Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
(Bericht 10145812)
Zolang er geen betere fietsinfrastructuur is, zal dat niet gebeuren Lydia. 2 weken geleden hebben ze het wegdek vervangen op een gewestweg hier in de buurt. Tis te zeggen, enkel het gedeelte voor de autobestuurder. Het fietspad van een halve meter langs beide kanten van de weg hebben ze zo gelaten. Vol putten en oneffenheden. Je waant je bijna in het bos van Wallers terwijl er naast je een perfect geasfalteerd stukje weg ligt. En dan zijn sommigen verbaasd dat een fietser zich niet kan inhouden om erop te gaan rijden.
|
"Fietsinfrastructuur"?
::D
Het tegendeel - het is een bidonville - nergens is structuur te bespeuren, alles is een mockup van bidons tonnen stukken planken ijzerdraad en plakband.
De ene keer links van de baan de andere keer rechts, de ene keer dubbelrichting de andere keer enkelrichting, almaar moeten oversteken en voorrang geven waarvoor je achter je nek moet kijken, almaar over drempels hotsen, belachelijk nauwe doorgangskes, dan nog met palen met borden op het pal in de weg op het draaipunt, en ze planten dan nog struiken in de stroken die vroeger baanbreedte waren, het zicht ontnemende van auto's en fietsers. En als dat is langs huizen en/of waar veel zijstraten zijn, wordt het helemaal haha, de chauffeurs die daaruit komen, moeten voorrang geven, eerst aan fietsers op het fietspad, dan aan auto's op de baan, maar door de struiken (of geparkeerde auto's) kunnen ze die laatste pas zien als ze dwars over het fietspad staan. Bvb Gent ten zuiden van verbindingsvaart, met als verkeersconcentratiekamp Wondelgembrug erover, als fietser moet je daar almaar laveren tussen de bumpers van auto's die vanuit zijstraten zitten aan te schuiven. En ze kunnen niet anders dan dwars over het fietspad staan omdat ze anders niet kunnen zien of ze kunnen invoegen. De eerste rijdt dus op het fietspad, staat daar te wachten om in te voegen, en de volgende uit de zijstraat rijdt tot aan het fietspad, anders kan ie niet zien of er fietsers aan komen.
En die "fietsstraten", het verschil met "straat" is dat auto's fietsers niet mogen inhalen. Na een halve km heb je als fietser dan een hele staart auto's links achter je blijven hangen ipv je gewoon voorbijsteken elk op hun moment. En veilig dat dat voelt! Vooral als je dan ergens linksaf moet slaan en die dus de pas afsnijden. Je moet je arm links uitsteken terwijl je vertraagt om de eerste te waarschuwen die vertraagt dan mee, maar de volgende ziet dat niet en de hele kolonne gaat als een accordeon jojo.
Die bidonville reduceert voorspelbaarheid tot chaotische toestanden. Er is 1 rotonde waar ik al 3 keer aangereden ben omdat de eerste auto het zicht belemmert van de volgende, de eerste ziet mij en vertraagt tot stopt, de tweede wil hem inhalen en dan kom ik tevoorschijn floepen vanachter de eerste, patat. Telkens zonder veel erg maar ik ben dat traject beginnen mijden, op een dag moet je geluk maar op zijn.
En dan de vele plaatsen waar je als fietser voorrang moet geven telkens als fietspad naar andere kant baan gaat, zoals gezegd achter je nek kijken maar veel chauffeurs zijn vriendelijk en willen spijts hun voorrang toch de fietser eerst laten oversteken, maar als je dat doet en ze rijden dan toch door, ben jij als fietser in de fout. En andere chauffeurs; die weten dat ze voorrang hebben, of zien de fietser nog niet, en zijn dan verrast door de vriendelijke, en kunnen amper tijdig stoppen om niet in die zijn gat te zitten.
En op de koop toe plaatsen ze paalkes midden op die doorgangen om over te steken, om te verhinderen dat auto's zouden invoegen waar ze niet mogen. Je moet je dan focussen op die paaltjes om er niet met pedalen of tassen aan te blijven haperen, terwijl je ook echter je nek moet kijken om te zien of er auto's afkomen. En als je zegt van, ik ga altijd stoppen om te kijken, dan beginnen chauffeurs ook te stoppen om je te laten oversteken. Soms, en soms niet, en de 1 weet niet van de ander. Gelijk wat je doet, altijd onvoorspelbaarheden en risico.
De fietsinfrastructuur van Belziek is die van een bidonville geworden. Ja, vroeger brede banen en geen scheidingen en auto(s en kamions razen soms op een halve meter langs je heen. Maar de situatie is eenduidig, voorspelbaar. Rechts kunnen fietsers zijn en dat is het. Maar in de bidonville van nu kunnen die van overal komen. Die nieuwe speciale waarschuwingsborden "opgelet fietsers van beide richtingen" heb ik geleidelijk op steeds meer T's zien bijkomen, namelijk telkens na de zoveelste aanrijding daar. Zegt alles over hoe die bazar de veiligheid heeft verbeterd hatsjie!