![]() |
Wegenbelasting EV
Vanaf 2026 betalen alle electrische of semi electrische voertuigen wegenbelasting.
Maar hoeveel dat zal zijn lijkt toch nog steeds koffiedik kijken. Bij plug-ins (PHEV’s) is er korting op de wegenbelasting. PHEV’s zijn niet gratis, daarop is (tot en met 2024) de korting 50 procent. Die vijftig procent is gebaseerd op het tarief van een ‘gewone’ personenauto. Met andere woorden, rijd je rond in een benzine PHEV, dan is je wegenbelasting de helft van wat een benzineauto zou zijn. Dat valt dus wel een beetje in dezelfde lijn te verwachten. Bij pure EV is het de vraag met welke normale benzine auto die te vergelijken is. Dat zou wel eens een hele dure zware kunnen zijn natuurlijk. Wie weet er meer over? Minimum is 92,93 ( 3 pk fiscaal) Maximum is 4187,80 (34 pk fiscaal) EV hebben soms een vermogen van 300 tot 400 pk. In 2026 zal dat beduidend hoger zijn. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Vlaanderen is de wegenbelasting ook gebaseerd op de factor CO2-uitlaat of CO2-uitstoot, en euronorm niet vergeten En een BEV heeft geen uitlaat. :-D Een BEV heeft ook geen euronorm, want geen uitlaatgassen. Citaat:
Citaat:
In Wallonie en Bxl hebben ze nog altijd enkel de fiscale PKs tabel. JAARLIJKSE VERKEERSBELASTING WAALS GEWEST EN BRUSSEL Terug naar "Belasting op de inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting" Auto's - Minibus (geldig vanaf 1 juli 2022) PK Benzine-Diesel LPG 3 92,93 € 182,09 € En de BEV betaalt daar nog minder dan een 3 fiscale PK maar gewoon een forfaitair bedrag van 61,50 €, ze mogen daar tenslotte 90 kmu rijden op gewone 1+1 wegen, in Vlaanderen maar 70 kmu. :lol: |
conclusie is dat EV’s (en plug-ins) nu financieel aantrekkelijk zijn om particulier te kopen. Een elektrische auto kost qua wegenbelasting immers geen ene cent. Daar komt alleen wel verandering in, vanaf 2026 is die speciale positie voor elektrische auto’s helemaal weg. Een EV gaat dan hetzelfde kosten als een doodnormale benzineauto. Sterker nog, omdat een elektrische auto vaak zwaarder is, gaan ze qua wegenbelasting eigenlijk meer kosten dan de benzinevariant.
|
Citaat:
Langs de andere kant, via een wireless update de vermogens terugschroeven is een makkie. |
Citaat:
Ze willen brandstofwagens ook na 2026 ontraden, ze denken zelfs aan een verbod van nieuwe brandstofwagens in 2027 (Vlaanderen), wat denk je nu eerlijk? Ze hoeven dat verbod helemaal niet in te voeren hoor, ook niet in 2030. Een vette BIV voor wagens met een uitlaat is ruim voldoende. De kassa rinkelt als vele ondanks een nieuwe ICE kiezen (euronorm 7 wordt ook al duurder) En Jan met de pet rijdt verder met zijn oude wagen of koopt een kleine occasie-benzine. Citaat:
|
MENU
Fiscale paardenkracht in België: Hoeveel zal u betalen? Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Het bepaalt de belasting op inverkeerstelling (BIV) die je betaalt. De berekening van dit bedrag verschilt tussen de verschillende gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Hoe krachtiger je motor, hoe hoger de kost van de belasting en je autoverzekering kan zijn. Dit is wat je moet weten om niet voor onaangename verrassingen te komen staan! Wat is fiscale paardenkracht? Simpel uitgedrukt is de fiscale paardenkracht een maatstaf van de kracht van de motor. Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK. Als je jouw voertuig wil gebruiken op de openbare weg, moet je het voertuig inschrijven bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV), en moet je de belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen. In principe zal je in de loop van de maand die volgt op de maand van de inschrijving een uitnodiging tot betaling ontvangen. De berekening van de belasting op inverkeerstelling Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals gewest Voor beide gewesten geldt dat het vermogen van de motor het bedrag van belasting bepaald. U heeft meer fiscale PK dan KW, of omgekeerd? Juich niet te vroeg, de belasting wordt altijd ingesteld op het hoogste mogelijk vermogen. De tarieven voor Brussel geldig van 1 juli 2019 tot 30 juni 2020 vindt u hier. Het bedrag kan oplopen van € 61,50 voor wagens met 0 tot 8 PK die maximaal 4 jaar zijn tot € 4.957,00 voor wagens met meer dan 17 PK. Ook voor het Waals Gewest gelden gelijkaardige tarieven. |
Citaat:
Ik zal het aanvullen.: Vlaams Gewest In Vlaanderen is de berekening van de belasting complex. Je hebt een verschillende tariefberekening voor: Niet-leasing personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen Leasing-personenwagens Motorfietsen Voor niet-leasing personenwagens bepalen de milieukenmerken en de leeftijd van het voertuig het belastingbedrag. Een voorbeeld van hoe zo’n berekening verloopt kan je hier raadplegen. Er wordt rekening gehouden met volgende elementen: CO2-uitstoot van het voertuig Uitstoot fijn stof Het type brandstof De euronorm Aanwezigheid roetfilter Voor leasingvoertuigen en motorfietsen wordt de belasting nog steeds gebaseerd op het vermogen van het voertuig. Om kopzorgen te vermijden, heeft de Vlaamse overheid een online berekeningstool gemaakt om de belasting te berekenen. Meer informatie over de belasting op inverkeerstelling in Vlaanderen vind je hier. https://www.verzekeringen.be/verkeer...eten%20betalen. Hoe wordt de verkeersbelasting berekend? De jaarlijkse verkeersbelasting wordt berekend op basis van het vermogen van het voertuig (kilowatt), de euronorm en de CO2-uitstoot. Je kan hieronder via de online simulator berekenen hoeveel verkeersbelasting je zal moeten betalen. Citaat:
https://www.vlaanderen.be/bedrag-van...-en-minibussen idem voor de jaarlijkse verkeersbelasting: (met tarieven) Citaat:
|
Het valt in de lijn der verwachting dat er een herziening zal zijn.
Er is geen norm of uitlaat aan een EV maar wel een pak vermogen in pk en kw. Dus ja iedereen wacht met spanning hoe het zal berekend worden en wat de definitieve uitslag zal zijn. De Belastingdienst zou antwoord kunnen bieden want iedere auto magazine wil wel die primeur. Maar ze zwijgen in alle talen. Nu soit indien de taks en BIV torenhoog zou gaan en bv 10000€ BIV op een occazie zoals op een 635 csi... Dan zijn ze waardeloos voor doorverkoop. Op een auto van 100000€ krijg je met enig geluk 10 a 15000€ terug. |
Citaat:
België heeft het klimaatverdrag ondertekend. Kun je eens citeren wat daar in staat? Ik pak de gazet en plak: Citaat:
![]() Zelfs Zweden als EU-land gaat dat halen in enkele jaren: ![]() ![]() En Nederland (~20% BEV-inschrijvingen) en Duitsland en Frankrijk zullen ook goed op weg zijn dat te halen. BE zal pas echt in gang schieten als de bedrijfswagens quasi fiscaal verplicht worden 100% electrisch te rijden. Vanaf 2025-2026... dan halen ze die -55% ook wel hoor tegen 2030. Maar dan is het finito nieuwe ICE vanaf 2035. Leven we dan nog? |
Ik weet niet wat het klimaatbeleid over taksen zegt die vorig jaar goed waren voor 20 miljard allerhande auto.
De laatste jaren 3 keer sneller gestegen dan de inflatie zelfs. |
Citaat:
"Taksen" worden hoofdzakelijk door het wagenpark betaald of vooral die 99%, en die zuipen nog altijd evenveel brandstof. Uw punt is? Om een simpel vb te geven, Noorwegen had in juni 79%-aandeel BEV aan nieuwe inschrijvingen. Hun wagenpark heeft pakweg 17,5% BEV (in **maart 2022 was dat 16,9%). Dus nog altijd 82,5 % van het wagenpark die fossiele taksen afdokken en brandstof zuipen, wie weet ietsje meer wegentaks als vroeger betalen om die 17,5 % wat te compenseren. Dat voelt Noorwegen zelfs niet. Ze hebben in de regel ook nog eens de hoogste brandstofprijzen van Europa (> 2,5 €/liter). Uw punt is? ** ![]() https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway |
Je vergeet de reglementering dat EV steeds verder verplicht.
Of beter gezegd de ice steeds verder benadeeld in fiscale aftrek. De taks zal alleen maar stijgen. |
Citaat:
Of zijn de EVs plots niet duurder in aankoopsprijs? Uw punt over taks was? Dat jij alles vergeet weet ik al, al uw postjes vallen een voor een door de mand. Wel raar is dat je niet meer verder gaat dat de prijs voor snelladen zo duur is als diesel tanken. Als we diesel of benzine tanken doen we dat vooral afhankelijk van Vladimir en de Arabieren hun goesting. Als we zelf duurzame stroom opwekken werken we voor eigen portemennee, hoe meer hoe minder afhankelijk van andere. En met onze Europese batterijfabrieken komen we langzaam maar zeker op toerental. En dan doen we tenminste iets voor betere ademlucht en milieu. En als je niet akkoord gaat kun je naar Wit-Rusland emigreren. Ik heb gezien dat daar de brandstofprijzen nog 0,70 €/liter kosten zelfs bijna 25 cent goedkoper dan in het groot-Rusland van je maatje Vladimir. En de taksen zullen er ook laag zijn, en er zullen alvast geen enkele EV in de weg rijden. :-P |
Kostprijs van de basis Hyundai Ioniq. €46000. 21%= €9660.
Als we nu eens meetbare dingen nemen als basis. Het gewicht en het motorvermogen. 1830kg en 125Kw. Komt vrij kort bij de BMW Touring 520i. BIV net geen €2500, en jaarlijks €450 wegenbelasting. Als die Ioniq die extra dingen ook vanaf moment 1 moet opleggen, heb je weinig auto in verhouding. |
Citaat:
Citaat:
België al een tijdje niet meer, die denken alleen aan hun bedrijfswagenspolitiek, particulieren mogen hier hun plan trekken, wat ze ook doen. ![]() |
Citaat:
Maxime De Blasi heeft in deze context een stuk geschreven voor het weekblad Marianne. Hij kwam tot de conclusie dat tijdens deze overgang zowel de consument als het milieu de grote verliezers zullen zijn. Niet allemaal elektrisch Volgens De Blasi is wegvervoer (auto’s en vrachtwagens) verantwoordelijk voor 30% van de uitstoot van broeikasgassen in Europa. Volgens hem zal de vervanging van voertuigen met een verbrandingsmotor door elektrische voertuigen echter weinig effect hebben op de emissiecijfers. De broeikasgassen zouden volgens zijn berekeningen met amper 1% per jaar afnemen omdat er nog een hele poos zo’n 300 miljoen traditionele voertuigen zullen blijven rijden en dus CO2 uitstoten. Weet bovendien dat de transportsector, dat voorlopig niet door de maatregel wordt getroffen, goed is voor 25% van de emissies van het wegvervoer – d.w.z. 25% van het totaal van 30%. Vliegtuigen en boten zien we evenmin snel elektrisch worden. https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ologische-ramp Dat het een ramp is te danken aan politiek wisten we al. Maar hoeveel rijtaks en BIV het gaat worden dat weten we nog niet. En het is hoge tijd ons daar nu op te wijzen. |
Citaat:
Maxime De Blasi is gatachterlijk met zijn FUD, al aangetoond in een andere draad. Post 4517 en vooral Post 4520 van https://forum.politics.be/showthread.php?t=246826 "De Fransen" maken die idioot met de grond gelijk: Citaat:
|
eerst de weggebruikers overhalen om elektrisch te gaan rijden en vervolgens ook dit type aandrijving (zwaarder) belasten. Die richting gaat het alvast uit in Noorwegen, dat momenteel een zeer gunstig fiscaal regime heeft voor elektrische voertuigen.
|
Citaat:
In Oslo (waar 1/5 van de Noorwegers wonen) hebben ze nog de dieselwagens verboden tijdens een smogalarm in de winter van 2017. Citaat:
![]() De vrt.be is wel niet volledig en spreekt wslk niet van het wagenpark maar van de 30% inschrijvingen, vandaag telt Noorwegen nog altijd ~40% aandeel dieselwagens in hun wagenpark. Maar in Oslo zelf zal dat nu wel veel minder zijn. Ook de bestelwagens rijden daar electrisch. NO is op weg naar 600.000 BEV, alle voertuigen ook bussen en vrachtwagens: https://elbilstatistikk.no/ tabel top 100 |
Voor de klimaat gekken ook schepenen van rue de galvanisé in de coulissen had die van iedere stad een fietsrek maakte werden auto's belast op hun vermogen, niet op onzin zoals heden.
Met de EV valt de onzin weg maar hoe zullen ze belast worden? De wereld wil het weten. |
Citaat:
|
Ik vrees dat ze mij de volgende jaren nog deftig gaan pesten.
Namelijk: ik heb een leuke diesel 2,2 liter van 11 jaar oud, maar die is nog in perfecte staat. Ik krijg daar geen bal meer voor, dus actueel is mijn plan wel om hem nog lang te gebruiken. Maar wat ik dus vrees: ze gaan mijn kapot proberen te taksen, om mij aan te zetten om een nieuwe te kopen. |
Citaat:
Uitstoot of niet. |
Citaat:
En er zijn dieselSUVs die zwaarder zijn dan EV-SUVs wat denk je? :-) |
Citaat:
![]() |
Citaat:
BMW i3, 1270 kg tot 1345 kg naargelang versie, vierzitter. Weegt ongeveer evenveel als een VW Golf benzine?, nee een moderne Golf DSG 150 PK weegt gemeten 1405 kg. Een BMW i3 (170 PK) met grootste batterijpack, weegt maar 1318 kg, of 87 kg minder wat nu gedaan? bron ADAC 250.000 maal verkocht ondertussen (wereldwijd). In Duitsland ca 55.000. ![]() |
EVs sparen levens en miljarden...
Studies:
• ~ 2 miljoen EVs die een ICE vervangen vermijden 20.000 doden enkel door de factor CO2 of klimaatverandering. • Of de huidige ~12 miljoen EVs gaan reeds 120.000 doden uitsparen in de periode 2020-2100. • En men spaart $ 17 miljard per jaar aan totale schade - enkel in de USA- als daar 25% ICEs van het wagenpark vervangen zijn door 25% BEV (andere studie): Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Betreft topic: ... de gespaarde schade ... (vooral aan ziektekosten) |
Citaat:
|
Citaat:
Toevallig kwam dat zaterdag nog te pas met de havenmeester waar mijn boot ligt.. ik betaalde verleden week mijn rijtaks voor mijn 10 jarige 1500 diesel met euronorm 5, bijna 250 euro. Hij moet voor zijn 13 jarige diesel 1500 met euronorm 4 over de 700 euro betalen. Ik woon wel in de provincie Antwerpen en hij in Oost-Vlaanderen maar ik denk niet dat dat iets uitmaakt. |
Amen
Abstract
Elektrificatie van voertuigen is een veelvoorkomende strategie om klimaatverandering tegen te gaan, waarbij beleidsmakers een beroep doen op de gunstige reducties van de uitstoot van kooldioxide (CO2) en luchtverontreinigende stoffen. Hoewel eerdere onderzoeken naar de acceptatie van elektrische voertuigen in de VS consequent de voordelen van CO2-reductie voorspellen, zijn de resultaten van de luchtkwaliteit dubbelzinnig en afhankelijk van het beoordeelde beleid en experimentele parameters. We analyseren klimaat- en gezondheidsvoordelen en afwegingen van zes Amerikaanse EV-adoptiescenario's: 25% of 75% vervanging van conventionele voertuigen met verbrandingsmotor, elk onder drie verschillende EV-oplaadscenario's voor energieopwekking. We brengen emissies over van uitlaat naar elektriciteitscentrale, simuleren interacties van atmosferische chemie en meteorologie met behulp van het GFDL-AM4-chemieklimaatmodel, en beoordelen gevolgen voor de gezondheid en onzekerheden met behulp van de U.S. Environmental Protection Agency Benefits Mapping Analysis Program Community Edition (BenMAP-CE). We vinden dat 25% EV-adoptie in de VS, met een extra vraag naar energie afkomstig van het huidige elektriciteitsnet, jaarlijks resulteert in een reductie van ~242 M ton in CO2-emissies, 437 sterfgevallen vermeden als gevolg van PM2.5-reducties (95% CI: 295 , 578) en 98 sterfgevallen vermeden door minder ozonvorming (95% BI: 33, 162). Ondanks dat sommige regio's nadelige gezondheidseffecten ervaren, wordt voorspeld dat er ongeveer $ 16,8 miljard aan schade is vermeden. Piek CO2-reducties en gezondheidsvoordelen treden op met 75% EV-adoptie en meer emissievrije energiebronnen (~ $ 70 miljard aan vermeden schade). Wanneer het opladen van elektriciteit van agressieve EV-adoptie alleen verbranding is, nemen de nadelige gezondheidsresultaten aanzienlijk toe, wat het belang benadrukt van stroomopwekking met lage tot nul-emissie voor een grotere realisatie van bijkomende gezondheidsvoordelen. Onze resultaten bieden een meer genuanceerd begrip van de relatie tussen klimaatverandering en gezondheidsimpact in de transportsector. https://agupubs.onlinelibrary.wiley....9/2020GH000275 Public Health and Climate Benefits and Trade-Offs of U.S. Vehicle Electrification D. R. Peters,J. L. Schnell,P. L. Kinney,V. Naik,D. E. Horton First published: 13 August 2020 - - - - Daarom. |
Hoeveel wegenbelasting elektrische auto's in 2026?
Auto Leeggewicht Wegenbelasting/kwartaal Peugeot e-208 1430 kg € 199 Kia Niro EV 1653 kg € 271 Volkswagen ID.3 58 kWh 1712 kg € 271 Volvo XC40 Recharge 1923 kg € 318 Skoda Enyaq iV 60 2054 kg € 366 Mercedes EQE 300 2285 kg € 414 De Volvo EX90 is nu nog niet leverbaar, maar we weten al wel wat-ie weegt: 2900 kilo. Dat is goed voor een kwartaalbedrag in de wegenbelasting van 556 euro! Of 22240€ op 10 jaar + een nieuwe batterij, we ronden af op een kleine 40000€ samen. |
Onze Franse collega’s van L’Argus hebben daar onderzoek naar gedaan. Volgens hun resultaten is de goedkoopste batterij die van de Renault Twingo, met een prijs van 164 €/kWh. De 22-kWh batterij kost net iets minder dan 3.700 euro. Voor de Zoé, met zijn 52 kWh-batterij, moet je al rekenen op 8.500 euro, ondanks zijn kWh-kostprijs van 163 euro. Het Franse merk is nogal goedkoop, net als Dacia. Citroën blijft redelijk, met minder dan 175 €/kWh. Vreemd genoeg is Peugeot veel duurder (338 euro). Skoda doet het ook goed, met 200 €/kWh voor zijn 77-kWh batterij. De bescheidener 50 kWh-batterij van de Tsjechische SUV is uiteindelijk duurder: tot 280 €/kWh. Maar bij sommige merken is dat meer dan twee keer zoveel, tot meer dan 600 €/kWh. Voor een batterij van 50 kWh betekent dat dus 30.000 euro!
Prijs batterij is per kWh. De minst dure Renault Zoé: € 163 Renault Twingo: € 164 Dacia Spring: € 164 Citroën ë-C4: € 173 Skoda Enyaq iV: € 196-287 Volkswagen ID.3 & ID.4: € 248-264 Mercedes EQA: € 252 Ford Mustang Mach-E: € 256-258 Tesla: € 269 (nikkel-kobalt-aluminium)* Jaguar i-Pace: € 307 De duurste Porsche Taycan: € 446 Honda e: € 467 BMW iX3: € 468 Audi e-tron GT: € 421-495 Mini Cooper SE: € 501 Mazda MX-30: € 575 Audi e-tron: € 591 Smart Fortwo & Forfour: € 604 Lexus UX: € 631 BMW i3: € 731 *Tesla’s met een lithium-ijzer-fosfaatbatterij hebben een lagere kWh-prijs, maar zijn niet in deze studie opgenomen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be