![]() |
Het Stepdebat
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters ( Open Vld) wil het gebruik reglementeren en de risico's beperken.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde is gewonnen voor de invoering van een minimumleeftijd van 16 jaar wie met de step op de openbare weg wil. Het organiseert ook rijopleidingen van twee uur voor beginners en raadt elke stepper aan om een helm te dragen. De Morgen 20/11/2021 Wat is de plaats op de openbare weg? Wat is de toegelaten maximale snelheid? Wat met overtredingen en eventuele bekeuringen? Hoe zit het met verzekeringen? Zijn er technische normen waaraan zo een step moet voldoen? Nog veel werk voor de minister zou ik zo zeggen. |
|
Citaat:
|
Mijn irritatie kwa steps ligt bij de deelsteps, die tegenwoordig als obstakel gebruikt worden op de Brusselse fiets en voetpaden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Verbazingwekkend nietwaar, met een enorm elite ambtenarenkorps onder leiding van vele uiterst bekwame politici. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zie een soortgelijke logica bij het verschil tussen ebikes en brommertjes klasse A alswel speedelecs en bromfietsen klasse B. Het enige verschil tussen die types is het gashendel. Bij een brommertje is het aan een handvat draaien, bij een ebike/speedelec is het een set trappers. (jaja, vele van deze voertuigen kunnen prima rijden zonder kracht te zetten.) |
Enkele maanden geleden kwam een jongetje van 10jaar die met een elektrische step op het voetpad reed plots van tussen twee geparkeerde auto's de openbare weg opgevlamd
Het was in een zone dertig en het kind had me niet gezien of horen aankomen. ( ik rijd hybride) Gelukkig was het kind niet gewond maar ik had een ferme deuk in de auto. Toen ik hem vroeg waarom hij zo plots de rijweg wou oversteken was het antwoord m'n vriendjes stonden aan de overkant. Ben met de ouders gaan praten voor een eventuele regeling maar ze hadden geen familiale verzekering. Mijn punt is: kinderen met een elektrische step zijn een gevaar op de openbare weg. Daarom sta ik volledig achter het voorstel om een minimum leeftijd in te voeren. |
Citaat:
Zal wel weer gefoefel zijn. |
er gebeuren nogal wat ongevallen met steps,
maar je zou de stabiliteit gemakkelijk kunnen verhogen door extra wieltjes te monteren, |
Citaat:
|
Citaat:
Want da's het meest voorkomende, klein wieltje in een typisch putje in het fiets/voetpad, en die step stopt onmiddelijk. De mens erop niet... |
Citaat:
Ik citeer wikipedia: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus als je 400 W nodig hebt om pakweg 45 km/u aan te houden, dan levert de motor 300 W en moet je de resterende 100 W zelf trappen, dat is verre van krachteloos... Om de batterij te sparen moet je al een lagere ondersteuning gebruiken, dus meestal trap ikzelf 175-200 W om 45 km/u te kunnen rijden. |
Citaat:
Dan neemt men best steps met grote wielen: https://www.steppenstore.com/type-st...t-grote-wielen Nog niet stabiel genoeg? OK dan den deze :-D ![]() https://www.expert-in-actie.nl/fatmax-e-step/ |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan u gerust een systeem -officieel gekocht en aan alle regels voldoende - onder uw fiets schroeven, waarbij alleen het ronddraaien van de trappers tegen een traptempo van een 90 jarige bomma het volledige vermogen van de motor loslaat. En ja, dat vreet accuvermogen. Voor mezelf is dat het verschil tussen 90 km lammekloot rijden en 400km eco ondersteund rijden. (mijn ligtrike heeft een idioot grote accu) |
Citaat:
Als u herprogrammeren binnen het wettelijk kader foefelen noemt , dan ja, dan is dat met gefoefel. De wetgeving is duidelijk. Ebikes zijn beperkt tot 250W (nominaal of piek is niet uitgelegd), en die motor mag alleen helpen als er getrapt wordt. Oftewel als een input sensor een puls meet binnen een redelijke termijn. Dat een persoon alleen maar in het ijle trapt maakt niet uit voor de wet. Speedelecs zijn minder beperkt in vermogen (4Kw dacht ik), maar zijn aan dezelfde regels gebonden. |
Citaat:
|
Citaat:
Volgens wat ik heb opgesnord is het merk 8Fun/Bafang het meestgebruikte. Half China rijd daarmee rond. En zowat elke betaalbare middenmotor fiets in Europa ook. |
En vandaag weer een eenzame deel- steptosaurus gespot in't midden van een fietspadkruispunt.
Tof, zo op't einde van een leuke afdaling. |
Vanmorgen, om 5:45 reed er eentje met zijn step bij ons op de hoofdbaan, zonder enige verlichting, in de regen, op een plaats waar het al niet al te breed is....
Moeten die ondingen niet verlicht zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Met een goede advocaat is "een niet in orde fiets of" ..... een zelfmoordpoging en dan moet je verzekering niets betalen kan hij of zij alles zelf betalen en de rest van eventuele schade
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vandaag kwam er op de Romeinse steenweg weer zo'n idioot op een onverlichte step uit een zijstraat gevlogen. Zonder kijken uiteraard. 40cm verder en ik had hem mee. Kalf.
|
Citaat:
Begint wel een trend te worden, van die onverlichte steps die tegen 40-50 Km/u voorbij komen. De wetgeving daarrond is nog niet echt duidelijk, maar met die snelheid zouden die een speedelec nummerbordje moeten hebben. En om dat te hebben moet het een gehomologeerd voertuig zijn. Met andere woorden, een wettelijk in orde zijnde verlichting en bel/toeter. |
De "weg naar beneden",waarbij dingen in een zeker land in China aangekocht worden
tegen bodemprijs en waarop dan nog korting bedongen wordt heeft nu vruchten afgeworpen... Een van de handigst denkbare soorten voertuigjes,perfect combineerbaar met alle openbare vervoersvormen in een stedelijke omgeving,zijnde de "e-step"(bij de Angelsaksers evenzeer e-scooter genoemd blijkbaar), is vanaf 13 december verboden op alle netwerken van de Londen Transport Agency... https://www.theverge.com/2021/12/10/...ransit-network Blijkbaar zijn er recent enkele incidenten met vuur geweest (hopelijk niet in de metro ook ) en heeft de LTA,in overleg met de brandweer,besloten dat de situatie hopeloos dreigt te worden. Ze willen die dingen niet meer zien op hun treinen,bussen en metro..... De "revolutie" in verplaatsingstechnologie die die e-dingetjes effectief aanbrachten zal even moeten wachten....tot zulke dingen aan zware eisen gaan voldoen.... Hoogste kwaliteit Lithium-batterijpakketten met bunkervaste egalisatie en andere beveiligingsmethoden ,kompleet idiotproof,zullen er moeten komen...En dat zal evengoed uit de Volkrepubliek komen,maar niet tegen "vriendenprijsjes" meer. |
BDW maakt zich grote zorgen om het stijgend aantel ongevallen met elektrische steps (gva 13 déc pagina 13)
Ik citeer: we merken ook dat ze steeds vaker gebruikt worden door drugsleveranciers en dat ze dan worden opgevoerd. Onlangs nog nam onze politie een step die 60km/uur haalde. Door deze stijging zijn gerichte acties zeker mogelijk. Acties zijn "mogelijk", dus het is niet zeker dat er acties komen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be