![]() |
Honda gaat electrisch met zijn moto's
De grootste "moto-constructeur" van de wereld gaat nu ook full-electrisch met zijn motorfietsen.
Ze verkopen 10 meer motorfietsen dan auto's (allemaal ICE...) Ze beginnen met minstens tien modellen tegen 2025. Citaat:
Citaat:
|
Een kleine slag om de arm is wel op z’n plek, want erg prominent wordt de volledig elektrische motorfiets niet genoemd. En bovendien valt er ook te lezen dat er wordt ontwikkeld voor de Chinese en Japanse markt. Voor de Chinese markt zal dan een goedkoop model komen, terwijl Honda voor Japan een model wil ontwikkelen waarmee consumenten kunnen doorwisselen. Zodat je wanneer je Honda-accu leeg is, zo weer op een volgende kunt stappen.
Kortom, een japanse scheet voor de Chinese fles. https://www.google.com/amp/s/www.mot...risch/%3famp=1 Wij in europa zijn zo niet om over te stappen. Their are many bikes but that's bike is mine! |
|
Wat geschiedenis over Zero Motorcycles, de referentie
En enkele specificaties, vooral de duurzaamheid van hun batterijpacks met uitgekiend management.
320.000 km en nog 80% capaciteit. DC-snelladen, enz... Citaat:
https://www.visordown.com/news/indus...-us-and-europe Een Belg met een zware Energica SS9 legt de trage en snelle oplaadmogelijkheden uit. Ook aan de Lidl heb je toffe laadpalen: Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=L8Ezb3LOE-0 Meer dan 5800 miles dwars door USA voor de avonturiers... |
Voor woon-werkverkeer zie ik opportuniteiten voor de e-motorfiets.
Voor recreatie ... toch nog grote vraagtekens. Vraagtekens van laadinfrastructuur. |
Citaat:
Gans Europa staat vol (snel)laadpalen. Bovendien is zelfs de allertraagste DC-snellaadpaal (50 kW DC) voor een moto al veel te veel. De snelstladende moto kan 24 kW piek aan. In de regel 20 kW DC piek ruim voldoende. Maar er zijn er nog niet heel veel. Maar ook Zero Motorcycles kon de vraag naar DC-snelladen niet langer uitstellen en moest mee met de Energicas en Harleys. Deze Energica is ook gemaakt voor recreatie: https://electrek.co/2022/05/31/energ...ging-included/ Alleen de Lidls in Belgie telt 204 laadpunten, die snel genoeg zijn voor de snelladende moto's https://www.fleet.be/lidl-rust-honde...om-kan-tanken/ Moest je niet mee zijn een linkje over de recente groei van de openbare laadpunten (dus zonder de groeiende aantallen semi-publieke van de horeca en winkels) : Citaat:
|
E-moto app voor alle laadpunten snel te vinden.
vbn specifiek - Energica: https://play.google.com/store/apps/d...ca&hl=nl&gl=US - Zero : https://play.google.com/store/apps/d...d.zerocharging - andere: https://apps.apple.com/be/app/electr...latform=iphone Klassieke laad-apps voor alle EV: (moest men ontevreden zijn met de standaard routeplanner van de EV) Citaat:
https://electricmotorcycles.nl/over-ons vb snelladen: https://electricmotorcycles.nl/charging/fast-charging |
Nu dus ook al een app nodig om een blokje om te rijden.
En een gsm. En een laadpas. En een tiental abonnementen. Gezellig hoor. Geef mijn e-moto maar aan fikkie. |
Citaat:
Voor te tanken heeft men altijd een bankkaart nodig, en moet ik pinnen op het kastje (als er niemand anders bezig is, anders nog wachten), nummer ingeven wat je tankt enzovoort, eventueel nadien bonnetje uitprinten als er papier is, wat een achterlijk gesleur, en gesmos en gestank. :lol: Voor een EV te laden heb je niets nodig, Plug and Charge, KLIK ISO 15118 voor de onwetende Of eenderwelke oude link: Citaat:
Voor de reizende e-moto-avonturiers: (en onwetende eeuwig laadpaalvragenden :beard:) 4.677 km op ~111 uren met E-moto (snelladende Energetica's): (van beide richtingen) Citaat:
|
Ik durf te wedden dat je met je e-moto niet tot bij mij geraakt. Of toch zeker niet terug thuis.
En bij mij mag je niet opladen. Of het kost u 7000€. |
Citaat:
In 2015 al een makkie in Nederland: https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor Uwe plofmoto met 100 x meer bewegende delen zal nog nog niet eens starten. 0 km rijbereik. :lol: Citaat:
|
Citaat:
Verder zie ik hoe lang het duurt in mijn club als we met vb. 15 moto's willen tanken. |
HONDA gaat voor groen?
Er zijn er anders al andere, bromfietsen en moto's. Elektrische motoren (2022) Ik heb 'vroeger' 4 moto's gehad (benzine motoren) en ik denk niet dat mocht ik er nog eentje kopen, ik voor een elektrische zou gaan, nee dank u. :| p.s. Top 10 Electric Motorcycles In 2022 Zelfs Harley-Davidson LiveWire... ![]() Best wel futuristische modellen, ik waande mij zelfs in de filmprent TRON :lol: |
Citaat:
Of jouw basering was toen al doorprikt. Citaat:
Naja als je bvb Tesla Suc Waver passeert, mag dat geen probleem zijn: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Een rijtje E-motos. E-Moto club van Energica. Vervuilers moeten buiten blijven lol. De nieuwe touringmoto werd getest en meer dan eentje zoals je ziet in de achtergrond Citaat:
https://www.motoplus.nl/nieuws/getes...ica-experia-2/ In Nederland was het 7 jaar geleden al een makkie 1000 km door NL te touren met 2 Energicas tegelijk die konden snelladen bij Fastned. https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor Ze hoefden zelfs niet telkens vol te laden om hun doelstelling te bereiken, ze reden van snellader naar snellader met veel marge en gebruikten maar 65 % van hun batterij. Citaat:
Nochtans al 1000-maal weerlegt dat er ruim voldoende snellaadpunten zijn, Tesla heeft het grootste deel zelfs vrijgegeven voor andere EV. Tja hopeloos. Best vervuilend plofkarretje zo lang mogelijk houden - en oprijden - tot de tankstations fors gaan verminderen vanaf pakweg 2030. Citaat:
|
Stad of snelweg?
Gezien de geringe actieradius is een elektrische motor of scooter vooralsnog geen vervoermiddel om lange afstanden mee te doen. Woon-werkverkeer met veel snelwegkilometers (bijvoorbeeld Gent-Brussel 60 km heen, zestig terug) kan als er tijdens de werkuren voldoende tijd is om op te laden. Voor alleen stads- of agglomeratieverkeer is zo’n elektrische tweewieler wel interessant: het aantal kilometers is immers beperkt. https://magazine.vab.be/op-weg/elektrische-motoren/ Om ze volledig op te laden moet je doorgaans rekenen op drie tot vijf uur. Met snelladers is een halfuur vereist om weer genoeg kracht te hebben. |
Waarom een electrische moto?
Daarom : https://www.motorfietsblog.nl/soorte...trische-motor/ En ook daarom : https://motorrai.nl/er-is-steeds-mee...ische-motoren/ QED. |
Citaat:
Misschien ook wel het terras van de voormiddag- en of namiddagstop voor de koffie of een aa-biertje. |
Citaat:
|
Citaat:
|
E moto's hebben allemaal hetzelfde probleem, net zoals E auto's trouwens.
Allen hebben ze een piepkleine motor en een gigantische batterij. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Normaal probeer je een zo groot mogelijke krachtige moter te bouwen met een minimale energiebron. E bouwers doen het tegenovergestelde. Stel dat je plof wagens verkoopt door een grotere benzinetank te geven? Hun range neemt ook toe. Bovendien foefelen ze ook een beetje in hun torque. Een e moter heeft geen idle. Van o toeren naar 5000 heeft op papier dus een hogere opbrengst dan een plofmotor die in rolantie al 700 of 1000 toeren had. Het verschil is ook maar op papier maar goed het overtuigd weeral wat gewoon volk. Kortom het is volksbedrog. |
Mambo, het is helemaal geen gefoefel hoor. Het is gewoon eigen aan het soort E-motor dat gekozen wordt voor mobiele toepassingen.
Als je per se een hoog vermogen, hoogtoerige motor wil met "beperkt" koppel, dat kan prima in E motoren. Heb net een setje besteld. 2.2 PK piek (1.8Kw), met een koppel van met moeite 5 nm. Maar het top toerental is wel wat hoger, 75K rpm. |
Citaat:
doen. |
Citaat:
|
Citaat:
De batterij zien ze als motor. De motor zien ze als tandwiel. |
Citaat:
Maar ik werk dan op veel niveau's met E-motoren. Zowel professioneel als hobby. Je kan het kiesvee niet kwalijk nemen dat ze het verschil niet kennen. |
Citaat:
Daar worden veelal krachtige electrische motoren aangedreven op een niet zo bijzondere grote bron. 220 of drijfkracht doet heel veel. Maar in de mobiliteit draaien ze de rollen om. Nu ik kan het niet oplossen en het is enkel met waterstof op te lossen, of iets anders dan puur batterijen. |
Citaat:
En echt grote E motoren gebruiken wel andere voltages dan 240, 400 of 1000V Alhoewel, de grootste DC motor waar ik aan gewerkt heb was een parallel motor van "slechts 1000V" 1000A van 6m doorsnee. De motor met het hoogste voltage was een hoofdkoelwaterpomp (1 van 3) van Doel 3, met 6600V voedingsspanning. |
LiveWire Del Mar (Harley Davidson) city-moto, 195 kg. ~ 10,5 kWh batterijpack.
Zonder frame, dus structureel batterijpack + motoreenheid. Citaat:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=SaaO2Xl-dXg Men kan bij een halte een normaal praatje slaan zonder te schreeuwen. |
Citaat:
maar toen dacht ik hmmmm de Maddox wil een bijl of iets dergelijks met 5 newton aan 75K rpm laten rondzwieren, ... |
Citaat:
Heb ik al gedaan in't verleden, we willen gewoon de machine terug bouwen, maar dan beter. |
Energica verkocht nu al 30% meer motos dan verleden jaar, en nog bijna 2 maanden te gaan...
De redenen liggen voor de hand. (enkel oenen weten niet waarom, lol) Citaat:
https://electrek.co/2022/05/01/dueli...across-the-us/ 1000 km trips geen probleem: https://electricmotorcycles.nl/nieuw...ktrische-motor Test en meer details van de Experia: https://www.motoplus.nl/nieuws/getes...ica-experia-2/ |
2021 zagen we een exponentiële groei van het aantal merken dat elektrische motorfietsen aanbiedt. Als we sectororganisatie Febiac mogen geloven, steeg dit van 35 merken in 2020 naar 53 merken in 2021. Kijken we naar het aantal ingeschreven motorfietsen, dan is het plaatje helaas minder rooskleurig. Waar er in 2020 nog 387 elektrische scooters en motorfietsen werden ingeschreven, daalde dat cijfer naar 333 in 2021, oftewel 54 stuks minder, goed voor een daling van 14%.
Minstens even opvallend is dat die trend net veroorzaakt wordt door de grootste elektrische merken. Super Soco is koploper met 70 ingeschreven tweewielers in 2021, maar dat is een daling van 30,6% t.o.v. 2020. Ook Zero Motorcycles ( -23%) boert achteruit en NIU doet het nog slechter met -33%. Wat betreft die laatste is dit een extra domper bovenop het slechte nieuws dat ook de 50cc equivalent deelscooters van Poppy uit circulatie genomen werden omwille van het brandgevaar van de batterijen. Nemen we de cijfers van de gehele markt erbij, dan blijkt dat elektrische scooters en motorfietsen amper 1,31% uitmaken van de motormarkt, waarbij het merendeel van deze voertuigen zich in de 125cc equivalent categorie bevinden. https://www.maxxmoto.be/nieuws/elekt...lgie-markt-14/ |
2021 zagen we een exponentiële groei van het aantal merken dat elektrische motorfietsen aanbiedt. Als we sectororganisatie Febiac mogen geloven, steeg dit van 35 merken in 2020 naar 53 merken in 2021. Kijken we naar het aantal ingeschreven motorfietsen, dan is het plaatje helaas minder rooskleurig. Waar er in 2020 nog 387 elektrische scooters en motorfietsen werden ingeschreven, daalde dat cijfer naar 333 in 2021, oftewel 54 stuks minder, goed voor een daling van 14%.
Minstens even opvallend is dat die trend net veroorzaakt wordt door de grootste elektrische merken. Super Soco is koploper met 70 ingeschreven tweewielers in 2021, maar dat is een daling van 30,6% t.o.v. 2020. Ook Zero Motorcycles ( -23%) boert achteruit en NIU doet het nog slechter met -33%. Wat betreft die laatste is dit een extra domper bovenop het slechte nieuws dat ook de 50cc equivalent deelscooters van Poppy uit circulatie genomen werden omwille van het brandgevaar van de batterijen. Nemen we de cijfers van de gehele markt erbij, dan blijkt dat elektrische scooters en motorfietsen amper 1,31% uitmaken van de motormarkt, waarbij het merendeel van deze voertuigen zich in de 125cc equivalent categorie bevinden. https://www.maxxmoto.be/nieuws/elekt...lgie-markt-14/ |
Voor snorfiets en bromfietsscooters bestaat zo een systeem met uitwisselbare batterijpacks al enkele jaren in vb Taiwan. Een collega, zijn vrouw is Taiwanese, en ze gaan regelmatig naar Taiwan op vakantie, vertelde me dat.
Er staan overal verspreid over de stad Taipei verdeelautomaten. Je stopt je lege batterijpack in een leeg slot en neemt een volgeladen exemplaar mee. Werkt met identificatie en betaalkaart. Hij zegt me dat dat in Taiwan prima werkt. Maar volgens hem zou dat hier in Nederland (hij is Nederlander), en bij uitbreiding in heel Europa, nooit werken. Binnen de kortste keren worden die verdeelautomaten door vandalisme onklaar gemaakt. Zijn mening. |
Citaat:
Wat is het aandeel van motorfietsen (snor-, brom-, motorfietsen) in de totale uitstoot van broeikasgassen? 0% - 1%? Zoiets. Totaal verwaarloosbaar. Auto's is al de moeite niet. Motorfietsen al helemaal niet. |
Hmmm, Honda PCX 125cc scooter. €3.5K. 400 km bereik
Ydra 7 ,E scooter, op papier een 125cc equivalent €6,5K. 130 km bereik. We gaan komende dinsdag eens een proefrit maken met die Ydra 7 |
Collega van mij rijdt al enkele jaren van en naar het werk,(gedurende de maanden zonder R),met een electrische motorfiets (dat Chinese ding heeft een actieradius van misschien 50 km,nu ongetwijfeld al minder).Het ding is in grootte vergelijkbaar met de 50cctjes van vroeger,dus "nippy" genoeg om overal tussen te kunnen....zoals een fiets eigenlijk.
Hij is er tevreden van Voor de "urban environment" is het,zoals de electrische fiets,een uitmuntende oplossing.... Ach,de ICE motor als "midlife crisis investment" voor mannen in het Westen loopt op zijn einde...Ik ZIE ook merkelijk minder motoren dan ,pakweg,30 jaar geleden......En tevens ,gezien een motor evengoed in de file moet staan als de auto's,is het minder en minder een snelle flexibele transportoplossing voor de ietwat langere afstanden en beslist ongewenst in bebouwde omgevingen (Zeker in Vlaanderen bijvoorbeeld).. En voor het bepalen van de verkoopwaarde van zo een "Moderne Japanse motor" is de weegschaal al vele jaren een goed begin......Ik wil overigens niet weten hoeveel duizenden van die machines nog staan te verstoffen in Vlaamse garageboxen en koterijen omdat Gilbert er al 20 jaar geleden niet meer DURFDE mee te rijden. Logisch dat motorfiets-fabrikanten heel goed kijken wat doen...Chinese fabrikanten hebben het voordeel dat voor hen al dat geteut over "freedom" en zo niet van tel is....die brengen iets dat moet DIENEN en niet te veel moet kostn...Hoeken worden afgesneden,fouten worden gemaakt,maar de markt is feitelijk al van hen. |
In het eerste kwartaal van 2023 verkocht Livewire (Harley Davidson) maar wereldwijd maar liefst ... 63 motoren.
In het eerste kwartaal van 2022 waren er dat nog 72. Bij HD worden mensen die "Livewire" en "succes" samen in één zin gebruiken dan ook steevast gelynched. Bij Energica tel je minstens €26800 neer voor hun goedkoopste model. Je krijgt dan een simpele naked-bike. De populairste benzine naked-bike (Yamaha MT7) rol je voor €8300 uit de showroom. Voor de prijs van 1 Energica koop je dus 3 Yamaha's. Is het toeval dat Energica in alle talen zwijgt over de verkoopscijfers? Eén van de bekendste merken (Zero Motorcycles) heeft sinds hun eerste motorfiets (2009) in totaal niet minder dan 20.000 exemplaren verkocht (eind 2022). Dat is voor alle duidelijkheid over 13 jaar. Ter vergelijking: BMW verkocht in 2022 alleen 60.000 van hun r1250gs model. Die is dan ook (al is het een beest van een motor tov zo'n Zero) €3000 goedkoper dan de goedkoopste Zero. Voor de prijs van de goedkoopste Zero koop je trouwens nog steeds 4 van de goedkoopste BMW's... Maar er is ook goed nieuws. Damon motorcycles heeft een elektrische 'Hypersport' voor 19000 Canadeese dollars op hun website staan. Omgerekend is dat een goeie €13000. Maar dan staat-ie natuurlijk nog niet in Europa. Er wordt geschat dat dat rond de €16000 gaat worden. Niet spotgoedkoop maar in vergelijking met de modellen hierboven best aanvaardbaar. Toch een 'helaasje', momenteel moet je je bestelde fiets niet voor eind 2024, begin 2025 verwachten. En dat is dan nog enkel als ze geld bijeen krijgen om 'product quality' en 'delivery process' op punt te krijgen... Dat klinkt een beetje als: "Je moet momenteel tot 2025 wachten op je motor die dan met Duct-tape aan elkaar zal hangen. Als we genoeg geld bijeen krijgen heb je hem misschien vroeger en waarschijnlijk wordt-ie dan ook met bouten in elkaar gezet. Zo niet ben je je geld natuurlijk kwijt." Ik wil maar zeggen; als de TS zijn best wil doen om elektrische voertuigen te promoten kan hij volgens mij voorlopig zijn pijlen beter op auto's richten. Bij motoren is het allemaal nog niet meer als wat gekrab aan de oppervlakte. Getuige de nieuwswaarde van de c/p in de openingspost: een artikel van bijna 1,5 jaar geleden. 'Nieuws' kan je dat nog amper noemen... |
Citaat:
Maar dat is dus goed als ge niet te ver van uw werk / plaatsen woont waar je naartoe wil. Nu versta ik ook wel dat de gemiddelde mens geen 60 km in weer en wind op zo een ding zal willen doorbrengen, maar de range lijkt mij wat aan de krappe kant. toch als ik daar de prijs tegenover zet, 6,5 K voor 130 km... nu ja , mijne electrische velo kost niet zo heel veel minder. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be