![]() |
schouwing voor motoren
komt er dan ook een Motopass voor motoren ?
|
Wie of wat heeft het over schouwing voor motoren ?
|
Citaat:
Allee ja de staat van uw remmen en banden is toch nogal belangrijk en of het chasis al dan niet krom is. |
Ik ben voorstander.
Ook moet er meer controle komen op de lawaaihinder van sommige motoren en quads. |
Citaat:
Yep, da's Henri ten voeten uit. Citaat:
|
ik ben geen voorstander voor een jaarlijkse schouwing
de schouwing voor verkoop is er nu toch |
Ik zie er de zin niet van in.
Er rijden de nodige motorfietsen rond met verwijderde kat, met uit de uitlaat verwijderde dB-killer en met wat al nog dat niet legaal, niet gehomologeerd is. Het gaat dan door de band om handige jongens, of met handige vrienden, die er wel voor zullen zorgen dat hun motorfiets probleemloos door de keuring komt. Enkele uren later is die originele uitlaat en wat nog meer al terug vervangen door het lawaaierige en ongezuiverde spul plus al het ander illegaal spul. Die keuring, dat gaat niet werken, wordt een slag in het water. Onze overheid zal er alleen, zoals gewoonlijk, de gewone, goedmenende burger mee treffen. |
Citaat:
Maar dat probleem ga je niet oplossen met een technische keuring. Bij de technische keuring zullen die zich wel aanbieden met hun nette, originele uitlaat. |
Citaat:
Hoeveel lawaai mag een motor (of auto) eigenlijk maken. Zo te zien hangt veel af van de uitlaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ze zijn daar mee gestopt, multinova taken waren veel veiliger. |
Citaat:
Omdat oompje roverheid een paar vriendjes die leuke enveloppekes doorspelen een monopolie geeft, daarom. Waarom geen systeem waarbij men mensen een echte reden geeft om naar de keuring te gaan, zoals een korting op baantaks of via de verzekering? |
Citaat:
Maar de controle is niet eenvoudig. Dit is de norm: https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...L0024-20131211 Voor een motorfiets >175cc is de norm maximaal 80dB. Hoe je dat moet meten staat beschreven vanaf pagina 456. Ik kan me voorstellen dat lokale politiediensten daar niet willen aan beginnen. |
Ik ben zelf ook motorrijder maar heb in principe niks tegen de keuring van motoren zolang het maar niet enkel om de poen te doen is.
Want simpel is die keuring volgens mij niet. Naar wat ik begrijp keurt men momenteel vooral op zicht. Ik vraag me af hoe je de werking van de remmen of ophanging of stuurinrichting,... op zicht kan controleren? Of de stevigheid van het kader? Bij veel motoren moet je de motor half uitkleden om nog maar zicht op het kader te krijgen. En ja, pinkers, lichten en klaxon,... die kan je keuren maar is het de moeite om daarvoor naar de keuring gehaald te worden? Ik meen te weten dat je tegenwoordig na een ongeval ook naar de keuring moet met je motor. Ik zie het al gebeuren; je komt daar aan met een dikke Goldwing en de keurder moet 'op zicht' gaan bepalen of die motor nog rijvaardig genoeg is?? Dat is pure slapstick. Het enige wat je op zicht aan zo'n Goldwing kan zien is een hoop plastic en chroom. Of moet-ie gewoon nog hard genoeg blinken om er de baan mee op te mogen? Dus ja; geen probleem met keuring zolang die maar extra waarde of veiligheid toevoegt en dat doet ze volgens mij voorlopig niet. Daarnaast moet men ook rekening houden met het feit dat er qua motoren jarenlang een doe-maar-op-cultuur heeft geheerst. Zolang er ergens een kadernummer te ontdekken was mocht je er de baan mee op. Beetje hypocriet om die nu plots allemaal naar de keuring te gaan sleuren en nakijken op 'origenele onderdelen'. Qua geluid ligt volgens mij de oplossing niet bij de keuring maar bij controle onderweg. Er is niets zo snel gewisseld als een (stel) uitlaatdemper(s) op een motor. Ik wissel mijn twee dempers (open carbon MET db-killer en E-keurmerk) op minder dan 10 minuten. Twee bouten los, demper eraf schuiven, andere erop schuiven, bouten terug vast. Voor geen enkele motorrijder is dat teveel moeite als-ie naar de keuring moet. Maar in plaats van alle keuringscentra met zo'n apparatuur uit te rusten kan men dat beter onderweg doen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Een vastgelegde procedure (bv op 5 meter achter de motorfiets een meting bij stationair en eentje bij een paar stoten volgas, daar een gemiddelde van et voila) en gewoon onderweg controleren. Dat geldt overigens niet alleen voor motoren want hoewel het al snel over motoren gaat bij lawaaioverlast, er rijden ook heel wat patserbakken rond die even veel of meer lawaai maken dan mijn Duc... |
Qua motorpas; zolang er geen jaarlijkse keuring is heeft dat weinig zin volgens mij.
|
maar er is keuring bij verkoop
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op papier wat lawaai verkopen maar geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. Zoals je zelf aanhaalt, wat gaan ze controleren en hoe. Wat als er tijdens de keuring een motor tegen de vloer gaat? Expert bijhalen? Schade bepalen en de factuur naar het controlerend orgaan sturen? Buiten wat kleine onnozelheden, lawaai en uitstoot zie ik niet in wat er nog verder kan gecontroleerd worden. Wat kan je daar voor aanrekenen zonder als dief beschouwd te worden? 15€ ? Eerlijk gezegd lijkt een controle op uitstoot het enig zinnige. Lawaai en een kapot lampje is een situatie die veel regelmatiger door een agent dient worden nagekeken en eventueel worden beboet. Nog niet zo lang geleden heeft er zo'n grote 4x4 me van de rijbaan geveegd. Nieuwe voorpartij gestoken, het ziet er allemaal goed uit. Mee rijden is andere koek, naar rechts draait de motorfiets quasi vanzelf, naar links wil hij niet echt vlotjes. Wat gaan ze op een eventuele keuring doen? Eens een testrit mee maken? |
Citaat:
Vind ik echt een onnozel gadget. |
Citaat:
Nu is het mogelijk dit bij de huidige modellen anders is ? |
Citaat:
Lichten banden schokdempers remmen van dat autootje zouden 100 % ok moeten zijn maar op een racemachine van 160 kg met 160 pk heeft dat geen belang ? Om welke reden dan wel ? Opdat hij maar twee wielen heeft ipv 4 ? Nu voor je me afschiet....er is geen grotere tegenstander van deze maffia als ik.....maar als de ene met 4 wielen zijn banden remmen shocks en lichten correct moeten werken zie ik niet in waarom dat bij dat voertuig met 2 niet het geval zou moeten zijn. |
Citaat:
Op twee wielen achter elkaar kan het voertuig bij het remmen onmogelijk naar links of rechts afwijken. Zelfde geval met dempers, je kan van het linkse wiel geen demper meten en vervolgens van het rechter wiel een demper meten en de resultaten met elkaar vergelijken om .... het verschil te weten ... Roestvorming? Stugheid van het frame? Wandel even in gedachten de keurstraat af in een willekeurig keurstation. Enkel geluid en uitlaatgassen kan men technisch meten, buiten wat lampjes en bandprofiel is al de rest natte vingerwerk. Afstelling koplamp? Met één of twee personen? Een kleine magere of grote dikzak? Op 125cc van 120 kg kan mogelijk 160kg of meer aan 'vlees' mee te slepen krijgen. Hoe zit die op zijn motorfiets? Als een aapje van Kipling achterover vallend hangend aan een groot stuur of plat met de buik op de benzinetank? Dus, wat zou je willen nakijken en hoe? |
Citaat:
Ik twijfel daaraan. Nu, dat 'sportief geluid' via de geluidsinstallatie wordt vrij algemeen toegepast bij 'sportieve' versies. Als de klant maar gelukkig is zonder de andere weggebruikers lastig te vallen. |
Citaat:
Ja origineel op de Porsche Boxster van mijn beste vriend. Die is ondertussen wel al een 8 tal jaren oud. Maar ik denk dat het ondertussen niet meer kan worden geleverd. Dacht dat het niet lang heeft geduurd eer dit niet meer kon worden geleverd.:roll: Alleszins bij hem is het niet via de geluidsinstallatie .....ik ben geen technieker maar ken toch redelijk wat over auto's en specifiek Porsche. Hier een test waarin de testrijder zichzelf afvraagt hoe dit kan vanuit fabriek en bewijs van hetgeen ik schrijf. https://www.youtube.com/watch?v=_3VjwvKlFEo |
Citaat:
Die Boxer en Cayman, uiteindelijk zit de motor op de juiste plaats. Heeft wel een tijdje geduurd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet niet maar ik weet niet of er veel verschil is tussen een race motor die aan 100 per uur in mijn flank knalt of een autootje aan 40 per uur. Nu begrijp me niet verkeerd ik kan een bibliotheek volschrijven over de wantoestanden op keuringen hun gezeik onkunde en ronduit maffia praktijken maar dat is dan weer even een andere discussie. |
Citaat:
Mijn interpretatie Ja, goeie remmen, zijn op alle voertuigen noodzakelijk, niet alleen op zo'n "crotch-rocket". Langs de andere kant, hoeveel ongevallen met motorfietsen kan men wijten aan slechte remmen of een te luide uitlaat? Ik denk bitter weinig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Er zijn wel een aantal dingen die te controleren zijn.
De vering, de voorvork op lekkage, de kettingspanner, kettingen en tandwielen, remmen en schijven daar kunnen ook scheurtjes in zitten, banden met scheurtjes, lichtjes, enz. |
Citaat:
Of hoeveel aan een sportuitlaat ? Of een te grote spoiler ?? Of een sterretje in de voorruit ? Of een niet conform sportstuurtje ?? Mijn achterlichten werken vandaag prima maar of die dat morgen nog doen durf ik niet te beweren :roll: Als ik die zelf niet controleer kan ik dus een jaar rijden met een defect achterlicht. En een niet werkend achterlicht lijkt me veel onveiliger voor een motor dan voor een auto Hoe je het ook draait of keert als het absurd is voor motoren (wat ik ook beaam ) is het dat voor 90 % ook voor auto's |
Citaat:
Maar zoals u opmerkt, eigen verantwoordelijkheid en aanvaarding van plichten is noodzakelijk in een te druk bevolkte maatschappij. Misschien eens de ouwe truk van ome agent terug uit de kast halen. Elke wagen met een duidelijk mankement aan de kant, en met een fijne kam in de boetes jagen. Was niet ongebruikelijk toen ik net begon rond te rijden. Een flik met een zere tand, of eentje die niet gemogen had, of watdanook, die kon je op kosten jagen, zeker als je dan zelf nog eens te grappig, te gevat of zelfs te agressief overkwam. |
Citaat:
En het begrip 'slecht' kan in beide richtingen gaan. Remmen kunnen te agressief ingrijpen of niet agressief genoeg, dat weet je alleen als je met de motorfiets rijdt. Remmen bij een motorfiets bedien je afzonderlijk. Voorrem met de rechter hand, achterrem met de rechter voet. De rembalans is dus volledig afhankelijk van de de bestuurder, hier kan een keuringsstation dus nooit iets aan opmerken. Een motorfiets die vol in de remmen van 120km/uur naar stilstand moet heeft niks aan zijn achterrem. In wezen dient een achterrem enkel om in snel bochtenwerk een beetje 'bij' te sturen of de motorfiets iets te stabiliseren. ![]() Een motard moet zelf constant de toestand van zijn machine optimaal houden, het is hij die tegen het asfalt knalt als er echt wat scheelt. |
Snuggere kwispels die hun crotchrockets niet goed onderhouden, of er niet voor betalen, die mogen een Darwin award nominee worden.
Om een voorbeeld te geven, ik ben overdag bezig aan mijn fiets. Ik hoop dat Grey Ghost tegen vrijdag middag terug ok is, met beter remmen en een veel betere kettinglijn. (och ja, na 9000 km zijn een gewone fietsketting en bijhorende tandwielen wel versleten) |
Citaat:
wagen en wel voor de volgende reden: Heel het lichaam van de motard is een afgeveerd en gedempt gewicht. Beetje hetzelfde als bij wielrenners. Hun lichaam is ook afgeveerd en gedempt gewicht en een racefiets heeft helemaal geen vering nog dempers. Goed, zo'n racefiets weegt maar enkele kilogram maar E-fietsen wegen al snel 25 tot 30 kg en ik zie die ook niet al stuiterend hun bocht missen. Lekkage van de voorvork? Zie jij iemand tijdens de keuring het verschil zien tussen smering en lekkage?Verder, even afstomen en alles is als nieuw. Kettingspanner, ketting en tandwielen? Waar zie jij in die onderdelen enig gevaar voor de verkeersveiligheid? Remmen en schijven? Ooit al een motorfiets tegengekomen met een remschijf in twee of meer stukken? Banden? Daar moet men een vervaldatum opplakken. Ook bij wagens. Na 5 jaar is daar het beste af. Na 8 jaar zijn banden gewoon harde plastiek geworden. |
Citaat:
De ziel uit je lijf trappen en mooi rechtdoor moeilijk tot stilstand komen is iets heel anders dan bij plots remmen op het andere rijvak terecht komen. Dit gezegd zijnde, hoeveel bestuurders zijn in staat om een technische oorzaak van hun ongeval correct in te schatten? Schokdempers? Op de Belgische wegen vol met diepe putten heb je maar beter goede schokdempers. Een goede schokdemper zorgt er namelijk voor dat je wiel over de put wordt getild i.p.v. er gewoon in te vallen. En opnieuw, hoeveel bestuurders zijn in staat om een technische oorzaak van hun ongeval correct in te schatten? Citaat:
Citaat:
in één achterlicht dubbel uitgevoerd. Is er ééntje kapot dan maakt dat niks uit. |
Citaat:
En ja je hebt motorrijder en motorrijder......je hebt mannen met recente toerbuffels type BMW GS en daar geloof ik best dat die hun machine piekfijn in orde is. Maar dan heb je ook van die would be outlaws met zo een oude chopper al dan niet van Harley. Of die allemaal beschikken over degelijke remmen betwijfel ik sterk. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be