Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=226)
-   -   Een warm bad. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264764)

DeZeeuw 8 mei 2022 07:18

Een warm bad.

Na een weekje Wallonië, nabij Chimay in de provincie Henegouwen, nog een dag in Mechelen geweest om te shoppen en te lunchen. Na zeven dagen van Waalse kilheid voelde de vriendelijkheid en gastvrijheid van de Mechelaars als een warm bad. Het contrast was dusdanig dat het door het gehele reisgezelschap werd ervaren.

De Rode Willem 8 mei 2022 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9955449)
Na een weekje Wallonië, nabij Chimay in de provincie Henegouwen, nog een dag in Mechelen geweest om te shoppen en te lunchen. Na zeven dagen van Waalse kilheid voelde de vriendelijkheid en gastvrijheid van de Mechelaars als een warm bad. Het contrast was dusdanig dat het door het gehele reisgezelschap werd ervaren.

Eén ding is duidelijk
U bent niet in Wallonië geweest de laatste week.
Allicht een weekje met de rolluiken toe liggen morren welke afzeikdraad u nu weer moest starten.

Henri1 8 mei 2022 07:43

Citaat:

Wat voor onzin hier allemaal verkondigd wordt…..

Walen zijn veel warmer dan vlamingen. Maar Hollanders hebben niet zo’n goede reputatie in Franssprekend gebied. Zowel in België aks in Frankrijk.

De Rode Willem 8 mei 2022 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9955462)

Walen zijn veel warmer dan vlamingen. Maar Hollanders hebben niet zo’n goede reputatie in Franssprekend gebied. Zowel in België aks in Frankrijk.

Tja in Vlaanderen zien ze die zuipende, lallebrallende bende lawaaierige kathedraalpissers ook niet echt graag aankomen. Ik vrees dat ook hier de schijn van de vriendelijkheid snel zal opgeborgen worden als men "ollands" hoort.

reservespeler 8 mei 2022 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9955450)
Eén ding is duidelijk
U bent niet in Wallonië geweest de laatste week.
Allicht een weekje met de rolluiken toe liggen morren welke afzeikdraad u nu weer moest starten.

U heeft daar geen week voor nodig, één nacht volstaat meestal om één of twee N-VA afzeikdraden te starten.

Bach 8 mei 2022 08:08

Dat is raar. De meeste vreemdelingen die naar België komen ervaren Wallonië als gastvrijer en Vlaanderen als killer is mijn indruk. Deze week zei een Roemeen/Oekraïner die in Vlaanderen woont en werkt me nog dat mensen in Wallonië elkaar veel meer begroeten op straat. Om maar een klein voorbeeld te geven.

jad°relen°ir 8 mei 2022 08:11

nvm

Zipper 8 mei 2022 08:56

Citaat:

Maar de Walen komen altijd geld tekort.

Xenophon 8 mei 2022 09:10

Citaat:

Dat is dan zoals de Waalse armoezaaiers geen goede reputatie hebben in Vlaanderen.

TREBRON 8 mei 2022 10:08

Citaat:

Mag ik mijn grondige twijfels uitdrukken ofdat je wel in Wallonië of in Mechelen geweest zijt????:roll: Tenzij ge in Wallonië DE HOLLANDER uitgehangen hebt.

Xenophon 8 mei 2022 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9955482)
Dat is raar. De meeste vreemdelingen die naar België komen ervaren Wallonië als gastvrijer en Vlaanderen als killer is mijn indruk. Deze week zei een Roemeen/Oekraïner die in Vlaanderen woont en werkt me nog dat mensen in Wallonië elkaar veel meer begroeten op straat. Om maar een klein voorbeeld te geven.

Hij had dat werkelijk gaan tellen?

Dat moet nogal een werk geweest zijn zo'n vergelijkende studie over twee verschillende volkeren.

DeZeeuw 8 mei 2022 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9955582)
Mag ik mijn grondige twijfels uitdrukken ofdat je wel in Wallonië of in Mechelen geweest zijt????:roll: Tenzij ge in Wallonië DE HOLLANDER uitgehangen hebt.

U mag uw twijfels uitdrukken, mij een zorg. We zaten in een prachtig Landal-park, aan een indrukwekkend stuwmeer, vlakbij het plaatsje Froidchapelle.
En wat die kilheid betreft: het lijkt alsof men daar neer kijkt op Nederlandstaligen die het Frans niet (of niet goed) machtig zijn. Wanneer we bijvoorbeeld vriendelijk vroegen aan een medewerkster of zij Engels of Nederlands verstond, kregen wij steevast direct een "Non" (met een geïrriteerde gezichtsuitdrukking) als antwoord. In Zeeland zijn wij wat meer gastvrijheid gewend richting anderstaligen.

Rudy 8 mei 2022 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9955713)
U mag uw twijfels uitdrukken, mij een zorg. We zaten in een prachtig Landal-park, aan een indrukwekkend stuwmeer, vlakbij het plaatsje Froidchapelle.
En wat die kilheid betreft: het lijkt alsof men daar neer kijkt op Nederlandstaligen die het Frans niet (of niet goed) machtig zijn. Wanneer we bijvoorbeeld vriendelijk vroegen aan een medewerkster of zij Engels of Nederlands verstond, kregen wij steevast direct een "Non" (met een geïrriteerde gezichtsuitdrukking) als antwoord. In Zeeland zijn wij wat meer gastvrijheid gewend richting anderstaligen.

In Nederland zie je geen Walen. Net zoals in Duitsland. In Zoutelande en Goes heb ik nog geen enkele Waal ontmoet, en ik kom er dikwijls.

quercus 8 mei 2022 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 9955482)

Dat elkaar begroeten op straat is bij Franstaligen een ingebakken gewoonte en heeft weinig met een graad van hartelijkheid te maken. Maar het is wel zo dat de “Modale Vlaming” (ik heb mij altijd al afgevraagd hoe die er eigelijk uit ziet) op dat punt meer gesloten en stugger overkomt.

quercus 8 mei 2022 12:23

Citaat:

:lol::lol::lol:
U had natuurlijk met Nederlandse “recht voor de raap” openheid aan die Franstalige gevraagd naar haar kennis van Engels en… (zelfs!) Nederlands.
Haaa, quel horreur mon cher ami!

Rudy 8 mei 2022 12:28

Citaat:

Het doet mij plezier dat je Mechelen genegen bent waar ik ondertussen iets minder dan 30 jaar woon.
Ik heb ook een viertal jaren in de provincie Luxemburg gewoond.
Het mag gezegd, ik heb nog nooit gastvrijere mensen gekend dan in Wallonië. De mentaliteit is er inderdaad anders. Als we nu nog bij Waalse vrienden op bezoek gaan en het riskeren om op hotel te logeren dan zijn die verontwaardigd. Daar zijn nog dorpen waar ze de deur niet op slot doen als ze weggaan. Het vertrouwen is groot. En wij Vlamingen werden er steeds zeer warm onthaald.
Het mag ook gezegd, ik heb met het Frans geen probleem.

Henri1 8 mei 2022 12:29

Citaat:

De oplossing: De volgende keer België mijden. Probleem opgelost.

Xenophon 8 mei 2022 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9955724)
Dat elkaar begroeten op straat is bij Franstaligen een ingebakken gewoonte en heeft weinig met een graad van hartelijkheid te maken. Maar het is wel zo dat de “Modale Vlaming” (ik heb mij altijd al afgevraagd hoe die er eigelijk uit ziet) op dat punt meer gesloten en stugger overkomt.

Wallonië, waar de mannen elkaar innig kussen ter begroeting.

Pol Dolf 8 mei 2022 12:45

er zou daar een naaktstrand zijn

HOUZEE ! 8 mei 2022 18:48

Citaat:

Henegouwers zijn gewoon niet zo'n aangename mensen, ik zou dat niet naar heel Wallonië veralgemenen.

DeZeeuw 8 mei 2022 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9955727)
:lol::lol::lol:
U had natuurlijk met Nederlandse “recht voor de raap” openheid aan die Franstalige gevraagd naar haar kennis van Engels en… (zelfs!) Nederlands.
Haaa, quel horreur mon cher ami!

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één en ander te maken heeft met de aloude taalstrijd: Franstaligen verwachten van Nederlandstaligen dat zij het sjieke en elitaire Frans kunnen verstaan én spreken, terwijl Franstaligen zichzelf uiteraard niet hoeven te verlagen tot het verstaan en spreken van een ordinaire boerentaal als het Nederlands. Alleen de vraag stellen of men Nederlands verstaat wekt al chagrijn op.

Henri1 9 mei 2022 05:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9955883)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het één en ander te maken heeft met de aloude taalstrijd: Franstaligen verwachten van Nederlandstaligen dat zij het sjieke en elitaire Frans kunnen verstaan én spreken, terwijl Franstaligen zichzelf uiteraard niet hoeven te verlagen tot het verstaan en spreken van een ordinaire boerentaal als het Nederlands. Alleen de vraag stellen of men Nederlands verstaat wekt al chagrijn op.

Juist ja. Het is gewoon een walen afzeikdraad. Dit keer gestart door een Hollander.

maddox 9 mei 2022 06:02

Toch is mijn ervaring gelijk aan die van DeZeeuw.

Nu moet ik wel schrijven dat het niet altijd even blatant of denigrerend is.
Ik weet alleen niet wat erger is, de directe " gespuis" blik, of het hypocriete fnuiken en het achter de rug om fluisteren "salle flamand".

Pol Dolf 9 mei 2022 07:40

er is een trucje : Hij zegt : breng me de formule die Ratzinger mij in de toekomst zal geven

Pol Dolf 9 mei 2022 07:43

nog een techniek van hem :hij legt in volgende jaren een bezoek af op kerstdag en print dan alle realisaties van dat jaar en zo enkele jaren na elkaar tot 2030 en komt met alle afgeprinte info terug naar dit jaar

Skobelev 9 mei 2022 07:48

Citaat:

Een Landal park als referentie voor Wallonië gebruiken....je moet het maar doen.

Wacht....

Eigenlijk IS wallonië een vakantiepark voor zijn inwoners...

En baajdeweej, Nederlanders zien ze eigenlijk NERGENS graag komen. Teveel lawaai, boertig...

En in het Marrakesh aan de Dijle zou het beter zijn? Ik durf dat te betwijfelen.

Infowarrior 9 mei 2022 13:53

Citaat:

Mooie streek! En ook mooie stad Mechelen!

Infowarrior 9 mei 2022 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9955730)
Het doet mij plezier dat je Mechelen genegen bent waar ik ondertussen iets minder dan 30 jaar woon.
Ik heb ook een viertal jaren in de provincie Luxemburg gewoond.
Het mag gezegd, ik heb nog nooit gastvrijere mensen gekend dan in Wallonië. De mentaliteit is er inderdaad anders. Als we nu nog bij Waalse vrienden op bezoek gaan en het riskeren om op hotel te logeren dan zijn die verontwaardigd. Daar zijn nog dorpen waar ze de deur niet op slot doen als ze weggaan. Het vertrouwen is groot. En wij Vlamingen werden er steeds zeer warm onthaald.
Het mag ook gezegd, ik heb met het Frans geen probleem.

Wij hebben het één het ander gemeen. Heb 6 jaar in Mechelen gewoond en ook 4 jaar in de provincie Luxemburg.

DeZeeuw 9 mei 2022 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9956021)
Een Landal park als referentie voor Wallonië gebruiken....je moet het maar doen.

Wacht....

Eigenlijk IS wallonië een vakantiepark voor zijn inwoners...

En baajdeweej, Nederlanders zien ze eigenlijk NERGENS graag komen. Teveel lawaai, boertig...

En in het Marrakesh aan de Dijle zou het beter zijn? Ik durf dat te betwijfelen.

We hebben niet alleen maar zeven dagen op dat Landal-park gezeten gelukkig. We hebben o.a. Namen, Dinant, Chimay en Charleroi bezocht.... al met al een redelijke referentie lijkt me.

En wat u over Nederlanders verkondigd (gaat mijns inziens vooral op voor Hollanders, maar oké) wil ik nog over mijn kant laten gaan. Maar dat wat u zegt over Mechelen is echt veel te kort door de bocht. Een buitengewoon mooie en sympathieke stad, ik kan niet anders zeggen.

Weyland 9 mei 2022 18:31

Mijn huidige werkgever (Rotterdammer) vertelde me ook dat Nederlanders een irrationele koelheid in Wallonië gewaarworden, ondanks dat zijn gezelschap wel Frans beheerste. Maar ik weet er het fijne niet van. Ik trek me die dingen niet te veel aan.

Om het in het Frans te zeggen: "Petits pays, petits esprits."

In Waterloo had ik eens een gesprek in het Nederlands in het Waterloomuseum. Die vrouw: "En waar komt u vandaan?" en ik zei "Uit Antwerpen". Die vrouw leek zich vernederd te voelen omdat ze aanvankelijk dacht dat ik een Nederlander was en Nederlands sprak met een Vlaming. Dat heb je ook. Ik vind het lachwekkend eerder.

Weyland 9 mei 2022 18:35

Hoe jonger de generatie hoe minder die onzin, denk ik dan. Franstalige Belgen van rond de 20 en 30 die ik in Nederland tegenkom doen niet zo benepen (noch ik).

SDX 9 mei 2022 19:14

Misschien had je toch beter 'n warm 'taal'bad genomen voordat je naar 'n anderstalig gebied trekt. Mensen appreciëren 't als je moeite doet hun taal te (proberen) kennen.

Duitsers hebben dat ook, die menen dat overal ter wereld, iedereen maar Duits moet verstaan.
Uiterst onsympathiek.

Hoe meer talen je kent, hoe meer de wereld zich voor je opent.
Taal is 'n belangrijk communicatiemiddel. Dat kan of mag je niet beperken tot je eigen, enge leefwereld.
Anders blijf je best onder je eigen kerktoren.
Of is dat ondertussen veranderd in PC-woke; 'onder je eigen moskeeminaret'?

SDX 9 mei 2022 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9956301)
Hoe jonger de generatie hoe minder die onzin, denk ik dan. Franstalige Belgen van rond de 20 en 30 die ik in Nederland tegenkom doen niet zo benepen (noch ik).

Franstalige Belgen die je in jouw land tegenkomt verwachten misschien niet dat iedereen hèn maar moet verstaan?

Weyland 9 mei 2022 19:16

Het is ook de toon die de sfeer schept. Walen zijn wat stiller dan typische Hollanders (Zeeuwen zijn vaak rustiger, maar niet altijd). Als ik in Wallonië ben probeer ik ook het Frans te respecteren, al maakt het mij automatisch veel verlegener wanneer ik er ben.

Weyland 9 mei 2022 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 9956326)
Franstalige Belgen die je in jouw land tegenkomt verwachten misschien niet dat iedereen hèn maar moet verstaan?

In Nederland zijn het vaak drugstoeristen uit Brussel en Wallonië (tja, ik ben nog steeds niet onschuldig hier ;-)). Onlangs een gesprek gevoerd met Brusselaars in het Frans en Nederlands. Het waren Franstaligen die gewoon Nederlanders en ook mij (Vlaming) in het Nederlands aanspraken. Best interessant allemaal in Nederland, die ontmoeting. In Zeeland kom ik er ook af en toe wel tegen, deftigere toeristen.

SDX 9 mei 2022 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9956329)
In Nederland zijn het vaak drugstoeristen uit Brussel en Wallonië (tja, ik ben nog steeds niet onschuldig hier ;-)). Onlangs een gesprek gevoerd met Brusselaars in het Frans en Nederlands. Het waren Franstaligen die gewoon Nederlanders en ook mij (Vlaming) in het Nederlands aanspraken. Best interessant allemaal in Nederland, die ontmoeting. In Zeeland kom ik er ook af en toe wel tegen, deftigere toeristen.

Als je je wereld kent probeer je je aan te passen.

Er wordt nergens gevraagd dat je als toerist de taal perfect beheerst, denk ik toch.

Maar toch wat basisbegrippen.

Hoe moeilijk kan dat zijn eigenlijk, vroeger had je vertaalcomputers in zakformaat, nu heb je vertaalapps op je mobieltje

Skobelev 10 mei 2022 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 9956325)
Misschien had je toch beter 'n warm 'taal'bad genomen voordat je naar 'n anderstalig gebied trekt. Mensen appreciëren 't als je moeite doet hun taal te (proberen) kennen.

Duitsers hebben dat ook, die menen dat overal ter wereld, iedereen maar Duits moet verstaan.
Uiterst onsympathiek.

Hoe meer talen je kent, hoe meer de wereld zich voor je opent.
Taal is 'n belangrijk communicatiemiddel. Dat kan of mag je niet beperken tot je eigen, enge leefwereld.
Anders blijf je best onder je eigen kerktoren.
Of is dat ondertussen veranderd in PC-woke; 'onder je eigen moskeeminaret'?

Laat dat nu net het eerste zijn wat een groot deel van wij, Vlamingen, doen en waar we goed in zijn.
Om het even in welk land je komt snel enkele woordjes leren. Alstublieft, dank u, goeienavond, tot ziens...(een pintje;-))
Dat wordt zeer zeker gewaardeerd.

Bach 10 mei 2022 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9956560)
Laat dat nu net het eerste zijn wat een groot deel van wij, Vlamingen, doen en waar we goed in zijn.
Om het even in welk land je komt snel enkele woordjes leren. Alstublieft, dank u, goeienavond, tot ziens...(een pintje;-))

Dat is juist (zeg ik met een paar decenia ervaring met het gedrag van buitenlanders buiten Europa). Amerikanen en Fransen voelen zich soms zelfs voor het hoofd gestoten indien natives hen niet in de taal van de bezoeker antwoorden. Ze doen zo ongewild mee aan de ondergang van de westerse wereldheerschappij.

Vlamingen passen zich qua taal gemakkelijker aan aan de plaatselijke kultuur en dat wordt geapprecieerd.

quercus 10 mei 2022 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9955965)
Juist ja. Het is gewoon een walen afzeikdraad. Dit keer gestart door een Hollander.

Oeioei, "pikt" het Henri?

Rudy 10 mei 2022 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9956560)

Volledig mee eens. Wij Vlamingen zijn blijkbaar niet erg chauvinistisch.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be