![]() |
"Gezinswagen" van het jaar, 2 x Skoda, 1 x BYD
https://www.autogids.be/autonieuws/t...skoda-byd.html
Dit zijn de VAB-Gezinswagens van het Jaar 2023 09-12-2022 Skoda slaagt een dubbelslag bij de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023, maar het is de BYD Atto 3 die het meest opzien baart met een overwinning in de categorie van de elektrische wagens. De alweer 36ste editie van de verkiezing van de VAB-Gezinswagen van het Jaar kent zijn winnaars. Ze werden gekozen tijdens het eerste weekend van december, door een jury die bestond uit zowel professionele autojournalisten (waaronder AutoGids) als gezinnen met kinderen. Ze konden de wagens testrijden en beoordelen rond Circuit Zolder, waar de deelnemende wagens zich verzamelden. Categorie 1 / tot 25.000 euro: Skoda Fabia De Skoda Fabia mag zich de VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 noemen in de categorie tot 25.000 euro. De Tsjech sleepte het goud binnen met een score van 78 punten. Het zilver en het brons gingen respectievelijk naar de Dacia Jogger (72 punten) en naar de MG ZS (70 punten). Categorie 2 / tot 38.000 euro: Skoda Karoq Skoda wint ook de categorie tot 38.000 euro. Met een score van 60 punten wist de Karoq zich tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 te kronen. Plaats twee was voor de Peugeot 308 SW (49 punten) en plaats drie ging naar de Opel Astra (47 punten). Categorie 3 / EV’s tot 52.000 euro: BYD Atto 3 De dubbelslag van Skoda is knap, toch baart vooral de BYD Atto 3 opzien. De elektrische Chinees schopt het immers tot VAB-Gezinswagen van het Jaar 2023 in de categorie van de elektrische auto's, waarbij een maximumprijs van 52.000 euro gehanteerd wordt. De BYD Atto 3 behaalde 63 punten, de Renault Mégane E-Tech en de Nissan Ariya hielden het bij 53 en 52 punten. - - - - - - |
En dan dit nog...
Geen lage verkeersbelasting meer voor nieuwe pick-ups https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221209_96152447 Als dat geen tijd begint te worden :roll: p.s. Ik dacht dat er in de VS zelfs staten zijn waar je met een SUV of zo een zware pick-up niet meer mag rijden? |
Ik durf te wedden dat je met een fabia geen 2 ton motorboot kunt of mag trekken.
En met uw boot uw auto trekken is ook zo raar. |
Citaat:
0 BIV en 0 wegenbelasting. Die mogen *tot 6,5 ton trekken. Voldoende voor een 12 meter Yacht. Lol. *Klik: https://ev-database.nl/auto/1250/Tes...ruck-Tri-Motor |
Citaat:
Niettemin dat zal dan uitgebreid worden naar alle camionetten met of zonder dual cabine. Die geen pick up zijn. |
Citaat:
Langs de andere kant zijn er heel veel booteigenaars die zich enkel en alleen voor het trekken van hun boot een oud scharminkel jeep of pick up of cammionet kopen simpel en alleen voor recreatietief gebruik. De meeste auto's voldoen niet aan die trekvoorwaarden immers. Wegens gewicht. Dus een deel vrije tijd recreatie zal sneuvelen. Een boot is al duur, nog een speciale EV om hem eens in het water te laten.... Is te duur. Dus ook de bootsector zal kopje onder gaan. |
Citaat:
Liggen veel te hoog en hebben meestal een nummerplaatje als een moto dat in bepaalde gevallen nog niet eens leesbaar is. Dat men dat soort van bakken gebruikt zoals daar waar Dr Pol woont nog tot daartoe... voor boer en tuinder? In de steden horen die niet thuis. |
Citaat:
|
Citaat:
Nu hoor ik van mijn Chinese bronnen dat BYD wellicht de slechte auto ter wereld is. Wat nu ? |
Citaat:
Een clickbait-plofgazet heeft dat geschreven: Citaat:
De Cybertruck komt ergens 3-4e kwartaal in 2023 in USA op de markt, Europa zal wellicht ergens 2024 zijn. Maar de Cybertruck is over de hele wereld gevraagd, zeker in zeer landelijke afgelegen gebieden. Citaat:
Citaat:
"Uw giftige plofwagen hoort nog minder thuis in de grote binnenstad met enge straten of "streetcanyons" waar de voertuigvervuiling blijft hangen" Toch als de zero emissie zone er komt, en daar twijfel ik niet aan, de talrijke **studies zullen dat wel extra doorduwen. " **Onze resultaten geven aan dat het vervangen van LDV's op fossiele brandstoffen door elektrische voertuigen de PN10-concentraties op deze stedelijke locatie aanzienlijk zou verminderen. " [Universalia / kindje-mode] Niet het eerste kindje hangt nu regelmatig aan een ademhalingstoestel. [/Universalia] Een E-pick-up mag dan hoog liggen nog altijd veel minder hoog dan een stadsbus. [Universalia / kindje-mode] En het verspreiden van uitlaatgassen op kinderkoetshoogte dat doen alleen maar het soort Universalia-plofwagens. [/Universalia] Citaat:
|
Zo bizar is dat niet.
Het is kopen van een excoot. Something rare. |
Citaat:
|
Citaat:
Zo'n hoge wagen geeft zelfs meer overlevingskansen, de pickup kan daar overheen rijden zonder het slachtoffer mee te sleuren. |
Citaat:
Verbruik, gebruiksgemak en rijcomfort zijn hun criteria. Heeft dus totaal niets te maken met enige kwaliteit. |
Citaat:
De Kia EV6 zou de wagen van het jaar 2022 geworden zijn (Europa) En Testaankoop en ADAC hebben hem ook nog eens grondig getest: Citaat:
|
Europese auto van het jaar wordt verkozen tijdens Autosalon van Brussel.
De 7 overgebleven finalisten, wie wordt het? Het gaat tussen 5 BEV en 2 *ICE/hybride. details en eigenschappen zie link: https://www.vroom.be/nl/nieuws/dit-z...et-jaar-24598/ Jeep Avenger Kia Niro Nissan Ariya * Peugeot 408 * Renault Austral Subaru Solterra/Toyota bZ4X Volkswagen ID. Buzz Wie zal de la Kia EV6 opvolgen voor de 60ste editie van de verkiezing? Dat kunnen we ontdekken op 13 januari, wanneer het Salon van Brussel zijn deuren opent. |
Citaat:
|
Citaat:
Denk eraan dat ook Europese automerken in China gemaakt worden en geëxporteerd worden naar Europa. Bijvoorbeeld de BMW iX3: https://www.autogids.be/autotests/ko...opgefrist.html De meeste accucellen/batterijpacks worden namelijk in China gemaakt. De enige buitenlander die geen Chinese Joint Venture moest aangaan om in China te produceren is Tesla. Maar die gebruiken ook lokale leveranciers. |
Citaat:
Wellicht een veel betere bron dan de Chinese overheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Ze waren al na een paar maanden doorheen de hele reservatielijst. De productie van de Cucktruckkk ligt nu op het laagste niveau van de laatste 4 kwartalen. |
Ik heb me ne Ford Kuga ST-lijn X met 2.5i PHEV 243pk/178kW - HF55 Auto besteld.
|
Misschien mogen testaankoop en de journalisten eens een beetje weerwerk bieden in hun geschriften ...De PRIJS is absoluut niet "gezinswagenachtig"....
Maar goed,minder en minder testaankoop-leden en te weinig pers-abonnementen ....ze leren het wel.....*NOT* Mensen houden diensten en produkten die onnuttig blijven of geleverd door mensen op een andere planeet lijken te leven (de bedrijfswagenplaneet typisch) niet eeuwig bij... Meanwhile nog even lachen.... De Cybertruck ontketent momenteel weer een revolutie.Die is namelijk de eerste moderne "reverse-kit" car... Mensen die namelijk graag een Cybertruck zouden bekomen (ze bestaan,echt,ze bestaan!) maar er de financiele middelen niet voor hebben kunnen die truck namelijk ook met.....geduld...bekomen... Schattingen zijn dat door het gedurende 3 jaar oprapen van Cybertruck onderdelen van de openbare weg ,en met als eigen investering een tubetje Pattex,men een komplete Cybertruck kan bekomen........bijna gratis dus |
De (dure) Cybertruck blijkt niet al te goed te verkopen in de USA, volgens forbes.com (Tesla wou er nog wat aan verdienen)
Uiteraard is dat zeer relatief want het is met grote afstand de best verkochten Full-EV-Pickup in de USA. Officieel ~39k verkocht in 2024. Vanaf inschrijvingen 2025 kunnen de kopers zelfs een federale fiscale premie van $ 7,5k inbrengen. (of dat veel helpt, ik denk het niet, en wordt wslk afgeschaft) CT-stockwagens bj 2024 niet, die moeten dan afgeprijsd worden met een tot $ 6k korting. Citaat:
Tesla streeft in jaar 202x tot 250k Cybertrucks te produceren en te verkopen per jaar. Dan zullen de prijzen pas serieus dalen. "Analysten" denken dan weer dat Tesla er maar 55k CT in 2025 kan verkopen. Tja dan mogen/moeten ze die productie langzamer opdrijven. En de 4680-cellen ook in kleinere modellen laten evolueren (model Y instapversie, Cybercab, beide voor US-markt). Ook een instapversie Cybertruck - met enkel RWD 8O - gaat daar zeker niet helpen, imho. Nog een recente kritische link van electrek.co: Citaat:
|
Europese wagen van het jaar 2025 zijn natuurlijk BEV.
Renault 5 E-Tech / Alpine A290 (testbericht) krijgen de meeste stemmen. Alweer Renault... https://www.caroftheyear.org/ Citaat:
|
Citaat:
Allee ja als ge een paardenvan (en die zijn daar wat groter als hier) wil gaan slepen en je moet die van een natte weide trekken en die 700 km verder in de prairi op een hoog plateau neerzetten, dan heb ik zo een klein vermoeden dat ge voor ne 3 liter diesel gaat, en liever zelf nog wat zwaarder de Amerikanen kennende. |
Citaat:
Maar de "vuilere diesel" kost daar 18% duurder aan de tank door extra taksen. Na ggl. Ik neem aan dat dat sowieso de slepers zijn die wat verder willen geraken. Die kiezen dan ook voor een versie met de grootste tank. Volgens degelijke bron rijdt de populairste pick up, de Ford F 150, typische 15.000 miles per jaar. Of 24.000 km/jaar of gemiddeld 66 km per dag. Citaat:
En een electrische sowieso, want die kan thuis op de oprit laden. # vanaf 407 miles rijbereik (benzine) tot 756 miles rijbereik (diesel) Citaat:
|
Citaat:
Bij de Ford F 150 verbruikt die ene dieselversie wel het minste, volgens Ford website, komt die 2 tot 4 miles verder per gallon dan de zuinigste benzine. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een turbobenzine kan een hoger gelijkmatiger koppel hebben dan een turbodiesel. Cilinderinhoud en turbodruk is daarvoor bepalend. Electrisch heeft sowieso altijd een hoger koppel dan een turbodiesel, die altijd wat toerental nodig heeft, een electrische heeft dat koppel quasi vanaf 1t/min. De electrische Ford F 150 Lightning mag tot 4,5 ton trekken, heeft 1051 Nm of 775 lbft koppel vanaf 1 t/min, en tot 580 hp of 430 kW vermogen. Citaat:
De benzine-hybride komt aan een iets hoger totaalkoppel 773 Nm dankzij ondersteuning van zijn electromotor, daarvoor moet de batterij wel voldoende geladen zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Als die elektrische wagen het koppel gebruikt om een job te doen, dan is de accu snel leeg. Net zoals een brandstofwagen veel meer brandstof verbruikt in eenzelfde scenario.
Het verschil is dan wel dat een EV dat voor elkaar krijgt in een veel kortere tijd dan een vergelijkbare brandstofwagen. Puur de energiedichtheid en het beschikbare volume. |
De electrische Ford F 150 zal wslk ook in Europa aangeboden worden:
https://uscardealer.nl/nieuws/ford/d...ng-komt-eraan? Eerst Noorwegen en Zwitserland: https://www.nl.ford.be/ondersteuning...-150-lightning Ook het totaal aan "kofferruimte/volume" zal een stukje groter worden, aangezien vooraan ook een kofferruimte is. |
Citaat:
Een klein Japans vrachtwagentje (sedert de jaren tachtig bijna vergeten geraakt in onze contreien) is dan een veel nuttiger en begrijpelijker INVESTERING........Waar is de tijd dat iedere metserbaas zo een ding had,wonderbaarlijk wat daar op en in kon,en het had een kleinere footprint dan zo een "truck"(ik denk nu plots ook aan de belachelijke Volkswagen...ech...Amarok of zoiets :?: ) en voor de rest een bestelwagen(tje) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be