Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   E-bike of Speedelec. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273313)

TV-verslaafde 11 december 2024 07:38

E-bike of Speedelec.

Dus zo'n E-bike kan je tot 25km/h en die Speedelec is eigenlijk een elektrische scooter met nummerplaat.

Waarom neem je geen scooter dan? Geen nummerplaat dacht ik en 50km/h. Een hels lawaai, zo'n scooter of brommer.

Het montage land? Die batterijen zien er allemaal Chinees uit.

Nog iets waar we op moeten letten met de aankoop van zo'n ding?

maddox 11 december 2024 07:52

Een E scooter met 45 km/u wordt gezien als een Klasse B brommer. Nummerplaat verplicht. Moet ook gehomologeerd zijn.

Ook een speedelec met gashendel -die dus zonder trapondersteuning kan werken- is een brommer klasse B, maar sowieso verplicht gehomologeerd.

TV-verslaafde 11 december 2024 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446354)
Een E scooter met 45 km/u wordt gezien als een Klasse B brommer. Nummerplaat verplicht. Moet ook gehomologeerd zijn.

Ook een speedelec met gashendel -die dus zonder trapondersteuning kan werken- is een brommer klasse B, maar sowieso verplicht gehomologeerd.

Oki. Bedankt voor de informatie.

Met zoiets ben je natuurlijk wel een groenere jongen, hè. Maar om een echte groene jongen te zijn moet je lasten kunnen zeulen zoals een ezel. Daarom dat bakfietsen en bolderkarren zo hoog aangeschreven staan bij dat volkje.

We gaan het dan toch maar op die batterij houden.

Zo met die dikke banden zoals een Amerikaanse fiets en zo'n onnozel bakje bij je stuur.

Wel degelijk trappen en dan moet je geen nummerplaat. Zoiets...

fox 11 december 2024 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446351)
Dus zo'n E-bike kan je tot 25km/h en die Speedelec is eigenlijk een elektrische scooter met nummerplaat.

Waarom neem je geen scooter dan? Geen nummerplaat dacht ik en 50km/h. Een hels lawaai, zo'n scooter of brommer.

Het montage land? Die batterijen zien er allemaal Chinees uit.

Nog iets waar we op moeten letten met de aankoop van zo'n ding?

Een speed pedelec is fiscaal interessant, een brommer niet. Verder moet je niet zoeken hoor.

Herr Flick 11 december 2024 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446355)

Met zoiets ben je natuurlijk wel een groenere jongen, hè. Maar om een echte groene jongen te zijn moet je lasten kunnen zeulen zoals een ezel. Daarom dat bakfietsen en bolderkarren zo hoog aangeschreven staan bij dat volkje.

Zo met die dikke banden zoals een Amerikaanse fiets en zo'n onnozel bakje bij je stuur.

enkel als je op de 25 / uur blijft moet je geen nummerplaat, helm, spiegels etc...

Zoals fox zegt, enkel fiscaal interresant en als werknemer kan je fietsvergoeding etc krijgen. Als je de fiets kan leasen via je cafetariaplan/ mobibudget wordt het nog interresanter. Je verdient dat ding dan eigenlijk gewoon terug. zeker als je dagelijks wat kilometers moet rijden.
als je voor de speedpedelec gaat, allemaal wel en in princippe moet je op de rijbaan rijden en niet op het velopad.

eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, en de keren dat je effectief 45 kunt rijden. bekijk eerst maar eens je traject, want zones 30 etc tellen ook voor u natuurlijk ah ja en je moet een rijbewijs hebben.

TV-verslaafde 11 december 2024 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446385)
enkel als je op de 25 / uur blijft moet je geen nummerplaat, helm, spiegels etc...

Zoals fox zegt, enkel fiscaal interresant en als werknemer kan je fietsvergoeding etc krijgen. Als je de fiets kan leasen via je cafetariaplan/ mobibudget wordt het nog interresanter. Je verdient dat ding dan eigenlijk gewoon terug. zeker als je dagelijks wat kilometers moet rijden.
als je voor de speedpedelec gaat, allemaal wel en in princippe moet je op de rijbaan rijden en niet op het velopad.

eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, en de keren dat je effectief 45 kunt rijden. bekijk eerst maar eens je traject, want zones 30 etc tellen ook voor u natuurlijk ah ja en je moet een rijbewijs hebben.

Ken er ene met die formule. Leasen van de E-bike. Enige dat me tegenhoudt is het gewicht om ergens te stockeren. 30-40 kilo. Maar je hebt blijkbaar ook vouw modellen. Rond de 1.000€.

Rond Antwerpen? Dat is toch gewoon wat vaststaan? Net het vastgoed verslag gelezen over A'pen in doorbraak. Er is hier wel werk maar niets beweegt. Pakt maar iets dynamischer want dat stagneren.

maddox 11 december 2024 12:47

Leasen van een Ebike of Speedelec. Paar addertjes onder het gras.
Direct op te merken
1)Het enige dat de leasenemer zelf mag doen is volgens het boekje reinigen. Dus opgelet bij het oppompen van een band of god betere het, het wisselen van 1.

2) Als het leasecontract voortijdig opgezegd wordt, bij ontslag geven of nemen van de gebruiker, daar zijn kosten aan verbonden die door de werknemer opgehoest mogen worden.
Hangt vooral af van de gekozen fietsenmaker, maar als die er van onder kan muizen door aan te geven dat het knoeiwerk van de gebruiker was....

En de zeer grote adder.
Het leasebedrag gaat van het bruto loon af, met directe invloed op alle andere zaken.
  • Vakantiegeld
  • Eindejaarspremie
  • Vergoedingen bij ziekte
  • Ontslagpremie
  • Pensionering
  • 3de pijler pensioenopbouw, die gebaseerd is op het bruto loon.

fox 11 december 2024 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446478)
[*]Vakantiegeld[*]Eindejaarspremie[*]Vergoedingen bij ziekte[*]Ontslagpremie[*]Pensionering[*]3de pijler pensioenopbouw, die gebaseerd is op het bruto loon.[/list]

De meeste leasings worden geregeld via de eindejaarspremie. Dat heeft dus geen invloed op zowel vakantiegeld als eindejaarspremie.

Vergoedingen bij ziekte en pensioen. Aangezien de meeste werknemers die daarvan kunnen genieten al boven het berekeningsplafond zitten zal dat ook geen invloed hebben op Ziekte en wettelijk pensioen.

Uiteraard wel op ontslagpremie (maar als je daar al rekening mee moet houden...) en ook op uw 3e pijler.

Als puntje bij paaltje komt is het dus wel degelijk zeer voordelig. Als je dagelijks 50 km met de speedpedelec "fietst" dan levert je dat een nettovergoeding van 3500 euro op. Als je die fiets afbetaalt met je eindejaarspremie doe je gewoon dikke winst.

Profiteur 11 december 2024 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446385)

Fiscaal heel interessant. Mijn nichtje heeft zo een E-bike via het cafetariaplan. 3 jaar en die is van haar en dan verpatsen en een nieuwe nemen. Plus die staat bij haar tante op 300 meter van haar werk. Dus die rijdt met haar EV die op het bedrijf van haar man staat tot bij haar tante en neemt dan haar E-bike. Nog eens langs de kassa.

Met speedpedelecs heb ik niets. Buiten er is 1ne op mijn wagen is gevlamd. Die is waarschijnlijk nu nog aan het revalideren :lol:

quercus 11 december 2024 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446355)

Vergeet ook de sandalen niet. En verder moeten ze ook een beetje onfris ruiken ingevolge besparingen op het waterverbruik.

TV-verslaafde 11 december 2024 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10446572)
Vergeet ook de sandalen niet. En verder moeten ze ook een beetje onfris ruiken ingevolge besparingen op het waterverbruik.

;-)

En in een specifieke wijk wonen.

TV-verslaafde 11 december 2024 18:53

Getest en mij is het vooral te doen om tegen de wind en bergopwaarts te blijven geven. Dan moet je accu sterk genoeg zijn. Is niet bij elke E-bike hetzelfde. Meer opzoekwerk nodig...

Herr Flick 12 december 2024 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10446572)

ge zijt de zelf gebreide trui in een mottige kleur vergeten.

Herr Flick 12 december 2024 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446616)
Getest en mij is het vooral te doen om tegen de wind en bergopwaarts te blijven geven. Dan moet je accu sterk genoeg zijn. Is niet bij elke E-bike hetzelfde. Meer opzoekwerk nodig...

Als je veel bergop moet/wil rijden, moet je er ene nemen met de motor in het achterwiel. Dat is naar het schijnt beter voor bergop. Daar zijn modellekes met dubbele batterij in te krijgen, voor het stevigere werk.)

(of ene met de krachtigste bosh motor (ge vindt die bij Riese en Muller bvb,) die van mij heeft genoeg koppel om heel vlot in lage versnelling door los zand te vlammen bvb. Een dreef waar dat in de zomer altijd sahara condities heersen en waar het mij nog met geen enkele velo gelukt was om zonder de grond te raken door te geraken, gaat met dit machine zonder het minste probleem.

Liggen wel dikke off road banden op ipv de standaard wegbanden die op een gewone fiets zitten. Dat is dus nog een keuze die je kan maken,

Bach 12 december 2024 10:26

Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.

Volgend jaar ook standaardisatie van opladers te verwachten omwille van EU maatregelen. Nog niet duidelijk wat voor systeem zal geïmplementeerd worden. Marktleider Bosch systeem niet gegarandeerd als uitkomst.

maddox 12 december 2024 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446797)
Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.

Ik rij nu al jaren met iets vergelijkbaars. Maar dan zelfgebouwd.
Elke 5000 km het vet vervangen, kan samen met de ketting.

Oei, da's duur nietwaar.

Bach 12 december 2024 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446798)
Ik rij nu al jaren met iets vergelijkbaars. Maar dan zelfgebouwd.
Elke 5000 km het vet vervangen, kan samen met de ketting.

Oei, da's duur nietwaar.

U stelt voor dat mensen hun eigen systeem in elkaar knutselen?

Herr Flick 12 december 2024 12:04

Citaat:

Volgend jaar ook standaardisatie van opladers te verwachten omwille van EU maatregelen. Nog niet duidelijk wat voor systeem zal geïmplementeerd worden. Marktleider Bosch systeem niet gegarandeerd als uitkomst.

ze gaan dat toch ook niet met die vreselijk slechte usb-c priezen willen doen.

Bach 12 december 2024 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446815)

Het is in ieder geval niet zo simpel als met een GSM lader hoor ik. Men is in volle onderhandelingen met Bosch, Shimano en SRAM. En Bafang ook schat ik.

maddox 12 december 2024 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446800)
U stelt voor dat mensen hun eigen systeem in elkaar knutselen?

Grapjurk. Er zijn veel te veel mensen die een inbussleutel nog niet eens kunnen onderscheiden van een kniptang.

Maar daar zit het dan ook.
"Mijne fiets rammelt al 4 weken, en nu werkt die niet meer".

Ge wil niet weten met wat ze allemaal bij een fietsenmaker durven binnenstappen. "er zit een slag in mijn wiel", terwijl ge kunt zien dat er spaken ontbreken is nog 1 van de meer vergeefbare uitspraken.

"Hij trapt moeilijk", en ge kunt duidelijk zien dat de ketting sinds aankoop geen druppel smeermiddel heeft gezien.

Of de echt goeie , binnenstappen met een €150 supermarktpromotiefiets waarvan de derailleur achter paraplu staat, en dan doen ze moeilijk over €40 voor de derailleur en €40 aan werkuren.

maddox 12 december 2024 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446815)

Die zijn goed voor een paar 100mAh.

Ik laad mijn accu of op met de lader die ik in mijn trike heb, da's 5Ah. (mag ook wel op een 1200 Wh blok). Of thuis, met de grote jongen van 10Ah.

Maar da's allemaal XT60 connectoren.

TV-verslaafde 12 december 2024 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446852)
Grapjurk. Er zijn veel te veel mensen die een inbussleutel nog niet eens kunnen onderscheiden van een kniptang.

Ge wil niet weten met wat ze allemaal bij een fietsenmaker durven binnenstappen. "er zit een slag in mijn wiel", terwijl ge kunt zien dat er spaken ontbreken is nog 1 van de meer vergeefbare uitspraken.

"Hij trapt moeilijk", en ge kunt duidelijk zien dat de ketting sinds aankoop geen druppel smeermiddel heeft gezien.

Of de echt goeie , binnenstappen met een €150 supermarktpromotiefiets waarvan de derailleur achter paraplu staat, en dan doen ze moeilijk over €40 voor de derailleur en €40 aan werkuren.

De bandenspanning tussen 4 en 5 bar ideaal voor een fiets. Beter trommel remmen, dat weet ik ook nog net.
Ketting smeren. Okay.

De versnellingsbak, dan wordt het toch al een uit de hand gelopen hobby. :lol: Meer kapotmaken dan repareren. Gooi een bout in de lopende band. Die van den technische dienst zullen nogal lachen...

Aurora_Borealis 12 december 2024 15:35

Citaat:

Welke kosten ? Ondertussen zit ik ver boven de 50000 km met een Bosch-motor, en de unit heeft zelf nog nul kosten en onderhoud nodig gehad.

Dat de aandrijflijn (ketting, cassette, voortandwiel) door slijtage moet vervangen worden elke 5000 a 7000 km heb je evenzeer met een gewone fiets of bij één met achterwielaandrijving. Aandrijving met riem heb je evenzeer ook bij middenmotoren, maar geen idee hoe lang de levensduur van de aandrijfriem daar is.

Eerlijk, ketting met middenmotor geeft ook weinig gedoe als je een lekke band onderweg moet vervangen, en dat gebeurt nog al eens vaak.

TV-verslaafde 12 december 2024 16:47

Overklokken

Het is electronica met wat chips. Ge zult toch een stevige koeling moeten hebben. Een Megahertz processor met een nvidea schijf. Aah ja, ik ben helemaal mee....:lol::lol::lol:

Bach 12 december 2024 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446852)

Het probleem ligt ook bij de constructeurs. Fietsenmakers weten dat speedpedelecs (hoog koppel )met middenmotor vaak voor problemen zorgen met ketting en transmissie. Dat kan je niet steeds simpel zelf oplossen. Maar gij weet zoals steeds alles beter 'grapjurk'.

Bach 12 december 2024 17:13

..

Bach 12 december 2024 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 10446881)
Welke kosten ? Ondertussen zit ik ver boven de 50000 km met een Bosch-motor, en de unit heeft zelf nog nul kosten en onderhoud nodig gehad.

Dat de aandrijflijn (ketting, cassette, voortandwiel) door slijtage moet vervangen worden elke 5000 a 7000 km heb je evenzeer met een gewone fiets of bij één met achterwielaandrijving. Aandrijving met riem heb je evenzeer ook bij middenmotoren, maar geen idee hoe lang de levensduur van de aandrijfriem daar is.

Eerlijk, ketting met middenmotor geeft ook weinig gedoe als je een lekke band onderweg moet vervangen, en dat gebeurt nog al eens vaak.

Het probleem doet zich meer voor bij mensen die niet vaak schakelen maar rekenen op de ondersteuning.

maddox 12 december 2024 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446903)
Het probleem ligt ook bij de constructeurs. Fietsenmakers weten dat speedpedelecs (hoog koppel )met middenmotor vaak voor problemen zorgen met ketting en transmissie. Dat kan je niet steeds simpel zelf oplossen. Maar gij weet zoals steeds alles beter 'grapjurk'.

Voor mij is dat wel simpel. Maar da's omdat ik wel een steeksleutel kan onderscheiden van een sikkel.

Als het op techniek aankomt, weet ik er wel iets van.

En als het op fietstechniek aankomt, een tikje meer. Maar dat moet u niet geloven.

Maar ja, midmotor heeft als nadeel dat de hele aandrijflijn het op zijn donder krijgt.
Dan is het nakijken wel belangrijk, en is de kettingslijtage meting wel iets frequenter nodig.

Niks wat een Rolhoff en riem niet oplost.

Wielmotoren hebben dat probleem niet, maar wie wil nog met een voorwielmotor rijden?
Achterwielmotor beperkt de mogelijkheden in versnellingen.

maddox 12 december 2024 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446905)
Het probleem doet zich meer voor bij mensen die niet vaak schakelen maar rekenen op de ondersteuning.

Domoren dus.

Herr Flick 13 december 2024 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10446903)

Als ge zo nen dure velo koopt, dan pakt ge toch ene met een versnellingsnaaf en aandrijfriem.

dat geeft trouwens ook een sterker wiel, ge moet dan niet meer met deraileurs liggen kloten he, dat is goed voor op ne koersvelo.

Micele 13 december 2024 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446908)
Wielmotoren hebben dat probleem niet, maar wie wil nog met een voorwielmotor rijden?

We rijden er af en toe nog eens mee, die voortrekker heeft mijn vrouw gekregen van haar zuster.
De "nadelen" bij het rijden in de bochten kennen we.
Ik heb nog een zeer oude normale fiets.

maddox 13 december 2024 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10447040)
Als ge zo nen dure velo koopt, dan pakt ge toch ene met een versnellingsnaaf en aandrijfriem.

dat geeft trouwens ook een sterker wiel, ge moet dan niet meer met deraileurs liggen kloten he, dat is goed voor op ne koersvelo.

Rolhoff voor de hardcore. Alfine 11 voor willen maar niet kunnen, Nexus 8 voor het normale goeie werk, en Enviolo voor hen die er echt niks van kennen.

De nieuwere Nexus 5E ken ik nog niet, en de Sturmey Archers zijn voor de liefhebbers

Herr Flick 13 december 2024 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10447143)
Rolhoff voor de hardcore. Alfine 11 voor willen maar niet kunnen, Nexus 8 voor het normale goeie werk, en Enviolo voor hen die er echt niks van kennen.

De nieuwere Nexus 5E ken ik nog niet, en de Sturmey Archers zijn voor de liefhebbers

Dat is Engels zeker he Sturmey Archer ? Bij mij zit er ne Nexus in, al hetzelfde materiaal voor een 45 per uur, maar op 25 gezet. Als ge dus gaat klooien met de chip ga je er dus wat meer uit kunnen pietsen, maar ik begin daar niet aan.

Bach 13 december 2024 14:30

Citaat:

Voor mij is dat wel simpel. Maar da's omdat ik wel een steeksleutel kan onderscheiden van een sikkel.

En als het op fietstechniek aankomt, een tikje meer. Maar dat moet u niet geloven.

Maar ja, midmotor heeft als nadeel dat de hele aandrijflijn het op zijn donder krijgt.
Dan is het nakijken wel belangrijk, en is de kettingslijtage meting wel iets frequenter nodig.

Uw steekproef van 1 tegenover de ervaring van fietsenmakers. Wat klopt er niet?

Al eens de prijs van een Rolhoff bekeken trouwens? Maar ook de bekende Rohloff 14 speed is ook niet gemaakt voor electrisch.

Shimano heeft nu wel een 5-speed naafversnelling geschikt voor electrische fietsen.

Persoonlijk rijdt ik met alfine 8 en ketting maar dan niet met een hoge Newton-meter middenmotor

Bach 13 december 2024 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10447040)

Electrisch is dat wel een goede zaak. Toch zijn nog de helft van de electrische fietsen die verkocht worden met derailleur schijnt.

Citaat:

Het kloten heeft tegenwoordig vaak te maken met de interne bekabeling. Een fiets moet er blijkbaar clean uitzien maar geeft veel tijdverlies. Een lager vervangen in balhoofd waardoor 4 kabels door lopen. Dan kan je de remkabel(s) doorknippen. Versnellingskabels die langs de middenmotor moeten en dan allerlei onnodige bochten mee krijgen. Ideaal is dat niet.

fox 13 december 2024 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 10446857)
De bandenspanning tussen 4 en 5 bar ideaal voor een fiets. Beter trommel remmen, dat weet ik ook nog net.
Ketting smeren. Okay.

De versnellingsbak, dan wordt het toch al een uit de hand gelopen hobby. :lol: Meer kapotmaken dan repareren. Gooi een bout in de lopende band. Die van den technische dienst zullen nogal lachen...

Compleet afhankelijk van de breedte van uw band. Mijn eerste koerfietsen hadden 21 of 23 mm banden en daar zat 7 bar op. Mijn huidige bandbreedte is 28 mm. Bandenspanning vooraan 5 bar, achter 5,5.

Hangt trouwens ook af van je gewicht...

fox 13 december 2024 15:43

Citaat:

Elk zijn metier zeg ik dan. Ik kan mijn ketting waxen, derailleur soms eens bijstellen en nieuwe banden steken lukt ook. Voor de rest blijf ik daarvan af. Ik steek hem gewoon om de 5000 km binnen voor nazicht en onderhoud omdat ik het ten eerste niet zo goed kan en er ten tweede ook geen goesting in heb.

Mijn fietsenmaker is daar veel beter in, maar als ik dan een factuur vraag moet hij het aan zijne werknemer vragen omdat hij amper weet wat een toetsenbord is.

maddox 13 december 2024 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10447177)
Uw steekproef van 1 tegenover de ervaring van fietsenmakers. Wat klopt er niet?

Dat uw opmerking ook niet universeel is.
Citaat:

Al eens de prijs van een Rolhoff bekeken trouwens? Maar ook de bekende Rohloff 14 speed is ook niet gemaakt voor electrisch.
De Rolhoff is gemaakt voor tandems, en bewijst al jaren met 160Nm en mijn eigen kracht gerust aan te kunnen, want ja, die €1800 (RYDE Andra 40 wiel met G13 spaken) was goed besteed om de Alfine 11 setup te vervangen.
Sindsdien geen enkel probleem met de versnellingen meer.

Citaat:

Shimano heeft nu wel een 5-speed naafversnelling geschikt voor electrische fietsen.
Ja, de Nexus 5E. Maar de Nexus 8 is ook prima in staat de job te doen,

Citaat:

Persoonlijk rijdt ik met alfine 8 en ketting maar dan niet met een hoge Newton-meter middenmotor
Ik ben blij voor u.

maddox 13 december 2024 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10447179)
Electrisch is dat wel een goede zaak. Toch zijn nog de helft van de electrische fietsen die verkocht worden met derailleur schijnt.

Niet verbazingwekkend. Een Shimano Alfine 11 naaf (alleen de naaf, geen wiel of toebehoren) kost een kleine €400. Een Shimano Deore kit compleet 11*1 kost iets van een €130. En een naafversnelling kan dus niet in combinatie met een achterwielmotor. (Alhoewel, er is een truk voor, Allen Millyard heeft die toegepast.)
Citaat:

Het kloten heeft tegenwoordig vaak te maken met de interne bekabeling. Een fiets moet er blijkbaar clean uitzien maar geeft veel tijdverlies. Een lager vervangen in balhoofd waardoor 4 kabels door lopen. Dan kan je de remkabel(s) doorknippen. Versnellingskabels die langs de middenmotor moeten en dan allerlei onnodige bochten mee krijgen. Ideaal is dat niet.
Met het juiste gereedschap en de klant die de werkuren toch moet betalen zie ik het punt niet.
Maar dan moet de fietsenmaker wel de moeite willen doen.
Ikzelf heb er geen probleem mee.
Maar ik moei me niet met gewone fietsenmakers hun broodwinning, 'k doe de speciallekes voor het plezier.

maddox 13 december 2024 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10447199)
Elk zijn metier zeg ik dan. Ik kan mijn ketting waxen, derailleur soms eens bijstellen en nieuwe banden steken lukt ook. Voor de rest blijf ik daarvan af. Ik steek hem gewoon om de 5000 km binnen voor nazicht en onderhoud omdat ik het ten eerste niet zo goed kan en er ten tweede ook geen goesting in heb.

Mijn fietsenmaker is daar veel beter in, maar als ik dan een factuur vraag moet hij het aan zijne werknemer vragen omdat hij amper weet wat een toetsenbord is.

En dat is gewoon goed gebruik van tijd.
U kan veel meer geld verdienen op de tijd die u zou spenderen aan de moeilijke dingen van uw fiets om de kosten van de fietsenmaker uit te sparen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be