Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De nieuwe minimumdoelen voor kleuter- en basisonderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274005)

Dadeemelee 10 mei 2025 11:10

De nieuwe minimumdoelen voor kleuter- en basisonderwijs
 
Benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250509_96155775

Benieuwd hoeveel volwassenen weten wat de Steen van Rosetta is.


Skobelev 10 mei 2025 11:28

In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

Dadeemelee 10 mei 2025 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494541)
In het vierde de Arabische wereld en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

De Slag van de Kameel… ???

Nooit van gehoord. 8O

Skobelev 10 mei 2025 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494542)
De Slag van de Kameel… ???

Nooit van gehoord. 8O

Mohamed die een kameel wou vogelen en een stamp heeft gekregen?

reservespeler 10 mei 2025 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494541)
In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

Zuhal is een Koerdische.
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft?
Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen.


Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten.

Dadeemelee 10 mei 2025 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10494545)
Zuhal is een Koerdische.
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft?
Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen.


Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten.

Neen, deze keer was het vier maanden.

Oma 10 mei 2025 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494541)
In het vierde de Arabische wereld, soennieten en sjiieten, en pas in het zesde de Europese….

T is maar waar de prioriteit ligt…..

Maar wat wil je met een Turkse aan het hoofd van het onderwijs. :?

Die koerdische heeft een stamp van de kameel gekregen in de Slag van de kameel....:rofl: de mier kan anders nog wat stampen krijgen voor haar baarlijke onzin.

Het valt nie effe op dat het de kant van islamitisch onderwijs op gaat...na het zesde komen dan zeker nog de koran en sharia aan bod. :roll:

Kleuters belagen in het onderwijs vanaf de kleuterschool is strafbaar....laat kleuters godverdomme met rust, zij horen nog alleen te spelen!
Zorg eerst maar eens dat ze al nederlands spreken, daar faalt de politiek al 30 jaar in, dat kunnen ze niet.

@ dadee: gij vergeet nog het belangrijkste nieuws: kinderen moeten weten wat nepnieuws is....daarvoor moeten kinderen alleen maar naar nva-ers kijken en luisteren die zijn vol van bullshit en staan zelfs openlijk zonder blikken of blozen te liegen dat ze barsten.

Skobelev 10 mei 2025 13:00

Om later in het multicultureel gareel te lopen is heg blijkbaar nodig jonge kinderen met de islam te bezoedelen en te indoctrineren.

Skobelev 10 mei 2025 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10494545)
Zuhal is een Koerdische.
En denkt u nu echt dat Zuhal dat allemaal uit hare duim gezogen heeft?
Jarenlang zijn "onderwijsspecialisten" bezig geweest met het schrijven van de minimumdoelen.


Als ik eerlijk moet zijn, er zou veel van hetgeen hier geschreven staat, niet inzitten.

Is Zulma De Mier minister van onderwijs of niet? Als ze daar, volgens u, niets over te zeggen heeft moeten we geen minister van onderwijs hebben.

kelt 10 mei 2025 13:34

Op mijn "getuigschrift van Basisonderwijs" ,uitgereikt ver terug in de seventies staan rubrieken....


een % op rekenen
een % op moedertaal
een % op "algemeen totaal"

Want ja,er werden ook ENKELE andere vakken gegeven (godsdienst,turnen,zwemmen,geschiedenis,vanaf het 5de leerjaar ook al wat Franse taal).Het feit dat al die anderen samen gegooid werden zegt genoeg over het relatieve belang dat er aan gehecht werd (weinig eigenlijk)

Maar DIE TWEE EERSTE zijn fundamenteel,en daarop studeerde je in die jaren af in het "Vrij Gesubsidieerd Lager Onderwijs".....


Wat is er daarna misgegaan?
awel,daarna hebben de "specialisten" het onderwijs overgenomen van de onderwijzers...De rotternis zit nu tot in de uniefs...

Kinderen moeten,wat zeg ik,MOETEN spelen,en dat is exact wat we toen deden....en OP SCHOOL enkele fundamentele vaardigheden verwerven...

AL DE REST is zever en maakt de jonge koppetjes alleen maar zot....:evil:

quercus 10 mei 2025 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494537)
Benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250509_96155775

Benieuwd hoeveel volwassenen weten wat de Steen van Rosetta is.


Het gaat er om in de ons onderwijs toegepaste pedagogie opnieuw meer nadruk wordt gelegd op een grotere kennisbagage bij onze kinderen. De voorbije decennia was ons onderwijs veel teveel éénzijdig gericht op zogenaamde “vaardigheden”, met als resultaat dat Vlaanderen, in de befaamde Pisa-proeven, de kwalitatieve beoordeling van zijn onderwijs zienderogen zag bergaf gaan.

Dadeemelee 10 mei 2025 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10494573)
Het gaat er om in de ons onderwijs toegepaste pedagogie opnieuw meer nadruk wordt gelegd op een grotere kennisbagage bij onze kinderen. De voorbije decennia was ons onderwijs veel teveel éénzijdig gericht op zogenaamde “vaardigheden”, met als resultaat dat Vlaanderen, in de befaamde Pisa-proeven, de kwalitatieve beoordeling van zijn onderwijs zienderogen zag bergaf gaan.

Daar ga ik mee akkoord maar aan kleuters ‘kennis’ zoals de Steen van Rosetta ‘van buiten’ laten leren is er over volgens mij, dat blijft toch niet plakken.
Ik zou daar focussen op moedertaal en rekenen.
En goede manieren.

Vette Pois(s)on 10 mei 2025 14:45

leer ze eten met mes en vork

en mondje dicht

patrickve 10 mei 2025 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 10494582)
leer ze eten met mes en vork

en mondje dicht

Dat gaat ook weer niet lukken he: eten met mes en vork en mond dicht. :-D

Zucht 10 mei 2025 17:40

Als uitgelicht hoogtepunt zijn die Arabische evenementen inderdaad wel een heel eigenaardige keuze.
Dan lijken de Gallische oorlogen, de Merovingers, Karolingers toch wel stukken meer relevant in die pre-middeleeuwse tijd.

Oma 11 mei 2025 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10494603)
Als uitgelicht hoogtepunt zijn die Arabische evenementen inderdaad wel een heel eigenaardige keuze.
Dan lijken de Gallische oorlogen, de Merovingers, Karolingers toch wel stukken meer relevant in die pre-middeleeuwse tijd.

Dat is onderdeel van het plan voor omvolking, onze westerse geschiedenis moet ook vervangen worden door de arabische en er dan ingehamerd worden vanaf de kleuterschool zoals ze bij islam doen om er hersenloze en volgzame gelovigen van te maken.
Waar is die koerdische nva-er als vlaamse minister van onderwijs maar mee bezig? :roll:

Hoofdstraat 11 mei 2025 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10494695)
Dat is onderdeel van het plan voor omvolking, onze westerse geschiedenis moet ook vervangen worden door de arabische en er dan ingehamerd worden vanaf de kleuterschool zoals ze bij islam doen om er hersenloze en volgzame gelovigen van te maken.
Waar is die koerdische nva-er als vlaamse minister van onderwijs maar mee bezig? :roll:

Die Egyptische ontwikkelingen zijn net wetenschap en geschiedenis van voor de Islam, net hetgeen die doekgekken willen schrappen uit hun verleden. Het is dus net het omgekeerde, een goeie keuze. Hangt ervan af hoeveel Islam ze er gaan tussen proppen natuurlijk.

Oma 11 mei 2025 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 10494699)
Die Egyptische ontwikkelingen zijn net wetenschap en geschiedenis van voor de Islam, net hetgeen die doekgekken willen schrappen uit hun verleden. Het is dus net het omgekeerde, een goeie keuze. Hangt ervan af hoeveel Islam ze er gaan tussen proppen natuurlijk.

Wat die doekgekken willen schrappen is irrelevant voor ons onderwijs, nu wordt al overal online aan geschiedvervalsing gedaan....:roll:

Voor de algemene basisvorming in ons vlaams onderwijs is helemaal geen historie van egyptische ontwikkelingen voor de wetenschap nodig en al zeker niet voor kleuters, lager en middelbaar onderwijs. :roll:

Helemaal geen goede keuze dus, het vak geschiedenis hoort te gaan over ONZE geschiedenis, de geschiedenis van de regio waar we wonen en waarover kinderen nu al haast niks meer weten.
Leer ze ONZE geschiedenis in de eerste plaats maar nva wil dat zeker niet want dan komen zij als eerdere nazi-collaborateurs van onder de oorlog ook aan bod en dat willen ze begraven houden in de doofpot.

En wie de arabische en islam geschiedenis wil bestuderen, die gaat maar na het middelbaar theologie studeren of aan de KULeuven een masteropleiding arabisch-islamitische geschiedenis volgen.
Maar daar hoeven ze onze vlaamse kleuters en jeugd in ons VLAAMS onderwijs niet mee lastig te vallen! :evil:
Wasmedatnu???

Herr Flick 12 mei 2025 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494542)
De Slag van de Kameel… ???

Nooit van gehoord. 8O

Precies en daar hoor je ook nooit van gehoord te hebben tenzij je een turk of arabier bent.

De prioriteiten liggen hier mijns inziens lichtelijk verkeerd...

De steen van Rosetta moet je uiteraard kennen in het eerste of tweede middelbaar, maar als kleuter moet je daar nog niet van wakker liggen.

Leer die kindjes misschien wat basis geschiedenis, eventueel over de streek, oude belgen en romeinen bvb, altijd leuk op de speelplaats achteraf.

Franken, Keizer Karel en de monniken die het schoolsysteem op poten hielpen zetten. Vikingen en uiteraard Karel Martel.

Het westers en oosters schisma is uiteraard ook een belangrijke

Dan staat het ontstaan van de steden en vrijheden van die steden en poorters t.o.v. het centraal gezag uiteraard op 1.

Als ze snappen waar de westerse waarden en normen vandaan komen, dan kunnen we eens beginnen nadenken over die van de makakken.

En dan is het uiteraard wel belangrijk om het over het ottomaanse rijk, sjieten , soenieten, het dogmatische van de Koran etc.. .etc... te hebben.

Maar kleuters moeten niet weten wat de steen van Rosetta was net zo min als tienjarigen moeten weten wat de slag om de kameel is, zeker als ze nog nooit van Karel Martel gehoord hebben.

Herr Flick 12 mei 2025 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10494598)
Dat gaat ook weer niet lukken he: eten met mes en vork en mond dicht. :-D

ik begrijp dat dat voor uw logische brein moeilijk te vaten is. Maar met enige fantasie, kunnen we daaruit opmaken dat er een zekere volgorde aan vooraf gaat, eten met mes en voor, doorslikken, (eventueel boerke laten en pardon zeggen). en vervolgens mondje dicht.

Herr Flick 12 mei 2025 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10494563)
Op mijn "getuigschrift van Basisonderwijs" ,uitgereikt ver terug in de seventies staan rubrieken....


een % op rekenen
een % op moedertaal
een % op "algemeen totaal"

Want ja,er werden ook ENKELE andere vakken gegeven (godsdienst,turnen,zwemmen,geschiedenis,vanaf het 5de leerjaar ook al wat Franse taal).Het feit dat al die anderen samen gegooid werden zegt genoeg over het relatieve belang dat er aan gehecht werd (weinig eigenlijk)

Maar DIE TWEE EERSTE zijn fundamenteel,en daarop studeerde je in die jaren af in het "Vrij Gesubsidieerd Lager Onderwijs".....


Wat is er daarna misgegaan?
awel,daarna hebben de "specialisten" het onderwijs overgenomen van de onderwijzers...De rotternis zit nu tot in de uniefs...

Kinderen moeten,wat zeg ik,MOETEN spelen,en dat is exact wat we toen deden....en OP SCHOOL enkele fundamentele vaardigheden verwerven...

AL DE REST is zever en maakt de jonge koppetjes alleen maar zot....:evil:

vergeet de vrij uitgebreide kolom over gedrag en inzet niet, daar werden ook stevig punten op gegeven.

BigF 12 mei 2025 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10494715)

Voor de algemene basisvorming in ons vlaams onderwijs is helemaal geen historie van egyptische ontwikkelingen voor de wetenschap nodig en al zeker niet voor kleuters, lager en middelbaar onderwijs. :roll:

Ik zie niet in wat het probleem is met kinderen les geven over Egypte.

Citaat:

Helemaal geen goede keuze dus, het vak geschiedenis hoort te gaan over ONZE geschiedenis, de geschiedenis van de regio waar we wonen en waarover kinderen nu al haast niks meer weten.
En waar lees jij dat onze geschiedenis niet meer onderwezen gaat worden?
Of denk jij dat die paar punten die hierboven opgesomd worden de leerstof van een volledig leerjaar omvatten?

Citaat:

Leer ze ONZE geschiedenis in de eerste plaats maar nva wil dat zeker niet want dan komen zij als eerdere nazi-collaborateurs van onder de oorlog ook aan bod en dat willen ze begraven houden in de doofpot.
Nogmaals: niets wijst er op dat onze geschiedenis niet onderwezen gaat worden.

Citaat:

En wie de arabische en islam geschiedenis wil bestuderen, die gaat maar na het middelbaar theologie studeren of aan de KULeuven een masteropleiding arabisch-islamitische geschiedenis volgen.
Dat kan je in principe van alle vakken zeggen.
Ik zou niet weten wat er mis is met kinderen geschiedenis bijbrengen.
Ook al gaat die geschiedenis onder meer over de arabische gebieden.

Citaat:

Maar daar hoeven ze onze vlaamse kleuters en jeugd in ons VLAAMS onderwijs niet mee lastig te vallen! :evil:
Wasmedatnu???
Wat zou je dan willen?
Dat enkel Vlaamse dingen nog verteld worden?
Dat kinderen niets meer mogen leren over verre buitenlanden?

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die bepaalde zaken (geschiedenis oa) verborgen willen houden voor kinderen.
Voor mij mogen ze alles leren, in de juiste proporties en op het juiste moment.
Kennis is macht.

Herr Flick 12 mei 2025 10:08

Kinderen moeten inderdaad alles kunnen leren.

Maar zoals ik daar dat folderke zie, voor mij komt dat over als we gaan ze nu allemaal kenners maken in de Arabistiek, ... en dat is dus niet nodig. Onze belangrijke geschiedenis momenten worden er niet in verlengd. Nochtans is het Westers/Oosters Schisma, Magna Carta, Boekdruikkunst, Godesdienstperikelen (Avignon, 80 jarige oorlog, Inquisitie etc... ). Veel belangrijker om onze eigen cultuur en politiek systeem te kunnen begrijpen of daar althans toch de oorsprong van te kennen.

Verder is het natuurlijk ook noodzakkelijk om de opkomst van de roverhoofdman uit het nabije oosten te leren kennen. De geitenhoeder die ingefluisterd door een zatte monnik met een autoriteitsprobleem de derde wereldgodsdienst opstarte.

reservespeler 12 mei 2025 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10494695)
Dat is onderdeel van het plan voor omvolking, onze westerse geschiedenis moet ook vervangen worden door de arabische en er dan ingehamerd worden vanaf de kleuterschool zoals ze bij islam doen om er hersenloze en volgzame gelovigen van te maken.
Waar is die koerdische nva-er als vlaamse minister van onderwijs maar mee bezig? :roll:

Ook hier bent u weer aan het roepen en aan het tieren zonder te weten waarover u het heeft.

Erg, heel erg.

reservespeler 12 mei 2025 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10494859)
ik begrijp dat dat voor uw logische brein moeilijk te vaten is. Maar met enige fantasie, kunnen we daaruit opmaken dat er een zekere volgorde aan vooraf gaat, eten met mes en voor, doorslikken, (eventueel boerke laten en pardon zeggen). en vervolgens mondje dicht.

Op die manier, dat is ... :lol::lol::lol::lol:

reservespeler 12 mei 2025 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10494860)
vergeet de vrij uitgebreide kolom over gedrag en inzet niet, daar werden ook stevig punten op gegeven.

Gedrag en inzet zijn dan ook een basis om het (ver) te schoppen in het leven.

reservespeler 12 mei 2025 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10494875)
Ik zie niet in wat het probleem is met kinderen les geven over Egypte.


En waar lees jij dat onze geschiedenis niet meer onderwezen gaat worden?
Of denk jij dat die paar punten die hierboven opgesomd worden de leerstof van een volledig leerjaar omvatten?


Nogmaals: niets wijst er op dat onze geschiedenis niet onderwezen gaat worden.


Dat kan je in principe van alle vakken zeggen.
Ik zou niet weten wat er mis is met kinderen geschiedenis bijbrengen.
Ook al gaat die geschiedenis onder meer over de arabische gebieden.


Wat zou je dan willen?
Dat enkel Vlaamse dingen nog verteld worden?
Dat kinderen niets meer mogen leren over verre buitenlanden?

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die bepaalde zaken (geschiedenis oa) verborgen willen houden voor kinderen.
Voor mij mogen ze alles leren, in de juiste proporties en op het juiste moment.
Kennis is macht.

Mee akkoord.

Herr Flick 12 mei 2025 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10494901)
Op die manier, dat is ... :lol::lol::lol::lol:

Ja maar ik begrijp de Patrick zijn opmerking wel.


Zesde leerjaar, we zitten in de klas, en er komt ene van een jaar of 2 jonger het lokaal binnen om te vragen of de meester nog wat krijt heeft.

Het antwoord van onze onderwijzer (ook zo wat ne speciale ;-) ). Ja.

En dat ventje stond daar zo even, ... maar herpakte zich vrij snel Mag ik dan ook wat krijt hebben ?

Ja natuurlijk...

Allee ten koste van dat ventje hadden we allemaal althans diegene die het gesnapt hadden een les geleerd.

reservespeler 12 mei 2025 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10494916)
Ja maar ik begrijp de Patrick zijn opmerking wel.


Zesde leerjaar, we zitten in de klas, en er komt ene van een jaar of 2 jonger het lokaal binnen om te vragen of de meester nog wat krijt heeft.

Het antwoord van onze onderwijzer (ook zo wat ne speciale ;-) ). Ja.

En dat ventje stond daar zo even, ... maar herpakte zich vrij snel Mag ik dan ook wat krijt hebben ?

Ja natuurlijk...

Allee ten koste van dat ventje hadden we allemaal althans diegene die het gesnapt hadden een les geleerd.

Heb ik zelf ook ooit gedaan, een collega zat binnen in een installatie en vroeg moj of ik ne inbussleutel van 5 had. Mijn antwoord was uiteraard "ja".

BigF 12 mei 2025 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10494896)
Kinderen moeten inderdaad alles kunnen leren.

Maar zoals ik daar dat folderke zie, voor mij komt dat over als we gaan ze nu allemaal kenners maken in de Arabistiek, ... en dat is dus niet nodig. Onze belangrijke geschiedenis momenten worden er niet in verlengd. Nochtans is het Westers/Oosters Schisma, Magna Carta, Boekdruikkunst, Godesdienstperikelen (Avignon, 80 jarige oorlog, Inquisitie etc... ). Veel belangrijker om onze eigen cultuur en politiek systeem te kunnen begrijpen of daar althans toch de oorsprong van te kennen.

Ik zie geen reden om aan te nemen dat kinderen niet langer onderwezen zullen worden over boekdrukkunst, Avignon, 80-jarige oorlog,...

Er worden in het pamflet een paar zaken aangehaald maar dat is natuurlijk lang niet het hele leerplan.

Maar het was te denken dat dit voor kritiek ging zorgen.
Al lijkt me dat voorlopig voorbarig.

Herr Flick 12 mei 2025 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10494930)
Ik zie geen reden om aan te nemen dat kinderen niet langer onderwezen zullen worden over boekdrukkunst, Avignon, 80-jarige oorlog,...

Er worden in het pamflet een paar zaken aangehaald maar dat is natuurlijk lang niet het hele leerplan.

Maar het was te denken dat dit voor kritiek ging zorgen.
Al lijkt me dat voorlopig voorbarig.

Ja maar Big, ... als ge dat pamfletje ziet, moet ge geen genie zijn om te snappen wat de kritiek gaat zijn he, ... Het staat er zo in koeien van letters op, je kunt je zelf afvragen of niet of andere snoodaard het expres zo gedaan heeft.

Bovendien een kleuter de steen van Rosetta, nu niet overdrijven he, je moet al het concept taal beet hebben en weten dat er meerdere bestaan voor je je zelf maar iets hierbij kunt voorstellen.

BigF 12 mei 2025 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10494934)
Ja maar Big, ... als ge dat pamfletje ziet, moet ge geen genie zijn om te snappen wat de kritiek gaat zijn he, ... Het staat er zo in koeien van letters op, je kunt je zelf afvragen of niet of andere snoodaard het expres zo gedaan heeft.

Dat was inderdaad misschien niet de beste keuze.
Anderzijds ben ik ook van mening dat we niet angstvallig moeten zwijgen over all things arab omdat bepaalde mensen daar het heen en weer van krijgen. Want dat is hun probleem, niet het mijne.

Maar inderdaad... hier lijkt het wel een beetje op uitlokking.

Citaat:

Bovendien een kleuter de steen van Rosetta, nu niet overdrijven he, je moet al het concept taal beet hebben en weten dat er meerdere bestaan voor je je zelf maar iets hierbij kunt voorstellen.
Dat zijn inderdaad dingen waar je je vragen bij kan stellen.
Maar het zal waarschijnlijk ook wel in de juiste context geplaatst worden.
Je gaat een kleuter van zes niet dezelfde les over Rosetta geven als een puber van 17.

Skobelev 12 mei 2025 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10494930)
Ik zie geen reden om aan te nemen dat kinderen niet langer onderwezen zullen worden over boekdrukkunst, Avignon, 80-jarige oorlog,...

Er worden in het pamflet een paar zaken aangehaald maar dat is natuurlijk lang niet het hele leerplan.

Maar het was te denken dat dit voor kritiek ging zorgen.
Al lijkt me dat voorlopig voorbarig.

Wat tegen de borst stoot en de autochtoon recht in het gezicht spuwt is dat er eerst, in het 4de, over de Arabische wereld wordt onderwezen en pas in het 6de over de Europese. De prioriteiten zijn in deze meer dan duidelijk.
Maar als jij daar geen probleem in ziet is dat ok hoor. Misschien al een djellaba kopen?

BigF 12 mei 2025 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10494940)
Wat tegen de borst stoot en de autochtoon recht in het gezicht spuwt is dat er eerst, in het 4de, over de Arabische wereld wordt onderwezen en pas in het 6de over de Europese. De prioriteiten zijn in deze meer dan duidelijk.

Dus jij gelooft dat die paar punten op dat pamflet het hele lessenpakket voor dat leerjaar omvatten?

Ik lees nergens dat er bv. in het vierde, naast lessen over de Arabische wereld, geen lessen over de Europese wereld gegeven gaan worden.

Waarom doen mensen nu plots alsof die paar aangehaalde punten het hele leerplan zijn en dat er verder niks onderwezen gaat worden?

Skobelev 12 mei 2025 12:07

Quoten is niet knippen

Dadeemelee 12 mei 2025 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10494961)
Dus jij gelooft dat die paar punten op dat pamflet het hele lessenpakket voor dat leerjaar omvatten?

Ik lees nergens dat er bv. in het vierde, naast lessen over de Arabische wereld, geen lessen over de Europese wereld gegeven gaan worden.

Waarom doen mensen nu plots alsof die paar aangehaalde punten het hele leerplan zijn en dat er verder niks onderwezen gaat worden?

Dat zijn voor kleuters de concrete minimumdoelen.

https://assets.vlaanderen.be/image/u...s_F_ohucfi.pdf

Oma 12 mei 2025 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10494974)
Dat zijn voor kleuters de concrete minimumdoelen.

https://assets.vlaanderen.be/image/u...s_F_ohucfi.pdf

Laat de kleutertjes met rust, die moeten nog kunnen spelen, ze zullen de rest van hun jeugd wel leren...nu worden ze al zot gedraaid in de kleuterklas. Kindermishandeling.
Politieke paljassen slagen er nog niet eens in om anderstaligen de nederlandse taal te leren na 30 jaar en nu gaan ze die kleintjes al lastig vallen met geschiedenis en andere leerstof dat ze ook nog opnieuw krijgen in de basisschool en het middelbaar.
Politieke nitwits.
Meer ouders gaan kiezen voor thuis onderwijs en ze hebben overschot van gelijk. :twisted:

Herr Flick 12 mei 2025 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10494936)
Dat was inderdaad misschien niet de beste keuze.
Anderzijds ben ik ook van mening dat we niet angstvallig moeten zwijgen over all things arab omdat bepaalde mensen daar het heen en weer van krijgen. Want dat is hun probleem, niet het mijne.

Maar inderdaad... hier lijkt het wel een beetje op uitlokking.


Dat zijn inderdaad dingen waar je je vragen bij kan stellen.
Maar het zal waarschijnlijk ook wel in de juiste context geplaatst worden.
Je gaat een kleuter van zes niet dezelfde les over Rosetta geven als een puber van 17.

Maar wij kregen wij toch ook al les over de profeet en de opkomst en verspreiding van de Islam ?

Trouwens in elke geschiedenis over de middeleeuwen hoort dat ook thuis, want anders snapt ge niet van waar dat allemaal komt.

Maar sta ons wel dat te duiden en te bespreken vanuit ons westers beeld of op zich zo neutraal mogelijk en zonder taboe's,... maar daar zal het rap problematisch worden.

patrickve 12 mei 2025 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10495036)
Maar wij kregen wij toch ook al les over de profeet en de opkomst en verspreiding van de Islam ?

In de zin van "gelukkig maar dat Karel Martel die Moren ferm op hun bakkes had gegeven" was dat in den tijd.

Herr Flick 12 mei 2025 15:36

Topografisch referentiekader
Kleuter 4.1.1 De kleuters kennen de naam van:
? België;
? een plaatselijke rivier;
? de rivier de Nijl.
4.1.2 De kleuters kunnen water, land en de polen op de wereldbol aanduiden


Niets mis mee, maar ne kleuter moet de Nijl kennen, ... als die nu al eens 3 belangrijke rivieren in Vlaanderen kan noemen of herkennen op een kaart, zou dat dan al niet heel ok zijn. Waar moet dat kind in godsnaam de nijl als referntiekader gaan nemen. Pas op de nijl komt aan bod als mo6 met zijn mandje op de rivier rond drijft. Dan kent hij /zij ook de nijl.


5.1.2 De kleuters weten hoe mensen tijdens de oudheid overleefden en samenleefden.
Egyptische samenleving
? ontwikkelingen: schrift (hiërogliefen, de Steen van Rosetta, papyrus), bouwen en
begraven;
? plaatsen: de Nijl, de piramides van Gizeh;
? personen en groepen: boer, priester, farao

De oudheid, het is al Egypte wat de klok slaat, is dat omdat ze met de papa en de mama in Sharm El Sjeik aan t zwembad gaan liggen ?

Welke foor heeft dit eigenlijk verzonnen... Als de meeste min 6 jarigen het heilig land al eens kunnen aanduiden op de kaart en weten waar Jeruzalem ligt, is dat al niet dik ok ?

De steen van Rosetta is als concept meer als ne steen met wat tekeningskes op he ? Dat ze leren dat er een heilig land was, Egypte en Perzie en Rome en Griekenland ja en dat er daar hyrogliefen waren, ook ok maar het gaat nogal alleen over de Egyptenaren heb ik de indruk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be