![]() |
Mini biedt ombouw naar elektrische aandrijving aan voor zijn oude modellen
Mini biedt ombouw naar elektrische aandrijving aan voor zijn oude modellen
Het Britse automerk Mini, vandaag een dochtermerk van de Duitse luxewagenbouwer BMW, biedt eigenaars van auto's van zijn historische kleine model, gebouwd tussen 1959 en 2000, aan om de aandrijving van die auto's om te bouwen naar elektrisch. Dat heeft Mini woensdag bekendgemaakt. Het is de eerste autobouwer die dit aanbiedt. Kostprijs? De ombouwing is omkeerbaar, de motor en ... worden bijgehouden. Goed plan? |
Citaat:
Een 'accu boormachine XXL' die de verbrandingsmotor vervangt. Wie gaat de eerste zijn die zulke plug en play systemen gaat aanbieden? Welke overheid gaat haar administratie het eerste klaar gestoomd krijgen om de papierwinkel af te handelen? Het Verenigd Koninkrijk heeft alles al klaar, wie volgt? https://www.topgear.com/car-news/ele...stomods-so-far De transitie naar een aanzienlijk E-wagenpark gaat niet lukken met de dure rommel die men overal aan het aanprijzen is en om de 6 jaar op de vuilbak dient te gooien. |
Citaat:
Natuurlijk, ze zijn niet de enige en niet de eerste. Ook de Ciroën DS is elektrisch mogelijk. https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kilometer-ver/ Nog een reden om te bedenken. Een Oldtimer is doorgaans een auto die eens heel sporadisch gebruikt wordt. Dikwijls wordt die zelfs op een autotrailer vervoerd naar de plaats waar er een bijeenkomst is. Weken lang staat die soms onaangeroerd. Ga je die dan nodeloos continu gaan opladen???? |
Elke brandstofwagen is ombouwbaar naar elektrisch. Da's geen rakettechnologie.
De simpelste truk voor de mini is de hele voortrein er van onderhalen en een in massa geproduceerde electrische vervanger erin bouten. Een 28Kw -12kg- piek elektrische motor is €1000 -kwaliteitsspul, geen Chinese hobby motoren- Met zo'n 2 kan je een Mini lekker pittig laten rondsjeezen. Geen differentieel meer nodig. Gewoon 1 van die motoren per voorwiel, wat elektronische regelarij en je hebt een koppelrijk monstertje dat ook rustig aan kan doen. Natuurlijk, de accu is een ander verhaal. |
Die vuile rommel eruit.
|
Citaat:
En ze zijn een pak meer waard dan de klassieker waarvan ze afgeleid zijn. Kijk maar naar: https://frontlinedevelopments.com/ve...ngdon-edition/ https://singervehicledesign.com/ Voor mezelf wil ik best wel zo'n 'retromod' bouwen. Niks speciaals hoor, een Renault Super5 met een optische knipoog naar de Renault R5 Alpine en het grandioze Cléon Fonte motorblok voorzien van al het moois dat moderne techniek te bieden heeft. |
Citaat:
Indien we al alle kleine ritten zouden kunnen uitvoeren met een E-wagen zijn we al heel ver. Dat gaan we niet doen met E-wagens die voor 90% van de particulieren niet te betalen zijn. Ermee rijden kost al meer dan op een andere brandstof - goedkope ombouw zal dus noodzakelijk worden. |
Citaat:
Maar het vuil ligt ergens anders ver van huis dus is dat geen probleem. |
Citaat:
Citaat:
![]() Pannes van moderne wagens jaren 2018-2019: ![]() ff zoeken naar een recentere tabel van CarGarantie, deze is 1 jaar recenter: Citaat:
Eentje van de USA (2018) en een top-10-kost.tabel, die natuurlijk weet te zeggen dat een plofmotor alleen al +2000 bewegende delen heeft of honderdmaal meer dan een BEV. 5. ELECTRIC CARS ARE MORE RELIABLE And, don't forget: "Another factor in favor of electric vehicles is that they are far more reliable. The drivetrain in an ICE vehicle contains 2,000+ moving parts typically, whereas the drivetrain in an EV contains around 20. A quick scan of the top 10 cars repairs of 2015 is telling. Only one of these faults can happen to an electric vehicle (number 4, and it is by far the cheapest to fix)." It makes you wonder what would happen if an EV driver was forced to go back to a gas car. ![]() https://insideevs.com/news/340502/he...20is%20telling. Moderne BEV zullen - helaas voor de olieboeren-knutselaars - veel betrouwbaarder zijn en veel minder onderhoud nodig hebben op alle gebied. |
Citaat:
|
Ik zie voordelen en nadelen. Die zijn voor ieder individu verschillend.
We zullen zien wat "de markt" beslist. Mijn eerste eigen autootje was een NSU. Mocht ik nog in een huis wonen, plaats hebben ... zou ik er eentje willen kopen uit nostalgie. Ik ben niet technisch onderlegd, dus qua onderhoud ... Ik zou er ook maar korte ritjes mee doen, puur voor de fun, dus elektrisch zou een alternatief zijn. |
Citaat:
![]() https://thedriven.io/2022/01/11/evs-...ky-data-shows/ |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De snelle versie droeg de initialen TT. Dat verwijst nog naar wedstrijden die in eerste instantie voor motoren werden georganiseerd en dat op het eiland Man. Het meest bekend is nu het TT circuit van Assen Nederland. https://www.ttcircuit.com/circuit/weetjes/ De 'kleine' sportwagens van Audi dragen tot op vandaag de initialen TT. (Tourist Trophy) - NSU is in '69 overgenomen door Volkswagen Citaat:
feilloos start en geen bizarre bijgeluiden produceert kom je gegarandeerd thuis. Bij de huidige digitale prullaria ben je nooit zeker dat je ook thuis geraakt. Het ding kan feilloos starten, heerlijk zoemen als een naaimachine .... tot een elektronisch prul van enkele euro's je aan de kant zet. Onze twee meest betrouwbare wagens zijn een Renault R5 van '85 en een Mercedes Vito van 2000. Rarara wat ontbreekt daaraan? Juist. |
Een 2PK met een simpele elektrische aandrijving, en een even simpel accupack, dat is betrouwbaar te krijgen.
Maar een moderne wagen, een blaadje voor een sensor, en je wordt horendol van de alarmpjes en meldingen... Laat staan als de infotainment het laat afweten. |
Citaat:
Daar stuurde ik een ansichtkaartje met de paus op, naar mijn oude oerkatholieke grootmoeder. Zo werd ik prompt de Heilige van de familie, en lichtjes bevoordeeld bij de erfenis. |
Zo zag de volledig doorgeroeste NSU Prinz eruit voor de restauratie, veel fotos van het wrak: (in 1994 afgemeld en uit het verkeer gehaald, kon nog ruim 20 jaar verder roesten toen in 2018 de restauratie naar e Prinz volledig klaar was. Na 24 jaar terug springlevend.
Fotos en uitleg: https://www.oldtimer-technik-haack.d...renzen/eprinz/ NSU Prinz L omgebouwd met 48 Volt/10 kWh accupack. De ePrinz L :-) Deel van traktiebatterij vooraan geplaatst voor betere gewichtsverdeling. E-motor tot 25 kW max, 12 kW nominaal. Gewicht 650 kg, nu een pure tweezitter met extra kofferplaats binnenin. Testritje: https://www.youtube.com/watch?v=FXOeXsQRxF0 Alle Specs van de mini-ombouw: stukje c/p vele fotos Citaat:
|
Citaat:
Al bij lijkt me dit een logische evolutie, die oude bakken stinken ( en vervuilen ) als de pest. |
Citaat:
|
Citaat:
Die vriend is spijtig genoeg zeer jong verongelukt. Bij het inrijden van een tunnel droog wegdek, aan de uitgang zeiknat en en bocht, los de diepte in. https://www.classiccarpassion.com/nl...e-a110-group-4 |
Die oude wagentjes, zoals mijn nsu ook (grrr) hadden één groot nadeel:
je kon de zetels niet plat leggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Blijkbaar geen verstand van "oldtimers" en hun 12 Volt-startbatterijen? Ik hang "onze oldtimer" elke vier-zes weken aan de druppellader tot volgeladen, en dat duurt wel eens 14-16 uren). Best altijd direct aan de batterij aansluiten met krokodilklemmen. En bij een (PH)EV zal dat ook zo zijn, want die hebben ook een 12V-batterij. De veel zwaardere tractiebatterij van een BEV zal je veel minder dikwijls moeten bijladen. Die is namelijk groot genoeg en kan beter tegen de koude (want temperatuurmanagement). Een of tweemaal per jaar eens bijladen tot 80% zal ruim voldoende zijn. Het verlies van een NCA-batterijpack van een Tesla model 3 was ongeveer 2% op 14 dagen, bij een LFP-batterijpack echter kan dat tot 5,4% per 14 dagen oplopen of het dubbele. Proefondervindelijk getest: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Iets minder? Bron? GHG emissies? ~2,6 tot ~15 maal minder, dat laatste als de EVs met hernieuwbare stroom opgeladen worden (renewable future), uiteraard geldt dat "renewable future" ook voor ICE-levenscyclus, maar die profiteert er veel minder van. Studie Hoekstra levenscylus. Moderne Mercedes C 220 d vergeleken met Tesla model 3 (74 kWh NCA batterijpack) 244/95 = 2,6 en 153/10 = 15,3 Citaat:
Noorwegen en Ijsland zitten aan 100% of meer. Noorwegen exporteert zelfs overschot naar andere landen die zitten eigenlijk aan 110%. Grafiek EU, Noorwegen, Ijsland en UK ![]() Voor de giftige uitlaatgassen moet je de uitlaat verlengen en naar binnen leggen, benieuwd hoe ver je kunt rijden. :-D |
Citaat:
En nu even dit nog. Ik heb met veel interesse het filmpje over het NSU'ke bekeken. Zeg nu zelf, als ik dat geluid zo te horen krijg, dat is goed voor twee minuten maar als dat langer duurt dan wordt ge daar toch knetter gek van. Daar moet ge in zitten met een koptelefoon op die heel de tijd muziek te beluisteren geeft. Zoiets wil ik nog niet in mijn auto al krijg ik er 200.000 euro bij cadeau. Maar het is wel netjes opgemaakt. Dat geef ik toe. |
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=om-XqUWoVgU https://www.youtube.com/watch?v=2Efi3Ctw0mg |
Citaat:
Hij had hiervoor ne NSU, wij hebben daar uren aan gesleuteld. motor was opgedreven tot en met. Hij won de ene beker na de andere. |
Citaat:
Ik moest gewoon de stekker in het stopcontact steken. Voor de rest reisde de druppellader altijd mee. PS: Vanaf het moment dat ik de stekker uittrok, werd de druppellader ontkoppelt door een relais. |
Tijdens mijn wintermaanden in Spanje, zet ik de druppellader ook op (toen ik nog in een huis woonde, nu haal ik de batterij er uit).
Die heeft een programma van licht laden en zelfs ook licht ontladen, dat zo ontworpen is dat dit de ideale toestand is voor een batterij. |
Ik heb al heel lang een druppellader van CTEK MXS 5.0, doet al vele winters goed zijn job.
Ook toen de batterij (72 Ah) volledig plat was, altijd terug in topconditie gekregen. Wel de handleiding goed lezen, vooral de Recond modus. Ook bij zeer warme temperaturen ziet een klassieke batterij af. Het is niet voor niets dat de (start)batterij als pannenoorzaak nummer 1 op elke lijst staat met 46% voor ICE's (zeker in coronatijden) ![]() ADAC heeft zelfs de eerste keer een pannenstatistiek voor electrische wagens Daar heeft de 12 V-batterij nog meer aandeel aan de pannes, 54%. Want een electrische wagen moet je niet starten en niet koppelen en heeft pakweg 100 minder bewegende delen die kapot kunnen gaan, men ziet het aan beide grafieken. De pannes aan de specifieke delen van electrische wagens zoals grote tractiebatterij, zijn laadsysteem en aandrijving (e-motor) was relatief amper 4,4%, geef de moderne BEV nog eens 5 jaar ontwikkeling. Citaat:
![]() Zoek de verschillen. ICE-specifiek: Motor... 15,9 % + Generator, Starter... 10% + Kraftstoffanlage ... 3,2 % + Uitlaat... 1,2% BEV-specifiek: 4,4% |
Citaat:
Wat zou er mis zijn met een constructeur die enkel koetswerken levert? Wat zou er mis zijn met een constructeur die enkel aandrijflijnen levert? .... die enkel elektrische circuits levert? .... enz? Neem de oude 2PK en ga shoppen bij de leverancier van aandrijflijnen, bij de leverancier van accu's en bij de leverancier van uw elektrische sturing en je bent vertrokken. Gaat er wat stuk dan vervang je het en ENKEL dat. Bij de huidige wagens gaat er een prul kapot ... is het aanwezige verstand in uw garage (!?) onvoldoende en heel uw wagen gaat op de schroothoop. Citaat:
Wat blinkende rommel voor kostbare grondstoffen en gelukkig dat die Afrikanen waren... |
Citaat:
18 jaar zijnde, je eerste verdiende centjes uitgegeven aan een wagentje plus verzekering? |
Citaat:
In een uitzonderlijke situatie, vanuit stilstand kort draaien met een hoog polair zwaartekracht centrum ( bv.: zwaar geladen heftruck ) kan wat extra gewicht op de sturende wielen helpen. In alle andere gevallen klopt dat niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Oeps ... wie bestuurd hier dit land? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, ge hebt altijd zo van die mensen die niet willen gezegd hebben dat hun auto niet optimaal is. Dat zijn dan ook meestal diegene die zouden durven beweren dat hij zo weinig verbruikt dat ze onderweg moeten stoppen om er benzine uit te halen omdat hij anders zou overlopen. :lol: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be