Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   "Gezinswagen" van het jaar, 2 x Skoda, 1 x BYD (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267266)

Micele 9 december 2022 23:24

"Gezinswagen" van het jaar, 2 x Skoda, 1 x BYD
 
https://www.autogids.be/autonieuws/t...skoda-byd.html

Dit zijn de VAB-Gezinswagens van het Jaar 2023

09-12-2022

Skoda slaagt een dubbelslag bij de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023, maar het is de BYD Atto 3 die het meest opzien baart met een overwinning in de categorie van de elektrische wagens.

De alweer 36ste editie van de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar kent zijn winnaars. Ze werden gekozen tijdens het eerste weekend van december, door een jury die bestond uit zowel professionele autojournalisten (waaronder AutoGids) als gezinnen met kinderen. Ze konden de wagens testrijden en beoordelen rond Circuit Zolder, waar de deelnemende wagens zich verzamelden.

Categorie 1 / tot 25.000 euro: Skoda Fabia

De Skoda Fabia mag zich de VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 noemen in de categorie tot 25.000 euro. De Tsjech sleepte het goud binnen met een score van 78 punten. Het zilver en het brons gingen respectievelijk naar de Dacia Jogger (72 punten) en naar de MG ZS (70 punten).

Categorie 2 / tot 38.000 euro: Skoda Karoq

Skoda wint ook de categorie tot 38.000 euro. Met een score van 60 punten wist de Karoq zich tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 te kronen. Plaats twee was voor de Peugeot 308 SW (49 punten) en plaats drie ging naar de Opel Astra (47 punten).

Categorie 3 / EV’s tot 52.000 euro: BYD Atto 3

De dubbelslag van Skoda is knap, toch baart vooral de BYD Atto 3 opzien. De elektrische Chinees schopt het immers tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 in de categorie van de elektrische auto's, waarbij een maximumprijs van 52.000 euro gehanteerd wordt. De BYD Atto 3 behaalde 63 punten, de Renault Mégane E-Tech en de Nissan Ariya hielden het bij 53 en 52 punten.

- - - - - -

Universalia 9 december 2022 23:40

En dan dit nog...

Geen lage verkeersbelasting meer voor nieuwe pick-ups

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221209_96152447

Als dat geen tijd begint te worden :roll:

p.s.

Ik dacht dat er in de VS zelfs staten zijn waar je met een SUV of zo een zware pick-up niet meer mag rijden?

Mambo 9 december 2022 23:47

Ik durf te wedden dat je met een fabia geen 2 ton motorboot kunt of mag trekken.

En met uw boot uw auto trekken is ook zo raar.

Micele 10 december 2022 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10080131)
En dan dit nog...

Geen lage verkeersbelasting meer voor nieuwe pick-ups

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221209_96152447

Als dat geen tijd begint te worden :roll:

p.s.

Ik dacht dat er in de VS zelfs staten zijn waar je met een SUV of zo een zware pick-up niet meer mag rijden?

De electrische pick-ups komen eraan, die mogen overal binnen, zelfs in zero-emissie-zones.

0 BIV en 0 wegenbelasting.

Die mogen *tot 6,5 ton trekken. Voldoende voor een 12 meter Yacht. Lol.

*Klik: https://ev-database.nl/auto/1250/Tes...ruck-Tri-Motor

Mambo 10 december 2022 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10080131)
En dan dit nog...

Geen lage verkeersbelasting meer voor nieuwe pick-ups

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221209_96152447

Als dat geen tijd begint te worden :roll:

p.s.

Ik dacht dat er in de VS zelfs staten zijn waar je met een SUV of zo een zware pick-up niet meer mag rijden?

Tenminste nog fair dat pick ups verbonden aan een onderneming wel blijven genieten van lichte vracht.

Niettemin dat zal dan uitgebreid worden naar alle camionetten met of zonder dual cabine.

Die geen pick up zijn.

Mambo 10 december 2022 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080164)
De electrische pick-ups komen eraan, die mogen overal binnen, zelfs in zero-emissie-zones.

0 BIV en 0 wegenbelasting.

Die mogen *tot 6,5 ton trekken. Voldoende voor een 12 meter Yacht. Lol.

*Klik: https://ev-database.nl/auto/1250/Tes...ruck-Tri-Motor

Dat is goed dat ze ook eens enkele km iets kunnen trekken alvorens hun batterij plat ligt.

Langs de andere kant zijn er heel veel booteigenaars die zich enkel en alleen voor het trekken van hun boot een oud scharminkel jeep of pick up of cammionet kopen simpel en alleen voor recreatietief gebruik.

De meeste auto's voldoen niet aan die trekvoorwaarden immers.
Wegens gewicht.

Dus een deel vrije tijd recreatie zal sneuvelen.

Een boot is al duur, nog een speciale EV om hem eens in het water te laten.... Is te duur.

Dus ook de bootsector zal kopje onder gaan.

Universalia 10 december 2022 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080164)
De electrische pick-ups komen eraan, die mogen overal binnen, zelfs in zero-emissie-zones.

0 BIV en 0 wegenbelasting.

Die mogen *tot 6,5 ton trekken. Voldoende voor een 12 meter Yacht. Lol.

*Klik: https://ev-database.nl/auto/1250/Tes...ruck-Tri-Motor

Niet het eerste kindje dat overreden is door zo een bak.

Liggen veel te hoog en hebben meestal een nummerplaatje als een moto dat in bepaalde gevallen nog niet eens leesbaar is.

Dat men dat soort van bakken gebruikt zoals daar waar Dr Pol woont nog tot daartoe... voor boer en tuinder?

In de steden horen die niet thuis.

Skobelev 10 december 2022 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10080298)
Niet het eerste kindje dat overreden is door zo een bak.

Liggen veel te hoog en hebben meestal een nummerplaatje als een moto dat in bepaalde gevallen nog niet eens leesbaar is.

Dat men dat soort van bakken gebruikt zoals daar waar Dr Pol woont nog tot daartoe... voor boer en tuinder?

In de steden horen die niet thuis.

Zullen we vrachtwagens dan ook maar uit de steden weren? Die zijn nog groter…

Henri1 10 december 2022 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080121)
https://www.autogids.be/autonieuws/t...skoda-byd.html

Dit zijn de VAB-Gezinswagens van het Jaar 2023

09-12-2022

Skoda slaagt een dubbelslag bij de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023, maar het is de BYD Atto 3 die het meest opzien baart met een overwinning in de categorie van de elektrische wagens.

De alweer 36ste editie van de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar kent zijn winnaars. Ze werden gekozen tijdens het eerste weekend van december, door een jury die bestond uit zowel professionele autojournalisten (waaronder AutoGids) als gezinnen met kinderen. Ze konden de wagens testrijden en beoordelen rond Circuit Zolder, waar de deelnemende wagens zich verzamelden.

Categorie 1 / tot 25.000 euro: Skoda Fabia

De Skoda Fabia mag zich de VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 noemen in de categorie tot 25.000 euro. De Tsjech sleepte het goud binnen met een score van 78 punten. Het zilver en het brons gingen respectievelijk naar de Dacia Jogger (72 punten) en naar de MG ZS (70 punten).

Categorie 2 / tot 38.000 euro: Skoda Karoq

Skoda wint ook de categorie tot 38.000 euro. Met een score van 60 punten wist de Karoq zich tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 te kronen. Plaats twee was voor de Peugeot 308 SW (49 punten) en plaats drie ging naar de Opel Astra (47 punten).

Categorie 3 / EV’s tot 52.000 euro: BYD Atto 3

De dubbelslag van Skoda is knap, toch baart vooral de BYD Atto 3 opzien. De elektrische Chinees schopt het immers tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 in de categorie van de elektrische auto's, waarbij een maximumprijs van 52.000 euro gehanteerd wordt. De BYD Atto 3 behaalde 63 punten, de Renault Mégane E-Tech en de Nissan Ariya hielden het bij 53 en 52 punten.

- - - - - -


Nu hoor ik van mijn Chinese bronnen dat BYD wellicht de slechte auto ter wereld is. Wat nu ?

Micele 10 december 2022 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10080298)
Niet het eerste kindje dat overreden is door zo een bak.

Liggen veel te hoog en hebben meestal een nummerplaatje als een moto dat in bepaalde gevallen nog niet eens leesbaar is.

Dat men dat soort van bakken gebruikt zoals daar waar Dr Pol woont nog tot daartoe... voor boer en tuinder?

De Cybertruck heeft 1,6 miljoen reservaties and counting. Dat is al geen niche meer... lol

Een clickbait-plofgazet heeft dat geschreven:
Citaat:

https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-kr...-kopen-3420651

Zo krankzinnig veel mensen WILLEN een Cybertruck kopen

Auteur: willeme, gepost 23 november 2022 om 16:56 – 17 Reacties

Het is echt bizar als je ziet hoeveel mensen een Cybertruck willen.

Ah, de Tesla Cybertruck. Ondanks dat de Roadster, Model S, Model 3, Model X en Model Y eerder waren, is de Cybertruck het archetype Tesla. In alles is de auto extreem en totaal anders dat dan we gewend zijn. Het apparaat is ontworpen door een 3-jarige peuter met potlood en geodriehoek. Dat design neemt men nu in productie.

Extra opmerkelijk is dat Tesla dit design toepast in een van de meest conservatieve segment: dat van de pick-up truck. De eerste GroenLinks-stemmer en of D66-sympathisant met een pick-up moet nog geboren worden.

Zo krankzinnig veel mensen willen een Cybertruck

Nu is het fenomeen elektrische pick-up niet nieuw meer. Waar Tesla in de meeste gevallen de eerste in het segment was, is dat nu overuidelijk niet het geval. De Ford F-150 Lightning, Rivian R1T, GMC Hummer EV en Chevrolet Silverado EV gaan de Cybertruck al voor. Waar die auto’s min of meer hetzelfde doen en min of meer hetzelfde eruit zien als alle andere Tesla’s, is de Cybertruck compleet afwijkend. Schrikt dat de mensen niet af?

Welnee! Naar het schijnt zijn er krankzinnig veel mensen die een Cybertruck willen hebben. Het is nog niet precies duidelijk welke specificaties leverbaar zullen worden en wat de prijzen gaan worden, maar iedereen wil er eentje. Volgens Electrek – die de Reservations Tracker in de gaten houdt – gaat het om meer dan 1.600.000 mensen die zo’n knotsgekke Cybertruck voor de deur willen hebben staan. Dat is echt krankzinnig veel.

Perspectief

Om het even in perspectief te plaatsen: in de beste jaren werden er jaarlijks zo’n 900.000 stuks per jaar verkocht van de F-150. Dat gold dan ook als de bestverkochte ‘auto’ ter wereld. Tel daar de exemplaren van Canada bovenop en je komt uit op zo’n miljoen exemplaren per jaar.
Dat wil zeggen dat de productie van pakweg 5 jaar al gereserveerd zal zijn, ook als de helft hun lopende reservatie opzeggen, zullen er weer wat bijkomen, was bij het model 3 ook zo.

De Cybertruck komt ergens 3-4e kwartaal in 2023 in USA op de markt, Europa zal wellicht ergens 2024 zijn. Maar de Cybertruck is over de hele wereld gevraagd, zeker in zeer landelijke afgelegen gebieden.
Citaat:

Dat men dat soort van bakken gebruikt zoals daar waar Dr Pol woont nog tot daartoe... voor boer en tuinder?
onder andere, stil, niet-stinkend en emissieloos.



Citaat:

In de steden horen die niet thuis.
Aangezien je de zero-emissie-context negeert:
"Uw giftige plofwagen hoort nog minder thuis in de grote binnenstad met enge straten of "streetcanyons" waar de voertuigvervuiling blijft hangen"

Toch als de zero emissie zone er komt, en daar twijfel ik niet aan, de talrijke **studies zullen dat wel extra doorduwen.
" **Onze resultaten geven aan dat het vervangen van LDV's op fossiele brandstoffen door elektrische voertuigen de PN10-concentraties op deze stedelijke locatie aanzienlijk zou verminderen. "

[Universalia / kindje-mode] Niet het eerste kindje hangt nu regelmatig aan een ademhalingstoestel. [/Universalia]

Een E-pick-up mag dan hoog liggen nog altijd veel minder hoog dan een stadsbus.

[Universalia / kindje-mode] En het verspreiden van uitlaatgassen op kinderkoetshoogte dat doen alleen maar het soort Universalia-plofwagens. [/Universalia]

Citaat:

** https://www.sciencedirect.com/scienc...90162122000053

Volume 13, January 2022, 100151
Atmospheric Environment: X

Air pollution in an urban street canyon: Novel insights from highly resolved traffic information and meteorology

Abstract

Urban air pollution is a health issue of increasing importance due to globally emerging urbanization. The main sources of ambient air pollution in cities are road traffic, industries and domestic heating. To examine the temporal patterns and sources of air pollutants, this study used fast-response air quality measurements in combination with highly resolved traffic information. The temporal dynamics of NOx and the particle number concentration (PN10) were similar to the diurnal and weekly courses of the traffic density. On very short timescales, the real-world peak ratios of NOx and particulate matter ?10 ?m diameters (PM10) exceeded the predicted pollutant emission ratios of the Handbook for Emission Factors for Road Transport (HBEFA) by a factor of 6.4 and 2.0, respectively. A relative importance model revealed that light-duty vehicles (LDVs) are the major relative contributor to particle number concentrations (PN10) (38%) despite their low abundance (4%) in the local vehicle fleet. (....)

The most recent emission class Euro 6 had the highest influence on PM10, while older emission classes were more important for other air pollutants. Meteorological parameters explained most of the variations in PM10 and PM1, while meteorology had only a minor influence on PN10. Our results indicate that replacing fossil-fuelled LDVs with electrical vehicles would greatly reduce the PN10 concentrations at this urban site.

**Onze resultaten geven aan dat het vervangen van LDV's op fossiele brandstoffen door elektrische voertuigen de PN10-concentraties op deze stedelijke locatie aanzienlijk zou verminderen.

Mambo 11 december 2022 01:39

Zo bizar is dat niet.
Het is kopen van een excoot.

Something rare.

reservespeler 11 december 2022 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10080175)
Dat is goed dat ze ook eens enkele km iets kunnen trekken alvorens hun batterij plat ligt.

Langs de andere kant zijn er heel veel booteigenaars die zich enkel en alleen voor het trekken van hun boot een oud scharminkel jeep of pick up of cammionet kopen simpel en alleen voor recreatietief gebruik.

De meeste auto's voldoen niet aan die trekvoorwaarden immers.
Wegens gewicht.

Dus een deel vrije tijd recreatie zal sneuvelen.

Een boot is al duur, nog een speciale EV om hem eens in het water te laten.... Is te duur.

Dus ook de bootsector zal kopje onder gaan.

Ik zag deze week iemand een paardentrailer trekken met een Peugot Partner van zijn of haar werk (dienstenbedrijf). Volgens mij was die wagen daar niet geschikt voor.

reservespeler 11 december 2022 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10080316)
Zullen we vrachtwagens dan ook maar uit de steden weren? Die zijn nog groter…

Strak plan.

Zo'n hoge wagen geeft zelfs meer overlevingskansen, de pickup kan daar overheen rijden zonder het slachtoffer mee te sleuren.

reservespeler 11 december 2022 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10080358)
Nu hoor ik van mijn Chinese bronnen dat BYD wellicht de slechte auto ter wereld is. Wat nu ?

De VAB kijkt dan ook niet naar de kwaliteit, ze kennen daar veel te weinig van.

Verbruik, gebruiksgemak en rijcomfort zijn hun criteria.
Heeft dus totaal niets te maken met enige kwaliteit.

Micele 11 december 2022 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10080358)
Nu hoor ik van mijn Chinese bronnen dat BYD wellicht de slechte auto ter wereld is. Wat nu ?

Dan geef eens die Chinese bron, of kun je dat toevallig niet? hahaha

De Kia EV6 zou de wagen van het jaar 2022 geworden zijn (Europa)

En Testaankoop en ADAC hebben hem ook nog eens grondig getest:
Citaat:

https://www.test-aankoop.be/mobilite...an-het-jaar-is

De KIA EV6 is door de verzamelde Europese autojournalisten verkozen tot Auto van het jaar 2022. Daarmee is hij de eerste wagen van Koreaanse makelij die die onderscheiding krijgt. Wij hebben hem getest in samenwerking met de Duitse auto-organisatie ADAC en vonden zijn duidelijke troeven.
Wat zegt uw Koreaanse bron? lol.

Micele 12 december 2022 20:16

Europese auto van het jaar wordt verkozen tijdens Autosalon van Brussel.

De 7 overgebleven finalisten, wie wordt het?

Het gaat tussen 5 BEV en 2 *ICE/hybride.

details en eigenschappen zie link:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/dit-z...et-jaar-24598/

Jeep Avenger
Kia Niro
Nissan Ariya
* Peugeot 408
* Renault Austral
Subaru Solterra/Toyota bZ4X
Volkswagen ID. Buzz

Wie zal de la Kia EV6 opvolgen voor de 60ste editie van de verkiezing? Dat kunnen we ontdekken op 13 januari, wanneer het Salon van Brussel zijn deuren opent.

Herr Flick 13 december 2022 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080970)
Dan geef eens die Chinese bron, of kun je dat toevallig niet? hahaha

De Kia EV6 zou de wagen van het jaar 2022 geworden zijn (Europa)

En Testaankoop en ADAC hebben hem ook nog eens grondig getest:


Wat zegt uw Koreaanse bron? lol.

het feit dat het in China gemaakt wordt, zegt al genoeg blijf daar van weg. Het mag dan top kwaliteit zijn, bij mij komt het er niet in, zit vol chinese crapware.

Micele 13 december 2022 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10081994)
het feit dat het in China gemaakt wordt, zegt al genoeg blijf daar van weg. Het mag dan top kwaliteit zijn, bij mij komt het er niet in, zit vol chinese crapware.

Iedereen zal dat voor zichzelf uitmaken.

Denk eraan dat ook Europese automerken in China gemaakt worden en geëxporteerd worden naar Europa.
Bijvoorbeeld de BMW iX3: https://www.autogids.be/autotests/ko...opgefrist.html
De meeste accucellen/batterijpacks worden namelijk in China gemaakt.

De enige buitenlander die geen Chinese Joint Venture moest aangaan om in China te produceren is Tesla. Maar die gebruiken ook lokale leveranciers.

Henri1 13 december 2022 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080970)
Dan geef eens die Chinese bron, of kun je dat toevallig niet? hahaha

De Kia EV6 zou de wagen van het jaar 2022 geworden zijn (Europa)

En Testaankoop en ADAC hebben hem ook nog eens grondig getest:


Wat zegt uw Koreaanse bron? lol.

Gewone Chinezen die wonen en werken in China.

Wellicht een veel betere bron dan de Chinese overheid.

Herr Flick 13 december 2022 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10082014)
Iedereen zal dat voor zichzelf uitmaken.

Denk eraan dat ook Europese automerken in China gemaakt worden en geëxporteerd worden naar Europa.
Bijvoorbeeld de BMW iX3: https://www.autogids.be/autotests/ko...opgefrist.html
De meeste accucellen/batterijpacks worden namelijk in China gemaakt.

De enige buitenlander die geen Chinese Joint Venture moest aangaan om in China te produceren is Tesla. Maar die gebruiken ook lokale leveranciers.

Dat is iets waar ik wel degelijk op let , chinesen brol vermijden waar het kan. Wat helaas niet altijd mogelijk is. Want zo goed als alle electronica wordt daar gemaakt. maar zorg dan dat het OS door europeanen of amerikanen geschreven is en gecontroleerd wordt. ook de EU keuring is gedaan (zeker op batterijen en laders ) er een Europese / US / (of nog beter Japanse ) kwaliteits controle is.

hamac 30 maart 2025 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10080383)
De Cybertruck heeft 1,6 miljoen reservaties and counting. Dat is al geen niche meer... lol

Een clickbait-plofgazet heeft dat geschreven:


Dat wil zeggen dat de productie van pakweg 5 jaar al gereserveerd zal zijn, ook als de helft hun lopende reservatie opzeggen, zullen er weer wat bijkomen, was bij het model 3 ook zo.

De Cybertruck komt ergens 3-4e kwartaal in 2023 in USA op de markt, Europa zal wellicht ergens 2024 zijn. Maar de Cybertruck is over de hele wereld gevraagd, zeker in zeer landelijke afgelegen gebieden.
onder andere, stil, niet-stinkend en emissieloos.

En wat is de realiteit op dit ogenblik? Minder dan 50K verkocht sinds de Cucktruckkk voorstelling.
Ze waren al na een paar maanden doorheen de hele reservatielijst.

De productie van de Cucktruckkk ligt nu op het laagste niveau van de laatste 4 kwartalen.

reservespeler 30 maart 2025 13:54

Ik heb me ne Ford Kuga ST-lijn X met 2.5i PHEV 243pk/178kW - HF55 Auto besteld.

kelt 30 maart 2025 13:55

Misschien mogen testaankoop en de journalisten eens een beetje weerwerk bieden in hun geschriften ...De PRIJS is absoluut niet "gezinswagenachtig"....

Maar goed,minder en minder testaankoop-leden en te weinig pers-abonnementen ....ze leren het wel.....*NOT*
Mensen houden diensten en produkten die onnuttig blijven of geleverd door mensen op een andere planeet lijken te leven (de bedrijfswagenplaneet typisch) niet eeuwig bij...


Meanwhile nog even lachen....

De Cybertruck ontketent momenteel weer een revolutie.Die is namelijk de eerste moderne "reverse-kit" car...

Mensen die namelijk graag een Cybertruck zouden bekomen (ze bestaan,echt,ze bestaan!) maar er de financiele middelen niet voor hebben kunnen die truck namelijk ook met.....geduld...bekomen...

Schattingen zijn dat door het gedurende 3 jaar oprapen van Cybertruck onderdelen van de openbare weg ,en met als eigen investering een tubetje Pattex,men een komplete Cybertruck kan bekomen........bijna gratis dus

Micele 31 maart 2025 08:19

De (dure) Cybertruck blijkt niet al te goed te verkopen in de USA, volgens forbes.com (Tesla wou er nog wat aan verdienen)
Uiteraard is dat zeer relatief want het is met grote afstand de best verkochten Full-EV-Pickup in de USA. Officieel ~39k verkocht in 2024.

Vanaf inschrijvingen 2025 kunnen de kopers zelfs een federale fiscale premie van $ 7,5k inbrengen. (of dat veel helpt, ik denk het niet, en wordt wslk afgeschaft)

CT-stockwagens bj 2024 niet, die moeten dan afgeprijsd worden met een tot $ 6k korting.
Citaat:

https://www.forbes.com/sites/peterly...6000-discount/

Tesla Cybertrucks Are Gathering Dust, Even With $6,000 Discount

Once hailed as a groundbreaking pickup, Tesla’s futuristic Cybertruck is now facing an increasingly complicated sales struggle. Outside the factory, a sizable and expanding stock of unsold Cybertrucks is collecting dust, forcing Tesla to slap on further discounts. In fact, the Cybertruck's long-term sustainability is being called into question by these latest developments.

The recently launched 2025 Cybertruck is now eligible for the $7,500 federal tax credit for electric vehicles, but not the 2024 model, which Tesla still has in inventory. Speaking of that tax credit, by the way, recent utterings from GOP senators suggest that the handy $7,500 incentive may be eliminated soon, as was promoted by President Trump on the campaign trail. So what is the EV company doing? Tesla has decided to discount its 2024 Cybertrucks by as much as $4,000 for the standard spec and $6,000 for its Foundations Series.

Production Target Of 250,000 Is Not Feasible

The challenges Tesla has had trying to sell its Cybertrucks are widely documented. Earlier this year, we heard that the company was using unusual strategies to sell vehicles like lowering prices and even removing the "Foundation Series" badges from higher spec models and selling them as regular models.
Who cares?

Tesla streeft in jaar 202x tot 250k Cybertrucks te produceren en te verkopen per jaar. Dan zullen de prijzen pas serieus dalen. "Analysten" denken dan weer dat Tesla er maar 55k CT in 2025 kan verkopen. Tja dan mogen/moeten ze die productie langzamer opdrijven. En de 4680-cellen ook in kleinere modellen laten evolueren (model Y instapversie, Cybercab, beide voor US-markt).

Ook een instapversie Cybertruck - met enkel RWD 8O - gaat daar zeker niet helpen, imho.
Nog een recente kritische link van electrek.co:
Citaat:

https://electrek.co/2025/03/20/tesla...and-discounts/
Tesla confirms it can’t sell the Cybertruck even with tax credit and discounts

Fred Lambert | Mar 20 2025

With Tesla’s announcement today that it recalled all Cybertrucks produced up until last month, the company confirmed that it made and delivered 46,000 Cybertrucks in the US since launching production in late 2023.

By comparing them to previous numbers, it means that Tesla is only going to deliver between 7,000 and 8,000 Cybertrucks in Q1 2025.

That would be significantly down from the last two quarters when Tesla is estimated to have delivered between 10,000 and 12,000 Cybertruck.

It is a bad look considering the Cybertruck gained access to the $7,500 federal tax credit for electric vehicles this quarter, and Tesla started to discount the truck with free Supercharger and subsidized financing rates.

The lower financing rate is equivalent to slashing thousands of dollars off of the Cybertruck.

Tesla also launched its Cybertruck lease program last month and offered free wraps on Foundations Series.

If deliveries are dropping even with those new incentives, it’s a clear sign that the Cybertruck program is in distress.

At this point, Tesla’s only hope is the upcoming cheaper Cybertruck RWD expected to start at $61,000 later this year.

Electrek’s Take

At this point, it’s clear that the Cybertruck is not production-constrained. It is demand-constrained.

Tesla set up production at Gigafactory Texas to be capable of 250,000 units per year, according to Elon Mus, who said that he even sees Tesla selling 500,000 units per year, and it is now having issues selling the truck at a rate of 40,000 units per year.

Top comment by Johnny Nemo Liked by 100 people

It bears remembering that the RWD CT when announced was supposed to be just under $40K, so this is a 50% increase from that promise. Even adjusted for inflation, that would be $51K.

6-7 years late

Missed range promise

Colossally overpriced.

Poor construction


View all comments
This is bad.

Sure, the RWD version will help a bit, but by how much? 50%? That would still only be 60,000 units per year.

I would also mention that the RWD version was the least desirable on based on reservation tallies. However, to be fair, that was before Tesla announced massive price hikes on the truck and confirmed that it doesn’t deliver on the originally announced range.

It’s wild to me that Tesla shareholders and Elon fans don’t see this a giant red flag for Elon. Tesla has launched a single new vehicle in 5 years, the Cybertruck, and it is a flop. At what point do you start to blame management?

Micele 31 maart 2025 09:04

Europese wagen van het jaar 2025 zijn natuurlijk BEV.

Renault 5 E-Tech / Alpine A290 (testbericht) krijgen de meeste stemmen. Alweer Renault...

https://www.caroftheyear.org/

Citaat:

https://be.media.renaultgroup.com/re...het-jaar-2025/

De Renault 5 E-Tech electric en Alpine A290 zijn samen verkozen tot "Auto van het Jaar 2025". Het resultaat werd bekendgemaakt op vrijdag 10 januari tijdens een ceremonie van de Europese jury "The Car of the Year" op het Autosalon van Brussel.

Deze prijs benadrukt de relevantie van de elektrificatiestrategie en de kwaliteit van de nieuwe modellen van Renault en Alpine, ontwikkeld in het kader van het Renaulution-plan. Het unieke AmpR Small-platform biedt beide voertuigen veel klantwaarde en geeft tegelijkertijd elke merk de vrijheid om een eigen positionering te tonen op het gebied van design, engineering, technologie en klantervaring.

Tweede opeenvolgende titel voor Renault

Na de eerste stemronde in november stonden de Renault 5 E-Tech electric en Alpine A290 als gezamenlijke kandidaten in de finale, naast de Alfa Romeo Junior, Citroën ë-C3/C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster en Kia EV3.

Het winnende duo werd gekozen door 60 autojournalisten uit 23 landen
. De Renault 5 E-Tech electric en Alpine A290 eindigden op de eerste plaats met 353 punten. De nieuwe elektrische popicoon van Renault is het achtste voertuig van het merk dat de prestigieuze titel "The Car of the Year" wint, na de Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scénic (1997), Mégane (2003), Clio III (2006) en Scenic E-Tech electric (2024).

“Voor alle teams van de Groep, het merk Renault en Ampere is het een enorme trots om voor het tweede jaar op rij de prestigieuze titel "The Car of the Year" te ontvangen. De Renault 5 E-Tech electric verandert echt de spelregels in Europa. Het maakt elektrische voertuigen aantrekkelijk en roept een emotionele reactie op. Tegelijkertijd is het ontworpen om veel waarde te bieden aan onze klanten. Als er een auto is die het potentieel heeft om de elektrische markt te transformeren, is het deze.” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault.

Herr Flick 1 april 2025 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10482988)
De (dure) Cybertruck blijkt niet al te goed te verkopen in de USA, volgens forbes.com (Tesla wou er nog wat aan verdienen)
Uiteraard is dat zeer relatief want het is met grote afstand de best verkochten Full-EV-Pickup in de USA. Officieel ~39k verkocht in 2024.

Vanaf inschrijvingen 2025 kunnen de kopers zelfs een federale fiscale premie van $ 7,5k inbrengen. (of dat veel helpt, ik denk het niet, en wordt wslk afgeschaft)

CT-stockwagens bj 2024 niet, die moeten dan afgeprijsd worden met een tot $ 6k korting.

Who cares?

Tesla streeft in jaar 202x tot 250k Cybertrucks te produceren en te verkopen per jaar. Dan zullen de prijzen pas serieus dalen. "Analysten" denken dan weer dat Tesla er maar 55k CT in 2025 kan verkopen. Tja dan mogen/moeten ze die productie langzamer opdrijven. En de 4680-cellen ook in kleinere modellen laten evolueren (model Y instapversie, Cybercab, beide voor US-markt).

Ook een instapversie Cybertruck - met enkel RWD 8O - gaat daar zeker niet helpen, imho.
Nog een recente kritische link van electrek.co:

Zijn electrische pickups niet eerder een soort niche markt van mensen die wel met een pickup willen rijden , maar dat niet doen omdat ze die echt nodig hebben ?

Allee ja als ge een paardenvan (en die zijn daar wat groter als hier) wil gaan slepen en je moet die van een natte weide trekken en die 700 km verder in de prairi op een hoog plateau neerzetten, dan heb ik zo een klein vermoeden dat ge voor ne 3 liter diesel gaat, en liever zelf nog wat zwaarder de Amerikanen kennende.

Micele 1 april 2025 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10483446)
Zijn electrische pickups niet eerder een soort niche markt van mensen die wel met een pickup willen rijden , maar dat niet doen omdat ze die echt nodig hebben ?

Allee ja als ge een paardenvan (en die zijn daar wat groter als hier) wil gaan slepen en je moet die van een natte weide trekken en die 700 km verder in de prairi op een hoog plateau neerzetten, dan heb ik zo een klein vermoeden dat ge voor ne 3 liter diesel gaat, en liever zelf nog wat zwaarder de Amerikanen kennende.

Slechts 13% kiezen een dieselversie die zal pakweg 300 km meer rijbereik hebben (# onderaan, of ca. 10%-15% zuiniger met dezelfde tankvulling)

Maar de "vuilere diesel" kost daar 18% duurder aan de tank door extra taksen. Na ggl.

Ik neem aan dat dat sowieso de slepers zijn die wat verder willen geraken. Die kiezen dan ook voor een versie met de grootste tank.



Volgens degelijke bron rijdt de populairste pick up, de Ford F 150, typische 15.000 miles per jaar. Of 24.000 km/jaar of gemiddeld 66 km per dag.
Citaat:

https://www.portervilleford.net/ford...d-f-150s-last/

How Long Does a Ford F-150 Last on Average?

The Ford F-150 has a simple and effective design, which leads to incredible durability. How long do Ford F-150s last on average? With a typical annual mileage of around 15,000 miles, Ford F-150s last around 200,000 to 300,000 miles. You might even see models around 400,000 miles on the odometer! However, services and maintenance tend to get more expensive as the vehicle ages – so most drivers choose to upgrade.

How long does a Ford F-150 transmission last? A transmission will usually last around 150,000 to 200,000 miles of use, but aggressive driving can cause your transmission to fail prematurely.

How long do the Ford F-150 brakes last? The Ford F-150 brakes are rated between 30,000 to 60,000 miles. However, some drivers get up to 70,000 miles under ideal conditions.

How long do the Ford F-150 spark plugs last? Spark plugs last around 100,000 miles, but a lot depends on your driving habits. A workhorse truck might only get around 60,000 miles out of a set.
Voor pakweg 100 km per dag is een benzine ruimschoots voldoende...

En een electrische sowieso, want die kan thuis op de oprit laden.

# vanaf 407 miles rijbereik (benzine) tot 756 miles rijbereik (diesel)
Citaat:

https://www.topspeed.com/affordable-...ange-per-tank/

10 Most Affordable Pickup Trucks With The Most Range Per Tank Of Gas

Published May 30, 2024

10. 2024 Hyundai Santa Cruz : 407 Miles - $26,900 MSRP
Fuel Economy - Combined 23 MPG
Maximum Range : 407 Miles

(.....)
1. 2024 Ford F-150: 756 Miles - $36,875 MSRP

Fuel Economy - Combined 21 MPG
Maximum Range: 756 Miles

Micele 1 april 2025 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10483493)
# vanaf 407 miles rijbereik (benzine) tot 756 miles rijbereik (ook benzine)

Correctie

Bij de Ford F 150 verbruikt die ene dieselversie wel het minste, volgens Ford website, komt die 2 tot 4 miles verder per gallon dan de zuinigste benzine.
Citaat:

https://www.imlaycityfordsales.com/r...el-vs-gas.html
Engine Fuel Economy (city/highway)

3.3L Ti-VCT V6
19 MPG/25 MPG

2.7L Turbocharged EcoBoost®
20 MPG/26 MPG


5.0L Ti-VCT V8
17 MPG/23 MPG

3.5L EcoBoost®
18 MPG/25 MPG

High-Output 3.5L EcoBoost®
15 MPG/18 MPG

3.0L Power Stroke® Turbo Diesel
22 MPG/30 MPG


https://www.mpgtolitres.com/
De Ford 150 Lightning of de BEV geraakt tot 320 miles ver op een volle batterij, maar zal bijna nooit een openbaar laadpunt nodig hebben, tenzij thuis:
Citaat:

https://cars.usnews.com/cars-trucks/...-range?slide=4

2024 Ford F-150 Lightning

$54,995 | Driving Range: 320 miles

Ford’s F-150 has long been the top-selling truck, and the F-150 Lightning updates that popular formula with an electric powertrain. With the standard battery pack, this truck travels 240 miles on a full charge. Choosing the extended-range battery pack gives you a driving range of 320 miles. The top-of-the-line Platinum trim travels 300 miles on a fully charged battery.

Ford estimates it takes 19 hours to charge an extended-range battery from 15% capacity to 100% if you plug into a Level 2 (240-volt) outlet at home. The recommended at-home Level 2 charger for the F-150 Lightning is the Charge Station Pro wall box. Using that unit, Ford estimates a charging time of roughly eight hours for the extended-range battery.

Using a 150-kW DC fast charger, the F-150 Lightning with the extended-range battery can go from 15% to an 80% charge in just 41 minutes.
Het leuke aan die MPG verbruik is dat ze het MPGequivalent geven bij BEV, de cijfers spreken voor zich.

Herr Flick 3 april 2025 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10483493)
Slechts 13% kiezen een dieselversie die zal pakweg 300 km meer rijbereik hebben (# onderaan, of ca. 10%-15% zuiniger met dezelfde tankvulling)

Maar de "vuilere diesel" kost daar 18% duurder aan de tank door extra taksen. Na ggl.

Ik neem aan dat dat sowieso de slepers zijn die wat verder willen geraken. Die kiezen dan ook voor een versie met de grootste tank.



Volgens degelijke bron rijdt de populairste pick up, de Ford F 150, typische 15.000 miles per jaar. Of 24.000 km/jaar of gemiddeld 66 km per dag.


Voor pakweg 100 km per dag is een benzine ruimschoots voldoende...

En een electrische sowieso, want die kan thuis op de oprit laden.

# vanaf 407 miles rijbereik (benzine) tot 756 miles rijbereik (diesel)

Die diesel keuze wordt gewoon gemaakt voor het koppel , als je je boot van 3,5 ton van een slipway wil slepen, of een paardentrailer met 2 beesten in over de wei en door het slijk moet trekken, dan verklaart dat de keuze voor een zware mazoutstoof. ipv elektrisch of benzine. Mensen die hem dagelijks nodig hebben in de bosbouw, bouw, tuinaanleg etc dus die regelmatig zware slepen hebben.

Micele 3 april 2025 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10484168)
Die diesel keuze wordt gewoon gemaakt voor het koppel , als je je boot van 3,5 ton van een slipway wil slepen, of een paardentrailer met 2 beesten in over de wei en door het slijk moet trekken, dan verklaart dat de keuze voor een zware mazoutstoof. ipv elektrisch of benzine. Mensen die hem dagelijks nodig hebben in de bosbouw, bouw, tuinaanleg etc dus die regelmatig zware slepen hebben.

Koppel?

Een turbobenzine kan een hoger gelijkmatiger koppel hebben dan een turbodiesel. Cilinderinhoud en turbodruk is daarvoor bepalend.

Electrisch heeft sowieso altijd een hoger koppel dan een turbodiesel, die altijd wat toerental nodig heeft, een electrische heeft dat koppel quasi vanaf 1t/min.

De electrische Ford F 150 Lightning mag tot 4,5 ton trekken, heeft 1051 Nm of 775 lbft koppel vanaf 1 t/min, en tot 580 hp of 430 kW vermogen.
Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_F...tning#Overview

The high-end configuration has 580 hp (430 kW), 300 mi (480 km) EPA range, 0–60 mph (0–97 km/h) times in the mid-four-second range, and a towing capacity of 10,000 lb (4,500 kg). All models have 775 lbft (1,051 Nm) of torque, full-time 4wd, independent rear suspension, and will initially come in a crew-cab configuration only, with a 5.5 ft (1.7 m) bed.
De turbobenzine 3,5 liter ecoboost haalt "maar" 500 lbft of 680 Nm koppel en 400 hp, en heeft zoals de diesel die 10-automaat zeker nodig.

De benzine-hybride komt aan een iets hoger totaalkoppel 773 Nm dankzij ondersteuning van zijn electromotor, daarvoor moet de batterij wel voldoende geladen zijn.

Citaat:

Gasoline:

3.5 L (210 cu in) EcoBoost D35 V6 2021– 400 hp (300 kW) at 6,000 rpm 500 lb?ft (680 N?m) at 3,100 rpm

3.5 L (210 cu in) EcoBoost D35 high-output V6 2021– 450 hp (340 kW) at 5,000 rpm 510 lb?ft (690 N?m) at 3,500 rpm
Benzine-hybride:
Citaat:

3.5 L (210 cu in) PowerBoost V6 Hybrid electric 2021– 430 hp (321 kW) at 6,000 rpm 570 lb?ft (773 N?m) at 3,000 rpm
De 3000 cc turbodiesel in de F150 komt slechts aan 250 hp maar heeft wel redelijke 597 Nm koppel bij 1750 t/min. Dus duidelijk minder dan de 3,5 liter turbobenzine.
Citaat:

3.0 L (180 cu in) Power Stroke V6 Diesel
250 hp (190 kW) at 3,250 rpm | 440 lb?ft (597 N?m) at 1,750 rpm
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_F...n)#Powertrains[/quote]

maddox 3 april 2025 13:13

Als die elektrische wagen het koppel gebruikt om een job te doen, dan is de accu snel leeg. Net zoals een brandstofwagen veel meer brandstof verbruikt in eenzelfde scenario.

Het verschil is dan wel dat een EV dat voor elkaar krijgt in een veel kortere tijd dan een vergelijkbare brandstofwagen.
Puur de energiedichtheid en het beschikbare volume.

Micele 3 april 2025 14:04

De electrische Ford F 150 zal wslk ook in Europa aangeboden worden:

https://uscardealer.nl/nieuws/ford/d...ng-komt-eraan?

Eerst Noorwegen en Zwitserland:
https://www.nl.ford.be/ondersteuning...-150-lightning

Ook het totaal aan "kofferruimte/volume" zal een stukje groter worden, aangezien vooraan ook een kofferruimte is.

kelt 4 april 2025 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10484275)
De electrische Ford F 150 zal wslk ook in Europa aangeboden worden:

https://uscardealer.nl/nieuws/ford/d...ng-komt-eraan?

Eerst Noorwegen en Zwitserland:
https://www.nl.ford.be/ondersteuning...-150-lightning

Ook het totaal aan "kofferruimte/volume" zal een stukje groter worden, aangezien vooraan ook een kofferruimte is.

Alleen al de omvang ,de nutteloosheid,van zo een truck (zowel F-150's als RAMs zie je wel eens alhier) zou moeten nopen een VERBOD in te stellen op dergelijke dingen.temeer daar de typische eigenaar van die bespottelijke bakken ook nog eens de neiging heeft er een karretje aan te hangen gezien zijn madam niet wil dat de "FAMILIEWAGEN" (als bedrijfswagen ingeschreven)vuil en bekrast geraakt omdat manlief ook nog eens loodgieter of metser is.....

Een klein Japans vrachtwagentje (sedert de jaren tachtig bijna vergeten geraakt in onze contreien) is dan een veel nuttiger en begrijpelijker INVESTERING........Waar is de tijd dat iedere metserbaas zo een ding had,wonderbaarlijk wat daar op en in kon,en het had een kleinere footprint dan zo een "truck"(ik denk nu plots ook aan de belachelijke Volkswagen...ech...Amarok of zoiets :?: )

en voor de rest een bestelwagen(tje)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be