![]() |
E-bike of Speedelec.
Dus zo'n E-bike kan je tot 25km/h en die Speedelec is eigenlijk een elektrische scooter met nummerplaat.
Waarom neem je geen scooter dan? Geen nummerplaat dacht ik en 50km/h. Een hels lawaai, zo'n scooter of brommer. Het montage land? Die batterijen zien er allemaal Chinees uit. Nog iets waar we op moeten letten met de aankoop van zo'n ding? |
Een E scooter met 45 km/u wordt gezien als een Klasse B brommer. Nummerplaat verplicht. Moet ook gehomologeerd zijn.
Ook een speedelec met gashendel -die dus zonder trapondersteuning kan werken- is een brommer klasse B, maar sowieso verplicht gehomologeerd. |
Citaat:
Met zoiets ben je natuurlijk wel een groenere jongen, hè. Maar om een echte groene jongen te zijn moet je lasten kunnen zeulen zoals een ezel. Daarom dat bakfietsen en bolderkarren zo hoog aangeschreven staan bij dat volkje. We gaan het dan toch maar op die batterij houden. Zo met die dikke banden zoals een Amerikaanse fiets en zo'n onnozel bakje bij je stuur. Wel degelijk trappen en dan moet je geen nummerplaat. Zoiets... |
Citaat:
|
Citaat:
Zoals fox zegt, enkel fiscaal interresant en als werknemer kan je fietsvergoeding etc krijgen. Als je de fiets kan leasen via je cafetariaplan/ mobibudget wordt het nog interresanter. Je verdient dat ding dan eigenlijk gewoon terug. zeker als je dagelijks wat kilometers moet rijden. als je voor de speedpedelec gaat, allemaal wel en in princippe moet je op de rijbaan rijden en niet op het velopad. eigenlijk zijn er niks dan nadelen aan, en de keren dat je effectief 45 kunt rijden. bekijk eerst maar eens je traject, want zones 30 etc tellen ook voor u natuurlijk ah ja en je moet een rijbewijs hebben. |
Citaat:
Rond Antwerpen? Dat is toch gewoon wat vaststaan? Net het vastgoed verslag gelezen over A'pen in doorbraak. Er is hier wel werk maar niets beweegt. Pakt maar iets dynamischer want dat stagneren. |
Leasen van een Ebike of Speedelec. Paar addertjes onder het gras.
Direct op te merken 1)Het enige dat de leasenemer zelf mag doen is volgens het boekje reinigen. Dus opgelet bij het oppompen van een band of god betere het, het wisselen van 1. 2) Als het leasecontract voortijdig opgezegd wordt, bij ontslag geven of nemen van de gebruiker, daar zijn kosten aan verbonden die door de werknemer opgehoest mogen worden. Hangt vooral af van de gekozen fietsenmaker, maar als die er van onder kan muizen door aan te geven dat het knoeiwerk van de gebruiker was.... En de zeer grote adder. Het leasebedrag gaat van het bruto loon af, met directe invloed op alle andere zaken.
|
Citaat:
Vergoedingen bij ziekte en pensioen. Aangezien de meeste werknemers die daarvan kunnen genieten al boven het berekeningsplafond zitten zal dat ook geen invloed hebben op Ziekte en wettelijk pensioen. Uiteraard wel op ontslagpremie (maar als je daar al rekening mee moet houden...) en ook op uw 3e pijler. Als puntje bij paaltje komt is het dus wel degelijk zeer voordelig. Als je dagelijks 50 km met de speedpedelec "fietst" dan levert je dat een nettovergoeding van 3500 euro op. Als je die fiets afbetaalt met je eindejaarspremie doe je gewoon dikke winst. |
Citaat:
Met speedpedelecs heb ik niets. Buiten er is 1ne op mijn wagen is gevlamd. Die is waarschijnlijk nu nog aan het revalideren :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
En in een specifieke wijk wonen. |
Getest en mij is het vooral te doen om tegen de wind en bergopwaarts te blijven geven. Dan moet je accu sterk genoeg zijn. Is niet bij elke E-bike hetzelfde. Meer opzoekwerk nodig...
|
Citaat:
|
Citaat:
(of ene met de krachtigste bosh motor (ge vindt die bij Riese en Muller bvb,) die van mij heeft genoeg koppel om heel vlot in lage versnelling door los zand te vlammen bvb. Een dreef waar dat in de zomer altijd sahara condities heersen en waar het mij nog met geen enkele velo gelukt was om zonder de grond te raken door te geraken, gaat met dit machine zonder het minste probleem. Liggen wel dikke off road banden op ipv de standaard wegbanden die op een gewone fiets zitten. Dat is dus nog een keuze die je kan maken, |
Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.
Volgend jaar ook standaardisatie van opladers te verwachten omwille van EU maatregelen. Nog niet duidelijk wat voor systeem zal geïmplementeerd worden. Marktleider Bosch systeem niet gegarandeerd als uitkomst. |
Citaat:
Elke 5000 km het vet vervangen, kan samen met de ketting. Oei, da's duur nietwaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar daar zit het dan ook. "Mijne fiets rammelt al 4 weken, en nu werkt die niet meer". Ge wil niet weten met wat ze allemaal bij een fietsenmaker durven binnenstappen. "er zit een slag in mijn wiel", terwijl ge kunt zien dat er spaken ontbreken is nog 1 van de meer vergeefbare uitspraken. "Hij trapt moeilijk", en ge kunt duidelijk zien dat de ketting sinds aankoop geen druppel smeermiddel heeft gezien. Of de echt goeie , binnenstappen met een €150 supermarktpromotiefiets waarvan de derailleur achter paraplu staat, en dan doen ze moeilijk over €40 voor de derailleur en €40 aan werkuren. |
Citaat:
Ik laad mijn accu of op met de lader die ik in mijn trike heb, da's 5Ah. (mag ook wel op een 1200 Wh blok). Of thuis, met de grote jongen van 10Ah. Maar da's allemaal XT60 connectoren. |
Citaat:
Ketting smeren. Okay. De versnellingsbak, dan wordt het toch al een uit de hand gelopen hobby. :lol: Meer kapotmaken dan repareren. Gooi een bout in de lopende band. Die van den technische dienst zullen nogal lachen... |
Citaat:
Dat de aandrijflijn (ketting, cassette, voortandwiel) door slijtage moet vervangen worden elke 5000 a 7000 km heb je evenzeer met een gewone fiets of bij één met achterwielaandrijving. Aandrijving met riem heb je evenzeer ook bij middenmotoren, maar geen idee hoe lang de levensduur van de aandrijfriem daar is. Eerlijk, ketting met middenmotor geeft ook weinig gedoe als je een lekke band onderweg moet vervangen, en dat gebeurt nog al eens vaak. |
Overklokken
Het is electronica met wat chips. Ge zult toch een stevige koeling moeten hebben. Een Megahertz processor met een nvidea schijf. Aah ja, ik ben helemaal mee....:lol::lol::lol:
|
Citaat:
|
..
|
Citaat:
|
Citaat:
Als het op techniek aankomt, weet ik er wel iets van. En als het op fietstechniek aankomt, een tikje meer. Maar dat moet u niet geloven. Maar ja, midmotor heeft als nadeel dat de hele aandrijflijn het op zijn donder krijgt. Dan is het nakijken wel belangrijk, en is de kettingslijtage meting wel iets frequenter nodig. Niks wat een Rolhoff en riem niet oplost. Wielmotoren hebben dat probleem niet, maar wie wil nog met een voorwielmotor rijden? Achterwielmotor beperkt de mogelijkheden in versnellingen. |
Citaat:
|
Citaat:
dat geeft trouwens ook een sterker wiel, ge moet dan niet meer met deraileurs liggen kloten he, dat is goed voor op ne koersvelo. |
Citaat:
De "nadelen" bij het rijden in de bochten kennen we. Ik heb nog een zeer oude normale fiets. |
Citaat:
De nieuwere Nexus 5E ken ik nog niet, en de Sturmey Archers zijn voor de liefhebbers |
Citaat:
|
Citaat:
Al eens de prijs van een Rolhoff bekeken trouwens? Maar ook de bekende Rohloff 14 speed is ook niet gemaakt voor electrisch. Shimano heeft nu wel een 5-speed naafversnelling geschikt voor electrische fietsen. Persoonlijk rijdt ik met alfine 8 en ketting maar dan niet met een hoge Newton-meter middenmotor |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Hangt trouwens ook af van je gewicht... |
Citaat:
Mijn fietsenmaker is daar veel beter in, maar als ik dan een factuur vraag moet hij het aan zijne werknemer vragen omdat hij amper weet wat een toetsenbord is. |
Citaat:
Citaat:
Sindsdien geen enkel probleem met de versnellingen meer. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Maar dan moet de fietsenmaker wel de moeite willen doen. Ikzelf heb er geen probleem mee. Maar ik moei me niet met gewone fietsenmakers hun broodwinning, 'k doe de speciallekes voor het plezier. |
Citaat:
U kan veel meer geld verdienen op de tijd die u zou spenderen aan de moeilijke dingen van uw fiets om de kosten van de fietsenmaker uit te sparen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be