Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
(Bericht 10164429)
Twee verdachten zijn opgepakt omdat ze een historische figuur van Oostenrijkse komaf eens wilden herdenken ? Straks gaan er nog mensen opgepakt worden omdat er iemand in de Brusselse Metro de "waarde landgenoten" van Boudewijn laten horen !
|
In de daaropvolgende paniek werden 37 mensen vertrappeld door de naar buiten vluchtende massa...
Er vielen ook 428 gewonden.
Jef Verhelst uit Lichtervelde was toevallig in de Brusselse metro tijdens de gebeurtenissen: "Het was ieder voor zich. Pure paniek. Mensen lieten zelfs hun kinderen achter. Het gaat tijd vergen om dit te verwerken."
Het parket gaat uit van een aanslag al zou een technische fout ook aan de basis kunnen liggen van deze ramp.
Momenteel wordt alles in het werk gesteld om te voorkomen dat de koning de plaats der rampspoed zou willen bezoeken.
De premier vraagt de bevolking om kalm te blijven en de raadgevingen strikt op te volgen.
Uit gans Europa komen steunbetuigingen maar oa Nederland en Frankrijk vragen de Belgische overheid dringend werk te maken van het indijken van de ontstane vluchtelingenstroom. De inderhaast opgerichtte vluchtelingenkampen van Tilburg, Breda en Rijsel zitten overvol. En er staan nog kilometerslange rijen aan de grensposten.
Bart Stessens uit Stekene staat in de rij bij de grens met Frankrijk: "Ik had toevallig twee extra verlofdagen voor het verlengde weekend genomen en was met mijn gezin voor een paar dagen op weg naar Compiégne. Wij hoorden het nieuws van de aanslag op de radio maar toen was het al te laat. Natuurlijk willen wij zo snel mogelijk naar onze Airbnb in Compiégne. Omdat wij last-minute boekten sloten wij geen annuleringsverzekering af maar dat dreigt ons nu zuur op te breken. Hopelijk komt het rampenfonds tussen. Ik vrees hier nog wel enkele dagen te staan. Bovendien hebben de kinderen dringend psychische hulp nodig. Mijn echtgenote is in blinde paniek op de laatste parking uit de auto gevlucht en gelukkig had ik de juiste reflex om op dat moment door te rijden maar vroeg of laat ga ik opnieuw met haar geconfronteerd worden. Ik ben echt ten einde raad..."
Meer nieuws in de extra nieuwsbulletins om het kwartier.
Bij de zelfmoordlijn 1813 zijn extra medewerkers ingezet om de overvloed aan oproepen te beantwoorden.
In afwachting van verdere richtlijnen vraagt de regering binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden.
|