Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   Waarom schakelen we niet over naar waterstof... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268740)

CUFI 22 april 2023 17:11

Waarom schakelen we niet over naar waterstof...
 
...in plaats van ruw gas?
Auto's kunnen er op rijden, je kan er op koken, verwarmen, meer energie uit opwekken en meer.
We hebben centrales die daar de energiecapaciteit voor kunnen voorzien. Dus wat houdt ons tegen een grondstof te produceren die 0% co2 uitstoot heeft?
Zou dat niet meer verschil maken dan boeren kapot pesten?

Micele 23 april 2023 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152297)
...in plaats van ruw gas?
Auto's kunnen er op rijden, je kan er op koken, verwarmen, meer energie uit opwekken en meer.

Je bedoelt dus enkel groene waterstof, geen grijze of blauwe.
https://www.shell.nl/energie-en-inno...auw-groen.html

Dat gaat ook op aardgas en die moet je helemaal niet produceren. Dan heb je het CO2-neutrale biogas dat van bio-afval geproduceerd wordt, dat is gewoon vergisting. Beide zijn mengbaar.

Citaat:

We hebben centrales die daar de energiecapaciteit voor kunnen voorzien.
Waar zijn die energiecentrales en hoeveel H2 produceren die per jaar en met welke hoeveelheid energie produceren die? En van waar komt al die energie?

Citaat:

Dus wat houdt ons tegen een grondstof te produceren die 0% co2 uitstoot heeft?
Omdat groene electriciteit ook 0% uitstoot heeft en tot 4 maal minder windmolens en zonnepanelen nodig heeft dan het opwekken van groene waterstof en de omzetting ervan in bruikbare aandrijving (zoals voor een auto met een brandstofcel op groene H2 te laten rijden)

Bij stationaire toepasingen en verwarming kan het enkel en-en zijn:
https://www.tno.nl/nl/duurzaam/syste...atief-aardgas/ en nog altijd veel duurder, wie gaat dat eigenlijk betalen? De boeren? ;-)

Citaat:

Zou dat niet meer verschil maken dan boeren kapot pesten?
Je bedoelt wegens teveel stikstof dat vooral van de veestapel komt?

Omdat synthetische brandstoffen gemaakt van waterstof en CO2 nog altijd evenveel stikstofoxides uitstoten bij verbranding:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...r-dan-benzine/

Micele 23 april 2023 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152297)
We hebben centrales die daar de energiecapaciteit voor kunnen voorzien. Dus wat houdt ons tegen een grondstof te produceren die 0% co2 uitstoot heeft

Dit houdt ons tegen:

https://waterstofgate.nl/

CUFI 23 april 2023 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152481)
Dit houdt ons tegen:

https://waterstofgate.nl/

De productie is onhandig?
Dat is het helemaal niet. Electrolyse en het is klaar.
We hebben water, we hebben kerncentrales.



Auto's bereiken al 100 km rijbereik met 1kg waterstof. 0% uitstoot en 0% slavernij omdat lithium niet nodig is.

In terms of energy storage density, hydrogen fuel cells generally outperform lithium ion batteries. This gives them a significant advantage when it comes to range. Hydrogen fuel cells are also lighter and more compact than high-load lithium ion batteries
https://www.google.com/url?q=https:/...PUlvwzf16by9nz


Ze maken ons vanalles wijs om een verdienmodel tewerk te stellen dat nadeliger voor mens en natuur is.

CUFI 23 april 2023 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152461)

Waar zijn die energiecentrales en hoeveel H2 produceren die per jaar en met welke hoeveelheid energie produceren die? En van waar komt al die energie?

Momenteel hebben wij geen centrale. Maar je kan de energie van zonnepanelen, kerncentrales of windmolens nemen om een x hoeveelheid waterstof te produceren. Daarna kan je energie uit waterstof produceren om meer waterstof te genereren.


CUFI 23 april 2023 11:28

Misschien is waterstof omzetten naar meer waterstof wat utopisch gedacht:

In electrical terms, the energy density of hydrogen is equal to 33.6 kWh of usable energy per kg, versus diesel which only holds about 12–14 kWh per kg. What this really means is that 1 kg of hydrogen, used in a fuel cell to power an electric motor, contains approximately the same energy as a gallon of diesel.
https://www.google.com/url?q=https:/...GhKjbF8SElabB-

A kilogram of hydrogen holds 39.4 kWh of energy, but typically costs around 52.5 kWh of energy to create via current commercial electrolyzers.
https://www.google.com/url?q=https:/...oCbV7mZaumdDeH


Het rijden op waterstof lijkt me wel praktischer omdat het maximum 7 minuten duurt terwijl een elektrisch voertuig opladen meer tijd kost?
Een volle tank zou dan maximum 49 dollar kosten, als je aan 7 dollar de kg rekent met tankinhoud van 7 kg.

Micele 23 april 2023 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152540)
Het rijden op waterstof lijkt me wel praktischer omdat het maximum 7 minuten duurt terwijl een elektrisch voertuig opladen meer tijd kost?
Een volle tank zou dan maximum 49 dollar kosten, als je aan 7 dollar de kg rekent met tankinhoud van 7 kg.

Dat lijkt erop maar is het helemaal niet.

Het (zeer) traag laden de ganse nacht van een electrisch voertuig is helemaal geen nadeel. Men verliest immer helemaal geen tijd als men sowieso in zijn bed ligt, of als men overdag de auto parkeert en eens traag bijlaadt bij de werkgever tijdens de werkuren.

In 95 % van de ritten heeft men het wslk nooit nodig om onderweg snel te laden. Bovendien is dat voor bepaalde ritten ook geen echt tijdverlies.

Praktischer? Je denkt een probleem te maken van iets dat er al lang geen meer is.

Wat wel een probleem is - nog altijd - dat de waterstoftanker altijd afhankelijk zal zijn van waterstoftankstations die nog amper bijgebouwd worden omdat ze zo perperduur zijn. Men kan ze dus op 1 hand tellen bij manier van spreken, daardoor zal men heelwat extra kilometers moeten afleggen om überhaupt waterstof te kunnen bijtanken.

Bij een praktijktest uit 2015 in Duitsland bleek al rap dat de waterstofwagen het niet zal halen van de electrische wagen. Dat was toen een snelwegrit van 450 km dus een scenario waar de waterstofwagen Toyota Mirai eigenlijk in het voordeel moest zijn (moest niet tanken), want de Tesla model S (slechts 80 kWh bruikbaar batterijpack toen, max 420 km rijbereik) moest halfweg even kort snelladen, en toen waren de snellladers - max 120 kW - ca. de helft trager dan vandaag. De Tesla kwam toch nog als eerste aan...

Bovendien waren er toen al veel meer snelladers (vooral voor Tesla) dan waterstoftankstations (ca. 20 in Duitsland). De tankpaniek was dus veel groter voor een H2-wagen, en dan bleek het ook nog dat het H2-tanken niet zo gemakkelijk was en zelfs 15 minuten duurde. Staat allemaal in die oude link.

Micele 23 april 2023 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152519)
De productie is onhandig?
Dat is het helemaal niet. Electrolyse en het is klaar.
We hebben water, we hebben kerncentrales.

Maar niet voor te verspillen aan waterstof. En waterschaarste is jou blijkbaar onbekend?
Citaat:



In terms of energy storage density, hydrogen fuel cells generally outperform lithium ion batteries. This gives them a significant advantage when it comes to range. Hydrogen fuel cells are also lighter and more compact than high-load lithium ion batteries
https://www.google.com/url?q=https:/...PUlvwzf16by9nz


Ze maken ons vanalles wijs om een verdienmodel tewerk te stellen dat nadeliger voor mens en natuur is.
Je blijft maar linkjes geven van H2-eend die niet alles vertellen. En ook nog onzin ook.

Een electrische wagen rijdt minstens 4 maal verder op dezelfde hoeveelheid kWh of energie.

Zoek eens welke edelmetalen een brandstofcel nodig heeft, bovendien heeft een FCEV ook een kleine lithiumbatterij.
Een brandstofcel zal ook nooit zo lang meegaan als een batterijpack, zelfs nog niet de helft.

Citaat:

Auto's bereiken al 100 km rijbereik met 1kg waterstof. 0% uitstoot en 0% slavernij omdat lithium niet nodig is.
Nope 20% meer of 1,2 kg
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../hyundai-nexo/

Nope, ook lithium (klein batterijpack) en platina/palladium (brandstofcel) is nodig, doe eens echt huiswerk. ;-)
Wie weet hebben ze nu bepaalde legeringen die de brandstofcel goedkoper maken, helaas gaan ze de waterstofwagens binnenkort niet meer maken.

Als Toyota de Mirai gaat begraven is het R.I.P. (de oude CEO Toyado is afgelost in januari), Toyota gaat zich eindelijk focussen op BEV.

Citaat:

https://www.teslarati.com/toyota-ceo...ical-ev-shift/

New Toyota CEO tackles EV profitability with renewed vigor

April 22, 2023
New Toyota CEO, Koji Sati, has announced a new three-part plan to help make the company’s EV strategy profitable as soon as possible.

When Akio Toyoda announced that he would be retiring from his long-held post of CEO at Toyota, the world’s largest automaker, many investors were left uncertain about the company’s future, yet hopeful that a new executive could breathe fire into the historic auto giant. And that is precisely what has happened with Toyota’s new CEO, Koji Sato, who has more aggressively pursued electric vehicles. Now, the new CEO has announced his plan to make Toyota’s EV strategy profitable as quickly as possible.

Sato’s new EV plan is quite a shift compared to the one previously announced by Akio Toyoda. Toyota now plans for an annual production capacity of 1.5 million EVs by 2025 and 3.5 million by 2030. And while this shift sounds like a significant shift for the previously EV-hesitant company, Sato is now tasked with making it a reality.

As part of this quest, Sato has outlined his new profitability plan, which Automotive News initially reported.

Toyota’s profitability plan has three parts, and the first step has already been completed; introduce the company’s first electric offerings in top global markets. Following this step, which at the very least has provided the Japanese automaker with many lessons, Toyota must implement changes, which will be coming in its next round of upcoming EVs. Third and finally, by introducing its new EV platform by 2026, Toyota aims to double the range its EVs are capable of, increase its revenue streams, and half the cost of EV development.

Toyota’s focus on profitability is undoubtedly unique for the company. As noted by Automotive News, Toyota has traditionally been a leader in profitability, consistently achieving a margin of 10%. But with the advent of Tesla’s now industry-leading ~20% margins, Toyota is under renewed pressure to improve.

Luckily, the company’s planned increase in revenue streams is set to rejuvenate its balance sheet, but it remains unclear how customers will take to the required changes.

As part of its second step toward EV profitability, Toyota will introduce its “Arena software system,” which will dramatically increase the monetization of vehicles after purchase. Some of these changes have already been seen on newer Toyota vehicles, including a monthly subscription system for remote air conditioning and other phone controls. Yet with a growing contingent of automakers looking to do the very same thing, customers may have no choice but to go along.

CUFI 23 april 2023 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152568)
Maar niet voor te verspillen aan waterstof. En waterschaarste is jou blijkbaar onbekend?

Je blijft maar linkjes geven van H2-eend die niet alles vertellen. En ook nog onzin ook.

Een electrische wagen rijdt minstens 4 maal verder op dezelfde hoeveelheid kWh of energie.

Zoek eens welke edelmetalen een brandstofcel nodig heeft, bovendien heeft een FCEV ook een kleine lithiumbatterij.
Een brandstofcel zal ook nooit zo lang meegaan als een batterijpack, zelfs nog niet de helft.


Nope 20% meer of 1,2 kg
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../hyundai-nexo/

Nope, ook lithium (klein batterijpack) en platina/palladium (brandstofcel) is nodig, doe eens echt huiswerk. ;-)

Maar niet zoveel lithium. Ge geeft 1 type auto, maar zie ook eens:

The latest generation Hydrogen Fuel Cell Electric vehicles can now travel further than many other electrified vehicles. For instance, the latest generation Toyota Mirai can power you 650 km on a single tank of hydrogen, emission-free
https://www.google.com/url?q=https:/...z2f6aG3Sj6Z1TI


650 km is toch al een behoorlijk bereik en meteen opvulbaar om de reis door te zetten.

Ik wil de hydrogen-eend niet verkopen, ik heb er geen winst op he. Maar als we naar alternatieven zoeken en overschakelen op ruw gas, waarom waterstof negeren? India is er al volop mee bezig. In Europa zijn enkele landen ook al op de trein gesprongen.

Winlaton in northeast England is using 20% blended hydrogen. U.K. plans to have first town using 100% hydrogen by 2030.
https://www.google.com/url?q=https:/...1xXzi2JP15NcjS




Huiswerk :p

Micele 23 april 2023 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152573)
Maar niet zoveel lithium. Ge geeft 1 type auto, maar zie ook eens:

The latest generation Hydrogen Fuel Cell Electric vehicles can now travel further than many other electrified vehicles. For instance, the latest generation Toyota Mirai can power you 650 km on a single tank of hydrogen, emission-free
https://www.google.com/url?q=https:/...z2f6aG3Sj6Z1TI

650 km is toch al een behoorlijk bereik en meteen opvulbaar om de reis door te zetten.

Jij denkt enkel in reizen? Amai. Een waterstofwagen is daar totaal ongeschikt voor.

Enkel opvulbaar als je een H2-station op je reisweg vind. Probeer eens naar Spanje te rijden, lol.

Een EV heeft laadpunten in overvloed.

Er zijn BEV die 1000 km halen.

Citaat:

Ik wil de hydrogen-eend niet verkopen, ik heb er geen winst op he. Maar als we naar alternatieven zoeken en overschakelen op ruw gas, waarom waterstof negeren? India is er al volop mee bezig. In Europa zijn enkele landen ook al op de trein gesprongen.
Maar zeker niet voor personenwagens.

Citaat:

Winlaton in northeast England is using 20% blended hydrogen. U.K. plans to have first town using 100% hydrogen by 2030.
https://www.google.com/url?q=https:/...1xXzi2JP15NcjS



WC-eend. Hoeveel waterstofwagens rijden er in UK? Hoeveel H2-stations voor personenwagens hebben ze?

CUFI 23 april 2023 13:47

Nederland produceert ook al waterstof en heeft een tankstation voor wagens op waterstof. Omdat ze het met aardgas produceren is het nog niet echt co2 vrij.

CUFI 23 april 2023 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152575)
Jij denkt enkel in reizen? Amai. Een waterstofwagen is daar totaal ongeschikt voor.

Enkel opvulbaar als je een H2-station op je reisweg vind. Probeer eens naar Spanje te rijden, lol.

Een EV heeft laadpunten in overvloed.

Er zijn BEV die 1000 km halen.


Maar zeker niet voor personenwagens.


WC-eend. Hoeveel waterstofwagens rijden er in UK? Hoeveel H2-stations voor personenwagens hebben ze?

Ge kunt er ook uw woning op verwarmen he.

Micele 23 april 2023 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152577)
Nederland produceert ook al waterstof en heeft een tankstation voor wagens op waterstof.

En hoeveel waterstofwagens rijden er? Die waterstofwagens zijn er al 20 jaar hé.

Citaat:

Omdat ze het met aardgas produceren is het nog niet echt co2 vrij.
Logisch hé, Nederland verwacht pas tegen 2050 dat er een ruim overschot aan hernieuwbare energie gaat zijn.

Geef me toch eens een tiental waterstofwagenmodellen die men vandaag kan kopen.

Dan zal ik jou 200 BEV-modellen geven. ;-)

Micele 23 april 2023 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152578)
Ge kunt er ook uw woning op verwarmen he.

Kunt. :roll:

Een warmtepomp is veel efficiënter.

https://www.ruitenberginstallatie.nl...-op-waterstof/

(waterstof = hopium)

CUFI 23 april 2023 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152579)
En hoeveel waterstofwagens rijden er? Die waterstofwagens zijn er al 20 jaar hé.

Logisch hé, Nederland verwacht pas tegen 2050 dat er een ruim overschot aan hernieuwbare energie gaat zijn.

Geef me toch eens een tiental waterstofwagenmodellen die men vandaag kan kopen.

Dan zal ik jou 200 BEV-modellen geven. ;-)

Als er meer waterstof geproduceerd wordt, zullen er ook meer auto's voor geproduceerd worden he. In plaats van die windmolens en zonnepanelen naar woonwijken te sturen, maak er waterstof van en stuur die naar woonwijken ipv ruw gas?

CUFI 23 april 2023 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152581)
Kunt. :roll:

Een warmtepomp is veel efficiënter.

Kunt ge dat omzetten naar energie en erop koken? Hoeveel moet ge er plaatsen voor een blok met tiental appartementen?

Micele 23 april 2023 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152583)
Kunt ge dat omzetten naar energie en erop koken? Hoeveel moet ge er plaatsen voor een blok met tiental appartementen?

Koken doe je electrisch zoals altijd.

https://www.ruitenberginstallatie.nl...-op-waterstof/

Kun je met waterstof koelen?

Micele 23 april 2023 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152582)
Als er meer waterstof geproduceerd wordt, zullen er ook meer auto's voor geproduceerd worden he.

Blijkbaar niet, want in Korea en Japan hebben ze genoeg waterstof en waterstoftankstations, veel meer gesubsidieerd dan electrische wagens en hun laadstations. Helaas kopen ze daar nu allemaal BEV. :-D


Citaat:

In plaats van die windmolens en zonnepanelen naar woonwijken te sturen, maak er waterstof van en stuur die naar woonwijken ipv ruw gas?
Je hebt 4 maal zoveel windmolens en zonnepanelen nodig voor de zotte omweg via waterstof. Snap je dat nog altijd niet?

Micele 23 april 2023 15:05

Chem. Ir. Paul Martin legt het even uit:

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=vrKvj2MHLVw

Hydrogen in the Natural Gas Network
Vooral waarom dat niet gaat gebeuren.

CUFI 23 april 2023 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152585)
Blijkbaar niet, want in Korea en Japan hebben ze genoeg waterstof en waterstoftankstations, veel meer gesubsidieerd dan electrische wagens en hun laadstations. Helaas kopen ze daar nu allemaal BEV. :-D




Je hebt 4 maal zoveel windmolens en zonnepanelen nodig voor de zotte omweg via waterstof. Snap je dat nog altijd niet?

Wij hebben toch ook kerncentrales?

CUFI 23 april 2023 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152584)
Koken doe je electrisch zoals altijd.

https://www.ruitenberginstallatie.nl...-op-waterstof/

Kun je met waterstof koelen?

Koken doe je als echte chef op gas.

maddox 23 april 2023 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152601)
Wij hebben toch ook kerncentrales?

Niet lang meer.

maddox 23 april 2023 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152585)
Je hebt 4 maal zoveel windmolens en zonnepanelen nodig voor de zotte omweg via waterstof. Snap je dat nog altijd niet?

En dat is al bovenop de 3 keer meer (als het geen 4 keer meer is) geïnstalleerd vermogen verspreid over heel Europa om altijd elektriciteit te hebben zonder een paar 100 gigawatt aan accu te plaatsen.

Micele 24 april 2023 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10152727)
En dat is al bovenop de 3 keer meer (als het geen 4 keer meer is) geïnstalleerd vermogen verspreid over heel Europa om altijd elektriciteit te hebben zonder een paar 100 gigawatt aan accu te plaatsen.

Idd, en-of hoeveel accuparken er steun gaan leveren zal vooral afhangen van hun GWh/prijs in de jaren 20xx. En de aanvullende pompcentrales zeker niet vergeten.

Micele 24 april 2023 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152602)
Koken doe je als echte chef op gas.

Kun je met waterstof koelen?

Als je cent niet wilt vallen: (je had het over appartementsblokken)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152583)
Kunt ge dat omzetten naar energie en erop koken? Hoeveel moet ge er plaatsen voor een blok met tiental appartementen?

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09...-in-frankrijk/

1.500 extra doden door hittegolven in Frankrijk, maar wel 10 keer minder dan in 2003

De twee hittegolven van afgelopen zomer in Frankrijk hebben ongeveer 1.500 extra overlijdens veroorzaakt, tien keer minder dan de hittegolf in 2003.

Frankrijk heeft zijn lessen getrokken uit de rampzalige hittegolf van 2003, met 15.000 extra doden

Maar Buzyn zei ook dat overheidsmaatregelen het aantal slachtoffers fel hebben doen dalen. De hittegolf van 2003, die ongeveer 15.000 mensenlevens eiste, heeft een trauma achtergelaten in Frankrijk, en heeft ervoor gezorgd dat er afdoende maatregelen worden genomen nu: van extra ziekenhuisbedden tot meldsystemen om dagelijks contact te zoeken met alleenwonende ouderen. Toch zijn het ook dit jaar vooral oudere mensen die het zwaarst getroffen zijn: ongeveer de helft was ouder dan 75. Anderzijds werden ook andere volwassenen en zelfs jongeren getroffen.

In juni werd in Frankrijk een absoluut hitterecord gevestigd, toen er in de Hérault op 28 juni 46 graden Celsius werd opgetekend. Ook in de tweede helft van juli klom het kwik bijzonder hoog, tot 42,6 graden in Parijs.
Ik zal ff googlen op uw vraag want jij doet uw huiswerk toch niet.
Citaat:

https://www.energids.be/nl/vraag-ant...rmtepomp/2398/

Kan je een appartement ook verwarmen met een warmtepomp?

Ja, een warmtepomp (WP) kan een efficiënte en zeer energiezuinige oplossing zijn voor het verwarmen van een appartement, zelfs bij renovatie.
Houd wel rekening met een paar bijzonderheden om de geknipte oplossing te vinden.

Warmtepomp in een appartement: enkele aandachtspunten

In het specifieke geval van een appartement zijn uw keuzemogelijkheden qua warmtepomp wellicht beperkt. U hangt namelijk vast aan een reeks beperkingen. Met deze elementen moet u rekening houden bij de keuze van de geknipte oplossing.

Is uw woning voldoende geïsoleerd?

Een warmtepomp is enkel efficiënt in een zeer goed geïsoleerde woning. Het is zinloos om over te stappen op een andere verwarmingsmethode zolang de thermische isolatie van uw gebouw of appartement ontoereikend is.

Welke mogelijkheden zijn er voor het plaatsen van de leidingen?
Bij renovatie (tenzij het om een ingrijpende verbouwing gaat) is het vaak niet mogelijk om achteraf de verzonken leidingen van een luchtverwarmingssysteem of leidingen in de vloer te plaatsen.

In de meeste gevallen blijft de keuze dus beperkt tot warmtepompen die warm water produceren, maar geen warme lucht. Dit water wordt naar de bestaande radiatoren of ventilatorconvectoren gestuurd. Wel kan het zijn dat krachtigere of een groter aantal radiatoren nodig zijn om te compenseren dat de warmtepomp op een lagere temperatuur werkt dan een cv-ketel.

In een studio kan één wisselaar aan het plafond (vergelijkbaar met een airconditioning) volstaan. In dit geval gaat het trouwens om hetzelfde toestel: een omkeerbare airco die zowel warmte als koude kan produceren.

Welk type sensor plaatsen?

In een appartement is er doorgaans geen stuk grond om een bodemsensor in te graven of een boring uit te voeren, laat staan een waterloop of vijver om een sensor in onder te dompelen. Bij een installatie in mede-eigendom kunt u overwegen om de eventueel beschikbare grond te gebruiken.

In een appartement is de meest toegankelijke externe warmtebron dus de omgevingslucht. Zo'n warmtepomp is goedkoper dan de andere modellen en eenvoudig te installeren.

Waar installeer ik de warmtewisselaar?

De wisselaar (de buitenunit van de warmtepomp) kan op een binnenplaats, dak of terras worden geïnstalleerd. U kunt deze unit zelfs aan een gevel bevestigen.

Denk er wel aan dat dit stedenbouwkundig misschien niet mag en dat het lawaai van de unit de buren kan storen (die produceert ongeveer evenveel lawaai als een elektrische tandenborstel, namelijk 50 dB).

Hoeveel vermogen is er nodig?

Gezien het klimaat in ons land is het rendement van de lucht/water-warmtepomp iets lager dan dat van andere soorten warmtepompen. Maar dat is geen reden tot overdimensioneren. Dat is niet alleen duurder, het zal ook maar af en toe zijn volle vermogen afgeven.

Het is beter om precies het vereiste vermogen te installeren en bijverwarming te voorzien die alleen werkt op die enkele zeer koude dagen van het jaar, of gedurende een paar uur in de badkamer.

Met of zonder warmwaterproductie?

Het sanitair warm water kunt u laten produceren door de verwarmingswarmtepomp en opslaan in een boiler.

Een andere mogelijkheid is om die functies te scheiden en de warmwaterboiler behouden als deze krachtig genoeg is. Nog een optie: installeer een aparte warmtepompboiler. Dat is eigenlijk een afzonderlijke kleine warmtepomp die uitsluitend voor de productie van sanitair warm water zorgt.

Aurora_Borealis 24 april 2023 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10153161)
Kun je met waterstof koelen?

Waarom zou dat niet kunnen ?

De schoofzak 24 april 2023 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152297)
...in plaats van ruw gas?
Auto's kunnen er op rijden, je kan er op koken, verwarmen, meer energie uit opwekken en meer.
We hebben centrales die daar de energiecapaciteit voor kunnen voorzien. Dus wat houdt ons tegen een grondstof te produceren die 0% co2 uitstoot heeft?
Zou dat niet meer verschil maken dan boeren kapot pesten?

Als de industrie daar technisch klaar voor is, en de kapitaalverstrekkers zien er brood (winst) in, dan zal het er rap zijn.

CUFI 24 april 2023 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10153229)
Als de industrie daar technisch klaar voor is, en de kapitaalverstrekkers zien er brood (winst) in, dan zal het er rap zijn.

Er is reeds een ander verdienmodel gemaakt waar ze de beurs naartoe stimuleerden.

Maar we denken beter enkel lokaal. Zeewater ontzilten, waterstof produceren, windenergie, ...
De politiek is nu meer met de wereld bezig dan eigen land terwijl ze alzo de kinderslavernij verder stimuleren (kobalt mijnen).

CUFI 24 april 2023 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10153161)
Kun je met waterstof koelen?

Als je cent niet wilt vallen: (je had het over appartementsblokken)



Ik zal ff googlen op uw vraag want jij doet uw huiswerk toch niet.

Ik ben niet tegen de warmtepomp, maar ook voor waterstof omdat we dat makkelijk zelf kunnen produceren.

DewareJakob 24 april 2023 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10152577)
Nederland produceert ook al waterstof en heeft een tankstation voor wagens op waterstof. Omdat ze het met aardgas produceren is het nog niet echt co2 vrij.

Hoor ik dat goed? Dus met waterstof rijden omdat het 'propere' brandstof is. Maar eerst wel met gas elektriciteit maken voor de elektrolyse in de productie van waterstof?
Misschien steen- of bruinkool verbranden om met die elektriciteit waterstof te produceren. Want waterstof is een CO² neutrale brandstof. Wie bedriegt hier wie?:roll::roll::roll::roll::roll:

CUFI 24 april 2023 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10153360)
Hoor ik dat goed? Dus met waterstof rijden omdat het 'propere' brandstof is. Maar eerst wel met gas elektriciteit maken voor de elektrolyse in de productie van waterstof?
Misschien steen- of bruinkool verbranden om met die elektriciteit waterstof te produceren. Want waterstof is een CO² neutrale brandstof. Wie bedriegt hier wie?:roll::roll::roll::roll::roll:

Dat doet Nederland, maar wij moeten dat niet doen he.
Kernenergie, windenergie, zonne-energie edm werken evengoed.

quercus 24 april 2023 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10152726)
Niet lang meer.

Zozo...??? 8O
Is Vivaldi van plan om even onnozel te doen als de Duitsers en alle kerncentrales te sluiten? Gaan we dan Braunkohl importeren uit Duitsland en dat dan lekker opstoken??? :roll::roll::roll:

maddox 24 april 2023 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 10153217)
Waarom zou dat niet kunnen ?

Kan prima. Heeft alleen geen toegevoegde waarde over andere koelmiddelen. tenzij -273°C nodig is.

maddox 24 april 2023 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10153378)
Zozo...??? 8O
Is Vivaldi van plan om even onnozel te doen als de Duitsers en alle kerncentrales te sluiten? Gaan we dan Braunkohl importeren uit Duitsland en dat dan lekker opstoken??? :roll::roll::roll:

Er is nog steeds geen afspraak met Engie/Parijs, en er is nog steeds geen nieuwe brandstof besteld voor de centrales die "misschien" zouden open mogen blijven.

En we hebben geen centrales die specifiek bruinkool kunnen stoken. Ik denk zelfs dat we geen centrales meer hebben die steenkool kunnen verwerken.

CUFI 24 april 2023 21:02

En waarom geven ze wijken geen biogas dat geproduceerd wordt op onze eigen stront?
Dat is "free" energy he... Waar blijft de innovatie die werkelijk nodig is ipv ons van het ene naar het andere verdienmodel te verplaatsen?

Uit de veeteelt kan je ook massaal bio gas oogsten. Dat is peanuts om te bereiken

Aurora_Borealis 24 april 2023 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10153379)
Kan prima. Heeft alleen geen toegevoegde waarde over andere koelmiddelen. tenzij -273°C nodig is.

Hmm, ik bedoel niet als koelmiddel... waterstofgas als energiebron om te koelen is perfect mogelijk, met de warmte die vrijkomt bij verbranding kan je perfect koelen.

Maar ook als koelmiddel, ja waterstof is perfect te gebruiken. De generatoren in de meeste elektriciteitscentrales zijn trouwens waterstofgasgekoeld, wat de efficiëntie van de generator ten goede komt.

maddox 24 april 2023 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10153387)
En waarom geven ze wijken geen biogas dat geproduceerd wordt op onze eigen stront?
Dat is "free" energy he... Waar blijft de innovatie die werkelijk nodig is ipv ons van het ene naar het andere verdienmodel te verplaatsen?

Uit de veeteelt kan je ook massaal bio gas oogsten. Dat is peanuts om te bereiken

Omdat de energie nodig is om de eigen stront om te zetten niet zomaar uit de lucht valt. Of toch wel, maar dan heb je veel oppervlak nodig.

Om "organisch" afval om te zetten naar onschuldige producten die je in de natuur kan lozen.....
je hebt de 4 basisbestanddelen van het meeste leven op aarde.

Koolstof
Waterstof
Zuurstof
Stikstof.

En je eindigt altijd met oxides. Alleen bepaalde "reacties", kunnen vrije moleculen, of "nuttige molecules" veroorzaken.
Bacteriën en/of chlorofyl en zonlicht zorgen ervoor dat koolstof-zuurstof of stikstof verbindingen aangepast worden naar naar koolwaterstoffen, al dan niet met een beetje zuurstof erin. Die noemen we biofuels.
Hout en pellets als meest bekenden bij het kiesvee, houtgas bij meer technisch onderlegden als toefje kennis op een zonne-energierijk taartje.

Micele 24 april 2023 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10153302)
Er is reeds een ander verdienmodel gemaakt waar ze de beurs naartoe stimuleerden.

Maar we denken beter enkel lokaal. Zeewater ontzilten, waterstof produceren, windenergie, ...

Uit zeewater lithium halen is zelfs gemakkelijker. lol

Citaat:

De politiek is nu meer met de wereld bezig dan eigen land terwijl ze alzo de kinderslavernij verder stimuleren (kobalt mijnen).
Al jarenlang achterhaalde hypocriete praat, bovendien zijn de meeste batterijen al zonder cobalt (LFP), of verwaarloosbaar weinig.

Bovendien is het dankzij de BEV-constructeurs dat die cobaltmythe uit de wereld geholpen is. Alweer, doe eens je huiswerk.

maddox 24 april 2023 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 10153408)
Hmm, ik bedoel niet als koelmiddel... waterstofgas als energiebron om te koelen is perfect mogelijk, met de warmte die vrijkomt bij verbranding kan je perfect koelen.

Maar ook als koelmiddel, ja waterstof is perfect te gebruiken. De generatoren in de meeste elektriciteitscentrales zijn trouwens waterstofgasgekoeld, wat de efficiëntie van de generator ten goede komt.

Dus , na alle verliezen, gaat u voorstellen om waterstof als energie-opslag te gebruiken?

Oh, ik ben er niet tegen, maar ik besef wel dat het gewoon idioot veel investering vraagt.
Meer dan gepompte waterkracht of zelfs electrochemische opslag.

Micele 24 april 2023 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10153304)
Ik ben niet tegen de warmtepomp, maar ook voor waterstof omdat we dat makkelijk zelf kunnen produceren.

Wie heeft jou die onzin ingefluisterd? Je blijft maar doordrammen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be