![]() |
Laadstation-parking voor 400 EVs gelijktijdig (snel)laden in nabije toekomst
Ja tot 400 BEV gelijktijdig laden, kent iemand een tankstation in de ganse fossiele geschiedenis die dat navenant ook kan?
200 tankzuilen ofzo? 50 inritten met 4 tankzuilen ofzo? Soit het begin van deze Superhub in Europa is reeds geopend in buurt van Oxford, UK. UK denkt eraan zo een 40 stuks van die "Superhubs" te laten bouwen. Bij piekbelastingen worden ze gesteund door de nodige hybride batterijpower. Voorlopig zijn in totaal 42 snellaadpunten van 4 verscheidene leveranciers al geopend, van Fastned, Tesla, Wenea en Pivot Power. De laadsite kan vandaag al 10 MW of 10.000 kW leveren. Citaat:
|
Ik geloof het graag. Op voorwaarde dat het net naast een kerncentrale gelegen is.
|
Citaat:
De Britten geloven ook graag aan grote tankstations op voorwaarde dat ze nu een heel korte pijplijn hebben naar een grote olieraffinaderij, best eentje van Vladimir. Anders krijgen die geen olie. :lol: Een mugje bevoorradingsprobleem en je hebt al urenlange files aan de plofstations, de Britten weten dat maar al te goed. :-D https://www.hln.be/bizar/flinke-wrev...s-br~a9854602/ |
Citaat:
10 rijen naast elkaar met 2 tankpunten pet paal volststaat Hebt u al eens nagedacht wat een ruimte er zal nodig zijn om zulke laadinstallaties te bouwen ? En welke energie er nodig zal zijn om al die snelladers te koelen ? Hoe u het ook bekijkt, hoe leuk het ook is om electrisch te rijden...de electrische auto is een stap achteruit in de vrije individuele mobiliteit. En als u het over de performantie en efficiente hebt van electrische autos, dan moet u niet het theoretische plaatje van ene of andere Noor bekijken. Kijk gewoon naar de Cannonball run record tijden De snelste electrische : 45 uur 16 min (Porsche Taycan dus geen Tesla !!!) De snelste verbrandingsmotor aangedreven : 25u55 mlinuten Er is dus nog enorm veel werk aan de winkel voor de electrische autobouwers. |
Het EnBW Hypernetz met meer dan 300.000 laadpunten in Europa lijkt me nu al groter geworden dan Teslas netwerk in Europa. Dat was te verwachten.
Citaat:
Van de 44 grote Suc-stations (minimum 30) liggen er 16 in Europa. Een staaltje van de toekomst: 144 snellaadpunten op een (shopping)plaats in de buurt van Augsburg, Duitsland voor 4000 snelladende BEVs/dag. Citaat:
120 * 50 kW-snelladers die hun (middag)pauze comfortabel benutten, of wat gaan shoppen. Uiteraard zijn die bestaande (snel)laadpunten (vooral op hernieuwbare energie) allemaal niet echt en gaan die verder geplande nooit gebouwd worden. Ook de +12 miljoen BEV die vandaag al bijna dagelijks rijden zijn niet echt. Allemaal gelogen, een wereldwijde samenzwering. :rofl: |
Citaat:
|
Citaat:
Helaas heeft pakweg de helft van Europa geen kerncentrales meer. Het deel hernieuwbare energie is namelijk groter geworden dan de uraniumstroom van Vladimir. :-P (edit: of toch goed op weg als je enkel EU neemt, de oude kerncentrales worden stilaan R.I.P., en voor de nieuwe is er mss nieuwe hoop door Vladimirs oorlog) Het EU-target 2030 is bijgesteld van 30% hernieuwbaar naar 40%. Want de meeste landen zitten vandaag al boven hun oude targets, Het EU-target van 20% in 2020 is namelijk reeds 22,1% Nucleaire stroom zit vandaag tussen 24 en 25% aandeel (24,6% in 2020), Hernieuwbaar dus 22,1% in 2020, bron Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statis...rgy_statistics https://ec.europa.eu/eurostat/statis...rgy_statistics |
Citaat:
|
Citaat:
Ga je die voeden met laagspanning en DC misschien? Dan ga je nog veeeel dikker kabels moeten trekken van aan het trafostation. |
Citaat:
Punt 4 https://www.cleanenergyreviews.info/...attery-storage |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
--
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Off grid oplossing in niemandsland:
https://www.autoevolution.com/news/o...e-188259.html# Ze zoeken nog geld... Off-grid microgrids gaat natuurlijk ook, maar dan voor iedereen. (op eilanden ofzo) |
Citaat:
(behalve de typische off-topic probeersels) |
Van Evesco: (tak van Power Sonic)
Citaat:
Zoals: https://www.teslarati.com/tesla-big-...a-3-blackouts/ en zoals: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._power_outages met een recente in Texas: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Een tankzuil heeft een debiet van 50 L/min. Dus met een voertuig van 6 L/100 km, tank je per minuut 833 km/min Een snellaadpaal met een vermogen 350 kW die een voertuig laadt (16 kWh/100 km), laadt dus aan 36 km/min Dat zijn dus 23 snellaadpalen om 1 tankzuil te vervangen... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij piekbelastingen worden ze gesteund door de nodige hybride batterijpower. En de rest heb ik geciteerd: This is the first of many “Energy Superhubs” Pivot Power is developing. These projects include batteries connected to the grid as well as the charging infrastructure. In this initial case, all of the power will be coming from clean renewable energy. I expect that to be the norm across future installations as well. Energy Superhub Oxford, located at Oxford’s Redbridge Park and Ride, has 10 megawatts (MW) of power capacity installed on site. |
Citaat:
edit : done |
Kijk, je kunt optimistisch zijn of pessimistisch,
maar het voorzien van de nodige laadinfrastructuur is geen klein bier. Dat is allemaal rapper gezegd dan gedaan. Ik weet niet precies hoe het zal verlopen. Geen glazen bol. Mijn conclusie is: ik kijk nog even de kat uit de boom. Voor mijn persoonlijke mobiliteitsbehoefte. Ik heb het niet over een tweede of derde gezinswagentje. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De echt heel snelle laadpunten (DC) is heel wat ander bier, maar zeker niet onoverkomelijk want ze groeien relatief traag maar zeker aan. En hoe sneller er opgeladen kan worden hoe hoger het debiet. Maar vele willen ook niet altijd heel snel opladen als ze tijd hebben. Citaat:
Alhoewel er vandaag al meer openbare laadstations zijn dan openbare tankstations in UK, reeds in april 2019. Wie weet bouwen ze te snel (snel)laadstations, en breken ze de tankstations te rap af. lol. Citaat:
Vwala, zelfs incl. juni 2022: Citaat:
En vooral UK heeft meer dan 400.000 laadpunten privé + werk waarvan de laatste ook nog deels semi publiek zijn. En de snelheid waarmee ze bouwen mag er ook zijn (zie grafiek in de link): De snelle laadpunten zijn ~ verviervoudigd op 3 jaar. Citaat:
|
Citaat:
Ik ben zo een initiatief genegen he, zeker niet tegen, ... het gaat hem over hoe gaan ze dit doen ? Zonder en gram of toch niet te veel grammen Co2 de lucht in te flikkeren, want dat is toch de bedoeling dacht ik niet ? Ah en zonder de nabije steden , dorpen, spoorlijnen zonder jus te zetten, of uw zekeringskast uit de muur te laten vliegen als er de helft plots afkoppelen omdat hun batterij vol zit. |
Citaat:
Maar ik zet in principe niemand op de neger-lijst. Hoogstens reageer ik er nooit meer op. Zo heb ik er wel een paar. |
Citaat:
voor alle duidelijkheid, geldt evenzeer voor de systematische criticasters. |
Citaat:
Mijn stelling is : kan men evenveel BEV gelijktijdig bedienen (snelladen) zoals men gelijktijdig ICE kan voltanken? Zeker en vast is mijn antwoord. Citaat:
De grote daken van de laadstations zijn sowieso al volgelegd met zonnepanelen. Dus korte lijnen naar die megapacks. Overdag kunnen die megapacks opladen als de snellaadstations veel minder druk bezet zijn. Dan druk pendelverkeer als het zonnetje weg is. Vele gaan nog snel 10-15 minuten aan de snellaadpaal hangen, piekvraag aan laadstroom, de geladen batterijpacks helpen mee aan de nodige vraag. Citaat:
De reuzebatterijen wordt tijdens de piekvraag ontladen maak je maar geen zorgen. Dat wordt fijntjes gestuurd. Pivot Power probeert het toch uit te leggen in de startlink. Bovendien wil UK zo snel mogelijk onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Voor electriciteit zelfs in 2035. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat men ook direct autos kan opladen aan een volgeladen mobiele megapack-batterij -op een trailer- (DC <> DC met het minste verlies) daar kan ik tientallen fotos van geven. Porsche en Tesla. (en nee daar hangen geen draden aan het net :roll:) |
Citaat:
In deze tijden waarrond het allemaal rond het millieu draait, gigantische parken gaan opzetten om enorme hoeveelheden voertuigen door te laten passeren zodat ze kunnen snelladen van gigantische batterijen, .... Het klinkt allemaal nogal futuristisch en allesbehalve goed voor het millieu . Km's beton, honderden vierkante meters, afdak met zonnepanneel, die dus warmte opslorpen ipv weerkaatsen (nog geen witte zonnepanelen gezien) Honderden kub beton om die batterijen te ondersteunen, ... (ik zou die niet zomaar op t zand of in de klei parkeren) En als je dat dan vergelijkt met 1 benzinestation, is die voetafdruk toch wel een ietsie pietsie kleiner zou ik zo zeggen. Uw super electrificatie project is volgens mij simpeler op te lossen, zoals boven de botsauto's nen kiekendraad over de autostrade hangen en als ge stroom nodig hebt, doe je je laadmast omhoog en ga je al rijdend stroom tanken. Ik ga nu rap rap naar het patentoffice een briefke schrijven voor de teloscopische laadmast voor EV's |
Citaat:
Bovendien ook zonder electrische wagens zouden die batterijparken er komen. In feite heb je zelfs minder batterijparken nodig hoe meer BEV er komen. Aan uw eerste alinea kan ik lezen dat je het niet begrepen hebt. Men kan ook alle electrische wagens laden van het net hoor. Geen enkele extra batterij nodig. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar systematisch wagens aanprijzen die 2.5 keer zoveel kosten als een traditionele en die daar bovenop nog allerlei problemen vertonen qua laden en actieradius. Evenzeer batterijen aanprijzen waar je met wat geluk in de winter 's avonds een ei kan mee bakken en gans dat elektrificatie-gedoe als DE oplossing aanprijst terwijl er ongetwijfeld, als we dat met zen allen zouden doen, een tekort aan elektriciteit en een gebrek aan capaciteit om de elektriciteit tot bij de verbruiker te krijgen zou ontstaan. Die zever lees ik niet meer. Als je wil dat iedereen overschakelt dan moet je dat, met hetzelfde comfort, voordeliger maken voor de portefeuille van de consument, dan gaat dat vanzelf. |
Het is, zoals het er nu naar uit ziet, niet "ongetwijfeld", maar gegarandeerd, dat de snelle omschakeling naar EV persoonlijke mobiliteit naar de kloten helpt.
Maar ik ga het vel van die elektrisch geschoren beer nog niet verkopen, voor dezelfde moeite word die gestroopt met buskruit. |
Citaat:
Daar is een taak weggelegd voor de overheid. In dit geval dus voor de overheid. Niet voor Groen of Ecolo. |
Citaat:
:roll: |
Vergeet vooral niet dat maar ~8% van de EV-kilometers aan snellaadpalen geladen wordt. (NL-laadonderzoek 2021)
Bij ICEs is dat ~100% aan tankstations. En bij de grote (snelweg)tankstations met voorzieningen (restaurant-wc-...) moet men ook grote parkings voorzien zodat de mensen hun ICE kunnen parkeren als ze een pauze nemen. Ook als ze niet tanken. Bij snellaadstations zal dat quasi nihil zijn. De parking is de laadplaats. Daarom ook die variatie aan vermogens van 50 kW tot 350 kW. Uiteraard gaan bij tankstations daar ook EVs parkeren, desnoods ook snelladen, en als het een "zonne-EV" is laadt die daar nog een paar kms bij in het zonnetje. Steeds meer klassieke tankstations gaan ook snellaadpalen plaatsen, zo zijn er al heel wat. Of denken er werkelijk normaal denkende mensen dat er in al die landen enkel idioten zulke grote laadstations aangelegd hebben en verder gaan aanleggen. Aan de nodige omgevings- en milieuvergunningen moet daar ook voldaan worden. Een gewone trage AC-laadpaal of -laadpunt zal wel geen vergunning nodig hebben, in NL is het alvast al geen inrichting: https://www.infomil.nl/onderwerpen/i...to-inrichting/ En in Vlaanderen is het ook niet nodig, want de wet verplicht het zelfs aan nieuwe of gerenoveerde gebouwen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be