Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Elektrische wagen alleen betaalbaar voor de hogere klasse. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267675)

reservespeler 15 januari 2023 08:40

Elektrische wagen alleen betaalbaar voor de hogere klasse.
 
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230113_96814403

“De energiecrisis en klimaatuitdagingen hebben de auto tot luxeproduct gebombardeerd”

Het komt er in feite op neer dat alle "hoera" berichten i.v.m. de elentrikke oto, oto's zijn voor zelfstandigen, bedrijfsleiders en mensen met een salariswagen. Niet omdat die mensen overtuigd zijn om nen elentrikke otto te kopen, maar omdat dit fiscaal gewoon te aantrekkelijk is. De miserie van het opladen en dergelijke nemen ze er dan maar bij.

Autosalon
.....
Om de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te krijgen, mogen tegen 2035 in Europa geen benzine- en dieselwagens meer worden verkocht. De toekomst zal dus elektrisch zijn.

Toch blijft de benzinewagen op dit moment nog altijd de goedkoopste keuze. Dat zegt autojournalist Gert Verhoeven, die de kostprijs per kilometer (aankoop, gebruik en brandstof) berekende voor een wagen die acht jaar bij de eerste eigenaar blijft. Met de fors gestegen elektriciteitsprijs is 100 km op benzine rijden vandaag zelfs iets goedkoper dan dezelfde afstand elektrisch rijden. Bovendien is een elektrische auto veel duurder dan zijn fossiele evenknie. Met een kostprijs van 33.999 euro kost een ‘Opel Corsa e’ bijna dubbel zoveel als zijn benzine-variant. En voor de populaire BMX iX moet je al snel 100.000 euro ophoesten. Moet het nog gezegd dat elektrische auto’s een voorrecht blijven van bedrijfsleiders, managers en werknemers die een bedrijfswagen krijgen. De badge van klimaatverbeteraar krijgen ze er gratis bij.

Alle blingbling van dit salon ten spijt zal de automobielsector ook dit jaar zwaar onder druk blijven staan. Met 366.303 auto’s werden vorig jaar bijna 200.000 nieuwe exemplaren minder ingeschreven als in precoronajaar 2019. Bovendien ging het in twee gevallen op de drie om een bedrijfswagen. Het geluk mag dan makkelijker te bereiken zijn met de auto dan met de fiets, de energiecrisis en klimaatuitdagingen hebben onze heilige koe gebombardeerd tot een luxeproduct waarvoor steeds minder mensen geld op tafel willen of kunnen leggen.

Micele 15 januari 2023 10:04

De titel is natuurlijk dikke onzin. Die kerel moet de 18,2% prijsverlaging van Tesla gemist hebben, dat zijn 2 middenklassewagens of D segment.

Bovendien wordt de markt overspoeld door goedkope Chinese merken, waarvan een paar zelfs verrassend tot de **veiligste wagens in hun klasse beoordeeld werden.

Relevant is dit stukje:
Citaat:

Toch blijft de benzinewagen op dit moment nog altijd de goedkoopste keuze
Dat zal wel kloppen voor de kleine en compacte wagens A-B-C segment maar vanaf D en hogere klassen alvast zeker niet meer als men appelen met appelen vergelijkt en dus ook hun totale kost (TCO)

Op dit moment kan heel rap voorbij zijn. Mensen kopen toch een wagen om minstens 6 jaar te rijden ofzo.
Citaat:

Autoklassen
Benaming Segment

Microcar (dwergauto's)

Miniklasse (submini's) A
Compacte klasse (kleine auto's) B
Compacte middenklasse (kleine middenklasse) C


Middenklasse D
Hogere middenklasse E
Topklasse (grote auto's/luxe modellen) F
Sportieve modellen G (of S)
Sportwagens H
Toplimousines I
Midi MPV's (gebaseerd op middenklasse) J
Grote MPV's K
SUV's L
Grote SUV's M
Bestelauto's N
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoklasse
Citaat:

https://topgear.nl/autonieuws/dit-zi...unt-bestellen/

2. ORA Funky Cat**

Het Chinese concern Great Wall Motor (GWM) is de baas van automerken als Haval, WEY en ook ORA. Die laatste kwam met deze auto met een naam die net zo, eh, bijzonder is als zijn uiterlijk. De Funky Cat moet een betaalbare, elektrische supermini worden die de strijd moet aangaan met Europese familie autootjes. Qua veiligheid moet de Funky Cat een streepje voor hebben volgens het Euro NCAP.

Het testpanel zet de ORA Funky Cat op nummer één in de categorie ‘Kleine familieauto’. De schattige ORA presteert volgens de Euro NCAP beter dan ‘verschillende, vergelijkbare, bekende merken’. Dat (en natuurlijk zijn bijzondere naam en uiterlijk) heeft ervoor gezorgd dat al 8.000 mensen hebben aangegeven dat ze er eentje willen bestellen. En dat nog voor de Europese lancering van het model.

5. WEY Coffee 01

De WEY Coffee 01 wordt later dit jaar gelanceerd in Duitsland. Vanaf dan kun je hem in Europa bestellen. Je bent dan waarschijnlijk zo’n 55.000 euro kwijt. De Coffee 01 is een volledig elektrische, vierwielaangedreven SUV. Volgens de tests van Euro NCAP is hij de veiligste in de categorie ‘Grote offroaders’.

Het testpanel prijst de Coffee 01 om het hoge niveau van zijn uitrusting. Daarbij doelt het panel onder andere op de technologie onder de motorkap en in de cabine. De Chinese SUV wordt in deze categorie op de voet gevolgd door de Lexus RX. Dat komt waarschijnlijk door zijn degelijke bouw en overvloed aan technologie.
De Europese merken komen onder prijsdruk te staan, zeker hun electrische modellen. En Tesla maakt bovendien zijn wagens ook in Duitsland (geen EU-importtaksen), dus een 20-25k € versie "model 2 / 1" kan volgen in 2024.

De schoofzak 15 januari 2023 11:20

De politiek gaat een groot probleem tegemoet.
Private mobiliteit wordt afgrijselijk duurder.
Omdat de politiek wel zeer vlug wil gaan met a) het afbouwen van de vervuilde fossiele brandstoffen en b) accent te leggen op e-wagens die veel duurder zijn, vooral in aankoop.

De gewone man en vrouw gaat dit moeilijk kunnen slikken. Zelfs al is het nodig en wenselijk om veel properder te zijn.

Je zal maar een koppel gepensioneerden zijn met gezamenlijk pensioeninkomen van 2400 euro; gewoon zijn van met een polootje te rijden en nu een nieuwe elektrische auto te moeten kopen om nog je kleinkind te kunnen gaan bezoeken omdat die in een lez woont ...

Mambo 15 januari 2023 11:43

Zal een dikke njet worden onder tal van afbetaling dossiers.

Micele 15 januari 2023 12:05

Citaat:

Dat zegt autojournalist Gert Verhoeven, die de kostprijs per kilometer (aankoop, gebruik en brandstof) berekende voor een wagen die acht jaar bij de eerste eigenaar blijft. Met de fors gestegen elektriciteitsprijs is 100 km op benzine rijden vandaag zelfs iets goedkoper dan dezelfde afstand elektrisch rijden. Bovendien is een elektrische auto veel duurder dan zijn fossiele evenknie. Met een kostprijs van 33.999 euro kost een ‘Opel Corsa e’ bijna dubbel zoveel als zijn benzine-variant.
ff checken...

Na controle appelen en appelen (dus altijd automaat nemen en vergelijkbaar vermogen en versie) blijkt die bijna 100% maar 31% te zijn, bij de autogids catalogus 2023, Opel Corsa / meer tonen aanklikken ... ofwel kunnen ze niet rekenen, wat ik betwijfel...

Ik plak ff uit autogids: (dus ongeacht de salonkortingen)

• Een Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 96kW S/S Auto GS Line heeft men vanaf 27.000 €
Automatisch met manuele modus 131 pk 5.4 l / 100 km
CO2: 122-123 g/km (WLTP)

Daar komt € 349 BIV bij, en het eerste jaar wegentaks is 170 €, totaal 27.519 € aankoop voor "de benzineversie"

• Een Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-GS Line heeft men vanaf 36.050 €
Automatisch 136 pk 361 km • - kWh/100km 50 kWh • - kW (AC) • 100 kW (DC), en dat blijft 36.050 € (in Vlaanderen)

Geachte Gert, men vergelijkt altijd modellen met zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen en opties (en de BIV en eerste wegentaks moet erbij), je noemt dat fossiele evenknie.

Dan deelt men - in bovenstaand catalogus-vb. - 36.050/27.519 met zijn rekenmachientje en dan komt men 1,31 uit, dus 31 % meer, wat een oceaan verwijderd is van bijna 100%.
mvg,


Ik vraag me af wat de "fossiele evenknie" is van de Tesla model 3 die vanaf € 45k aangeboden wordt.

Mambo 15 januari 2023 12:21

Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.

Standaard procedure blijkbaar.

Hij vergeet wel de kosten van de laadpaal en tal van abonnementen maar niet de taks van de ice.

Micele 15 januari 2023 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100740)
Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.

Standaard procedure blijkbaar.

Alweer liegen, zielig. Of uw oliebril op.

Naar de opties heb ik niet gekeken maar de e-versie zal standaard beter uitgerust zijn qua navigatie.

Let op het vermogen en vooral de automaat, let op de versie. Ik neem de duurste EV-versie met GS Line uitvoering, ik kan goedkopere nemen maar daar is geen evenknie-benzineversie van.
(de elegance versie van de benzine automaat heeft slechts 101 PK, of ruim 30% minder vermogen, moest ik vals spelen en die toch nemen was het 38% verschil in prijs met de e-elegance. :-D)

Citaat:

Elektrisch

Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-Edition € 34.350
Automatisch 136 pk

Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-Elegance € 35.650
Automatisch 136 pk

Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-GS Line € 36.050
Automatisch 136 pk

Benzine:

Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 96kW S/S Auto GS Line € 27.000
Automatisch met manuele modus 131 pk
Citaat:

Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 74kW S/S Auto Elegance € 25.300
Automatisch met manuele modus 101 pk

Oliebril is altijd vuil, standaard. En liegen doen ze altijd, standaard.

Micele 15 januari 2023 12:50

En maar desinformatie vertellen, zending" zevende dag", zielig.

WC-eend FUD.

Mambo 15 januari 2023 13:03

Hier begint de prijs corsa ice aan 17000€ voor 2023

En nog wat kortingen achteraf blijkbaar.

https://autotijd.be/prijzen/opel/corsa

Waarom zou je een GS of automaat nodig hebben?

En navigatie zit ook op de gsm.
Of een TomTom of zo.

Wie heeft er een 50 inch beeldscherm nodig feitelijk?
Allemaal prullen. En afleiding van uw sturen.

Micele 15 januari 2023 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100753)
Hier begint de prijs corsa ice aan 17000€ voor 2023

En nog wat kortingen achteraf blijkbaar.

https://autotijd.be/prijzen/opel/corsa

En navigatie zit ook op de gsm.
Of een TomTom of zo.

Wie heeft er een 50 inch beeldscherm nodig feitelijk?
Allemaal prullen. En afleiding van uw sturen.

Blablabla en appelen met citroenen vergelijken daar zijn de olieboeren goed in, en liegen en overdrijven om te kotsen.

Citaat:

Waarom zou je een GS of automaat nodig hebben?
Omdat de meeste mensen niet anders meer willen in moderne tijden met veel stop and go verkeer, ook op de snelweg. Of leef jij nog in 2005?

Bijna 2 jaar geleden:
Citaat:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...handbak-eruit/

AUTOMAAT STEEDS POPULAIRDER: GAAT DE HANDBAK ERUIT?

MEERDERHEID VAN NIEUWE AUTO'S HEEFT AUTOMAAT

31 augustus 2021 om 15:23

De automatische transmissie is allang niet meer iets voor 'mensen die niet kunnen rijden'. Ook de tijden van de 'jarretel-Dafjes' liggen ver achter ons. De automaat is in de meerderheid bij nieuw verkochte auto's in Nederland. Zijn de dagen van de handgeschakelde versnellingsbak nu echt geteld?

Volkswagen stopt op den duur helemaal met de handgeschakelde versnellingsbak, bleek maandag al. De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon bevestigt dat tegenover NU.nl. Naast de Tiguan is ook de nieuwe Passat straks alleen nog maar met automaat verkrijgbaar. In andere modellen moet je tot aan het einde van dit decennium nog wel kunnen schakelen, als je dat zou willen. Daarna houdt het dus op. Het is geen vreemde stap van Volkswagen. Op de Duitse thuismarkt is immers nog maar 32 procent van de in totaal 5.838 modelvariaties die de verschillende merken er aanbieden louter verkrijgbaar met handbak.

Gun 15 januari 2023 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100740)
Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.

Standaard procedure blijkbaar.

Hij vergeet wel de kosten van de laadpaal en tal van abonnementen maar niet de taks van de ice.

:thumbsup: ...

Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind

Micele 15 januari 2023 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10100758)
:thumbsup: ...

Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind

Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond. :lol:

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder. :-D

Onzijdig 15 januari 2023 13:29

Ik heb 5 jaar een Toyota hybride gehad. Hij had niet eens 30.000km op de teller toen ik op zo een idioot half bolletje ben gereden. Veel kosten en heb hem over gegeven.
Ik koop geen hybride of e auto meer. Veel te duur voor de weinige km die ik rond de kerktoren rij.
Geef mij maar een lichte benzinemotor. Die hybride verstokte 5liter op 100 km., mijn huidige verstookt 8 op 100km. Reken het verschil maar eens uit. Aankoop hybride/e auto versus benzinewagen en dan het verbruik.
Si simple comme bonjour.

Micele 15 januari 2023 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10100762)
Ik heb 5 jaar een Toyota hybride gehad. Hij had niet eens 30.000km op de teller toen ik op zo een idioot half bolletje ben gereden. Veel kosten en heb hem over gegeven.
Ik koop geen hybride of e auto meer. Veel te duur voor de weinige km die ik rond de kerktoren rij.
Geef mij maar een lichte benzinemotor. Die hybride verstokte 5liter op 100 km., mijn huidige verstookt 8 op 100km. Reken het verschil maar eens uit. Aankoop hybride/e auto versus benzinewagen en dan het verbruik.
Si simple comme bonjour.

Een plug-in hybride is voorbijgestreefd, kijk naar de dalende aankoopcijfers tov BEV.

Gun 15 januari 2023 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10100768)
Een plug-in hybride is voorbijgestreefd, kijk naar de dalende aankoopcijfers tov BEV.

Dus omdat de verkoopcijfers dalen, is het voorbijgestreefd?

De (enige) hoofdreden dat EV's zo boomen in ons land is de overheidsdwang naar EV's, de push door de leasingbedrijven, waar werknemers van die leasingvbedrijven zelf niet overtuigs zijn van de toegevoegde waarde, net zoals bij de constructeurs, dealers, ...

Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind

Gun 15 januari 2023 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10100761)
Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond. :lol:

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder. :-D

Juist, en in batterijen zitten geen zeldzame metalen, de elektriciteit die geproduceerd wordt vebrandt geen kolstofhoudende producten, ...

Onzijdig 15 januari 2023 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10100761)
Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond. :lol:

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder. :-D

Hier gaat u dik de mist in. Hybride of ev auto's hebben ook onderhoud nodig. De remmen en banden verslijten zelfs sneller.

Micele 15 januari 2023 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 10100773)
Dus omdat de verkoopcijfers dalen, is het voorbijgestreefd?

Daarom ook ja, maar vooral het sowieso een tijdelijke overgangsoplossing was van de hypocriete constructeurs.

Eerst lachten ze allemaal 10-15 jaren lang met de Toyota Prius. En de laatste 10 jaren proberen ze hun plofmotoren af te schrijven in al hun plug-in hybrides, want plotseling is Toyota Prius hun voorbeeld. :lol:

Micele 15 januari 2023 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10100777)
Hier gaat u dik de mist in. Hybride of ev auto's hebben ook onderhoud nodig. De remmen en banden verslijten zelfs sneller.

Heb je dat uit Dag Allemaal? ;-)

Een hybride is helemaal geen BEV, je verwart die wagens. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor.

Natuurlijk verslijten de remmen en remblokjes amper of niet van een BEV, want die remt op zijn elektromotoren, je hoeft zelfs in de regel niet meer te remmen.

Doe eens wat huiswerk.
Citaat:

https://tweakers.net/reviews/6641/3/...en-pedaal.html

De praktijk van elektrisch rijden

Rijden met één pedaal
05-05-2019 • 06:00

In een elektrische auto rij je grotendeels met één pedaal: het gaspedaal, of beter gezegd, het ‘energiepedaal’. Als je dit intrapt, wordt er energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo. Hij neemt energie terug en slaat deze op in de accu, en daardoor rem je af.

One-pedal-driving (met voornamelijk het gaspedaal)

In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Een bijkomend voordeel is dat de remschijven veel minder slijten, omdat je vooral afremt met de elektromotor.
En van bandenslijtage heb ik ook al veel desinformatie en achterhaalde teksten gelezen.
Men maakt al een tijdje specifieke banden voor BEV (gewicht/ rubber samenstelling), zodat die niet sneller verslijten als bij lichtere ICEs.

Bovendien hebben BEVs een betere gewichtsverdeling en veel lager zwaartepunt. Doorslippende banden is dan echt te wijten aan de bestuurder en het vermogen van de BEV.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...evs-reportage/

https://www.fleet.be/de-onzin-van-ev...grijke-factor/

De schoofzak 15 januari 2023 14:13

E-lovers vergelijken de actuele prijs van de benzine polo of corsa, naast de elektrische versies ervan.

Maar dat is een leugenachtige vergelijking.

Die benzinewagentjes zijn net zo duur geworden door de "omzetting naar elektrificatie"-politiek. De autobouwers worden gedwongen om veel te vlug de normen naar propere benzinewagens aan te nemen, waardoor ze enorm in prijs stijgen. Ook gaan ze boetes krijgen als ze er teveel van verkopen, tegenover hoeveel e-wagens ze verkopen.

Basisfeit is: benzine, diesel of elektrisch, de gewone man kan nog amper zich een nieuwe auto aanschaffen. En de gewone man is dat niet gewoon. En daarmee wordt hij boos. Het probleem van die gewone man vervolgens weglachen, maakt hem nog veel bozer. En dan gaat hij stemmen op het vb of op de pvda.

Micele 15 januari 2023 14:17

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10100793)
E-lovers vergelijken de actuele prijs van de benzine polo of corsa, naast de elektrische versies ervan.

ICE-lovers bedoel je eerder.
Dat mogen ze moesten ze het op een eerlijkere manier proberen te doen.

Citaat:

Maar dat is een leugenachtige vergelijking.
Juist of in de goede richting.

Probeer maar eens een Tesla-middenklasser model 3/Y van € 45-47k te vergelijken met zijn ICE-versie met gerobotiseerde automaat en minstens 300 plof-PKs.

En dan wordt het al heel grappig als die Tesla 2 of 3 motoren heeft en 500 tot 1040 PK waarvan in de chill- of eco-mode er 1 of 2 motoren uitgeschakeld worden.

Citaat:

Die benzinewagentjes zijn net zo duur geworden door de "omzetting naar elektrificatie"-politiek. De autobouwers worden gedwongen om veel te vlug de normen naar propere benzinewagens aan te nemen, waardoor ze enorm in prijs stijgen. Ook gaan ze boetes krijgen als ze er teveel van verkopen, tegenover hoeveel e-wagens ze verkopen.

Basisfeit is: benzine, diesel of elektrisch, de gewone man kan nog amper zich een nieuwe auto aanschaffen. En de gewone man is dat niet gewoon. En daarmee wordt hij boos. Het probleem van die gewone man vervolgens weglachen, maakt hem nog veel bozer. En dan gaat hij stemmen op het vb of op de pvda.
Wacht maar tot de euronorm 7 eraan komt in 2025. Een foto als voorbeeld onderaan.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-eu...-streng-24465/

Jan modaal is alvast verwittigd. Het waardeverlies van zijn euronorm 6 ICE zal daardoor ook veel groter worden. Dan mag hij PVDA stemmen. lol

Mambo 15 januari 2023 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10100761)
Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond. :lol:

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder. :-D

Ik denk dat de energie rekening wel de waarde van uw huis zal verlagen.

En onderhoud van uw EV kost 2 keer zoveel dan ice. Tenzij een Ferrari of zo.

Zeker de herstellingen. En jaarlijks een goede extra 1000€ opzij leggen voor de onvermijdelijke batterij vernieuwingen.

Micele 15 januari 2023 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100805)
Ik denk dat de energie rekening wel de waarde van uw huis zal verlagen.

En onderhoud van uw EV kost 2 keer zoveel dan ice. Tenzij een Ferrari of zo.

Zeker de herstellingen. En jaarlijks een goede extra 1000€ opzij leggen voor de onvermijdelijke batterij vernieuwingen.

Wat een onzin. Herstellingen zal je vooral hebben aan ICE, 100-200 maal zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan.

Overigens deze draad al vergeten?

https://forum.politics.be/showthread.php?p=9710429

Mambo 15 januari 2023 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10100807)
Wat een onzin. Herstellingen zal je vooral hebben aan ICE, 100-200 maal zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan.

Maar veel goedkoper in aankoop en werkuren.

Trouwens wat betreft waarde bij doorverkoop.
https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...ektrische-auto

Micele 15 januari 2023 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100811)
Maar veel goedkoper in aankoop en werkuren.

Een ICE-middenklasse sedan/SUV (~ 4,7 meter) met automaat en 300 PK voor 45.000 € tot 47.000 €, geef eens een linkje van die veel goedkopere. :lol:

Citaat:

Trouwens wat betreft waarde bij doorverkoop.
https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...ektrische-auto
Blabla... meestal leugens...

https://www.focus.de/auto/ratgeber/k..._24543654.html

en al vergeten? lol

EV 40% goedkoper in onderhoud, bron US-overheid

Wat iedereen al dacht. Ik vind het wel ergens tof dat ze daar een soort overheid hebben die dat berekende.

In Europa zal het ook niet veel anders zijn, ik denk dat het verschil hier nog groter is, wie weet het dubbele van die ~4 cents/mile.

https://forum.politics.be/showthread.php?p=9710429

Zoals je ziet alles inbegrepen, ook de bandenkost:


https://cleantechnica.com/2021/06/22...s-to-maintain/

Mambo 15 januari 2023 15:47

EV is 2,3 keer duurder in onderhoud.
https://www.hln.be/mobiliteit/onderz...r-br~a97d5f7b/

Dus peperduur.

In aankoop ook peperduur.
Electriek rekening ook peperduur.
Bijkomende installatie ook peperduur.
Pasjes en zever abbonementen ook peperduur.

Gun 15 januari 2023 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100839)
EV is 2,3 keer duurder in onderhoud.
https://www.hln.be/mobiliteit/onderz...r-br~a97d5f7b/

Dus peperduur.

In aankoop ook peperduur.
Electriek rekening ook peperduur.
Bijkomende installatie ook peperduur.
Pasjes en zever abbonementen ook peperduur.

:thumbsup:

Micele 15 januari 2023 20:06

Deze middag in "de zevende dag" schoven een Belgische vertegenwoordiger van BYD en Polestar mee aan tafel.

BYD zou voor einde 2023 6 modellen naar Europa brengen en de goedkoopste versie zou € 32.000 kosten. Dat zou dan een ~8000 € prijsverlaging zijn tov het huidige instapmodel.

De vertegenwoordiger van Polestar - een duurder segment- sprak ook van tot 10% lagere prijzen in de loop van het jaar. Dit zou haalbaar zijn mits opschaling/optimalisatie van hun productie.

Ze moeten wel dacht ik, als Tesla er meer dan 18% vanaf doet.

Voor de consument - diegene die zich voor een BEV interesseert - kan het alleen maar goed zijn voor de portemennee. Ook de particulier, zonder echte milieubonus van de overheid.

Mijn krantengroep vatte het wat samen, en deze keer zonder ronkende clickbaittitel of whatever, blijkbaar zijn ze nu wat beter op de hoogte...

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230113_97468316

Tesla verlaagt nu ook in ons land prijzen: “De enige optie om hun ambities waar te maken”

De Amerikaanse autobouwer Tesla heeft beslist om in Europa en de Verenigde Staten de prijzen van hun elektrische wagen stevig te verlagen. Ook in ons land zakken de prijzen. Een logische stap, vinden experts.

Bron: Belga, eigen berichtgeving
Vrijdag 13 januari 2023 om 21:42


In China verlaagde Tesla zijn prijzen onlangs al twee keer, omdat het daar steeds meer af te rekenen heeft met concurrentie van Chinese constructeurs als BYD, Xpeng en Nio. Maar nu dalen ook de prijzen in de Verenigde Staten en Europa. Afhankelijk van het model en de markt kan de prijs van een Tesla tot wel 20 procent gezakt zijn. In de Verenigde Staten kan die daling daardoor oplopen tot een verschil van 21.000 dollar.

In België zakt de prijs van een instapmodel van een Model 3 van 52.990 naar 44.900 euro, zegt een Tesla-woordvoerder aan Belga. Bij een Model Y gaat er 3.000 euro af, tot 46.990 euro. De grootste prijsdaling is er bij het Model Y Long Range: van 65.990 euro naar 53.990 euro. Dat is een daling met 12.000 euro of 18 procent.

“Elektrische wagens hebben over het algemeen een hoge prijs”, zegt professor ingenieurswetenschappen en expert elektrische wagens Peter Van den Bossche (VUB). “Die prijzen zullen in de toekomst allemaal wel dalen. En daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Zo dalen de prijzen van verschillende componenten, maar kan het ook zijn dat ze meer grootschalig gaan produceren. Dan kan men met lagere marges werken, wat elektrische auto’s op den duur toegankelijker maakt.”

In die toegankelijkheid ziet ook docent autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More) een oorzaak. “Het is vrij logisch dat ze bij Tesla hun prijzen laten zakken. Ze hebben lang een monopolie gehad op de markt. Maar nu krijgen ze concurrentie uit verschillende hoeken en dat zijn ze niet gewend. De verkoopcijfers van Tesla zijn nog altijd goed, maar hun ambitie ligt erg hoog. En die ambitie van stijgende verkoopcijfers waarmaken, ligt moeilijk in de huidige prijzenpolitiek. De enige mogelijkheid is daardoor de prijzen te laten zakken”, zegt hij. “Ze hebben hun naam en hun faam kunnen opbouwen. En door te zakken valt een Tesla misschien wel binnen aanvaardbare marge voor mensen die nu bijvoorbeeld kijken naar een elektrische Hyundai of Nissan.”

Een daling van 18 tot 20 procent is wel stevig, zegt Pecqueur. “Tien procent is niet zo uitzonderlijk, maar 18 is wel significant in de autowereld. Maar ze kunnen zich zo’n daling zeker wel veroorloven. Je moet er ook op letten over welke modellen we hier spreken. Dit zijn niet de nieuwe modellen.” Het aandeel van Tesla daalde na de aankondiging met circa 5 procent op de beurs van New York, omdat de prijsdalingen zullen wegen op de marges van het bedrijf.

Volgens Pecqueur zal het ook zeker uitkijken zijn naar Chinese merken. “Die hebben zeker de ambitie om de Europese markt voor een deel in te palmen. Het is al begonnen, maar tijdens het autosalon van volgend jaar zal je die zeker zien. En het gaat hier dan niet over het luxesegment, waar Tesla en Mercedes nu in zitten. Zij zullen wagens aanbieden in een categorie die voor particulieren interessant is.”

En dan is het volgens Pecqueur mogelijk dat Tesla nog eens aan het tellen gaat. “Dit is de eerste daling, maar het is zeker niet de laatste.”
Een ding begrijp ik wel niet, dat van die nieuwe modellen van Tesla?
Citaat:

" Je moet er ook op letten over welke modellen we hier spreken. Dit zijn niet de nieuwe modellen.” 'zegt Pecqueur'
Relevantie met die forse prijsverlaging? Hoe kan een splinternieuw model al een prijsverlaging kennen vanaf de start? Er moet toch eerst een prijs bepaald worden dat minstens 6 maand standhoudt ofzo? 8O

Het model 3 heeft nog geen 2 jaar geleden een stevige opfrissing gehad, en het model Y is redelijk recent, wordt pas sinds augustus 2021 in Europa geleverd aan bepaalde startprijzen, dat is maar 16 maanden.

En de model Y made in Duitsland wordt pas sinds einde maart 2022 op de Europese markt geleverd. Die heeft ook bepaalde prijzen gehad, dit maar 10 maand lang... de Long Range werd zelfs vele maanden later uitgeleverd, want enkel Performance versie.
Citaat:

De grootste prijsdaling is er bij het Model Y Long Range: van 65.990 euro naar 53.990 euro. Dat is een daling met 12.000 euro of 18 procent.
Bovendien worden de soort batterijpacks en management regelmatig verbeterd/ge-optimaliseerd, zelfs wat meer kWh hier en daar, dus meer rijbereik. Software OTA sowieso. Die Pecqueur weet blijkbaar niet al te veel, of ze hebben wat in de context weggelaten.

daiwa 15 januari 2023 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10100839)
EV is 2,3 keer duurder in onderhoud.
https://www.hln.be/mobiliteit/onderz...r-br~a97d5f7b/

Dus peperduur.

In aankoop ook peperduur.
Electriek rekening ook peperduur.
Bijkomende installatie ook peperduur.
Pasjes en zever abbonementen ook peperduur.

Waar ik ook weinig over lees is de levensduur van die peper dure batterijen.

reservespeler 16 januari 2023 07:48

We gaan dus na onze flieten op den Chinees lekenen vool onze elektlische otto.

Goe bezig Eulopa.

maddox 16 januari 2023 08:22

Prachtig, de "Goedkoopste Chinese Build Your Dreams" , voor slechts €32K.

Bof, als we appelen met appelen willen vergelijken als het op ICE en EV aankomt, dan is Dacia een leuke.

De Spring, basisuitvoering, €21K. Met een 26.8KWu accu belooft die 170 km bereik tegen 90km/u, in eco modus, zonder verwarming of airco.

De Sandero, basisuitvoering. €11.3K. Met een 50 liter benzinetank en een realistisch verbruik van 7l/100 km komt die 600 km ver.

StV 16 januari 2023 09:43

Ik weet 1 ding: Dat er maar genoeg opwarming komt want van de week kon ik niet vertrekken in mijn model 3 aangezien de spiegels niet konden uitklappen en de deurklinken gingen niet open bij ocharme -1 graden.
Vastgevroren :roll:
Toen het uiteindelijk gelukt was (manuele interventies…lees trekken en duwen), werkte het regeneratieve remmen maar half vanwege de koude en het bereik was met 2% gezakt. vanwege de “defrosting”.
Wat moet dat geven bij -10 :lol:
Conclusie: EV’s zijn dus enkel deftig bruikbaar bij degelijke klimaatopwarming :rofl:

*sarcasme maar waargebeurd verhaal

Micele 16 januari 2023 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10101098)
Prachtig, de "Goedkoopste Chinese Build Your Dreams" , voor slechts €32K.

Bof, als we appelen met appelen willen vergelijken als het op ICE en EV aankomt, dan is Dacia een leuke.

De Spring, basisuitvoering, €21K. Met een 26.8KWu accu belooft die 170 km bereik tegen 90km/u, in eco modus, zonder verwarming of airco.

De Sandero, basisuitvoering. €11.3K. Met een 50 liter benzinetank en een realistisch verbruik van 7l/100 km komt die 600 km ver.

In het A - B - ook C- segment zijn die grote prijsverschillen inderdaad het geval. Toch in Belziek.

De Dacia Spring is met zijn 3,73 m nipt B-klasse, onder 3,7 m is het zelfs A-klasse. Het is een mini SUV als het ware.

Sandero is met zijn 4 m lengte volwaardige B-klasse

Maar in Frankrijk of andere landen zal die Spring echter ongeveer hetzelfde kosten als die Sandero. Dankzij milieubonus.

Men hoeft enkel naar de inschrijvingscijfers van Frankrijk te kijken waar de kleine en compacte electrische wagens bovenaan de top 10 staan voor het ganse jaar 2022

A segment (e-Twingo en Fiat 500 e), B- en C-segment, enkel de 2 Teslas zijn D-segment of echte middenklasse.

Micele 16 januari 2023 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10101098)
De Spring, basisuitvoering, €21K. Met een 26.8KWu accu belooft die 170 km bereik tegen 90km/u, in eco modus, zonder verwarming of airco.

En de bron is?

Deze test hieronder is bij ~100 kmu = 173 km, een milde december in 2021 hé, 8 graden of zowat de wintertemperatuur overdag.

Dus alvast eerder slechtere omstandigheden. En ik ben er zeker van dat die de verwarming aan heeft staan. ;-)

Citaat:

https://www.autoreview.nl/autotests/...kmh-en-130-kmh

Dacia Spring: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h (jazeker: 130!)
Vr. 17 dec 2021

Als er een elektrische auto op de redactie van Auto Review verblijft, willen we weten wat de actieradius is bij 100 km/h en 130 km/h. Ook de Dacia Spring Electric gaat op de pijnbank. Vraag is: haalt-ie eigenlijk de 130 km/h wel?

Dacia zegt dat de volledig elektrisch aangedreven Spring Electric een topsnelheid heeft van 125 km/h. Echt geschikt voor de snelweg is de kleine EV dan ook niet. We portretteren de goedkoopste elektrische auto (vanaf 18.550 euro) binnenkort uitgebreid in de papieren Auto Review.

Met zijn topsnelheid van 125 km/h weet de Spring zich bovendien niet te kwalificeren voor onze actieradiustest bij 130 km/h. Toch hebben we ons eraan gewaagd, met een baksteen op het stroompedaal en het mes tussen de tanden. Wat is zijn actieradius dan op topsnelheid?

De testomstandigheden zijn de Dacia Spring redelijk gunstig gezind: het is een milde decemberavond, met de temperatuurmeter op 8 graden boven nul. Vanuit het noordwesten waait er een zacht briesje met windkracht 2 om de smalle, hoge carrosserie van de Dacia. De 27,4 kWh grote accu is vol, de Eco-stand van de Spring laten we ongemoeid, de handmatig bediende airco staat aan. De snelweg is van ons! Gaan we de WLTP-range van 230 kilometer halen?

Dacia Spring: actieradius bij 100 km/h

De Dacia Spring Electric heeft geen cruisecontrol, maar een limiter. Die zetten we met de knopjes op het stuur op 100 km/h, zodat de Spring geen kilometer harder gaat - tenzij je helemaal onderin door het 'dode' punt trapt, zodat je wat sneller kunt inhalen. Voor deze actieradiustest is 100 de limiet, dus daar houden we ons strikt aan.

We rijden de testroute in twee richtingen, en middelen de genoteerde verbruikswaarden. We komen uit op een gemiddeld stroomverbruik van 15,8 kWh/100 km. Daarmee is de Dacia Spring geen zuinigheidswonder. Bij dit stroomverbruik is met 100 km/h een actieradius van 173 kilometer uit de kleine 27,4 kWh-accu te peuteren.

Dacia Spring: actieradius bij 130 km/h

De Dacia Spring haalt de 130 km/h niet, zegt Dacia. Maar na een lange aanloop en het rechter pedaal diep in het tapijt getrapt, krijgen wij tóch 130 km/h op de digitale snelheidsmeter. De boordcomputer gaat weer op nul. De meting is begonnen.

Opnieuw dezelfde testroute: eerst met rugwind, terug met windkracht 2 vol op het neusje van de Spring. De elektromotor moet zijn volledige 44 pk inzetten om de snelheid erin te houden. Hard werk, maar het gemiddelde stroomverbruik blijft alleszins binnen de perken: 24,0 kWh/100 km. Volgas weet de Dacia Spring een actieradius van 114 kilometer te bereiken. Dat is meer dan verwacht.
Die +200 km is zeker haalbaar buiten de winter, want waar mag men nog 100 kmu rijden in Vlaanderen?

Test Spanje bij 20 graden, gewone wegen: (Deense link)
Citaat:

https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/...-aerlige-elbil
DACIA SPRING IS DE MEEST EERLIJKE ELEKTRISCHE AUTO

Autobest heeft 15 elektrische auto's tegelijk getest en onder volledig identieke omstandigheden blinkt de Dacia Spring uit. De Citroën E-C4 was het verst van het doel verwijderd

Dacia Spring heeft onderweg harde woorden gekregen. Hoewel Autobest het de beste koop van het jaar 2022 noemde, werd het overtroffen door de VW Up in het duel van Bil Magasinet tussen de twee in het aprilnummer van Bil Magasinet (BM2204).

Maar als het gaat om waarmaken wat het belooft, staat het op nummer 1.

Het zogenaamde WLTP-cijfer beschrijft het officiële verbruik van auto's en de actieradius in zowel fossiele als elektrische auto's. Bij beide typen is het voor de gewone automobilist bijna altijd lastig om het theoretische cijfer te halen, maar juist op dat vlak zit de Dacia Spring goed.

Dat blijkt uit een test van de mensen achter de jury van European Autobest, die elk jaar de beste alledaagse auto van het jaar in Europa kiest. 15 gewone elektrische auto's reden onder identieke omstandigheden op gewone, openbare wegen in Noord-Spanje met temperaturen rond de 20 graden.



Herr Flick 16 januari 2023 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10101098)
Prachtig, de "Goedkoopste Chinese Build Your Dreams" , voor slechts €32K.

Bof, als we appelen met appelen willen vergelijken als het op ICE en EV aankomt, dan is Dacia een leuke.

De Spring, basisuitvoering, €21K. Met een 26.8KWu accu belooft die 170 km bereik tegen 90km/u, in eco modus, zonder verwarming of airco.

De Sandero, basisuitvoering. €11.3K. Met een 50 liter benzinetank en een realistisch verbruik van 7l/100 km komt die 600 km ver.

Dan is de rekening rap gemaakt he. ...

Micele 16 januari 2023 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10101145)
Dan is de rekening rap gemaakt he. ...

Heel rap in het A-B-C segment, toch in de landen waar particulieren geen recht meer hebben op een milieubonus.

Micele 16 januari 2023 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StV (Bericht 10101124)
Ik weet 1 ding: Dat er maar genoeg opwarming komt want van de week kon ik niet vertrekken in mijn model 3 aangezien de spiegels niet konden uitklappen en de deurklinken gingen niet open bij ocharme -1 graden.
Vastgevroren :roll:
:lol:
Conclusie: EV’s zijn dus enkel deftig bruikbaar bij degelijke klimaatopwarming :rofl:
*sarcasme maar waargebeurd verhaal

En sinds enkele jaren?
Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-unla...-door-handles/

In colder climates, Tesla owners have complained about Model 3 and Model Y-styled door handles becoming stuck and frozen, making it difficult to get inside the cabin. Owners have come up with some pretty innovative and clever ways to access the vehicle prior to the software update. Page actually detailed a strategy he used to fight the cold Canadian winters he has dealt with for his entire life back in 2020 when Tesla released the Preheat Feature, which helped defrost cameras, door handles, and charge ports.

Tesla also designed early Model Y door handles with the ability to be pressed on both sides, which would help free the handle from ice that could prevent it from opening properly. Tesla also installed a heated charge port on the Model Y, which helped keep the door warm and prevented issues when frozen.

When pressing the button in the Tesla Smartphone app, the door will simply prop open, alleviating the need to even touch the frozen door handles and potentially cause damage. A video of the feature was shared by Tesla Info on YouTube (via NotaTeslaApp), and is available below.

Citaat:

Wat moet dat geven bij -10
Dat valt best mee. Lees de testen eens uit Noorwegen/Zweden en Canada.

Waar heb je hier nog -10°C en aanvriezende neerslag in de winter? Als Pasen op Pinksteren valt?

hamac 16 januari 2023 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10100813)
Een ICE-middenklasse sedan/SUV (~ 4,7 meter) met automaat en 300 PK voor 45.000 € tot 47.000 €, geef eens een linkje van die veel goedkopere. :lol:

Het is onzinnig ICE-wagens en EV's met elkaar te vergelijken louter op basis van het vermogen.
Dat is even unfair en arbitrair dan pakweg actieradius in het voordeel van ICE.

Neem gewoon de basis-versie of een midden-versie.

Citaat:

Blabla... meestal leugens...

https://www.focus.de/auto/ratgeber/k..._24543654.html

en al vergeten? lol

EV 40% goedkoper in onderhoud, bron US-overheid

Wat iedereen al dacht. Ik vind het wel ergens tof dat ze daar een soort overheid hebben die dat berekende.

In Europa zal het ook niet veel anders zijn, ik denk dat het verschil hier nog groter is, wie weet het dubbele van die ~4 cents/mile.

https://forum.politics.be/showthread.php?p=9710429

Zoals je ziet alles inbegrepen, ook de bandenkost:


https://cleantechnica.com/2021/06/22...s-to-maintain/
Dat maakt $300 verschil op jaarbasis.

Weeg dat eens af tegen de andere hogere kosten.
Onderstaand artikel gebruikt dezelfde cijfers als jij voor de onderhoudskost. Maar de rest zullen wel weer leugens zijn he?

https://finance.yahoo.com/news/5-hid...120044343.html

"While EVs are cheaper to maintain, they are much more expensive to fix in the case of an accident — more than 50% more, according to Forbes.

“Gas-powered vehicles cost less to repair if in a collision,” Fix said.

Because they cost more to repair, they cost more to insure.

“Insurance is a big factor to consider,” Fix said. “The average cost of an electric car is 23% or more expensive because the car itself and its parts cost more to repair and replace.


When all is said and done, the bottom line is a $13,000 price difference unless you keep your EV for nearly three times the typical ownership period.

“Totaling all factors in, an EV will set you back $71,770,” Fix said. “A gas-powered car? $58,664. You will never make up the initial expense difference over the lifetime of your more expensive electric vehicle. Put another way, a gas-powered car will cost you $600 more a year to drive. But over an average of six years of owning an EV versus a gas car, the EV will set you back $13,000 more.

Micele 16 januari 2023 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 10101182)
Het is onzinnig ICE-wagens en EV's met elkaar te vergelijken louter op basis van het vermogen.

Dat is helemaal niet onzinnig aangezien men al vele decennia ICEs met ICEs vergelijkt op basis van segment en het vermogen en dus prestaties. Onder welke steen kom jij?

Citaat:

"While EVs are cheaper to maintain, they are much more expensive to fix in the case of an accident — more than 50% more, according to Forbes.

“Gas-powered vehicles cost less to repair if in a collision,” Fix said.
Dus helemaal niet relevant, want dat gaat niet over onderhoud van de wagen.

En bij mijn weten zijn de autoverzekeringen BEV vs ICE nog altijd gunstiger voor BEV. Weerleg het maar.

Johan Daelemans 16 januari 2023 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10100693)
De politiek gaat een groot probleem tegemoet....


Kernuitstap ... een wet zou ervoor zorgen dat we het zonder kerncentrales zouden kunnen.
E-wagens ... een wet zou ervoor zorgen dat we het zonder fossiele brandstof wagens zouden kunnen.

Dus, is het ooit al anders geweest?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be