Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het Stepdebat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261922)

Onzijdig 24 november 2021 14:22

Het Stepdebat

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters ( Open Vld) wil het gebruik reglementeren en de risico's beperken.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is gewonnen voor de invoering van een minimumleeftijd van 16 jaar wie met de step op de openbare weg wil.
Het organiseert ook rijopleidingen van twee uur voor beginners en raadt elke stepper aan om een helm te dragen.
De Morgen 20/11/2021

Wat is de plaats op de openbare weg?
Wat is de toegelaten maximale snelheid?
Wat met overtredingen en eventuele bekeuringen?
Hoe zit het met verzekeringen?
Zijn er technische normen waaraan zo een step moet voldoen?

Nog veel werk voor de minister zou ik zo zeggen.

Micele 24 november 2021 15:14

Politie Gent vat het samen:

https://www.politie.be/5415/vragen/v...voor-de-e-step

Onzijdig 24 november 2021 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9823595)

Thanks Micele :thumbsup:

maddox 24 november 2021 21:24

Mijn irritatie kwa steps ligt bij de deelsteps, die tegenwoordig als obstakel gebruikt worden op de Brusselse fiets en voetpaden.

Dadeemelee 24 november 2021 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9823595)

Het onderscheid zadel/geen zadel is volgens mij zinloos.

maddox 24 november 2021 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9823937)

Het is het wettelijke verschil tussen een step en een brommer. Niets meer, niets minder.

Verbazingwekkend nietwaar, met een enorm elite ambtenarenkorps onder leiding van vele uiterst bekwame politici.

Dadeemelee 24 november 2021 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9823943)
Het is het wettelijke verschil tussen een step en een brommer. Niets meer, niets minder.

Verbazingwekkend nietwaar, met een enorm elite ambtenarenkorps onder leiding van vele uiterst bekwame politici.

Maarja, wat is de logica daarechter? Een elektrische step zonder zadel is minder gevaarlijk? 8O

Micele 24 november 2021 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9823937)

Simpel met zadel is het geen step. ;-)

maddox 25 november 2021 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9823950)
Maarja, wat is de logica daarechter? Een elektrische step zonder zadel is minder gevaarlijk? 8O

De logica mag u opvragen bij de adviserende ambtenaren en de goedkeurende politici.

Maar ik zie een soortgelijke logica bij het verschil tussen ebikes en brommertjes klasse A alswel speedelecs en bromfietsen klasse B.

Het enige verschil tussen die types is het gashendel. Bij een brommertje is het aan een handvat draaien, bij een ebike/speedelec is het een set trappers. (jaja, vele van deze voertuigen kunnen prima rijden zonder kracht te zetten.)

Onzijdig 29 november 2021 23:28

Enkele maanden geleden kwam een jongetje van 10jaar die met een elektrische step op het voetpad reed plots van tussen twee geparkeerde auto's de openbare weg opgevlamd
Het was in een zone dertig en het kind had me niet gezien of horen aankomen. ( ik rijd hybride)
Gelukkig was het kind niet gewond maar ik had een ferme deuk in de auto.
Toen ik hem vroeg waarom hij zo plots de rijweg wou oversteken was het antwoord m'n vriendjes stonden aan de overkant.
Ben met de ouders gaan praten voor een eventuele regeling maar ze hadden geen familiale verzekering.
Mijn punt is: kinderen met een elektrische step zijn een gevaar op de openbare weg.
Daarom sta ik volledig achter het voorstel om een minimum leeftijd in te voeren.

Dadeemelee 29 november 2021 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9824068)
De logica mag u opvragen bij de adviserende ambtenaren en de goedkeurende politici.

Maar ik zie een soortgelijke logica bij het verschil tussen ebikes en brommertjes klasse A alswel speedelecs en bromfietsen klasse B.

Het enige verschil tussen die types is het gashendel. Bij een brommertje is het aan een handvat draaien, bij een ebike/speedelec is het een set trappers. (jaja, vele van deze voertuigen kunnen prima rijden zonder kracht te zetten.)

Ik heb een ebike. Van een serieus merk en je kan daarmee langs geen kanten rijden zonder trappen.
Zal wel weer gefoefel zijn.

N-Vb 30 november 2021 00:31

er gebeuren nogal wat ongevallen met steps,
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren,

maddox 30 november 2021 05:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9828596)
Ik heb een ebike. Van een serieus merk en je kan daarmee langs geen kanten rijden zonder trappen.
Zal wel weer gefoefel zijn.

Nope, je trapt gewoon krachteloos. Niks foefelen, en dat lukt even goed met een goedkope Decathlon Ebike als met een Strömer. De fiets gaat toch proberen de 25/45km/u te halen.

maddox 30 november 2021 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 9828600)
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren,

Waar ga je die dan zetten? Een metertje voor het voorwiel, zodanig mensen niet met step en al voorover kunnen kukelen?
Want da's het meest voorkomende, klein wieltje in een typisch putje in het fiets/voetpad, en die step stopt onmiddelijk. De mens erop niet...

Micele 30 november 2021 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb (Bericht 9828600)

En bij de fiets ook? :roll:

Ik citeer wikipedia:
Citaat:

Eigenschappen

Een aantal eigenschappen van de step komt overeen met de fiets, zoals wielgrootte en helling van de stuuras. Maar juist voor de step geldt dat de plankhoogte boven het wegdek belangrijk is. Op een goed ontworpen step kunnen langdurig snelheden van 30 km/u gehaald worden. Vanwege het lage zwaartepunt is een step stabieler dan een fiets.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Step

Blue Sky 30 november 2021 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9828707)
En bij de fiets ook? :roll:

Ik citeer wikipedia:

Dat is een factor, de wieldiameter is een andere. Hoe kleiner de wieltjes, hoe gevaarlijker.

Aurora_Borealis 30 november 2021 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9828638)
Nope, je trapt gewoon krachteloos. Niks foefelen, en dat lukt even goed met een goedkope Decathlon Ebike als met een Strömer. De fiets gaat toch proberen de 25/45km/u te halen.

Dat klopt dus niet. Ik heb zelf een speed-pedelec, maar de maximale ondersteuning van de elektrische motor is 300% van het lichaamseigen vermogen (in hoogste ondersteuningsstand).

Dus als je 400 W nodig hebt om pakweg 45 km/u aan te houden, dan levert de motor 300 W en moet je de resterende 100 W zelf trappen, dat is verre van krachteloos...

Om de batterij te sparen moet je al een lagere ondersteuning gebruiken, dus meestal trap ikzelf 175-200 W om 45 km/u te kunnen rijden.

Micele 30 november 2021 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9828751)
Dat is een factor, de wieldiameter is een andere. Hoe kleiner de wieltjes, hoe gevaarlijker.

Enkel op slechte wegen...

Dan neemt men best steps met grote wielen: https://www.steppenstore.com/type-st...t-grote-wielen

Nog niet stabiel genoeg? OK dan den deze :-D

https://www.expert-in-actie.nl/fatmax-e-step/

Dadeemelee 30 november 2021 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9828638)

In ‘turbo’ stand is de verhouding zelf geleverd vermogen tot totaal nog altijd 1/3.

maddox 30 november 2021 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9828760)
Dat klopt dus niet. Ik heb zelf een speed-pedelec, maar de maximale ondersteuning van de elektrische motor is 300% van het lichaamseigen vermogen (in hoogste ondersteuningsstand).

Dus als je 400 W nodig hebt om pakweg 45 km/u aan te houden, dan levert de motor 300 W en moet je de resterende 100 W zelf trappen, dat is verre van krachteloos...

Om de batterij te sparen moet je al een lagere ondersteuning gebruiken, dus meestal trap ikzelf 175-200 W om 45 km/u te kunnen rijden.

Dat is een systeem met koppel sensor, het duurdere dus. Niet alle systemen zijn zo. Integendeel.

Ik kan u gerust een systeem -officieel gekocht en aan alle regels voldoende - onder uw fiets schroeven, waarbij alleen het ronddraaien van de trappers tegen een traptempo van een 90 jarige bomma het volledige vermogen van de motor loslaat.

En ja, dat vreet accuvermogen.
Voor mezelf is dat het verschil tussen 90 km lammekloot rijden en 400km eco ondersteund rijden. (mijn ligtrike heeft een idioot grote accu)

maddox 30 november 2021 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9829396)
In ‘turbo’ stand is de verhouding zelf geleverd vermogen tot totaal nog altijd 1/3.

Hangt van het systeem af, en de programmatie.
Als u herprogrammeren binnen het wettelijk kader foefelen noemt , dan ja, dan is dat met gefoefel.

De wetgeving is duidelijk. Ebikes zijn beperkt tot 250W (nominaal of piek is niet uitgelegd), en die motor mag alleen helpen als er getrapt wordt. Oftewel als een input sensor een puls meet binnen een redelijke termijn.
Dat een persoon alleen maar in het ijle trapt maakt niet uit voor de wet.
Speedelecs zijn minder beperkt in vermogen (4Kw dacht ik), maar zijn aan dezelfde regels gebonden.

Dadeemelee 30 november 2021 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9829426)
Dat is een systeem met koppel sensor, het duurdere dus. Niet alle systemen zijn zo. Integendeel.

Ik kan u gerust een systeem -officieel gekocht en aan alle regels voldoende - onder uw fiets schroeven, waarbij alleen het ronddraaien van de trappers tegen een traptempo van een 90 jarige bomma het volledige vermogen van de motor loslaat.

En ja, dat vreet accuvermogen.
Voor mezelf is dat het verschil tussen 90 km lammekloot rijden en 400km eco ondersteund rijden. (mijn ligtrike heeft een idioot grote accu)

Bosch waarschijnlijk, zoals die van mij. Dat is veruit het meest gebruikte systeem.

maddox 30 november 2021 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9829434)
Bosch waarschijnlijk, zoals die van mij. Dat is veruit het meest gebruikte systeem.

Ik gebruik geen Bosch. En het is helemaal niet het meest gebruikte systeem. Ook het Shimano STEPs systeem haalt die titel niet.

Volgens wat ik heb opgesnord is het merk 8Fun/Bafang het meestgebruikte.
Half China rijd daarmee rond.
En zowat elke betaalbare middenmotor fiets in Europa ook.

maddox 2 december 2021 09:06

En vandaag weer een eenzame deel- steptosaurus gespot in't midden van een fietspadkruispunt.
Tof, zo op't einde van een leuke afdaling.

Skobelev 2 december 2021 09:15

Vanmorgen, om 5:45 reed er eentje met zijn step bij ons op de hoofdbaan, zonder enige verlichting, in de regen, op een plaats waar het al niet al te breed is....
Moeten die ondingen niet verlicht zijn?

maddox 2 december 2021 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9830715)
Vanmorgen, om 5:45 reed er eentje met zijn step bij ons op de hoofdbaan, zonder enige verlichting, in de regen, op een plaats waar het al niet al te breed is....
Moeten die ondingen niet verlicht zijn?

Die ondingen hebben dezelfde regels als fietsen kwa verlichting.

Skobelev 2 december 2021 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9830759)
Die ondingen hebben dezelfde regels als fietsen kwa verlichting.

De situatie deze morgen was niets minder dan zeer gevaarlijk.

maddox 2 december 2021 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9830793)
De situatie deze morgen was niets minder dan zeer gevaarlijk.

En als ge die als smerige automobilist met de geslachtsdelen omhoog rijd, bent U de slechterik in't verhaal.

Skobelev 2 december 2021 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9830829)
En als ge die als smerige automobilist met de geslachtsdelen omhoog rijd, bent U de slechterik in't verhaal.

Uiteraard.

Onzijdig 3 december 2021 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9830829)

Bij een ongeval, in fout of niet, worden die zwakke weggebruikers altijd vergoed.

Micele 3 december 2021 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9831935)
Bij een ongeval, in fout of niet, worden die zwakke weggebruikers altijd vergoed.

Maar, indien in fout, de schade aan de fiets niet, tenzij een verzekering dat dekt.

Citaat:

https://www.verzekeringen.be/zwakke-weggebruiker

Wat als een zwakke weggebruiker het ongeval veroorzaakt?

Je wordt als zwakke weggebruiker steeds vergoed bij een ongeval. In fout of niet in fout. Wanneer je echter met de fiets reed, zal de schade aan jouw fiets niet worden vergoed bij een ongeval in fout.

Het is trouwens aangeraden om een familiale verzekering af te sluiten. Indien je als zwakke weggebruiker in fout schade hebt veroorzaakt aan de wagen met bijvoorbeeld je fiets, dan kan je familiale verzekering daarin tussenkomen.

chris k 3 december 2021 13:04

Met een goede advocaat is "een niet in orde fiets of" ..... een zelfmoordpoging en dan moet je verzekering niets betalen kan hij of zij alles zelf betalen en de rest van eventuele schade

maddox 3 december 2021 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9832073)
Met een goede advocaat is "een niet in orde fiets of" ..... een zelfmoordpoging en dan moet je verzekering niets betalen kan hij of zij alles zelf betalen en de rest van eventuele schade

Zelfmoordaanslag met een net gestolen fiets. "Jamaar, mijn client wist niet dat die fiets niet in orde was, de eigenaar is de schuldige".

chris k 5 december 2021 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9832128)
Zelfmoordaanslag met een net gestolen fiets. "Jamaar, mijn client wist niet dat die fiets niet in orde was, de eigenaar is de schuldige".

Iedereen die een voertuig gebruikt moet controleren of die in orde was .....lompe dief in dit geval

maddox 5 december 2021 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9833521)
Iedereen die een voertuig gebruikt moet controleren of die in orde was .....lompe dief in dit geval

Dat is de regel, maar ik zie een BE kromrechter best in staat die advocaat zijn/haar uitleg te volgen.

Libro 5 december 2021 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9823977)
Simpel met zadel is het geen step. ;-)

Het verbaast me meer dat ze het nog "step" noemen. Bij mijn weten heeft een trottinette per definitie geen zadel.

Skobelev 7 december 2021 07:40

Vandaag kwam er op de Romeinse steenweg weer zo'n idioot op een onverlichte step uit een zijstraat gevlogen. Zonder kijken uiteraard. 40cm verder en ik had hem mee. Kalf.

maddox 7 december 2021 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9835258)
Vandaag kwam er op de Romeinse steenweg weer zo'n idioot op een onverlichte step uit een zijstraat gevlogen. Zonder kijken uiteraard. 40cm verder en ik had hem mee. Kalf.

Waarschijnlijk weer zo'n figuur die moet glimlachen wil je die zien in het donker.

Begint wel een trend te worden, van die onverlichte steps die tegen 40-50 Km/u voorbij komen.
De wetgeving daarrond is nog niet echt duidelijk, maar met die snelheid zouden die een speedelec nummerbordje moeten hebben.
En om dat te hebben moet het een gehomologeerd voertuig zijn. Met andere woorden, een wettelijk in orde zijnde verlichting en bel/toeter.

kelt 10 december 2021 18:49

De "weg naar beneden",waarbij dingen in een zeker land in China aangekocht worden
tegen bodemprijs en waarop dan nog korting bedongen wordt heeft nu vruchten afgeworpen...

Een van de handigst denkbare soorten voertuigjes,perfect combineerbaar met alle openbare
vervoersvormen in een stedelijke omgeving,zijnde de "e-step"(bij de Angelsaksers evenzeer e-scooter genoemd blijkbaar), is vanaf 13 december
verboden op alle netwerken van de Londen Transport Agency...

https://www.theverge.com/2021/12/10/...ransit-network

Blijkbaar zijn er recent enkele incidenten met vuur geweest (hopelijk niet in de metro ook ) en heeft
de LTA,in overleg met de brandweer,besloten dat de situatie hopeloos dreigt te worden.
Ze willen die dingen niet meer zien op hun treinen,bussen en metro.....

De "revolutie" in verplaatsingstechnologie die die e-dingetjes effectief aanbrachten zal
even moeten wachten....tot zulke dingen aan zware eisen gaan voldoen....

Hoogste kwaliteit Lithium-batterijpakketten met bunkervaste egalisatie en andere beveiligingsmethoden ,kompleet
idiotproof,zullen er moeten komen...En dat zal evengoed uit de Volkrepubliek komen,maar niet tegen "vriendenprijsjes" meer.

Onzijdig 13 december 2021 14:49

BDW maakt zich grote zorgen om het stijgend aantel ongevallen met elektrische steps (gva 13 déc pagina 13)
Ik citeer: we merken ook dat ze steeds vaker gebruikt worden door drugsleveranciers en dat ze dan worden opgevoerd. Onlangs nog nam onze politie een step die 60km/uur haalde.
Door deze stijging zijn gerichte acties zeker mogelijk.

Acties zijn "mogelijk", dus het is niet zeker dat er acties komen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be