Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Audi Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=271370)

fred vanhove 5 februari 2024 17:01

Audi Brussel
 
Raar is dat. 1 op de 3 jonge mensen in Brussel is werkloos. Er moet toch iets grondig fout lopen met die Brusselse bevolking en of onderwijs:roll:

De autofabriek heeft het streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen, maar samenwerkingen met arbeidsbemiddelaar Actiris en opleidingsdienst Bruxelles Formation ten spijt, blijft het contingent Brusselaars bij Audi Brussels al jaren rond een tiende van het personeel hangen. Veel werkloze Brusselse jongeren vinden er geen baan omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken.

In totaal zijn er drieduizend vaste en vijfhonderd tijdelijke werknemers aan de slag in de autofabriek. Het aantal Brusselaars is beperkt tot 350 ?525.


https://www.bruzz.be/actua/economie/...sel-2024-02-05

kelt 5 februari 2024 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10309394)
Raar is dat. 1 op de 3 jonge mensen in Brussel is werkloos. Er moet toch iets grondig fout lopen met die Brusselse bevolking en of onderwijs:roll:

De autofabriek heeft het streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen, maar samenwerkingen met arbeidsbemiddelaar Actiris en opleidingsdienst Bruxelles Formation ten spijt, blijft het contingent Brusselaars bij Audi Brussels al jaren rond een tiende van het personeel hangen. Veel werkloze Brusselse jongeren vinden er geen baan omdat ze niet over de juiste vaardigheden beschikken.

In totaal zijn er drieduizend vaste en vijfhonderd tijdelijke werknemers aan de slag in de autofabriek. Het aantal Brusselaars is beperkt tot 350 ?525.


https://www.bruzz.be/actua/economie/...sel-2024-02-05


Het is exact hetzelfde probleem daar als hier hoor....

Jonge mensen vinden die zelfs maar een elementaire "schroevendraaiermentaliteit" hebben,iets (ver)maken of monteren,zo in een werkplaats....wel...vind ze maar....Zelfs met de belofte van een prima loonzakje..

Voor de bureaus echter kan je ze per ton verkrijgen.....no problemo..

Dit is ook logisch,ons onderwijs,of het nu in Wallonie,Brussel of Vlaanderen is,levert in hoofdzaak kandidaat bureautijgertjes af.....

Wat denk je dat er dan gebeurt?

Maar ik wil ons schoolsysteem niet te hard afkraken,er is een OORZAAK,en die is terug te voeren naar midden de jaren negentig vorige eeuw toen ons bedrijfsleven vrij breed begon aan een minstens 10 jaar durende cyclus van zich zo onaantrekkelijk mogelijk te maken......

De oogst komt nog steeds binnen....nu in de vorm van de kinderen van de generatie die toen midscheeps getroffen werd....

fred vanhove 5 februari 2024 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10309439)
Het is exact hetzelfde probleem daar als hier hoor....

Mensen vinden die zelfs maar een elemantaire "schroevendraaiermentaliteit" hebben,iet (ver)maken....wel...vind ze maar....Zelfs met prima loonzakje..

Voor de bureaus echter kan je ze per ton verkrijgen.....no problemo..

Dit is ook logisch,ons onderwijs,of het nu in Wallonie,Brussel of Vlaanderen is,levert in hoofdzaak bureautijgertjes af.....

Wat denk je dat er dan gebeurt?

Bureautijgertjes uit het Brusselse ? Die stenengooiers ? De meesten kunnen geen 2 woorden schrijven zonder fouten .....zijn alles behalve tweetalig ? Kunnen geen woord Engels enkel Arabisch en wat gebroken Frans. Ik zie die moeilijk bekwaam om administratieve taken te vervullen.

Pol Dolf 5 februari 2024 18:43

ik heb er 7 jaar gewerkt bij VW , er werkte 1 afrikaan en 1 arabier op 7000 man

Oma 6 februari 2024 10:56

Das toch geen probleem...want binnenkort en na reorganisatie door de nieuwe audi CEO verkast de productie van audi Vorst toch naar Thailand en Mexico en dan komen er in brussel nog eens 3.500 werklozen bij.

fred vanhove 6 februari 2024 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10309716)
Das toch geen probleem...want binnenkort en na reorganisatie door de nieuwe audi CEO verkast de productie van audi Vorst toch naar Thailand en Mexico en dan komen er in brussel nog eens 3.500 werklozen bij.

Klopt niet want 90 % van de werknemers komt niet uit het Brusselse. Daar gaat de draad trouwens over.

Oma 6 februari 2024 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10309760)
Klopt niet want 90 % van de werknemers komt niet uit het Brusselse. Daar gaat de draad trouwens over.

Dat klopt wel want alle werknemers worden dan werkloos, ongeacht vanwaar ze komen.
Dan kunnen ze hun streefdoel om het aantal Brusselse werknemers op de site te verhogen toch meteen opbergen. :roll:
Je draad is overbodig of dacht je dat niet geweten was dat (brusselse) hangjongeren niet graag werken voor een peuleschil in een fabriek?
Dan kunnen ze geen patserbakken kopen..:twisted:

Heet van de naald:
https://p-magazine.com/nl/articles/d...-meer-in-vorst

"Directie Audi bevestigt gerucht: geen nieuwe Q8 e-tron meer in Vorst."

kelt 17 februari 2024 12:19

De essentie is dat Vorst een NOODZAAK moet blijken voor Audi....zoals het ooit was toen ze indertijd van de VW groep de naamplaat mochten veranderen omdat Audi een "niche" van iets kleinere modellen wilde bedienen (wegens vooral wettelijke redenen was dat toen)....



Dus,WAAROM is Audi in Vorst aanwezig...

IEDERE lokatie van een autofabriek,ook in Goedkopistan,komt dergelijke invraagstelling zowat ieder decennium wel tegen....want in dergelijke periodes veranderen de marktomstandigheden soms al fenomenaal...


Ik verwijs nog even naar Ford Genk (remember....anyone?)....Ooit,in de ninetees,de tweede grootste Ford fabriek op de planeet,in de lucht opgehemeld voor zijn moderniteit en efficiency......en nu spoorloos verdwenen.....


Groot of klein,geen enkele autofabriek kan voor eeuwig zijn...

Pol Dolf 9 maart 2024 15:58

in '97 zei een kenner : binnen 15 jaar zijn alle autofabrieken hier dicht

Oma 9 maart 2024 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10315588)
....
Ik verwijs nog even naar Ford Genk (remember....anyone?)....Ooit,in de ninetees,de tweede grootste Ford fabriek op de planeet,in de lucht opgehemeld voor zijn moderniteit en efficiency......en nu spoorloos verdwenen.....

Groot of klein,geen enkele autofabriek kan voor eeuwig zijn...

Spoorloos verdwenen?
Helemaal niet.
Die Ford fabriek uit Genk werd verkast naar turkije en werd daar met europese steun van subsidies, dus met de belastingen van de werkloze ford arbeiders, opnieuw opgestart.

kelt 29 maart 2024 05:49

De beslissing,deel 1,is gegeven...De produktie van Audi Vorst wordt beperkt en honderden interims gaan moeten vertrekken...

https://www.brusselstimes.com/belgiu...temporary-jobs


De "onzekere economie" en "onduidelijkheid omtrent subsidies" maken het moeilijk..

Ik ben blij dat de directie zo eerlijk is....

De Kelten kopen geen EV's genoeg,terwijl onze eigen regeringen,in samenwerking met de "managers" het de autofabrikanten en zichzelf in de EU echt wel moeilijk gemaakt heeft om op een verantwoord tempo de omschakeling te maken....(ik verwijs naar het dieselschandaal,dat aantoonde dat er eigenlijk meer dan een decennium verloren was gegaan aan verkeerde dingen,en ik blameer de europese overheden evenzeer als de autofabrikanten daarvoor)

De invoer van Chinese batterijpakketten om die dan te vijzen in een "Europese" wagen (hetgeen eigenlijk is wat gebeurt) is geen economisch nuttige bezigheid....Het staat nauwelijks boven het "rebranden" van electronische Chinese spullen met een "Europese" naam...

Dan kopen "we",de consumenten,dan maar direct Chinees......De Kelten WETEN tenslotte dat "Europese EV's" gewoonweg niet bestaan en ons zuurverdiende geld (al dan niet met subsidies erbij) wordt efficienter besteed.....


ER zal nog wel een "deel 2" komen...Mensen die werken bij Audi Vorst en anders iets kunnen weten al wel wat ze dienen te doen.....voor zichzelf....:|


"Toegevoegde waarde" creeren aan geimporteerde technische dingen is hetzelfde als een oude jungle-stam die een geweer ,dat ze zelf niet zouden kunnen maken ,"versiert" met allerlei "native" markeringen en sierlinten gezegend door de sjamaan van de stam.....

Die laatste en zijn croonies hebben dan wel werk,maar eigenlijk is er niks gecreeerd en de stam zal verder kogels moeten kopen,want die kunnen ze ook niet zelf maken.....De sjamaan zal voor zichzelf wel werk creeeren daaromtrent.(zegeningen en zo) en zorgen dat anderen daar niet in tussenkomen.


ergo......wat rest van onze "Europese industrie".....ganse afdelingen sjamanen maar geen smeden meer.. :-(

kelt 13 april 2024 07:51

Het is allemaal wat concreter nu...

De Q8e die in Vorst samengebuffeld wordt verkoopt niet goed,kost is een factor en Audi zou die produktie liever in Mexico laten doen....

Ik kan me voorstellen dat ,behalve kosten,een reden zou kunnen zijn dat Noord-Amerika een betere markt is voor dergelijke "m'a tu vue" voitures dan Westelijke Europa.......


Het is inderdaad een zeer bekwame kleine fabriek daar ,reeds van ten tijde van VW,maar zelfs daarvoor is het nu moeilijk.....

Men mag Audi dankbaar zijn voor de extra 10-15 jaar die ze de site gegeven hebben...

De Premier is blijkbaar persoonlijk bezig te proberen de meubelen te redden.Maar ik ben van mening dat mijn belastingsgeld niet moet dienen om ,uiteindelijk,de winstmarges van VW groep aandeelhouders veilig te stellen door werklieden te subsidieren die ook elders wel emplooi gaan vinden....

Pol Dolf 13 april 2024 08:47

pluspunt van Audi brussel is de kwaliteit : autos die daar van de band rollen hebben minder foutjes dan de duitse

Vlad 9 juli 2024 19:08

Ajaj.

Dadeemelee 9 juli 2024 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10384431)

Wat dacht je. Ik heb het al bij de vorige autofabriek sluitingen gezegd. Al die bedrijven gaan hier weggaan. Het is simpelweg te duur hier voor dat soort aktiviteiten.

fox 9 juli 2024 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384434)
Wat dacht je. Ik heb het al bij de vorige autofabriek sluitingen gezegd. Al die bedrijven gaan hier weggaan. Het is simpelweg te duur hier voor dat soort aktiviteiten.

Met dank aan Vivaldi

N-Vb 9 juli 2024 20:33

Er werd slecht nieuws gevreesd en slecht nieuws kwam er. Audi Brussels overweegt vroeger dan voorzien te stoppen met de productie van het enige model dat er gemaakt wordt en zal herstructureren. Volgens Bart Van Craeynest, econoom bij VOKA, is dit symptomatisch voor de Europese en vooral Belgische industrie. ‘Hopelijk komt dit op tafel bij de regeringsonderhandelingen.’

Dadeemelee 9 juli 2024 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10384470)
Met dank aan Vivaldi

Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

Gipsy 9 juli 2024 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

Het gaat niet alleen om autofabrieken. Veel bedrijven vloeien personeel af. Werknemers worden gewoon te duur. We zijn duurder dan al onze buren en flexibiliteit in ontslag is veel nadeliger dan bij ons buren. Om nu nog iemand aan te werven moet men 36 keer nadenken. Liever minder omzet dan hogere kosten.
Het gaat niet alleen om wat een werknemer netto verdient maar al de lasten die er bij komen en de rigiditeit en financiële afstraffing als men iemand wil ontslaan.

maddox 9 juli 2024 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

Daar ben ik van af gestapt, is te duur.

Dadeemelee 9 juli 2024 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 10384486)
Het gaat niet alleen om autofabrieken. Veel bedrijven vloeien personeel af. Werknemers worden gewoon te duur. We zijn duurder dan al onze buren en flexibiliteit in ontslag is veel nadeliger dan bij ons buren. Om nu nog iemand aan te werven moet men 36 keer nadenken. Liever minder omzet dan hogere kosten.
Het gaat niet alleen om wat een werknemer netto verdient maar al de lasten die er bij komen en de rigiditeit en financiële afstraffing als men iemand wil ontslaan.

Er is altijd wel werk voor vakmensen, maar werk in autofabrieken is (voor 98%) bandwerk/one trick pony. Daar heb je geen gediplomeerden voor nodig.
Jammer, maar helaas.

Vlad 10 juli 2024 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384434)
Wat dacht je. Ik heb het al bij de vorige autofabriek sluitingen gezegd. Al die bedrijven gaan hier weggaan. Het is simpelweg te duur hier voor dat soort aktiviteiten.

Lang leve de loonindexatie en de uitdijende administraties, overheden, regelgevingen, uitkeringen en subsidies ...

Vlad 10 juli 2024 06:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 10384486)
Het gaat niet alleen om autofabrieken. Veel bedrijven vloeien personeel af. Werknemers worden gewoon te duur. We zijn duurder dan al onze buren en flexibiliteit in ontslag is veel nadeliger dan bij ons buren. Om nu nog iemand aan te werven moet men 36 keer nadenken. Liever minder omzet dan hogere kosten.
Het gaat niet alleen om wat een werknemer netto verdient maar al de lasten die er bij komen en de rigiditeit en financiële afstraffing als men iemand wil ontslaan.

Vlaanderen kent volgens de arbeidsspecialisten nagenoeg volledige tewerkstelling ... en enkele miljoenen niet-actieven ... en er zijn overal waar men moet kunnen lezen en schrijven arbeidstekorten ... en we gaan naar een vierdagenweek ... :silly:

fox 10 juli 2024 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

Onzin, Vivaldi heeft de lasten op arbeid de hoogte in gejaagd. Dat en dat alleen zorgt voor het slechte ondernemingsklimaat in dit land

fred vanhove 10 juli 2024 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384504)
Er is altijd wel werk voor vakmensen, maar werk in autofabrieken is (voor 98%) bandwerk/one trick pony. Daar heb je geen gediplomeerden voor nodig.
Jammer, maar helaas.


De auto wordt hier ook steeds meer verketterd. Wegen worden steeds smaller en of worden afgesloten. Steden worden verboden terrein. Nog een beetje en je mag hier met een auto alleen nog stilstaan en of max 20 km/u.

Die vijandigheid tegenover de auto begint zijn sporen na te laten ....

Allen dan maar op de Chinese fiets fatbike of trotinette:roll:


Audi vertrekt naar Mexico.

Jan van den Berghe 10 juli 2024 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10384604)
Vlaanderen kent volgens de arbeidsspecialisten nagenoeg volledige tewerkstelling ... en enkele miljoenen niet-actieven ... en er zijn overal waar men moet kunnen lezen en schrijven arbeidstekorten ... en we gaan naar een vierdagenweek ... :silly:

Citaat:

In mei 2024 hebben 289.395 uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekenden (UVW-WZ) een uitkering ontvangen, d.i. 7.202 meer dan in mei 2023 (+2,6%). Zij worden als volgt verdeeld: 234.097 UVW-WZ toegelaten op basis van voltijdse arbeidsprestaties, 20.978 toegelaten op basis van studies, 18.226 UVW-WZ toegelaten op basis van vrijwillig deeltijdse arbeid, 5.518 UVW-WZ met bedrijfstoeslag, 2.167 beschermingsuitkeringen en 8.409 kunstwerkers.

Behalve aan werkzoekende volledig werklozen, zijn er ook betalingen aan niet-werkzoekende volledig werklozen. Wat betreft de uitkeringsgerechtigde volledig werkloze niet-werkzoekenden, zijn er de voorbije jaren diverse maatregelen genomen om de toegang tot deze stelsels te beperken. Hun aantal neemt bijgevolg geleidelijk af. In mei 2024 gaat het om 7.947 eenheden, wat overeenkomt met een daling van 3.290 (-29,3%) op jaarbasis. De grootste groep in deze populatie betreft de 5.222 niet-werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen met bedrijfstoeslag.

Van de in totaal 297.342 uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (werkzoekend en niet-werkzoekend samen) bedraagt het aandeel werkzoekenden 97,3%.
https://www.rva.be/bladzijde/federal...lozen-mei-2024

Gipsy 10 juli 2024 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

Ik denk niet dat de EU zulke concurrentie vervalsingen gaat accepteren ook niet internationaal trouwens.

Als De Croo met zijn gevolg een afspraak maakt met de leiding van Audi komen de grote bazen van Duitsland niet eens. Audi wil competitief blijven en België is te duur.

maddox 10 juli 2024 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384504)
Er is altijd wel werk voor vakmensen, maar werk in autofabrieken is (voor 98%) bandwerk/one trick pony. Daar heb je geen gediplomeerden voor nodig.
Jammer, maar helaas.

Van die One trick pony's zijn er niet veel over. Da's werk voor robots.
En de mensen die die herstellen , ombouwen en omprogrammeren, dat zijn alvast geen onetrick boutenaandraaiers of ramenplakkers.

Vlad 10 juli 2024 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10384473)
Er zitten hier voorstanders om de autoindustrie/koolmijnen opnieuw te gaan nationaliseren. :lol:

En Vivaldi heeft steunmaatregelen voorzien:
https://www.demorgen.be/nieuws/reger...voor~bad2975f/

Dat helpt niet, de autofabrieken zijn de nieuwe koolmijnen.

En daarna volgt de chemie. En daarna gaat Europa dat ondertussen een grote geriatrische instelling is failliet en wordt Europa de nieuwe derde wereld. Allemaal met dank aan het 'progressieve beleid'.

Oma 10 juli 2024 16:37

Audi Vorst, weer en het zoveelste bedrijf in bel-ziek dat de deuren sluit...
En dan nog blijven sommigen koppig beweren dat het met onze economie zo goed gaat...:roll:
Ook de stekkerautootjes verkopen steeds meer en zo vlot gelijk warme broodjes....:rofl:

Europeanen gaan wef-swab nog gelijk moeten gaan geven: "you will own nothing" maar of we dan happy zullen zijn, is twijfelachtig..:twisted:

kelt 10 juli 2024 17:56

Het is genoeg uitgelegd geweest,er is in Europa gewoon geen markt genoeg voor dergelijke electrische patserbakken om zich een eigen fabriek te veroorloven en het is blijkbaar onwaarschijnlijk dat die markt zich nog zal materialiseren.....Audi zit in het hoekje waar de klappen vallen.

Bovendien kan Audi Vorst onmogelijk eventueel groeien om van eventuele marktvraag en verbeterende kostenomstandigheden te profiteren.......het was,het is,een kleine site die totnogtoe altijd een niche binnen het VW concern kon opvullen....de laatste 10 jaar voor het Audi merk.

En tenslotte...met het verdwijnen van de VEEL grotere fabrieken van Renault,Opel en Ford is tevens de ervaren toeleveranciersketting zowat verdwenen....ze mochten bij Audi onderhand voorzeker zelfs de dagelijkse zak autobandventieldopjes en de spatborden invoeren uit Verwegistan....

Er is blijkbaar meer markt in de VS voor e-patserbakken,en dus volstaat de Mexikaanse fabriek ongetwijfeld...

Daar is ongetwijfeld,behalve betere kostenvoorwaarden, ook PLAATS.....en al de toeleveranciers,en hun schoonmoeder,zitten daar ook wel mag ik postuleren....

Het wordt inderdaad tijd dat de linkse politiekers en de vakbonden eens ergens demonstreren hoe je dat doet,een maakbedrijf in Belgie open houden......want de rest weer het echt niet hoor...

Micele 10 juli 2024 18:30

1 Bijlage(n)
Audi Vorst heeft eigenlijk pech dat ze wslk de dikste en duurste electrische SUV maken van de VW Group.

Want VW Gp had maar een zeer licht dalende verkoop qua BEVs (slechts 1,37% minder (-4,4k)) maar dat hadden andere automerken zeker ook, zelfs meer, onder andere Tesla.

directe bron: https://www.volkswagen-group.com/en/...rs-level-18529

Maar het plobleem van VW Gp is dat ze geen winst maken op de meeste EV-modellen. En de Audi Q8 e-tron zal er zeker ook bij zijn...

btw het nieuws van Audi Vorst haalde zelfs US media (zoals Teslarati...)
Citaat:

https://www.teslarati.com/volkswagen...lowing-demand/

Volkswagen EV sales marginally affected by slowing demand

July 10, 2024

Volkswagen’s electric vehicle (EV) sales for the first half of 2024 (H1) have been marginally affected by slowing demand. The German automaker reported “the same delivery level as 2023” for the first half of 2024.

Volkswagen reported delivering 4.25 million vehicles worldwide for H1 2024 compared to 4.37 million in the first half of 2023. VW’s EV sales slightly dropped compared to H1 2023. The legacy automaker delivered 317,200 EVs in the first and second quarter of 2024, down 321,600 EVs in 2023.

However, the order for all-electric VW vehicles increased by 124% in West Europe. This increase suggests that more Europeans are transitioning to electric vehicles. Unfortunately, EV adoption is still an uphill battle for Volkswagen.

Earlier this week, the German automaker warned that its Brussels site for Audi might have to close due to dealing demand for luxury electric vehicles in Europe. Slowing demand for luxury EVs has forced the company to cut its margin target for the current year.

Sources close to Volkswagen stated that demand for the Audi Q8 e-tron sharply declined, prompting the automaker to consider ending production. VW shared that finding an alternative use for the Brussels plant versus closing it could cost up to $2.8 billion in the 2024 financial year.


The “slowing demand” for electric vehicles has been linked to high prices, prompting EV automakers to turn toward producing more affordable battery-powered cars. However, it will take automakers some time to design an affordable EV and then bring it to production.
Men ziet dat de vraag naar EVs zeer groot is (+124%) volgens VW Gp press release, maar ze snel genoeg kunnen maken en leveren is natuurlijk de voorwaarde..., en daar hebben de "old-school carmakers" het moeilijk mee...

Citaat:

317,200 vehicles worldwide BEV deliveries in H1 2024 slightly below H1 2023 (321,600 vehicles)

Deliveries of all-electric vehicles (BEV) in Q2 at previous year's level (+0.1%); BEV share rises to 8.1% in Q2 (Q2 2023: 7.7%). Significantly more BEVs delivered in China in the first half of the year (+45%), declining development in Europe (-15%) and the USA (-15%)

+124 percent BEV orders received in Western Europe in H1 2024 vs. H1 2023
BEV order bank in Western Europe rises slightly to around 170,000 vehicles; deliveries of new models such as the VW ID.7 Tourer, Audi Q6 e-tron and Porsche Macan Electric begin in the third quarter.


https://www.volkswagen-group.com/en/...rs-level-18529
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10384847)
Ook de stekkerautootjes verkopen steeds meer en zo vlot gelijk warme broodjes....:rofl:

Wat ze ook doen als ze op tijd gemaakt en geleverd kunnen worden, en dat hapert vooral bij de VW Gp:
Citaat:

+124 percent BEV orders received in Western Europe in H1 2024 vs. H1 2023

Boduo 11 juli 2024 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10384887)
Audi Vorst heeft eigenlijk pech dat ze wslk de dikste en duurste electrische SUV maken van de VW Group.

Want VW Gp had maar een zeer licht dalende verkoop qua BEVs (slechts 1,37% minder (-4,4k)) maar dat hadden andere automerken zeker ook, zelfs meer, onder andere Tesla.

directe bron: https://www.volkswagen-group.com/en/...rs-level-18529

Maar het plobleem van VW Gp is dat ze geen winst maken op de meeste EV-modellen. En de Audi Q8 e-tron zal er zeker ook bij zijn...

btw het nieuws van Audi Vorst haalde zelfs US media (zoals Teslarati...)


Men ziet dat de vraag naar EVs zeer groot is (+124%) volgens VW Gp press release, maar ze snel genoeg kunnen maken en leveren is natuurlijk de voorwaarde..., en daar hebben de "old-school carmakers" het moeilijk mee...



Wat ze ook doen als ze op tijd gemaakt en geleverd kunnen worden, en dat hapert vooral bij de VW Gp:

Even erg: in de krant: Melexis opent grootste testfabriek in Maleisië.
Melexis, de Westvlaamse maker van ultra-moderne chips (18.000.000 per maand) voor de auto-industrie over de GANSE wereld, wordt geleid door een ingenieuze vrouw, Françoise Chombar...

Zo'n mensen hebben we broodnodig !

Micele 11 juli 2024 16:04

USA steunt zijn fabrieken die EV-projecten opzetten en vakbonden hebben. Dus Tesla niet, die zorgen voor zichzelf.

Dit voor een totaal van meer dan $ 1,7 miljard, waarvan de grote autobedrijven zoals GM, Stellantis (Fiat-Chrysler) en Volvo tesamen ca. $ 1,3 mrd binnenrijven. Ford staat er deze keer niet bij, want die hebben reeds een $9,2 mrd lening gekregen voor 3 batterijfabrieken, en wslk nog wat.

#
Citaat:

https://www.teslarati.com/gm-stellan...e-ev-projects/

GM and Stellantis to receive over $1 billion from Biden administration for EV project
[...]
As noted in an Automotive News report, the US federal government would be contributing $1.7 billion to electric vehicle-related initiatives in eight states. The projects are expected to create over 2,900 jobs and retain 15,000 highly skilled union workers, the US Department of Energy (DoE) noted. The facilities that would be supported by the grant are located in Michigan, Indiana, Illinois, Pennsylvania, Ohio, Virginia, Maryland, and Georgia.

The US DoE noted that the Domestic Manufacturing Auto Conversion Grants, which are designed to help automakers switch from the production of combustion-powered vehicles to electric cars, are funded through the Inflation Reduction Act. The grants are intended to support the production of electric vehicles, hybrids, plug-in hybrids, and hydrogen fuel cell vehicles.

Energy Secretary Jennifer Granholm noted that the grants could allow US automakers to compete with foreign competitors.

“There is nothing harder to a manufacturing community than to lose jobs to foreign competition and a changing industry. Even as our competitors invest heavily in electric vehicles, these grants ensure that our automotive industry stays competitive — and does it in the communities and with the workforce that have supported the auto industry for generations,” Granholm noted.

John Podesta, Senior Advisor to the President for International Climate Policy, welcomed the grant.

“President Biden set out to build a clean energy economy that benefits everyone. Today’s awards from the Department of Energy help bring that vision to life by investing in the future of the auto industry, creating thousands of good-paying union jobs, and tackling the existential threat of climate change by cutting pollution from the transportation sector,” Podesta stated in a press release.

US President Joe Biden also shared his optimism about the DoE’s grants.

“Building a clean energy economy can and should be a win-win for union autoworkers and automakers,” Biden noted.

Following is a list of recipients for the US Department of Energy’s electric vehicle grants.
Wat doet Europa?

maddox 11 juli 2024 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10385323)
USA steunt zijn fabrieken die EV-projecten opzetten en vakbonden hebben. Dus Tesla niet, die zorgen voor zichzelf.

Dit voor een totaal van meer dan $ 1,7 miljard, waarvan de grote autobedrijven zoals GM, Stellantis (Fiat-Chrysler) en Volvo tesamen ca. $ 1,3 mrd binnenrijven. Ford staat er deze keer niet bij, want die hebben reeds een $9,2 mrd lening gekregen voor 3 batterijfabrieken, en wslk nog wat.

#
Wat doet Europa?

Zeiken over het mogelijke uitsterven van de purperen voorhuidgarnaal, palaveren over de verloren industrie en OCMW spelen voor de hele wereld.

Micele 14 juli 2024 11:22

En blijven sukkelen met software.

Veel modellen lopen jaren vertraging op, en het betert niet.

Nu hopen ze op de expertise van de Amerikaanse startup Rivian. Hoe is het mogelijk. VW Gp was ooit de grootste "autogroep" van de wereld, in 2017 verkochten ze zelfs nog 10,7 miljoen wagens per jaar. H1 2024 zitten ze aan 4,35 miljoen, dus 9 miljoen gaan ze niet halen.

Nochtans heeft ex-CEO Diess indertijd vroeg genoeg de waarde van software geroeptoeterd, en dit niet alleen bij stekkerwagens maar bij alle.

Audi Vorst zal dan als eerste geslachtofferd worden. :cry:

Citaat:

https://electrek.co/2024/07/12/volks...r-porsche-suv/

Volkswagen is delaying more EVs, including the ID.4 successor and Porsche SUV

Peter Johnson | Jul 12 2024

Volkswagen can’t seem to get out of its own way these days. More delays are on the way for Volkswagen EVs, including its ID.4 successor and a new Porsche electric SUV, as software issues persist.

Volkswagen delays persist as more EVs get pushed back

Software has been one of VW’s biggest hurdles over the past several years. VW’s struggles have led to the delay of highly anticipated EVs, like the Porsche Macan Electric and Audi Q6 e-tron.


Although both models have now launched (at least a year after initially expected), Volkswagen is still struggling to get on track.

According to a new report from Germany’s Manager Magazin, the Volkswagen delays continue, with several EVs being pushed back.

The report claims part of VW’s new SSP platform will not arrive until late 2029. Volkswagen already postponed the platform years ago, and it is now being delayed another 15 months. The software from its Cariad software unit will not be ready in time.

The delay means VW’s next-gen EVs, like its ID.4 successor and new Porsche electric SUV, will not launch until 2029 at the earliest.

The new Porsche is expected to be a range-topping seven-seater. Codenamed “SUV K1,” the new electric SUV will “round off our model range at the top,” according to Porsche’s product manager Albrecht Reimold.

Porsche’s electric SUV is expected to rival Range Rover’s upcoming EV and ultra-luxury brands like Ferrari.

In the meantime, VW will introduce an updated version of its MEB platform (MEB+) in 2026. It will be used longer than expected until the SSP is available.

VW’s Cariad has struggled for years. It was former VW Group CEO Herbert Diess’s biggest headache. Some even blame it for his departure.

Diess initially set up Cariad in 2020 to close the tech gap with Tesla and power its next-gen EVs. Volkswagen has hired several industry leaders, including former Tesla and Rivian executives, to turn things around.

Volkswagen announced it would invest up to $5 billion into Rivian to form a joint venture. The new JV is expected to help bring Rivian’s software expertise into VW models.

Electrek’s Take

Volkswagen is already falling behind as the industry goes electric. The automaker’s EV sales slipped 8% YOY in the first half of 2024 (317,200 vs 321,600).

To make matters worse, VW is considering closing its first plant in Europe. VW may close the Audi assembly plant in Brussels, where the Q8 e-tron is built. The move comes as Audi’s EV sales slid 11% in the second quarter.

VW sold 17,900 Audi Q8 e-tron’s in the first half of 2024, down from 19,500 last year. Volkswagen’s best-selling EVs in the first half of the year included the ID.4 and ID.5 (86,800), ID.3 (66,200), and Audi Q4 e-tron (52,100).

With more EV delays on the way, will Volkswagen fall further behind Tesla and others?

Linkje van mei verleden jaar, ook met nieuwe bobo's lukt het niet...
Citaat:

https://www.autonieuws.be/uitlaat/so...-volledige-top

Softwareproblemen bij Volkswagen-dochter Cariad leiden tot ontslag volledige top

07 mei 2023 Door Stijn Blanckaert

Cariad, het in 2019 opgerichte dochterbedrijf van Volkswagen Group dat instaat voor de ontwikkeling van de software van alle nieuwe auto’s van de groep, slaagt er maar niet in om zijn opdracht tijdig en naar behoren uit te voeren. Het resultaat is een ontslagronde waarbij alle directieleden van de softwarepoot, op één na, de laan uitgestuurd worden.

De lancering van de elektrische Porsche Macan, die eigenlijk al op de markt had moeten zijn, werd met een jaar uitgesteld omdat de software niet klaar is. Ook de Audi Q6 e-tron is om die redenen vertraagd en bij de lancering van de VW ID.3 was de software niet af, wat VW op heel wat kritiek kwam te staan. Ook de omvorming van Bentley tot volledig elektrisch merk tegen 2030 dreigt onhaalbaar te worden.

De oorzaak ligt bij VW’s in 2019 opgerichte softwaredochteronderneming Cariad, die met 5.000 personeelsleden moet instaan voor de ontwikkeling van de besturingsprogramma’s voor alle nieuwe modellen van de groep op basis van een voor alle merken gemeenschappelijk softwareplatform. Het bedrijf overschreed de voorbije jaren echter systematisch alle toegekende budgetten en kreeg het tegelijk niet voor mekaar om de opgelegde deadlines te halen en te doen wat verwacht wordt. In 2022 noteerde Cariad een operationeel verlies van niet minder dan € 2,1 miljard. De problemen bij de softwarepoot leidden vorig jaar al tot het vertrek van de grote baas van VW Group, Herbert Diess, maar hebben nu ook gevolgen voor de leiding van Cariad zelf.

Volgens bronnen van Business Insider zal de absolute top van Volkswagen Group nu namelijk ingrijpen en zal de vorige zomer aangestelde nieuwe CEO Oliver Blume (die van Porsche overkwam) deze week op één na alle leden van het directiecomité van Cariad de laan uitsturen, om op die manier voor een reshuffle te zorgen en te proberen om de ontwikkelingsproblemen eens en voor altijd op te lossen.

Zowel de CEO (Dirk Hilgenberg), de CFO (Thomas Sedran) als de CTO (Lynn Longo) worden aan de deur gezet. Het enige directielid dat mag blijven is volgens de bron Rainer Zugehör, de personeelsdirecteur (CPO).

Volkswagen AG - CEO Olivier Blume

Blume moet nu snel voor de vervanging van de Cariad-top zorgen en het softwarebedrijf herstructureren. Deze crisis vormt de eerste grote test voor Blume aan het hoofd van de VW Group.

Pol Dolf 3 september 2024 14:09

Geen nieuw model voor Audi Brussels: “Dit betekent een sluiting van de fabriek.

de vakbond heeft de sfeer daar serieus verziekt in de jaren 1994-2004

Micele 3 september 2024 15:49

En ze wilden Tesla een lesje leren...

Hoogmoed komt voor de val...

6 jaar geleden:
Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...-concurrent-t/
Audi gaat met de elektrische E-Tron frontaal in de aanval tegen concurrent Tesla

Audi stelt vandaag in San Francisco haar nieuwe paradepaardje voor, de volledig elektrisch aangedreven Audi E-Tron. De plek is niet toevallig gekozen. San Francisco is dan ook de thuisbasis van grote concurrent Tesla. De productie van de wagen gebeurt in de fabriek van Vorst. De nieuwe Audi zal 82.400 euro (inclusief btw) kosten.

Christian Sugira, di 18 sep 2018

Audi wil na de dieselschandalen in Duitsland uitpakken met een elektrische wagen. Zij pakken het dus groots aan met hun nieuwe “Tesla killer”, de Audi E-tron. Het management en de werknemers zijn er van overtuigd dat ze een sterke elektrische wagen op de markt brengen die de grote concurrent Tesla pijn moet doen.

Audi heeft daarom de afgelopen jaren 600 miljoen euro geïnvesteerd om van Audi Brussel een hypermoderne fabriek te maken. Ook het personeel werd volledig omgeschoold, want een elektrische auto is niet hetzelfde als een auto met een verbrandingsmotor.

In 2007 wou Volkswagen de fabriek in Vorst sluiten, maar uiteindelijk nam Audi de fabriek over om er de kleine A-1 te bouwen. De komst van de Audi E-Tron is dan ook een succesverhaal voor de site.
[...]
Citaat:

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10123604.html
04 mei 2019

Audi positioneerde zijn elektrische paradepaardje dan ook als Tesla-killer. Musk-have, adverteerde de Duitse autobouwer de e-tron met een knipoog naar Tesla-stichter Elon Musk.

De Audi e-tron en Model 3 van Tesla kwamen begin dit jaar op de Belgische markt, allebei met veel vertraging door de moeilijke productiestart. De in Vorst gebouwde e-tron is een ruime SUV, die veeleer concurreert met het Model X, de Tesla met de openklappende vleugeldeuren. Model 3, de eerste ‘betaalbare’ Tesla, is een compacte sedan. Maar wie vandaag wil uitpakken met de nieuwste elektrische auto én een dikke portefeuille heeft, twijfelt tussen de e-tron en Model 3.
Enkele maanden later kon men die e tron hype al begraven:
https://www.teslarati.com/tesla-kill...on-update/amp/

kelt 3 september 2024 17:30

Je ziet wat er gebeurt als er TE veel "beschermende wetgeving" bestaat....

Tientallen VW-groep onzinjobbers,ambtenaren,politici en vakbondslui zitten al wekenlang te "overleggen" terwijl ,hoor ik vandaag al evenzolang er geen produktie meer is....

Moet er nog zand zijn.....een fabriek die blijkbaar niks hoeft te produceren....wat zegt dat over het nut van die fabriek,het is daar toch de staat niet?


Dit moet stoppen.....stoppen met spelen met de mensen...

Geef hen hun ontslagpremie en doek dat spel op op......Audi Vorst is DOOD....BEGRAAF het!
Zou er nog één klant zijn die nog een auto zou DURVEN bezitten die daar afgemonteerd is dit kwartaal? 8O

Op die plaats kan dan in het dynamische Brusselse ondernemingsweefsel ongetwijfeld weer iets van wereldklasse komen........wat sociale woonblokken en een gedenkparkje of zo.....




Al dat getetter ,kwestie van de gewone werknemer nog wat meer in de put te duwen....na een lijdensweg en twijfel die nu al maanden duurt....Want de overheid zal wel weer iets vinden om een deel van de ontslagpremie per direct aan te slaan voor zichzelf en een ander deel reeds vooraf te "helpen bestemmen "

Micele 3 september 2024 18:45

Chinese merken zoeken gespecialiseerde fabrieken/werknemers in Europa om de EU-importtaksen te vermijden.

Die geruchten zijn er alvast al sinds juli/augustus:

Citaat:

https://www.autofans.be/nieuws/geruc...ese-evs-bouwen

Gaat Audi-fabriek in Brussel straks Chinese EV’s bouwen?

(...)

Naar die oplossing beloofde het bestuur van Audi Brussels toen samen met zijn sociale partners op zoek te gaan, en één van die sociale partners heeft alvast niet stilgezeten. Zo meldt L’Echo dat Hub.Brussels, een agentschap voor bedrijfsondersteuning in de regio, het gesprek is aangegaan met al zeker twee Chinese constructeurs. Dat zijn Nio en Geely — je bekend van onder andere Volvo en Polestar. De Audi-site is namelijk een ideale kandidaat voor Chinese autobouwers aangezien de fabriek zich al jaren volledig specialiseert in het bouwen van EV’s, en net daar zoeken Chinese constructeurs momenteel Europese productiecapaciteit voor. Niks staat voorlopig vast, maar wordt dus ongetwijfeld vervolgd…

Datum:06/08/2024


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be