Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Geen seconde laadstress, zelfs met 50 kWh batterijpack (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265770)

Micele 26 juli 2022 16:06

Geen seconde laadstress, zelfs met 50 kWh batterijpack
 
QED

Citaat:

Van Heppen naar Spanje met elektrische auto: “8.000 km en geen seconde stress”

Leopoldsburg - Heel wat eigenaars van een elektrische wagen die een autovakantie naar het zuiden plannen, kampen met laadstress. “Dat is totaal niet nodig”, zegt Charles Van Roy uit Leopoldsburg, die met zijn Tesla naar het zuiden van Spanje trok. “Ik heb 8.000 km gereden en geen seconde stress gehad.”

Zullen er onderweg voldoende laadpalen zijn? En zullen die wel vrij zijn? Wie van plan is om met zijn elektrische auto op vakantie te gaan, zit vaak met heel wat vragen. Maar volgens ervaringsdeskundigen is die laadstress nergens voor nodig. Dat blijkt ook uit de getuigenis van Charles Van Roy uit Heppen (Leopoldsburg) die met zijn elektrische wagen, een Tesla Model 3, naar het zuiden van Spanje trok. Een tocht van ruim 8.000 km. “Ik heb op geen enkel moment laadstress gehad”, vertelt Charles. Voor de zomer vertrok Charles met zijn vrouw vanuit Heppen, via Frankrijk, naar het Spaanse Tarifa, het meest zuidelijke punt van Europa. Een rit van in totaal 2.300 km. “Ik heb een Tesla Standard Range Plus met een kleine batterij van 50 kwh. Het zijn vaak mensen die zo’n kleinere batterij hebben, die laadstress hebben, maar dat is niet nodig. Bij een goede voorbereiding geeft dat geen enkel probleem.”

110 km per uur

Charles deelt graag zijn ervaringen om laadstress tegen te gaan. “We hadden ons voorgenomen om op geen enkel moment het risico te nemen dat we zonder elektriciteit zouden vallen. Daarom hebben we om de 200 km een stop ingelast. Als ik vroeger met de wagen op vakantie ging, reed ik 700 tot 800 km aan één stuk en dat woog serieus door. Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”

Een andere tip van Charles is om het gaspedaal niet te diep in te duwen. “We hebben tijdens onze rit zelden sneller dan 110 km per uur gereden. Daardoor verbruik je beduidend minder elektriciteit. Sneller rijden hoeft ook niet, want het is tenslotte ook vakantie.” Charles maakte tijdens de tocht van ruim 2.000 km in totaal tien stops. “We zullen daardoor zeker wat langer onderweg geweest zijn dan wanneer we vroeger met de wagen gingen. Maar omdat je korte stops maakt, zal dat tijdsverschil ook weer niet zo groot zijn.”

Gratis laden

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

Tijdens zijn vakantie reed Charles ook nog eens zo’n 4.000 km door Spanje. “Ook daar hebben we geen laadstress gehad. We hebben die 4.000 km zelfs afgelegd voor amper 9 euro. De rest van de elektriciteit hebben we volledig gratis opgeladen. In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten. Daarnaast kan je er ook bij heel wat warenhuizen, zoals Lidl of Aldi, gratis opladen.”

Ook de terugrit van Spanje naar Heppen, nog eens 2.300 km, ging vlot. “Ik ben helemaal overtuigd van elektrisch rijden. Ik stap nooit meer terug over naar een gewone wagen.”


“Ik heb 8.000 km elektrisch gereden en geen seconde stress gehad”, zegt Charles van Roy uit Leopoldsburg. — © Raymond Lemmens

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_96720734
De ervaren Bjorn Nyland haalde 1000 km in 10 uur wel inclusief veel kortere laadstops, 6 in totaal. Maar dat is niet echt reizen.

https://insideevs.com/news/511820/te...0km-challenge/

Mambo 26 juli 2022 19:59

Charel heeft dus al de aldi's van Spanje versleten.

Als dat geen leuke uitstap van 8000 km is dan weet ik het ook niet meer.

Den ouwe zot.

Micele 26 juli 2022 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002165)
Charel heeft dus al de aldi's van Spanje versleten.

Daar staat nergens in dat die daar ook werkelijk wat geladen heeft (sowieso te traag). Of denk je dat die daar telkens inkopens ging doen?
Citaat:

Tijdens zijn vakantie reed Charles ook nog eens zo’n 4.000 km door Spanje. “Ook daar hebben we geen laadstress gehad. We hebben die 4.000 km zelfs afgelegd voor amper 9 euro. De rest van de elektriciteit hebben we volledig gratis opgeladen. In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten. Daarnaast kan je er ook bij heel wat warenhuizen, zoals Lidl of Aldi, gratis opladen.”
Ook niet slecht gezien. Als men geen hotel geboekt heeft maar een los appartement ofzo, of een huurhuisje. Eten moet men toch, wat scheelt er aan warenhuizen waar BEVs welkom zijn?

Ik lees ook dit:
Citaat:

In Spanje heeft het energiebedrijf Iberdrola heel veel gratis oplaadpunten
en dit:
Citaat:

Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”
Citaat:

Als dat geen leuke uitstap van 8000 km is dan weet ik het ook niet meer.
Eet jij niet op vakantie? Ook geen restaurantbezoek (met gratis laadpunt)? Je neemt uw boterhammen mee? ;-)
Citaat:

Den ouwe zot.
Mambo is dus gefrustreerd. :rofl:

Mambo 26 juli 2022 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002171)
Daar staat nergens in dat die daar ook werkelijk wat geladen heeft (sowieso te traag). Of denk je dat die daar telkens inkopens ging doen? :lol:
Ook niet slecht gezien. Als men geen hotel geboekt heeft maar een los appartement ofzo, of een huurhuisje. Eten moet men toch.

Ik lees ook dit:

en dit:


Mambo is dus gefrustreerd. :rofl:

Ik zou gefrustreerd zijn mocht ik om de 200 km ergens moet gaan opladen.

Ik heb circa 2500 km gedaan, vertrokken met volle tank, 700 km verder bijgetankt en daar 14 dagen mee verder gereden en dan weer vol bij vertrekken en ergens halfweg nog eens een halve tank er bij. En ik rij nog steeds halfvol er mee rond.

En niet aan 80 a 90 km per uur gelijk dat stuk verdriet.

Micele 26 juli 2022 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002181)
Ik zou gefrustreerd zijn mocht ik om de 200 km ergens moet gaan opladen.

Dat mag je. lol.

Citaat:

En niet aan 80 a 90 km per uur gelijk dat stuk verdriet.
Wat een frustratie. Zielig.

Op gewone wegen (route nationale) mag je sowieso niet sneller rijden in F en ES. Spaart men ook nog flitsboetes. Op snelweg kruisen aan relaxe 110-120 kmu.

Citaat:

Ik heb circa 2500 km gedaan, vertrokken met volle tank, 700 km verder bijgetankt en daar 14 dagen mee verder gereden en dan weer vol bij vertrekken en ergens halfweg nog eens een halve tank er bij. En ik rij nog steeds halfvol er mee rond.
nee echt? En?

Charles heeft zijn (en jouw) opgefokte gewoonte van 700 rot 800 km in een stuk te rijden duidelijk afgeleerd.

Citaat:

Als ik vroeger met de wagen op vakantie ging, reed ik 700 tot 800 km aan één stuk en dat woog serieus door. Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”

Een andere tip van Charles is om het gaspedaal niet te diep in te duwen. “We hebben tijdens onze rit zelden sneller dan 110 km per uur gereden. Daardoor verbruik je beduidend minder elektriciteit. Sneller rijden hoeft ook niet, want het is tenslotte ook vakantie.” Charles maakte tijdens de tocht van ruim 2.000 km in totaal tien stops. “We zullen daardoor zeker wat langer onderweg geweest zijn dan wanneer we vroeger met de wagen gingen. Maar omdat je korte stops maakt, zal dat tijdsverschil ook weer niet zo groot zijn.”

Gratis laden

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

Mambo 26 juli 2022 20:27

What's next?
Met de electrische step naar Compostella?

Mambo 26 juli 2022 20:34

Tussendoor kopen de electriek fabrieken alle steenkool ter wereld op.

Om die batterijen op te laden.
En de armere mens die met steenkool zich nog wat kon opwarmen mag nu ook doodvriezen want de prijzen swingen de pan ook al uit.

Micele 26 juli 2022 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002191)
Tussendoor kopen de electriek fabrieken alle steenkool ter wereld op.

Om die batterijen op te laden.
En de armere mens die met steenkool zich nog wat kon opwarmen mag nu ook doodvriezen want de prijzen swingen de pan ook al uit.

Wat een frustratie. :-D De armere mens koopt bij Aldi en Lidl en laadt daar zijn kleine EV gratis bij. :-P Dacia Spring prijs in Frankrijk: https://www.thmmagazine.fr/prix-daci...ique-pas-cher/



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002181)
Ik zou gefrustreerd zijn mocht ik om de 200 km ergens moet gaan opladen.

Dat mag je. lol.

Citaat:

En niet aan 80 a 90 km per uur gelijk dat stuk verdriet.
Wat een frustratie achter uw toetsenbord. Zielig.

Op gewone wegen (route nationale) mag je sowieso niet sneller rijden in F en ES. Spaart men ook nog flitsboetes. Op snelweg kruisen aan relaxe 110-120 kmu.

Citaat:

Ik heb circa 2500 km gedaan, vertrokken met volle tank, 700 km verder bijgetankt en daar 14 dagen mee verder gereden en dan weer vol bij vertrekken en ergens halfweg nog eens een halve tank er bij. En ik rij nog steeds halfvol er mee rond.
nee echt? En? Had je ook vakantie met al dat rijden zonder te stoppen? :lol:

Charles heeft zijn (en jouw) opgefokte gewoonte van 700 tot 800 km in een stuk te rijden duidelijk afgeleerd.

Citaat:

Als ik vroeger met de wagen op vakantie ging, reed ik 700 tot 800 km aan één stuk en dat woog serieus door. Maar als je om de 200 km stopt, is dat veel relaxter rijden. Als je de batterij niet helemaal leeg rijdt, heb je ook maar zo’n 15 tot maximaal 25 minuten nodig om de auto opnieuw op te laden. Met een toiletbezoek en een koffie is die tijd zo om.”

Een andere tip van Charles is om het gaspedaal niet te diep in te duwen. “We hebben tijdens onze rit zelden sneller dan 110 km per uur gereden. Daardoor verbruik je beduidend minder elektriciteit. Sneller rijden hoeft ook niet, want het is tenslotte ook vakantie.” Charles maakte tijdens de tocht van ruim 2.000 km in totaal tien stops. “We zullen daardoor zeker wat langer onderweg geweest zijn dan wanneer we vroeger met de wagen gingen. Maar omdat je korte stops maakt, zal dat tijdsverschil ook weer niet zo groot zijn.”

Gratis laden

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

Erw 26 juli 2022 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002165)
Charel heeft dus al de aldi's van Spanje versleten.

:D
Ik ook, maar niet die van zover.

chris k 26 juli 2022 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002165)
Charel heeft dus al de aldi's van Spanje versleten.

Als dat geen leuke uitstap van 8000 km is dan weet ik het ook niet meer.

Den ouwe zot.

Iemand met veel tijd ....ook een gepensioneerde .

Iemand die weinig vakantiedagen heeft .......die zijn er nog wil snel op zijn vakantie plek zijn .....en elke 200 km stoppen ?

En max 110 km/u moest je hem vermoedelijk voor hij zijn EV had eens zeggen .....nu is het een EV en snelheid 100km/u bij alle testen .

chris k 26 juli 2022 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002186)
What's next?
Met de electrische step naar Compostella?

Zal dan stapvoetse snelheid zijn.

Micele 26 juli 2022 21:36

Geen seconde laadstress.

chris k 26 juli 2022 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002195)
Wat een frustratie. :-D De armere mens koopt bij Aldi en Lidl en laadt daar zijn kleine EV gratis bij. :-P Dacia Spring prijs in Frankrijk: https://www.thmmagazine.fr/prix-daci...ique-pas-cher/




Dat mag je. lol.


Wat een frustratie achter uw toetsenbord. Zielig.

Op gewone wegen (route nationale) mag je sowieso niet sneller rijden in F en ES. Spaart men ook nog flitsboetes. Op snelweg kruisen aan relaxe 110-120 kmu.

nee echt? En? Had je ook vakantie met al dat rijden zonder te stoppen? :lol:

Charles heeft zijn (en jouw) opgefokte gewoonte van 700 tot 800 km in een stuk te rijden duidelijk afgeleerd.

Toegelaten "Snelheid" is op sommige stukken 130km/u in Frankrijk.

Micele 26 juli 2022 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10002252)
Toegelaten "Snelheid" is op sommige stukken 130km/u in Frankrijk.

Op gewone 1+1 wegen: 80 kmu.


De maximale snelheidslimieten in Europa op standaard tweestrooks niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom, per land.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ximumsnelheden

Citaat:

Zowel in Frankrijk als in Spanje meed Charles zo veel mogelijk autosnelwegen. “In Frankrijk zijn we bijvoorbeeld langs de tolvrije Route Nationale gereden. De meeste laadstations liggen nochtans langs de autosnelweg, maar toch vonden we gemakkelijk op tijd superchargers van Tesla. We hebben ook nooit aan een laadstation moeten aanschuiven. Er waren altijd meerdere laadpalen vrij.”

chris k 26 juli 2022 21:42

- eigenaars van EV's zijn uiteindelijk gierigaards willen overal en altijd gratis opladen .

Komt ervan van een dure EV te kopen en dan de elektriciteit niet kunnen betalen? .....ik stel me de vraag wat gaan die doen als ze ook rekeningrijden moeten gaan betalen of verkeersbelasting waar men gewicht mee rekening brengt?

Of is het onderhoud wel veel duurder dan fossiele verbranders ?

chris k 26 juli 2022 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002255)
Op gewone 1+1 wegen: 80 kmu.


De maximale snelheidslimieten in Europa op standaard tweestrooks niet-auto(snel)wegen buiten de bebouwde kom, per land.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ximumsnelheden

op de gewone banen Is het zelfs dikwijls max 70km/u .

snelwegen te duur en niet willen betalen om op de autowegen te rijden zal het zijn.

Ik heb een kastje waar ik door de tolpoorten mee rij wat ook werkt in Italië nergens aanschuiven over vlot door en betaalbaar .

Zwitserland snelwegen vignet is duurder en daar pas mag je dikwijls niet sneller dan 100km/u .

Snelwegen in Frankrijk zijn veel beter dat de route nationale en de gewone waantjes waar het heel dikwijls 30 en 50km/u is.

Micele 26 juli 2022 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10002256)
- eigenaars van EV's zijn uiteindelijk gierigaards willen overal en altijd gratis opladen .

Is dat zo? Waarom staan al die ICE-gierigaards dan in de file aan te schuiven als ze 10 Euro goedkoper kunnen tanken? :lol:

Citaat:

Komt ervan van een dure EV te kopen en dan de elektriciteit niet kunnen betalen? .....ik stel me de vraag wat gaan die doen als ze ook rekeningrijden moeten gaan betalen of verkeersbelasting waar men gewicht mee rekening brengt?
wat een frustratie.

Citaat:

Of is het onderhoud wel veel duurder dan fossiele verbranders ?
en maar verder dezelfde onwaarheden zeuren.

Erw 26 juli 2022 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002186)
What's next?
Met de electrische step naar Compostella?

En de reklaam ervoor: je hebt de tijd om alles te bezichtigen op weg naar je vakantie oord!
En toen was de vakantie voorbij, met jij met je step nog op weg ernaar.

Erw 26 juli 2022 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10002256)
Komt ervan van een dure EV te kopen en dan de elektriciteit niet kunnen betalen? .....ik stel me de vraag wat gaan die doen als ze ook rekeningrijden moeten gaan betalen of verkeersbelasting waar men gewicht mee rekening brengt?

Die gaan thuis in quarantaine blijven he. :D

chris k 26 juli 2022 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002261)
Is dat zo? Waarom staan al die ICE-gierigaards dan in de file aan te schuiven als ze 10 Euro goedkoper kunnen tanken? :lol:

wat een frustratie.de goedkoop verbruikende ev's willen nog geen 5 Euro betalen

en maar verder dezelfde onwaarheden zeuren.


Erw 26 juli 2022 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002010)
QED



De ervaren Bjorn Nyland haalde 1000 km in 10 uur wel inclusief veel kortere laadstops, 6 in totaal. Maar dat is niet echt reizen.

https://insideevs.com/news/511820/te...0km-challenge/

Die vent past wel bij zijn auto, even plomp. Goeie garagist, zou ook in de confectie sector schitteren.

chris k 26 juli 2022 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10002263)
Die gaan thuis in quarantaine blijven he. :D

Ik zie er niet naar waar de goedkoopste benzine is ......ik ga zelfs in Italië tanken waar er bediening is ook al kost het 0,23 Euro meer de liter ....betaal mijn benzine .

Micele 26 juli 2022 21:58

Al 14 reacties. :-)

chris k 26 juli 2022 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002251)
Geen seconde laadstress.

Natuurlijk die woont in de buurt waar stond " welkom in Peer stem Appel" de Dommel is in de buurt :lol:

Micele 26 juli 2022 22:00

Al 16 reacties op een paar uur.

Mambo 26 juli 2022 22:14

Ik heb ook enkele keren wegens file een nieuwe route via de gps over secundaire wegen gehad.
In Lille had ik al prijs. Alle 20 meter rood licht, anderhalf uur later reed ik nog in Lille.

Als dat uw vakantie plan is koop je best een mobilhome.
Kunt ge alle tweehonderd km een uiltje vangen.

Micele 26 juli 2022 22:19

Edit: 17

Mambo 26 juli 2022 22:26

Je kan nu EV campers huren.
Omgebouwde camionettes.


Als de lol van de aldi's teveel is geworden kun je er een beetje netflix zitten kijken terwijl je weeral eens stilstaat.

https://www.goboony.be/camper-huren/...sche-mobilhome

De schoofzak 27 juli 2022 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002186)
What's next?
Met de electrische step naar Compostella?

Dat telt volgens de katholieke kerk alleen maar als je geknield plaats neemt op die step.

De schoofzak 27 juli 2022 07:04

Er zullen altijd mensen zijn die een onverklaarbare afkeer hebben van nieuwe dingen.

Ik herinner me de tijd dat gewone personenwagens ook op diesel verkrijgbaar werden.
Amai waren daar gasten die een zaag konden spannen: dat ging nooit lukken, die motoren gaan kapot binnen 50.000 km, dat trekt niet op, die batterij gaat onvoldoende zijn enz. enz.

Kalmeer en kijk rustig de kat uit de boom.
Zeker als iemand iets (vb. een soort vakantie) presenteert die niet past bij jouw stijl/levenswijze/arbeidstoestand/....

(tenzij, grote uitzondering, als het gaat om polygamie. Laat je nooit naaien door drie of vier vrouwen tegelijk in één huishouden ...)

Herr Flick 27 juli 2022 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002165)
Charel heeft dus al de aldi's van Spanje versleten.

Als dat geen leuke uitstap van 8000 km is dan weet ik het ook niet meer.

Den ouwe zot.

en zo een honda stroomgroepke in zijne koffer ;-)

Micele 27 juli 2022 08:02

En nog meer waardevolle posten over deze draad. :lol:

chris k 27 juli 2022 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10002275)
Ik heb ook enkele keren wegens file een nieuwe route via de gps over secundaire wegen gehad.
In Lille had ik al prijs. Alle 20 meter rood licht, anderhalf uur later reed ik nog in Lille.

Als dat uw vakantie plan is koop je best een mobilhome.
Kunt ge alle tweehonderd km een uiltje vangen.

Dan mag de mobilhome geen EV zijn want dan moet je elke 100km een hele familie uilen vangen wil je ergens geraken .:twisted::roll:

chris k 27 juli 2022 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10002420)
en zo een honda stroomgroepke in zijne koffer ;-)

ga je niet mee toekomen moet wat groter zijn http://www.bobinindus.com

Herr Flick 27 juli 2022 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002437)
En nog meer waardevolle posten over deze draad. :lol:

We mogen toch nog eens lachen he, Micele.

Allee iets anders nu ze daar allemaal massaal uit vakantiehuizekes en sta caravans hun voituur gaan opladen met ne verlengdraad...


Het is wachten tot de eerste camping zijn zekeringen eruit knallen of nog beter de hoofdkabel zo heet wordt dat den boel in de fik vliegt.

Micele 27 juli 2022 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10002474)
We mogen toch nog eens lachen he, Micele.

Allee iets anders nu ze daar allemaal massaal uit vakantiehuizekes en sta caravans hun voituur gaan opladen met ne verlengdraad...

Het is wachten tot de eerste camping zijn zekeringen eruit knallen of nog beter de hoofdkabel zo heet wordt dat den boel in de fik vliegt.

Je kunt nog héél lang wachten.

Weet je dan nog altijd niet dat de electrische wagen of de laadunit zelf de laadstroom op 10 ampére begrenst bij een normaal stopcontact?

Daar komt ook niet meer uit als bij een kleine electrische kookplaat met 2 pits (2,5 kW): https://www.bol.com/nl/nl/p/kookplaa...0000124889345/

De interne lader-omvormer van de electrische wagen is veel slimmer dan de mens hé.

Citaat:

Opladen van Peugeot e-208 (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Peugeot e-208. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Type 2 (Mennekes - IEC 62196)

Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid

Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 23u15m 12 km/u

https://ev-database.nl/auto/1583/Peugeot-e-208
En dat geldt voor alle BEV.

Herr Flick 27 juli 2022 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10002512)
Je kunt nog héél lang wachten.

Weet je dan nog altijd niet dat de electrische wagen of de laadunit zelf de laadstroom op 10 ampére begrenst bij een normaal stopcontact?

Daar komt ook niet meer uit als bij een kleine electrische kookplaat met 2 pits.

De interne lader-omvormer van de electrische wagen is veel slimmer dan de mens hé.


En dat geldt voor alle BEV.

Daar zal inderdaad een beveiliging op zitten maar ik heb het over de hoofdvoeding he , niet de stroom die ge uit uw huizeke / caravan tapt.

Die zal er wel uitgaan.

Micele 27 juli 2022 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10002514)
Daar zal inderdaad een beveiliging op zitten maar ik heb het over de hoofdvoeding he , niet de stroom die ge uit uw huizeke / caravan tapt.

Die zal er wel uitgaan.

Die gaat er dan ook uit als de mensen hun electrische kookplaten benutten.
Dan schakelt men een paar verbruikers uit en zet men de zekering terug aan.
Uw probleem is?

En waarom zou men überhaupt een (PH)EV opladen aan een gewoon stopcontact als dat helemaal niet hoeft?

Hier een camping-site ergens in Noorwegen met 20 degelijke laadpunten van 3 kW, moest je ongerust zijn, lol:

https://chargemap.com/trollstigen-campingndalsnes.html

Die zijn apart afgezekerd hé, en kunnen dus desnoods alle 20 tegelijkertijd benut worden voor stekkerwagens. Dat is dus maar 60 kW in totaal hé.

Mambo 27 juli 2022 12:25

Van Antwerpen naar nice.

23 keer opladen.
https://www.hln.be/drive/geraak-je-m...paal~a198c727/

chris k 27 juli 2022 13:15

https://www.gva.be/cnt/dmf20220727_91621501


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be