![]() |
Elektrische wagen alleen betaalbaar voor de hogere klasse.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230113_96814403
“De energiecrisis en klimaatuitdagingen hebben de auto tot luxeproduct gebombardeerd” Het komt er in feite op neer dat alle "hoera" berichten i.v.m. de elentrikke oto, oto's zijn voor zelfstandigen, bedrijfsleiders en mensen met een salariswagen. Niet omdat die mensen overtuigd zijn om nen elentrikke otto te kopen, maar omdat dit fiscaal gewoon te aantrekkelijk is. De miserie van het opladen en dergelijke nemen ze er dan maar bij. Autosalon ..... Om de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te krijgen, mogen tegen 2035 in Europa geen benzine- en dieselwagens meer worden verkocht. De toekomst zal dus elektrisch zijn. Toch blijft de benzinewagen op dit moment nog altijd de goedkoopste keuze. Dat zegt autojournalist Gert Verhoeven, die de kostprijs per kilometer (aankoop, gebruik en brandstof) berekende voor een wagen die acht jaar bij de eerste eigenaar blijft. Met de fors gestegen elektriciteitsprijs is 100 km op benzine rijden vandaag zelfs iets goedkoper dan dezelfde afstand elektrisch rijden. Bovendien is een elektrische auto veel duurder dan zijn fossiele evenknie. Met een kostprijs van 33.999 euro kost een ‘Opel Corsa e’ bijna dubbel zoveel als zijn benzine-variant. En voor de populaire BMX iX moet je al snel 100.000 euro ophoesten. Moet het nog gezegd dat elektrische auto’s een voorrecht blijven van bedrijfsleiders, managers en werknemers die een bedrijfswagen krijgen. De badge van klimaatverbeteraar krijgen ze er gratis bij. Alle blingbling van dit salon ten spijt zal de automobielsector ook dit jaar zwaar onder druk blijven staan. Met 366.303 auto’s werden vorig jaar bijna 200.000 nieuwe exemplaren minder ingeschreven als in precoronajaar 2019. Bovendien ging het in twee gevallen op de drie om een bedrijfswagen. Het geluk mag dan makkelijker te bereiken zijn met de auto dan met de fiets, de energiecrisis en klimaatuitdagingen hebben onze heilige koe gebombardeerd tot een luxeproduct waarvoor steeds minder mensen geld op tafel willen of kunnen leggen. |
De titel is natuurlijk dikke onzin. Die kerel moet de 18,2% prijsverlaging van Tesla gemist hebben, dat zijn 2 middenklassewagens of D segment.
Bovendien wordt de markt overspoeld door goedkope Chinese merken, waarvan een paar zelfs verrassend tot de **veiligste wagens in hun klasse beoordeeld werden. Relevant is dit stukje: Citaat:
Op dit moment kan heel rap voorbij zijn. Mensen kopen toch een wagen om minstens 6 jaar te rijden ofzo. Citaat:
Citaat:
|
De politiek gaat een groot probleem tegemoet.
Private mobiliteit wordt afgrijselijk duurder. Omdat de politiek wel zeer vlug wil gaan met a) het afbouwen van de vervuilde fossiele brandstoffen en b) accent te leggen op e-wagens die veel duurder zijn, vooral in aankoop. De gewone man en vrouw gaat dit moeilijk kunnen slikken. Zelfs al is het nodig en wenselijk om veel properder te zijn. Je zal maar een koppel gepensioneerden zijn met gezamenlijk pensioeninkomen van 2400 euro; gewoon zijn van met een polootje te rijden en nu een nieuwe elektrische auto te moeten kopen om nog je kleinkind te kunnen gaan bezoeken omdat die in een lez woont ... |
Zal een dikke njet worden onder tal van afbetaling dossiers.
|
Citaat:
Na controle appelen en appelen (dus altijd automaat nemen en vergelijkbaar vermogen en versie) blijkt die bijna 100% maar 31% te zijn, bij de autogids catalogus 2023, Opel Corsa / meer tonen aanklikken ... ofwel kunnen ze niet rekenen, wat ik betwijfel... Ik plak ff uit autogids: (dus ongeacht de salonkortingen) • Een Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 96kW S/S Auto GS Line heeft men vanaf 27.000 € Automatisch met manuele modus 131 pk 5.4 l / 100 km CO2: 122-123 g/km (WLTP) Daar komt € 349 BIV bij, en het eerste jaar wegentaks is 170 €, totaal 27.519 € aankoop voor "de benzineversie" • Een Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-GS Line heeft men vanaf 36.050 € Automatisch 136 pk 361 km • - kWh/100km 50 kWh • - kW (AC) • 100 kW (DC), en dat blijft 36.050 € (in Vlaanderen) Geachte Gert, men vergelijkt altijd modellen met zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen en opties (en de BIV en eerste wegentaks moet erbij), je noemt dat fossiele evenknie. Dan deelt men - in bovenstaand catalogus-vb. - 36.050/27.519 met zijn rekenmachientje en dan komt men 1,31 uit, dus 31 % meer, wat een oceaan verwijderd is van bijna 100%. mvg, Ik vraag me af wat de "fossiele evenknie" is van de Tesla model 3 die vanaf € 45k aangeboden wordt. |
Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.
Standaard procedure blijkbaar. Hij vergeet wel de kosten van de laadpaal en tal van abonnementen maar niet de taks van de ice. |
Citaat:
Naar de opties heb ik niet gekeken maar de e-versie zal standaard beter uitgerust zijn qua navigatie. Let op het vermogen en vooral de automaat, let op de versie. Ik neem de duurste EV-versie met GS Line uitvoering, ik kan goedkopere nemen maar daar is geen evenknie-benzineversie van. (de elegance versie van de benzine automaat heeft slechts 101 PK, of ruim 30% minder vermogen, moest ik vals spelen en die toch nemen was het 38% verschil in prijs met de e-elegance. :-D) Citaat:
Citaat:
|
En maar desinformatie vertellen, zending" zevende dag", zielig.
WC-eend FUD. |
Hier begint de prijs corsa ice aan 17000€ voor 2023
En nog wat kortingen achteraf blijkbaar. https://autotijd.be/prijzen/opel/corsa Waarom zou je een GS of automaat nodig hebben? En navigatie zit ook op de gsm. Of een TomTom of zo. Wie heeft er een 50 inch beeldscherm nodig feitelijk? Allemaal prullen. En afleiding van uw sturen. |
Citaat:
Citaat:
Bijna 2 jaar geleden: Citaat:
|
Citaat:
Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind |
Citaat:
Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond. :lol: Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis. Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts. Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder. :-D |
Ik heb 5 jaar een Toyota hybride gehad. Hij had niet eens 30.000km op de teller toen ik op zo een idioot half bolletje ben gereden. Veel kosten en heb hem over gegeven.
Ik koop geen hybride of e auto meer. Veel te duur voor de weinige km die ik rond de kerktoren rij. Geef mij maar een lichte benzinemotor. Die hybride verstokte 5liter op 100 km., mijn huidige verstookt 8 op 100km. Reken het verschil maar eens uit. Aankoop hybride/e auto versus benzinewagen en dan het verbruik. Si simple comme bonjour. |
Citaat:
|
Citaat:
De (enige) hoofdreden dat EV's zo boomen in ons land is de overheidsdwang naar EV's, de push door de leasingbedrijven, waar werknemers van die leasingvbedrijven zelf niet overtuigs zijn van de toegevoegde waarde, net zoals bij de constructeurs, dealers, ... Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eerst lachten ze allemaal 10-15 jaren lang met de Toyota Prius. En de laatste 10 jaren proberen ze hun plofmotoren af te schrijven in al hun plug-in hybrides, want plotseling is Toyota Prius hun voorbeeld. :lol: |
Citaat:
Een hybride is helemaal geen BEV, je verwart die wagens. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor. Natuurlijk verslijten de remmen en remblokjes amper of niet van een BEV, want die remt op zijn elektromotoren, je hoeft zelfs in de regel niet meer te remmen. Doe eens wat huiswerk. Citaat:
Men maakt al een tijdje specifieke banden voor BEV (gewicht/ rubber samenstelling), zodat die niet sneller verslijten als bij lichtere ICEs. Bovendien hebben BEVs een betere gewichtsverdeling en veel lager zwaartepunt. Doorslippende banden is dan echt te wijten aan de bestuurder en het vermogen van de BEV. https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...evs-reportage/ https://www.fleet.be/de-onzin-van-ev...grijke-factor/ |
E-lovers vergelijken de actuele prijs van de benzine polo of corsa, naast de elektrische versies ervan.
Maar dat is een leugenachtige vergelijking. Die benzinewagentjes zijn net zo duur geworden door de "omzetting naar elektrificatie"-politiek. De autobouwers worden gedwongen om veel te vlug de normen naar propere benzinewagens aan te nemen, waardoor ze enorm in prijs stijgen. Ook gaan ze boetes krijgen als ze er teveel van verkopen, tegenover hoeveel e-wagens ze verkopen. Basisfeit is: benzine, diesel of elektrisch, de gewone man kan nog amper zich een nieuwe auto aanschaffen. En de gewone man is dat niet gewoon. En daarmee wordt hij boos. Het probleem van die gewone man vervolgens weglachen, maakt hem nog veel bozer. En dan gaat hij stemmen op het vb of op de pvda. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Dat mogen ze moesten ze het op een eerlijkere manier proberen te doen. Citaat:
Probeer maar eens een Tesla-middenklasser model 3/Y van € 45-47k te vergelijken met zijn ICE-versie met gerobotiseerde automaat en minstens 300 plof-PKs. En dan wordt het al heel grappig als die Tesla 2 of 3 motoren heeft en 500 tot 1040 PK waarvan in de chill- of eco-mode er 1 of 2 motoren uitgeschakeld worden. Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/de-eu...-streng-24465/ Jan modaal is alvast verwittigd. Het waardeverlies van zijn euronorm 6 ICE zal daardoor ook veel groter worden. Dan mag hij PVDA stemmen. lol |
Citaat:
En onderhoud van uw EV kost 2 keer zoveel dan ice. Tenzij een Ferrari of zo. Zeker de herstellingen. En jaarlijks een goede extra 1000€ opzij leggen voor de onvermijdelijke batterij vernieuwingen. |
Citaat:
Overigens deze draad al vergeten? https://forum.politics.be/showthread.php?p=9710429 |
Citaat:
Trouwens wat betreft waarde bij doorverkoop. https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...ektrische-auto |
Citaat:
Citaat:
https://www.focus.de/auto/ratgeber/k..._24543654.html en al vergeten? lol EV 40% goedkoper in onderhoud, bron US-overheid Wat iedereen al dacht. Ik vind het wel ergens tof dat ze daar een soort overheid hebben die dat berekende. In Europa zal het ook niet veel anders zijn, ik denk dat het verschil hier nog groter is, wie weet het dubbele van die ~4 cents/mile. https://forum.politics.be/showthread.php?p=9710429 Zoals je ziet alles inbegrepen, ook de bandenkost: ![]() https://cleantechnica.com/2021/06/22...s-to-maintain/ |
EV is 2,3 keer duurder in onderhoud.
https://www.hln.be/mobiliteit/onderz...r-br~a97d5f7b/ Dus peperduur. In aankoop ook peperduur. Electriek rekening ook peperduur. Bijkomende installatie ook peperduur. Pasjes en zever abbonementen ook peperduur. |
Citaat:
|
Deze middag in "de zevende dag" schoven een Belgische vertegenwoordiger van BYD en Polestar mee aan tafel.
BYD zou voor einde 2023 6 modellen naar Europa brengen en de goedkoopste versie zou € 32.000 kosten. Dat zou dan een ~8000 € prijsverlaging zijn tov het huidige instapmodel. De vertegenwoordiger van Polestar - een duurder segment- sprak ook van tot 10% lagere prijzen in de loop van het jaar. Dit zou haalbaar zijn mits opschaling/optimalisatie van hun productie. Ze moeten wel dacht ik, als Tesla er meer dan 18% vanaf doet. Voor de consument - diegene die zich voor een BEV interesseert - kan het alleen maar goed zijn voor de portemennee. Ook de particulier, zonder echte milieubonus van de overheid. Mijn krantengroep vatte het wat samen, en deze keer zonder ronkende clickbaittitel of whatever, blijkbaar zijn ze nu wat beter op de hoogte... Citaat:
Citaat:
Het model 3 heeft nog geen 2 jaar geleden een stevige opfrissing gehad, en het model Y is redelijk recent, wordt pas sinds augustus 2021 in Europa geleverd aan bepaalde startprijzen, dat is maar 16 maanden. En de model Y made in Duitsland wordt pas sinds einde maart 2022 op de Europese markt geleverd. Die heeft ook bepaalde prijzen gehad, dit maar 10 maand lang... de Long Range werd zelfs vele maanden later uitgeleverd, want enkel Performance versie. Citaat:
|
Citaat:
|
We gaan dus na onze flieten op den Chinees lekenen vool onze elektlische otto.
Goe bezig Eulopa. |
Prachtig, de "Goedkoopste Chinese Build Your Dreams" , voor slechts €32K.
Bof, als we appelen met appelen willen vergelijken als het op ICE en EV aankomt, dan is Dacia een leuke. De Spring, basisuitvoering, €21K. Met een 26.8KWu accu belooft die 170 km bereik tegen 90km/u, in eco modus, zonder verwarming of airco. De Sandero, basisuitvoering. €11.3K. Met een 50 liter benzinetank en een realistisch verbruik van 7l/100 km komt die 600 km ver. |
Ik weet 1 ding: Dat er maar genoeg opwarming komt want van de week kon ik niet vertrekken in mijn model 3 aangezien de spiegels niet konden uitklappen en de deurklinken gingen niet open bij ocharme -1 graden.
Vastgevroren :roll: Toen het uiteindelijk gelukt was (manuele interventies…lees trekken en duwen), werkte het regeneratieve remmen maar half vanwege de koude en het bereik was met 2% gezakt. vanwege de “defrosting”. Wat moet dat geven bij -10 :lol: Conclusie: EV’s zijn dus enkel deftig bruikbaar bij degelijke klimaatopwarming :rofl: *sarcasme maar waargebeurd verhaal |
Citaat:
De Dacia Spring is met zijn 3,73 m nipt B-klasse, onder 3,7 m is het zelfs A-klasse. Het is een mini SUV als het ware. Sandero is met zijn 4 m lengte volwaardige B-klasse Maar in Frankrijk of andere landen zal die Spring echter ongeveer hetzelfde kosten als die Sandero. Dankzij milieubonus. Men hoeft enkel naar de inschrijvingscijfers van Frankrijk te kijken waar de kleine en compacte electrische wagens bovenaan de top 10 staan voor het ganse jaar 2022 A segment (e-Twingo en Fiat 500 e), B- en C-segment, enkel de 2 Teslas zijn D-segment of echte middenklasse. |
Citaat:
Deze test hieronder is bij ~100 kmu = 173 km, een milde december in 2021 hé, 8 graden of zowat de wintertemperatuur overdag. Dus alvast eerder slechtere omstandigheden. En ik ben er zeker van dat die de verwarming aan heeft staan. ;-) Citaat:
Test Spanje bij 20 graden, gewone wegen: (Deense link) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waar heb je hier nog -10°C en aanvriezende neerslag in de winter? Als Pasen op Pinksteren valt? |
Citaat:
Dat is even unfair en arbitrair dan pakweg actieradius in het voordeel van ICE. Neem gewoon de basis-versie of een midden-versie. Citaat:
Weeg dat eens af tegen de andere hogere kosten. Onderstaand artikel gebruikt dezelfde cijfers als jij voor de onderhoudskost. Maar de rest zullen wel weer leugens zijn he? https://finance.yahoo.com/news/5-hid...120044343.html "While EVs are cheaper to maintain, they are much more expensive to fix in the case of an accident — more than 50% more, according to Forbes. “Gas-powered vehicles cost less to repair if in a collision,” Fix said. Because they cost more to repair, they cost more to insure. “Insurance is a big factor to consider,” Fix said. “The average cost of an electric car is 23% or more expensive because the car itself and its parts cost more to repair and replace.” When all is said and done, the bottom line is a $13,000 price difference unless you keep your EV for nearly three times the typical ownership period. “Totaling all factors in, an EV will set you back $71,770,” Fix said. “A gas-powered car? $58,664. You will never make up the initial expense difference over the lifetime of your more expensive electric vehicle. Put another way, a gas-powered car will cost you $600 more a year to drive. But over an average of six years of owning an EV versus a gas car, the EV will set you back $13,000 more.” |
Citaat:
Citaat:
En bij mijn weten zijn de autoverzekeringen BEV vs ICE nog altijd gunstiger voor BEV. Weerleg het maar. |
Citaat:
Kernuitstap ... een wet zou ervoor zorgen dat we het zonder kerncentrales zouden kunnen. E-wagens ... een wet zou ervoor zorgen dat we het zonder fossiele brandstof wagens zouden kunnen. Dus, is het ooit al anders geweest? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be