Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De fatbike. Een nieuwe plaag? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=272885)

Dadeemelee 30 september 2024 09:15

De fatbike. Een nieuwe plaag?
 
https://www.demorgen.be/beter-leven/...wint~b5920807/

Ziet er een beetje uit als een moto, vandaar waarschijnlijk de aantrekkingskracht voor pubers. En geen helmverplichting in Nederland.



Hét probleem uiteraard is dat ze uitnodigen tot opvoeren van de snelheid.

Citaat:

Na Nederland lijkt de fatbike ook Vlaanderen te veroveren, al brengt die snelle opmars ook uitdagingen met zich mee. Voor de regering van premier Dick Schoof was de fiets de voorbije weken al een absoluut hoofdpijndossier. Nadat de cijfers over de vele ongevallen bekend werden, vroegen gezondheidsorganisaties om bijkomende maatregelen te nemen. Een helmplicht en een verbod voor kinderen jonger dan 14 jaar zouden de veiligheid volgens hen bevorderen, al zijn de vele ongevallen lang niet altijd het gevolg van slechte risico-inschattingen door te jonge bestuurders.

Wie anderhalve minuut googelt, vindt namelijk meteen verschillende tips om de maximumsnelheid van de fiets te verdubbelen. Daar hoeft zelfs geen fietsenreparateur voor aan te pas te komen, meestal volstaat het om enkele knoppen op het display in te drukken. Een elektrische fiets opvoeren was zelden makkelijker en daar zijn veel producenten zich zelf ook van bewust. Zeker Chinese bedrijven spelen er graag op in om extra winst te maken. Elektrische fietsen worden dan verkocht met de belofte dat hun motor een vermogen van 250 watt heeft, terwijl dat in de praktijk tot 750 of 1.000 watt kan oplopen.

“Je kunt die snelheidsbegrenzing van die fietsen weghalen door een simpele pincode in te geven. Ik heb al modellen gezien die een snelheid van 60 kilometer per uur halen”, zegt Niels Willems, die met zijn bedrijf Brekr zelf fatbikes produceert in Nederland. “Door de opgevoerde modellen ontstaat overlast en op die manier krijgt de fatbike een slechte naam. Als je je als producent wel aan de regels houdt, is dat enorm frustrerend.”

OP DE REM
Het bekendste voorbeeld van die omstreden modellen is de Ouxi V8, een fiets van Chinese makelij. In Nederland alleen al werden er meer dan 50.000 exemplaren van verkocht, maar eerder deze week trok de Europese Commissie er plots de stekker uit. De instelling legt de verkoop aan banden omdat de fatbike niet voldoet aan de veiligheidsnormen voor onze markt. Wie nog met het voertuig over het openbare domein rijdt, riskeert dat de fiets in beslag genomen wordt door de politie.
En wat moeten we hiervan denken:

Citaat:

Ik heb nu 1.000 euro betaald voor mijn fatbike, terwijl een elektrische fiets me misschien drie keer zoveel gekost zou hebben. Dan was de keuze snel gemaakt.”
Waarom zou een e-fatbike 3x minder kosten dan een gewone e-bike. Dat kan toch alleen maar als het brol is zoals die bakfietsen die in twee braken.

maddox 30 september 2024 09:30

Grapjurk, die Fatbikes zijn gewoon samenraapsels van goedkope Chinese brommerkes, waar de Chinezen niet meer mee mogen rijden(benzine, 2 of 4 takt), en massa geproduceerde E-bike spullen zoals de goedkoopste accupacks en meest water-lekkende electronica-

Europese E-bike fabrikanten gebruiken dezelfde electronica, maar dan met betere kwaliteitscontrole en water-bescherming .
Gemonteerd in Chinese fabrieken op fietsen met Japanse of Tawainese onderdelen om er toch wat kwaliteit in te bakken.

Herr Flick 30 september 2024 10:58

Ja Dadee het komt weer op hetzelfde neer he,

Niet het product is het probleem (dat ge rommel koopt doet ge uw eigen aan) maar de handhaving, de wet is duidelijk, 25 per uur ondersteuning, v-max of 45 als ge een rijbewijs, taxplaat, helm en zijspiegel hebt. (speedpedelec).

Als ge als flik allahtonen of autochtonen op zo een ding ziet vlammen tegen 60 per uur dan moet ge die oppakken en hun veloke in beslag nemen. Zelfde voor van die stepidiooten die te snel door voetgangerszones vlammen , overdreven snel rijden of met twee op een plank staan.

maar wat doen de ordehandhavers, aan de statie, niks, nul. een beetje hun tijd staan verkloten, of het nu flikken, stadswachten of securitate van de spoorwegen is. In het aller, aller beste geval is er eens een held bij die zo een inteelt debiel aanspreekt.

dalibor 30 september 2024 11:06

Ik reed in mijn jonge jaren ook met een gelimiteerde fiets. Speelkaarten aan de spaken.????

Herr Flick 30 september 2024 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10415279)
Ik reed in mijn jonge jaren ook met een gelimiteerde fiets. Speelkaarten aan de spaken.????

ik had dat ook en een antenne

Dadeemelee 30 september 2024 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10415308)
ik had dat ook en een antenne

Met een konijnenstaart eraan? :lol:

Herr Flick 30 september 2024 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10415318)
Met een konijnenstaart eraan? :lol:

nee, maar dat was wel cool geweest he,

De schoofzak 30 september 2024 13:33

Een psychopaat in een auto of op een fiets: niet veel verschil.

Elke elektrische fiets kan je verprutsen: geen gewoon een kleinere bandenmaat in.

Herr Flick 30 september 2024 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10415336)
Een psychopaat in een auto of op een fiets: niet veel verschil.

Elke elektrische fiets kan je verprutsen: geen gewoon een kleinere bandenmaat in.

ze kunnen ook gechipt worden, maar je haalt dan niet je snelheid x2.want de versnellingen etc spelen ook een rol.

In mijn 25 per uur zit een andere naaf versnelling dan in exact dezelfde 45 per uur. verder verschillen die in niets, kader, aandrijving, motor , alles identiek .

belangrijk verschil is de lagere aankoopprijs waardoor veel meer volk zo een fiets kan aanschaffen en ze het dus ook voor hun kinderen doen, die niet naar de fietsenmaker moeten om te gaan chippen , een handleiding downloaden en wat prutsen en ge hebt ineens iets in uw handen dat 2 keer zo hard kan. of zelf nog harder. Als de versnellingen het maar aan kunnen. Vervolgens gaan die pubers, die nog geen last hebben van verantwoordelijkheidsgevoel er vol gas mee rond racen.

Tot er ene in een muur knalt of geschept wordt door een auto natuurlijk.

BigF 30 september 2024 15:13

Waarschijnlijk hebben ze ze allemaal al lang weggegooid maar wat is er gebeurd met de "rollekes" van weleer?

De schrik van alle bromfiets-rijdende pubers in de jaren 80?

Elke week stond er 's ochtends wel ergens een politiecontrole om elk brommeke op die rollekes te zetten.

En als je geklist werd met een opgevoerde brommer kon de rekening snel oplopen:

Je brommer ging sneller dan 40 dus was-ie volgens de wet een motorfiets:

dus
-boete omdat je geen rijbewijs voor een motorfiets had
-boete omdat je motorfiets niet ingeschreven was
-boete omdat je motorfiets niet verzekerd was
-boete omdat je met je motorfiets over het fietspad reed

En nu tegenwoordig kan je die fatbikes bij wijze van spreken zo van de straten plukken (op sommige plaatsen val je bij wijze van spreken over die dingen) maar de politie doet er blijkbaar weinig aan.
Raar...

maddox 30 september 2024 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10415388)
Waarschijnlijk hebben ze ze allemaal al lang weggegooid maar wat is er gebeurd met de "rollekes" van weleer?

De schrik van alle bromfiets-rijdende pubers in de jaren 80?

Elke week stond er 's ochtends wel ergens een politiecontrole om elk brommeke op die rollekes te zetten.

En als je geklist werd met een opgevoerde brommer kon de rekening snel oplopen:

Je brommer ging sneller dan 40 dus was-ie volgens de wet een motorfiets:

dus
-boete omdat je geen rijbewijs voor een motorfiets had
-boete omdat je motorfiets niet ingeschreven was
-boete omdat je motorfiets niet verzekerd was
-boete omdat je met je motorfiets over het fietspad reed

En nu tegenwoordig kan je die fatbikes bij wijze van spreken zo van de straten plukken (op sommige plaatsen val je bij wijze van spreken over die dingen) maar de politie doet er blijkbaar weinig aan.
Raar...

Niks raar aan, kijk eens welk volk er voornamelijk mee rijdt. Dan moet de politie al met een hele meute goed gevulde combies afkomen.
Bomma die haar Easy Rider dagen wil herbeleven is echt wel zeldzaam.

fred vanhove 30 september 2024 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10415277)


maar wat doen de ordehandhavers, aan de statie, niks, nul. een beetje hun tijd staan verkloten, of het nu flikken, stadswachten of securitate van de spoorwegen is.

Toch wel ze doen iets. Automobilisten bekeuren die 32 km/u rijden.

fred vanhove 30 september 2024 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10415318)
Met een konijnenstaart eraan? :lol:

Die had ik achter aan mijn helm hangen:-)

Vlad 30 september 2024 17:04

Twee keer 'trappen' en 40km/u of meer rijden ... rijbewijs, helm, minimumleeftijd, ... halo, iemand thuis bij de wetgevende macht of moeten er weer eerst doden vallen ?

maddox 30 september 2024 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10415431)
Twee keer 'trappen' en 40km/u of meer rijden ... rijbewijs, helm, minimumleeftijd, ... halo, iemand thuis bij de wetgevende macht of moeten er weer eerst doden vallen ?

De wetgeving errond is er al.
Fiets met hulpmotor, speedelec(volgens mij een verkeerde insteek, een speedelec is een brommer met een eigenaardige gashendel) of bromfiets. Waarbij de regels al bepaald zijn, en an sich niet slecht.

Maar net zoals met alle regels, als er geen gevolgen zijn op overtreden, is het nutteloos.

En ja, zoals BigF aangeeft, eind jaren 80 stonden de flikken op elke straathoek elke bromfietser tegen te houden die maar in de verte te snel leek. Blitse kledij was al genoeg om met een aamhechtige solex al op de rollen te moeten.
Met een nieuwe Aprilia kon je geen 50 meter rijden of er hing een combi aan je kloten. Die dingen leken al 120km/u te rijden op de staander. Een uitlaat die wat knetterde, aan de kant... in beslag genomen en als je geluk had, kon je een uitgeklede brommer terug gaan halen bij de door de procureur aangeduide "specialist". In die tijd voor het Antwerpse omgeving deze, nog steeds bestaande sloperij.
En als je de weg wist, kon je de weggenomen onderdelen voor en "redelijke" prijs terugkopen bij een onderdelenverkoper in Hoboken. (maar die is verdwenen in de nevelen der geschiedenis)

Weyland 30 september 2024 18:38

Ik vind fatbikes toch lelijke dingen en ik denk dat de hype snel zal uitdoven.

DIBO 30 september 2024 20:13

Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
zoals met de steps, is er ook bij de fatbikes een behoorlijk deel van de gebruikers, dat alle regels en fatsoen naast zich neer legt...

Citaat:

Steeds meer jongeren betrokken
naast het feit dat zowel de steps en zeker de fatbikes, populair zijn bij (zeer) jonge mensen, is een groot deel van de gebruikers de journalistieke "jongeren" categorie.

Anselmo 7 oktober 2024 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10415476)
Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
zoals met de steps, is er ook bij de fatbikes een behoorlijk deel van de gebruikers, dat alle regels en fatsoen naast zich neer legt...


naast het feit dat zowel de steps en zeker de fatbikes, populair zijn bij (zeer) jonge mensen, is een groot deel van de gebruikers de journalistieke "jongeren" categorie.

In Antwerpen gaat men nu radicale maatregelen treffen :


Citaat:

Op de baan met een ‘gevaarlijke’ e-step? Dan knipt burgemeester De Wever die in twee

De Antwerpse politie heeft een hydraulische knipschaar aangekocht om illegale e-steps ter plaatse te vernietigen.
Onder ‘illegaal’ verstaat de politie e-steps die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, niet verzekerd zijn of technisch niet in orde zijn.
In de afgelopen twee jaar heeft de politie al zo’n 320 e-steps in beslag genomen voor vernietiging.
https://www.hln.be/antwerpen/op-de-b...twee~a269d66b/


Een goed begin ! 8-)

fred vanhove 7 oktober 2024 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 10417670)
In Antwerpen gaat men nu radicale maatregelen treffen :




https://www.hln.be/antwerpen/op-de-b...twee~a269d66b/


Een goed begin ! 8-)

Tot er daar weer ene mee naar de raad van state trekt.:roll:

Misschien effectief maar of dat wettelijk is ?????

Zoals hier......

https://www.hln.be/geld/raad-van-sta...fden~afc89412/

BigF 7 oktober 2024 12:24

Zo simpel kan het zijn.

Nu de regel "nadat de eigenaar er afstand van heeft gedaan" schrappen en klaar.

Bach 7 oktober 2024 12:51

Ik heb de indruk dat men mbt speedpedelecs de andere kant op kijkt dan mbt electrische steps en fat bikes. Nochtans rijden er daar veel meer van rond en zeer vaak in overtreding op fietspaden. Mogelijk wordt Riese en Müller wat beschermd tegenover Chinese import. Maar doe dat dan niet stiekem, hypocriet en ten nadele van de verkeersveiligheid Mr. de wetgever.

maddox 7 oktober 2024 14:41

Dus, als die speedeleks Russische of Chinese varianted zouden zijn, gaan die minder aanleiding geven tot verkeersovertredingen?

Herr Flick 7 oktober 2024 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10417727)
Ik heb de indruk dat men mbt speedpedelecs de andere kant op kijkt dan mbt electrische steps en fat bikes. Nochtans rijden er daar veel meer van rond en zeer vaak in overtreding op fietspaden. Mogelijk wordt Riese en Müller wat beschermd tegenover Chinese import. Maar doe dat dan niet stiekem, hypocriet en ten nadele van de verkeersveiligheid Mr. de wetgever.

Het verschil is dat ge die Riese en Muller niet zo makkelijk kunt opkietelen , het kan, maar ge moet al speciale hardware kopen, en die installeren

die R en M is bovendien ook een pak veiliger als die chinesen brol want die is wel degelijk ontworpen om 45 mee te rijden.

Herr Flick 7 oktober 2024 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10415436)
De wetgeving errond is er al.
Fiets met hulpmotor, speedelec(volgens mij een verkeerde insteek, een speedelec is een brommer met een eigenaardige gashendel) of bromfiets. Waarbij de regels al bepaald zijn, en an sich niet slecht.

Maar net zoals met alle regels, als er geen gevolgen zijn op overtreden, is het nutteloos.

En ja, zoals BigF aangeeft, eind jaren 80 stonden de flikken op elke straathoek elke bromfietser tegen te houden die maar in de verte te snel leek. Blitse kledij was al genoeg om met een aamhechtige solex al op de rollen te moeten.
Met een nieuwe Aprilia kon je geen 50 meter rijden of er hing een combi aan je kloten. Die dingen leken al 120km/u te rijden op de staander. Een uitlaat die wat knetterde, aan de kant... in beslag genomen en als je geluk had, kon je een uitgeklede brommer terug gaan halen bij de door de procureur aangeduide "specialist". In die tijd voor het Antwerpse omgeving deze, nog steeds bestaande sloperij.
En als je de weg wist, kon je de weggenomen onderdelen voor en "redelijke" prijs terugkopen bij een onderdelenverkoper in Hoboken. (maar die is verdwenen in de nevelen der geschiedenis)

Ah waar is den tijd, ne maat had daar een hobby aan, er waren gasten bij die waanzinnige snelheden uit ne peugeot racing of camino wisten te toveren. Maar ik kan u wel verzekeren dat die vroeg of laat allemaal bezoek hadden van de flikken. Of hun brommer in beslag genomen.

Bovendien wou je echt geen accident hebben met zo een ding, want geen verzekering meer net omdat hij technisch niet in orde was.

Skobelev 7 oktober 2024 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10415308)
ik had dat ook en een antenne

Ik ook, met mijn HAM int. Puma op het stuur en een autobatterij op de bagagedrager. :-P

Herr Flick 7 oktober 2024 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 10415476)
Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
zoals met de steps, is er ook bij de fatbikes een behoorlijk deel van de gebruikers, dat alle regels en fatsoen naast zich neer legt...


naast het feit dat zowel de steps en zeker de fatbikes, populair zijn bij (zeer) jonge mensen, is een groot deel van de gebruikers de journalistieke "jongeren" categorie.

Ik heb er zelf al een nieuw woord voor, ne plankm***k

Herr Flick 7 oktober 2024 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10417774)
Ik ook, met mijn HAM int. Puma op het stuur en een autobatterij op de bagagedrager. :-P

en dan CHiPs spelen ;-)

maddox 7 oktober 2024 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10417772)
Ah waar is den tijd, ne maat had daar een hobby aan, er waren gasten bij die waanzinnige snelheden uit ne peugeot racing of camino wisten te toveren. Maar ik kan u wel verzekeren dat die vroeg of laat allemaal bezoek hadden van de flikken. Of hun brommer in beslag genomen.

Bovendien wou je echt geen accident hebben met zo een ding, want geen verzekering meer net omdat hij technisch niet in orde was.

Was ik uw maat?

Maar mijn ervaringen met de flikken op dat vlak waren over het algemeen redelijk vreedzaam. 'k Weet niet waarom, maar normaal doen en ervoor zorgen dat de uitlaat geen Vuvuzela was gaf me veel meer speelruimte.

Van mijn brommerkes die ik gebruikte op de openbare weg is er geen enkele in beslag genomen, en de paar keer ik gecontroleerd werd, was het geen probleem.

maddox 7 oktober 2024 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10417775)
Ik heb er zelf al een nieuw woord voor, ne plankm***k

Da's een goeike.
Maar plankaap is gemakkelijker, en dekt een bredere lading.

Herr Flick 8 oktober 2024 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10417795)
Was ik uw maat?

Maar mijn ervaringen met de flikken op dat vlak waren over het algemeen redelijk vreedzaam. 'k Weet niet waarom, maar normaal doen en ervoor zorgen dat de uitlaat geen Vuvuzela was gaf me veel meer speelruimte.

Van mijn brommerkes die ik gebruikte op de openbare weg is er geen enkele in beslag genomen, en de paar keer ik gecontroleerd werd, was het geen probleem.

Die gasten hadden zo wat een bendeke van figuren die aan brommers prutsten, eigenlijk wel allemaal goei mechaniekers, maar soms toch wel ver over het randje.

die zijn dan verder gegaan in de auto's

Dadeemelee 8 oktober 2024 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10417696)
Tot er daar weer ene mee naar de raad van state trekt.:roll:

Misschien effectief maar of dat wettelijk is ?????

Zoals hier......

https://www.hln.be/geld/raad-van-sta...fden~afc89412/

Ik vond de uitspraken van die politieverantwoordelijke wel raar:
‘Als de step niet geregistreerd of verzekerd is of te snel rijdt.’

Je hebt toch enkel een registratie en verzekering nodig als hij sneller gaat dan 25 per uur. :|

Oma 8 oktober 2024 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10415420)
Toch wel ze doen iets. Automobilisten bekeuren die 32 km/u rijden.

2!!

De langste fietsbrug werd voorgesteld, 710 meter, 7 meter breed tussen machelen en zaventem, kostprijs 11,7 miljoen euro...
En er werd bij gezegd: "met de bedoeling om zoveel mogelijk mensen uit de auto en op de fiets te krijgen"....
We moeten allemaal uit de auto en op de fiets, de elektrische, step/speed pedelec...fatbike?...etc....en dan viseren ze de fietsen en moeten we binnenkort allemaal te voet....alles voor de verkeersveiligheid, hé? :twisted:

Erw 8 oktober 2024 11:25

't is zogezegd om het Milieu te redden en voor de Veiligheid opdat de mensheid niet zou uitsterven, terwijl de echte reden natuurlijk vrijheidsinperking van totalitair staatsapparatski is.
Moesten ze uit Oekraine weggebleven zijn der zou veel uitstoot van door hen FOEI geplakt spul vermeden geweest zijn. Net zo het land claimen waarop ze Israel plakten.
In 2021 was hun propagandariedel in de zin van Doe het voor Oma.
Trek dezelfde frase door - stop met Israelisch en Oekrains regime te sponsoren met wapentuig, doe het voor het Klimaat. :p


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be