Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Honda gaat volledig electrisch met zijn moto's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266411)

Micele 18 september 2022 09:38

Honda gaat electrisch met zijn moto's
 
De grootste "moto-constructeur" van de wereld gaat nu ook full-electrisch met zijn motorfietsen.

Ze verkopen 10 meer motorfietsen dan auto's (allemaal ICE...)

Ze beginnen met minstens tien modellen tegen 2025.

Citaat:

https://nieuwsmotor.nl/persberichten...fietsen-hebben

HONDA WIL IN 2025 MINIMAAL 10 ELEKTRISCHE MOTORFIETSEN HEBBEN

14 September 2022 Persberichten

• Honda streeft ernaar om in 2050 CO2-neutraliteit te realiseren in alle producten en bedrijfsactiviteiten. Honda hield vandaag een persconferentie over zijn zakelijke initiatieven op het gebied van motorfietsen, gepresenteerd door Kohei Takeuchi (Director, Executive Vice President and Representative Executive Officer) and Yoshishige Nomura (Managing Officer). Onderstaand de belangrijkste punten:

• Honda zal ernaar streven om in de jaren 2040 CO2-neutraliteit te realiseren in al zijn motorfietsproducten door middel van elektrificatie en andere initiatieven, en zal blijven streven naar vermindering van de CO2-emissies afkomstig van voertuigen met een interne verbrandingsmotor (ICE, Internal Combustion Engine)

• Honda is van plan om tegen 2025 wereldwijd 10 of meer elektrische motorfietsmodellen te introduceren, en streeft ernaar om binnen de komende vijf jaar 1 miljoen eenheden te verkopen, en 3,5 miljoen eenheden (gelijk aan 15% van de totale verkoop) vanaf 2030

Honda zal hetzelfde rijplezier realiseren met zijn elektrische motorfietsen, en door nieuwe waarde te bieden aan zijn producten en te profiteren van de nauwe integratie met software, zal Honda de toonaangevende fabrikant blijven in het komende CO2-neutrale tijdperk.

Hieronder volgt een samenvatting van de briefing:

1: Aanpak van CO2-neutraliteit van motorfietsproducten

Om te voldoen aan de gebruikssituaties en de eisen van klanten wereldwijd, bestrijken Honda-motorfietsen een breed scala (van kleine forens- tot grote pleziermodellen) en worden ze wereldwijd gebruikt in zowel ontwikkelings- als ontwikkelde landen. Vooral in ontwikkelingslanden, waar klanten in het dagelijks leven afhankelijk zijn van motorfietsen, is de vraag naar forensmodellen groot. De overstap naar elektrische modellen wordt echter geconfronteerd met uitdagingen zoals gewicht en prijs. De vraag naar elektrische modellen hangt grotendeels af van stimuleringsmaatregelen en regelgeving van de overheid en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur.
Gezien deze omstandigheden zal Honda doorgaan met het ontwikkelen van ICE, terwijl het de elektrificatie van motorfietsen, de belangrijkste focus van zijn milieustrategieën, zal versnellen. Het doel is om tegen de jaren 2040 CO2-neutraliteit te bereiken in al zijn motorfietsproducten en de industrieleider te blijven voor het milieu.

Honda zet zijn initiatieven voort om de CO2-emissies van ICE te verminderen om CO2-neutraliteit te realiseren en tegelijkertijd te voldoen aan het brede scala aan klantvereisten en gebruiksomgevingen die uniek zijn voor motorfietsen. Ook ontwikkelt Honda actief modellen die worden aangedreven door CO2-compenserende brandstoffen zoals benzine-ethanolmengsels.

Naast het flex-fuel (E100)1-model dat in Brazilië is uitgebracht, is Honda van plan om vanaf 2023 in India, een van de belangrijkste motorfietsmarkten, flex-fuel (E20)1-modellen op de markt te brengen en flex-fuel (E100)*1 modellen in 2025. Benzine-ethanol gemengde brandstof. Er bestaan veel verhoudingen, van 100% benzine tot 100% ethanol. E100 is 100% ethanol, en E20 is 20% ethanol.

2: Elektrificatie-initiatieven

Naarmate de markt zich uitbreidt, zal Honda elektrische motorfietsen op de markt brengen die een breed scala aan klantvereisten dekken. Door tegen 2025 meer dan tien nieuwe elektrische forens- en pleziermodellen op de markt te brengen, wil Honda een jaarlijkse verkoop van 1 miljoen elektrische motorfietsen bereiken binnen de komende vijf jaar, en 3,5 miljoen (ongeveer 15% van de totale verkoop) vanaf 2030.

Details van de geplande producten:
(1) Elektrische forensmodellen
(...)
(2) EM2 / EB3 forensmodellen
(...)
(3) Elektrische pleziermodellen
(...)

3: Probleemloos en stressvrij gebruik van elektrische motorfietsen

Een ontwikkelde laadinfrastructuur en gestandaardiseerde batterijen zijn essentieel voor de brede acceptatie van elektrische voertuigen. Als deel van de optimalisatie van de laadinfrastructuur, werkt Honda aan de brede aanname van het delen van batterijen.

(1) Brede aanname van het delen van batterijen

• Honda heeft een joint venture opgericht in Indonesië, een van de belangrijkste motorfietsmarkten, om een service voor het delen van batterijen te exploiteren met behulp van MPP's en MPP-aangedreven mobiliteit. Er is nu een service voor het delen van batterijen actief op Bali.

• In India is Honda van plan om eind dit jaar een service voor het delen van batterijen te starten voor elektrische driewielertaxi's (de zogenaamde riksja's). Honda is ook van plan het delen van batterijen uit te breiden naar andere Aziatische landen.

• In Japan hebben Eneos en de vier grote Japanse motorfietsfabrikanten in april van dit jaar gezamenlijk Gachaco, Inc. opgericht, een organisatie die van plan is om in de herfst van dit jaar een servicebedrijf voor het delen van batterijen voor motorfietsen te starten.

Om de toegevoegde waarde van deze elektrische motorfietsen te vergroten, zal Honda het gebruik van de middelen van zijn Business Development Operations maximaliseren. BDO is in april van dit jaar gelanceerd met als doel om te transformeren van een eenmalig bedrijfsmodel waarin hardware(producten) worden verkocht, naar een herhalend model waarin hardware en software worden gecombineerd.

Met softwareontwikkeling zal Honda Drivemode, een dochteronderneming van Honda, gebruiken om nieuwe waardecreatie in de verbonden wereld te verbeteren. Honda streeft naar een gebruikerservaring (UX) die de kwaliteit van het rijden continu verbetert door middel van connectiviteit, beginnend met zijn elektrische forensmodellen gepland voor 2024. Hierbij kan worden gedacht aan het gebruik van connectiviteit voor optimale routes waarbij rekening wordt gehouden met de resterende EV-reisafstand, melding van oplaadpunten, veilige rijbegeleiding en after-service-ondersteuning.

Vooruitkijkend zal Honda werken aan het bouwen van een verbonden platform dat meer waarde genereert door niet alleen zijn motorfietsen te verbinden, maar ook door Honda-producten te koppelen en connectiviteit te realiseren buiten hun productdomeinen.
Ze zullen tegen stevige concurrentie moeten opboksen die al veel langer op de markt zijn en dus veel meer ervaring hebben, ik ben benieuwd...

Citaat:

https://www.teslarati.com/honda-elec...cycles-reveal/

Honda is also joining a coalition of manufacturers to make a swappable battery standard for small electric vehicles. Hopefully, allowing riders to change batteries via public battery banks.

However, like Honda’s automotive branch, its motorcycle division is already behind numerous other manufacturers. Harley Davidson, Zero Motorcycles, and Energica Motors already have electric models on the market. But perhaps the brand has a chance to capitalize on emerging markets that Honda already dominates with their gas motorcycles and scooters. With this plan, they might do exactly that.

Mambo 18 september 2022 21:29

Een kleine slag om de arm is wel op z’n plek, want erg prominent wordt de volledig elektrische motorfiets niet genoemd. En bovendien valt er ook te lezen dat er wordt ontwikkeld voor de Chinese en Japanse markt. Voor de Chinese markt zal dan een goedkoop model komen, terwijl Honda voor Japan een model wil ontwikkelen waarmee consumenten kunnen doorwisselen. Zodat je wanneer je Honda-accu leeg is, zo weer op een volgende kunt stappen.

Kortom, een japanse scheet voor de Chinese fles.

https://www.google.com/amp/s/www.mot...risch/%3famp=1

Wij in europa zijn zo niet om over te stappen.
Their are many bikes but that's bike is mine!

maddox 19 september 2022 03:40

https://www.youtube.com/watch?v=tRpMV-Gf0hA

Micele 19 september 2022 08:57

Wat geschiedenis over Zero Motorcycles, de referentie
 
En enkele specificaties, vooral de duurzaamheid van hun batterijpacks met uitgekiend management.

320.000 km en nog 80% capaciteit.

DC-snelladen, enz...

Citaat:

https://www.visordown.com/features/c...electric-bikes

“THE FUTURE OF MOTORCYCLING” - ZERO MOTORCYCLES THE 'OG' OF ELECTRIC BIKES

CALLED “The future of motorcycling” by renowned TV personality and vehicle collector, Jay Leno, Zero Motorcycles has been leading the electric bike market for the last 16 years.

Where it began

BACK in 2006, when Zero Motorcycles was known at Electricross, Neal Saiki, a former NASA engineer and innovator, designed ‘The Drift’. A powerful electric motocross bike, which had the power of a Honda CRF150 and weighed only 140 pounds

The excitement around The Drift from pro-mountain and dirt bike riders was so great it led to the first store opening on the 11th of June 2007. The same year ‘Electricross’ rebranded as Zero Motorcycles, and the development of the Zero X began.

Launched in 2009, the Zero S is the world’s first electric street motorcycle. The Zero S is global news and caused such a stir that the company’s website crashed on launch day.

In the same year, they developed the Zero MX, which offered a more robust suspension for off-roaders.

After that, Zero Motorcycles broke into Europe, and Australia, and in 2010, avid motorcyclists and ‘cyborg’ Arnold Schwarzenegger praised Zero Motorcycles at a ceremony in Sacramento, California. “Zero Motorcycles has developed the type of technology that will save us all by reducing greenhouse gasses while utilising renewable energy.”

You may also want to check out our Best Electric Motorcycles article.

From there…

- 2011 Zero XU - Their first street bike with a removable power pack and “quick charge” capabilities.

- 2014 Zero SR - 0 to 60 in 3.3 seconds.

- 2016 Zero FXS and Zero DSR - Their supermoto and adventure offerings.

- 2020 Zero SR/F and Zero SR/S - Higher performance and onboard charging options.

Industry-leading Technology

Unsurprisingly, Zero Motorcycles have led the way with electric motorcycle technology and introduced a new category of ‘smart bikes’.

Their Cypher Operating System (Zero’s OS) integrates all their motorcycle systems and offers a wide range of customisation and tracking through the Zero apps.

Cypher II and Cypher III (only available on SR/F and SR/S) connects: Zero Motorcycles NextGen App, Full Color Dash, 14.4 kWh Power Pack & Battery Management System, Bosch Motorcycle Stability Control (MSC), ZF75-10 Motor & Motor Controller, Charging Systems, Advanced Telemetric Recording, Bluetooth & Cellular Connectivity Modules, and more.

This operating system allows for customisation of the riding experience like no other vehicle, plus the ability to download the latest firmware.

The Z-Force® motor features an interior permanent magnet (IPM) design, and the compact brushless motor requires no liquid or forced-air cooling, or routine maintenance. Whilst the Z-Force® Power Pack uses state-of-the-art lithium-ion cell chemistry and advanced battery management systems. So each motorcycle is able to travel farther, faster, and last longer. A typical Zero S or Zero DS can travel over 200,000 miles with the batteries retaining 80% of their original maximum capacity.

An industry first, a Zero will automatically put itself into Long Term Storage Mode after prolonged periods of inactivity to optimise the battery’s state of charge and further improve long-term battery health. Plus, the Z-Force® battery technology requires no active cooling or routine maintenance.
[...]

The Future is Now!

This year Zero Motorcycles announced their 2023 range. The DS, FX and FXE models have secured their positions in the commuter class of bikes, as well as the electric, motocross and commercial categories.

The latest Zeros can be specified with nearly 21kWh of battery capacity, which means at least 200 miles of riding between charges. Plus, with the rollout of more charging points, electric motorcycling is becoming more accessible than ever, so now there is no excuse to take one for a test ride.

The feeling of flying is much more prevalent on a Zero, due to the lack of engine noise and vibration. It is a riding experience like no other, which is why they arrange their annual 'Experience Electric' tour in order to give British riders a ?no-obligation opportunity to try out the bikes for themselves. You can check out the latest dates here.
Een E-moto aan een snellaadpunt is geen zeldzaamheid meer, indien men eens verre afstanden wil doen:
https://www.visordown.com/news/indus...-us-and-europe

Een Belg met een zware Energica SS9 legt de trage en snelle oplaadmogelijkheden uit. Ook aan de Lidl heb je toffe laadpalen:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=YF4U0NKwdkg
2021 Energica SS9 electric motorcycle 21.5kWh battery (over) 1C charging at 20kW (up to 24kW)
Ook Zero heeft sinds april 2022 een CCS-plug voor DC-snelladen indien nodig: (heeft dan wel de nodige koeling)

https://www.youtube.com/watch?v=L8Ezb3LOE-0

Meer dan 5800 miles dwars door USA voor de avonturiers...

De schoofzak 19 september 2022 09:47

Voor woon-werkverkeer zie ik opportuniteiten voor de e-motorfiets.
Voor recreatie ... toch nog grote vraagtekens. Vraagtekens van laadinfrastructuur.

Micele 19 september 2022 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10035133)
Voor woon-werkverkeer zie ik opportuniteiten voor de e-motorfiets.
Voor recreatie ... toch nog grote vraagtekens. Vraagtekens van laadinfrastructuur.

Ik vraag me toch af waar jij die vraagtekens ziet.
Gans Europa staat vol (snel)laadpalen. Bovendien is zelfs de allertraagste DC-snellaadpaal (50 kW DC) voor een moto al veel te veel. De snelstladende moto kan 24 kW piek aan. In de regel 20 kW DC piek ruim voldoende. Maar er zijn er nog niet heel veel. Maar ook Zero Motorcycles kon de vraag naar DC-snelladen niet langer uitstellen en moest mee met de Energicas en Harleys.

Deze Energica is ook gemaakt voor recreatie:
https://electrek.co/2022/05/31/energ...ging-included/

Alleen de Lidls in Belgie telt 204 laadpunten, die snel genoeg zijn voor de snelladende moto's
https://www.fleet.be/lidl-rust-honde...om-kan-tanken/

Moest je niet mee zijn een linkje over de recente groei van de openbare laadpunten (dus zonder de groeiende aantallen semi-publieke van de horeca en winkels) :
Citaat:

https://www.autonieuws.be/bedrijfswa...belgie-vandaag

maandag, 29 augustus 2022

Hoeveel publieke laadpalen zijn er in België vandaag?

Om tot de kern van de zaak te komen: er zijn in België vandaag 17.017 gewone laadpunten met wisselstroom geregistreerd. Als je ervan uitgaat dat er normaliter twee punten per paal zijn, dan zijn er zo’n 8500 laadpalen. Daarnaast zijn er 822 snellaadpunten op gelijkstroom (Ionity, Fastned, Allego, Tesla Supercharger,…).

We zullen de komende weken met andere woorden de kaap van 18.000 laadpunten ronden en begin 2023 een nieuwe mijlpaal zetten als de teller op 20.000 komt te staan.

De voornaamste groei zit hem in de driefasige wisselstroomlaadpunten met een vermogen tussen 7,4 kW en 22 kW. Die schieten bijna letterlijk als paddenstoelen uit de grond: in de eerste zeven maanden van het jaar zijn er 3.053 bijgekomen, wat overeenstemt met 14 stuks per dag.

Aan snelladerzijde zijn vooral de DC-laders met een vermogen tussen 150 kW en 350 kW opmars (+ 55 stuks year-to-date ten opzichte van heel 2021), gevolgd door de ‘traagste’ categorie van snelladers, dat wil zeggen de laadpunten die minder dan 50 kW afleveren (+ 48 stuks).

Micele 19 september 2022 15:27

E-moto app voor alle laadpunten snel te vinden.
vbn specifiek
- Energica: https://play.google.com/store/apps/d...ca&hl=nl&gl=US
- Zero : https://play.google.com/store/apps/d...d.zerocharging
- andere: https://apps.apple.com/be/app/electr...latform=iphone


Klassieke laad-apps voor alle EV: (moest men ontevreden zijn met de standaard routeplanner van de EV)

Citaat:

https://lovemyev.com/explore/chargin...for-ev-drivers

On test: The best EV route planning apps

Charging Sep 13, 2022

If you are planning a long journey in an EV, you’re going to need an EV route planning tool to help you find rapid charging stops along your route. With so many different EV journey apps available, read on to see how we got on with testing the top six.
Een degelijke nl-site waar je al wat kunt terugvinden:
https://electricmotorcycles.nl/over-ons
vb snelladen:
https://electricmotorcycles.nl/charging/fast-charging

Mambo 19 september 2022 16:45

Nu dus ook al een app nodig om een blokje om te rijden.
En een gsm.
En een laadpas.
En een tiental abonnementen.

Gezellig hoor.
Geef mijn e-moto maar aan fikkie.

Micele 19 september 2022 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10035351)
Nu dus ook al een app nodig om een blokje om te rijden.
En een gsm.
En een laadpas.
En een tiental abonnementen.

Gezellig hoor.
Geef mijn e-moto maar aan fikkie.

Je bent onwetend aan het lullen.

Voor te tanken heeft men altijd een bankkaart nodig, en moet ik pinnen op het kastje (als er niemand anders bezig is, anders nog wachten), nummer ingeven wat je tankt enzovoort, eventueel nadien bonnetje uitprinten als er papier is, wat een achterlijk gesleur, en gesmos en gestank. :lol:

Voor een EV te laden heb je niets nodig, Plug and Charge, KLIK ISO 15118 voor de onwetende

Of eenderwelke oude link:
Citaat:

https://www.beny.com/nl/plug-and-cha...rging-station/

WAT IS PLUG-AND-CHARGE?

Plug-and-charge is de veiligste en meest eenvoudige manier om de voertuigen op te laden. De bestuurder hoeft alleen maar de laadkabel van de EV naar een oplaadpunt en de auto begint met opladen. Tijdens de aansluiten en opladen sessies, moeten chauffeurs extra voorzichtig zijn. De bestuurder moet ervoor zorgen dat de voertuiginformatie, transactiedetails, oplaadnetwerken en factureringsinformatie veilig zijn voor manipulatie door derden.

Er worden verschillende cryptografische tools gebruikt door plug-and-charge. Deze tools worden gebruikt om de communicatie van het voertuig te beveiligen en de persoonlijke informatie van de bestuurder te beschermen. Zodra de verbinding tussen de auto en het laadpunt tot stand is gebracht, gebeurt elke informatie en autorisatie via een zeer veilige communicatieverbinding. Dit gebeurt om de gegevens geverifieerd en vertrouwelijk te houden.

Elk voertuig is gekoppeld aan een factureringsaccount die familie, zakelijk, persoonlijk of zelfs iets anders kan zijn EV eigenaren. Plug and charge vertel het oplaadpunt of station ook wat voor soort EV de bestuurder is aan het inpluggen.

Het concept van plug-and-charge is geïntroduceerd door ISO 15118, de internationale standaard voor het opladen van EV's. Plug-and-charge is van toepassing op gebruiksgevallen voor draadloos en bekabeld opladen.
Geef best uw plofmoto en auto maar aan fikkie. :-D

Voor de reizende e-moto-avonturiers: (en onwetende eeuwig laadpaalvragenden :beard:)

4.677 km op ~111 uren met E-moto (snelladende Energetica's): (van beide richtingen)
Citaat:

https://electrek.co/2022/05/01/dueli...across-the-us/
Two electric motorcycles and their determined riders recently set off to strike a new cannonball run record, racing in opposing directions across the US in a bid to reach the opposite coast first. Just 111 hours later, rider Steven Day set that new record and demonstrated the possibilities offered by high-performance electric motorcycles and distributed quick charging networks.
This of course wasn’t Day’s first brush with coast-to-coast rides.
(...)

Day set out from the Portofino Hotel in Redondo Beach, California, on his personal 2022 Energica EVA Ribelle electric motorcycle. At the same time, Swartz rolled out from the Red Ball Garage in Manhattan, New York, on a 2022 Energica EVA EsseEsse9.

The planned trip covered the original 2,906 mile (4,677 km) route of the original cannonball run record set in 1971.

The Energica electric motorcycles, both equipped with DC Fast Charging capabilities, were able to make brief charging stops of less than an hour to reach approximately 90-95% charge. Though rider Steven Day said he would often take a bit longer on charge stops to grab some extra sleep in his folding camping chair, turning the charges into 90- to 120-minute stops when he needed a longer break.

When he wasn’t grabbing a few minutes of shuteye, he enjoyed chatting up the locals at the various charging stops.

Each fresh charge of the bikes’ batteries gave the riders just over 100 miles (160 km) of range at highway speeds, though Day said that he generally sees closer to 160-200 miles (260-320 km) of city and mixed-riding range on his personal Energica when he isn’t gunning it across the country.

Mambo 20 september 2022 09:02

Ik durf te wedden dat je met je e-moto niet tot bij mij geraakt. Of toch zeker niet terug thuis.
En bij mij mag je niet opladen.
Of het kost u 7000€.

Micele 20 september 2022 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10035611)
Ik durf te wedden dat je met je e-moto niet tot bij mij geraakt. Of toch zeker niet terug thuis.
En bij mij mag je niet opladen.
Of het kost u 7000€.

Een E-moto heeft een onbeperkt rijbereik. QED. 8-)

In 2015 al een makkie in Nederland: https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor

Uwe plofmoto met 100 x meer bewegende delen zal nog nog niet eens starten. 0 km rijbereik. :lol:

Citaat:

https://strutdaddys.com/the-top-10-m...rs-in-america/

The Top 10 Most Common Car Repairs in America

Posted on February 24, 2020



De schoofzak 20 september 2022 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10035138)
Ik vraag me toch af waar jij die vraagtekens ziet.

...

Ik baseer me daarvoor op een recent gelezen artikel waar de journalist zich beklaagt dat de actieradius flink beperkt wordt op zijn eerste deel van het traject: langs de autosnelweg redelijk gauw naar de Ardennen.

Verder zie ik hoe lang het duurt in mijn club als we met vb. 15 moto's willen tanken.

Universalia 20 september 2022 17:21

HONDA gaat voor groen?

Er zijn er anders al andere, bromfietsen en moto's.

Elektrische motoren (2022)

Ik heb 'vroeger' 4 moto's gehad (benzine motoren) en ik denk niet dat mocht ik er nog eentje kopen, ik voor een elektrische zou gaan, nee dank u. :|

p.s.

Top 10 Electric Motorcycles In 2022

Zelfs Harley-Davidson LiveWire...



Best wel futuristische modellen, ik waande mij zelfs in de filmprent TRON :lol:

Micele 20 september 2022 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10035657)
Ik baseer me daarvoor op een recent gelezen artikel waar de journalist zich beklaagt dat de actieradius flink beperkt wordt op zijn eerste deel van het traject: langs de autosnelweg redelijk gauw naar de Ardennen.

Naar de Ardennen? Je meent toch niet dat oud weerlegt verhaal? :lol:
Of jouw basering was toen al doorprikt.

Citaat:

Verder zie ik hoe lang het duurt in mijn club als we met vb. 15 moto's willen tanken.
Hopla nu wil je al 15 motos tegelijk snelladen. En dan nog allemaal op dezelfde plaats? Waarom niet met 50 motos tegelijk? :roll:

Naja als je bvb Tesla Suc Waver passeert, mag dat geen probleem zijn:

Citaat:

Laden

24 Superchargers, 24/7 beschikbaar, tot 250kW

Deze Supercharger is toegankelijk voor Tesla-voertuigen en Niet-Tesla-voertuigen met een CCS-aansluiting.

https://www.tesla.com/nl_NL/findus/l...besupercharger
Citaat:

https://www.autonieuws.be/nieuws/749...-tesla-rijders

In België kunnen niet-Tesla-rijders voortaan terecht bij negen Supercharging stations: Antwerpen (14), Arlon (30) , Edegem (18), Heusden-Zolder (12), Lokeren (14), Namur (15), Remouchamps (10), Verviers (12) en Wavre (24). Daarnaast worden ook 141 individuele Superchargers opengesteld in België, waardoor dit het grootste snellaadnetwerk van het land wordt.
Het aantal Suc zet ik tussen () erbij. Bron: https://www.tesla.com/nl_NL/findus/l...argers/belgium

Micele 20 september 2022 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10035801)
HONDA gaat voor groen?

Er zijn er anders al andere, bromfietsen en moto's.

Elektrische motoren (2022)

Ik heb 'vroeger' 4 moto's gehad (benzine motoren) en ik denk niet dat mocht ik er nog eentje kopen, ik voor een elektrische zou gaan, nee dank u. :|

p.s.

Top 10 Electric Motorcycles In 2022

Zelfs Harley-Davidson LiveWire...



Best wel futuristische modellen, ik waande mij zelfs in de filmprent TRON :lol:

Blijf jij maar best bij je plofmoto.

Een rijtje E-motos. E-Moto club van Energica. Vervuilers moeten buiten blijven lol.
De nieuwe touringmoto werd getest en meer dan eentje zoals je ziet in de achtergrond

Citaat:



During these over 10 years of full-electric focus, Energica technical team has been capable to create a brand-new sustainable branch inside the Italian Motor Valley: the Electric Valley proudly made in Energica.

From racing to the road, Energica has grinded thousands of km/miles, gathering the experience for the first line-up still on the market. Now the focus of the Italian company adds a new element: the electric wanderlust.

From 14 June to 17 June, international press tested Experia on the savage streets of Selva di Val Gardena.

https://www.energicamotor.com/en/new...c-greentourer/
Hier het relaas van motoplus.nl, best indrukwekkend touren:

https://www.motoplus.nl/nieuws/getes...ica-experia-2/

In Nederland was het 7 jaar geleden al een makkie 1000 km door NL te touren met 2 Energicas tegelijk die konden snelladen bij Fastned.

https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor

Ze hoefden zelfs niet telkens vol te laden om hun doelstelling te bereiken, ze reden van snellader naar snellader met veel marge en gebruikten maar 65 % van hun batterij.

Citaat:

Energica Ego

De elektrische Energica Ego was de hoofdrolspeler in deze lange motortoer door Nederland. Deze volledig elektrische, in serie gebouwde motorfiets is uniek door zijn Italiaans design, 3D geprinte onderdelen, Formule 1 achtergrond en de zeer krachtige elektromotor van 195 Nm en 100 kW. De in Modena gebouwde Ego accelereert in minder dan 3 seconden naar 100 km/h en heeft een begrensde topsnelheid van 240 km/u. Naast deze extreme prestaties van de Energica Ego heeft Electric Motorcycles aangetoond dat ‘range anxiety’ kan worden weggenomen. Namelijk door gebruik te maken van het DC Snelladen!

Where is my Ego?

Onder de slogan ‘Where is my Ego?’ werd op 29 augustus de 1.000 km lange trip binnen een tijdsbestek van 17 uur door Nederland gereden. De motorrijders waren Marchel Bulthuis van Electric Motorcycles Nederland en motorjournalist Andrew Thijssen. Zij gingen ’s ochtends om half zes in Amsterdam van start. Bij het snellaadstation ‘Broerdijk’ van Fastned aan de A7 werd gestopt voor een eerste snellading. Door de verschillende stations van Fastned te gebruiken werd, via Groningen, doorgereden naar het meest zuidelijke station ‘Patiel’ aan de A2. Daarna werd weer koers gezet naar het noorden om uiteindelijk via het laatste snellaadstation van Fastned, ‘Knorrestein’ aan de A12, omstreeks 1 uur ’s nachts te finishen op het vertrekpunt.

Marchel Bulthuis: “Wij hebben ons overal aan de maximum snelheid gehouden, uitgezonderd enkele snelwegsprintjes. De motoren werden bij stops in gemiddeld 20 minuten van 20% naar 85% geladen. Effectief hebben we eigenlijk elke keer maar met 65% van de totale energievoorraad gereden.”
Uiteraard geloven neezeggers dat -zelfs 7 jaar later- nog niet. Ze geloven liever gatachterlijke clickbait-flutverhalen, er zijn immers 7 jaar later nog altijd te weinig snellaadpunten onderweg, en die Energica-moto is 7 jaar later nog altijd niet zuiniger geworden en kan eventueel wat sneller laden (met beter/groter batterijpack en management).

Nochtans al 1000-maal weerlegt dat er ruim voldoende snellaadpunten zijn, Tesla heeft het grootste deel zelfs vrijgegeven voor andere EV.

Tja hopeloos. Best vervuilend plofkarretje zo lang mogelijk houden - en oprijden - tot de tankstations fors gaan verminderen vanaf pakweg 2030.

Citaat:

https://www.autogids.be/autonieuws/o...n-na-2030.html

Ontcijferd / Zullen heel wat tankstations moeten sluiten na 2030?

Wat als je over 10 jaar geen brandstof meer kan krijgen? Niet door een handelsembargo, een Mad Max-achtig conflict of door een uitputting van de voorraden, maar simpelweg door een gebrek aan tankstations? Kunnen de beperkingen voor de aankoop en het gebruik van auto's met een verbrandingsmotor, of zelfs regelrechte verboden, leiden tot een golf van sluitingen van tankstations vanaf 2030? Het zijn ernstige vragen die zich stellen, vooral nu de Vlaamse regering zijn klimaatplan heeft voorgesteld met een verbod op nieuwe verbrandingsauto's vanaf 2029. En ook op internationaal niveau begint de overheidssteun voor de exploitatie van fossiele energie af te nemen.

Vanaf 2030

Tegenwoordig zijn er overal in het land tankstations te vinden. Ook al zijn ze vaak verhuisd naar de randen van steden en langs grote wegen. Over 10 tot 15 jaar zou het aantal benzinestations echter drastisch kunnen dalen. De reden is eenvoudig: het aangekondigde tijdperk van de elektrische auto en het einde van de investeringen in olie. Dit is nog steeds een theoretisch gegeven. Temeer omdat er in bepaalde regio's nog voldoende verbrandingsauto's op de weg zullen zijn om de distributie van aardolieproducten tot 2050 te verzekeren. In bepaalde gebieden, vooral stedelijke gebieden met zeer restrictieve LEZ's, zou dit echter zeer snel een probleem kunnen worden.

Niet per se laadstations

Door de verkoop en het gebruik van auto's met verbrandingsmotor vanaf 2024 gefaseerd te verbieden, zullen de overheden in de verschillende Europese regio's de vraag naar fossiele brandstoffen terugdringen. Dit kan gevolgen hebben voor de levensvatbaarheid van tankstations in de buurt van deze plekken. Veel exploitanten maken zich hier al zorgen over en proberen een manier te vinden om dit tegen te gaan. Eén manier is het installeren van oplaadstations. Zo eenvoudig is het echter niet. De exploitanten van de stations hebben te maken met vergunningsaanvragen en de capaciteiten van het elektriciteitsnet waarop zij zijn aangesloten. En waterstof, met zijn eigen beperkingen, staat nog niet op de agenda voor grootschalige distributie.

Mambo 20 september 2022 23:33

Stad of snelweg?
Gezien de geringe actieradius is een elektrische motor of scooter vooralsnog geen vervoermiddel om lange afstanden mee te doen. Woon-werkverkeer met veel snelwegkilometers (bijvoorbeeld Gent-Brussel 60 km heen, zestig terug) kan als er tijdens de werkuren voldoende tijd is om op te laden. Voor alleen stads- of agglomeratieverkeer is zo’n elektrische tweewieler wel interessant: het aantal kilometers is immers beperkt.

https://magazine.vab.be/op-weg/elektrische-motoren/

Om ze volledig op te laden moet je doorgaans rekenen op drie tot vijf uur. Met snelladers is een halfuur vereist om weer genoeg kracht te hebben.

Micele 21 september 2022 10:04

Waarom een electrische moto?

Daarom : https://www.motorfietsblog.nl/soorte...trische-motor/

En ook daarom : https://motorrai.nl/er-is-steeds-mee...ische-motoren/

QED.

De schoofzak 21 september 2022 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10035855)
....


Hopla nu wil je al 15 motos tegelijk snelladen. En dan nog allemaal op dezelfde plaats? Waarom niet met 50 motos tegelijk? :roll:
...

Tuurlijk. En dan niet "liefst" maar wel degelijk "verplicht" op de parking van het restaurant waar we zullen fretten.
Misschien ook wel het terras van de voormiddag- en of namiddagstop voor de koffie of een aa-biertje.

Zipper 21 september 2022 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10035801)
HONDA gaat voor groen?

Er zijn er anders al andere, bromfietsen en moto's.

Elektrische motoren (2022)

Ik heb 'vroeger' 4 moto's gehad (benzine motoren) en ik denk niet dat mocht ik er nog eentje kopen, ik voor een elektrische zou gaan, nee dank u. :|

p.s.

Top 10 Electric Motorcycles In 2022

Zelfs Harley-Davidson LiveWire...



Best wel futuristische modellen, ik waande mij zelfs in de filmprent TRON :lol:

Wat een gedrocht. Als ik daar de Honda Valkyrie van mijn buurman naast zie :?

Micele 21 september 2022 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10036263)
Tuurlijk. En dan niet "liefst" maar wel degelijk "verplicht" op de parking van het restaurant waar we zullen fretten.
Misschien ook wel het terras van de voormiddag- en of namiddagstop voor de koffie of een aa-biertje.

Veel geluk met je plofmoto (die iedereen al heeft)

Mambo 21 september 2022 20:26

E moto's hebben allemaal hetzelfde probleem, net zoals E auto's trouwens.

Allen hebben ze een piepkleine motor en een gigantische batterij.
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Normaal probeer je een zo groot mogelijke krachtige moter te bouwen met een minimale energiebron.
E bouwers doen het tegenovergestelde. Stel dat je plof wagens verkoopt door een grotere benzinetank te geven? Hun range neemt ook toe.

Bovendien foefelen ze ook een beetje in hun torque.
Een e moter heeft geen idle. Van o toeren naar 5000 heeft op papier dus een hogere opbrengst dan een plofmotor die in rolantie al 700 of 1000 toeren had.
Het verschil is ook maar op papier maar goed het overtuigd weeral wat gewoon volk.

Kortom het is volksbedrog.

maddox 21 september 2022 20:41

Mambo, het is helemaal geen gefoefel hoor. Het is gewoon eigen aan het soort E-motor dat gekozen wordt voor mobiele toepassingen.

Als je per se een hoog vermogen, hoogtoerige motor wil met "beperkt" koppel, dat kan prima in E motoren.

Heb net een setje besteld. 2.2 PK piek (1.8Kw), met een koppel van met moeite 5 nm. Maar het top toerental is wel wat hoger, 75K rpm.

Dadeemelee 21 september 2022 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10034731)
De grootste "moto-constructeur" van de wereld gaat nu ook full-electrisch met zijn motorfietsen.

Ze verkopen 10 meer motorfietsen dan auto's (allemaal ICE...)

Ze beginnen met minstens tien modellen tegen 2025.


Ze zullen tegen stevige concurrentie moeten opboksen die al veel langer op de markt zijn en dus veel meer ervaring hebben, ik ben benieuwd...

En er dan luidsprekers van 1000W opzetten die VROEOEMVROEM…POPPOP…
doen.

maddox 21 september 2022 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10036429)
En er dan luidsprekers van 1000W opzetten die VROEOEMVROEM…POPPOP…
doen.

Niet nodig. Gewoon ketting blijven gebruiken.

Mambo 21 september 2022 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10036426)
Mambo, het is helemaal geen gefoefel hoor. Het is gewoon eigen aan het soort E-motor dat gekozen wordt voor mobiele toepassingen.

Als je per se een hoog vermogen, hoogtoerige motor wil met "beperkt" koppel, dat kan prima in E motoren.

Heb net een setje besteld. 2.2 PK piek (1.8Kw), met een koppel van met moeite 5 nm. Maar het top toerental is wel wat hoger, 75K rpm.

Het uitgangspunt van E motors is verkeerd.
De batterij zien ze als motor. De motor zien ze als tandwiel.

maddox 21 september 2022 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10036457)
Het uitgangspunt van E motors is verkeerd.
De batterij zien ze als motor. De motor zien ze als tandwiel.

Ik alvast niet.

Maar ik werk dan op veel niveau's met E-motoren. Zowel professioneel als hobby.

Je kan het kiesvee niet kwalijk nemen dat ze het verschil niet kennen.

Mambo 21 september 2022 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10036463)
Ik alvast niet.

Maar ik werk dan op veel niveau's met E-motoren. Zowel professioneel als hobby.

Je kan het kiesvee niet kwalijk nemen dat ze het verschil niet kennen.

In machinebouw zit het anders.
Daar worden veelal krachtige electrische motoren aangedreven op een niet zo bijzondere grote bron.
220 of drijfkracht doet heel veel.

Maar in de mobiliteit draaien ze de rollen om.

Nu ik kan het niet oplossen en het is enkel met waterstof op te lossen, of iets anders dan puur batterijen.

maddox 21 september 2022 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10036484)
In machinebouw zit het anders.
Daar worden veelal krachtige electrische motoren aangedreven op een niet zo bijzondere grote bron.
220 of drijfkracht doet heel veel.

Maar in de mobiliteit draaien ze de rollen om.

Nu ik kan het niet oplossen en het is enkel met waterstof op te lossen, of iets anders dan puur batterijen.

Waterstof is geen oplossing. Maar dat heb ik al een paar dozijn keer proberen uit te leggen in andere draden.

En echt grote E motoren gebruiken wel andere voltages dan 240, 400 of 1000V

Alhoewel, de grootste DC motor waar ik aan gewerkt heb was een parallel motor van "slechts 1000V" 1000A van 6m doorsnee.
De motor met het hoogste voltage was een hoofdkoelwaterpomp (1 van 3) van Doel 3, met 6600V voedingsspanning.

Micele 29 september 2022 14:26

LiveWire Del Mar (Harley Davidson) city-moto, 195 kg. ~ 10,5 kWh batterijpack.

Zonder frame, dus structureel batterijpack + motoreenheid.

Citaat:

https://electrek.co/2022/09/27/testi...ic-motorcycle/

Testing Harley’s LiveWire S2 Del Mar electric motorcycle: First you ride it, then you want to buy it

Newly revealed Del Mar specs
In addition to opening up orders for the S2 Del Mar, LiveWire also revealed more concrete specs and performance figures.

The updated city range is listed at 110 miles (177 km) on a charge, and we also got more info about charging options. Both Level 1 (think: normal wall outlet charging) and Level 2 (think: public charging station) will be available on the bike, but there’s no Level 3 DC fast charging like on the LiveWire One.

Even so, the company says a Level 2 recharge of 20-80% (indicative of real-world charge stops) will take around 75 minutes. That’s longer than a coffee stop, but it means that a lunch stop or shopping trip could conceivably put a nearly full charge back into your “tank.”

We don’t have an exact power rating yet, but the bike has nearly equal off-the-line performance to the LiveWire One, scoring a 0-60 mph time of 3.1 seconds. And when putting the bike in Sport Mode, I can vouch for what that feels like. There’s no clutch or gear shifting to get in the way, either. You’re going from feet on the ground to flying at 60 mph in barely the time it takes to say, “well I’ll be damned.”

The 431 pound (195 kg) Del Mar is a bit lighter than the 560 pound (254 kg) LiveWire One, so with the same acceleration times then it stands to reason that it will have a slightly lower power rating than the LiveWire One’s 78 kW motor.
Ze gaan ook op de beurs. De eerste Launch edition serie van 100 stuks Del Mar was in 18 minuten uitverkocht, prijs $17,7k. De latere prijs wordt dan wslk $17k.

Citaat:

https://electrek.co/2022/09/27/livew...ic-motorcycle/
LiveWire lists on NYSE, becoming first electric motorcycle company to go public

Micah Toll - Sep. 27th 2022

LiveWire just reopened reservations this morning for the brand’s highly anticipated second model, the LiveWire S2 Del Mar. Initially aiming for a retail of $15,000, recent market pressures have pushed the debut price to $16,999. With the potential for KYMCO to help LiveWire significantly reduce production costs, future electric motorcycle models could enter the market at more attractive prices.

Many riders aren’t waiting for lower prices though, and the first round of 100 Launch Edition Del Mar electric motorcycles sold out in 18 minutes earlier this summer, even with their higher $17,699 prices.

The individually numbered bikes featured limited edition colorways and could become collector’s items in the future.


I recently had the chance to take a production prototype LiveWire S2 Del Mar electric motorcycle on a test ride along with the LiveWire team, where I was able to experience the bike’s performance and handling during city and highway riding.

You can see my thoughts and test ride experience in the video below, but the takeaway is that the bike packs in much higher performance than I was expecting. The early numbers prove it, with the LiveWire S2 Del Mar touting a 0-60 mph time of just 3.1 seconds.
Testritje in New York:
https://www.youtube.com/watch?v=SaaO2Xl-dXg

Men kan bij een halte een normaal praatje slaan zonder te schreeuwen.

Herr Flick 29 september 2022 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10036426)
Mambo, het is helemaal geen gefoefel hoor. Het is gewoon eigen aan het soort E-motor dat gekozen wordt voor mobiele toepassingen.

Als je per se een hoog vermogen, hoogtoerige motor wil met "beperkt" koppel, dat kan prima in E motoren.

Heb net een setje besteld. 2.2 PK piek (1.8Kw), met een koppel van met moeite 5 nm. Maar het top toerental is wel wat hoger, 75K rpm.

ik dacht eerst, waarom zou je dat nu willen,...

maar toen dacht ik hmmmm de Maddox wil een bijl of iets dergelijks met 5 newton aan 75K rpm laten rondzwieren, ...

maddox 29 september 2022 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10041357)
ik dacht eerst, waarom zou je dat nu willen,...

maar toen dacht ik hmmmm de Maddox wil een bijl of iets dergelijks met 5 newton aan 75K rpm laten rondzwieren, ...

Een schijf van 3 kg aan 15Krpm.

Heb ik al gedaan in't verleden, we willen gewoon de machine terug bouwen, maar dan beter.

Micele 8 november 2022 21:59

Energica verkocht nu al 30% meer motos dan verleden jaar, en nog bijna 2 maanden te gaan...

De redenen liggen voor de hand. (enkel oenen weten niet waarom, lol)

Citaat:

https://www.teslarati.com/energica-e...-sales-lineup/

Posted on November 8, 2022

Energica Motors, an Italian manufacturer of electric motorcycles, announced its sales success and showed off its complete lineup at the Milan Motorcycle Show.

Energica announced today that they have sold 30% more motorcycles in 2022 than they had in 2021, and with Q4 only just getting started, the company may be posting a record sales year. The success is likely motivated by two main factors; Energica’s dedication to expanding its product offerings and a massive acquisition payment from Ideanomics earlier this year.

In the company’s press release, Energica CEO Livia Cevolini commented, “our growing presence at this event reflects Energica’s success. We’ve experienced rapid growth in almost every country where we sell our products…” And grow they have, not only in terms of sales but also in their number of offerings.

Energica now sells ten unique motorcycle models, four of which were introduced this year; the Experia adventure/touring bike, the Ego+ sportbike, the Eva Ribelle naked bike, and the EsseEsse9+ touring bike. The Energica Experia is a particular success as the company now has a growing list of backorders and plans to introduce the bike to police around the world.
Uit vorige posten, 4.677 km op ~111 uren met E-moto (snelladende Energetica's): (van beide richtingen)
https://electrek.co/2022/05/01/dueli...across-the-us/

1000 km trips geen probleem:
https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor

Test en meer details van de Experia:
https://www.motoplus.nl/nieuws/getes...ica-experia-2/

Mambo 8 november 2022 22:42

2021 zagen we een exponentiële groei van het aantal merken dat elektrische motorfietsen aanbiedt. Als we sectororganisatie Febiac mogen geloven, steeg dit van 35 merken in 2020 naar 53 merken in 2021. Kijken we naar het aantal ingeschreven motorfietsen, dan is het plaatje helaas minder rooskleurig. Waar er in 2020 nog 387 elektrische scooters en motorfietsen werden ingeschreven, daalde dat cijfer naar 333 in 2021, oftewel 54 stuks minder, goed voor een daling van 14%.

Minstens even opvallend is dat die trend net veroorzaakt wordt door de grootste elektrische merken. Super Soco is koploper met 70 ingeschreven tweewielers in 2021, maar dat is een daling van 30,6% t.o.v. 2020. Ook Zero Motorcycles ( -23%) boert achteruit en NIU doet het nog slechter met -33%. Wat betreft die laatste is dit een extra domper bovenop het slechte nieuws dat ook de 50cc equivalent deelscooters van Poppy uit circulatie genomen werden omwille van het brandgevaar van de batterijen.

Nemen we de cijfers van de gehele markt erbij, dan blijkt dat elektrische scooters en motorfietsen amper 1,31% uitmaken van de motormarkt, waarbij het merendeel van deze voertuigen zich in de 125cc equivalent categorie bevinden.

https://www.maxxmoto.be/nieuws/elekt...lgie-markt-14/

Mambo 8 november 2022 23:01

2021 zagen we een exponentiële groei van het aantal merken dat elektrische motorfietsen aanbiedt. Als we sectororganisatie Febiac mogen geloven, steeg dit van 35 merken in 2020 naar 53 merken in 2021. Kijken we naar het aantal ingeschreven motorfietsen, dan is het plaatje helaas minder rooskleurig. Waar er in 2020 nog 387 elektrische scooters en motorfietsen werden ingeschreven, daalde dat cijfer naar 333 in 2021, oftewel 54 stuks minder, goed voor een daling van 14%.

Minstens even opvallend is dat die trend net veroorzaakt wordt door de grootste elektrische merken. Super Soco is koploper met 70 ingeschreven tweewielers in 2021, maar dat is een daling van 30,6% t.o.v. 2020. Ook Zero Motorcycles ( -23%) boert achteruit en NIU doet het nog slechter met -33%. Wat betreft die laatste is dit een extra domper bovenop het slechte nieuws dat ook de 50cc equivalent deelscooters van Poppy uit circulatie genomen werden omwille van het brandgevaar van de batterijen.

Nemen we de cijfers van de gehele markt erbij, dan blijkt dat elektrische scooters en motorfietsen amper 1,31% uitmaken van de motormarkt, waarbij het merendeel van deze voertuigen zich in de 125cc equivalent categorie bevinden.

https://www.maxxmoto.be/nieuws/elekt...lgie-markt-14/

PeterCC 9 november 2022 20:46

Voor snorfiets en bromfietsscooters bestaat zo een systeem met uitwisselbare batterijpacks al enkele jaren in vb Taiwan. Een collega, zijn vrouw is Taiwanese, en ze gaan regelmatig naar Taiwan op vakantie, vertelde me dat.

Er staan overal verspreid over de stad Taipei verdeelautomaten. Je stopt je lege batterijpack in een leeg slot en neemt een volgeladen exemplaar mee. Werkt met identificatie en betaalkaart.

Hij zegt me dat dat in Taiwan prima werkt. Maar volgens hem zou dat hier in Nederland (hij is Nederlander), en bij uitbreiding in heel Europa, nooit werken. Binnen de kortste keren worden die verdeelautomaten door vandalisme onklaar gemaakt.
Zijn mening.

PeterCC 9 november 2022 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10034731)
De grootste "moto-constructeur" van de wereld gaat nu ook full-electrisch met zijn motorfietsen.
(...)

Kan zijn maar wat is de zin daarvan?
Wat is het aandeel van motorfietsen (snor-, brom-, motorfietsen) in de totale uitstoot van broeikasgassen? 0% - 1%? Zoiets.
Totaal verwaarloosbaar.
Auto's is al de moeite niet. Motorfietsen al helemaal niet.

maddox 9 februari 2024 04:19

Hmmm, Honda PCX 125cc scooter. €3.5K. 400 km bereik

Ydra 7 ,E scooter, op papier een 125cc equivalent €6,5K. 130 km bereik.

We gaan komende dinsdag eens een proefrit maken met die Ydra 7

kelt 9 februari 2024 06:27

Collega van mij rijdt al enkele jaren van en naar het werk,(gedurende de maanden zonder R),met een electrische motorfiets (dat Chinese ding heeft een actieradius van misschien 50 km,nu ongetwijfeld al minder).Het ding is in grootte vergelijkbaar met de 50cctjes van vroeger,dus "nippy" genoeg om overal tussen te kunnen....zoals een fiets eigenlijk.

Hij is er tevreden van
Voor de "urban environment" is het,zoals de electrische fiets,een uitmuntende oplossing....

Ach,de ICE motor als "midlife crisis investment" voor mannen in het Westen loopt op zijn einde...Ik ZIE ook merkelijk minder motoren dan ,pakweg,30 jaar geleden......En tevens ,gezien een motor evengoed in de file moet staan als de auto's,is het minder en minder een snelle flexibele transportoplossing voor de ietwat langere afstanden en beslist ongewenst in bebouwde omgevingen (Zeker in Vlaanderen bijvoorbeeld)..

En voor het bepalen van de verkoopwaarde van zo een "Moderne Japanse motor" is de weegschaal al vele jaren een goed begin......Ik wil overigens niet weten hoeveel duizenden van die machines nog staan te verstoffen in Vlaamse garageboxen en koterijen omdat Gilbert er al 20 jaar geleden niet meer DURFDE mee te rijden.


Logisch dat motorfiets-fabrikanten heel goed kijken wat doen...Chinese fabrikanten hebben het voordeel dat voor hen al dat geteut over "freedom" en zo niet van tel is....die brengen iets dat moet DIENEN en niet te veel moet kostn...Hoeken worden afgesneden,fouten worden gemaakt,maar de markt is feitelijk al van hen.

BigF 9 februari 2024 08:42

In het eerste kwartaal van 2023 verkocht Livewire (Harley Davidson) maar wereldwijd maar liefst ... 63 motoren.
In het eerste kwartaal van 2022 waren er dat nog 72.
Bij HD worden mensen die "Livewire" en "succes" samen in één zin gebruiken dan ook steevast gelynched.

Bij Energica tel je minstens €26800 neer voor hun goedkoopste model. Je krijgt dan een simpele naked-bike.
De populairste benzine naked-bike (Yamaha MT7) rol je voor €8300 uit de showroom.
Voor de prijs van 1 Energica koop je dus 3 Yamaha's. Is het toeval dat Energica in alle talen zwijgt over de verkoopscijfers?

Eén van de bekendste merken (Zero Motorcycles) heeft sinds hun eerste motorfiets (2009) in totaal niet minder dan 20.000 exemplaren verkocht (eind 2022). Dat is voor alle duidelijkheid over 13 jaar.
Ter vergelijking: BMW verkocht in 2022 alleen 60.000 van hun r1250gs model. Die is dan ook (al is het een beest van een motor tov zo'n Zero) €3000 goedkoper dan de goedkoopste Zero.
Voor de prijs van de goedkoopste Zero koop je trouwens nog steeds 4 van de goedkoopste BMW's...

Maar er is ook goed nieuws. Damon motorcycles heeft een elektrische 'Hypersport' voor 19000 Canadeese dollars op hun website staan. Omgerekend is dat een goeie €13000. Maar dan staat-ie natuurlijk nog niet in Europa. Er wordt geschat dat dat rond de €16000 gaat worden.
Niet spotgoedkoop maar in vergelijking met de modellen hierboven best aanvaardbaar.
Toch een 'helaasje', momenteel moet je je bestelde fiets niet voor eind 2024, begin 2025 verwachten. En dat is dan nog enkel als ze geld bijeen krijgen om 'product quality' en 'delivery process' op punt te krijgen...

Dat klinkt een beetje als: "Je moet momenteel tot 2025 wachten op je motor die dan met Duct-tape aan elkaar zal hangen. Als we genoeg geld bijeen krijgen heb je hem misschien vroeger en waarschijnlijk wordt-ie dan ook met bouten in elkaar gezet. Zo niet ben je je geld natuurlijk kwijt."


Ik wil maar zeggen; als de TS zijn best wil doen om elektrische voertuigen te promoten kan hij volgens mij voorlopig zijn pijlen beter op auto's richten.
Bij motoren is het allemaal nog niet meer als wat gekrab aan de oppervlakte.

Getuige de nieuwswaarde van de c/p in de openingspost: een artikel van bijna 1,5 jaar geleden. 'Nieuws' kan je dat nog amper noemen...

Herr Flick 9 februari 2024 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10311406)
Hmmm, Honda PCX 125cc scooter. €3.5K. 400 km bereik

Ydra 7 ,E scooter, op papier een 125cc equivalent €6,5K. 130 km bereik.

We gaan komende dinsdag eens een proefrit maken met die Ydra 7

Het gaat ongetwijfeld een geweldige rijervaring zijn, stil, stinkt niet en zal deftig vooruit gaan.

Maar dat is dus goed als ge niet te ver van uw werk / plaatsen woont waar je naartoe wil. Nu versta ik ook wel dat de gemiddelde mens geen 60 km in weer en wind op zo een ding zal willen doorbrengen, maar de range lijkt mij wat aan de krappe kant.

toch als ik daar de prijs tegenover zet, 6,5 K voor 130 km... nu ja , mijne electrische velo kost niet zo heel veel minder.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be