![]() |
One pedal drive.
Ik rij niet met een EV dus ik wist er niks van, maar waar is daar de logica van?
Als je ‘normalerwijze’ nooit het rempedaal gebruikt dan ga je dat in noodsituaties ook niet doen. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240813_96182062 Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is botsen met een EV leuk? |
Citaat:
|
Artikel is verborgen, maar ik heb een paar jaar met een Tesla gereden; en dat werkt inderdaad. Ik kan u aanraden om een testrit aan te vragen bij Tesla om te zien hoe dat werkt. De eerste rit hief ik de gaspedaal op bij het naderen van een rood licht, en ik stond stil zo'n tien meter voor het licht. Maar eens dat je het gewoon bent is het wel cool. Uiteraard blijf je de rempedaal gebruiken als het nodig is. Die reflex gaat nooit weg.
|
Citaat:
|
Ik heb het eens bekeken op de site van Volvo het idee is op zich wel goed natuurlijk maar eigenlijk iets wat je of ik toch in een conventionele auto ook al doe, gewoon gas lossen of minderen en hem laten uitbollen.
Verschil is dat bij een electrische voituur hij gaat dan regeneren en de energie terug uw accu in sturen. Er staat nog altijd ne pedal in om te stoppen, nogal logisch want in geval van nood moet uw menselijk brein nog altijd met die auto rijden en moet ge de computer kunnen bypassen. Aangezien dat madamme daar door een paar meter gazon, een haag en een picknik tafel gevlogen is, zal het hier eerder een geval zijn van ipv de rem in te duwen er vol kroket gas is gegeven. Dat in combinatie met het snelle optrekken zal de oorzak zijn. Niet het design van die pedal op zich. |
Voor mensen die het gewend zijn overal vooruitziend uit te bollen is one pedal driving niet efficiënt.
Bepaalde merken schakelen het zelfs gans uit. uitleg: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...s-inefficient/ |
Wat heeft die dame in Zandvliet dan gedaan? Vol op de gas terwijl ze wou remmen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ge komt dat ook wel eens tegen met oudere mensen , ge zet hem in de D van drive of R van race en dan vol op de gas. |
Citaat:
In de vele lezersreacties -van ervaren EV-rijders- kan met ook lezen (naargelang wegbeeld en verkeer). Mogelijke reden bij Porsche Taycan is dat die als een van de weinige EV altijd een 2-bak heeft (met zeer lange overbrengsverhouding van de 2e-versnelling), regeneratie is er ook maar enkel wanneer men het rempedaal aantikt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Binnenkort gaan de wokes en watjes nog de ACC verbieden bij een rijbewijs B. Rijbewijs C verplicht?: Citaat:
|
Kijk mensen....
Hoe dan ook is het "klassieke 3 pedaals systeem" ten dode opgeschreven... De koppeling en de versnellingsbak (die stukken mechanisch vernuft,geperfectioneerd over meer dan 100 jaar) zijn kompleet overbodig in Electrische aandrijving.... En wie zich zijn eerste auto-rijlessen herrinnert weet nog wel dat 3 pedalen En een pook EN een stuur best wel veel terzelfdertijd zijn....:oops::oops::oops: gewenning..... Een pedaal en een stuur lijken ergonomisch en technisch al te volstaan voor het bedienen van een EV.(die in de vorm van een buitenmaats computersysteem al een tweede piloot aan boord heeft van zichzelf)....inderdaad zal de discussie over de noodzaak van een "noodstopprocedure" nog wel duren... Het lijkt mij dat er,zoals bij machines in een fabriek,of liften, een echte "overrule" voorziening moet blijven zijn die,los van de software,via directe harde bedrading zegt STOP,NU.... Voor mijn part met een grote rode STOP knop die je in mept....o wat gaan we daar nog fun mee hebben 8-) |
Citaat:
Reeds vertaalde link: https://www-thedrive-com.translate.g...eering%20wheel. of https://www.tesla.com/ownersmanual/c...eering%20racks. Oei oei en het eerste serieus ongeval, allemaal de schuld van de niet-mechanische techniek. :roll: Waar zijn de pre-internet-tijden aan de toog gebleven waar de ABS in de moderne auto niet deugde. |
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Maar Tesla is wel de eerste die het echt gaat toepassen in "autos", daarvoor moet wel het complete boordnet naar 48 volt (ook voor voldoende vermogen om vier wielen te sturen, en andere dingen** Mid-voltage electrical system). Tesla heeft andere constructeurs ertoe aangezet dat ook te doen, ze mogen Tesla c/pasten. 12 volt zit langzaam op zijn tandvlees als er nog meer snufjes komen, zie amperagegrafiek in bijlage. Een 48 V Li-ion batterij helpt dan... Citaat:
|
Het "48V boordnet " werd al begin deze eeuw grotendeels uitgetekend als de weg vooruit voor de auto-industrie,exact om de redenen die aangegeven werden,ja,zelfs bij voertuigen met ICE aandrijving....
Het begrip "micro-hybride",geplakt op de huidige generatie van start-stop-remenergie-terugwinner autos zou daarmee een VEEL realistischer invulling gekregen hebben.... Maar helaas... twee decennia lang zat de auto-industrie naar mekaar te kijken en de fabrikanten van auto-accus,(jwel,de lood-zuur startaccusector,nog steeds een waarlijk kolossale economische sector) wist ook niet wanneer ze konden beginnen met het omtoolen van hun fabrieken....Ook de grote toeleveranciers van de industrie (de Bosch-en zeg maar) waren waarschijnlijk grotendeels wel klaar met plannen,studie en zelfs prototypes maar.....niemand bewoog....:-o En zo kocht kelt in 2018 nog steeds een ICE-tje met dat amechtig (maar wel heel erg dapper) 12 Volt EFB-tje er in.......dat,laat ons wel wezen,eigenlijk geen echte fundamentele verbeteriung is tov de SMF batterijtjes van de non-start-stop auto's van het jaar ervoor.....dat was generisch geknutsel in de marge ..(in de typische Vlaamse verkeerschaos met iedere 5 voeten een stop biedt dat Start/Stop gedoe toch al geen voordelen,integendeel vrees ik...ik leg het AF) Het is ongelofelijk eigenlijk dat een lithium-auto-boer nu even wat stampen moet uitdelen richting een 48V net,wat WEL zou kunnen leiden,ironisch genoeg,tot ECHTE micro-hybrides,maar op lood-zuur batterijbasis.... nu ff wachten op de Chinezen.....of op een ICE-tesla? :oops: bwoaff...en misschien ook wel met een automaat dan van den eerste keer.niet helaal "one pedal drive" maar we naderen.... |
Citaat:
Uiteraard moeten alle componenten ook op 48 Volt werken, of werk voor de leveranciers. Tesla maakt blijkbaar alles in eigen regie. Want de Cybertruck zal relatief snel naar 100k/jaar gaan (de droge 4680 batterij is daar de flessehals, maar niet meer lang, hulp van Korea: LGES en Samsung) Zoals je ziet heeft Wiki een artikel erover: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een kleine benzinewagen, een grote diesel ... een automaat, ... Als je max energie wilt recupereren, dan ga je anticipatief het "gas"pedaal van je bev langzaam lossen. Maar afleren van een noodstop of bijna-noodstop te maken: daar moet je een klungel voor zijn. |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Vaak zitten loodaccu's in een bak of zijn vastgezet met beugels. Je moet dan de accu vervangen voor een accu met dezelfde afmetingen... Zie pannenstatistiek ADAC bij ICE-pannes. De 12 V-loodbatterij (ook om te starten) wordt eigenlijk een slijtageonderdeel, of gaat veel minder lang mee. Soms maar 4 jaar.. Bovendien is de 48 Volt Li-ion batterij kleiner en 87% lichter, ook al de kabels zijn navenant dunner en lichter. Enig nadeel : duurder, want nog geen echte massaproductie van 48 Volt verbruikers. De 48 Volt Li ion batterij an sich is wel algemeen op de markt (prijzen navenant Ah) Met de groeten van Tesla, figuur: 12 V lood versus 48 Volt Li ion die zolang meegaat als de wagen: ![]() https://insideevs.com/news/656775/te...oltage-system/ |
Citaat:
ergo....de lood-zuuraccu is technisch nog steeds niet dood .Niet in Lithium-EV's en zeer zeker niet in "micro-hybrides"..... Maar inderdaad,voor PSOC toepassingen komt ook in micro-hybride ICE wagens een Lithiumgebaseerde oplossing in beeld.....of misschien een kleine lood-zuur startaccuutje en de rest Lithium- of NiMH gebaseerd.(een installatie net iets minder electrisch dan een Yaris zeg maar) en,belangrijk,bij een ECHTE micro-hybride,(die dus eigenlijk nog niet bestaat) gaat de versnellingsbak en een deel van de bedieningsorganen van de auto er sowiezo uit....DAF deed dat vroeger met een rubber riem,tegenwoordig kan dat al wat beter...; Maar even bela,grijk is dat DE POLITIEK eens STOPT met auto's te ontwerpen zodat we een diverse aandrijvingen autopark hebben waar elke technologie op zijn eigen merites groeit.......Investeerders gaan inderdada niet veel doen met technologien,zelfs als ze bruikbaar en nuttig zijn,die wettelijk AFGESCHAFT worden.... |
Citaat:
|
Op mijn iX1 kan ik voor one-pedal kiezen, of voor adaptieve regeneratie, of voor vaste regeneratie in 3 mogelijke standen.
Ik heb alles uitgeprobeerd. Het minst aangenaam is de adaptieve regeneratie. Dan remt ie meer of minder af bij het lossen van het gaspedaal afhankelijk van wat er zich voor jou bevindt. Bijvoorbeeld: je nadert een kruispunt, of er rijdt vertragend verkeer voor je of je gaat van een 90-zone naar een 70, en dergelijke. Klinkt interessant maar dat is het in de praktijk helemaal niet. De auto doet geen twee keer hetzelfde. Met andere woorden: de auto wordt volledig onvoorspelbaar qua gedrag. En dat is wel het laatste wat ik wil. Daar heb ik een dag mee rondgereden en toen besloten deze instelling nooit meer te gebruiken. Dan vaste regeneratie: Er zijn 3 standen mogelijk, maar de minst krachtige is veruit de aangenaamste. Die geeft het meest natuurlijke vertragingseffect, en de wagen reageert perfect voorspelbaar. Dan one-pedal (de B-stand): Er is zeker wat voor te zeggen. Reactie van de wagen is voorspelbaar. Naargelang je meer of minder het gas lost remt ie meer of minder af en hij komt mooi tot stilstand. Maar het is niet mijn ding. Dus rij ik nu gewoon in D en met vaste regeneratie op de laagste stand. Dan rijdt de wagen zoals ik het gewend ben. Heb ik meer vertraging nodig dan de vaste regeneratie, dan gebruik ik het rempedaal. Wat in de praktijk betekent dat je meer gaat regenereren. De echte remmen worden nauwelijks gebruikt. Mijn zoon aan de andere kant zweert bij de one-pedal. Het zal wel iets met gewoonte te maken hebben. Ik rij al 45 jaar met de auto en ik zoek dat gekende gedrag op. |
Citaat:
In 1960 was er nog 6 Volt... Kan men nog altijd kopen voor oldtimers: https://www.accuserviceholland.nl/au...o-accu-6-volt/ |
Citaat:
En dan komt er nog soms nog extra gewicht bij als je nog een aanhanger of zware sleep meeneemt. |
Citaat:
Maar aan de andere kant maakt dat in de praktijk niet veel verschil. Op de linkerschaal van het dashbord wordt het vermogenverbruik van de wagen getoond. Boven 0 levert de motor vermogen en verbruik je energie, maar er zit ook een flinke zone onder 0, en dat is de regeneratie. Die 3 vast instelbare niveaus van regeneratie worden gemarkeerd op de schaal. Als ik gas los gaat de naald netjes naar het ingestelde regeneratieniveau. Duw ik dan op de rem dan gaat de naald lager, dus naar meer regeneratie, maar het is pas als de naald helemaal beneden op de schaal komt dat de echte remmen worden bediend. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be