Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Mini biedt ombouw naar elektrische aandrijving aan voor zijn oude modellen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263149)

reservespeler 27 januari 2022 17:22

Mini biedt ombouw naar elektrische aandrijving aan voor zijn oude modellen
 
Mini biedt ombouw naar elektrische aandrijving aan voor zijn oude modellen


Het Britse automerk Mini, vandaag een dochtermerk van de Duitse luxewagenbouwer BMW, biedt eigenaars van auto's van zijn historische kleine model, gebouwd tussen 1959 en 2000, aan om de aandrijving van die auto's om te bouwen naar elektrisch. Dat heeft Mini woensdag bekendgemaakt.


Het is de eerste autobouwer die dit aanbiedt.
Kostprijs?


De ombouwing is omkeerbaar, de motor en ... worden bijgehouden.

Goed plan?

Johan Daelemans 27 januari 2022 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9880285)

De ombouwing is omkeerbaar, de motor en ... worden bijgehouden.

Goed plan?

Perfect plan. Bouw een gamma aan E-motoren in verschillende vermogen klassen die je op de bestaande versnellingsbakken koppelt.
Een 'accu boormachine XXL' die de verbrandingsmotor vervangt.

Wie gaat de eerste zijn die zulke plug en play systemen gaat aanbieden?
Welke overheid gaat haar administratie het eerste klaar gestoomd krijgen om de papierwinkel af te handelen?

Het Verenigd Koninkrijk heeft alles al klaar, wie volgt?

https://www.topgear.com/car-news/ele...stomods-so-far

De transitie naar een aanzienlijk E-wagenpark gaat niet lukken met de dure rommel die men overal aan het aanprijzen is en om de 6 jaar op de vuilbak dient te gooien.

Garry 28 januari 2022 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9880285)
Mini biedt ombouw naar elektrische aandrijving aan voor zijn oude modellen


Het Britse automerk Mini, vandaag een dochtermerk van de Duitse luxewagenbouwer BMW, biedt eigenaars van auto's van zijn historische kleine model, gebouwd tussen 1959 en 2000, aan om de aandrijving van die auto's om te bouwen naar elektrisch. Dat heeft Mini woensdag bekendgemaakt.


Het is de eerste autobouwer die dit aanbiedt.
Kostprijs?


De ombouwing is omkeerbaar, de motor en ... worden bijgehouden.

Goed plan?

Welke gek gaat dat nu doen. Een klassieker heeft slechts zijn maximum waarde als oldtimer wanneer hij compleet origineel is. Zelfs zijn oorspronkelijke kleur bepaalt mee de waarde. Welke maf komt er nu op zo een idee.

Natuurlijk, ze zijn niet de enige en niet de eerste. Ook de Ciroën DS is elektrisch mogelijk. https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kilometer-ver/ Nog een reden om te bedenken. Een Oldtimer is doorgaans een auto die eens heel sporadisch gebruikt wordt. Dikwijls wordt die zelfs op een autotrailer vervoerd naar de plaats waar er een bijeenkomst is. Weken lang staat die soms onaangeroerd. Ga je die dan nodeloos continu gaan opladen????

maddox 28 januari 2022 07:25

Elke brandstofwagen is ombouwbaar naar elektrisch. Da's geen rakettechnologie.

De simpelste truk voor de mini is de hele voortrein er van onderhalen en een in massa geproduceerde electrische vervanger erin bouten.

Een 28Kw -12kg- piek elektrische motor is €1000 -kwaliteitsspul, geen Chinese hobby motoren- Met zo'n 2 kan je een Mini lekker pittig laten rondsjeezen. Geen differentieel meer nodig. Gewoon 1 van die motoren per voorwiel, wat elektronische regelarij en je hebt een koppelrijk monstertje dat ook rustig aan kan doen.

Natuurlijk, de accu is een ander verhaal.

Micele 28 januari 2022 09:59

Die vuile rommel eruit.

Johan Daelemans 28 januari 2022 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9880795)
Welke gek gaat dat nu doen. Een klassieker heeft slechts zijn maximum waarde als oldtimer wanneer hij compleet origineel is. Zelfs zijn oorspronkelijke kleur bepaalt mee de waarde. Welke maf komt er nu op zo een idee.

Dat zijn geen klassiekers meer. Dat zijn moderne wagens in een oude jas.
En ze zijn een pak meer waard dan de klassieker waarvan ze afgeleid zijn.

Kijk maar naar:

https://frontlinedevelopments.com/ve...ngdon-edition/
https://singervehicledesign.com/

Voor mezelf wil ik best wel zo'n 'retromod' bouwen.
Niks speciaals hoor, een Renault Super5 met een optische knipoog naar de Renault R5 Alpine en het grandioze Cléon Fonte motorblok
voorzien van al het moois dat moderne techniek te bieden heeft.

Johan Daelemans 28 januari 2022 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9880844)
Natuurlijk, de accu is een ander verhaal.

Je moet daar niet in overdrijven. Als persoonlijk vervoer voor iemand noodzakelijk is zal bij een E-wagen altijd een 'back-up' op gewone brandstof voorhanden zijn.
Indien we al alle kleine ritten zouden kunnen uitvoeren met een E-wagen zijn we al heel ver. Dat gaan we niet doen met E-wagens die voor 90% van de particulieren niet te betalen zijn.
Ermee rijden kost al meer dan op een andere brandstof - goedkope ombouw zal dus noodzakelijk worden.

Johan Daelemans 28 januari 2022 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9880921)
Die vuile rommel eruit.

En andere vuile rommel erin.
Maar het vuil ligt ergens anders ver van huis dus is dat geen probleem.

Micele 28 januari 2022 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9880921)
Die vuile rommel eruit.

CarGarantie doet regelmatig een onderzoek naar de pannes en hun kosten.

Citaat:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/autop...-duurst-23992/
Autopech: welke pannes zijn het duurst?

In de garage kan de rekening snel oplopen.

CarGarantie, een Duitse specialist in garantie en klantenbinding in naverkoop, publiceert elk jaar een jaarbalans. Daar komt dan een resem boeiende statistieken uit die te maken hebben met de gemiddelde kostprijs van autopannes. Deze keer is de oefening gemaakt voor de Franse markt, maar dezelfde trends zijn te zien in de meeste andere Europese landen.

Constante stijging

Het eerst wat opvalt is dat de gemiddelde herstelkost bij pannes (dus buiten het klassieke onderhoud) een constante inflatie kent. Hij is gestegen van 527 euro in 2018 naar 551 euro in 2019. Die trend zou ook de volgende jaren nog doorzetten omdat elektronica, de hoofdbron van storingen allerhande, steeds meer verspreid raakt in onze auto’s. We zullen dus ook steeds meer met bugs en andere problemen worden geconfronteerd.

Zaken die vaak in panne vallen zijn voedingssystemen (brandstof en lucht), gevolgd door elektronica, in de eerste plaats in het interieur, maar ook onder de motorkap. Motorproblemen, die vaak voorvielen in de jaren ’80 en ’90, zijn vandaag zeldzamer. Nu vormt het elektronische gedeelte duidelijk het grootste probleem voor de betrouwbaarheid.
Pannes van de autojaren '80-'90, frequentie %



Pannes van moderne wagens jaren 2018-2019:


ff zoeken naar een recentere tabel van CarGarantie, deze is 1 jaar recenter:
Citaat:

https://www.autonews.fr/pratique/ent...equentes-99513
Le 16/07/2021 par Julien Maron
Étude
VOITURES NEUVES : MOTEUR, BOÎTE DE VITESSES, ETC. QUELLES SONT LES PANNES LES PLUS FRÉQUENTES ?
Le spécialiste des extensions de garantie, CarGarantie, a dévoilé son étude 2021 sur les sinistres des véhicules neufs et d’occasions avec un constat majeur : le prix des réparations continue d’augmenter année après année. Mais au fait, d’après cette étude, quelles sont les pannes les plus fréquentes relevées sur un véhicule neuf ?

Pour son étude 2021, CarGarantie s’est basé sur l’analyse d’un million de garanties sur une durée de 12 ?* 36 mois chez tous les constructeurs et tous les modèles. Il en ressort que le coût des réparations ne cesse d’augmenter depuis cinq ans ?* hauteur de 70€ supplémentaires par an. Ainsi en 2020, le prix moyen était de 572€ et CarGarantie explique qu’il ne s’attend pas ?* une baisse. Et si le moteur est la pièce qui représente la plus dépense pour un véhicule neuf ou d’occasion, il s’avère que ce n’est pas celle qui est la plus « fragile ». En effet, cette étude révèle que le système d’alimentation, l’installation électrique et l’électronique de confort devance le moteur dans la fréquence des sinistres.

POSITION PANNE POURCENTAGE
1 Système d'alimentation 20,2%
2 Installation électrique 19,6%
3 Électronique de confort 10,7%
4 Moteur 9,3%
5 Carrosserie / habitacle 5,6%
6 Climatisation 4,6%
7 Système de refroidissement 4,6%
8 Boîte de vitesses 4,4%
9 Châssis 4%
10 Transmission 3,7%
11 Système de freinage 3,6%
12 Système d'échappement 3,2%
13 Protection des occupants 2,9%
14 Direction 1,9%
15 Différentiel 1%
16 Régulation dynamique du véhicule 0,5%
17 Système hybride 0,1%
17 Entraînement électrique 0,1%
Andere pannenstatistieken van ADAC en andere autopannenhelpers zullen dat bevestigen.

Eentje van de USA (2018) en een top-10-kost.tabel, die natuurlijk weet te zeggen dat een plofmotor alleen al +2000 bewegende delen heeft of honderdmaal meer dan een BEV.

5. ELECTRIC CARS ARE MORE RELIABLE

And, don't forget: "Another factor in favor of electric vehicles is that they are far more reliable. The drivetrain in an ICE vehicle contains 2,000+ moving parts typically, whereas the drivetrain in an EV contains around 20. A quick scan of the top 10 cars repairs of 2015 is telling. Only one of these faults can happen to an electric vehicle (number 4, and it is by far the cheapest to fix)." It makes you wonder what would happen if an EV driver was forced to go back to a gas car.



https://insideevs.com/news/340502/he...20is%20telling.

Moderne BEV zullen - helaas voor de olieboeren-knutselaars - veel betrouwbaarder zijn en veel minder onderhoud nodig hebben op alle gebied.

Johan Daelemans 28 januari 2022 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9880962)
CarGarantie doet regelmatig een onderzoek naar de pannes en hun kosten.

Ben je zeker dat je in de juiste draad zit? :roll:

De schoofzak 28 januari 2022 10:56

Ik zie voordelen en nadelen. Die zijn voor ieder individu verschillend.
We zullen zien wat "de markt" beslist.

Mijn eerste eigen autootje was een NSU.
Mocht ik nog in een huis wonen, plaats hebben ... zou ik er eentje willen kopen uit nostalgie. Ik ben niet technisch onderlegd, dus qua onderhoud ... Ik zou er ook maar korte ritjes mee doen, puur voor de fun, dus elektrisch zou een alternatief zijn.

Micele 28 januari 2022 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9880972)
Ik zie voordelen en nadelen. Die zijn voor ieder individu verschillend.
We zullen zien wat "de markt" beslist.

Mijn eerste eigen autootje was een NSU.
Mocht ik nog in een huis wonen, plaats hebben ... zou ik er eentje willen kopen uit nostalgie. Ik ben niet technisch onderlegd, dus qua onderhoud ... Ik zou er ook maar korte ritjes mee doen, puur voor de fun, dus elektrisch zou een alternatief zijn.

Plug-in-hybrides hebben volgens recente statstieken het meeste risico op een panne en dus duur garagebezoek, en daar is brand mee inbegrepen.


https://thedriven.io/2022/01/11/evs-...ky-data-shows/

Johan Daelemans 28 januari 2022 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9880974)
Plug-in-hybrides hebben volgens recente statstieken het meeste risico op een panne en dus duur garagebezoek.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9880969)
Ben je zeker dat je in de juiste draad zit? :roll:


Johan Daelemans 28 januari 2022 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9880972)
Mijn eerste eigen autootje was een NSU.

Schitterend wagentje. Heeft ook in de autosport aardig wat betekend.
De snelle versie droeg de initialen TT.
Dat verwijst nog naar wedstrijden die in eerste instantie voor motoren werden georganiseerd en dat op het eiland Man.
Het meest bekend is nu het TT circuit van Assen Nederland.

https://www.ttcircuit.com/circuit/weetjes/

De 'kleine' sportwagens van Audi dragen tot op vandaag de initialen TT.
(Tourist Trophy) - NSU is in '69 overgenomen door Volkswagen

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9880972)
Ik ben niet technisch onderlegd, dus qua onderhoud ... Ik zou er ook maar korte ritjes mee doen,
puur voor de fun, dus elektrisch zou een alternatief zijn.

Iedereen heeft oren. Zolang het geen digitale prullen zijn volstaat het om te starten en naar je wagen te luisteren. Als je oude wagen
feilloos start en geen bizarre bijgeluiden produceert kom je gegarandeerd thuis.

Bij de huidige digitale prullaria ben je nooit zeker dat je ook thuis geraakt.
Het ding kan feilloos starten, heerlijk zoemen
als een naaimachine .... tot een elektronisch prul van enkele euro's je aan de kant zet.

Onze twee meest betrouwbare wagens zijn een Renault R5 van '85 en een Mercedes Vito van 2000. Rarara wat ontbreekt daaraan? Juist.

maddox 28 januari 2022 12:39

Een 2PK met een simpele elektrische aandrijving, en een even simpel accupack, dat is betrouwbaar te krijgen.

Maar een moderne wagen, een blaadje voor een sensor, en je wordt horendol van de alarmpjes en meldingen... Laat staan als de infotainment het laat afweten.

De schoofzak 28 januari 2022 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9881026)
Schitterend wagentje. Heeft ook in de autosport aardig wat betekend.
...

Ik reed met een maat met mijn nsu'tje tijdens de grote vakantie een hele toer van Europa, tot Rome incluis.
Daar stuurde ik een ansichtkaartje met de paus op, naar mijn oude oerkatholieke grootmoeder.
Zo werd ik prompt de Heilige van de familie, en lichtjes bevoordeeld bij de erfenis.

Micele 28 januari 2022 13:20

Zo zag de volledig doorgeroeste NSU Prinz eruit voor de restauratie, veel fotos van het wrak: (in 1994 afgemeld en uit het verkeer gehaald, kon nog ruim 20 jaar verder roesten toen in 2018 de restauratie naar e Prinz volledig klaar was. Na 24 jaar terug springlevend.

Fotos en uitleg: https://www.oldtimer-technik-haack.d...renzen/eprinz/

NSU Prinz L omgebouwd met 48 Volt/10 kWh accupack. De ePrinz L :-)

Deel van traktiebatterij vooraan geplaatst voor betere gewichtsverdeling.

E-motor tot 25 kW max, 12 kW nominaal.

Gewicht 650 kg, nu een pure tweezitter met extra kofferplaats binnenin.

Testritje: https://www.youtube.com/watch?v=FXOeXsQRxF0

Alle Specs van de mini-ombouw: stukje c/p vele fotos

Citaat:

https://www.oldtimer-technik-haack.d...uten-1/eprinz/

Technische Daten:

Erstzulassung: 1973

Asynchronmotor mit 12 kW Nennleistung; max. Leistung 25kW
Bordnetzspannung 12V
Traktionsbatterie: 48V / 10kWh
Leergewicht: 650kg
Reichweite: ca. 80-100km
Höchstgeschwindigkeit: 105km/h

Anzeige für Motorleistungsdaten
Anzeige für Batteriemanagement (Reichweite)
Rekuperation ein- /ausschaltbar
Vor- /Rückwärtsfahrmodus mit Schalter wählbar
1,8 kW Heizung für Scheibendefrost und Fussraum

2 Sitzplätze
moderne Sitze mit hoher, verstellbarer und klappbarer Rückenlehne, gutem Seitenhalt und integrierter Kopfstütze
3-Punkt Automatik-Sicherheitsgurte

Fondbereich mit Stauraum
Zuladung: 275kg zzgl. Fahrer

Kofferraum mit Ladekabel

Motorraum mit Zentralelektrik
12V Batterie für Bordelektrik
3 kW Ladegerät für Traktionsbatterie

Zur Optimierung der Gewichtsverteilung ein Batteriepaket anstelle des konventionellen Kraftstofftanks im vorderen Fahrzeugbereich und ein weiteres Paket hinter den Sitzen.

Eine für mobile Anwendungen sehr ausgereifte, zuverlässige und sichere Batterietechnologie (Lithium-Eisen-Mangan-Phosphat)

Laden über Schnellladestation oder konventionelle, haushaltsübliche 220V Steckdose



Blue Sky 28 januari 2022 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9880795)
Welke gek gaat dat nu doen. Een klassieker heeft slechts zijn maximum waarde als oldtimer wanneer hij compleet origineel is. Zelfs zijn oorspronkelijke kleur bepaalt mee de waarde. Welke maf komt er nu op zo een idee.

Natuurlijk, ze zijn niet de enige en niet de eerste. Ook de Ciroën DS is elektrisch mogelijk. https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kilometer-ver/ Nog een reden om te bedenken. Een Oldtimer is doorgaans een auto die eens heel sporadisch gebruikt wordt. Dikwijls wordt die zelfs op een autotrailer vervoerd naar de plaats waar er een bijeenkomst is. Weken lang staat die soms onaangeroerd. Ga je die dan nodeloos continu gaan opladen????

Zal sowieso de toekomst zijn, al is het voor mensen als u die in het heden leven misschien ondenkbaar.

Al bij lijkt me dit een logische evolutie, die oude bakken stinken ( en vervuilen ) als de pest.

Garry 28 januari 2022 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9881026)
Schitterend wagentje. Heeft ook in de autosport aardig wat betekend.
De snelle versie droeg de initialen TT.
Dat verwijst nog naar wedstrijden die in eerste instantie voor motoren werden georganiseerd en dat op het eiland Man.
Het meest bekend is nu het TT circuit van Assen Nederland.

https://www.ttcircuit.com/circuit/weetjes/

De 'kleine' sportwagens van Audi dragen tot op vandaag de initialen TT.
(Tourist Trophy) - NSU is in '69 overgenomen door Volkswagen



Iedereen heeft oren. Zolang het geen digitale prullen zijn volstaat het om te starten en naar je wagen te luisteren. Als je oude wagen
feilloos start en geen bizarre bijgeluiden produceert kom je gegarandeerd thuis.

Bij de huidige digitale prullaria ben je nooit zeker dat je ook thuis geraakt.
Het ding kan feilloos starten, heerlijk zoemen
als een naaimachine .... tot een elektronisch prul van enkele euro's je aan de kant zet.

Onze twee meest betrouwbare wagens zijn een Renault R5 van '85 en een Mercedes Vito van 2000. Rarara wat ontbreekt daaraan? Juist.

Ge moest er wel twee zakken cement vooraan in leggen om hem op de baan te houden

Garry 28 januari 2022 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9881171)
Ge moest er wel twee zakken cement vooraan in leggen om hem op de baan te houden

hier nog zo een waar je best vooraan wat extra ballast in stak https://www.classic-trader.com/uk/ca...rch/simca/1000 en nog zo een uit dat tijdperk https://www.google.com/search?q=rena...#imgrc=0fxzFre Stuk voor stuk veel gebruikt om rally met te rijden. ik reed toen met de Simca 1501 special, https://www.google.com/search?q=simc...&bih=955&dpr=1 opgedreven tot en met bij mijn vriend in de Renault dealer garage aan de kleine bareel. Hij zoop wel 21 liter.

Die vriend is spijtig genoeg zeer jong verongelukt. Bij het inrijden van een tunnel droog wegdek, aan de uitgang zeiknat en en bocht, los de diepte in. https://www.classiccarpassion.com/nl...e-a110-group-4

De schoofzak 28 januari 2022 17:25

Die oude wagentjes, zoals mijn nsu ook (grrr) hadden één groot nadeel:
je kon de zetels niet plat leggen.

fred vanhove 28 januari 2022 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9881164)
Zal sowieso de toekomst zijn, al is het voor mensen als u die in het heden leven misschien ondenkbaar.

Al bij lijkt me dit een logische evolutie, die oude bakken stinken ( en vervuilen ) als de pest.

EV vervuilen ook. Misschien in het algemeen iets minder maar vervuilen doen ze ook nog.

Micele 28 januari 2022 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9880795)
Weken lang staat die soms onaangeroerd. Ga je die dan nodeloos continu gaan opladen????

Die vier vraagtekens wijzen erop dat je er geen verstand van hebt en je ook niet wilt informeren?

Blijkbaar geen verstand van "oldtimers" en hun 12 Volt-startbatterijen?

Ik hang "onze oldtimer" elke vier-zes weken aan de druppellader tot volgeladen, en dat duurt wel eens 14-16 uren). Best altijd direct aan de batterij aansluiten met krokodilklemmen.

En bij een (PH)EV zal dat ook zo zijn, want die hebben ook een 12V-batterij.

De veel zwaardere tractiebatterij van een BEV zal je veel minder dikwijls moeten bijladen. Die is namelijk groot genoeg en kan beter tegen de koude (want temperatuurmanagement). Een of tweemaal per jaar eens bijladen tot 80% zal ruim voldoende zijn.

Het verlies van een NCA-batterijpack van een Tesla model 3 was ongeveer 2% op 14 dagen, bij een LFP-batterijpack echter kan dat tot 5,4% per 14 dagen oplopen of het dubbele.

Proefondervindelijk getest:
Citaat:

https://insideevs.com/news/518790/va...la-model3-lfp/

Bjørn Nyland Checks Vampire Drain In MIC Tesla Model 3 SR+ (LFP)

It appears higher in the case of LFP batteries than in the case of NCA batteries.

In the Bjørn Nyland's test, the car was left for 14 days at a 95.1% State of Charge (SOC) according to the ScanMyTesla app. Everything was turned off, including the sentry mode and mobile access.

After that, the car woke up with 89.7% SOC (and quickly decreased to 89.3% SOC), which gives us a difference of 5.4%. Considering about 50 kWh of usable battery capacity (over 55 kWh total), the results are as follows:

- 5.4% or about 2.7 kWh over 14 days (Bjørn Nyland simplified it to 2.5 kWh and 172 Wh/day)
- less than 0.4% per day or 193 Wh per day
- less than 12% per 30 days or 5.8 kWh
- about 8 Wh per hour

This is the average discharge rate, calculated using the data from the video, that includes things like car checks for Tesla's updates, maybe charge the auxiliary 12V battery, battery self-discharge, and other energy losses in the electronics.

According to Bjørn Nyland, the 5% or so decrease in the LFP battery SOC is significantly higher than in the case of NCA batteries, which within the same period would go down 2% or so. That would be more than two times higher energy drain.

Anyway, it does not sound like a big problem, as a month of parking should translate only to 12% SOC decrease.

Garry 28 januari 2022 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9881251)
EV vervuilen ook. Misschien in het algemeen iets minder maar vervuilen doen ze ook nog.

Vandaag nog eens lekker zitten keuvelen met een vriend die een pak jonger is dan ik en die nog volop vliegt. Het gesprek ging over dat elektrisch vliegen dat er staat aan te komen. Blijkt dat er ook door andere heel sceptisch naar uitgekeken wordt.

Micele 28 januari 2022 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9881251)
EV vervuilen ook. Misschien in het algemeen iets minder maar vervuilen doen ze ook nog.

Misschien? bron?
Iets minder? Bron?

GHG emissies?

~2,6 tot ~15 maal minder, dat laatste als de EVs met hernieuwbare stroom opgeladen worden (renewable future), uiteraard geldt dat "renewable future" ook voor ICE-levenscyclus, maar die profiteert er veel minder van.

Studie Hoekstra levenscylus. Moderne Mercedes C 220 d vergeleken met Tesla model 3 (74 kWh NCA batterijpack)

244/95 = 2,6 en 153/10 = 15,3

Citaat:

Table 1. Life Cycle GHG Emissions in g/km of a Diesel Car and BEV

--------------- Today | Renewable Future
Diesel Car Total 244 | 153
Driving 217 | 150
Manufacturing 27 | 3

BEV Total 95 | 10
Driving 55 | 6
Manufacturing 40 | 4
(Battery) (16) | (2)

https://www.sciencedirect.com/scienc...119302715#bib9
De renewable future (electriciteit) is al vandaag in menig land bezig, zelfs meer dan 60% groen in 3 EU-landen in 2019. Kan 4 zijn in 2020.

Noorwegen en Ijsland zitten aan 100% of meer. Noorwegen exporteert zelfs overschot naar andere landen die zitten eigenlijk aan 110%.

Grafiek EU, Noorwegen, Ijsland en UK


Voor de giftige uitlaatgassen moet je de uitlaat verlengen en naar binnen leggen, benieuwd hoe ver je kunt rijden. :-D

Garry 29 januari 2022 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9881267)
Die vier vraagtekens wijzen erop dat je er geen verstand van hebt en je ook niet wilt informeren?

Blijkbaar geen verstand van "oldtimers" en hun 12 Volt-startbatterijen?

Ik hang "onze oldtimer" elke vier-zes weken aan de druppellader tot volgeladen, en dat duurt wel eens 14-16 uren). Best altijd direct aan de batterij aansluiten met krokodilklemmen.

En bij een (PH)EV zal dat ook zo zijn, want die hebben ook een 12V-batterij.

De veel zwaardere tractiebatterij van een BEV zal je veel minder dikwijls moeten bijladen. Die is namelijk groot genoeg en kan beter tegen de koude (want temperatuurmanagement). Een of tweemaal per jaar eens bijladen tot 80% zal ruim voldoende zijn.

Het verlies van een NCA-batterijpack van een Tesla model 3 was ongeveer 2% op 14 dagen, bij een LFP-batterijpack echter kan dat tot 5,4% per 14 dagen oplopen of het dubbele.

Proefondervindelijk getest:

Goed mogelijk dat ik er niets van ken. Ik heb ook niet de gewoonte van alles wat ze in propaganda beweren klakkeloos te geloven. Het eerste jaar is dat misschien ongeveer zo maar hoe zit het na zeven jaar?

En nu even dit nog. Ik heb met veel interesse het filmpje over het NSU'ke bekeken. Zeg nu zelf, als ik dat geluid zo te horen krijg, dat is goed voor twee minuten maar als dat langer duurt dan wordt ge daar toch knetter gek van. Daar moet ge in zitten met een koptelefoon op die heel de tijd muziek te beluisteren geeft. Zoiets wil ik nog niet in mijn auto al krijg ik er 200.000 euro bij cadeau.

Maar het is wel netjes opgemaakt. Dat geef ik toe.

Garry 29 januari 2022 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9881521)
Goed mogelijk dat ik er niets van ken. Ik heb ook niet de gewoonte van alles wat ze in propaganda beweren klakkeloos te geloven. Het eerste jaar is dat misschien ongeveer zo maar hoe zit het na zeven jaar?

En nu even dit nog. Ik heb met veel interesse het filmpje over het NSU'ke bekeken. Zeg nu zelf, als ik dat geluid zo te horen krijg, dat is goed voor twee minuten maar als dat langer duurt dan wordt ge daar toch knetter gek van. Daar moet ge in zitten met een koptelefoon op die heel de tijd muziek te beluisteren geeft. Zoiets wil ik nog niet in mijn auto al krijg ik er 200.000 euro bij cadeau.

Maar het is wel netjes opgemaakt. Dat geef ik toe.

Al gaat mijn voorliefde eerder uit naar dit https://www.youtube.com/watch?v=hHnpiFiAnaI

https://www.youtube.com/watch?v=om-XqUWoVgU

https://www.youtube.com/watch?v=2Efi3Ctw0mg

reservespeler 29 januari 2022 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9881240)
hier nog zo een waar je best vooraan wat extra ballast in stak https://www.classic-trader.com/uk/ca...rch/simca/1000 en nog zo een uit dat tijdperk https://www.google.com/search?q=rena...#imgrc=0fxzFre Stuk voor stuk veel gebruikt om rally met te rijden. ik reed toen met de Simca 1501 special, https://www.google.com/search?q=simc...&bih=955&dpr=1 opgedreven tot en met bij mijn vriend in de Renault dealer garage aan de kleine bareel. Hij zoop wel 21 liter.

Die vriend is spijtig genoeg zeer jong verongelukt. Bij het inrijden van een tunnel droog wegdek, aan de uitgang zeiknat en en bocht, los de diepte in. https://www.classiccarpassion.com/nl...e-a110-group-4

Vriend van mij, vorig jaar overleden aan corona, reed vroeger slalom.
Hij had hiervoor ne NSU, wij hebben daar uren aan gesleuteld. motor was opgedreven tot en met. Hij won de ene beker na de andere.

reservespeler 29 januari 2022 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9881267)
Die vier vraagtekens wijzen erop dat je er geen verstand van hebt en je ook niet wilt informeren?

Blijkbaar geen verstand van "oldtimers" en hun 12 Volt-startbatterijen?

Ik hang "onze oldtimer" elke vier-zes weken aan de druppellader tot volgeladen, en dat duurt wel eens 14-16 uren). Best altijd direct aan de batterij aansluiten met krokodilklemmen.

En bij een (PH)EV zal dat ook zo zijn, want die hebben ook een 12V-batterij.

De veel zwaardere tractiebatterij van een BEV zal je veel minder dikwijls moeten bijladen. Die is namelijk groot genoeg en kan beter tegen de koude (want temperatuurmanagement). Een of tweemaal per jaar eens bijladen tot 80% zal ruim voldoende zijn.

Het verlies van een NCA-batterijpack van een Tesla model 3 was ongeveer 2% op 14 dagen, bij een LFP-batterijpack echter kan dat tot 5,4% per 14 dagen oplopen of het dubbele.

Proefondervindelijk getest:

Bij mijne oude tractor had ik ook een druppellader.
Ik moest gewoon de stekker in het stopcontact steken. Voor de rest reisde de druppellader altijd mee.

PS: Vanaf het moment dat ik de stekker uittrok, werd de druppellader ontkoppelt door een relais.

De schoofzak 29 januari 2022 08:33

Tijdens mijn wintermaanden in Spanje, zet ik de druppellader ook op (toen ik nog in een huis woonde, nu haal ik de batterij er uit).
Die heeft een programma van licht laden en zelfs ook licht ontladen, dat zo ontworpen is dat dit de ideale toestand is voor een batterij.

Micele 29 januari 2022 11:24

Ik heb al heel lang een druppellader van CTEK MXS 5.0, doet al vele winters goed zijn job.

Ook toen de batterij (72 Ah) volledig plat was, altijd terug in topconditie gekregen.

Wel de handleiding goed lezen, vooral de Recond modus.

Ook bij zeer warme temperaturen ziet een klassieke batterij af.

Het is niet voor niets dat de (start)batterij als pannenoorzaak nummer 1 op elke lijst staat met 46% voor ICE's (zeker in coronatijden)



ADAC heeft zelfs de eerste keer een pannenstatistiek voor electrische wagens Daar heeft de 12 V-batterij nog meer aandeel aan de pannes, 54%.

Want een electrische wagen moet je niet starten en niet koppelen en heeft pakweg 100 minder bewegende delen die kapot kunnen gaan, men ziet het aan beide grafieken.

De pannes aan de specifieke delen van electrische wagens zoals grote tractiebatterij, zijn laadsysteem en aandrijving (e-motor) was relatief amper 4,4%, geef de moderne BEV nog eens 5 jaar ontwikkeling.
Citaat:

https://efahrer.chip.de/news/gleiche...e-autos_104776
Gleiches Problem wie bei Benzin & Diesel: ADAC zeigt Pannenstatistik für E-Autos

von Tobias Stahl am 30.12.2021

Der ADAC hat erstmals auch die Pannenursachen bei Elektroautos gesondert aufgeführt.


Zoek de verschillen.
ICE-specifiek: Motor... 15,9 % + Generator, Starter... 10% + Kraftstoffanlage ... 3,2 % + Uitlaat... 1,2%
BEV-specifiek: 4,4%

Johan Daelemans 29 januari 2022 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9881051)
Een 2PK met een simpele elektrische aandrijving, en een even simpel accupack, dat is betrouwbaar te krijgen.

Waarom wordt een wagen opgebouwd uit elementen die door één fabrikant (*) worden geproduceerd?

Wat zou er mis zijn met een constructeur die enkel koetswerken levert?
Wat zou er mis zijn met een constructeur die enkel aandrijflijnen levert?
.... die enkel elektrische circuits levert?
.... enz?

Neem de oude 2PK en ga shoppen bij de leverancier van aandrijflijnen, bij de leverancier van accu's en bij de leverancier van uw elektrische sturing en je bent vertrokken.
Gaat er wat stuk dan vervang je het en ENKEL dat. Bij de huidige wagens gaat er een prul kapot ... is het aanwezige verstand in uw garage (!?) onvoldoende en heel uw wagen gaat op de schroothoop.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9881051)
Maar een moderne wagen, een blaadje voor een sensor, en je wordt horendol van de alarmpjes en meldingen... Laat staan als de infotainment het laat afweten.

Kijk naar de verkoop praatjes van vandaag. De voor duizenden euro's gratis aangeboden prullaria vergelijk ik met de ruilhandel van onze voorouders met de bevolking in Afrika.
Wat blinkende rommel voor kostbare grondstoffen en gelukkig dat die Afrikanen waren...

Johan Daelemans 29 januari 2022 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9881063)
Ik reed met een maat met mijn nsu'tje tijdens de grote vakantie een hele toer van Europa, tot Rome incluis.

Zou je dat vandaag nog aandurven met een wagentje van pakweg 10 jaar oud?
18 jaar zijnde, je eerste verdiende centjes uitgegeven aan een wagentje plus verzekering?

Johan Daelemans 29 januari 2022 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 9881171)
Ge moest er wel twee zakken cement vooraan in leggen om hem op de baan te houden

Dat zijn fabeltjes.
In een uitzonderlijke situatie, vanuit stilstand kort draaien met een hoog polair zwaartekracht centrum ( bv.: zwaar geladen heftruck ) kan wat extra gewicht op de sturende wielen helpen.
In alle andere gevallen klopt dat niet.

Johan Daelemans 29 januari 2022 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9881594)
Vriend van mij, vorig jaar overleden aan corona, reed vroeger slalom.
Hij had hiervoor ne NSU, wij hebben daar uren aan gesleuteld. motor was opgedreven tot en met. Hij won de ene beker na de andere.

En hoeveel gewicht lag je in het vooronder?

fred vanhove 30 januari 2022 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9881701)
Ik heb al heel lang een druppellader van CTEK MXS 5.0, doet al vele winters goed zijn job.

Ook toen de batterij (72 Ah) volledig plat was, altijd terug in topconditie gekregen.

Wel de handleiding goed lezen, vooral de Recond modus.

Ook bij zeer warme temperaturen ziet een klassieke batterij af.

Het is niet voor niets dat de (start)batterij als pannenoorzaak nummer 1 op elke lijst staat met 46% voor ICE's (zeker in coronatijden)



ADAC heeft zelfs de eerste keer een pannenstatistiek voor electrische wagens Daar heeft de 12 V-batterij nog meer aandeel aan de pannes, 54%.

Want een electrische wagen moet je niet starten en niet koppelen en heeft pakweg 100 minder bewegende delen die kapot kunnen gaan, men ziet het aan beide grafieken.

De pannes aan de specifieke delen van electrische wagens zoals grote tractiebatterij, zijn laadsysteem en aandrijving (e-motor) was relatief amper 4,4%, geef de moderne BEV nog eens 5 jaar ontwikkeling.


Zoek de verschillen.
ICE-specifiek: Motor... 15,9 % + Generator, Starter... 10% + Kraftstoffanlage ... 3,2 % + Uitlaat... 1,2%
BEV-specifiek: 4,4%

Van zodra het in uw kraampje past geloof jij blijkbaar alles:-D

Johan Daelemans 30 januari 2022 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9882398)
Van zodra het in uw kraampje past geloof jij blijkbaar alles:-D

Dit geldt voor zowat alle mensen die niet technisch geschoold zijn.
Oeps ... wie bestuurd hier dit land?

chris k 30 januari 2022 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9881778)
En hoeveel gewicht lag je in het vooronder?

In mijn Simca 1000 S vroeger lag ook een zak van 50kg zand .. schuiven bleef maar het huppelen voor was weg .....al goed dat die er nooit doorgevallen is .....carrosserie doorrot 4 deuren en achterkant auto rest begon .

Garry 30 januari 2022 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9882482)
In mijn Simca 1000 S vroeger lag ook een zak van 50kg zand .. schuiven bleef maar het huppelen voor was weg .....al goed dat die er nooit doorgevallen is .....carrosserie doorrot 4 deuren en achterkant auto rest begon .

NSU had dat ook en aan zijdelingse wind waren die ook allemaal gevoelig.

Maar ja, ge hebt altijd zo van die mensen die niet willen gezegd hebben dat hun auto niet optimaal is. Dat zijn dan ook meestal diegene die zouden durven beweren dat hij zo weinig verbruikt dat ze onderweg moeten stoppen om er benzine uit te halen omdat hij anders zou overlopen. :lol:

daiwa 31 januari 2022 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9880972)
Ik zie voordelen en nadelen. Die zijn voor ieder individu verschillend.
We zullen zien wat "de markt" beslist.

Mijn eerste eigen autootje was een NSU.
Mocht ik nog in een huis wonen, plaats hebben ... zou ik er eentje willen kopen uit nostalgie. Ik ben niet technisch onderlegd, dus qua onderhoud ... Ik zou er ook maar korte ritjes mee doen, puur voor de fun, dus elektrisch zou een alternatief zijn.

NSU, het eerste merk dat met de wankelmotor op de markt kwam dacht ik.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be