Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Leuke tweewielers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264958)

Libro 22 mei 2022 12:15

Leuke tweewielers

Een draadje over leuke, innovatieve, baanbrekende .... tweewielers.

We beginnen met wat Oekraïens vernuft: de Eleek Atom (hier in burgerversie)

Heel simpel frame (en dus licht) en snel vooruit geraken ondanks het feit dat je zelf moet trappen.

Libro 22 mei 2022 15:07

BMW heeft een prototype van iets soortgelijks ontwikkeld: https://www.bmw-motorrad.be/nl/exper...sion-amby.html

maddox 22 mei 2022 17:13

Je wil niet weten hoeveel zelfbouwers zulke dingen al gebouwd hebben. Of het willen bouwen hebben.

Ik weet wel dat ik liever 3 wielen heb, en dat het enorm leuk is.

Mare, als je zelf interesse hebt om zo'n hoopje leute te hebben, je kan me altijd een PM sturen. Dan bouwen we zo iets samen.

Universalia 23 mei 2022 10:59

De BeTriton is een volledig elektrische camper, boot en driewieler in één

:rofl:

kelt 23 mei 2022 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9964439)
Een draadje over leuke, innovatieve, baanbrekende .... tweewielers.

We beginnen met wat Oekraïens vernuft: de Eleek Atom (hier in burgerversie)

Heel simpel frame (en dus licht) en snel vooruit geraken ondanks het feit dat je zelf moet trappen.

Beelden op YT te vinden van Oekrainers die dat ding uitgerust hebben met beugels om een NLAW ordentelijk mee te voeren,tegen verkeersagressoren bedoeld vermoedelijk.........8-)

Mambo 23 mei 2022 20:14

Een fiets met motor ondersteuning.

Lijkt wel een mobylette uit wereld oorlog 2.

Universalia 24 mei 2022 10:30

Is deze Italiaanse elektrische fiets de SUV der e-bikes?

BigF 24 mei 2022 14:13

De Vincent Black Shadow blijf ik nog steeds één van de leukste tweewielers aller tijden vinden.
Helaas onbetaalbaar...

BigF 24 mei 2022 14:15

Natuurlijk blijft (wat dichter bij huis) de Ducati 916 nog steeds een icoon als het gaat over tweewieler-design.
En, hoewel de prijzen blijven stijgen, nog steeds redelijk betaalbaar.

BigF 24 mei 2022 14:17

En ook leuk, vooral als je eens de hooligan op twee wielen wil uithangen:

BigF 24 mei 2022 14:18

Leuk, nieuw en betaalbaar:

Pol Dolf 24 mei 2022 15:22

Herr Flick 24 mei 2022 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9965503)
Leuk, nieuw en betaalbaar:

Ik ken Lee Enfield van iets anders net als BSA trouwens.

Herr Flick 24 mei 2022 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9965326)

daar ligen slicks onder, ik ben content met mijne R+M die gaat ook overal door 80 newton koppel,

Universalia 25 mei 2022 03:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9965793)
daar ligen slicks onder, ik ben content met mijne R+M die gaat ook overal door 80 newton koppel,

Daar liggen inderdaad precies slicks onder.

Of dat een goed plan is qua veiligheid op de banen/wegen zoals wij die kennen in het dagelijkse leven, dat lijkt mij twijfelachtig. :roll:

Slicks op circuit ok...

p.s.

Als het over moto tweewielers gaat dan zou ik voor deze kiezen.

Mambo 25 mei 2022 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9965816)

Of dat een goed plan is qua veiligheid op de banen/wegen zoals wij die kennen in het dagelijkse leven, dat lijkt mij twijfelachtig. :roll:

Slicks op circuit ok...

p.s.

Dat is een hele rappe.

Pol Dolf 31 mei 2022 19:22

maddox 31 mei 2022 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9969696)

Verdomd snelle combinatie.

Libro 31 mei 2022 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9969708)
Verdomd snelle combinatie.

Absolutely fabulous!

BigF 10 juni 2022 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9965816)

Slicks op circuit ok...

p.s.

Nee joh, niet doen!!

Als je dan toch een snelle wil kies dan deze

Een pak lichter dan de Haya (198kg vs 266kg, we hebben het dus niet over een paar kilootjes), meer pk's ( 215pk vs 190pk) en stuurt als een mes door boter (vs haya: ploeg door klei).

En laten we eerlijk zijn; de Haya is genoemd naar een slechtvalk ofzo maar ziet er meer uit als een corpulente bosduif. Nu is er niks mis met een knappe bosduif maar kom, de Haya bestaat al sinds 1999 en hoewel hij een paar updates heeft gehad (-7pk bij de laatste!!) ziet-ie er nog steeds uit alsof-ie in 1999 al 20 jaar verouderd was.

Dus goeie raad: niet doen!!

Herr Flick 10 juni 2022 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 9975334)
Nee joh, niet doen!!

Als je dan toch een snelle wil kies dan deze

Een pak lichter dan de Haya (198kg vs 266kg, we hebben het dus niet over een paar kilootjes), meer pk's ( 215pk vs 190pk) en stuurt als een mes door boter (vs haya: ploeg door klei).

En laten we eerlijk zijn; de Haya is genoemd naar een slechtvalk ofzo maar ziet er meer uit als een corpulente bosduif. Nu is er niks mis met een knappe bosduif maar kom, de Haya bestaat al sinds 1999 en hoewel hij een paar updates heeft gehad (-7pk bij de laatste!!) ziet-ie er nog steeds uit alsof-ie in 1999 al 20 jaar verouderd was.

Dus goeie raad: niet doen!!

Met dat verschil dat als ge op dat knopke start van die japanner duwt, dat hij ook effectief start. en als ge op dat knopeke start van dien Italiaan duwt, wel... laat ons zeggen dat ge best ook de uren van den bus mee pakt als ge er mee op stap gaat.

Universalia 10 juni 2022 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9975340)
Met dat verschil dat als ge op dat knopke start van die japanner duwt, dat hij ook effectief start. en als ge op dat knopeke start van dien Italiaan duwt, wel... laat ons zeggen dat ge best ook de uren van den bus mee pakt als ge er mee op stap gaat.

En als je met dat soort van machines de baan op gaat moet je echt al van goeden huize zijn om die te kunnen besturen en dat is echt niet iedereen gegeven.

Reken daar de toestand van de banen nog bij... dan vergeet je het snel.

Hayabusa algarve (ouder clipje)

Pol Dolf 24 juni 2022 08:56

Universalia 24 juni 2022 09:24

KAWASAKI

Pol Dolf 25 juni 2022 18:59

zie je niet zo vaak

Universalia 2 juli 2022 10:25

Uit het draadje dat ik geplaatst had bij de leuke karretjes dier elektrische moto

Katalis EV1000

Wat een raar ding :|

Libro 2 juli 2022 13:48

Mash Six Hundred

Pol Dolf 13 juli 2022 02:52

Pol Dolf 18 juli 2022 15:39

wist ni dat Excelsior ook motos heeft gemaakt

Pol Dolf 6 maart 2023 03:28

BigF 6 maart 2023 11:48

Citaat:

Ne joh, dan loop je nog 30 a 40 jaar achter.
Met de betrouwbaarheid van Ducati is het de laatste decennia echt wel stijl bergop gegaan.
Maar jammer genoeg sleuren ze dat imago uit de jaren 70/80 nog steeds met zich mee. Al klopt er werkelijk niks meer van.

BigF 6 maart 2023 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9965791)
Ik ken Lee Enfield van iets anders net als BSA trouwens.

Er zijn massa's motorenfabriekanten geweest die eerst iets helemaal anders deden.

Maar er zijn 2 momenten in de geschiedenis geweest waar velen de kar keerden en ook motorfietsen begonnen te maken.
Eerst na de uitvinding van de verbrandingsmotor, later na de WO's.

Hun fabrieken waren prima uitgerust om dingen als brommers en motoren te maken. Fabrieken stonden toen nog niet vol met robots maar met draaibanken en werktafels. En of die draaibanken nu gebruikt werden om onderdelen voor wapens mee te maken of om onderdelen van motoren mee te draaien is niet zo'n grote aanpassing. Het was gewoon een gat in de markt waar zo'n bedrijven zonder al te grote investeringen in mee konden springen.

Vandaar dat vele niet-motorfietsfabrikanten op die momenten (verbrandingsmotor benutten of voldoen aan de vraag naar goedkoop en snel vervoer na de WO's) hun aanwezige apparatuur gingen inzetten voor het vervaardigen van brommers en motors. Enfiels, BSA, Peugeot, Ducati... en zo zijn er nog velen.

Dus ja, als je in de geschiedenis duikt van motorfietsmerken kom je in een ver verleden vaak uit bij fabrieken die heeeel andere dingen maakten dan motorfietsen.

Skobelev 6 maart 2023 12:17

Citaat:

Zoals onze dierenarts tegen zijn vriendin zei als hij met zijn Duc een ritje ging maken :

"ik zal u bellen waar ik in panne sta".

Pol Dolf 23 januari 2025 20:00

Pol Dolf 2 mei 2025 08:51

Vlad 2 mei 2025 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10492274)

... en dan maar hopen dan uwe zadel niet plots naar beneden zakt ... :-o

Herr Flick 2 mei 2025 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10125703)
Ne joh, dan loop je nog 30 a 40 jaar achter.
Met de betrouwbaarheid van Ducati is het de laatste decennia echt wel stijl bergop gegaan.
Maar jammer genoeg sleuren ze dat imago uit de jaren 70/80 nog steeds met zich mee. Al klopt er werkelijk niks meer van.

ik ken een kennis die er een had/heeft. en die denkt daar toch anders over.

Maar ja dat is met Land Rover juist hetzelfde, en ik wist dat en ik heb er toen ook ene gekocht.

Dus ik begrijp wel waarom je dat koopt. En het zal beter zijn als 40/50 jaar geleden. Bij LR was dat uiteindelijk ook een pak beter , maar toch nog niet helemaal.

Herr Flick 2 mei 2025 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10125714)
Er zijn massa's motorenfabriekanten geweest die eerst iets helemaal anders deden.

Maar er zijn 2 momenten in de geschiedenis geweest waar velen de kar keerden en ook motorfietsen begonnen te maken.
Eerst na de uitvinding van de verbrandingsmotor, later na de WO's.

Hun fabrieken waren prima uitgerust om dingen als brommers en motoren te maken. Fabrieken stonden toen nog niet vol met robots maar met draaibanken en werktafels. En of die draaibanken nu gebruikt werden om onderdelen voor wapens mee te maken of om onderdelen van motoren mee te draaien is niet zo'n grote aanpassing. Het was gewoon een gat in de markt waar zo'n bedrijven zonder al te grote investeringen in mee konden springen.

Vandaar dat vele niet-motorfietsfabrikanten op die momenten (verbrandingsmotor benutten of voldoen aan de vraag naar goedkoop en snel vervoer na de WO's) hun aanwezige apparatuur gingen inzetten voor het vervaardigen van brommers en motors. Enfiels, BSA, Peugeot, Ducati... en zo zijn er nog velen.

Dus ja, als je in de geschiedenis duikt van motorfietsmerken kom je in een ver verleden vaak uit bij fabrieken die heeeel andere dingen maakten dan motorfietsen.

Peugeot maakte keigoeie koffie molens, nog steeds trouwens en dat is ook de Peugeot die ik in huis heb, ne koffie en pepermolen.

IBM heeft op een gegeven moment zelf M1 geweren gemaakt, net als GM.

BSA maakt trouwens nog altijd uitstekende luchtgeweren.

Bovenbuur 2 mei 2025 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10492274)

Snelste fiets aller tijden, in theorie.

Herr Flick 2 mei 2025 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 10492337)
Snelste fiets aller tijden, in theorie.

tot uw ketting er af ligt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be