Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Minder dan 1% willen terug naar de pure plofauto, "internationale studie" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=273317)

Micele 11 december 2024 21:43

Minder dan 1% willen terug naar de pure plofauto, "internationale studie"
 
2 Bijlage(n)
Of beter 92% zal weer een BEV aanschaffen.
~ 4% een PHEV of HEV
~ 2% weet het nog niet
~ 1% andere redenen
~ minder dan 1% terug naar een pure ICE
(zie grafiek in bijlage)
Citaat:

https://www.teslarati.com/study-less...itch-back-ice/

Geplaatst op 11 december 2024

Een recent onderzoek van de Global EV Drivers Alliance (GEVA) heeft vastgesteld dat minder dan 1% van de bestuurders van elektrische voertuigen wil overstappen op een auto die op benzine of diesel rijdt.

Het onderzoek van GEVA is vrij uitgebreid, aangezien het 23.254 respondenten uit 18 landen omvatte. Deze omvatten Oostenrijk, Brazilië, Canada, Costa Rica, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, India, Ierland, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slovenië, Zweden, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De statistieken:

- Op basis van de resultaten van het onderzoek zal 92% van de bestuurders van elektrische voertuigen weer een elektrische auto kopen als ze morgen hun auto moeten vervangen.

- In totaal zal 4% van de bestuurders van elektrische voertuigen een hybride of plug-in hybride voertuig (PHEV) kopen als ze morgen hun voertuig moeten vervangen.

- Minder dan 1% van de bestuurders van elektrische voertuigen zal terugkeren naar een auto die op benzine of diesel rijdt als ze morgen hun elektrische voertuig moeten vervangen.

- Over het geheel genomen was 97% van de respondenten van het onderzoek tevreden of zeer tevreden met het zijn van een EV-bestuurder.

Een nadere blik:

- Respondenten van het onderzoek noemden lagere bedrijfskosten en de klimaatvriendelijke aard van EV's als belangrijkste redenen achter hun beslissing om een elektrische auto te kopen.

- Respondenten noemden slechte dekking van snelladers, de tijdrovende aard van oplaadsessies en de ondermaatse betrouwbaarheid van laders als belangrijkste nadelen van het bezitten van een elektrisch voertuig.

- Over het geheel genomen gaf de meerderheid van de respondenten van het onderzoek (72%) aan dat ze hun EV's meestal thuis opladen.
Maar wees gerust het is een samenzwering van de BEV-rijders. :lol:
(ik ben er zeker van dat andere (beperkte) studies significant anders zullen zijn)

De directe link van de studie: https://globalevalliance.com/wp-cont...n-10-dec-1.pdf

maddox 11 december 2024 21:53

Statistiek.


Als het puur op eigen middelen moet nu onmiddelijk, een Dacia spring als boodschappenmobiel, en een vette oldtimer dieselcamionnette zonder elektronica als "event transporter".

Micele 11 december 2024 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446669)
Statistiek.

Als het puur op eigen middelen moet nu onmiddelijk, een Dacia spring als boodschappenmobiel, en een vette oldtimer dieselcamionnette zonder elektronica als "event transporter".

...van een serieuze bevraging van mensen die al xxk -kms een eigen BEV rijden en laden.

Ik mag daar niet over meespreken.

maddox 11 december 2024 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10446670)
...van een serieuze bevraging.

Veranderd niks aan het resultaat.

Micele 11 december 2024 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446671)
Veranderd niks aan het resultaat.

Moet ook niet, het resultaat is er.

maddox 11 december 2024 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10446672)
Moet ook niet, het resultaat is er.

Ja, dat er minder auto's verkocht worden in Europa. Jolijt voor iedereen.

Micele 11 december 2024 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10446674)
Ja, dat er minder auto's verkocht worden in Europa. Jolijt voor iedereen.

Momenteel wat minder, maar dat was in het verleden ook wel eens.

edit: ik tel dan best de Europese occasiemarkt mee dat compenseert wat (maar niet voor de auto-industrie).
https://de.ecarstrade.com/blog/gebra...ds-und-analyse

occasiemarkt in Be doet het ook goed:
https://www.traxio.be/artikels/novem...steren-in-2024

fred vanhove 12 december 2024 05:59

Ik blijf erbij dat de EV een plaats zal krijgen naast de andere......Maar ik geloof nooit dat er binnen 10 jaar geen plof auto meer gaat worden gemaakt zie verkocht.

https://topgear.nl/autonieuws/eu-lij...illen-draaien/

Herr Flick 12 december 2024 08:52

als er maar een CVT bak in zit, liefst met 4 wiel aandrijving een autonomie van minstens 500 km en bijladen/tanken/regeneren of de flux capacitor vullen niet langer dan 15 minuten en liefst minder dan 10 minuten duurt.

fred vanhove 12 december 2024 10:15

Hetgeen velen voorspelden begint stilaan vorm te krijgen:roll:


Grootste fractie Europees parlement wil verbod op auto’s met verbrandingsmotor terugdraaien



https://www.hln.be/autobedrijven/gro...aien~a6b38fc5/

Herr Flick 12 december 2024 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10446791)
Hetgeen velen voorspelden begint stilaan vorm te krijgen:roll:


Grootste fractie Europees parlement wil verbod op auto’s met verbrandingsmotor terugdraaien



https://www.hln.be/autobedrijven/gro...aien~a6b38fc5/


Ja, ze hebben eerst hun industrie naar de kloten geslagen, en nu ze zien dat het een totaal onbetaalbare chaos aan het worden is, die totaal uit de klauwen loopt beginnen ze wakker te worden.

een hoop groensels ontkennen natuurljk nog altijd het licht van de zon.

fox 12 december 2024 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446756)
als er maar een CVT bak in zit, liefst met 4 wiel aandrijving een autonomie van minstens 500 km en bijladen/tanken/regeneren of de flux capacitor vullen niet langer dan 15 minuten en liefst minder dan 10 minuten duurt.

Hier 1 bak volledig op elentriek en 1 plug in hybride. Dat is perfect. Den elentrieken bak gebruik ik voor dagen waar ik minder dan 500 km moet rijden wat dus het geval is voor al mijn verplaatsingen behalve voor de jaarlijkse skireis. Daarvoor nemen we dan de plug in.

Kort gezegd, ik rij liefst elektrisch maar ik heb geen zin om onderweg bij te laden. Vooral geen zin om in de winter te moeten staan wachten langs de autostrade omdat alle palen bezet zijn. Als ik zeker zou zijn dat er altijd een paal vrij is, zou ik er al minder problemen mee hebben

Oma 12 december 2024 13:04

Citaat:

Minder dan 1% willen terug naar de pure plofauto, "internationale studie"
Een studie met bevragingen zijn geen feiten maar slechts een veronderstelling, een bewering.
Voor elke "internationale studie" met die bewering zijn er andere, ook internationale, studies die deze bewering tegenspreken. :silly:
Citaat:

https://www.autovisie.nl/nieuws/helf...brandstofauto/

Méér dan de helft, moeten we schrijven, want uit onderzoek blijkt dat 54 procent van de elektrische rijders in 2026 terug zou willen naar een auto met brandstofmotor.

https://www.duurzaamnieuws.nl/elektr...-naar-benzine/

Meer dan de helft van de huidige elektrische rijders wil weer op benzine gaan rijden.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...kduckgo.com%2F

‘BIJNA DE HELFT VAN AMERIKAANSE EV-RIJDERS WIL TERUG NAAR BRANDSTOFMOTOR’
GROOT CONTRAST MET EERDER ONDERZOEK
Alle studies, ook de internationale, zijn dus ongeloofwaardig door maar te veronderstellen met bevragingen wat elektrische rijders misschien zouden gaan kopen als volgende wagen. :roll:

Herr Flick 12 december 2024 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10446828)
Hier 1 bak volledig op elentriek en 1 plug in hybride. Dat is perfect. Den elentrieken bak gebruik ik voor dagen waar ik minder dan 500 km moet rijden wat dus het geval is voor al mijn verplaatsingen behalve voor de jaarlijkse skireis. Daarvoor nemen we dan de plug in.

Kort gezegd, ik rij liefst elektrisch maar ik heb geen zin om onderweg bij te laden. Vooral geen zin om in de winter te moeten staan wachten langs de autostrade omdat alle palen bezet zijn. Als ik zeker zou zijn dat er altijd een paal vrij is, zou ik er al minder problemen mee hebben


Ik zeg niet dat elektrisch rijden slecht is. Als dat een weloverwogen keuze is en je de vrijheid hebt om daar zelf voor te kiezen en het budget hebt. (of het volledig gesubsidieerd wordt door de staat) Waarom zou je het niet doen.

Het gaat over het feit dat het opgedrongen is, en dat er niet over is nagedacht. Ze zijn gewoon in de waan van de dag meegegaan. Die zweedse klimaattrol bvb of onze eigen klimaattrol die nu zelf geweld wil gaan gebruiken. Maar van heel die groene massa heeft er nog geen ene eens langer dan 5 gedacht wat de gevolgen zouden kunnen zijn. en vooral hoe groen, hun groene idee wel niet is.

Oma 12 december 2024 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446817)
Ja, ze hebben eerst hun industrie naar de kloten geslagen, en nu ze zien dat het een totaal onbetaalbare chaos aan het worden is, die totaal uit de klauwen loopt beginnen ze wakker te worden.

een hoop groensels ontkennen natuurljk nog altijd het licht van de zon.

2!!!

Nu net op vtm nieuws:
12 december
Citaat:

Grijs en windstil weer jaagt de stroomprijzen de hoogte in, er zijn veel wolken en weinig wind, het grijze weer doet de stroomprijzen PIEKEN.
En dus kijken zonnepanelen en windmolens werkloos toe.
Minder aanbod voor evenveel vraag, dan stijgen de prijzen tot recordniveau's meteen.
Wie een dynamisch contract heeft voelt dat onmiddellijk en ook voor de variabele contracten maakt dat verschil.
Elektriciteit kost vandaag tot VIJF keer MEER DAN VORIGE WEEK!
………
Zelfs GRIJS WEER wordt gebruikt als smoes om de prijzen omhoog te jagen! :evil:
Prijzen tot boven de 500€/megawattuur is uitzonderlijk en echt wel hoog voor de tijd van het jaar....DUNKELFLAUWTE noemen ze dat. :silly:
Woekerprijzen dus want volgens netbeheerder elia is er voldoende voorraadzekerheid, er is voldoende capaciteit aanwezig.

En ook niet zo goed nieuws voor elektrische rijders....:twisted:
Maar geen nood, allicht zal de prijs dit weekend weer dalen want dan wordt er meer wind verwacht. :rofl:
Maw: hoe met de burgers/consumenten hun kloten worden gerammeld. :evil:

fred vanhove 12 december 2024 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446817)
Ja, ze hebben eerst hun industrie naar de kloten geslagen, en nu ze zien dat het een totaal onbetaalbare chaos aan het worden is, die totaal uit de klauwen loopt beginnen ze wakker te worden.

een hoop groensels ontkennen natuurljk nog altijd het licht van de zon.


Wat een ellende. Je kan er zelfs niet heen en terug van Brussel naar Oostende.

En daar vragen ze dan een massa geld voor.

Ik vraag me af welke particulier dat ooit gaat uit vrije wil kopen.

We rijden onze 100 kilometer lange testronde en klokken een gemiddeld verbruik van 24,4 kWh/100 km. Dit kan de Aceman SE met volle batterij precies 201 kilometer lang volhouden.

Elke EV die bij 5 graden en op 100 km/h meer dan twee derde van het officiële rijbereik weet te halen, en meer dan de helft bij 130 km/h, levert in onze ogen goed werk.


Denk dit wat ironisch is bedoeld:-)

https://www.autoreview.nl/autotests/...2049%2C2%20kWh.

Micele 12 december 2024 14:17

Verandert allemaal geen kloten aan het resultaat van die studie. :-D

fred vanhove 12 december 2024 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10446864)
Verandert allemaal geen kloten aan het resultaat van die studie. :-D

Verandert allemaal niks aan het feit dat GEEN enkele particulier en een uit vrije wil koopt. Zelfs de meest groene kwieten willen er zelfs blijkbaar geen.

Wie wil er nu een auto van 50.000 euro waar je nog niet mee naar Oostende kan. Beter dan een e-step kopen.

De mensen die ik ken en er verplicht een hebben zeggen allemaal unaniem hetzelfde......als ik er morgen een moet kopen met eigen centen nooit een EV.

BigF 15 december 2024 22:45

Hoeveel van die studies wil je?
Met welke resultaten wil je ze?
U vraagt, de media draait.

Dec 2023: 98% EV-rijders wil niet terug naar ICE

Juni 2024: Bijna helft Amerikaanse EV-rijders wil terug naar ICE

Juni 2024: Bijna 30% EV-rijders wil terug naar ICE

Maart 2023: Bijna helft EV-rijders gaat terug als fiscale voordelen wegvallen

Kortom: als we het over mensen hebben die terug naar een ICE willen (of het overwegen) hebben we hier percentages als 1%, 2%, twee maal bijna 50% en bijna 33%...

Kortom: of mensen met een EV willen blijven rijden is blijkbaar niet zo makkelijk te peilen en je zou denken: "Als die mensen zo tevreden zijn van hun EV zullen ze voor de rest van hun leven wel bij een EV blijven."
Maar zo simpel is het blijkbaar niet.
Er spelen dus nog andere zaken dan enkel maar het al dan niet tevreden zijn over de EV.

En naar die andere zaken moeten we niet te ver zoeken. Fiscaliteit.
Als mensen genoeg voordeel in hun portemonnee voelen zijn ze voor alles te vinden.
Schaf die voordelen af en hun groene imago zakt in mekaar als een gletsjer in de zomerzon.

BigF 15 december 2024 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10446817)
Ja, ze hebben eerst hun industrie naar de kloten geslagen, en nu ze zien dat het een totaal onbetaalbare chaos aan het worden is, die totaal uit de klauwen loopt beginnen ze wakker te worden.

een hoop groensels ontkennen natuurljk nog altijd het licht van de zon.

Men dacht dat men ons weer snel in een richting kon duwen.
We gooien er wat voordelen (subsidies) tegenaan en iedereen trekt zijn portemonnee. Zie ook de start van de zonnepanelen-hype destijds.

Zodra er dan genoeg mensen overgestapt zijn draaien we de subsidiekraan dicht en de belastingen/taksen-kraan wagewijd open en hoppa: het geld stroomt gewoon terug naar de overheid. Met winst.

Dat was overduidelijk het plan. Ziende blind als je dat niet opmerkt.
Met milieu of klimaat had dat allemaal geen kl*ten te maken. Niks, nada, nul.
Het ging, zoals altijd, om de centen.
Giet er een groen sausje over en de mensen merken niet dat ze in hun reet genaaid worden.

Maar dat feestje blijft blijkbaar niet duren en nu zitten ze dik in de shit.
Mensen lusten dat groene sausje niet meer.

Maar dat groene sausje heeft wel een klassiek gerecht (de autoindustrie) nagenoeg om zeep geholpen.

fred vanhove 16 december 2024 06:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10448028)
En naar die andere zaken moeten we niet te ver zoeken. Fiscaliteit.
Als mensen genoeg voordeel in hun portemonnee voelen zijn ze voor alles te vinden.
Schaf die voordelen af en hun groene imago zakt in mekaar als een gletsjer in de zomerzon.

Dat is zo. Ik herinner me nog goed begin jaren 90 toen je een premie kreeg als je een Diesel kocht voorzien van roetfilter. Iedereen wou toen een filter....want zij waren milieubewust:roll: Tot het gedaan was met die premies:-o

fred vanhove 16 december 2024 06:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10446668)
Of beter 92% zal weer een BEV aanschaffen.
~ 4% een PHEV of HEV
~ 2% weet het nog niet
~ 1% andere redenen
~ minder dan 1% terug naar een pure ICE
(zie grafiek in bijlage)

Maar wees gerust het is een samenzwering van de BEV-rijders. :lol:
(ik ben er zeker van dat andere (beperkte) studies significant anders zullen zijn)

De directe link van de studie: https://globalevalliance.com/wp-cont...n-10-dec-1.pdf

Een studie gesponsord door Tesla:-D

Ik heb mijn eigen studiebureel.

Zelfs diegenen met een bedrijfswagen morren opdat ze verplicht werden een EV te nemen (ook fiscaal)
En dan moeten we nog in acht nemen dat velen met bedrijfswagens die in een alleenstaande woning wonen met oprit op de koop toe nog eens een privaat laadpaal krijgen die ze gratis mogen gebruiken (allee toch gratis voor hun)

En van de particulieren die ik ken wil er niemand geen.

En ik ben door niemand gesponsort;-)

Universalia 16 december 2024 19:18

Nu juist als men in de nieuwsuitzendingen maar aan het janken is over elektriciteit en bepaalde zaken die men best terugschroeft.

Misschien was dat alleen huishoudelijk, gezien??? :?

Micele 16 december 2024 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10448380)
Nu juist als men in de nieuwsuitzendingen maar aan het janken is over elektriciteit en bepaalde zaken die men best terugschroeft.

Misschien was dat alleen huishoudelijk, gezien??? :?

Link?

maddox 17 december 2024 00:30

Ik weet wel dat de warmtekrachtkoppelingcentrale in mijn beheer al sinds vorige week dinsdag geen enkele dag minder dan 1515 kw/u heeft geleverd.

Oh, en de nieuwe 12 000m² zonnepanelen toch iets gedaan hebben, misschien dat er 2 Ebikes per dag mee geladen kunnen worden.

Micele 17 december 2024 13:08

Dit jaar hadden we wslk het sombertste jaar voor zonne- energie, ik schat 20% minder dan gewoonlijk.

De dader is likely de sterke El Niño.

maddox 17 december 2024 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10448628)
Dit jaar hadden we wslk het sombertste jaar voor zonne- energie, ik schat 20% minder dan gewoonlijk.

De dader is likely de sterke El Niño.

En hoe veranderd dat de situatie?

Micele 17 december 2024 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10448660)
En hoe veranderd dat de situatie?

Retorische vraag?

maddox 17 december 2024 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10448677)
Retorische vraag?

Hoeveel kindjes kunnen we zo krijgen op een jaar?

Micele 17 december 2024 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10448679)
Hoeveel kindjes kunnen we zo krijgen op een jaar?

Verwaarloosbaar weinig. :-)

Aan mijn maandelijkse gas- en stroomstatistiek zie ik dat de warme december de koude oktober en november gaat compenseren. Toch als het weerbericht gaat kloppen dat het dit jaar niet meer gaat vriezen.
vb Ukkel: https://www.meteovista.be/Europa/Bel...chting-14dagen

maddox 17 december 2024 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10448680)
Verwaarloosbaar weinig. :-)

Aan mijn maandelijkse gas- en stroomstatistiek zie ik dat de warme december de koude oktober en november gaat compenseren. Toch als het weerbericht gaat kloppen dat het dit jaar niet meer gaat vriezen.
vb Ukkel: https://www.meteovista.be/Europa/Bel...chting-14dagen

Joepie, uw tesla heeft nu die 15% meer rijbereik.


Och ja, u hebt die nog niet.

Micele 17 december 2024 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10448449)
Ik weet wel dat de warmtekrachtkoppelingcentrale in mijn beheer al sinds vorige week dinsdag geen enkele dag minder dan 1515 kw/u heeft geleverd.

Oh, en de nieuwe 12 000m² zonnepanelen toch iets gedaan hebben, misschien dat er 2 Ebikes per dag mee geladen kunnen worden.

Fijn voor jou.

Micele 17 december 2024 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10448685)
Joepie, uw tesla heeft nu die 15% meer rijbereik.

Och ja, u hebt die nog niet.

Mis gelezen.

De schoofzak 17 december 2024 18:30

Dat die e-rijders niet terugwillen, maakt voor mij niets uit.
Ik bekijk mijn huidige situatie en that's it.

Dus proberen nog drie jaar mijn oude dikke diesel op de baan te houden.
Als ik dan een elektrische koop, dan zal die nul jaren oud zijn, terwijl mocht ik die nu al gekocht hebben, dat die al drie jaar oud zal zijn, en dus veel minder waard.

Micele 17 december 2024 18:56

Onze 2 benzinewagens zijn eigenlijk afgeschreven, maar bollen nog prima.

We hebben nu meer plezier aan ons aanliggend bos en weide en het weinige onderhoud eraan. Is onze kleine zoo met oase geworden.

Nieuwe auto heeft nog wat tijd, maar men weet nooit (hout vasthouden).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be