![]() |
De particulieren willen geen EV
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan
Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil:roll: https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/ |
Er zijn nochtans vele duizenden particulieren die onlangs een EV gekocht hebben, vooral in Vlaanderen. Ook tweedehands EV.
Bron Febiac en **recent Traxio**. En de titel zegt dat ook, dat 1 op de 10 particulieren ze koopt. Citaat:
Ik ken enkele particulieren die een EV gekocht hebben, vooral gepensioneerden zoals ik. :-) En het wegvallen van de Vlaamse EV premie (maar 1 jaar) kon de stijgende aantallen niet echt afremmen. Want de EV-constructeurs speelden daar op in en hun EVs werden navenant goedkoper of men gaf gewoon meer korting. Mijn dealer biedt me bvb 6100 € korting aan: (zonder extra overnamekorting) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting. |
Citaat:
En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen: AI overzicht: Citaat:
|
Citaat:
Maar 1 op de 10 particulieren koopt stekkerautootjes en dat zijn helemaal geen duizenden. :roll: Want de 9 overige van de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine, ook tweedehands.... :rofl: |
Citaat:
Bron met TABEL: Citaat:
In het eerste semester 2025 kenden de electrische tweedehandswagens (marktaandeel %-punten) de tweede grootste stijging na de hybrides. Diesel daalde het meeste -4,7%-punten. Bron Traxio: https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen Hybrides: +2,8 % Elec : +1,2% benzine: +0,7% diesel : -4,7 % andere : 0% De trend is vertrokkken zelfs bij de EV-ongelovigen. |
Citaat:
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting. :roll: Citaat:
Elektriciteit kost nu ongeveer nog steeds 55% meer dan voor de crisis. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn glas bljjft halfvol: Citaat:
|
Citaat:
Das pas een voorbeeld voor de EV-ongelovigen....:rofl: |
Citaat:
|
Citaat:
Das geen goeie reclame, hé? Anderen aansmeren wat je zelf niet wil...:twisted: |
Citaat:
De overgrote meerderheid zijn (verplicht elektrische) bedrijfswagens. En ik ken persoonlijk 2 particulieren die er eentje gekocht hebben en dat is dan nog enkel als boodschappenwagentje naast hun Hyundai Tucson en Mercedes GLC. Die vroeger hun enige auto was... Ik ken geen enkele particulier die een EV heeft als enige wagen. Dat betekent natuurlijk niet dat geen enkele particulier ze koopt maar het blijft toch eerder een zeldzaamheid. En die 1/10 staaft dat... |
Citaat:
5 van de 10 van de particulieren hebben 100% INTENTIE eentje te kopen, want de pakweg euro 5 benzinewagen is nog te goed om weg te doen. Intentie mag je googlen. lol. Ik google even op mijn schatting bij AI Citaat:
|
Citaat:
En als je de puntjes op de i wil zetten ook voor de werkgever niet. Maar het kost hem zoveel geld als hij het niet doet dat het niet meer of minder dan een verdoken verplichting is. Citaat:
Feit is dat we over elektriciteitsprijzen in de toekomst juist niets kunnen zeggen. Niemand kan voorspellen wat daar mee gaat gebeuren. Er moet ergens ter wereld maar weer eens iets gebeuren en de poppen gaan weer aan't dansen. En de belofte van de Belgische regering, dat men stroom goedkoper gaat maken dan gas... Hou er rekening mee dat ze dat ook kunnen door gas duurder te maken en de stroomprijs ongemoeid te laten eh? Je moet de politieker op dat vlak echt geen kunstjes leren hoor... |
Citaat:
Of zijn jouw plofwagens nog te goed om de volgende 10 jaar al weg te doen? :rofl: En heb je 100% INTENTIE om er ooit ene te kopen? Intentie kan veranderen, je kunt de intentie hebben om ne bev te kopen en toch nooit doen. En met een intentie koop je gene bev, wel met centjes. :silly: |
1 Bijlage(n)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Soit, gas is het minst erge van fossiel. Citaat:
De prijs van electriciteit ligt momenteel op het niveau van december 2021, zie grafiek: https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex |
Citaat:
Of koopt én rijdt men een nog duurdere plofwagen zonder centjes? AI-overzicht Over het algemeen is een elektrische auto niet per se goedkoper dan een benzineauto in aanschaf, maar elektrisch rijden kan wel goedkoper zijn in gebruik. Dit komt doordat elektriciteit vaak goedkoper is dan benzine, en elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben. |
Citaat:
Mijn Skoda heeft nu bijna 140.000 km .....veel meer dan wat olie + filter verversen ....remblokken....en een nieuwe batterij heb ik daar nog niet aan gedaan. Ja en ik ben zo niet iemand die nog naar die merk dealers gaat waar ze 50 euro de liter vragen voor full synthetic olie en 7 X meer voor een oliefiltertje. Ik doe dat bij een vriend....olie Valvoline 5 euro de liter en een filtertje in de autoshop voor 8.50 euro. Batterij ook in de shop 53 euro. Die dealers vragen nu tot 700 euro voor een onderhoudje en wat zever op hun factuur zoals 11 euro om wat water voor de ruitensproeiers bij te vullen en wat onbeduidende filtertjes en vijsjes en eco taks en nog wel wat onnozelheden. Maar ik ben eerlijk en moet nu denken om de distributieketting te veranderen want begint beetje te rammelen.......Zou me een goede 500 euro kosten all in. De onderdelen bestel ik dan wel online. Na 12 jaar mag ik niet klagen:roll: Mijn 911 is nog nooit in een officiele garage geweest. en die heeft al meer dan 200.000 km Ik wil gerust eens vergelijken met de facturen van de Tesla bedrijfswagens8O PS ; Die AI uitleg zou ik toch (nog) even achterwege laten.:? |
Citaat:
Tot zover de 'dalende' elektriciteitsprijzen. |
Citaat:
|
Citaat:
Goed 5 jaar geleden tankte iedereen benzine rond de 1 Euro, die steeg zelfs enkele jaren boven 1,70. De laatste weken terug wat dalend. En waren mijn garagerekeningen (onderhoud van de auto) ook een pak lager. Feit blijft dat een EV amper onderhoud nodig heeft. De rijkosten ook algemeen (veel) goedkoper als men echt vergelijkbare wagens neemt, zeker vanaf middenklasse. Daar zullen EV-eigenaars veel beter kunnen op antwoorden. Want ik weet daar geen bal van, maar ik kan het wel aan ADAC vragen, en de Duitse elecprijs is duurder dan hier. :-) Maar nog gemakkellijker is het met deze Vlaanse tool eens te proberen: Citaat:
|
Citaat:
Vraag me altijd af wat die gangsters daar dan allemaal aan hebben onderhouden ?? Een Toyota met 60.000 km :-D:-D Ik heb dat NOG NOOIT in mijn leven betaald.:| En nogmaals ik zou die onderhoudsfacturen van die EV bedrijfswagens wel eens willen zien......Een vriendin van me heeft er ene zo een VW ID4 Maar ze heeft uiteraard nog nooit een factuur gezien.....zo is het natuurlijk altijd heel goedkoop:roll: Goedkoper ? :-D Mijn gat ja:lol: Uiteraard zolang het een bedrjfswagen is veegt men daar zijn klak aan maar als particulier.....dikke peperdure BROL:evil: Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen, en dus minder onderhoud. Klinkt als een cadeau? Maar stel je vreugededansje toch maar even uit, want er loert een nieuwe realiteit om de hoek. Met het ouder worden van de EV's beginnen de slijtagekosten de pan uit te rijzen, en daar is niet iedereen klaar voor. Geen olie, geen filters, maar wél een heleboel andere zorgen In vergelijking met een klassieke benzine- of dieselmotor lijken elektrische wagens een zegen: geen olie die ververst moet worden, geen roetfilters die verstopt raken en geen versleten distributieriemen. Dat betekent minder vaak naar de garage én lagere facturen, althans op het eerste gezicht. De praktijk blijkt iets minder rooskleurig. Een EV heeft immers nog altijd banden, remmen en ophangingssystemen. En net daar wringt het schoentje. Door het hogere gewicht en het enorme koppel slijten die onderdelen sneller dan bij een klassieke wagen. Waar je vroeger misschien 40.000 kilometer met een set banden deed, zijn die bij een elektrische krachtpatser na amper 10.000 kilometer al aan vervanging toe. En dat zijn geen doorsnee bandjes: bredere, zwaardere rubberen monsters die al gauw 1.000 euro per set kosten. Zwaarder, sneller, duurder Die slijtage is geen toeval. Elektrische wagens zijn zware massieve batterijpakketten op wielen. Een instapmodel weegt al snel twee ton; de ‘long range’-versies richting de 2,6 ton gaan. Combineer dat met een acceleratievermogen waar sportwagens jaloers op zijn, en de impact op dempers, veringen en rubbers van draagarmen is gigantisch. Schokdempers en ophangingsrubbers verslijten razendsnel door de continue belasting. Voeg daar de constante stress van snelle acceleraties aan toe, en je krijgt een cocktail van dure reparaties. Maar er is meer. De warmtepomp, die in EV’s een cruciale rol speelt in temperatuurbeheer, begeeft het vaak al na 30.000 tot 50.000 kilometer – een fractie van de levensduur bij een klassieke wagen. Vervangingskosten? Meer dan duizend euro. https://p-magazine.com/nl/articles/z...r-in-onderhoud |
Citaat:
"De constante stress van snelle acceleraties" :lol: Neem eens gewoon de pannenstatistiek van ADAC. Dan steken de petrolheads beter hun kop in het zand. ;-) ff een stukje vertalen: Citaat:
|
Die 1 op 10 gaat over tweedehandswagens. Bij de nieuwe wagens zal dat hoger liggen. Ik merk dagelijks hoe meer en meer mensen met elektrische wagens beginnen rijden en overal laadpalen verschijnen. Verscheidene collega's rijden al elektrisch, en die hebben geen bedrijfswagens.
Of dat iets uitmaakt voor het klimaat of onze leefomgeving ? Ik denk het niet. We moeten van de particuliere auto af, naar publiek vervoer. |
vervolg van de links op basis van ADAC, en P-magazine is er helaas niet bij, of heb ik niet gevonden, AI ook niet. :-)
https://www.autointernationaal.nl/20...etrouwbaarder/ Duitse ANWB: elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder 7 april 2025 Uit de ‘Pannenstatistik 2025’ van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, blijkt dat elektrische auto’s in de praktijk minder storingsgevoelig zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De analyse is gebaseerd op ruim 3,6 miljoen pechmeldingen in 2024. De uitkomst toont aan dat jonge elektrische auto’s gemiddeld veel minder vaak langs de weg stranden dan vergelijkbare modellen met een benzine- of dieselmotor. De nieuwste cijfers bevestigen volgens de ADAC wat veel mensen al vermoeden: elektrische personenwagens zijn betrouwbaarder dan hun conventionele tegenhangers, zeker in de eerste jaren. In 2024 registreerde de Duitse automobilistenclub 3.633.154 pechgevallen (3 procent meer dan in 2023), waarvan 43.678 met een elektrische auto. Dit was weliswaar een stijging van 46 procent ten opzichte van 2023, maar toch zijn elektrische voertuigen minder vaak het slachtoffer van pech dan modellen met een verbrandingsmotor, aldus de ADAC. Drukste dag was 9 januari met bijna 20.000 meldingen. De pechkans is volgens de ADAC bij elektrische auto’s ruim de helft lager dan bij modellen met een benzine- of dieselmotor. Bij exemplaren die in de periode 2020 tot en met 2022 voor het eerst op de weg zijn toegelaten, kwamen bij de elektrische voertuigen 4,2 pechgevallen per 1.000 voertuigen voor. Bij auto’s met een verbrandingsmotor waren dat volgens de automobilistenclub 10,4 pechgevallen. Volgens de ADAC is deze trend te verklaren door de forse verbetering in de bouwkwaliteit van elektrische auto’s. Kinderziektes bij modellen van de eerste generatie (zoals de Ford Focus Electric, Jaguar I-Pace, eerste generatie Nissan Leaf) worden gaandeweg geëlimineerd, dankzij een ‘steile leercurve’ van de fabrikanten. Bij 2 tot 4 jaar oude voertuigen was het aantal pechgevallen bij modellen met een verbrandingsmotor op 9,4 per 1.000 exemplaren tegenover slechts 3,8 bij elektrische auto’s. Dat maakt ze gemiddeld 2,5 keer zo betrouwbaar. https://duurzametech.nl/content/nieu...randingsmotor/ https://www.knac.nl/adac-evs-betrouw...randstofmotor/ https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...brandstofauto/ https://gocar.be/nl/autonieuws/betro...elfde-probleem bijna eindeloos lang is die rij links: elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder |
Citaat:
Maar vraag het eens aan de stedelingen in Noorwegen of zelfs China. Publiek vervoer? 95% van de puur electrische bussen van de wereld zullen wel in China rijden, taxis mss ook. Citaat:
|
Citaat:
EV’s hebben méér problemen dan benzineauto’s Meer problemen voor EV’s Daarin komen interessante resultaten naar voren. J.D. Power constateert namelijk dat EV’s méér problemen hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Benzine- en dieselauto’s hebben gemiddeld 180 problemen per 100 auto’s, bij EV’s gaat het om 266 problemen. Nu zullen dit niet allemaal grote problemen zijn, maar het verschil is significant. https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-h...eautos-6916294 In al die onderzoeken heeft diegene die het publiceert altijd gelijk. Vandaag lees je iets en morgen weer ney het tegensgestelde....Is met alles zo. Ik lees dat even maar meestal met een ferme glimlach op mijn gelaat. VAB: elektrische auto’s hebben even vaak pech als klassieke auto’s. De reden is anders dan velen denken… https://www.autonieuws.be/nieuws/vab...n-velen-denken En dan moeten we niet vergeten het belangrijkste en dat is dat de meeste EV omzeggens heel recente nieuwe auto's zijn en de meeste benzine en diesel auto's gemiddeld een pak ouder.....Dus vergelijken kunnen we pas binnen 10 jaar en dan zou het wel eens een heel ander veraal kunnen worden met EV's die er meer dan 200.000 km hebben opzitten |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je begrijpt blijkbaar ook het verschil niet tussen problemen of futiliteiten en echte pannes, dus echte betrouwbaarheid van de wagen, pannes die geld kosten bij uw garagist. J.D. Power is echt belachelijk : wat kan de auto daaraan doen als de bestuurder de handleiding van zijn BEV niet begrijpt, de sofware niet onder de knie krijgt? Niet begrijpt wat bepaalde waarschuwingen betekenen en kan vermijden? Niet begrijpt hoe de multimedia bedient moet worden? enz... Begrijp jij wel echt jouw links? De meeste problemen hebben nougabollen met de aandrijving of motor te maken. Ik laat AI aan het woord wat die analyseert uit die -soms onnozele- J.D. Power rapporten: Citaat:
J.D. Power en P-magazine verschillen niet veel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be