![]() |
Kritiek op de burgerbevraging verraadt angst bij de radicale Vlaamse zijde
De kritiek op de burgerbevraging verraadt ook een zekere angst bij de radicale Vlaamse zijde
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220428_9763556 Eenlandvoordetoekomst.be. Zo heet de burgerbevraging die de federale regering maandag lanceerde. Wie dat wil, kan op de website zijn mening geven over de toekomst van ons land. Alleen is dat nogal ingewikkeld. En dan zijn we nog vriendelijk. Voor u uw mening kan geven, moet u eerst uit zes thema’s kiezen. Vervolgens volgt er een schier eindeloos scrollen door ‘België voor Dummies’. Wie het volhoudt tot het einde van de pagina komt uiteindelijk bij 29 uitdagingen die elk een open antwoord vereisen. De mensen die dat volhouden, zijn wellicht op enkele handen te tellen. De kritiek op de bevraging liet dan ook niet lang op zich wachten. Nu is burgers om hun mening vragen over de structuur van ons land op zich al een gewaagd idee. Staatshervorming na staatshervorming hebben onze politici kamers en koterijen toegevoegd aan het Belgische huis, waardoor zelfs heel wat politici vandaag het grondplan niet meer kunnen doorgronden. Waarom zou rechts bang zijn voor zo'n bevraging? .......... Ook deze regering zal daar, burgerbevraging of niet, niets aan veranderen. Annelies Verlinden (CD&V) en David Clarinval (MR) mogen dan wel ministers van Institutionele Hervormingen zijn, in de feiten zijn ze vleugellam. Want zonder grondwet die voor herziening vatbaar is verklaard, is een echte staatshervorming in 2024 uitgesloten. Wat rest zijn voorzetten zonder betekenis. Zo dreigen we straks, na de verkiezingen, opnieuw te eindigen met de zoveelste nieuwe kamertjes bij het Ugly Belgian House, in plaats van de grondige renovatie die dit land echt nodig heeft. |
Citaat:
Ben eraan begonnen. En heb opgegeven Zoveel tijd heb ik niet en zoveel tijd is zulke onzin niet waard. |
Citaat:
|
Citaat:
De nagel op de kop! Schitterend! Jullie zijn niet de enigen die zich onthouden wegens niet ernstig. |
Je link werkt niet reservespeler.
Kan je zelf een verklaring geven voor de zekere angst aan de radicale Vlaamse zijde? |
Citaat:
Geldverkwisting. Nog meer armoede. |
Citaat:
|
Citaat:
100 % akkoord. |
Als het open antwoorden zijn doe ik niet mee, teveel gedoe.
Maar ik denk dat ze dat bewust doen. Als je ja/neen moet stemmen dan wordt het al vlug als referendum.opgevat. |
Citaat:
|
Citaat:
Op bedrijfsniveau zou men dit onwerkbaar noemen. En de uitvinder ervan terug naar af sturen met de boodschap het huiswerk opnieuw en veel beter te maken. |
Citaat:
|
HBVL
Net uit die radicale hoek komt - niet verrassend - het meeste kritiek. De N-VA vindt de kostprijs van 2 miljoen “weggegooid geld”, de Vlaamsgezinde politicoloog Bart Maddens spreekt van “pro-Belgische propaganda”. Het zijn woorden die een zekere angst verraden, want een geslaagde burgerbevraging zou wel eens kunnen aantonen wat eerdere kleinere peilingen aangaven: dat de steun voor een verdere versplintering of zelfs ontbinding van het land niet zo groot is als bepaalde partijen ons willen laten geloven. Het paradoxale is dat de politieke dynamiek in dit land net die richting uitgaat, vaak zonder dat de vraag wordt gesteld of de oplossing beter is dan het probleem. |
Citaat:
Een beschrijving van die kritiek was wel noodzakelijk geweest. Ook een weerlegging, want u bent er blijkbaar niet mee eens. |
Voor zolang ik de politiek al volg, zie ik dat de oppositie met graagte kritiek spuit op de voorstellen en beslissingen van de meerderheid.
Maar deze draadopstarter verbindt daar een element angst aan. lol .. |
Iedereen weet dat de meerderheid van de bevolking xenofoob is en schrik heeft van Vlaamse onafhankelijkheid. Maar een bevraging over de Belgische staatsstructuur zo opstellen dat België in vraag stellen zelfs niet mogelijk is slaat op niets. De rechtse kritiek voelt dan ook niet angstig aan maar verontwaardigd en terecht. De bevraging is zo vooringenomen als een ei. Zelfs een comapatiënt zal als je een laptop met platte batterij op zijn schoot legt voelen hoe de bevraging hem in een bepaalde richting duwt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Eender wat de uitslag is. Wie nu nog de anti-Vlamingen van de Belgie politiek ernstig neemt is er waarschijnlijk zelf ene. |
Citaat:
|
Citaat:
en als ze niet kunnen winnen, zoals altijd, grijpen ze naar 80 jaar geleden |
Citaat:
|
Als men de mening van de mensen wil weten moet er zoals in Zwitserland eerst ten gronde aangeleerd en verduidelijkt van uit een niet politiek gekleurde instelling volledig neutraal verduidelijkt opgebouwd worden over wat en waarvoor men zou kiezen.
Bovendien zijn de referendums in Zwitserland steeds wel afgetekend kwazie voorstel, ook wel kanton dus eigen regio gebonden voor de op en te kiezen strikt omlijnd als doel voorstel. Dus een opbouw via veel referendums om zo een maatschappij uit te bouwen. Geen waslijst van vragen even verraderlijk en onduidelijk als een verzekeringspolis waar en kat zen jongen niet in terug vind!! Wat hier nu gebeurd doet mij sterk denken aan de sjoemel Brexit referendum mistoestanden waar de bevolking vooral dom gehouden werd en kon kiezen.... waar na dat eenmalig referendum dan als een stok achter de deur gebruikt werden " een meerderheid koos" Pure democratische manipulatie was die volksbevraging..... Moest men eens beginnen het ondemocratische feit weg te werken via staats OMWENTELING >> het discriminerende ondemocratische feit dat wij die leven op Vlaamse boden niet kunnen of mogen kiezen op de Franstalige 1/2 helft van dit land. Waardoor die als dictators over ons kunnen dicteren. Eens dat gebeurd zou inderdaad stapsgewijs steeds eerst ondersteund en uitgelegd zonder politieke kleur voorkeuren, de hoe en wat .....gevraagd kunnen worden via volk raadpleging hoe wij onze maatschappij willen opbouwen!!!!! Dit na de lange aftakeling van het sjoemel merk België |
Ik bedoel dat de politiek eerst eens bewijst dat ze van dit land een modern functionerende democratie maken. Zoals multinationals hen bedrijf onderverdelen in de verschillende productiewerken. Die dan zelf hun ding moeten doen....en bewijzen dat ze het goed doen!
Eens dat gebeurd kunnen de regio's via volksraadplegingen aanwijzen hoe hun regio verder moet uitgebouwd worden via keuze van de meerderheid. Wal zal de bevolking het geleerd moeten worden na decennia lang politiek genegerd en dom gehouden te zijn geweest. Geleerd dat hun keuze wel tellen en dat een regering doet waar een meerderheid voor koos zonder manipulatie te voordele van partij politiek. Er is inderdaad Tesla. MAAR dat bestaat uit Tesla VS, Tesla China, Tesla Duitsland, Tesla baterijen.....Idem met alle ander grote bedrijven die vooruitgang boeken. een ideeën bus is dan een een klankbord tot beter functioneren binnen en afdeling van de multinational |
Citaat:
|
Ik ben echt benieuwd of dat tweespan van ministers (dus aan Vlaamse zijde Liesje de Linde-lorelei) gaat durven publiceren hoeveel ingevulde items er binnen gestroomd zijn.
Ik zit erbij. Evenwel maar voor één item. Je mag één keer raden voor hetwelke. |
Citaat:
Waarna hij het artikel van Bart Maddens publiceert. Wie niet doorheeft dat het niet mijn woorden zijn ... |
Citaat:
Als je op de link geklikt zou hebben, een link waar je steeds om vraagt, zou je weten dat het de journalist van dienst was die er angst aan verbond. |
Citaat:
|
Citaat:
maar wel om op de KUNNEN klikken, als je wenst om iets te checken enz. |
Citaat:
|
Citaat:
En niet op één van de 6 topics, maar een coherent verhaal door alle topics heen. één België en één regering (de federale) en de geldverslindende, niets positief met zich meebrengende splitsing terugdraaien en ongedaan maken. Het duurde eventjes, maar het is het waard een tegengewicht te vormen voor maolten die voor meer splitsing zouden gaan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hij fietste graag |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb alle thema's ingevuld, maar ik moet zeggen dat het een marteling is.
Dit doet mij wat denken aan een bepaalde leraar in het Middelbaar onderwijs, die geschiedenis en godsdienst gaf, een echt kl**tz*k. Die had ook van die examenvragen : De Franse revolutie, leg uit. En dan kreeg je daar een hele blanco A4 die je mocht volschrijven, en waar je op beoordeeld werd. Deze bevraging doet iets gelijkaardigs. Ze geven u enerzijds carte blanche om te schrijven wat je wilt, maar anderzijds proberen ze u wel degelijk te sturen. Je wordt voortdurend verplicht te denken vanuit het idee dat België moet blijven bestaan. Het zijn vragen van bijv. hoe de bevoegdheidsverdelingen tussen de deelstaten moeten gebeuren. Wie separatisme wil of confederalisme, zal elke vraag moeten beginnen met "Ik zou het land willen splitsen", of "ik wil confederalisme". Ik heb het bij een hele hoop vragen zo ingevuld, met name : In de eerste plaats wil ik België splitsen in Vlaanderen, Wallonië, een Europees gewest Brussel en een Duitstalige Gemeenschap die zelf mag beslissen waartoe ze wil bijhoren. Als tussenstap zie ik het confederalisme als mogelijkheid, waarbij de deelstaten alle verantwoordelijkheden krijgen, behalve diegene die ze beslissen nog samen uit te voeren, zoals Defensie. Als dat allemaal niet kan, en ik moet in het Belgische kader redeneren, dan... Waar ik voor vrees : 1) Verkeerd tellen van steun voor bepaalde ideeën. Zo heb ik bijvoorbeeld gezegd dat ik voorstander ben van een federale kieskring, maar dan wel op voorwaarde dat die alle andere kieskringen vervangt, en op basis is van het 1 man/vrouw 1 stem principe, zonder beschermings/blokkeringsmechanismes. Het zou mij niet verwonderen dat men dit dan als steun rekent voor een systeem waarbij de huidige kieskringen behouden blijven, met alle blokkeringsmechanismes, en er bijkomend nog eens een federale kieskring gemaakt wordt, waar dan een handjevol 'top'politici zich nationaal kan laten verkiezen. Als men immers met van die artificiële intelligentie (eerder artificiële domheid in dit geval) op zoek gaat naar voorstanders van de federale kieskring zal men mij dus als voorstander meerekenen, ook al is de inhoud van wat ik voorstel iets compleet anders dan wat zij ermee bedoelen. 2) Volgens mij kun je gemakkelijk meerdere gebruikers aanmaken om de indruk te geven dat veel meer mensen hetzelfde denken. Ik vrees dus een compleet vertekend beeld, waarbij bepaalde groepen als B plus de boel belazeren. 3) Het is heel moeilijk om als burger met een wit blad voor u, ineens een hele staatsstructuur uit te tekenen, zelfs als je in dat Belgische kader zou willen blijven. 4) De vragen zijn erg sturend en zeer selectief. Zo mag je wel bepalen wat er nog te cumuleren valt als parlementslid, maar over ministers word je niet gevraagd. Op de site kun je ook ideeën lanceren, en het valt op hoe vaak dezelfde ideeën terugkomen. Het zijn meestal de typische dooddoeners, zoals deze : "bilinguisme : pourquoi ne pas obliger chaque enfant a faire ses primaires dans la langue qui n'est pas la sienne et leur laisser choisir pour les études secondaires et les études supérieures. Le bilinguisme serait automatique. Les politiciens n'en veulent pas !" Je kunt die mensen ook contacteren. Als je dan zo iemand vraagt of ze zelf tweetalig zijn, dan vallen ze gauw door de mand. De tweetaligheid is precies altijd iets voor een ander. Er zijn trouwens nog nooit zoveel mogelijkheden geweest om een andere taal te leren als vandaag, met online klassen en zo. Waar mijn vader naar de krantenwinkel moest om eens een Franstalige krant te lezen, kan ik dat gewoon online doen, en alle gekende Franstalige zenders zijn in perfecte HD kwaliteit te zien. Hetgeen ontbreekt zijn dus niet kansen, maar interesse. De doorsnee Vlaming heeft maar weinig interesse meer in wat er in Wallonië gebeurt, en omgekeerd is dat ook zo. Bovendien is talenkennis totaal geen garantie voor interesse in of verbondenheid met de andere gemeenschap. Veel kans dat wie Frans wil oefenen naar een Franse zender kijkt, en niet naar een Franstalig Belgische, idem ditto met het Duits. Het is gewoon een illusie dat je met elkaar verbonden bent omdat je de taal begrijpt. Dat is een element, maar ook niet meer dan dat. Mocht dat werkelijk zo zijn, dan zou ik tot heel wat landen toebehoren. Verder heel veel keren "België unitair", of "1 land 1 regering". Ik zie er vooral een terechte zucht naar vereenvoudiging in. Ik zou echter eens willen zien wat die mensen ervan zouden denken mochten ze werkelijk weer in een unitair land leven. Een land waarin een Franstalige minister bepaalt wat in het Nederlands onderwijs moet gegeven worden, en waar binnen de kortste keren de blokkeringen en de koppelingen van het ene dossier aan het andere beginnen. Men lijkt ook te denken dat er op federaal niveau een grote eensgezindheid bestaat. Zaken als de kernuitstap bewijzen echter dat dit niet het geval is. |
dubbel
|
Nog zo'n hypocriet :
Citaat:
2 zinnen verder echter... : "Le seul regret que j'ai est de ne pas connaître le flamand ni l'allemand" :lol: Het is de drietaligheid van een Bouchez, België moet drietalig zijn, alleen slagen ze zelf er nog niet eens in tweetalig te zijn. Het zijn die anderen die drietalig moeten zijn, natuurlijk... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be