kabels op de piloten geplaatst zoals in de omgeving van Peer ?

chris k 4 november 2021 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805647)
Aha je bedoelt die 3% van de rijdende bevolking?

Werken die eigenlijk nog als ze 5 uren moeten rijden?

Werken die tijdens het rijden ofzo?

Moeten die niet eens op toilet of eens een pauze doen? Boterhammen bij en eten al rijdend in de wagen? :lol:

Jaja chrisje een degelijke EV die thuis kan laden kan elke morgen zo goed als volgeladen vertrekken.

Als ze onderweg eens een koffietje drinken en eens plassen en hun handen wassen niet vergeten hé, en dan eens 15-20 minuten inpluggen.

En dat is al honderdmaal aangetoond.

Nee chrisje die laden gewoon aan 3,7 kW of 7,3 kW naargelang de wagenbatterij min of meer nog over heeft, en dat 's nachts aan een eenvoudig laadpunt dat pakweg 1000 € kost of mss 1300 € alles inbegrepen maar dan heb je al een slimme met load balancing.
https://jaimy.be/nl/service/lp/laadp...B&gclsrc=aw.ds


Pssst als vertegenwoordigers de ganse dag rijden zullen die wel goed slapen 's nachts?

Wil jij nog drinkbaar water hebben ? riolen zijn veel meer dan afvoeren van pis en kak en regenwater .

Wat zit er allemaal achter denk je .

https://www.vmm.be/water/projecten/impakt
https://www.vlm.be/nl/projecten/Pagi...osterbeek.aspx

Als je moest weten wat we daar allemaal van stalen genomen hebben en meetapparatuur ....allemaal om de natuur te helpen

Jantje 4 november 2021 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9805647)
Aha je bedoelt die 3% van de rijdende bevolking?

Werken die eigenlijk nog als ze 5 uren moeten rijden?

Werken die tijdens het rijden ofzo?

Moeten die niet eens op toilet of eens een pauze doen? Boterhammen bij en eten al rijdend in de wagen? :lol:

Jaja chrisje een degelijke EV die thuis kan laden kan elke morgen zo goed als volgeladen vertrekken.

Als ze onderweg eens een koffietje drinken en eens plassen en hun handen wassen niet vergeten hé, en dan eens 15-20 minuten inpluggen.

En dat is al honderdmaal aangetoond.

Nee chrisje die laden gewoon aan 3,7 kW of 7,3 kW naargelang de wagenbatterij min of meer nog over heeft, en dat 's nachts aan een eenvoudig laadpunt dat pakweg 1000 € kost of mss 1300 € alles inbegrepen maar dan heb je al een slimme met load balancing.
https://jaimy.be/nl/service/lp/laadp...B&gclsrc=aw.ds


Pssst als vertegenwoordigers de ganse dag rijden zullen die wel goed slapen 's nachts?

Deze zomer met de mobilhome naar Polen geweest, enkel dag op een andere plaats overnacht, deze winter rij ik naar Noorwegen, ga daar in de bossen wandelen en overnacht in de mobilhome.
En volgende zomer rij ik naar Bulgarij.

Ben nu dus bezig met uit te zoeken aan welke bomen er oplaadpunten groeien.

maddox 4 november 2021 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9806566)
De klant graag betalen ?....die klant is uiteindelijk U en mezelf en de rest van de mensen hier of Europa in sommige projecten .

Ik werk in de privé. En ja, als er een overheidsopdracht bijzit, dan betaald de belastingsbetaler.
Maar als de klant een paar €1000 bij moet betalen om het team van specialisten fris, wakker en ongefrustreerd effectief 11u op de site te hebben, dan heeft die daar weinig problemen mee.
En dat was de opzet van deze constructie, niet met een team toekomen dat na een urenlange rit over de Belgische filewegen al kregelig is.
Natuurlijk spreken we dan niet over een WC ontstoppen bij Tante Josefine.
Citaat:

En voor zo een rit daar een uur of 3 rondtoeren ( van alles bezien van wat is ideale lokatie ) en dan niet terug geraken -> snelladen is met sommige van die "krellen" soms 40 min stop dan werken intussen op laptop in auto is ergonomisch niet verantwoord
Ik begrijp dit niet goed. Kan u dat beter omschrijven waar dit stukje een aanvulling of tegenwerping is van mijn voorbeeld?

Garry 4 november 2021 23:44

:rofl:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9806575)
Deze zomer met de mobilhome naar Polen geweest, enkel dag op een andere plaats overnacht, deze winter rij ik naar Noorwegen, ga daar in de bossen wandelen en overnacht in de mobilhome.
En volgende zomer rij ik naar Bulgarij.

Ben nu dus bezig met uit te zoeken aan welke bomen er oplaadpunten groeien.

:rofl: al iets gevonden?

Micele 5 november 2021 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9806575)
Deze zomer met de mobilhome naar Polen geweest, enkel dag op een andere plaats overnacht, deze winter rij ik naar Noorwegen, ga daar in de bossen wandelen en overnacht in de mobilhome.
En volgende zomer rij ik naar Bulgarij.

Ben nu dus bezig met uit te zoeken aan welke bomen er oplaadpunten groeien.

Noorwegen ook? Je beseft niet eens dat iedereen hier nu weet dat je aan het liegen bent? :rofl:

Ben je niet beschaamd?

Bulgarije heeft geen electriciteit?

Ze hebben zelfs 160 snellaadpunten en 358 normale (=< 22 kW)

De Bulgaren hebben 1.515 BEV en 1032 PHEV die laden zeker aan die stopcontactbomen van jou.
Vraag eens aan die Bulgaren met een EV waar die hun EV laden.

Heeft uw mobilhome dan geen electriciteit nodig?

En Polen heeft 3.165 laadpunten waarvan zelfs 1.226 snellaadpunten.
Polen heeft nu 7.553 BEV en 7.903 PHEV die laden alvast aan kastanjebomen waar jantje van droomt.

Garry 5 november 2021 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9807188)
Noorwegen ook? Je beseft niet eens dat iedereen hier nu weet dat je aan het liegen bent? :rofl:

Ben je niet beschaamd?

Enkele jaren geleden voorgehad.

Ik was op weg naar Italië met de caravan achteraan. In Saverne autostrade af en er in Obena terug op richting Basel. Heel dit stuk geen tankstation, wel eentje in aanbouw dat nog niet in gebruik was. Maar geen probleem, op weg naar Basel kom je er nog twee tegen. Ik reed echter wel 's nachts. De eerste was niet open wegens verbouwingen. De tweede was al evenmin open. Dus pas tanken voorbij of in Basel.

Ik wens je veel succes in dergelijk geval met je elektrische kar.

Micele 5 november 2021 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9807190)
Enkele jaren geleden voorgehad.

Ik was op weg naar Italië met de caravan achteraan. In Saverne autostrade af en er in Obena terug op richting Basel. Heel dit stuk geen tankstation, wel eentje in aanbouw dat nog niet in gebruik was. Maar geen probleem, op weg naar Basel kom je er nog twee tegen. Ik reed echter wel 's nachts. De eerste was niet open wegens verbouwingen. De tweede was al evenmin open. Dus pas tanken voorbij of in Basel.

Ik wens je veel succes in dergelijk geval met je elektrische kar.

Dat heb ik ook al voorgehad met onze benzine, volgens mijn simpele navigatie zag ik dat er nog een tankstation lag op mijn afgelegen route (grensgebied Duitsland Frankrijk gewone weg), kwam ik daar aan was die toch niet gesloten zeker (was zondag), niet aan gedacht.

Had ik een EV had ik wel een huis of boerderij gevonden waar ik een paar uurtjes aan de stekker mocht.

Tja het is nu eenmaal ongeveer aangetoond dat gemiddeld meer ICE zonder brandstof vallen dan EVs zonder stroom:

QED: https://forum.politics.be/showthread.php?t=259603

Veel geluk dan met je plofkar.

Garry 5 november 2021 00:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9807191)
Dat heb ik ook al voorgehad met onze benzine, volgens mijn simpele navigatie zag ik dat er nog een tankstation lag op mijn afgelegen route (grensgebied Duitsland Frankrijk gewone weg), kwam ik daar aan was die toch niet gesloten zeker (was zondag), niet aan gedacht.

Had ik een EV had ik wel een huis of boerderij gevonden waar ik een paar uurtjes aan de stekker mocht.

Tja het is nu eenmaal aangetoond dat gemiddeld meer ICE zonder brandstof vallen dan EVs zonder stroom.

Ik denk dat gij 's nachts niet te veel bij een boerderij zult moeten gaan aankloppen, ge zult eerder een riek in uw kl.... krijgen dan een stopcontact om aan te hangen. Ge zult niet hoeven te zingen van " Daar gaat ze", 't zal eerder zijn van, " Daar staat hij."

Maar geen probleem hé, duwen is goed voor de fysiek immers.

Hoeveel verbruikt dat eigenlijk zo 's nachts met de lichten aan, radiootje op, Als het dan nog wat regent, ruitenwissers aan. Dat behoeft allemaal elektriciteit toch?

Micele 5 november 2021 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9807192)
Ik denk dat gij 's nachts niet te veel bij een boerderij zult moeten gaan aankloppen, ge zult eerder een riek in uw kl.... krijgen dan een stopcontact om aan te hangen. Ge zult niet hoeven te zingen van " Daar gaat ze", 't zal eerder zijn van, " Daar staat hij."

Jij hebt dat nooit gedaan hé.

Ik wel, ik had namelijk een simpele panne bij mijn BMW 2002, de koelslang schoot van de radiator af en ik verloor heel veel water. Ik kon niet anders dan snel het eerste huis vragen of ze nog warm water hadden om bij te vullen.

Ja, dat was een boerderij. Geen koud water he, warm.

Het was niet 's nachts, maar het was toch donker, rond 22h denk ik.

Aja de koelslang kreeg ik er zelf opgevezen, dat viel mee. Wel onder verlichtingspaal gestopt.

Garry 5 november 2021 01:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9807194)
Jij hebt dat nooit gedaan hé.

Ik wel, ik had namelijk een simpele panne bij mijn BMW 2002, de koelslang schoot van de radiator af en ik verloor heel veel water. Ik kon niet anders dan snel het eerste huis vragen of ze nog warm water hadden om bij te vullen.

Ja, dat was een boerderij. Geen koud water he, warm.

Probeer nog eens. :lol:

Ge weet wat ze zeggen hé van BMW (boecht met wielen). Ben je zeker dat het geen Lada was. Als je dat daarmee zou voor hebben zou ik nog zeggen.

Micele 5 november 2021 01:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9807192)
Hoeveel verbruikt dat eigenlijk zo 's nachts met de lichten aan, radiootje op, Als het dan nog wat regent, ruitenwissers aan. Dat behoeft allemaal elektriciteit toch?

Natuurlijk maar de grote batterij heeft daar ruim genoeg van.

Garry 5 november 2021 01:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9807194)
Jij hebt dat nooit gedaan hé.

Ik wel, ik had namelijk een simpele panne bij mijn BMW 2002, de koelslang schoot van de radiator af en ik verloor heel veel water. Ik kon niet anders dan snel het eerste huis vragen of ze nog warm water hadden om bij te vullen.

Ja, dat was een boerderij. Geen koud water he, warm.

Het was niet 's nachts, maar het was toch donker, rond 22h denk ik.

Aja de koelslang kreeg ik er zelf opgevezen, dat viel mee. Wel onder verlichtingspaal gestopt.

Tegenwoordig trek ik een iets lichtere caravan met de zelfde afmeting, 1800kg, en deze trek ik met de auto van mijn vrouw vanwege het betere rijcomfort, Citroën c5 Tourer dubbele uitlaat, automaat, 2.2 HDi, Vermogen 200 pk, Koppel 450 Nm, 225km/u topsnelheid. Verbruik toch wat minder dan mijn pikup. Nadeel, trekt enkel op de voorwielen.

Micele 5 november 2021 01:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9807199)
Tegenwoordig trek ik een iets lichtere caravan met de zelfde afmeting, 1800kg, en deze trek ik met de auto van mijn vrouw vanwege het betere rijcomfort, Citroën c5 Tourer dubbele uitlaat, automaat, 2.2 HDi, Vermogen 200 pk, Koppel 450 Nm, 225km/u topsnelheid. Verbruik toch wat minder dan mijn pikup. Nadeel, trekt enkel op de voorwielen.

Een degelijke EV kan ook een zware caravan trekken, maar moet dan wel om de ~200 km aan de snellaadpaal.
https://www.ad.nl/auto/mijn-tesla-tr...0-kg~a237422c/

Is ook geen probleem tenslotte rij je niet naar het werk met een caravan, maar ben je op vakantie, dus reizen niet racen.

De EV-pickup die einde volgend jaar uitkomt gaat alle alle sleurrecords breken, die mag 6.300 kg trekken.

Volgens deze bron zelfs 6500 kg:
https://ev-database.nl/auto/1250/Tes...ruck-Tri-Motor

Herr Flick 5 november 2021 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9806482)
En wij hebben een 380 kV hoogspanningslijn in de buurt. :roll:

ik zie u al naar daar lopen met krokodiellebekskes en een paar meter kabel,

Herr Flick 5 november 2021 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9806575)
Deze zomer met de mobilhome naar Polen geweest, enkel dag op een andere plaats overnacht, deze winter rij ik naar Noorwegen, ga daar in de bossen wandelen en overnacht in de mobilhome.
En volgende zomer rij ik naar Bulgarij.

Ben nu dus bezig met uit te zoeken aan welke bomen er oplaadpunten groeien.

En als je die gevonden hebt moet je je wel realiseren dat er nog 10 gasten voor u staan die ook hun sleurhut willen opladen.

Jantje 5 november 2021 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9807188)
Noorwegen ook? Je beseft niet eens dat iedereen hier nu weet dat je aan het liegen bent? :rofl:

Ben je niet beschaamd?

Bulgarije heeft geen electriciteit?

Ze hebben zelfs 160 snellaadpunten en 358 normale (=< 22 kW)

De Bulgaren hebben 1.515 BEV en 1032 PHEV die laden zeker aan die stopcontactbomen van jou.
Vraag eens aan die Bulgaren met een EV waar die hun EV laden.

Heeft uw mobilhome dan geen electriciteit nodig?

En Polen heeft 3.165 laadpunten waarvan zelfs 1.226 snellaadpunten.
Polen heeft nu 7.553 BEV en 7.903 PHEV die laden alvast aan kastanjebomen waar jantje van droomt.

Zoals ik reeds postte, ik ga niet naar steden, maar naar bossen en grote waters. Vaar rivieren af en beklim rotsen.

Mijn mobilhome dient dus niet om city trips te maken, dat doe ik wel met de trein en dan ga ik op hotel.

En ja, dan huur ik daar een EV. Die kan je immers aan de betere hotels opladen.
Maar dat is het nu juist, onze mobiele maatschappij lijkt wel uit twee werelden te bestaan.

En dat schijn jij nog steeds niet te kunnen vatten.

Maar trek het je niet aan, het is jou taak niet om te zorgen dat onze maatschappij mobiel blijft.

Citaat:

Zo zal iedereen vanaf januari 2029 verplicht worden om een elektrische wagen te kopen, tenminste als het een nieuwe wagen is. Voor tweedehandswagens werd vooralsnog geen datum afgeklopt. Deze kunnen vermoedelijk nog wat langer op benzine of diesel rijden. Tegen 2030 wordt er gemikt op 100.000 ‘semi-publieke laadequivalenten’. “De randvoorwaarden zoals laadpalen en capaciteit, zijn natuurlijk essentieel", zegt Vlaams minister van Milieu Zuhal Demir (N-VA) bij Terzake.
https://www.hln.be/nieuws/auto-s-ele...ee96d1a97d35b6

Maar zelfs zij die daar wel voor verantwoordelijk zijn, trekken hun kak al in en stellen hun verplichting al met 2 jaar uit en koppelen al voorwaarden aan de mogelijke invoering van de verplichting.

En let wel, het gaat enkel over nieuwe inschrijvingen, tweedehandsvoertuigen krijgen deze verplichting niet.

Het gevolg gaat zijn, dat veel mensen een nieuwe kleine goedkope EV gaan aanschaffen om rond de kerk te rijden en dat men een old-timer ICE gaat houden om grotere afstanden af te leggen.

Financieel gaat België echter een grote kater overhouden aan de elektrificatie van voertuigen, want de vele honderduizende buitenlanders die hier nu komen tanken, gaan weg blijven.

Veel EV-eigenaars leggen nu al zonnepanelen met opslagbatterijen centrales die niet aangesloten zijn op hte net en waar de staat dus geen taksen op kan innen.

Jantje 5 november 2021 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9807192)
Ik denk dat gij 's nachts niet te veel bij een boerderij zult moeten gaan aankloppen, ge zult eerder een riek in uw kl.... krijgen dan een stopcontact om aan te hangen. Ge zult niet hoeven te zingen van " Daar gaat ze", 't zal eerder zijn van, " Daar staat hij."

Maar geen probleem hé, duwen is goed voor de fysiek immers.

Hoeveel verbruikt dat eigenlijk zo 's nachts met de lichten aan, radiootje op, Als het dan nog wat regent, ruitenwissers aan. Dat behoeft allemaal elektriciteit toch?

Op boerderijen helpen ze je zelfs heel gemakkelijk.
Naast hun hulpvaardigheid bieden ze je vaak ook nog koffie en eten aan.
En zelfs een plaats om te overnachten.

En Micele heeft gelijk dat landbouw bedrijven je ook stroom aanbieden tegen betaling.
Doen veel landbouwbedrijven nu al voor mobilhomes.
Zeker in de toeritische centra, waar in de piekperiodes, landbouwbedrijven hun inkomsten verhogen door deze service aan te bieden aan mobilhome gebruikers.

Zolang je binnen de dicht bewoonde wereld en toeristische centra blijft en thuis een eigen stelplaats hebt, zijn er meer voordelen dan nadelen aan een EV.

Het is pas als je die bewoonde wereld verlaat, dat je problemen krijgt.

Problemen die een vriend van mij gedeeltelijk heeft opgelost door heel het dak van zijn elektrische funvan vol te leggen met zonnepanelen.
Maar die zijn zinloos in beboste omgeving.

Jantje 5 november 2021 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9807199)
Tegenwoordig trek ik een iets lichtere caravan met de zelfde afmeting, 1800kg, en deze trek ik met de auto van mijn vrouw vanwege het betere rijcomfort, Citroën c5 Tourer dubbele uitlaat, automaat, 2.2 HDi, Vermogen 200 pk, Koppel 450 Nm, 225km/u topsnelheid. Verbruik toch wat minder dan mijn pikup. Nadeel, trekt enkel op de voorwielen.

Nu, de trekcaravan is er uit aan het gaan.
Als kind zag ik in de zomer hele rijen sleurbaraken rijden, vandaag zie ik er nog amper.

Micele 5 november 2021 09:45

Het zal 2029 worden voor nieuwe wagens.

Enkel electrische krijgen hun inschrijving. :cheer: :cheer:

Bij de inschrijving van electrische tweehandswagens zal het wslk 2035 worden of ziets.

https://www.hln.be/nieuws/auto-s-ele...oord~afb87043/

Auto's elektrisch vanaf 2029 en verplichte renovatie vanaf 2023: Vlaamse regering bereikt klimaatakkoord

De Vlaamse regering heeft een klimaatakkoord bereikt. Dat werd bevestigd aan onze redactie. De goedgekeurde maatregelen zijn goed voor een hogere ambitie tegen 2030 en zouden garant staan voor een CO2-reductie met 40 procent. Het gaat onder meer over het verplicht renoveren van huizen, een verbod op aardgas (in nieuwbouwwoningen) en elektrische wagens.

AW 4 nov. 2021

Zo zal iedereen vanaf januari 2029 verplicht worden om een elektrische wagen te kopen, tenminste als het een nieuwe wagen is. Voor tweedehandswagens werd vooralsnog geen datum afgeklopt. Deze kunnen vermoedelijk nog wat langer op benzine of diesel rijden. Tegen 2030 wordt er gemikt op 100.000 ‘semi-publieke laadequivalenten’. “De randvoorwaarden zoals laadpalen en capaciteit, zijn natuurlijk essentieel", zegt Vlaams minister van Milieu Zuhal Demir (N-VA) bij Terzake.

Er komen ook meer groene bussen bij De Lijn en haar pachters.

Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Wie een woning van label E of lager aankoopt, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen. Wie al eigenaar is van een woning moet tegen 2030 het energielabel minstens naar D brengen. Daar krijgen eigenaars wel een renteloze lening tot 20.000 euro voor. Wie renoveert naar label C, B of A kan vanaf 2023 zelfs een lening krijgen met een negatieve rente (tot -1,5 procent) waardoor eigenaars zelfs premies kunnen ontvangen.

Daarbij zal aardgas verboden worden voor nieuwbouwwoningen. Vanaf 2023 al moet het minstens hybride zijn. In 2026 is het verplicht om een elektrische warmtepomp te gebruiken, volledig fossielvrij. Let wel, voorgaande maatregelen gelden enkel voor nieuwbouw.
[....]

Verplichte inspanning

Jambon spreekt over bijkomende klimaatmaatregelen, met inspanningen van alle sectoren, om de uitstoot tegen 2030 te verlagen met 40 procent in plaats van de 35 procent die werd afgesproken in het Vlaamse klimaatplan in 2019. Ter herinnering: Europa vraagt ons land om de CO2-uitstoot met 47 procent te verlagen tegen 2030.

Jambon maakt zich sterk dat de nieuwe maatregelen ambitie tonen, maar tegelijk haalbaar en betaalbaar blijven. “Dat is een kwestie van de juiste evenwichten vinden”, stelt hij. “Hoe kunnen we als klein land maximaal bijdragen aan de wereldwijde klimaatproblematiek, op zo’n manier dat het voor iedereen te rechtvaardigen is.”

- - - - - - -

Jantje 5 november 2021 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9807320)
Het zal 2029 worden voor nieuwe wagens.

Enkel electrische krijgen hun inschrijving. :cheer: :cheer:

Bij de inschrijving van electrische tweehandswagens zal het wslk 2035 worden of ziets.

https://www.hln.be/nieuws/auto-s-ele...oord~afb87043/

Auto's elektrisch vanaf 2029 en verplichte renovatie vanaf 2023: Vlaamse regering bereikt klimaatakkoord

De Vlaamse regering heeft een klimaatakkoord bereikt. Dat werd bevestigd aan onze redactie. De goedgekeurde maatregelen zijn goed voor een hogere ambitie tegen 2030 en zouden garant staan voor een CO2-reductie met 40 procent. Het gaat onder meer over het verplicht renoveren van huizen, een verbod op aardgas (in nieuwbouwwoningen) en elektrische wagens.

AW 4 nov. 2021

Zo zal iedereen vanaf januari 2029 verplicht worden om een elektrische wagen te kopen, tenminste als het een nieuwe wagen is. Voor tweedehandswagens werd vooralsnog geen datum afgeklopt. Deze kunnen vermoedelijk nog wat langer op benzine of diesel rijden. Tegen 2030 wordt er gemikt op 100.000 ‘semi-publieke laadequivalenten’. “De randvoorwaarden zoals laadpalen en capaciteit, zijn natuurlijk essentieel", zegt Vlaams minister van Milieu Zuhal Demir (N-VA) bij Terzake.

Er komen ook meer groene bussen bij De Lijn en haar pachters.

Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Wie een woning van label E of lager aankoopt, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen. Wie al eigenaar is van een woning moet tegen 2030 het energielabel minstens naar D brengen. Daar krijgen eigenaars wel een renteloze lening tot 20.000 euro voor. Wie renoveert naar label C, B of A kan vanaf 2023 zelfs een lening krijgen met een negatieve rente (tot -1,5 procent) waardoor eigenaars zelfs premies kunnen ontvangen.

Daarbij zal aardgas verboden worden voor nieuwbouwwoningen. Vanaf 2023 al moet het minstens hybride zijn. In 2026 is het verplicht om een elektrische warmtepomp te gebruiken, volledig fossielvrij. Let wel, voorgaande maatregelen gelden enkel voor nieuwbouw.
[....]

Verplichte inspanning

Jambon spreekt over bijkomende klimaatmaatregelen, met inspanningen van alle sectoren, om de uitstoot tegen 2030 te verlagen met 40 procent in plaats van de 35 procent die werd afgesproken in het Vlaamse klimaatplan in 2019. Ter herinnering: Europa vraagt ons land om de CO2-uitstoot met 47 procent te verlagen tegen 2030.

Jambon maakt zich sterk dat de nieuwe maatregelen ambitie tonen, maar tegelijk haalbaar en betaalbaar blijven. “Dat is een kwestie van de juiste evenwichten vinden”, stelt hij. “Hoe kunnen we als klein land maximaal bijdragen aan de wereldwijde klimaatproblematiek, op zo’n manier dat het voor iedereen te rechtvaardigen is.”

- - - - - - -

Een verplichting voor tweedehandswagens zal er nooit komen.
Die is ook zinloos, want na een tijd zullen er enkel nog de old-timers ICE zijn.

Want als er geen nieuwe ICE's verkocht worden, komen er ook geen meer op de tweedehandsmarkt.

Het volledige wagenpark is slechts voor 1/3 verantwoordelijk voor de CO uitstoot, men zal dus ergens anders moeten gaan zoeken om die 47% te halen.
En men kan die slechts gedeeltelijk bij de woningverwarming gaan halen, want op veel plaatsen is geowarmtewinning niet mogelijk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be