![]() |
De nieuwe minimumdoelen voor kleuter- en basisonderwijs
Benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250509_96155775 Benieuwd hoeveel volwassenen weten wat de Steen van Rosetta is. |
In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….
T is maar waar de prioriteit ligt….. Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :? |
Citaat:
Nooit van gehoord. 8O |
Citaat:
|
Citaat:
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft? Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen. Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten. |
Citaat:
|
Citaat:
Het valt nie effe op dat het de kant van islamitisch onderwijs op gaat...na het zesde komen dan zeker nog de koran en sharia aan bod. :roll: Kleuters belagen in het onderwijs vanaf de kleuterschool is strafbaar....laat kleuters godverdomme met rust, zij horen nog alleen te spelen! Zorg eerst maar eens dat ze al nederlands spreken, daar faalt de politiek al 30 jaar in, dat kunnen ze niet. @ dadee: gij vergeet nog het belangrijkste nieuws: kinderen moeten weten wat nepnieuws is....daarvoor moeten kinderen alleen maar naar nva-ers kijken en luisteren die zijn vol van bullshit en staan zelfs openlijk zonder blikken of blozen te liegen dat ze barsten. |
Om later in het multicultureel gareel te lopen is heg blijkbaar nodig jonge kinderen met de islam te bezoedelen en te indoctrineren.
|
Citaat:
|
Op mijn "getuigschrift van Basisonderwijs" ,uitgereikt ver terug in de seventies staan rubrieken....
een % op rekenen een % op moedertaal een % op "algemeen totaal" Want ja,er werden ook ENKELE andere vakken gegeven (godsdienst,turnen,zwemmen,geschiedenis,vanaf het 5de leerjaar ook al wat Franse taal).Het feit dat al die anderen samen gegooid werden zegt genoeg over het relatieve belang dat er aan gehecht werd (weinig eigenlijk) Maar DIE TWEE EERSTE zijn fundamenteel,en daarop studeerde je in die jaren af in het "Vrij Gesubsidieerd Lager Onderwijs"..... Wat is er daarna misgegaan? awel,daarna hebben de "specialisten" het onderwijs overgenomen van de onderwijzers...De rotternis zit nu tot in de uniefs... Kinderen moeten,wat zeg ik,MOETEN spelen,en dat is exact wat we toen deden....en OP SCHOOL enkele fundamentele vaardigheden verwerven... AL DE REST is zever en maakt de jonge koppetjes alleen maar zot....:evil: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou daar focussen op moedertaal en rekenen. En goede manieren. |
leer ze eten met mes en vork
en mondje dicht |
Citaat:
|
Als uitgelicht hoogtepunt zijn die Arabische evenementen inderdaad wel een heel eigenaardige keuze.
Dan lijken de Gallische oorlogen, de Merovingers, Karolingers toch wel stukken meer relevant in die pre-middeleeuwse tijd. |
Citaat:
Waar is die koerdische nva-er als vlaamse minister van onderwijs maar mee bezig? :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
Voor de algemene basisvorming in ons vlaams onderwijs is helemaal geen historie van egyptische ontwikkelingen voor de wetenschap nodig en al zeker niet voor kleuters, lager en middelbaar onderwijs. :roll: Helemaal geen goede keuze dus, het vak geschiedenis hoort te gaan over ONZE geschiedenis, de geschiedenis van de regio waar we wonen en waarover kinderen nu al haast niks meer weten. Leer ze ONZE geschiedenis in de eerste plaats maar nva wil dat zeker niet want dan komen zij als eerdere nazi-collaborateurs van onder de oorlog ook aan bod en dat willen ze begraven houden in de doofpot. En wie de arabische en islam geschiedenis wil bestuderen, die gaat maar na het middelbaar theologie studeren of aan de KULeuven een masteropleiding arabisch-islamitische geschiedenis volgen. Maar daar hoeven ze onze vlaamse kleuters en jeugd in ons VLAAMS onderwijs niet mee lastig te vallen! :evil: Wasmedatnu??? |
Citaat:
De prioriteiten liggen hier mijns inziens lichtelijk verkeerd... De steen van Rosetta moet je uiteraard kennen in het eerste of tweede middelbaar, maar als kleuter moet je daar nog niet van wakker liggen. Leer die kindjes misschien wat basis geschiedenis, eventueel over de streek, oude belgen en romeinen bvb, altijd leuk op de speelplaats achteraf. Franken, Keizer Karel en de monniken die het schoolsysteem op poten hielpen zetten. Vikingen en uiteraard Karel Martel. Het westers en oosters schisma is uiteraard ook een belangrijke Dan staat het ontstaan van de steden en vrijheden van die steden en poorters t.o.v. het centraal gezag uiteraard op 1. Als ze snappen waar de westerse waarden en normen vandaan komen, dan kunnen we eens beginnen nadenken over die van de makakken. En dan is het uiteraard wel belangrijk om het over het ottomaanse rijk, sjieten , soenieten, het dogmatische van de Koran etc.. .etc... te hebben. Maar kleuters moeten niet weten wat de steen van Rosetta was net zo min als tienjarigen moeten weten wat de slag om de kameel is, zeker als ze nog nooit van Karel Martel gehoord hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Of denk jij dat die paar punten die hierboven opgesomd worden de leerstof van een volledig leerjaar omvatten? Citaat:
Citaat:
Ik zou niet weten wat er mis is met kinderen geschiedenis bijbrengen. Ook al gaat die geschiedenis onder meer over de arabische gebieden. Citaat:
Dat enkel Vlaamse dingen nog verteld worden? Dat kinderen niets meer mogen leren over verre buitenlanden? Ik begrijp niet dat er mensen zijn die bepaalde zaken (geschiedenis oa) verborgen willen houden voor kinderen. Voor mij mogen ze alles leren, in de juiste proporties en op het juiste moment. Kennis is macht. |
Kinderen moeten inderdaad alles kunnen leren.
Maar zoals ik daar dat folderke zie, voor mij komt dat over als we gaan ze nu allemaal kenners maken in de Arabistiek, ... en dat is dus niet nodig. Onze belangrijke geschiedenis momenten worden er niet in verlengd. Nochtans is het Westers/Oosters Schisma, Magna Carta, Boekdruikkunst, Godesdienstperikelen (Avignon, 80 jarige oorlog, Inquisitie etc... ). Veel belangrijker om onze eigen cultuur en politiek systeem te kunnen begrijpen of daar althans toch de oorsprong van te kennen. Verder is het natuurlijk ook noodzakkelijk om de opkomst van de roverhoofdman uit het nabije oosten te leren kennen. De geitenhoeder die ingefluisterd door een zatte monnik met een autoriteitsprobleem de derde wereldgodsdienst opstarte. |
Citaat:
Erg, heel erg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zesde leerjaar, we zitten in de klas, en er komt ene van een jaar of 2 jonger het lokaal binnen om te vragen of de meester nog wat krijt heeft. Het antwoord van onze onderwijzer (ook zo wat ne speciale ;-) ). Ja. En dat ventje stond daar zo even, ... maar herpakte zich vrij snel Mag ik dan ook wat krijt hebben ? Ja natuurlijk... Allee ten koste van dat ventje hadden we allemaal althans diegene die het gesnapt hadden een les geleerd. |
Citaat:
|
Citaat:
Er worden in het pamflet een paar zaken aangehaald maar dat is natuurlijk lang niet het hele leerplan. Maar het was te denken dat dit voor kritiek ging zorgen. Al lijkt me dat voorlopig voorbarig. |
Citaat:
Bovendien een kleuter de steen van Rosetta, nu niet overdrijven he, je moet al het concept taal beet hebben en weten dat er meerdere bestaan voor je je zelf maar iets hierbij kunt voorstellen. |
Citaat:
Anderzijds ben ik ook van mening dat we niet angstvallig moeten zwijgen over all things arab omdat bepaalde mensen daar het heen en weer van krijgen. Want dat is hun probleem, niet het mijne. Maar inderdaad... hier lijkt het wel een beetje op uitlokking. Citaat:
Maar het zal waarschijnlijk ook wel in de juiste context geplaatst worden. Je gaat een kleuter van zes niet dezelfde les over Rosetta geven als een puber van 17. |
Citaat:
Maar als jij daar geen probleem in ziet is dat ok hoor. Misschien al een djellaba kopen? |
Citaat:
Ik lees nergens dat er bv. in het vierde, naast lessen over de Arabische wereld, geen lessen over de Europese wereld gegeven gaan worden. Waarom doen mensen nu plots alsof die paar aangehaalde punten het hele leerplan zijn en dat er verder niks onderwezen gaat worden? |
Quoten is niet knippen
|
Citaat:
https://assets.vlaanderen.be/image/u...s_F_ohucfi.pdf |
Citaat:
Politieke paljassen slagen er nog niet eens in om anderstaligen de nederlandse taal te leren na 30 jaar en nu gaan ze die kleintjes al lastig vallen met geschiedenis en andere leerstof dat ze ook nog opnieuw krijgen in de basisschool en het middelbaar. Politieke nitwits. Meer ouders gaan kiezen voor thuis onderwijs en ze hebben overschot van gelijk. :twisted: |
Citaat:
Trouwens in elke geschiedenis over de middeleeuwen hoort dat ook thuis, want anders snapt ge niet van waar dat allemaal komt. Maar sta ons wel dat te duiden en te bespreken vanuit ons westers beeld of op zich zo neutraal mogelijk en zonder taboe's,... maar daar zal het rap problematisch worden. |
Citaat:
|
Topografisch referentiekader
Kleuter 4.1.1 De kleuters kennen de naam van: ? België; ? een plaatselijke rivier; ? de rivier de Nijl. 4.1.2 De kleuters kunnen water, land en de polen op de wereldbol aanduiden Niets mis mee, maar ne kleuter moet de Nijl kennen, ... als die nu al eens 3 belangrijke rivieren in Vlaanderen kan noemen of herkennen op een kaart, zou dat dan al niet heel ok zijn. Waar moet dat kind in godsnaam de nijl als referntiekader gaan nemen. Pas op de nijl komt aan bod als mo6 met zijn mandje op de rivier rond drijft. Dan kent hij /zij ook de nijl. 5.1.2 De kleuters weten hoe mensen tijdens de oudheid overleefden en samenleefden. Egyptische samenleving ? ontwikkelingen: schrift (hiërogliefen, de Steen van Rosetta, papyrus), bouwen en begraven; ? plaatsen: de Nijl, de piramides van Gizeh; ? personen en groepen: boer, priester, farao De oudheid, het is al Egypte wat de klok slaat, is dat omdat ze met de papa en de mama in Sharm El Sjeik aan t zwembad gaan liggen ? Welke foor heeft dit eigenlijk verzonnen... Als de meeste min 6 jarigen het heilig land al eens kunnen aanduiden op de kaart en weten waar Jeruzalem ligt, is dat al niet dik ok ? De steen van Rosetta is als concept meer als ne steen met wat tekeningskes op he ? Dat ze leren dat er een heilig land was, Egypte en Perzie en Rome en Griekenland ja en dat er daar hyrogliefen waren, ook ok maar het gaat nogal alleen over de Egyptenaren heb ik de indruk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be