Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Israëlisch-Palestijns conflict (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=229)
-   -   De geografische ligging van Israël/Palestina (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270453)

Nr.10 16 oktober 2023 18:52

De geografische ligging van Israël/Palestina

Geografisch kan Israël/Palestina zich niet verplaatsen.

Het land ligt waar het ligt.

Inwoners kunnen zich verplaasten, het land, de bodem, niet.

Tot welke geografische eenheid behoort Israël/Palestina?

En doet het er niet beter aan zich daarnaar te gedragen?

= = =

Net zoals Oekraïne een buur is van Rusland

Pandareus 16 oktober 2023 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10254519)
Geografisch kan Israël/Palestina zich niet verplaatsen.

Het land ligt waar het ligt.

Inwoners kunnen zich verplaasten, het land, de bodem, niet.

Tot welke geografische eenheid behoort Israël/Palestina?

En doet het er niet beter aan zich daarnaar te gedragen?

= = =

Net zoals Oekraïne een buur is van Rusland

Palestina is het buurland van Israël aan de andere kant van de grens : de Jordaan. :-P

maddox 16 oktober 2023 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10254530)
Palestina is het buurland van Israël aan de andere kant van de grens : de Jordaan. :-P

Maar daar willen ze Gazanen of Westbankers.

Bach 16 oktober 2023 19:49

Lijkt me toch handig goede relaties met te buren te ontwikkelen in plaats van ze te bombarderen.

"An Israeli airstrike on the outskirts of Marwahin town, south of Lebanon.
Hezbollah is not involved yet, but if Israel keeps on bombing south Lebanon it will be, so will Lebanon and Iran..They bomb Syria already for years, on a nearly weekly basis."
@Vandenende, 16 october

morte-vivante 16 oktober 2023 21:13

Misschien moeten die buren maar eens eerst de Staat Israël erkennen. Jordanië en Egypte worden nl niet gebombardeerd

Drukazz 17 oktober 2023 20:51

De zionistische entiteit zorgt al decennia voor destabilisatie in de regio.

Het was beter om de joden een staat te geven in Amerika zodat ze de Palestijnen met rust konden laten.

Pandareus 17 oktober 2023 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10254540)
Lijkt me toch handig goede relaties met te buren te ontwikkelen in plaats van ze te bombarderen.

"An Israeli airstrike on the outskirts of Marwahin town, south of Lebanon.
Hezbollah is not involved yet, but if Israel keeps on bombing south Lebanon it will be, so will Lebanon and Iran..They bomb Syria already for years, on a nearly weekly basis."
@Vandenende, 16 october

Als die fijne buren hun domestic terrorists (Hezbollah) er niet toe bewegen van buurland Israël met mortieren te bestoken, dan krijgen ze billekoek hee...

Israël reageert zeer matig, en viseert in haar reactie -voorlopig- enkel de Hezbollah posities. Maar die laatsten gaan de coullionade toch niet te ver moeten doordrijven denk ik dan... Anders gaan de handschoenen uit.

Pandareus 17 oktober 2023 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 10255276)

Het was beter om de joden een staat te geven in Amerika zodat ze de Palestijnen met rust konden laten.

Textbook Iraanse propaganda ! Ayatollah Khamenei approved.

Jay-P. 3 februari 2024 03:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10255311)
Textbook Iraanse propaganda !
Ayatollah Khamenei approved.

Gij ziet het M.O.-probleem, (in huis gehaald door de Rosbifs & Frogs destijds) ook nogal zonder respect van feiten, in deze.
Citaat:

De zionistische entiteit zorgt al decennia voor destabilisatie in de regio. Het was beter om de joden een staat te geven in Amerika zodat ze de Palestijnen met rust konden laten.

Drukazz heeft wel ietwat meer gelijk in deze dan gij:
"De zionistische entiteit zorgt al decennia voor destabilisatie in de regio."

Anderzijds is 'm hier serieus naast de plak:
"Het was beter om de joden een staat te geven in Amerika zodat ze de Palestijnen met rust konden laten."

Dat van "een staat geven", waar ook, is dan weer bewezen dat die gasten geboren-uitverkoren probleemzoekers waren/zijn, door de eeuwen heen. De geschiedenis is het beste bewijs. (Realiteit is a bitch, niet?)
Het domst wat men ooit kon doen is/was ze dus een "staat geven", waar ook!

Trouwens, lees dit effe omtrent dat zg. zichzelf toegekend hemels recht op de gronden ginderachter:
-> De naam Kanaän komt al voor in Egyptische teksten van de 16e eeuw v.Chr.

Als men dan toch steeds naar het verleden wenst terug te grijpen vergeet men beter ISRAEL zowel als PALESTINA.
Ga eerder naar KANAAN, duizenden jaren vroeger dan de boekskes van Mozes & Jozua.

Jay-P. 3 februari 2024 03:22

En, tot spijt van wie het benijdt, hebben de huidige Israeli's geen kloten meer te maken met de vroegere Israelieten.
Ze zijn grotendeels verwaterd, infeite: ver-patatten-water verwaterd.

Ne vous en déplaise!

Vlad 3 februari 2024 06:33

Het midden oosten is/was het kerngebied van de christenen. De moslims hebben die christenen er onderhand helemaal uitgeroeid; en dat niet door overtuiging, bekering of op een vredelievende manier. Dat is de ware genocide die er plaatsvindt, de trage genocide. De joden lijken de christenen niet echt een helpende hand aan te reiken. Misschien hebben ze teveel andere zaken aan het hoofd, misschien hebben ze daar gewoon geen zin in.

patrickve 3 februari 2024 06:51

Citaat:

Dat probeert men al 75 jaar diets te maken aan die Palestijnen he.

patrickve 3 februari 2024 06:53

Citaat:

Palestijnen waren op dat moment Brits eigendom he. Men heeft dus gedaan wat jij daar zegt, ongeveer: de Britten hebben hen een stuk van hun bezit gegeven. De Britten bezaten het Amerikaanse land niet meer toen. Maar wel een flink stuk van het midden Oosten. De Britten konden dus de Amerikaanse grond niet meer geven, maar wel die van hen, en dat is wat ze gedaan hebben.

Er zijn er die zullen zeggen dat de Britten daarmee hun stommiteit hebben willen repareren van de Duitsers te vroeg op hun bakkes te geven, toen ze hun huiswerk met de Joden nog maar half afgewerkt hadden. En er zijn er in het midden oosten die dromen van dat huiswerk zelf af willen te maken, he. Maar ja, wat wil je, het zijn geen Duitsers he, het lukt niet :-)

Het is waar dat de Britten zelf ook hun huiswerk niet gemaakt hebben: je geeft geen stuk land als je het zelf eerst niet schoonmaakt he. En de Joden hebben het nooit helemaal op zich willen nemen. Daar moeten ze nu ferm voor op hun nagels bijten.

Jay-P. 3 februari 2024 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10308373)
Het midden oosten is/was het kerngebied van de christenen.

Graag wat uitleg om me toe te laten een gat in mijn geschiedenis-opvoeding te dichten.
Mercikes op voorhand. :thumbsup:

Pandareus 3 februari 2024 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10308361)
En, tot spijt van wie het benijdt, hebben de huidige Israeli's geen kloten meer te maken met de vroegere Israelieten.
Ze zijn grotendeels verwaterd, infeite: ver-patatten-water verwaterd.

Ne vous en déplaise!

Dat speelt dan ook geen enkele rol, net zoals jouw verwijzing naar oude kaarten en de zoektocht wie waar ooit eerst zou geweest zijn.

Zoals in een eerdere bijdrage door maddox al terecht geschreven : de toenmalige grootmachten binnen de VN hebben in 1947-48 beslist waar Israël en Palestina zouden komen.

Dat de hele meute arabische landen daarop samen besliste om hun middenvinger op te steken naar die grootmachten en dat ze de joden in de zee wilden drijven is HUN keuze geweest. De rest zijn gevolgen van die keuze.

Ik ben het daar volledig mee eens.

Ne vous en déplaise. :-P

Hoofdstraat 3 februari 2024 09:53

Citaat:

Of een staat in Egypte waar ze effectief leefden, of was Palestina een stuk van Egypte? Dat is niet zo duidelijk in het ottomaanse rijk.

Jay-P. 3 februari 2024 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10308407)
Dat speelt dan ook geen enkele rol, net zoals jouw verwijzing naar oude kaarten en de zoektocht wie waar ooit eerst zou geweest zijn.

Doet niks af van gemaakte menselijke flaters binnen de geschiedkundige realiteit, ik herhaal:
Aan verwaterd uitverkoren DNA "een staat geven", waar ook, was een bewezen fout van die toenmalige machten, daar die gasten geboren-uitverkoren probleemzoekers waren/zijn, door de eeuwen heen.
De geschiedenis is het beste bewijs. (Realiteit is a bitch, niet?)

Maar ja, te zelfgenoegzaam weigeren fouten ter erkennen, zo kennen we heel wat geschiedkundige feiten.

- Ervan leren? Elaba, zal't gaan ja? -

maddox 3 februari 2024 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10308460)
Doet niks af van gemaakte menselijke flaters binnen de geschiedkundige realiteit, ik herhaal:
Aan verwaterd uitverkoren DNA "een staat geven", waar ook, was een bewezen fout van die toenmalige machten, daar die gasten geboren-uitverkoren probleemzoekers waren/zijn, door de eeuwen heen.

Maar ja, te zelfgenoegzaam weigeren fouten ter erkennen, zo kennen we heel wat geschiedkundige feiten.

Zou ome Adolf dan toch een goed idee gehad hebben met Madagaskar?

Jay-P. 3 februari 2024 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10308464)
Zou ome Adolf dan toch een goed idee gehad hebben met Madagaskar?

Zelfde reactie: zelfverklaarde uitverkorenen zijn te gevaarlijk met een "eigen staat, waar ook", zeker met al dat verwaterd Russisch DNA, gisteren zowel als vandaag de dag. :evil:

maddox 3 februari 2024 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10308469)
Zelfde reactie: zelfverklaarde uitverkorenen zijn te gevaarlijk met een "eigen staat, waar ook", zeker met al dat verwaterd Russisch DNA. :evil:

Zonder dat Russische DNA zijn er meer "ideale mannen" die zelfverklaart herenvolk zijn, en die willen dat nog eens manu militari opdringen.

Hoe dikwijls hebben de Jehova's u niet geïrriteerd?

Ke Nan 3 februari 2024 11:44

Citaat:

Er is geen greintje twijfel dat de regio het thuisland van de islamitische, christelijke en joodse palestijnen is. DNA-onderzoek heeft inderdaad aangetoond dat deze drie, slechts in geloof verschillend, afstammelingen zijn van de Kaananieten. Dat de regio ondertussen verstikkend aangevuld is met Europese joden, die DNA-gewijs even verwant zijn met de hogerop vermelde Palestijnse autochtonen als dat we allemaal ook een verwantschap met chimpansees delen, is helaas ook een feit.
De historische vergissing van de staat Israël in zijn huidige vorm sleept al vele generaties aan en zal aan deze condities nog vele generaties aanslepen. Dat hoeft niet. Daarom stel ik voor om de besturen van de Palestijnse Autoriteit, Gaza en Israël samen te voegen onder een nieuwe naam voor de regio, Kanaan. Een nieuwe staat dus voor alle volkeren van de regio.

Elke gelijkenis met de nieuwe naam en mijn eigen naam berust op louter toeval en is van geen invloed geweest bij het bedenken van mijn voorstel.

Hoofdstraat 3 februari 2024 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 10308493)
Er is geen greintje twijfel dat de regio het thuisland van de islamitische, christelijke en joodse palestijnen is. DNA-onderzoek heeft inderdaad aangetoond dat deze drie, slechts in geloof verschillend, afstammelingen zijn van de Kaananieten. Dat de regio ondertussen verstikkend aangevuld is met Europese joden, die DNA-gewijs even verwant zijn met de hogerop vermelde Palestijnse autochtonen als dat we allemaal ook een verwantschap met chimpansees delen, is helaas ook een feit.
De historische vergissing van de staat Israël in zijn huidige vorm sleept al vele generaties aan en zal aan deze condities nog vele generaties aanslepen. Dat hoeft niet. Daarom stel ik voor om de besturen van de Palestijnse Autoriteit, Gaza en Israël samen te voegen onder een nieuwe naam voor de regio, Kanaan. Een nieuwe staat dus voor alle volkeren van de regio.

Elke gelijkenis met de nieuwe naam en mijn eigen naam berust op louter toeval en is van geen invloed geweest bij het bedenken van mijn voorstel.

Er lopen in België ook wel veel mensen rond die volgens hun DNA hier niet zouden mogen zijn, 2/3 heeft geen roots met België meer. Dus?

Pandareus 3 februari 2024 14:38

Citaat:

Lijkt me even realistisch als de historische vergissing (1922) van de staat 'Turkije' in zijn huidige vorm niet langer te laten aanslepen. En dus voor te stellen om het bestuur van de Koerden, de Armenen, de huidige Turkmeense dominantie en de griekse-orthodoxen die de oorspronkelijke bewoners waren samen te voegen onder een nieuwe naam voor de regio : novo-constantinopel.

Een nieuwe staat dus voor alle volkeren van de regio. :-P

Citaat:

:lol:

maddox 3 februari 2024 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10308570)
Lijkt me even realistisch als de historische vergissing (1922) van de staat 'Turkije' in zijn huidige vorm niet langer te laten aanslepen. En dus voor te stellen om het bestuur van de Koerden, de Armenen, de huidige Turkmeense dominantie en de griekse-orthodoxen die de oorspronkelijke bewoners waren samen te voegen onder een nieuwe naam voor de regio : novo-constantinopel.

Een nieuwe staat dus voor alle volkeren van de regio. :-P

:lol:

Verander dat Novo Constantinopel in Byzantium, en ik kan me er wel in terugvinden.

Pandareus 3 februari 2024 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10308573)
Verander dat Novo Constantinopel in Byzantium, en ik kan me er wel in terugvinden.

Goede suggestie.

Dat gaat een paradijs worden, een gezamenlijk bestuur door koerden, armenen, turkmenen, anatolische grieken en dat alles in een religieus en civiel democratisch pluralisme.

Daarna kunnen zij dat recept voor succes exporteren naar Israël om daar ook een pluralistische heilstaat van te maken.

En nu ga ik even mijn gitaar zoeken, en luid kumbaya zingen.

maddox 3 februari 2024 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10308600)
Goede suggestie.

Dat gaat een paradijs worden, een gezamenlijk bestuur door koerden, armenen, turkmenen, anatolische grieken en dat alles in een religieus en civiel democratisch pluralisme.

Daarna kunnen zij dat recept voor succes exporteren naar Israël om daar ook een pluralistische heilstaat van te maken.

En nu ga ik even mijn gitaar zoeken, en luid kumbaya zingen.

Hmm, doet me denken aan 1 van de meest succesvolle staten ooit.
Libanon, waar elke groep zijn plek had in de overheid.

patrickve 3 februari 2024 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10308388)
Graag wat uitleg om me toe te laten een gat in mijn geschiedenis-opvoeding te dichten.
Mercikes op voorhand. :thumbsup:

Waar peizdegij da Jezeke rondliep ?

patrickve 3 februari 2024 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10308407)
de toenmalige grootmachten binnen de VN hebben in 1947-48 beslist waar Israël en Palestina zouden komen.

Dat de hele meute arabische landen daarop samen besliste om hun middenvinger op te steken naar die grootmachten en dat ze de joden in de zee wilden drijven is HUN keuze geweest. De rest zijn gevolgen van die keuze.

Ik ben het daar volledig mee eens.

Voila. Het gaat hem niet om een oordeel te vellen over wat men "had moeten doen", zo is het gegaan, en er waren 2 keuzes:

- oftewel nam men daar vrede mee, met die 2-staten oplossing
- oftewel niet, en dan is het uiteraard oorlog. De Arabieren hebben voor dat laatste gekozen, en nu zijn ze huillie huillie dat het oorlog is.

patrickve 3 februari 2024 16:51

Citaat:

Kijk, het moet de bedoeling op termijn zijn van OVERAL enkel maar Europees DNA te hebben rondlopen he. In Amerika was dat aardig gelukt, maar de import en vooral het vrij laten rondlopen van negerslaven en hispanics heeft dat problematisch gemaakt.

In Zuid Amerika is het redelijk goed gelukt om daar voornamelijk Europees DNA doen rond te lopen, een beetje met een lokaal vleugje paprika erbij.

Israel was een goed begin om in makakkenland een Europees-DNA nederzetting te hebben.

In Afrika is het volledig fout gegaan, we hadden daar Leopold II zijn werk moeten voortzetten.

In Australie en Nieuw Zeeland is het prima, het loopt daar ook vol Europees DNA.

Azie is een hardere noot om te kraken. Een beetje spijtig want we waren goed op weg om de Jappen op te smoren. We hebben een dikke fout gemaakt met de Chinezen en de Indiers niet uit te moorden toen zij onder ons bewind stonden. We gaan ons dat nog beklagen.

Enfin, ge snapt het wel: het moeten overal blanken worden dus. De Russen da's een speciaal geval van afvalligen.

Pandareus 3 februari 2024 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10308606)
Hmm, doet me denken aan 1 van de meest succesvolle staten ooit.
Libanon, waar elke groep zijn plek had in de overheid.

Die hebben het recept voor de religieus en civiel-pluralistische & democratische ideale heilstaat al gevonden. En lichtjes aangepast : Hezbollah spreekt, beslist, en doet zijn goesting. De rest neemt daar akte van & zwijgt.

Ook als ze in hun eentje beslissen om een buitenlandse staat (Israël bv) wat te gaan bestoken met mortieren en raketten in opdracht van Khamenei.

Een echt paradijs.

Jay-P. 18 april 2024 02:35

Het "mensdom" zal nooit dit door de Engelsen/Fransen zelfgeschapen M.-O. semitisch probleem oplossen.

Het enige dat waarheidsgetrouw verandert is dat het verplaatsen van de mekkerende WO2 slachtofferrol van de Israeli naar 2024 zwaar hol klinkt. Elke dag meer. De lokale Arabenkant anderzijds blijft hun traditioneel 'kultoergedrag' alle eer [sic] aandoen. Niks nieuws van die kant.

E. Gidius 18 april 2024 07:50

Citaat:

daar die gasten geboren-uitverkoren probleemzoekers waren/zijn, door de eeuwen heen.
De geschiedenis is het beste bewijs. (Realiteit is a bitch, niet?)[/i]

Waar slaat dit in godsnaam op? 8O

maddox 18 april 2024 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10343177)
Waar slaat dit in godsnaam op? 8O

Dat joden in Europa , Rusland en de restjes in't midden-oosten/Noord Afrika tot aan WO II de kop van jut waren als de lokale machthebbers een ingegroeide aarshaar hadden.

E. Gidius 18 april 2024 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10343216)
Dat joden in Europa , Rusland en de restjes in't midden-oosten/Noord Afrika tot aan WO II de kop van jut waren als de lokale machthebbers een ingegroeide aarshaar hadden.

Maar Jay-P draait het om en maakt van de slachtoffers de daders. :evil:

maddox 18 april 2024 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 10343225)
Maar Jay-P draait het om en maakt van de slachtoffers de daders. :evil:

Ik hoorde een hoop ironie in dat stukje tekst.

quercus 18 april 2024 10:05

Citaat:

Kijk, dat is zowel de geschiedenis als de religie miskennen. De Joodse dwang-diaspora is ooit gestart onder het Romeinse rijk (vooral door het beleid van de zeer antisemitische keizer Hadrianus) en is dus meer dan twee duizend jaar oud. Al die tijd is bij de Joden het heimwee naar het oude land blijven hangen. En al die tijd waren het bezettende vreemde entiteiten die dat zoveel mogelijk belet hebben. De laatste vreemde entiteit waren de Britten die het gebied sedert 1917 onder hun controle hadden. Het Europese antisemitisme (waaronder het Russische in de 19e eeuw het meest brutale was) heeft dat proces versneld. Een van de founding fathers was de Joods-Oostenrijkse Theodore Herzl die als journalist in Frankrijk het dramatisch proces (en de verbanning naar Guyana) tegen de Joods-Franse militair Dreyfuss meemaakte.
Op dit proces barstte een voor Frankrijk pijnlijke antisemitische zweer open.
Een Frans literair werk dat dit in detail beschrijft is Jean Barois door de Franse auteur Roger Martin du Gard. Daarin toont hij hoe Frankrijk door die affaire maatschappelijk openscheurde.

Ke Nan 18 april 2024 10:15

Het concept Israël is als een tang op een varken. Het is gewoonweg niet koosjer. En ja, ik weet het. Het is godslasterlijk wat ik schrijf.

DebianFox 18 april 2024 11:15

Citaat:

Israël wordt reeds erkend door buurlanden Jordanië en Egypte. Er is ook een normalisatie aan de gang met de rijke golfstaten en Saudi-Arabië.
Laatstgenoemde vertoont interesse in zeewaterontzilting, waar Israël sterk in is.

Het zijn blijkbaar crapuleuze schurkenstaten zoals Libanon en Syrië die Israël niet erkennen.

Mocht Koerdistan ooit afhankelijk worden, zal Israël een regionale bondgenoot bijhebben.

quercus 19 april 2024 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 10343235)
Het concept Israël is als een tang op een varken. Het is gewoonweg niet koosjer. En ja, ik weet het. Het is godslasterlijk wat ik schrijf.

Jij wilt gewoon niet erkennen dat er reeds meer dan drieduizend jaar een ethnische en een religieuze band is van het Joodse volk met Israël. Je zou het wellicht graag gehad hebben, maar spijtig voor u is Israël nooit "Judenfrei" geweest. Ook niet nadat in de 2e eeuw n.C. de Romeinen op bevel van de zeer antisemitische Romeinse keizer Hadrianus een heel groot deel van de Joodse bevolking werd weggejaagd. Hij is daar evenwel nooit echt in geslaagd, veel Joden vestigden zich dan meer in het noorden van het land (Galilea). Hadrianus was namelijk zeer gefrustreerd omdat de Joden onder leiding van Bar Kochba in het jaar 132 een Romeins legioen een zware nederlaag hadden toegebracht. Daarom besloot hij dat het Joodse land Israël moest verdwijnen. Hij decreteerde dat de stad Jeruzalem van naam moest veranderen en voortaan Aeolia Capitolina moest heten. Ook het land mocht van hem niet meer Israël heten maar Filistea (wat later in de spreektaal vervormd werd tot "Palestina".)
Zo zie je maar beste Ke Nan, dat het gebied wel degelijk het thuisland van de Joden is, hoe graag jij ook het anders zou willen.

Ke Nan 19 april 2024 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10343586)
Jij wilt gewoon niet erkennen dat er reeds meer dan drieduizend jaar een ethnische en een religieuze band is van het Joodse volk met Israël. Je zou het wellicht graag gehad hebben, maar spijtig voor u is Israël nooit "Judenfrei" geweest. Ook niet nadat in de 2e eeuw n.C. de Romeinen op bevel van de zeer antisemitische Romeinse keizer Hadrianus een heel groot deel van de Joodse bevolking werd weggejaagd. Hij is daar evenwel nooit echt in geslaagd, veel Joden vestigden zich dan meer in het noorden van het land (Galilea). Hadrianus was namelijk zeer gefrustreerd omdat de Joden onder leiding van Bar Kochba in het jaar 132 een Romeins legioen een zware nederlaag hadden toegebracht. Daarom besloot hij dat het Joodse land Israël moest verdwijnen. Hij decreteerde dat de stad Jeruzalem van naam moest veranderen en voortaan Aeolia Capitolina moest heten. Ook het land mocht van hem niet meer Israël heten maar Filistea (wat later in de spreektaal vervormd werd tot "Palestina".)
Zo zie je maar beste Ke Nan, dat het gebied wel degelijk het thuisland van de Joden is, hoe graag jij ook het anders zou willen.

Geeuw... Onderstaande heb ik al deels hogerop verteld. Zo een 3000 jaar geleden bezetten de Israëlieten inderdaad een eerste keer de regio ten nadele van de Kanaänieten en na duizend jaar raken ze het weer kwijt. Boehoe...
Het is dan tot 1948 het thuisland geweest van de afstammelingen van de Kanaänieten, de huidige Palestijnse Christenen, Palestijnse Moslims en Palestijnse Joden. Het is totaal van de pot gerukt dat men met een religieuze identiteit grondgebied kan claimen. De belofte van Jahweh is niet rechtsgeldig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be