![]() |
2027 verplicht elektrische wagen?
Enkele kranten blokletterden al dat je voor 2027 best al voor de aanschaf van een elektrische wagen gaat.
Dan denk ik: deelt men ergens geld uit? Mensen die niet in de mogelijkheid zijn om een oplader te installeren in hun mogelijke garage, hoogbouwbewoners bijvoorbeeld wat moeten die doen, oplader op straat gaan zoeken? :| De meeste toonzalen voor wagens leren dat de elektrische modellen verschrikkelijk duur zijn. Miste ik een regel of zie ik dat helemaal verkeerd? :| p.s. Bovenstaande is wel een voorstel van Lydia Peeters (Open Vld) met de woorden: "tegen die tijd zijn die wagens (elektrische dus) als de wagens op brandstof" Het klimaatakkoord zal hierbij wel een rol spelen. :roll: |
Citaat:
Kan het zijn dat je liever wereldvreemd wil doen? |
Citaat:
In de nieuwsuitzendingen van de dag van vandaag is het onderwerp ook al meermaals aangesneden. Wereldvreemd doen? Dus moet ik die eens lezen?? Citaat:
![]() |
Citaat:
Vertel eens. Ik denk dat je de huidige prijzen nog niet eens beseft, en dan meen ik de totale kost na pakweg 8 jaar rijden. En geen appelen met peren vergelijken. VW ID.3 https://www.autogids.be/model-type-j...022/prijs.html Volkswagen ID.3 58 kWh 107kW Pro € 37.225 Elektrisch Automatisch 146 pk Volkswagen ID.3 58 kWh 150kW Pro Performance € 38.815 Elektrisch Automatisch 204 pk Volkswagen ID.3 77 kWh 150kW Pro S € 42.855 Elektrisch Automatisch 204 pk VW Golf VIII https://www.autogids.be/model-type-j...022/prijs.html Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 110kW Life Business Premium DSG € 36.125 Diesel 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TDI 147kW GTD DSG Prijs: ? Diesel 200 pk Handm versn dub koppeling en autom modus Volkswagen Golf VIII 5d 1.5 eTSI 110kW Life Business DSG € 34.290 Benzine 150 pk Handm versn dub koppeling en autom modus Volkswagen Golf VIII 5d 2.0 TSI 180kW GTI DSG € 40.955 Benzine Handm versn dub koppeling en autom modus 245 pk |
Men gaat eerst het afschakel plan nog eens testen deze winter ....met de hulp de EV 's die overdag hun batterij "ver" leeg gereden hebben (vertegenwoordigers zijn honderden km op de baan hé ) ....door hun batterij gebruiken als back up voor avond verbruik dan gaan die mensen nachts met de zonnecellen de batterijen terug opladen en dan kunnen de eigenaars met hun EV terug aan het werk ....het moderne sprookje van Anuna en Michele en ze leefden lang en gelukkig onder het toeziende oog van Tante Greta
|
Citaat:
Werken die eigenlijk nog als ze 5 uren moeten rijden? Werken die tijdens het rijden ofzo? Moeten die niet eens op toilet of eens een pauze doen? Boterhammen bij en eten al rijdend in de wagen? :lol: Jaja chrisje een degelijke EV die thuis kan laden kan elke morgen zo goed als volgeladen vertrekken. Als ze onderweg eens een koffietje drinken en eens plassen en hun handen wassen niet vergeten hé, en dan eens 15-20 minuten inpluggen. En dat is al honderdmaal aangetoond. Nee chrisje die laden gewoon aan 3,7 kW of 7,3 kW naargelang de wagenbatterij min of meer nog over heeft, en dat 's nachts aan een eenvoudig laadpunt dat pakweg 1000 € kost of mss 1300 € alles inbegrepen maar dan heb je al een slimme met load balancing. https://jaimy.be/nl/service/lp/laadp...B&gclsrc=aw.ds Pssst als vertegenwoordigers de ganse dag rijden zullen die wel goed slapen 's nachts? |
Citaat:
Oftewel, ook die betaal ik niet. |
Citaat:
Ik wou gewoon ook eens de prijzen geven van de benzine en dieselwagens die bij ons in de buurt in de showroom staan. Het scheelt nauwelijks van een vergelijkbare EV die bovendien nog wat ruimer is. En als je weet dat je geen BIV en geen wegentaks moet betalen is die al goedkoper na 1 jaar. Citaat:
Beide dezelfde Style versie. Men mag ze gerust vergelijken met dit autogids-tool: https://www.autogids.be/auto-kopen/a...rgelijken.html Nam ik een krachtigere versie Kodiaq 2.0 TSi, dus 190 pk-benzine en AWD, dan scheelde het maar € 3000 maar dan had ik wel 2 E-motoren en 265 PK in de Enyaq. |
Citaat:
Ik heb al gezegd dat ik tegen dan een ezel ga kopen met een trekhaak aan zijn gat. Dat gaat nodig zijn als ge wil een caravan trekken want veel van die elektrische karren mogen op de kop af 750 kg/max. trekken. Dat is precies het zelfde dan dat ge met een citroën 2pk moogt trekken. Nu, al dan niet mogen is nog niet het zelfde als kunnen of er voor geschikt zijn. Met een actieradius die al vrij beperkt is denk ik dat ge het trekken van een caravan compleet mag vergeten. Stel je voor dat ge op een zwart weekend op weg bent naar de Costa del sol. Honderden km stoppen en vertrekken en al even grote files aan de her en der opgestelde laadpalen. Dat wordt gegarandeerd lachen. Ik vraag mij eigenlijk af wie hier eigenlijk wereld vreemd is???????????? En hoeveel van die spijbel-apen stappen er straks weer niet aan de hand van hun ouders op het vliegtuig op weg naar hun skivakantie? Zijn die wereldkenners al eens naar Tenerife geweest. Ik heb er de pest aan. Die vliegende, veel meer stinkende kisten dan al onze autootjes samen, zitten afgeladen vol met van dat soort spijbel-apen, of denken die wereldkenners misschien dat ze daarheen zwemmen. En dat ministers, ook al hebben ze kleerkasten vol broeken versleten op een universiteit, niet van de slimste zijn, is ook algemeen geweten. |
Citaat:
Die met benzine of cng werken nog projecten af <-> die met EV hun project is hoe geraak ik van aan de Kust tot Limburg ....waar ze ook moeten rijden en werken ....nadien terug naar de Kust .......laden kan je niet terwijl je werkt . |
Citaat:
In het ergste geval, een gehuurde dieselgroep die overdag sla-olie verkachelt om de EV bestelwagens 's avonds terug te kunnen laten rijden. Maar ik moet eerlijk toegeven, ik vond een 3 x 11u dag project op 75 km van huis zeer comfortabel. Net omdat mijn werkgever het idioot vond voor en na een werkdag van 11 nog een uur extra te besteden aan een vermoeiende rit. Dus een hotel voorzien had op 8 minuten van de werkplek. En de klant betaalde met plezier daarvoor. |
We zullen zien in 2027. Het is Fred Vanhoves favoriete jaar, overigens.
|
Citaat:
De enige manier waarop de overheid me zou kunnen dwingen een EV te kopen is door brandstof te verbieden, en ik vraag me af hoe industriële alcohol verboden kan worden. Dat is gemakkelijk genoeg zelf te maken met genoeg eigen energie (gist, tijd en zonneboiler/paneel) |
Citaat:
;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een zeer beperkte batterij er in, die veel minder zal wegen, om een korte afstand mee te overbruggen en voor het overige een inductie net. En dan, ongeacht nieuw of meer dan 4 jaar oud, jaarlijks naar de schouwing waar ze dan uw verbruiksmeter aflezen en doorgeven. Voor de rest tussentijdse facturen op basis van een schatting. Dat zou kunnen een oplossing worden, alleen hoe het dan gaat verlopen met buitenlands verkeer is nog een vraag. |
Een inductienet in de wegen, dat een paar 100kw kan pompen.
Mensen gaan nu al doodsbang om met het 5G netwerk, waarbij de vermogens in milliwatt uitgedrukt worden. |
Citaat:
En voor zo een rit daar een uur of 3 rondtoeren ( van alles bezien van wat is ideale lokatie ) en dan niet terug geraken -> snelladen is met sommige van die "krellen" soms 40 min stop dan werken intussen op laptop in auto is ergonomisch niet verantwoord |
Citaat:
|
Citaat:
Wat zit er allemaal achter denk je . https://www.vmm.be/water/projecten/impakt https://www.vlm.be/nl/projecten/Pagi...osterbeek.aspx Als je moest weten wat we daar allemaal van stalen genomen hebben en meetapparatuur ....allemaal om de natuur te helpen |
Citaat:
En volgende zomer rij ik naar Bulgarij. Ben nu dus bezig met uit te zoeken aan welke bomen er oplaadpunten groeien. |
Citaat:
Maar als de klant een paar €1000 bij moet betalen om het team van specialisten fris, wakker en ongefrustreerd effectief 11u op de site te hebben, dan heeft die daar weinig problemen mee. En dat was de opzet van deze constructie, niet met een team toekomen dat na een urenlange rit over de Belgische filewegen al kregelig is. Natuurlijk spreken we dan niet over een WC ontstoppen bij Tante Josefine. Citaat:
|
:rofl:
Citaat:
|
Citaat:
Ben je niet beschaamd? Bulgarije heeft geen electriciteit? Ze hebben zelfs 160 snellaadpunten en 358 normale (=< 22 kW) De Bulgaren hebben 1.515 BEV en 1032 PHEV die laden zeker aan die stopcontactbomen van jou. Vraag eens aan die Bulgaren met een EV waar die hun EV laden. Heeft uw mobilhome dan geen electriciteit nodig? En Polen heeft 3.165 laadpunten waarvan zelfs 1.226 snellaadpunten. Polen heeft nu 7.553 BEV en 7.903 PHEV die laden alvast aan kastanjebomen waar jantje van droomt. |
Citaat:
Ik was op weg naar Italië met de caravan achteraan. In Saverne autostrade af en er in Obena terug op richting Basel. Heel dit stuk geen tankstation, wel eentje in aanbouw dat nog niet in gebruik was. Maar geen probleem, op weg naar Basel kom je er nog twee tegen. Ik reed echter wel 's nachts. De eerste was niet open wegens verbouwingen. De tweede was al evenmin open. Dus pas tanken voorbij of in Basel. Ik wens je veel succes in dergelijk geval met je elektrische kar. |
Citaat:
Had ik een EV had ik wel een huis of boerderij gevonden waar ik een paar uurtjes aan de stekker mocht. Tja het is nu eenmaal ongeveer aangetoond dat gemiddeld meer ICE zonder brandstof vallen dan EVs zonder stroom: QED: https://forum.politics.be/showthread.php?t=259603 Veel geluk dan met je plofkar. |
Citaat:
Maar geen probleem hé, duwen is goed voor de fysiek immers. Hoeveel verbruikt dat eigenlijk zo 's nachts met de lichten aan, radiootje op, Als het dan nog wat regent, ruitenwissers aan. Dat behoeft allemaal elektriciteit toch? |
Citaat:
Ik wel, ik had namelijk een simpele panne bij mijn BMW 2002, de koelslang schoot van de radiator af en ik verloor heel veel water. Ik kon niet anders dan snel het eerste huis vragen of ze nog warm water hadden om bij te vullen. Ja, dat was een boerderij. Geen koud water he, warm. Het was niet 's nachts, maar het was toch donker, rond 22h denk ik. Aja de koelslang kreeg ik er zelf opgevezen, dat viel mee. Wel onder verlichtingspaal gestopt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
https://www.ad.nl/auto/mijn-tesla-tr...0-kg~a237422c/ Is ook geen probleem tenslotte rij je niet naar het werk met een caravan, maar ben je op vakantie, dus reizen niet racen. De EV-pickup die einde volgend jaar uitkomt gaat alle alle sleurrecords breken, die mag 6.300 kg trekken. Volgens deze bron zelfs 6500 kg: https://ev-database.nl/auto/1250/Tes...ruck-Tri-Motor |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn mobilhome dient dus niet om city trips te maken, dat doe ik wel met de trein en dan ga ik op hotel. En ja, dan huur ik daar een EV. Die kan je immers aan de betere hotels opladen. Maar dat is het nu juist, onze mobiele maatschappij lijkt wel uit twee werelden te bestaan. En dat schijn jij nog steeds niet te kunnen vatten. Maar trek het je niet aan, het is jou taak niet om te zorgen dat onze maatschappij mobiel blijft. Citaat:
Maar zelfs zij die daar wel voor verantwoordelijk zijn, trekken hun kak al in en stellen hun verplichting al met 2 jaar uit en koppelen al voorwaarden aan de mogelijke invoering van de verplichting. En let wel, het gaat enkel over nieuwe inschrijvingen, tweedehandsvoertuigen krijgen deze verplichting niet. Het gevolg gaat zijn, dat veel mensen een nieuwe kleine goedkope EV gaan aanschaffen om rond de kerk te rijden en dat men een old-timer ICE gaat houden om grotere afstanden af te leggen. Financieel gaat België echter een grote kater overhouden aan de elektrificatie van voertuigen, want de vele honderduizende buitenlanders die hier nu komen tanken, gaan weg blijven. Veel EV-eigenaars leggen nu al zonnepanelen met opslagbatterijen centrales die niet aangesloten zijn op hte net en waar de staat dus geen taksen op kan innen. |
Citaat:
Naast hun hulpvaardigheid bieden ze je vaak ook nog koffie en eten aan. En zelfs een plaats om te overnachten. En Micele heeft gelijk dat landbouw bedrijven je ook stroom aanbieden tegen betaling. Doen veel landbouwbedrijven nu al voor mobilhomes. Zeker in de toeritische centra, waar in de piekperiodes, landbouwbedrijven hun inkomsten verhogen door deze service aan te bieden aan mobilhome gebruikers. Zolang je binnen de dicht bewoonde wereld en toeristische centra blijft en thuis een eigen stelplaats hebt, zijn er meer voordelen dan nadelen aan een EV. Het is pas als je die bewoonde wereld verlaat, dat je problemen krijgt. Problemen die een vriend van mij gedeeltelijk heeft opgelost door heel het dak van zijn elektrische funvan vol te leggen met zonnepanelen. Maar die zijn zinloos in beboste omgeving. |
Citaat:
Als kind zag ik in de zomer hele rijen sleurbaraken rijden, vandaag zie ik er nog amper. |
Het zal 2029 worden voor nieuwe wagens.
Enkel electrische krijgen hun inschrijving. :cheer: :cheer: Bij de inschrijving van electrische tweehandswagens zal het wslk 2035 worden of ziets. https://www.hln.be/nieuws/auto-s-ele...oord~afb87043/ Auto's elektrisch vanaf 2029 en verplichte renovatie vanaf 2023: Vlaamse regering bereikt klimaatakkoord De Vlaamse regering heeft een klimaatakkoord bereikt. Dat werd bevestigd aan onze redactie. De goedgekeurde maatregelen zijn goed voor een hogere ambitie tegen 2030 en zouden garant staan voor een CO2-reductie met 40 procent. Het gaat onder meer over het verplicht renoveren van huizen, een verbod op aardgas (in nieuwbouwwoningen) en elektrische wagens. AW 4 nov. 2021 Zo zal iedereen vanaf januari 2029 verplicht worden om een elektrische wagen te kopen, tenminste als het een nieuwe wagen is. Voor tweedehandswagens werd vooralsnog geen datum afgeklopt. Deze kunnen vermoedelijk nog wat langer op benzine of diesel rijden. Tegen 2030 wordt er gemikt op 100.000 ‘semi-publieke laadequivalenten’. “De randvoorwaarden zoals laadpalen en capaciteit, zijn natuurlijk essentieel", zegt Vlaams minister van Milieu Zuhal Demir (N-VA) bij Terzake. Er komen ook meer groene bussen bij De Lijn en haar pachters. Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Wie een woning van label E of lager aankoopt, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen. Wie al eigenaar is van een woning moet tegen 2030 het energielabel minstens naar D brengen. Daar krijgen eigenaars wel een renteloze lening tot 20.000 euro voor. Wie renoveert naar label C, B of A kan vanaf 2023 zelfs een lening krijgen met een negatieve rente (tot -1,5 procent) waardoor eigenaars zelfs premies kunnen ontvangen. Daarbij zal aardgas verboden worden voor nieuwbouwwoningen. Vanaf 2023 al moet het minstens hybride zijn. In 2026 is het verplicht om een elektrische warmtepomp te gebruiken, volledig fossielvrij. Let wel, voorgaande maatregelen gelden enkel voor nieuwbouw. [....] Verplichte inspanning Jambon spreekt over bijkomende klimaatmaatregelen, met inspanningen van alle sectoren, om de uitstoot tegen 2030 te verlagen met 40 procent in plaats van de 35 procent die werd afgesproken in het Vlaamse klimaatplan in 2019. Ter herinnering: Europa vraagt ons land om de CO2-uitstoot met 47 procent te verlagen tegen 2030. Jambon maakt zich sterk dat de nieuwe maatregelen ambitie tonen, maar tegelijk haalbaar en betaalbaar blijven. “Dat is een kwestie van de juiste evenwichten vinden”, stelt hij. “Hoe kunnen we als klein land maximaal bijdragen aan de wereldwijde klimaatproblematiek, op zo’n manier dat het voor iedereen te rechtvaardigen is.” - - - - - - - |
Citaat:
Die is ook zinloos, want na een tijd zullen er enkel nog de old-timers ICE zijn. Want als er geen nieuwe ICE's verkocht worden, komen er ook geen meer op de tweedehandsmarkt. Het volledige wagenpark is slechts voor 1/3 verantwoordelijk voor de CO uitstoot, men zal dus ergens anders moeten gaan zoeken om die 47% te halen. En men kan die slechts gedeeltelijk bij de woningverwarming gaan halen, want op veel plaatsen is geowarmtewinning niet mogelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be