Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Lithiumprijzen bereiken nieuwe recordhoogtes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262858)

reservespeler 11 januari 2022 11:02

Lithiumprijzen bereiken nieuwe recordhoogtes
 
https://www.msn.com/nl-be/financien/...edgdhp&pc=U531


En het zal niet beteren.

Jantje 11 januari 2022 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9865659)

Dit is nog maar het begin van de prijsstijging voor lithium.
Want naast de stijgende vraag voor autobatterijen, is er ook een stijgende vraag naar thuisbatterijen op gang gekomen.
De vraag naar lithium is in slechts enkele verdubbeld en zal nog vertienvoudige door het energie en transportbeleid van de overheden.

Micele 11 januari 2022 11:52

En toch zullen de batterijpackprijzen op langere termijn blijven dalen.

Een vogel maakt de lente niet.

Edit: en een artikel lezen is een kunst.

De schoofzak 11 januari 2022 12:05

Er is één grote drijvende kracht achter de vraag voor goede batterijen.
Die vragende partij zal blijven zorgen voor innovatieve producten.

En dat zijn de militairen. Van de usa, van Israël en van de UK vooral.
Boston dynamics zal die batterijen wel plaatsen in hun speelgoed.

Garry 11 januari 2022 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9865659)

Zeker niet als ze nog gaan willen dat we straks elektrisch gaan varen en vliegen, al zie ik dat laatste nog niet zo direct gebeuren. Der staan nog niet veel oplaadpalen in de lucht hé.

Tot nu toe vlogen we rond een onweer, straks zoeken we ze op om er door te vliegen om zo de batterij op te laden :lol::lol:

Micele 11 januari 2022 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9865982)
Zeker niet als ze nog gaan willen dat we straks elektrisch gaan varen en vliegen, al zie ik dat laatste nog niet zo direct gebeuren. Der staan nog niet veel oplaadpalen in de lucht hé.

Tot nu toe vlogen we rond een onweer, straks zoeken we ze op om er door te vliegen om zo de batterij op te laden :lol::lol:

En toch geven ze er al vliegles mee (zelfs in Belgenland). Het zijn niet allemaal oenen hé.

En in Noorwegen en ** vliegen ze er ook al korte afstanden mee over zee, ja met passagiers. (prototype)

Je bent dus niet geïnformeerd? Nu wel hé.

Vanaf 2026 zullen ze dagelijks E-vliegen deal is gemaakt:

https://www.electrive.com/2021/03/13...way-from-2026/

chris k 11 januari 2022 21:04

Hoe de lithiumprijzen omhoog .....en mijn verbannen individu in alle staten ?

Jantje 12 januari 2022 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9865982)
Zeker niet als ze nog gaan willen dat we straks elektrisch gaan varen en vliegen, al zie ik dat laatste nog niet zo direct gebeuren. Der staan nog niet veel oplaadpalen in de lucht hé.

Tot nu toe vlogen we rond een onweer, straks zoeken we ze op om er door te vliegen om zo de batterij op te laden :lol::lol:

Er zijn al non-stop vluchten rond de wereld gemaakt door elektrische vliegtuigen.

Vliegtuigen hebben namelijk het voordeel dat ze grote oppervlaktes hebben en zich vaak boven het wolkendek bevinden.

En zoals Micele aanbrengt, worden al commerciele vluchten uitgevoerd door elektrische vliegtuigen.

Aurora_Borealis 26 januari 2022 13:09

Servië zegt alvast neen tegen milieuverontreinigende lithiumontginning in eigen land en laat een 2.4 miljard $ private investering links liggen.

(https://www.bbc.com/news/world-europe-60081853).

Garry 26 januari 2022 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9866603)
Er zijn al non-stop vluchten rond de wereld gemaakt door elektrische vliegtuigen.

Vliegtuigen hebben namelijk het voordeel dat ze grote oppervlaktes hebben en zich vaak boven het wolkendek bevinden.

En zoals Micele aanbrengt, worden al commerciele vluchten uitgevoerd door elektrische vliegtuigen.

Elektrisch vliegen blijft alsnog kansloos
https://www.tudelft.nl/delft-integra...lopig-kansloos
https://www.change.inc/mobiliteit/ee...duurzaam-37314

De Rode Willem 26 januari 2022 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9865659)

Tja..;electrisch rijden zal voor de happy maar vooral zeer rijke few blijven.
Men kan natuurlijk altijd luchtgitaar op een BEV proberen spelen.
Alleen dat is doorzichtig ongeloofwaardig.
Maar niet zeggen tegen luchtgitaarspelers hé

Micele 26 januari 2022 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879069)
Servië zegt alvast neen tegen milieuverontreinigende lithiumontginning in eigen land en laat een 2.4 miljard $ private investering links liggen.

(https://www.bbc.com/news/world-europe-60081853).

Servië en milieu, lol

https://www.iqair.com/world-most-pol...age=50&cities=
World's most polluted cities 2020 (PM2.5)

The most polluted cities according to data aggregated from over 80,000 data points.
Filter cities by Continent Europe

of 6 Serbische steden in de top 20-vuilste steden van Europa qua fijnstof PM 2,5

En vooral deze in de Balkan.

Citaat:

https://www.mo.be/nieuws/duizenden-o...ales-de-balkan

Duizenden overlijdens in EU door vervuilende energiecentrales in de Balkan

. 11 SEPTEMBER 2021

Steenkoolcentrales in de Balkan houden zich niet aan de wettelijke limieten voor luchtvervuiling en hebben zo op drie jaar tijd 12.000 overlijdens veroorzaakt, waarvan minstens de helft in de EU. ‘In 2020 was de uitstoot van schadelijk zwaveldioxide van 18 kolencentrales in de regio tweeënhalf keer zo hoog als alle 221 kolencentrales in de EU samen’, stelt een nieuw rapport.

Volgens het rapport Comply or Close, van CEE Bankwatch Network en het Centre for Research on Energy and Clean Air, zouden in de afgelopen drie jaar in totaal negentienduizend mensen gestorven zijn door luchtvervuiling die is veroorzaakt door steenkoolcentrales in de Balkan. Bijna twaalfduizend van die sterfgevallen zouden het gevolg zijn van overtredingen van de wettelijke limieten rond vervuiling.

De Europese Unie (EU) is mee verantwoordelijk voor de ‘kolossale luchtvervuiling door kolencentrales in de Balkan’, stellen de auteurs. Zij vinden dat Europa niet voldoende handhaaft.

Vermijdbare sterfgevallen

Van deze vermijdbare overlijdens vond meer dan de helft plaats in de EU, stelt het rapport. De EU importeert 8 procent van de elektriciteit die in de Balkan wordt geproduceerd.

Volgens de analyse zijn tussen 2018 en 2020 in de Westelijke Balkan 3700 mensen omgekomen door de overschrijding van de wettelijke limieten rond vervuiling.

De luchtverontreiniging die ontstaat door de werking van kolencentrales in Servië, Kosovo, Bosnië en Herzegovina, Noord-Macedonië en Montenegro treft niet alleen de mensen die daar wonen, maar ook die in de aangrenzende EU-landen. Vooral de Roemenen, Hongaren en de Grieken zijn getroffen, stelt het rapport.

‘Dit rapport legt de menselijke tol bloot van de aanhoudende inbreuken door de elektriciteitssector in de Westelijke Balkan’, zegt Pippa Gallo van CEE Bankwatch Network. ‘Regeringen van de regio moeten onmiddellijk beginnen met een snelle en rechtvaardige overgang naar duurzame energiesystemen, met steun van de EU.’
Servië geraakt alvast niet in de EU.

Garry 26 januari 2022 15:10

https://www.pzc.nl/auto/elektrisch-v...zelf~a60f24a9/

Om een Boeing-737 aan te drijven zou je een pakket batterijen nodig hebben dat net zo groot is als het toestel zelf.

Micele 26 januari 2022 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9879160)
https://www.pzc.nl/auto/elektrisch-v...zelf~a60f24a9/

Om een Boeing-737 aan te drijven zou je een pakket batterijen nodig hebben dat net zo groot is als het toestel zelf.

Utopie vraagt ook niemand.
Dus beginnen bij het begin. Grotere vliegtuigen zijn voor 2027 ofzo.

Citaat:

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...vliegende-taxi

Boeing pompt bijna half miljard in autonome vliegende taxi

24 januari 2022 15:35
Citaat:

https://duurzameluchtvaarttafel.nl/e...ereed-in-2027/

22 november 2021

Een volledig elektrisch vliegtuig dat 100 passagiers kan vervoeren, is wellicht binnen zes jaar beschikbaar
. Hierdoor kan de verduurzaming van de commerciële luchtvaart aanmerkelijk worden versneld. De Amerikaanse startup Wright Electric is van plan om de vier straalmotoren van een regionaal passagiersvliegtuig BAe 146 te vervangen door elektrische motoren. Wright wil een vloot vliegtuigen ombouwen. De toestellen krijgen een vliegduur van een uur. Het vernieuwde vliegtuig krijgt de naam Spirit en is de opstap naar een geheel nieuw ontwerp dat in 2030 klaar moet zijn.

Aurora_Borealis 26 januari 2022 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879164)
Utopie vraagt ook niemand.
Dus beginnen bij het begin. Grotere vliegtuigen zijn voor 2027 ofzo.

Sorry maar dat artikel van Wright Electric maakt melding van een jet gebaseerd op brandstofcellen, en niet op batterijen...

Garry 26 januari 2022 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9866603)
Er zijn al non-stop vluchten rond de wereld gemaakt door elektrische vliegtuigen.

Vliegtuigen hebben namelijk het voordeel dat ze grote oppervlaktes hebben en zich vaak boven het wolkendek bevinden.

En zoals Micele aanbrengt, worden al commerciele vluchten uitgevoerd door elektrische vliegtuigen.

Je hebt vliegen en vliegen hé. Wat kan er vliegen? Een kogel vliegt ook en die heeft zelfs geen geen vleugels. Maar zoals het er nu bij staat zit het elektrisch vliegen er nog niet echt in . Of het er ooit zal komen? Weet ik niet, ik heb geen kristallen bol. maar een elektrisch aangedreven 737 blijft voorlopig nog aan de grond staan.

En zelfs met zo een ontwerp van 100 passagiers dat een uur in de lucht kan, is nog maar de vraag waar je in dat uur tijd geraakt met dat ding. Aan een snelheid van nog geen 300 km per uur? Londen-Brussel wordt dan al een heel onderneming.

En hoe zit het met de uitzweefafstand , met andere woorden de fijnheid van zo een toestel ? Dat twee zittertje met zijn vele propellertjes aan zijn vleugel (tjes) https://www.ad.nl/auto/elektrisch-vl...zelf~a60f24a9/ Kan er iemand zeggen wat de uitzweefafstand, ook wel de glijafstand genoemd, is van dat toestel? Hoogte x fijnheid? Zo te zien denk ik dat dat eerder vertikaal naar beneden is.

Garry 26 januari 2022 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879164)
Utopie vraagt ook niemand.
Dus beginnen bij het begin. Grotere vliegtuigen zijn voor 2027 ofzo.

In een toestel waarin ik, bij het allerminste dat er mis loopt, geen schijn van kans heb stap ik niet in. Nu ben ik het eens met u als je zegt, zo een 737 zijn fijnheid is zo groot dat ge die ook nergens onder weg nog veilig neergezet krijgt. Dat is waar, maar die kan in laatste instantie nog zijn brandstof dumpen maar dat kan zo een elektrische rondvliegende BQ niet hoor.

En met de toestelletjes waarmee ik vloog had je nog een reële kans om bij een technisch probleem, tenminste als het ging over een brandstof- of motorprobleem, een geschikte plaats te vinden waarop ge, zonder al te grote risico's, dat ding neer kon zetten. Gelukkig heb ik het nooit nodig gehad. Een vriend van mij heeft het wel eens nodig gehad en is er toen met de schrik vanaf gekomen.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...emanning-gered

En herinner je nog het gemiddelde verbruik per passagier waarbij ik aanhaalde dat die cijfers van geen kanten klopte want dat er regelmatig gevlogen wordt ZONDER passagiers. Bij deze noodlanding was dit ook weer het geval. Buiten de piloten niemand aan boord.

Micele 26 januari 2022 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879189)
Sorry maar dat artikel van Wright Electric maakt melding van een jet gebaseerd op brandstofcellen, en niet op batterijen...

Maakt niet uit want die verschillen niet veel in gewicht. De zware H2 tanks en alles erond meegerekend.

Er zijn ook vliegtuigen enkel op batterijen, uiteraard relatief korte afstand. Google maar, zal ik het doen.
Citaat:

https://tweakers.net/nieuws/192316/d...km-vliegt.html
21. 01. 2022

Delfts bedrijf toont concept elektrisch vliegtuig dat met 44 mensen 550km vliegt

De Delftse start-up Venturi heeft een concept van zijn eerste vliegtuig, de Echelon 01, onthuld. Het gaat om een accu-elektrisch vliegtuig met 8 propellers dat 44 passagiers kan vervoeren. De accu's moeten eenvoudig te vervangen en te upgraden zijn en laden moet binnen 35 minuten klaar zijn.

Het bereik van 550 kilometer zou betekenen dat de Echelon 01 zo'n 15 procent van alle bestaande Europese lijnvluchten kan uitvoeren.
En de batterijen zijn alvast nog lichter in 2027.

Elk voertuig gebaseerd op brandstofcellen kan niet zonder batterijen als buffer, een **matige Mercedes-brandstofcelvrachtwagen (400 kW piek) heeft al een 70 kWh-pack nodig voor genoeg piekvermogen te leveren aan de electrische motoren. Vooral acceleraties, ook bergop en-of geladen.

Citaat:

https://www.electrive.com/2020/09/16...1000-km-range/
In the effort to catch up to the performance capacities of a diesel truck, the storage of hydrogen is in particular focus for the company: Instead of storing the H2 in gaseous form under high pressure where 700 bar is usually the norm, Daimler is planning to use liquid hydrogen (known as LH2) with its significantly higher energy density.

One advantage of LH2 is that the tanks are smaller and, due to the lower pressure, also significantly lighter than a storage-tank for gaseous hydrogen. This is not only good for the installation space, but also for the load capacity. The production model will have a total weight of 40 tons and a payload of 25 tons. Each of the two stainless steel liquid hydrogen tanks in the GenH2 truck is designed to hold 40 kilograms of LH2.

The disadvantage of LH2: hydrogen is only liquid at very low temperatures. LH2 is already used in stationary applications at -253 degrees Celsius but is not currently in mobile applications on the road.

The GenH2 truck is driven by two electric motors with 230 kW continuous and 330 kW peak power each. Each of the two fuel cells provides 150 kW, a 70 kWh buffer battery can contribute up to 400 kW. In this way, as is typical for FCEVs, peak loads are absorbed by the battery during acceleration or on inclines, while the fuel cell is designed more for the power requirement during constant driving.
Een Volvo FH Electric 40 tonner heeft **490 kW CONTINU vermogen:

Citaat:

https://www.terramag.be/technieken/e...proef-gesteld/
Volvo’s zware elektrische vrachtwagen op de proef gesteld

6 januari 2022

Feiten over de test en de vrachtwagen

Bruto combinatiegewicht: 40 ton
Gemiddelde snelheid: 80 km/u
Energieverbruik: 1,1 kWh/km
Batterijcapaciteit: 540 kWh
Uitgangsvermogen: 490 kW continu vermogen
Totale testafstand: 343 km
Totaal bereik op basis van één laadbeurt: 345 km

De geteste Volvo FH Electric kan tijdens een normale werkdag tot 500 km afleggen als er bijgeladen wordt, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.

Feiten over de elektrische vrachtwagens van Volvo:
Volvo Trucks heeft een gamma van zes volledig elektrische vrachtwagens, ontworpen voor uiteenlopende transportopdrachten.
De Volvo-modellen FH, FM en FMX Electric hebben een bruto combinatiegewicht van maximaal 44 ton. De verkoop in Europa loopt en de productie start in de tweede helft van 2022.
De serieproductie van de Volvo FL en FE Electric, voor distributie in de stad en afvalverwerking, ging in Europa van start in 2019.
De productie van de Volvo VNR Electric voor Noord-Amerika is in 2020 begonnen.
Bron – Volvo

Aurora_Borealis 26 januari 2022 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879228)
Maakt niet uit want die verschillen niet veel in gewicht. De zware H2 tanks en alles erond meegerekend.

'Zware H2 Tanks'... euh, een bewijs voor dat ?

De Sovjets hadden in 1988 al de Tu-155 die op cryogeen waterstof vloog (rechtstreeks als brandstof voor jetmotoren).

2600 km bereik en met een maximaal opstijggewicht van 98 ton, zwaarder dan een 737-900ER.



Ook Airbus zet vollop in op die route (cryogeen H2 in een Brayton-cyclus).

Micele 26 januari 2022 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879274)
'Zware H2 Tanks'... euh, een bewijs voor dat ?

Bewijs voor de puntjes?
Het leeggewicht van een Toyota Mirai is 1940 kg (limousine 4,97 m, koffer slechts 350 liter, 475 kg laadgewicht) en een Hyundai Nexo 1845 kg (bij 4,67 m lengte SUV middenklasse, koffer 461 liter, 495 kg laadgewicht), en dus ook hun kofferbak en binnenruimte. Bij de lange Mirai eerder heel zwak: https://assets.adac.de/image/upload/...ive_bf1g0t.pdf

Citaat:

De Sovjets hadden in 1988 al de Tu-155 die op cryogeen waterstof vloog (rechtstreeks als brandstof voor jetmotoren).
En de BMW 7 serie had ook enkele generaties lang brandstofmotoren die aangepast waren op waterstof. Helaas nam de tank de gans koffer in. Staan allemaal in een museum.

Citaat:

2600 km bereik en met een maximaal opstijggewicht van 98 ton, zwaarder dan een 737-900ER.

Ook Airbus zet vollop in op die route (cryogeen H2 in een Brayton-cyclus).
Fijn.
En wat weerleg je nu aan mijn argumentatie? Niets.

Zoals ik al schreef gaat vanaf 450 Wh/kg-batterijen gaat vliegen mogelijk maken voor 500-600 km vluchten. En die 450 Wh/kg worden vandaag al geclaimd, wat gaat dat in 2027 zijn? (is ook een kwestie van prijs en dus productie)

Nog eens een bevestiging: (maar ze weten nog weinig over nieuwe accuchemie)

Citaat:

https://www.flightglobal.com/airfram...145370.article

What would it take to power airliners with batteries?

By Garrett Reim 15 September 2021

Replacing turbine-driven airliners with similarly sized electric aircraft will require a monumental leap in battery technology.

In theory, some special combination of design attributes ought to allow regional aircraft to get by on less battery energy density. Out of the 100,000 regional aircraft design iterations simulated by the Carnegie Mellon team, only a sliver – 17 hypothetical airliners – were able to fly with 30-plus passengers more than 350nm with batteries having density of 450-500 Wh/Kg, says Alec Bills, a graduate research assistant at Carnegie Mellon, who co-authored the paper.


more than 350 nm = meer dan 650 km.
Uiteraard moeten die vliegtuigen van nul opgebouwd worden, en niet omgebouwd.

Micele 26 januari 2022 18:18

vervolg, linkje Li-S batterijen met 450 Wh/kg vandaag en 600 Wh/kg in 2026.

Of ze het financieel kunnen waarmaken is een andere discussie, er zijn nog andere bedrijven.

Citaat:

https://insideevs.com/news/502505/ox...idstate-cells/

Huw Hampson Jones, CEO, OXIS Energy said:

"With immediate effect, existing clients have been informed that all new programs will use OXIS Solid-State Li-S cell technology. Based on our US client base, we know that aircraft manufacturers welcome the move from conventional to Solid-State Li-S. OXIS Li-S cell technology is inherently safer than Li-ion, as sulfur acts as a passivation of the lithium metal.

OXIS has perfected mechanisms whereby greater levels of safety and longevity are achieved as we move towards roll-out of Quasi Solid-State Li-S in 2021/2022. In 2020, OXIS successfully powered an all-electric US aircraft, meeting client and Federal Aviation Authority requirements."

The next steps will be:

550 Wh/kg and 700 Wh/L by the Fall of 2023
600 Wh/kg and 900 Wh/L by 2026

Aurora_Borealis 26 januari 2022 19:24

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879293)
Fijn.
En wat weerleg je nu aan mijn argumentatie? Niets.

Alles. Om het energie-equivalent van 20 ton kerosine in cryogeen waterstof op te slaan, is een tank van 2,2 ton nodig. Vloeibaar waterstof staat ook maar op lage druk (max 2-4 bar). Dus kom hier niet af met vergelijkingen van 350 of 700 bar systemen.

Bijlage 115659

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879293)
Nog eens een bevestiging: (maar ze weten nog weinig over nieuwe accuchemie)

Iemand begrijpt niet hoe een Monte Carlo simulatie werkt, lees de oorspronkelijke studie.

Aurora_Borealis 26 januari 2022 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879341)
vervolg, linkje Li-S batterijen met 450 Wh/kg vandaag en 600 Wh/kg in 2026.

Of ze het financieel kunnen waarmaken is een andere discussie, er zijn nog andere bedrijven.

Dat is dat OXIS vliegtuig. Laatste vlucht dateert van 2019 volgens de radargegevens, een rondje van 25 km.


Micele 26 januari 2022 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879402)
Alles. (.....)

Niets dus

UDelft weet het veel beter als jouw linkiepraatjes. Die bouwen er eentje van nul met batterijpacks. Ingenieurs. Dat lees je niet. Raar.
Was het linkje niet goed mss?
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c...giersvliegtuig
Allemaal oenen hé. :roll:

En deze hieronder ook:

Citaat:

Replacing turbine-driven airliners with similarly sized electric aircraft will require a monumental leap in battery technology.

In theory, some special combination of design attributes ought to allow regional aircraft to get by on less battery energy density. Out of the 100,000 regional aircraft design iterations simulated by the Carnegie Mellon team, only a sliver – 17 hypothetical airliners – were able to fly with 30-plus passengers more than 350nm with batteries having density of 450-500 Wh/Kg, says Alec Bills, a graduate research assistant at Carnegie Mellon, who co-authored the paper.

Micele 26 januari 2022 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879405)
Dat is dat OXIS vliegtuig. Laatste vlucht dateert van 2019 volgens de radargegevens, een rondje van 25 km.

* Zucht * Oxis vliegtuig 8O wat een oud gezever kun je niet beter?

Daarom gaat het niet.
Het gaat over die 450 Wh/kg batterijen van Oxis :twisted:

Vergeet Oxis!

Nu geef ik een andere link over >450 Wh/kg : (die je ook weer zult negeren met uit te wijken)

Die maken allemaal geen vliegtuigen maar batterijen !

Citaat:

https://finance.yahoo.com/news/globa...081300787.html

Global Solid-State Car Battery Markets 2021-2030 with Toyota, Solid Power, QuantumScape, Samsung SDI & LG Chem Dominating

The "Global Solid-State Car Battery Market by Vehicle (Passenger Car and Commercial Vehicle), Battery Energy Density (>450 Wh/Kg, >450 Wh/Kg), Propulsion (Bev, Phev), Component(Cathode, Anode, and Electrolyte), and Region - Forecast to 2030" report has been added to ResearchAndMarkets.com's offering.

>>>> https://www.researchandmarkets.com/r...exec=chdo54prd <<<<



COMPANIES MENTIONED

Brightvolt
Byd
Catl
Cymbet
Dyson
Ford Motor Company
General Motors
Hyundai Group
Ilika
Ioniq Materials
Kia Motors
Lg Chem
Mitsubishi Motors
Northvolt
Panasonic
Prieto Battery
Quantumscape
Renault Group
Samsung Sdi
Sk Innovation
Solid Power
Stellantis N.V.
Storedot
Toyota Motor Corporation
Volkswagen Ag


The global solid-state car battery market size is projected to grow from 27,070 units in 2025 to 661,724 units by 2030, at a CAGR of 89.5%.

The global solid-state car battery market is dominated by global players such as Toyota Motor Corporation (Japan), Solid Power (US), QuantumScape (US), Samsung SDI (South Korea), LG Chem (South Korea).

Factors such as increasing demand for electric vehicles around the world, higher battery capacity and EV range using solid-state car batteries and other features of SSB's like higher battery life, higher energy density and better safety features compared to presently used lithium ion batteries. The growing concern for larger distance commuting using EV's will also boost the market.

Micele 26 januari 2022 20:56

Zoals ik het al schreef en bedoelde. Hangt er vanaf hoeveel GWh batterijcellen ~500 Wh/kg of beter tegen 2026 beschikbaar gaan zijn. Ook brandstofcelvliegtuigen kunnen niet zonder en elke 100 kg telt.

Citaat:

https://www.reuters.com/business/cop...ng-2021-10-29/

October 29, 2021

Nordic airline Wideroe launches unit for emissions-free flying

Wideroe plans to have its first zero-emissions plane flying in 2026 and aims to replace its 26 Dash 8-100 and -200, which will be obsolete between 2030 and 2035, with zero-emissions planes, either electric or using hydrogen as fuel.
of beter deze links:
https://www.lifeinnorway.net/wideroe-zero-launch/

https://www.electrive.com/2021/03/13...way-from-2026/

Noorwegen met hun vele fjorden (=omwegen) wil sowieso voor hun korte vluchten veel meer electrisch vliegen.

Het vliegverkeer Oslo - Bergen bijvoorbeeld, tussen de twee grootste steden.

Citaat:

https://www.google.com/maps/dir/60.2...60.1975501!3e4

Bergen, Noorwegen—Oslo, Noorwegen

Rechtstreeks (7–14 per dag) 50 min.
Met de auto of de trein is dat ~ 7 uur rijden!

Citaat:

https://www.electronicdesign.com/mar...ctric-aircraft

Charting the Course to Electric Aircraft
Oct. 5, 2021

How can federal labs and other research institutes contribute to the electrification of aviation?



The Maxwell X-57 was one of NASA’s first all-electric aircraft. It was developed to show that an all-electric airplane can be more efficient, quieter, and more environmentally friendly than planes powered by gas piston engines. It uses 14 motors arrayed along the main wing’s leading edge, each turning its own propeller. They are powered by a 460-V battery.


Micele 26 januari 2022 21:33

Herhaaaaaaaling

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.9b02574

Performance Metrics Required of Next-Generation Batteries to Electrify Commercial Aircraft

Figure 1



To find the distribution of specific energy resulting from the uncertain parameters in eq 1, we performed Monte Carlo simulations with predefined missions for each class of aircraft. The parameters for the simulations were sampled from the triangular distributions shown in (Figure 2). The range for regional, narrow-body, and wide-body aircraft was set at 350, 500, and 1000 nmi, respectively, and the number of passengers was set to 30, 150, and 300, while the mass for each segment was 50.000, 100.000, and 250.000 kg, chosen based on previous literature and current aircraft of each class. Then, 100.000 iterations were run for each class of aircraft. Results are shown in Figure 1.

Micele 26 januari 2022 22:17

potentieel tot 900 Wh/kg?
 
En over deze 900 Wh/kg had ik een andere draad gestart "Lithium-Zwavel doorbraak":

Citaat:

https://www.greencarcongress.com/202...923-lyten.html

Lyten introduces next generation Lithium-Sulfur battery for EVs; 3X energy density of Li-ion

23 September 2021

Lyten, an advanced materials company, introduced its LytCell EV lithium-sulfur (Li-S) battery platform. The technology is optimized for the electric vehicle market and is designed to deliver three times (3X) the gravimetric energy density of conventional lithium-ion batteries.

Lyten, which has just emerged from stealth mode, worked with the US Government for several years to test and improve LytCell capabilities in select defense-related applications and is now ready to introduce its battery technology platform to the electric vehicle market.

Lyten says that its 3D Graphene-based Li-S architecture has the potential to reach a gravimetric energy density of 900 Wh/kg, which would significantly outperform both conventional lithium-ion and solid-state batteries if achieved.

Lyten Sulfur Caging is the technology used in LytCell batteries to unlock the performance potential of sulfur by arresting the poly-sulfide shuttle, a cycle-life compromising factor that has up to now prevented practical Li-S use in battery electric vehicles. Under Department of Defense (DoD) test protocols, a LytCell prototype design has demonstrated greater than 1,400 cycles.

Critical to Lyten’s battery breakthrough was the development of Lyten 3D Graphene, a novel three-dimensional graphene material platform that took years to refine. This unique material can be engineered and tuned at the molecular level to specific battery application requirements.

Lyten says that its batteries will be safer in vehicles than conventional Li-ion batteries because Li-S does not contain oxygen from metallic oxides, which is what drives thermal runaway events that have plagued many EVs.

Lyten says that its battery platform will offer other advantages to automakers and their end users:

Below internal combustion engine (ICE) cost parity

Safe and effective operation in environments as cold as -30 °C to as high as 60 °C enabling reduced system-level costs

Flexible and scalable pack sizing, enabling Lyten to accommodate the unique needs of a wide range of automotive platforms

Can be produced in cylindrical, pouch, and prismatic formats

On-shore cell manufacturing facilities proximate to OEMs

Extended range and/or increased payloads

Faster charge times of less than 20 minutes

No conflict minerals

Lyten expects full production and market availability for MY 2025-2026 vehicles.

Beyond BEVs, LytCell battery technology is an attractive solution for commercial vehicle, electric flight, commercial aerospace, and other applications. Lyten 3D Graphene technology has also been embedded in advanced sensors in addition to thermoplastic composites for vehicle light-weighting and strengthening applications.
Gewoon negeren.

Aurora_Borealis 26 januari 2022 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879457)
Niets dus

UDelft weet het veel beter als jouw linkiepraatjes. Die bouwen er eentje van nul met batterijpacks. Ingenieurs. Dat lees je niet. Raar.
Was het linkje niet goed mss?
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c...giersvliegtuig
Allemaal oenen hé. :roll:

En deze hieronder ook:

Ik zie alleen maar 'plannen', 'willen' en veel CGI-renders...

Micele 26 januari 2022 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879559)
Ik zie alleen maar 'plannen', 'willen' en veel CGI-renders...

En ik zie alleen maar het verleden.

maddox 26 januari 2022 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879559)
Ik zie alleen maar 'plannen', 'willen' en veel CGI-renders...

Ik denk dat Thunderfoot een kluif heeft aan al die plannen en GCI fantasie.

Maar wat wel een feit is, de kost van lithium is niet verbonden aan de aanwezigheid van dat element op aarde, maar wel de kost van de energie nodig om het los te maken van nutteloze verbindingen, en het in een accu te proppen.

En natuurlijk, de drang naar winst. En de graaizucht van overheden.

Aurora_Borealis 26 januari 2022 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879530)
Herhaaaaaaaling

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsenergylett.9b02574

Performance Metrics Required of Next-Generation Batteries to Electrify Commercial Aircraft

Figure 1



To find the distribution of specific energy resulting from the uncertain parameters in eq 1, we performed Monte Carlo simulations with predefined missions for each class of aircraft. The parameters for the simulations were sampled from the triangular distributions shown in (Figure 2). The range for regional, narrow-body, and wide-body aircraft was set at 350, 500, and 1000 nmi, respectively, and the number of passengers was set to 30, 150, and 300, while the mass for each segment was 50.000, 100.000, and 250.000 kg, chosen based on previous literature and current aircraft of each class. Then, 100.000 iterations were run for each class of aircraft. Results are shown in Figure 1.

Eindelijk het paper gelezen ? Dan zie je toch ook de randvoorwaarden zijn bij Fig 1 ? Zoals afstand... een widebody met maar een bereik van 1000 mijl ? Ik heb nog nooit in een widebody jet gezeten bij zo'n afstand, meestal was het 5000-11000 km.

En nu we toch bezig zijn, bekijk eens de resultaten van Fig 3 eens ? Zelfs met 2000 Wh/kg kan nog geen 16% van alle huidige widebody vluchten worden vervangen.

Aurora_Borealis 26 januari 2022 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9879564)
Ik denk dat Thunderfoot een kluif heeft aan al die plannen en GCI fantasie.

Maar wat wel een feit is, de kost van lithium is niet verbonden aan de aanwezigheid van dat element op aarde, maar wel de kost van de energie nodig om het los te maken van nutteloze verbindingen, en het in een accu te proppen.

En natuurlijk, de drang naar winst. En de graaizucht van overheden.

Een tijdje geleden had Thunderf00t een video waarin hij het idee van Musk voor een elektrische VTOL jet grandioos de kelder inboorde. Nu, hij heeft meerdere video's waar hij Musk's ideeën afknalt...

Micele 26 januari 2022 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879574)
Eindelijk het paper gelezen ? Dan zie je toch ook de randvoorwaarden zijn bij Fig 1 ? Zoals afstand... een widebody met maar een bereik van 1000 mijl ? Ik heb nog nooit in een widebody jet gezeten bij zo'n afstand, meestal was het 5000-11000 km.

En nu we toch bezig zijn, bekijk eens de resultaten van Fig 3 eens ? Zelfs met 2000 Wh/kg kan nog geen 16% van alle huidige widebody vluchten worden vervangen.

Ik heb het nergens over 5000 km eerder 500 km, gemist?

Tot 900 Wh/kg potentieel voor Li-S ook gemist?

Aurora_Borealis 26 januari 2022 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879459)
* Zucht * Oxis vliegtuig 8O wat een oud gezever kun je niet beter?

Daarom gaat het niet.
Het gaat over die 450 Wh/kg batterijen van Oxis :twisted:

Inderdaad, ik moet me corrigeren, Oxis een batterijfabrikant.

Of eerder was: eind juni vorig jaar ging Oxis failiet.

Micele 26 januari 2022 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879583)
Inderdaad, ik moet me corrigeren, Oxis een batterijfabrikant.

Of eerder was: eind juni vorig jaar ging Oxis failiet.

Corrigeer nog maar

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879293)
Zoals ik al schreef gaat vanaf 450 Wh/kg-batterijen gaat vliegen mogelijk maken voor 500-600 km vluchten. En die 450 Wh/kg worden vandaag al geclaimd, wat gaat dat in 2027 zijn? (is ook een kwestie van prijs en dus productie)

more than 350 nm = meer dan 650 km.
Uiteraard moeten die vliegtuigen van nul opgebouwd worden, en niet omgebouwd.


maddox 26 januari 2022 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9879583)
Inderdaad, ik moet me corrigeren, Oxis een batterijfabrikant.

Of eerder was: eind juni vorig jaar ging Oxis failiet.

Hoe doen ze dat, als ze dan toch superieure cellen/packs leverden?

Micele 26 januari 2022 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9879594)
Hoe doen ze dat, als ze dan toch superieure cellen/packs leverden?

Naja superieur in labo... en 600 Wh/kg (Oxis) was wat min tegen potentieel van 900 Wh/kg van Lyten. Of zijn die ook failliet?

Geen geld voor productie enz...

Maar troost je CATL, LG Chem, BYD, Panasonic, Samsung SDI en nog andere "batterij-reuzen" hebben heus wat meer centjes. ;-)

COMPANIES MENTIONED

Brightvolt
Byd
Catl

Cymbet
Dyson
Ford Motor Company
General Motors
Hyundai Group
Ilika
Ioniq Materials
Kia Motors
Lg Chem
Mitsubishi Motors
Northvolt
Panasonic

Prieto Battery
Quantumscape
Renault Group
Samsung Sdi
Sk Innovation

Solid Power
Stellantis N.V.
Storedot
Toyota Motor Corporation
Volkswagen Ag



LYTEN doet het nog heel goed:

https://www.prnewswire.com/news-rele...301455327.html

Recentere link 18 januari 2022

Citaat:

https://www.prnewswire.com/news-rele...301461716.html

Lyten Receives National Security Innovation Capital Contract to Accelerate Battery Technology for Commercial and National Security Use

Lyten is an advanced materials company developing a revolutionary lithium-sulfur battery technology for use in a variety of applications in automotive, aerospace, defense, and many other markets.

Jan 18, 2022,

For several years, Lyten has been developing a three-dimensional graphene material that significantly improves rechargeable commercial batteries. By formulating and tuning Lyten 3D Graphene® at the molecular level and adding it to its proprietary Li-S chemistry, Lyten will be able to achieve three times the gravimetric energy of lithium-ion batteries (Li-ion). Additionally, its batteries deliver exceptional operating temperatures and safety, cycle life greater than 1,400 cycles (under DoD specified test conditions) and the lowest carbon footprint of any battery. Without using any cobalt, nickel or other rare minerals, Lyten is able to completely source and produce its batteries within the U.S.

"The extensive capabilities of our lithium-sulfur batteries, in comparison to conventional lithium-ion batteries and even solid state, will revolutionize the aerospace and defense sector, electric vehicle industry, and many others," said Shawn Black, President of Government, Aerospace & Defense at Lyten.

Lyten's pilot line is slated to open in 2022, with expectations of producing well over 200,000 pouch, cylindrical or prismatic cells per year with the additional formation and test equipment support from NSIC.

Garry 27 januari 2022 00:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879457)
Niets dus

UDelft weet het veel beter als jouw linkiepraatjes. Die bouwen er eentje van nul met batterijpacks. Ingenieurs. Dat lees je niet. Raar.
Was het linkje niet goed mss?
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/c...giersvliegtuig
Allemaal oenen hé. :roll:

En deze hieronder ook:

Heel goed. Ik heb het ook eens bekeken. 44 passagiers. Als ze nu eens trapper inbouwen dan kunnen die 44 passagiers zoals in de vroege luchtvaart misschien gezamenlijk zelf voor de benodigde energie zorgen.

Mij lijkt uw vooruitgang eerder een achteruitgang. Terug naar de tijd van de propellers. Hoe lang gaat dat wonderkind daar over vliegen om die 500 km af te leggen. Wat zou je er van denken als we eens terug grijpen naar een zeppelin.

Garry 27 januari 2022 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9879561)
En ik zie alleen maar het verleden.

Ik ook. Toestellen met amper 44 passagiers met een actieradius van amper 500 km en aangedreven door propellertjes. Ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen daar voor staan te springen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be