![]() |
Wim Dries: "Na 16 snelheidsovertredingen in één kwartaal, auto kwijt."
Genk gaat korte metten maken met hardleerse snelheidsovertreders.
Als je in drie maanden tijd 16 snelheidsovertredingen begaat, wordt je auto in beslag genomen. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231018_95258659 Scheiding der machten bestaat blijkbaar niet meer. Akkoord, een burgemeester kan wagens in beslag laten nemen, maar dit begint heel sterk op dictatuur te trekken. Ook het feit dat op tal van plaatsen in Genk de snelheid ferm omlaag gehaald is. Ik twijfel er aan of dit steeds voor de verkeersveiligheid is. Op de politieraad, die we onlangs hadden, heb ik de kakafonie van de snelheidsregimes aangekaart. Ik begon: "In het verleden hadden we een minister die vond dat er teveel verkeersborden langs de weg stonden, hij besliste daarom om overal 70 km/u in te voegen. Sindsdien is het eigenlijk alleen maar erger geworden, steeds meer gemeenten hebben 50 km/u ingevoerd, afgewisseld met 30 km/u en 70 km/u. Als automobilist ben je meer bezig met te kijken hoe snel je moogt rijden dan met het verkeer zelf. En dan heb je de bewuste zones van 50 km/u, soms zijn die zo groot dat je eigenlijk niet meer weet dat je in zo'n zone zit, zeker als je daar als toevallige bezoeker bent, dit heeft volgens mij niets meer met verkeersveiligheid te maken" |
Als politie en vooral justitie hopeloos tekort schieten in hun taak (door allerlei oorzaken) dan moet men maar alle middelen uit de kast halen om die ellende in te dijken.
Van al dat geleuter over privacy, scheiding der machten, etc. profiteren de krapuuls het meest en ik heb veel meer last van bontkraagjes, messentrekkende krapuuls, plaag van fietsendieven en inbrekers, drugsoverlast, etc. dan van de schending van mijn privacy of burgerrechten... |
De burgemeester heeft de taak om de bevolking veilig te houden..
Morons die er in slagen om in een kwartaal 16 overtredingen te begaan,terwijl een grote meerderheid van de rijdende bevolking misschien eens in de 16 jaar in slaagt er eentje te hebben......dienen hun penisverlenging in te leveren..... Want dat zal niet zijn wegens een overschrijding met 5km/uur. |
Citaat:
Mij gaat het in de eerste plaats ook over de talrijke snelheidsbeperkingen. Ik las onlangs dat er op de Noord-Zuid verbinding in Hasselt, gemiddeld om de 650 meter rode lichte staan. Ooit was dit een groene golf, reed je 80 km/u, dan had je nooit rood. Nu kan je praktisch aan ieder licht stoppen omdat het zogezegde slimme lichten zijn. |
Citaat:
Mensen weten gewoon niet meer wat de snelheid is die er gereden mag worden. Zeker als je een zone inrijdt en je hebt het bord om de één of andere reden niet gezien. Je GPS geeft nog steeds 70 km/u aan, de plaatherkenning van je wagen kent die zoneborden niet. Maar het gaat ook over het verdienmodel van een gemeente, onlangs triomfeerde Oudsbergen dat hun camera reeds meer dan 10.000 bestuurders betrapt had op 3 maanden tijd. Ik weet die camera staan, dit heeft echt niets meer met verkeersveiligheid te maken, de snelheidsbeperking is er gekomen omdat het een zogezegde toegangspoort is naar het park hoge Kempen. Sorry, maar een poort zie ik niet, laat staan een park. |
Vraag is dan: "Hoe gaat hij dat doen met niet inwoners van Genk?
|
Tja als men geen puntenrijbewijs invoert beginnen sommige op eigen houtje...
Maar toch is het een watjesregeling daar in Genk. Als ik mag, in Duitsland is men na 8 punten zijn rijbewijs redelijk lang kwijt... 8 maal gepakt - binnen bebouwde kom - vanaf 21 kmh-30 kmh te snel rijden (marge afgetrokken) kost al minstens 1 punt, Vanaf 31 kmu te snel 2 punten. Buiten de bebouwde kom is het iets minder streng, 2 punten vanaf 41 kmu teveel. Maar nu komt het als men binnen het jaar tweemaal gepakt wordt met vanaf 26 kmu te snel krijgt men rijverbod, of het nu binnen of buiten bbk is. Dat kan 1 maand rijverbod zijn. Binnen bbk: https://www.bussgeldkatalog.org/gesc...#geschwinnergb buiten bbk: https://www.bussgeldkatalog.org/gesc...geschwaussergb Citaat:
2 punt straffen na 5 jaar. https://www.adac.de/verkehr/recht/bu...fristen-gelten |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
U kunt beter. |
Citaat:
Als de N-VA in het bestuur zat zou u minder lawaai maken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk niet dat veel mensen een probleem hebben bij een rijverbod na 16 snelheidsovertredingen op 3 maanden. Ik zie wel niet in waarom dan de auto in beslag zou dienen genomen te worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Rijverbod, dat werkt alleen bij mensen die zich al gestraft genoeg voelen met een deftige vermaning.
Al de anderen vegen hun voeten of de tere delen van schoof daaraan, en rijden toch, al dan niet onder invloed. Neen, in beslagname/opslag van de wagen, met bijhorende kosten, is dan al een iets betere optie. Maar bij echt hardleerse figuren is een schop en een old school steenkoolmijn nog de vriendelijke optie. |
Citaat:
|
Citaat:
Van 1992 tot 2010 heb ik 1 snelheidsboete gekregen, omdat het bordje "werken" door een vrachtwagen verstopt werd. dat de rijkswacht met hun eerste multinova daar niet aan dachten, of het zich niet aantrokken, is een ander verhaal. Maar sinds 2021, komen die €68 "boetes" wel meermaals per jaar. In veel gevallen omdat we het verkeer gewoon volgden. En ik vind het zuur geld. Probleem is, een ongelofelijke hoeveelheid achterliggende driftkikkers (meestal met bontkraag) worden snel kribbig als je GPS gestuurd rijd. Knipperende lichten en toeteren zijn ironisch, maar bumperkleven is gewoon irritant. |
Ik ben voorstander van een redelijk streng verkeersbeleid, op voorwaarde dat het uitsluitend gericht is op verkeersveiligheid en samenleefbaarheid.
En vervolgens dat de straffen uitsluitend uitgevaardigd kunnen worden door de rechterlijke macht. Volgens eenvoudige en klare procedures. En wat inventiviteit. Straffen redelijk op maat: de auto aan de ketting leggen voor x tijd is zeer aanbevolen. Of het rijbewijs beperken tot auto's met een zeer beperkt vermogen. De eigenaar van een zware bmw eens een eindje laten rijden met een polootje. Tegelijk mag het zootje niet ontaarden in een straf voor elke onoplettendheid. De eerste x kleine overtredingen per jaar, mogen beperkt worden tot educatieve opmerkingen of boetes van vb. 10 euro. |
Citaat:
Hij kan alleen een auto in beslag nemen, hetgeen een zeer kostelijke zaak is. |
Citaat:
Een burgemeester is geen politieagent en zeker geen rechter. |
Citaat:
Iemand die ik ken kreeg zo 10 boetes op één week en de week erna nog vijf, vooraleer hij de eerste boete in de bus kreeg. De brave huisvader reed gecorrigeerd 60 op een weg waar voordien nog 70 gereden mocht worden. De palen en de camera's had hij gezien, maar niet dat de snelheid aangepast was geworden door een simpel bordje "zone 50". Hij reed iedere dag twee keer op dat traject, 's morgens om te gaan werken, 's avonds om terug naar huis te gaan. Moest dat in Genk voorgevallen zijn ... |
Citaat:
Aan een bepaalde school regelt een verkeersagent het verkeer. Als je van hem mag doorrijden, doet hij teken van "alle, rijdt eens wat door". Verschillende leerlingen en leerkrachten namen dat letterlijk en reden (onbewust) iets harder dan de toegelaten 30 km/u. Iets verder werden ze geflitst, op die dag werden er meer dan 30 automobilisten op die plaats geflitst. Vraag is nu, wie is er verantwoordelijk? Een agent staat normaal boven verkeersborden, hebben de automobilisten hem verkeerd begrepen? Heeft de agent te zeer de nadruk gelegd op: "Laat het eens wat vooruit gaan" en is hij verantwoordelijk? De dienstdoende korpschef kon er niet op antwoorden of wenste zich er niet over uit te spreken. Het enige wat er uit kwam was :"Het is een zone 30 in een schoolomgeving". Op hetzelfde moment vertrekken daar meer dan 2000 mensen met bus, fiets en wagen, de meesten langs dezelfde weg. |
Citaat:
Ik lees wel dat de gemeente toch geen rijverbod kan opleggen. Dus die recidivist neemt gewoon een andere auto. Het wordt wel veel duurder: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan mis zijn, de juiste tarieven ken ik eigenlijk niet. Maar ik las onlangs, voor wat het waard is natuurlijk dat een flitscamera eigendom moet zijn van de gemeente. Klopt dit (nog of is dit onlangs aangepast)? Of is een flitscamera niet gelijk aan trajectcontrole? https://www.jubel.be/een-gas-boete-v...20voldaan.%201. Al sinds 1 februari 2021 kunnen Vlaamse steden en gemeenten beperkte snelheidsovertredingen op wegen met een snelheidslimiet van 30 of 50 km/uur bestraffen met een GAS-boete. Een GAS-boete is niet voor elke snelheidsovertreding mogelijk. Dergelijke boete kan enkel opgelegd worden indien aan vijf cumulatieve voorwaarden is voldaan. 1. Een eerste voorwaarde is dat de overtreding plaatsvindt op wegen waar 30 km/u of 50 km/u de maximumsnelheid is (ongeacht wie de wegbeheerder is). 2. Een tweede voorwaarde is dat de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 km/uur mag worden overschreden (bovenop de technische correctie van 6 km). Het gaat immers over de “beperkte” snelheidsovertredingen. 3. Een derde voorwaarde is dat de snelheidsovertreding wordt vastgelegd met een gemeentelijke flitscamera dat behoort tot de eigendom van de lokale overheid. 4. Een vierde voorwaarde is dat de snelheidsovertreding moet zijn begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of rechtspersoon. 5. Een vijfde voorwaarde is dat enkel de snelheidsovertreding werd begaan. Er mag niet gelijktijdig ook een andere overtreding worden vastgesteld. Een GAS-boete kan niet worden opgelegd indien de beperkte snelheidsovertreding gepaard zou gaan met bijvoorbeeld het voorbijrijden van een rood licht. Het proces-verbaal van de overtreding moet binnen één maand na de dag van de overtreding worden bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar. De sanctionerende ambtenaar zal nagaan of de voormelde vijf voorwaarden vervuld zijn. Indien de sanctionerende ambtenaar vaststelt dat de voormelde voorwaarden niet vervuld zijn, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte en zal de strafrechtelijk vervolging volgen. Indien de sanctionerende ambtenaar vaststelt dat de voormelde voorwaarden wel vervuld zijn, bezorgt hij het proces-verbaal samen met het bedrag van de GAS-boete aan de overtreder. De overtreder kan schriftelijk de boete betwisten door zijn verweermiddelen in te dienen bij de sanctionerende ambtenaar. De ambtenaar zal onderzoeken of de voorwaarden van de GAS-boete zijn vervuld. Deze ambtenaar kan het verweer aanvaarden of onontvankelijk en/of ongegrond verklaren. De overtreder kan hoger beroep instellen tegen de beslissing van de ambtenaar binnen één maand vanaf de datum van kennisgeving bij de politierechtbank via een eenvoudig verzoekschrift. Indien de ambtenaar het verweer niet aanvaardt en u geen hoger beroep wenst in te stellen, dient de overtredende partij de boete te betalen binnen een termijn van 30 dagen. Contacteer ons tijdig indien U niet akkoord bent met een GAS-boete. |
Ik ga een boete krijgen omdat ik de laatste vijftig meter van een stukje markt terug op mijn fiets stapte vermits ik ruimte zat had en er maar één man meer liep. Die klootzak hield me tegen en bleek een van twee agenten in burger (naast twee in uniform). Faut le fair. Iedereen op de fiets proberen krijgen, fietsroutes aanleggen maar te achterlijk of lui zijn om de markt een stukje te verzetten en dan vier! mensen inzetten om fietsers te pesten en beboeten terwijl je tienduizenden illegalen laat rondlopen die mensen neerschieten en er elke dag met granaten gesmeten wordt. De Wever is mijn stem kwijt. Zijn gepest van fietsers hangt wreed mijn kloten uit. Ik woon nu al twaalf jaar in Antwerpen, doe en deed alles met de fiets maar de laatste twee jaar zijn hallucinant. Ik doe tien minuten langer over naar het werk rijden door steeds meer voorrang die auto's overal krijgen en de politie heeft duidelijk opdracht gekregen om fietsers aan te pakken. Zelfs oude brave kloten als ondergetekende die nooit harder dan 15 km/u fietst en voetgangers steeds voorrang geeft.
|
Citaat:
Het is een hulpmiddel, niet meer of minder dan dat. |
Citaat:
|
Citaat:
Of gewoon dat stukje zone zelf opletten is beter. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het woord "verkeersveiligheid" is niet gevallen, wel het woord "overlast" want "de mensen" vinden "het gevaarlijk". Dus niets van onderbouwing. Gewoon op basis van "de mensen" die "het gevaarlijk" vinden. Met zo een benadering komen we nergens, en dat is letterlijk te nemen. Want van zodra je in beweging komt vinden "de mensen" "het gevaarlijk". |
Citaat:
Ik heb er echt grote problemen mee dat ik een boete moet betalen aan een gemeente. Dat kan niet in een rechtstaat. |
Citaat:
Edit, hier heb je de directe link van Genk: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een contract loopt 6 jaar. Wat daarna? Van wie is de installatie dan? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be