![]() |
Level3 mag gamen achter het stuur in DE
onze Belgische wet gaat zeker weer niet aangepast worden zou ik denken...
https://www.hln.be/drive/in-deze-twe...jden~a363d584/ en hoe handhaaf je dat ? EQE met L3 of EQE zonder L3 ? |
In de file...
|
Level3 mag gamen achter het stuur in DE
Zijn ze zot geworden ?? Sorry , maar ik vind dit niet kunnen , de chauffeur hoort zich te concentreren op de weg !!
|
Citaat:
Anders kregen die wagens de homologatie - voor de (zeer) beperkte level 3 - niet. Het is overigens via het federale Duitse KBA dat ze die homologatie kregen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De chauffeur hoort zich te concentreren op de weg , niet op GSM of computer !! |
Citaat:
De nog modernere wagen of bus of vrachtwagen zal geen bestuurder nodig hebben. Eigenlijk bestaan ze al voertuigen zonder chauffeur. Je moogt googelen op bus zonder bestuurder (proefproject) Zelfrijdende autos (zonder chauffeur) bestaan al langer: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car |
Lees:
Fabrikant is aansprakelijk bij ongeval met Drive Pilot Het systeem werkt op basis van radarsensoren, lasers, camera’s en een zeer nauwkeurige GPS. Dat gaat dus veel verder dan radargestuurde cruisecontrol en ook Tesla blijft steken bij Level 2 met zijn Autopilot. Mercedes is dus de eerste fabrikant met Level 3-certificering. Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant. Ah, en hoe gaan de politie en en verzekeringsmakelaars hiermee om ? |
Citaat:
De fabrikant zal dat kunnen aantonen dat de auto reed en de bestuurder ook niets verkeerd deed. Je hebt het toch zelf gequoted? Citaat:
|
Citaat:
en om eerlijk te zijn , ik heb daar absoluut ook geen spijt van !! Citaat:
Stel je voor , ze hacken de boordcomputer van een bus .... |
Citaat:
Een onderzoek van 3 jaar geleden: Citaat:
|
Citaat:
Ik heb het bv ook niet met Tesla auto's !! Altijd thuisblijven is ook niet aan te raden , maar ivm auto's ook sommige chauffeurs zijn compleet gestoorde mafkezen !! |
Citaat:
En de fabrikant neemt de **volledige aansprakelijkheid voor dat systeem. Wat wil je meer. Je begint het langzaam te snappen. :-) ** 8 jaar geleden was de aansprakelijkheid nog de hamvraag voor de experten. Dat is nu al duidelijk geworden. En er is al een homologatie voor een eerste stap naar autonoom rijden, want level 3 (half-autonoom) is dat bijlange nog niet. Dat is pas level 4 = bijna-autonoom en ooit level 5 = volledig autonoom: als passagier, want de wagen heeft geen fysiek stuur en pedalen meer nodig. In zo een wagen heeft men dan ook geen rijbewijs meer nodig. Die wagen rijdt ook zonder passagier, of een passagier of passagiers kan die wagen oproepen als robotaxi : https://en.wikipedia.org/wiki/Robotaxi kan ook een robobus zijn, of "een zelfrijdende belbus". De chauffeurs van De Lijn mogen dan allemaal staken het zal niet helpen. :lol: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Daar wil ik toch het eerste voorbeeld van zien, waar de fabrikant van de auto in fout wordt gesteld. De wet- of regelgeving zal toch serieus moeten worden bijgeschaafd. Tot op heden is de bestuurder verantwoordelijk voor z'n voertuig en annex ongevallen. |
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=l2LtrbRxLCM :-o Of misschien ook wel: https://www.ladbible.com/entertainme...tesla-20210509 :lol: Citaat:
Citaat:
|
In China rijden ze natuurlijk al...
Citaat:
Onze minister Ben Weyts was er bij in Zaventem 3 jaar geleden: Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En als je dat wilt zien klik op dit filmpje uit China van verleden zomer: https://www.youtube.com/watch?v=zu0373D6cPk Of bekijk dit uit Zaventem: Onze minister Ben Weyts was er bij in Zaventem 3 jaar geleden: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zijn er al voorbeelden van verkeersongevallen waar zelfrijdende voertuigen bij betrokken zijn ? Er zal wel veel technisch vernuft bij te pas komen, maar toch. Kan zo'n zelfrijdend voertuig rekening houden met een voetganger die de weg oversteekt, al dan niet op het zebrapad ? En hoe houdt zo'n voertuig rekening met de voorrang van rechts ? |
Citaat:
Wat je daar vraagt kun je toch allemaal zelf opzoeken. . Met Level 2 of deels autonoom rijden gebeuren al duidelijk minder ongevallen dan zonder. Tesla houdt dat nauwgezet bij van al zijn wagens. Is hier al dikwijls gepost en kun je ook zelf ggl. De overheid zal zo een systeem pas homologeren wanneer het... vul zelf in. Zucht. |
Citaat:
https://nieuws.audi.nl/audis-merkslo...niek-wordt-50/ |
Citaat:
|
Citaat:
Wel technisch-digitale voorsprong voor China - in de praktijk - 3 jaar geleden, iets willekeurigs gegoogeld. Verboden te lezen. ;-) Citaat:
Citaat:
|
over dat cash geld...
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Nochtans neemt -in deze draad- Mercedes altijd de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat met zijn Drive Pilot een extra optie voor ~ 6000 € tenslotte. Ik lees dat toch en begrijp het ook zo en er is zelfs nog een filmpje bij uit hln.be van de draadstarter die het ook duidelijk maakt, nog niet genoeg? ff secondje intikken op de browser: "aansprakelijkheid zelfrijdende auto's" De wetgever onder andere zegt (Nederlandse link neem ik even): Citaat:
En dat geeft: Citaat:
Intikken " Google car incident wikipedia " bovenaan: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik ben toch eens benieuwd welke landen Mercedes gaat kiezen om zijn Drive Pilot -zeer beperkte level 3- voor de lokale wetgeving te laten homologeren.
Wslk eerst Oostenrijk en dan Nederland, of algemeen eerst de landen met de betere snelwegen. Of de landen met beste snelwegen en meeste files, want enkel dan kan het gebruikt worden. Het zal de wagen zelf zijn die aan de bestuurder meldt dat het (tijdelijk) kan gebruikt worden. Ik vrees dat ze nog een tijdje gaan wachten om de Belgische snelwegen zeer gedetaillleerd in software-kaarten te verwerken. Als ze dat met +13.000 km Autobahn reeds gedaan hebben, zullen andere snelwegen wel volgen. Sowieso is de Belgische wetgeving ook bij de traagste van de wereld denk ik. Soit level 2 is sowieso overal in Europa toegelaten, want daar blijft de bestuurder ten allen tijde 100% verantwoordelijk. |
Musk tweette dat de Tesla's met " autopilot-FSD-mogelijkheid" weldra de moeite gaat zijn voor de eerste EU-homologatietesten.
In de USA heeft het aantal FSD-Beta-testers ondertussen de 100.000 gehaald, versie 10.12.2 Citaat:
bron: https://www.torquenews.com/15475/tes...sd-update-1012 Afwachten. Ik tip op Nederland voor de EU-homologatie. Na wat ggl moet Tesla een paar kleine aanpassingen doen aan hun FSD-software voor Europa: Citaat:
|
Nu wordt het pas interessant, ADS level 3 ook tot 130 kmh toegelaten?
Voorstel tot 130 kmh voor level 3 ADS (Automated Driving System) is onderweg, onder strenge voorwaarden uiteraard. (stukje uit het voorstel c/p)
Als het erdoor komt, vanaf 2023. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be