Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   schouwing voor motoren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269047)

Pol Dolf 24 mei 2023 12:32

schouwing voor motoren
 
komt er dan ook een Motopass voor motoren ?

Rudy 24 mei 2023 12:55

Wie of wat heeft het over schouwing voor motoren ?

Herr Flick 24 mei 2023 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10169961)
Wie of wat heeft het over schouwing voor motoren ?

Eigenlijk, voor een machine waar ge met gemak 200 per uur mee haalt, en waar ge een pk of 3 hebt per kilo gewicht, ... lijkt me dat niet zo abnormaal.

Allee ja de staat van uw remmen en banden is toch nogal belangrijk en of het chasis al dan niet krom is.

Henri1 24 mei 2023 13:22

Ik ben voorstander.

Ook moet er meer controle komen op de lawaaihinder van sommige motoren en quads.

maddox 24 mei 2023 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10169982)
Ik ben voorstander.

Meer regeltjes, meer ambtenaren, meer belastingen, meer stempels met "Njet",
Yep, da's Henri ten voeten uit.

Citaat:

Ook moet er meer controle komen op de lawaaihinder van sommige motoren en quads.
Agenten die hun werk zouden doen in direct contact met motards? Daar worden die niet voor betaald hoor. Flitsen vanuit een scvhuilholletje, en daar zal het wel bij stoppen zeker?

Pol Dolf 24 mei 2023 14:16

ik ben geen voorstander voor een jaarlijkse schouwing
de schouwing voor verkoop is er nu toch

PeterCC 24 mei 2023 21:13

Ik zie er de zin niet van in.

Er rijden de nodige motorfietsen rond met verwijderde kat, met uit de uitlaat verwijderde dB-killer en met wat al nog dat niet legaal, niet gehomologeerd is.
Het gaat dan door de band om handige jongens, of met handige vrienden, die er wel voor zullen zorgen dat hun motorfiets probleemloos door de keuring komt.

Enkele uren later is die originele uitlaat en wat nog meer al terug vervangen door het lawaaierige en ongezuiverde spul plus al het ander illegaal spul.

Die keuring, dat gaat niet werken, wordt een slag in het water.
Onze overheid zal er alleen, zoals gewoonlijk, de gewone, goedmenende burger mee treffen.

PeterCC 24 mei 2023 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10169982)
Ik ben voorstander.

Ook moet er meer controle komen op de lawaaihinder van sommige motoren en quads.

Ik ben het met je eens dat veel motards rondrijden met motorfietsen die onaanvaardbaar luidruchtig zijn.

Maar dat probleem ga je niet oplossen met een technische keuring. Bij de technische keuring zullen die zich wel aanbieden met hun nette, originele uitlaat.

Rudy 24 mei 2023 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10169982)
Ik ben voorstander.

Ook moet er meer controle komen op de lawaaihinder van sommige motoren en quads.

Controle op lawaaihinder ? Hoe zit dat eigenlijk ?
Hoeveel lawaai mag een motor (of auto) eigenlijk maken.
Zo te zien hangt veel af van de uitlaat.

Rudy 24 mei 2023 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 10170012)
ik ben geen voorstander voor een jaarlijkse schouwing
de schouwing voor verkoop is er nu toch

Als je met de auto naar de jaarlijkse schouwing (keuring) moet, waarom dan niet met de motor ?

Rudy 24 mei 2023 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10170286)
Ik zie er de zin niet van in.

Er rijden de nodige motorfietsen rond met verwijderde kat, met uit de uitlaat verwijderde dB-killer en met wat al nog dat niet legaal, niet gehomologeerd is.
Het gaat dan door de band om handige jongens, of met handige vrienden, die er wel voor zullen zorgen dat hun motorfiets probleemloos door de keuring komt.

Enkele uren later is die originele uitlaat en wat nog meer al terug vervangen door het lawaaierige en ongezuiverde spul plus al het ander illegaal spul.

Die keuring, dat gaat niet werken, wordt een slag in het water.
Onze overheid zal er alleen, zoals gewoonlijk, de gewone, goedmenende burger mee treffen.

Dan wordt het tijd dat de motorrijders op de weg worden gecontroleerd. Op lawaai.

maddox 25 mei 2023 03:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10170337)
Dan wordt het tijd dat de motorrijders op de weg worden gecontroleerd. Op lawaai.

Dat was niet ongebruikelijk, tot 30 jaar geleden. Ome agent die een dB meter in de uitlaat ramde (1m tussen uitlaat en meetapparaat is de norm) om zo veel "betere" resultaten te krijgen.

Maar ze zijn daar mee gestopt, multinova taken waren veel veiliger.

maddox 25 mei 2023 03:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10170335)
Als je met de auto naar de jaarlijkse schouwing (keuring) moet, waarom dan niet met de motor ?

Waarom die jaarlijkse schouwing met de wagen?
Omdat oompje roverheid een paar vriendjes die leuke enveloppekes doorspelen een monopolie geeft, daarom.

Waarom geen systeem waarbij men mensen een echte reden geeft om naar de keuring te gaan, zoals een korting op baantaks of via de verzekering?

PeterCC 25 mei 2023 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10170337)
Dan wordt het tijd dat de motorrijders op de weg worden gecontroleerd. Op lawaai.

Dat is denk het enige dat kan werken.
Maar de controle is niet eenvoudig.

Dit is de norm: https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...L0024-20131211

Voor een motorfiets >175cc is de norm maximaal 80dB.
Hoe je dat moet meten staat beschreven vanaf pagina 456.

Ik kan me voorstellen dat lokale politiediensten daar niet willen aan beginnen.

BigF 27 mei 2023 10:41

Ik ben zelf ook motorrijder maar heb in principe niks tegen de keuring van motoren zolang het maar niet enkel om de poen te doen is.

Want simpel is die keuring volgens mij niet. Naar wat ik begrijp keurt men momenteel vooral op zicht. Ik vraag me af hoe je de werking van de remmen of ophanging of stuurinrichting,... op zicht kan controleren? Of de stevigheid van het kader? Bij veel motoren moet je de motor half uitkleden om nog maar zicht op het kader te krijgen.
En ja, pinkers, lichten en klaxon,... die kan je keuren maar is het de moeite om daarvoor naar de keuring gehaald te worden?
Ik meen te weten dat je tegenwoordig na een ongeval ook naar de keuring moet met je motor. Ik zie het al gebeuren; je komt daar aan met een dikke Goldwing en de keurder moet 'op zicht' gaan bepalen of die motor nog rijvaardig genoeg is?? Dat is pure slapstick. Het enige wat je op zicht aan zo'n Goldwing kan zien is een hoop plastic en chroom. Of moet-ie gewoon nog hard genoeg blinken om er de baan mee op te mogen?

Dus ja; geen probleem met keuring zolang die maar extra waarde of veiligheid toevoegt en dat doet ze volgens mij voorlopig niet.

Daarnaast moet men ook rekening houden met het feit dat er qua motoren jarenlang een doe-maar-op-cultuur heeft geheerst. Zolang er ergens een kadernummer te ontdekken was mocht je er de baan mee op. Beetje hypocriet om die nu plots allemaal naar de keuring te gaan sleuren en nakijken op 'origenele onderdelen'.

Qua geluid ligt volgens mij de oplossing niet bij de keuring maar bij controle onderweg.
Er is niets zo snel gewisseld als een (stel) uitlaatdemper(s) op een motor.
Ik wissel mijn twee dempers (open carbon MET db-killer en E-keurmerk) op minder dan 10 minuten. Twee bouten los, demper eraf schuiven, andere erop schuiven, bouten terug vast.
Voor geen enkele motorrijder is dat teveel moeite als-ie naar de keuring moet.

Maar in plaats van alle keuringscentra met zo'n apparatuur uit te rusten kan men dat beter onderweg doen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Een vastgelegde procedure (bv op 5 meter achter de motorfiets een meting bij stationair en eentje bij een paar stoten volgas, daar een gemiddelde van et voila) en gewoon onderweg controleren.
Dat geldt overigens niet alleen voor motoren want hoewel het al snel over motoren gaat bij lawaaioverlast, er rijden ook heel wat patserbakken rond die even veel of meer lawaai maken dan mijn Duc...

BigF 27 mei 2023 10:42

Qua motorpas; zolang er geen jaarlijkse keuring is heeft dat weinig zin volgens mij.

Pol Dolf 27 mei 2023 10:53

maar er is keuring bij verkoop

Pandareus 27 mei 2023 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10170337)
Dan wordt het tijd dat de motorrijders op de weg worden gecontroleerd. Op lawaai.

Dan mogen +90% van de Harley Davidsons aan de ketting...

fred vanhove 27 mei 2023 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10170337)
Dan wordt het tijd dat de motorrijders op de weg worden gecontroleerd. Op lawaai.

En wat met de auto's die als optie Open pipes hebben ? Porsche heeft dat bv net als Audi en Mercedes .....knopje aan en het knalt als een Formule 1....Maar ja als dat origineel is mag dat allemaal. Zeer eigenaardig:roll:

Johan Daelemans 29 mei 2023 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10171977)
Dus ja; geen probleem met keuring zolang die maar extra waarde of veiligheid toevoegt en dat doet ze volgens mij voorlopig niet.

Zij die nog geen motorfiets van dichtbij hebben gezien gaan het oplossen.
Op papier wat lawaai verkopen maar geen flauw benul hebben waar ze het over hebben.

Zoals je zelf aanhaalt, wat gaan ze controleren en hoe.
Wat als er tijdens de keuring een motor tegen de vloer gaat?
Expert bijhalen? Schade bepalen en de factuur naar het controlerend orgaan sturen?

Buiten wat kleine onnozelheden, lawaai en uitstoot zie ik niet in wat er nog verder kan gecontroleerd worden. Wat kan je daar
voor aanrekenen zonder als dief beschouwd te worden? 15€ ?

Eerlijk gezegd lijkt een controle op uitstoot het enig zinnige.
Lawaai en een kapot lampje is een situatie die veel regelmatiger door een agent dient worden nagekeken en eventueel worden beboet.

Nog niet zo lang geleden heeft er zo'n grote 4x4 me van de rijbaan geveegd.
Nieuwe voorpartij gestoken, het ziet er allemaal goed uit.
Mee rijden is andere koek, naar rechts draait de motorfiets quasi vanzelf, naar links wil hij niet echt vlotjes. Wat gaan ze op een eventuele
keuring doen? Eens een testrit mee maken?

Johan Daelemans 29 mei 2023 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10172086)
En wat met de auto's die als optie Open pipes hebben ? Porsche heeft dat bv net als Audi en Mercedes .....knopje aan en het knalt als een Formule 1....Maar ja als dat origineel is mag dat allemaal. Zeer eigenaardig:roll:

Ja, door uw geluidsinstallatie. Buiten horen ze daar zo goed als niks van.
Vind ik echt een onnozel gadget.

fred vanhove 29 mei 2023 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10172953)
Ja, door uw geluidsinstallatie. Buiten horen ze daar zo goed als niks van.
Vind ik echt een onnozel gadget.

Allee gij wat is dat nu voor onzin. Ik weet niet of het nu nog kan als optie maar alleszins een vriend van mij heeft die optie op zijn Porsche Boxster denk van 2015 of zo. Die hoor je knallen van Brussel tot Oostende wanneer hij op dat originele knopje heeft geduwd en de knalpotten open gaan.

Nu is het mogelijk dit bij de huidige modellen anders is ?

fred vanhove 29 mei 2023 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10172952)
Zij die nog geen motorfiets van dichtbij hebben gezien gaan het oplossen.
Op papier wat lawaai verkopen maar geen flauw benul hebben waar ze het over hebben.

Zoals je zelf aanhaalt, wat gaan ze controleren en hoe.
Wat als er tijdens de keuring een motor tegen de vloer gaat?
Expert bijhalen? Schade bepalen en de factuur naar het controlerend orgaan sturen?

Buiten wat kleine onnozelheden, lawaai en uitstoot zie ik niet in wat er nog verder kan gecontroleerd worden. Wat kan je daar
voor aanrekenen zonder als dief beschouwd te worden? 15€ ?

Eerlijk gezegd lijkt een controle op uitstoot het enig zinnige.
Lawaai en een kapot lampje is een situatie die veel regelmatiger door een agent dient worden nagekeken en eventueel worden beboet.

Nog niet zo lang geleden heeft er zo'n grote 4x4 me van de rijbaan geveegd.
Nieuwe voorpartij gestoken, het ziet er allemaal goed uit.
Mee rijden is andere koek, naar rechts draait de motorfiets quasi vanzelf, naar links wil hij niet echt vlotjes. Wat gaan ze op een eventuele
keuring doen? Eens een testrit mee maken?

Ja er is iets van maar wat is er dan zo belangrijk aan een keuring van een simpel 70 pk sterk autootje om op de meeste plaatsen nog 30 per uur mee te rijden ?

Lichten banden schokdempers remmen van dat autootje zouden 100 % ok moeten zijn maar op een racemachine van 160 kg met 160 pk heeft dat geen belang ? Om welke reden dan wel ? Opdat hij maar twee wielen heeft ipv 4 ?

Nu voor je me afschiet....er is geen grotere tegenstander van deze maffia als ik.....maar als de ene met 4 wielen zijn banden remmen shocks en lichten correct moeten werken zie ik niet in waarom dat bij dat voertuig met 2 niet het geval zou moeten zijn.

Johan Daelemans 29 mei 2023 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10173036)
Ja er is iets van maar wat is er dan zo belangrijk aan een keuring van een simpel 70 pk sterk autootje om ......ken lichten correct moeten werken zie ik niet in waarom dat bij dat voertuig met 2 niet het geval zou moeten zijn.

Gewoon natuurkunde, meer is dat niet.

Op twee wielen achter elkaar kan het voertuig bij het remmen onmogelijk naar links of rechts afwijken. Zelfde geval met dempers, je kan
van het linkse wiel geen demper meten en vervolgens van het rechter wiel een demper meten en de resultaten met elkaar vergelijken om .... het verschil te weten ...

Roestvorming?

Stugheid van het frame?

Wandel even in gedachten de keurstraat af in een willekeurig keurstation.
Enkel geluid en uitlaatgassen kan men technisch meten, buiten wat lampjes en bandprofiel is al de rest natte vingerwerk.

Afstelling koplamp? Met één of twee personen? Een kleine magere of grote dikzak?
Op 125cc van 120 kg kan mogelijk 160kg of meer aan 'vlees' mee te slepen krijgen.
Hoe zit die op zijn motorfiets? Als een aapje van Kipling achterover vallend hangend aan een groot stuur of plat met de buik op de benzinetank?


Dus, wat zou je willen nakijken en hoe?

Johan Daelemans 29 mei 2023 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10173028)
Allee gij wat is dat nu voor onzin. Ik weet niet of het nu nog kan als optie maar alleszins een vriend van mij heeft die optie op zijn Porsche Boxster denk van 2015 of zo. Die hoor je knallen van Brussel tot Oostende wanneer hij op dat originele knopje heeft geduwd en de knalpotten open gaan.

Nu is het mogelijk dit bij de huidige modellen anders is ?

Best mogelijk dat je zo'n uitlaten ergens kan aanschaffen. Origineel uitgerust?
Ik twijfel daaraan. Nu, dat 'sportief geluid' via de geluidsinstallatie wordt vrij algemeen toegepast bij 'sportieve' versies.
Als de klant maar gelukkig is zonder de andere weggebruikers lastig te vallen.

fred vanhove 29 mei 2023 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10173076)
Best mogelijk dat je zo'n uitlaten ergens kan aanschaffen. Origineel uitgerust?
Ik twijfel daaraan. Nu, dat 'sportief geluid' via de geluidsinstallatie wordt vrij algemeen toegepast bij 'sportieve' versies.
Als de klant maar gelukkig is zonder de andere weggebruikers lastig te vallen.


Ja origineel op de Porsche Boxster van mijn beste vriend. Die is ondertussen wel al een 8 tal jaren oud. Maar ik denk dat het ondertussen niet meer kan worden geleverd. Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.:roll:

Alleszins bij hem is het niet via de geluidsinstallatie .....ik ben geen technieker maar ken toch redelijk wat over auto's en specifiek Porsche.

Hier een test waarin de testrijder zichzelf afvraagt hoe dit kan vanuit fabriek en bewijs van hetgeen ik schrijf.

https://www.youtube.com/watch?v=_3VjwvKlFEo

Johan Daelemans 29 mei 2023 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10173157)
.... Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.:roll:....

Kan ik ergens wel begrijpen. Nu ja, er is nog altijd politie om in te grijpen als het de spuigaten uitloopt.
Die Boxer en Cayman, uiteindelijk zit de motor op de juiste plaats. Heeft wel een tijdje geduurd.

Mambo 29 mei 2023 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10173157)
Ja origineel op de Porsche Boxster van mijn beste vriend. Die is ondertussen wel al een 8 tal jaren oud. Maar ik denk dat het ondertussen niet meer kan worden geleverd. Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.:roll:

Alleszins bij hem is het niet via de geluidsinstallatie .....ik ben geen technieker maar ken toch redelijk wat over auto's en specifiek Porsche.

Hier een test waarin de testrijder zichzelf afvraagt hoe dit kan vanuit fabriek en bewijs van hetgeen ik schrijf.

https://www.youtube.com/watch?v=_3VjwvKlFEo

https://www.googleadservices.com/pag...g&nis=8&adurl=

Johan Daelemans 30 mei 2023 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10173258)

Bestaan Jhonny's nog steeds? :-D

fred vanhove 30 mei 2023 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10173072)
Gewoon natuurkunde, meer is dat niet.

Op twee wielen achter elkaar kan het voertuig bij het remmen onmogelijk naar links of rechts afwijken. Zelfde geval met dempers, je kan
van het linkse wiel geen demper meten en vervolgens van het rechter wiel een demper meten en de resultaten met elkaar vergelijken om .... het verschil te weten ...

Roestvorming?

Stugheid van het frame?

Wandel even in gedachten de keurstraat af in een willekeurig keurstation.
Enkel geluid en uitlaatgassen kan men technisch meten, buiten wat lampjes en bandprofiel is al de rest natte vingerwerk.

Afstelling koplamp? Met één of twee personen? Een kleine magere of grote dikzak?
Op 125cc van 120 kg kan mogelijk 160kg of meer aan 'vlees' mee te slepen krijgen.
Hoe zit die op zijn motorfiets? Als een aapje van Kipling achterover vallend hangend aan een groot stuur of plat met de buik op de benzinetank?


Dus, wat zou je willen nakijken en hoe?

Dus volgens jou zijn de remmen van een Machine met een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden niet belangrijk en geen controle waard. Voor mij hoeft het ook allemaal niet maar het is maar hoe je het bekijkt. Men kan aan alles een uitleg geven ......
Ik weet niet maar ik weet niet of er veel verschil is tussen een race motor die aan 100 per uur in mijn flank knalt of een autootje aan 40 per uur.

Nu begrijp me niet verkeerd ik kan een bibliotheek volschrijven over de wantoestanden op keuringen hun gezeik onkunde en ronduit maffia praktijken maar dat is dan weer even een andere discussie.

maddox 30 mei 2023 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10173733)
Dus volgens jou zijn de remmen van een Machine met een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden niet belangrijk en geen controle waard.

Als u dat leest in Johans schrijven, is dat uw interpretatie.
Mijn interpretatie
Ja, goeie remmen, zijn op alle voertuigen noodzakelijk, niet alleen op zo'n "crotch-rocket".
Langs de andere kant, hoeveel ongevallen met motorfietsen kan men wijten aan slechte remmen of een te luide uitlaat?
Ik denk bitter weinig.
Citaat:

Voor mij hoeft het ook allemaal niet maar het is maar hoe je het bekijkt. Men kan aan alles een uitleg geven ......
Citaat:

Ik weet niet maar ik weet niet of er veel verschil is tussen een race motor die aan 100 per uur in mijn flank knalt of een autootje aan 40 per uur.
Die racemotor staat dan op uw schoot, met het autootje is het ferme blikschade.
Citaat:

Nu begrijp me niet verkeerd ik kan een bibliotheek volschrijven over de wantoestanden op keuringen hun gezeik onkunde en ronduit maffia praktijken maar dat is dan weer even een andere discussie.
Maar de methodiek die de "keuring" in België gebruikt om dingen na te kijken en goed te bevinden is gewoon gatachterlijk voor motorfietsen.

Mambo 30 mei 2023 17:45

Er zijn wel een aantal dingen die te controleren zijn.
De vering, de voorvork op lekkage, de kettingspanner, kettingen en tandwielen, remmen en schijven daar kunnen ook scheurtjes in zitten, banden met scheurtjes, lichtjes, enz.

fred vanhove 30 mei 2023 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10173811)
Als u dat leest in Johans schrijven, is dat uw interpretatie.
Mijn interpretatie
Ja, goeie remmen, zijn op alle voertuigen noodzakelijk, niet alleen op zo'n "crotch-rocket".
Langs de andere kant, hoeveel ongevallen met motorfietsen kan men wijten aan slechte remmen of een te luide uitlaat?
Ik denk bitter weinig.


Akkoord maar hoeveel ongevallen met auto's zijn echt te wijten aan slechte remmen of schokdempers ?? Ik denk bijna geen.
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ??

Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren :roll: Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht.

En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto

Hoe je het ook draait of keert als het absurd is voor motoren (wat ik ook beaam ) is het dat voor 90 % ook voor auto's

maddox 30 mei 2023 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10174050)
Akkoord maar hoeveel ongevallen met auto's zijn echt te wijten aan slechte remmen of schokdempers ?? Ik denk bijna geen.
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ??

Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren :roll: Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht.

En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto

Hoe je het ook draait of keert als het absurd is voor motoren (wat ik ook beaam ) is het dat voor 90 % ook voor auto's

Ik krijg ook klootkramp van al die cyclopen die rondrijden met een kapotte koplamp.

Maar zoals u opmerkt, eigen verantwoordelijkheid en aanvaarding van plichten is noodzakelijk in een te druk bevolkte maatschappij.

Misschien eens de ouwe truk van ome agent terug uit de kast halen. Elke wagen met een duidelijk mankement aan de kant, en met een fijne kam in de boetes jagen. Was niet ongebruikelijk toen ik net begon rond te rijden. Een flik met een zere tand, of eentje die niet gemogen had, of watdanook, die kon je op kosten jagen, zeker als je dan zelf nog eens te grappig, te gevat of zelfs te agressief overkwam.

Johan Daelemans 30 mei 2023 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10173733)
Dus volgens jou zijn de remmen van een Machine met een acceleratie van 0 tot 100 in 2 seconden niet belangrijk en geen controle waard. ...

Volgens mij gaat geen enkele motorrijder op pad met een motor die uitgerust is met slechte remmen.
En het begrip 'slecht' kan in beide richtingen gaan.
Remmen kunnen te agressief ingrijpen of niet agressief genoeg, dat weet je alleen als je met de motorfiets rijdt.
Remmen bij een motorfiets bedien je afzonderlijk. Voorrem met de rechter hand, achterrem met de rechter voet.
De rembalans is dus volledig afhankelijk van de de bestuurder, hier kan een keuringsstation dus nooit iets aan opmerken.
Een motorfiets die vol in de remmen van 120km/uur naar stilstand moet heeft niks aan zijn achterrem.
In wezen dient een achterrem enkel om in snel bochtenwerk een beetje 'bij' te sturen of de motorfiets iets te stabiliseren.



Een motard moet zelf constant de toestand van zijn machine optimaal houden, het is hij die tegen het asfalt knalt als er echt wat scheelt.

maddox 30 mei 2023 20:44

Snuggere kwispels die hun crotchrockets niet goed onderhouden, of er niet voor betalen, die mogen een Darwin award nominee worden.

Om een voorbeeld te geven, ik ben overdag bezig aan mijn fiets. Ik hoop dat Grey Ghost tegen vrijdag middag terug ok is, met beter remmen en een veel betere kettinglijn. (och ja, na 9000 km zijn een gewone fietsketting en bijhorende tandwielen wel versleten)

Johan Daelemans 30 mei 2023 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10174045)
Er zijn wel een aantal dingen die te controleren zijn.
De vering, de voorvork op lekkage, de kettingspanner, kettingen en tandwielen, remmen en schijven daar kunnen ook scheurtjes in zitten, banden met scheurtjes, lichtjes, enz.

Dempers en vering hebben veel minder invloed op het rijgedrag van uw motorfiets dan dempers en vering bij een
wagen en wel voor de volgende reden:
Heel het lichaam van de motard is een afgeveerd en gedempt gewicht.
Beetje hetzelfde als bij wielrenners. Hun lichaam is ook afgeveerd en gedempt gewicht en een racefiets heeft helemaal geen vering nog dempers.
Goed, zo'n racefiets weegt maar enkele kilogram maar E-fietsen wegen al snel 25 tot 30 kg en ik zie die ook niet al stuiterend hun bocht missen.

Lekkage van de voorvork? Zie jij iemand tijdens de keuring het verschil zien tussen smering en lekkage?Verder, even afstomen en alles is als nieuw.

Kettingspanner, ketting en tandwielen?
Waar zie jij in die onderdelen enig gevaar voor de verkeersveiligheid?

Remmen en schijven? Ooit al een motorfiets tegengekomen met een remschijf in twee of meer stukken?

Banden? Daar moet men een vervaldatum opplakken. Ook bij wagens.
Na 5 jaar is daar het beste af. Na 8 jaar zijn banden gewoon harde plastiek geworden.

Johan Daelemans 30 mei 2023 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10174050)
Akkoord maar hoeveel ongevallen met auto's zijn echt te wijten aan slechte remmen of schokdempers ?? ....

Eerst nagaan wat je bedoeld met slechte remmen.
De ziel uit je lijf trappen en mooi rechtdoor moeilijk tot stilstand komen is iets heel anders dan bij plots remmen op
het andere rijvak terecht komen.
Dit gezegd zijnde, hoeveel bestuurders zijn in staat om een technische oorzaak van hun ongeval correct in te schatten?

Schokdempers? Op de Belgische wegen vol met diepe putten heb je maar beter goede schokdempers. Een goede schokdemper zorgt er namelijk voor dat je wiel over de put wordt getild i.p.v. er gewoon in te vallen.
En opnieuw, hoeveel bestuurders zijn in staat om een technische oorzaak van hun ongeval correct in te schatten?



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10174050)
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ??

Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren :roll: Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht.

Daar geef ik je 100% gelijk

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10174050)
En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto

Hangt er van af. Bij motorfietsen jonger dan 40 jaar zijn achterlichten en stop
in één achterlicht dubbel uitgevoerd. Is er ééntje kapot dan maakt dat niks uit.

fred vanhove 30 mei 2023 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10174138)
Volgens mij gaat geen enkele motorrijder op pad met een motor die uitgerust is met slechte remmen.
En het begrip 'slecht' kan in beide richtingen gaan.
Remmen kunnen te agressief ingrijpen of niet agressief genoeg, dat weet je alleen als je met de motorfiets rijdt.
Remmen bij een motorfiets bedien je afzonderlijk. Voorrem met de rechter hand, achterrem met de rechter voet.
De rembalans is dus volledig afhankelijk van de de bestuurder, hier kan een keuringsstation dus nooit iets aan opmerken.
Een motorfiets die vol in de remmen van 120km/uur naar stilstand moet heeft niks aan zijn achterrem.
In wezen dient een achterrem enkel om in snel bochtenwerk een beetje 'bij' te sturen of de motorfiets iets te stabiliseren.



Een motard moet zelf constant de toestand van zijn machine optimaal houden, het is hij die tegen het asfalt knalt als er echt wat scheelt.

Ik heb de laatste 15 jaar of zelfs langer geen enkele automobilist nog horen klagen dat zijn auto heel slecht remt. Kan me moeilijk voorstellen in onze contreien nog auto's rijden met slechte remmen.

En ja je hebt motorrijder en motorrijder......je hebt mannen met recente toerbuffels type BMW GS en daar geloof ik best dat die hun machine piekfijn in orde is. Maar dan heb je ook van die would be outlaws met zo een oude chopper al dan niet van Harley. Of die allemaal beschikken over degelijke remmen betwijfel ik sterk.

maddox 30 mei 2023 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10174160)
Ik heb de laatste 15 jaar of zelfs langer geen enkele automobilist nog horen klagen dat zijn auto heel slecht remt. Kan me moeilijk voorstellen in onze contreien nog auto's rijden met slechte remmen.

Weinig, maar je hoort ze wel. Remmen die gorgelen, piepen, schreeuwen enzoverder. Maar bij de meer moderne wagens sta je eerder langs de kant van de weg met een "vergeet het maar lampje" omdat een sensor verteld dat een azuurgestreepte clitrups tussen remblok en schijf zit.

Citaat:

En ja je hebt motorrijder en motorrijder......je hebt mannen met recente toerbuffels type BMW GS en daar geloof ik best dat die hun machine piekfijn in orde is.
Grappig, mijn plastikken scooter ziet er uit alsof die net uitgespuwd is door Godzilla. Toch is die mechanisch in topconditie. Ik neem geen risico's met mijn vrouwkes leven, en als het aankomt op mechanica, daar kan ik zelf iets aan doen. En als we vermoeden dat er een probleem aankomt (luister naar je machine), terwijl het niet mechanisch lijkt, dan is het aan een vertrouwde expert om er naar te kijken, en ja, daar betaal ik voor. Net zoals anderen mij betalen voor mijn expertise.
Citaat:

Maar dan heb je ook van die would be outlaws met zo een oude chopper al dan niet van Harley. Of die allemaal beschikken over degelijke remmen betwijfel ik sterk.
Hoe lang gaat zo'n "Motorclub Harde Bikkel" keihard zijn als ie een paar makkers onderuit heeft gereden omdat zijn stalen ros faalde?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be