Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De particulieren willen geen EV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274223)

fred vanhove 6 juli 2025 22:04

De particulieren willen geen EV
 
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan


Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen

Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens


Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil:roll:


https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/

Micele 7 juli 2025 08:31

Er zijn nochtans vele duizenden particulieren die onlangs een EV gekocht hebben, vooral in Vlaanderen. Ook tweedehands EV.

Bron Febiac en **recent Traxio**.

En de titel zegt dat ook, dat 1 op de 10 particulieren ze koopt.
Citaat:

9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan.
Dus de draad kan al dicht. :lol:

Ik ken enkele particulieren die een EV gekocht hebben, vooral gepensioneerden zoals ik. :-)

En het wegvallen van de Vlaamse EV premie (maar 1 jaar) kon de stijgende aantallen niet echt afremmen. Want de EV-constructeurs speelden daar op in en hun EVs werden navenant goedkoper of men gaf gewoon meer korting.

Mijn dealer biedt me bvb 6100 € korting aan: (zonder extra overnamekorting)
Citaat:

https://promo.skoda.be/nl/private/ne...-60#easy_lease

Commerciële actie van het moment.
Tour de France Bonus € 5.600
Electric Bonus € 500
**
Citaat:

https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen

Sterk eerste semester voor tweedehandswagens met een aandeel van 61,4% van de inschrijvingen
03/07/2025

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “De tweedehandsmarkt floreerde opnieuw tijdens de eerste zes maanden van 2025. Er werden in totaal 373.810 occasies ingeschreven, een stijging van +0,9% ten opzichte van een sterk eerste semester in 2024. Ten opzichte van dezelfde periode in 2023 loopt het verschil zelfs op tot +7,1%. Daar waar de tweedehandsmarkt in mei nog onverwacht een klopje van de hamer kreeg, herpakte de markt zich mooi in juni: +5% tot 65.296 eenheden.

De tweedehandsmarkt presteerde in het eerste semester erg sterk; maar liefst 61,4% van de ingeschreven personenwagens in België was een occasie.

De occasiedealers merken dat particuliere kopers voorzichtiger zijn door de geopolitieke context alsook de huidige rentetarieven, waardoor sommigen hun aankoop zelfs uitstellen. Diesel blijft verder terrein verliezen, voornamelijk ten voordele van (plug-in) hybrides. SUV's zijn nog steeds erg populair, gevolgd door stadsauto's met benzinemotor en automatische versnellingsbak. Elektrische wagens winnen mondjesmaat terrein op de tweedehandsmarkt en maken nu 3,9% van het totaal uit, voornamelijk dank zij een sterke stijging van het aantal leasings. Dat laatste opent perspectieven om de groeiende uitstroom van elektrische bedrijfswagens op te vangen via een tweede ‘leasing-leven’. Aan de andere kant moeten we vaststellen dat de groei van tweedehandsinschrijvingen vooral zit bij wagens van 15 jaar en meer; dat is geen goede zaak, noch voor de leeftijd van het wagenpark noch voor het streven naar minder emissies.

Bij de nieuwe wagens blijft de daling ten opzichte van 2024 aanhouden met 41.527 inschrijvingen (-16,4%) voor de maand juni waardoor de markt over het eerste semester een terugval kent van -10,9% tot 234.616 eenheden.

In de showrooms van de merkdealers kenden we een sterke start van het jaar naar aanleiding van het Autosalon maar sinds enkele weken tanen de particuliere bezoekersaantallen – toch voor wat betreft de nieuwe wagens. Dat heeft eveneens te maken met de geopolitieke onzekerheden en de hogere rentetarieven. Er worden daardoor minder bestelbons getekend; problemen met stock en levertermijnen zijn inmiddels al een tijd achter de rug. Aan de fleetkant blijft het ook relatief stil omdat een aantal bestellingen enige tijd geleden behoorlijk naar voor is geschoven met het oog op de wijzigende fiscaliteit.”
Het marktaandeel van occasie full electrische wagens steeg van 2,7% naar 3,9% vind je onderaan in een balkjesgrafiek. Dat is alvast een significante stijging van 1,2 %-punten.

Oma 7 juli 2025 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10511695)
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan
Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen

Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens

Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil:roll:

https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/

Natuurlijk willen particulieren geen stekkerautootjes, je zou wel gek zijn met de dure ellentriek prijzen die blijven stijgen..:silly:
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting.

Micele 7 juli 2025 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10511783)
Natuurlijk willen particulieren geen stekkerautootjes, je zou wel gek zijn met de dure ellentriek prijzen die blijven stijgen..:silly:
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting.

Er is GEEN verplichting voor de werknemer.

En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen:

AI overzicht:

Citaat:

Ja, de elektriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen in België, zowel voor vaste als variabele contracten, en in alle regio's. Dit geldt voor zowel Vlaanderen, Brussel als Wallonië, hoewel de dalingen iets verschillen per regio en contracttype.

Vlaanderen:
Vaste elektriciteitscontracten zijn tussen maart en april 2025 met 5,05% gedaald.
Variabele contracten zijn met 3,44% gedaald.

Brussel:
Variabele elektriciteitscontracten zijn het sterkst gedaald, met 2,16%.
Vaste contracten zijn nagenoeg stabiel gebleven (-0,19%).

Wallonië:
Vaste contracten zijn met 4,51% gedaald.
Variabele contracten zijn met 3,17% gedaald.

Algemeen:

De dalingen zijn te zien in zowel vaste als variabele contracten, maar de mate van daling varieert.

Er is ook een verlaging van de ELIA-toeslag, wat resulteert in een extra besparing van ongeveer 30 euro per jaar voor consumenten.

De dalende prijzen zijn het gevolg van dalende groothandelsprijzen en, in sommige gevallen, een verlaging van de ELIA-toeslag.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat de energietarieven nog steeds hoger zijn dan vóór de energiecrisis, maar dat de recente dalingen een positieve trend laten zien.

Oma 7 juli 2025 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511760)
Er zijn nochtans vele duizenden particulieren die onlangs een EV gekocht hebben, vooral in Vlaanderen. Ook tweedehands EV.

Bron Febiac en **recent Traxio**.

En de titel zegt dat ook, dat 1 op de 10 particulieren ze koopt.
………

Gij spreekt jezelf tegen.
Maar 1 op de 10 particulieren koopt stekkerautootjes en dat zijn helemaal geen duizenden. :roll:
Want de 9 overige van de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine, ook tweedehands.... :rofl:

Micele 7 juli 2025 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10511787)
Gij spreekt jezelf tegen.
Maar 1 op de 10 particulieren koopt stekkerautootjes en dat zijn helemaal geen duizenden. :roll:
Want de 9 overige van de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine, ook tweedehands.... :rofl:

Dat waren in gans 2024 precies 17.289 aan particulieren, enkel nieuwe BEVs, een stijging van 104,7% tov 2023.

Bron met TABEL:
Citaat:

https://www.egear.be/elektrische-aut...ticulier-2024/

In 2024 werden er in België veel meer elektrische auto’s gekocht door particulieren dan in 2023. De groei gaat zelfs sneller dan voor bedrijfsaankopen.

Particulieren konden in 2024 een Vlaamse premie tot 5.000€ krijgen bij de aankoop van een 100% elektrische auto. Dat heeft duidelijk geholpen, want in 2024 werden er 104,7% meer nieuwe elektrische wagens ingeschreven door particulieren in vergelijking met 2023, zo blijkt uit cijfers van Traxio.
:-D

In het eerste semester 2025 kenden de electrische tweedehandswagens (marktaandeel %-punten) de tweede grootste stijging na de hybrides. Diesel daalde het meeste -4,7%-punten.

Bron Traxio: https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen

Hybrides: +2,8 %
Elec : +1,2%
benzine: +0,7%
diesel : -4,7 %
andere : 0%

De trend is vertrokkken zelfs bij de EV-ongelovigen.

Oma 7 juli 2025 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511784)
Er is GEEN verplichting voor de werknemer.

Natuurlijk niet. :silly:
Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting. :roll:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511784)
En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen:
AI overzicht:

Daar kan de particulier niet op wachten om nu zn stekkerdoos te kunnen opladen.
Elektriciteit kost nu ongeveer nog steeds 55% meer dan voor de crisis.

Micele 7 juli 2025 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10511792)
Natuurlijk niet. :silly:

Idd NIET voor de WERKNEMER.

Citaat:

Bedrijven zijn de enigen die meedoen voor fiscale voordelen en door de verplichting. :roll:
En dat was in het verleden ook zo bij dieselwagens en daarna bij pluginhybrides en nu bij BEV, ieder op zijn beurt. De vervuiler hoest op.

Citaat:

Daar kan de particulier niet op wachten om nu zn stekkerdoos te kunnen opladen.
Elektriciteit kost nu ongeveer nog steeds 55% meer dan voor de crisis.
Maar dan zeker niet in Limburg, of op mijn afrekening. :lol:

Mijn glas bljjft halfvol:
Citaat:

Het is echter belangrijk om te onthouden dat de energietarieven nog steeds hoger zijn dan vóór de energiecrisis, maar dat de recente dalingen een positieve trend laten zien.

Oma 7 juli 2025 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511788)
Dat waren in gans 2024 precies 17.289 aan particulieren, enkel nieuwe BEVs, een stijging van 104,7% tov 2023.

Bron met TABEL: :-D

In het eerste semester 2025 kenden de electrische tweedehandswagens (marktaandeel %-punten) de tweede grootste stijging na de hybrides. Diesel daalde het meeste -4,7%-punten.

Bron Traxio: https://www.traxio.be/artikels/sterk...inschrijvingen

Hybrides: +2,8 %
Elec : +1,2%
benzine: +0,7%
diesel : -4,7 %
andere : 0%

De trend is vertrokkken zelfs bij de EV-ongelovigen.

En dan heb jij als fanatieke EV-voorstander nog steeds 2 plofbakken en gene EV? :twisted:
Das pas een voorbeeld voor de EV-ongelovigen....:rofl:

Micele 7 juli 2025 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10511796)
En dan heb jij als fanatieke EV-voorstander nog steeds 2 plofbakken en gene EV? :twisted:
Das pas een voorbeeld voor de EV-ongelovigen....:rofl:

Geen misleidende argumenten meer? :lol:

Oma 7 juli 2025 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511797)
Geen misleidende argumenten meer? :lol:

Gij hebt geen smoes meer als weerwoord dat gij reclame blijft maken voor evkes maar er zelf gene wil? :roll:
Das geen goeie reclame, hé? Anderen aansmeren wat je zelf niet wil...:twisted:

BigF 7 juli 2025 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10511695)
9 op de 10 particulieren kiezen nog steeds voor diesel of benzine’: waarom elektrische tweedehandswagens blijven staan


Ja dat weten we al wel langer. Mochten de bedrijven niet verplicht worden om EV te leasen je zou de EV op 1 hand kunnen tellen

Het is simpel.....ik ken geen enkele particulier die een EV heeft gekocht. De mensen die met ene rijden zijn stuk voor stuk (verplichte) bedrijfswagens


Het is wat het is maar men kan moeilijk gaan vertellen de EV een succes is of nog minder een hebbeding dat iedereen hebben wil:roll:


https://www.demorgen.be/nieuws/9-op-...taan~bf450690/

Volgens mij klopt dat ook wel.
De overgrote meerderheid zijn (verplicht elektrische) bedrijfswagens.

En ik ken persoonlijk 2 particulieren die er eentje gekocht hebben en dat is dan nog enkel als boodschappenwagentje naast hun Hyundai Tucson en Mercedes GLC. Die vroeger hun enige auto was...

Ik ken geen enkele particulier die een EV heeft als enige wagen.
Dat betekent natuurlijk niet dat geen enkele particulier ze koopt maar het blijft toch eerder een zeldzaamheid.
En die 1/10 staaft dat...

Micele 7 juli 2025 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10511800)
Gij hebt geen smoes meer als weerwoord dat gij reclame blijft maken voor evkes maar er zelf gene wil? :roll:
Das geen goeie reclame, hé? Anderen aansmeren wat je zelf niet wil...:twisted:

1 op 10 van de particulieren koopt een BEV. :cheer::cheer:

5 van de 10 van de particulieren hebben 100% INTENTIE eentje te kopen, want de pakweg euro 5 benzinewagen is nog te goed om weg te doen.

Intentie mag je googlen. lol.

Ik google even op mijn schatting bij AI

Citaat:

AI-overzicht

Ongeveer de helft van de Belgen die overwegen een nieuwe auto te kopen, geeft aan dat ze een elektrische auto willen overwegen. Dit komt overeen met de bevinding dat 6 op de 10 Belgen nog nooit met een elektrische auto hebben gereden, maar tegelijkertijd een grote interesse tonen in de overstap naar elektrisch.
Niet veel mis eh.

BigF 7 juli 2025 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511784)
Er is GEEN verplichting voor de werknemer.

Voor de werknemer niet nee.
En als je de puntjes op de i wil zetten ook voor de werkgever niet.

Maar het kost hem zoveel geld als hij het niet doet dat het niet meer of minder dan een verdoken verplichting is.

Citaat:

En de electriciteitsprijzen zijn momenteel aan het dalen:

AI overzicht:
....
zijn tussen maart en april 2025 met 5,05% gedaald.
....
Stellen dat de elektriciteitsprijzen aan't dalen zijn op basis van wat er in 1 maand gebeurt is is wel heel kortzichtig eh?

Feit is dat we over elektriciteitsprijzen in de toekomst juist niets kunnen zeggen.
Niemand kan voorspellen wat daar mee gaat gebeuren.
Er moet ergens ter wereld maar weer eens iets gebeuren en de poppen gaan weer aan't dansen.

En de belofte van de Belgische regering, dat men stroom goedkoper gaat maken dan gas... Hou er rekening mee dat ze dat ook kunnen door gas duurder te maken en de stroomprijs ongemoeid te laten eh?
Je moet de politieker op dat vlak echt geen kunstjes leren hoor...

Oma 7 juli 2025 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511804)
1 op 10 van de particulieren koopt een BEV. :cheer::cheer:

5 van de 10 van de particulieren hebben 100% INTENTIE eentje te kopen, want de pakweg euro 5 benzinewagen is nog te goed om weg te doen.

Intentie mag je googlen. lol.

Zijt gij 1 van die 10 particulieren?
Of zijn jouw plofwagens nog te goed om de volgende 10 jaar al weg te doen? :rofl:
En heb je 100% INTENTIE om er ooit ene te kopen?
Intentie kan veranderen, je kunt de intentie hebben om ne bev te kopen en toch nooit doen.
En met een intentie koop je gene bev, wel met centjes. :silly:

Micele 7 juli 2025 10:27

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10511806)
Voor de werknemer niet nee.
En als je de puntjes op de i wil zetten ook voor de werkgever niet.

Weet ik.
Citaat:

Maar het kost hem zoveel geld als hij het niet doet dat het niet meer of minder dan een verdoken verplichting is.
Idd, maar dat was bij de dieselwagens in het verleden ook zo, echt geen enkel bedrijf had benzineslurpers in hun vloot.

Citaat:

Stellen dat de elektriciteitsprijzen aan't dalen zijn op basis van wat er in 1 maand gebeurt is is wel heel kortzichtig eh?
Idd, dat linkje is maar van 1 maand, hoe is de prijs ##vandaag tov maart of tov verleden jaren#? (na korte energiecrisis)

Citaat:

Feit is dat we over elektriciteitsprijzen in de toekomst juist niets kunnen zeggen.
En over brandstofprijzen ook niet, en al zeker niet als men die hoger moet gaan belasten wegens milieu en plaatselijke vervuiling.

Citaat:

Niemand kan voorspellen wat daar mee gaat gebeuren.
Er moet ergens ter wereld maar weer eens iets gebeuren en de poppen gaan weer aan't dansen.

En de belofte van de Belgische regering, dat men stroom goedkoper gaat maken dan gas... Hou er rekening mee dat ze dat ook kunnen door gas duurder te maken en de stroomprijs ongemoeid te laten eh?
Je moet de politieker op dat vlak echt geen kunstjes leren hoor...
Dat stroomprijssysteem dat vooral gas de elec-prijs bepaald wilden ze toch veranderen?
Soit, gas is het minst erge van fossiel.

Citaat:

##
AI-overzicht

De elektriciteitsprijzen zijn sinds 2024 enigszins gedaald, maar blijven volatiel. In het eerste kwartaal van 2024 daalden de prijzen, maar tegen het einde van het jaar steeg de inflatie weer, vooral door hogere gasprijzen. De prijzen schommelen nog steeds, maar de gemiddelde prijs per kWh is lager dan in 2022 en 2023.

Belangrijkste punten:

Daling in 2024:
In de eerste maanden van 2024 daalden de energieprijzen, wat resulteerde in lagere energierekeningen voor veel huishoudens.

Stijging aan het einde van 2024:
De inflatie op energieproducten steeg tegen het einde van 2024, voornamelijk door hogere gasprijzen.

Schommelingen:
De elektriciteitsprijzen blijven schommelen, maar de gemiddelde prijs per kWh is lager dan in 2022 en 2023.

Verschillen per leverancier:
De exacte prijzen variëren per leverancier en contract.

Nettarieven:
Naast de energieprijs zelf, stijgen ook de nettarieven, wat van invloed is op de totale energiefactuur.

Verwachtingen:
Er wordt verwacht dat de energieprijzen in de komende maanden verder zullen schommelen, waarbij zowel stijgingen als dalingen mogelijk zijn.

Voorbeeld prijzen:
In april 2024 was de gemiddelde prijs per kWh ongeveer € 0,33, aldus totalenergies.be.

Het CREG-tarief (Vlaams en Nationaal) voor het 2e kwartaal van 2025 is € 0,3194/kWh, meldt Pluginvest.

Het sociaal tarief voor elektriciteit is gedaald van 28,6 c€/kWh in Q1 2023 naar 18,2 c€/kWh in Q2 2024, geeft Infor GazElec aan.
Als ik voor mij spreek zijn mijn facturen (Ecopower) eerder ietsje gedaald tot gelijk.

De prijs van electriciteit ligt momenteel op het niveau van december 2021, zie grafiek:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex

Micele 7 juli 2025 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10511813)
Zijt gij 1 van die 10 particulieren?
Of zijn jouw plofwagens nog te goed om de volgende 10 jaar al weg te doen? :rofl:
En heb je 100% INTENTIE om er ooit ene te kopen?
Intentie kan veranderen, je kunt de intentie hebben om ne bev te kopen en toch nooit doen.
En met een intentie koop je gene bev, wel met centjes. :silly:

Heb je iets gedronken? 8O

Of koopt én rijdt men een nog duurdere plofwagen zonder centjes?

AI-overzicht
Over het algemeen is een elektrische auto niet per se goedkoper dan een benzineauto in aanschaf, maar elektrisch rijden kan wel goedkoper zijn in gebruik. Dit komt doordat elektriciteit vaak goedkoper is dan benzine, en elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben.

fred vanhove 7 juli 2025 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511822)

Dit komt doordat elektriciteit vaak goedkoper is dan benzine, en elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben.

Welk onderhoud ?

Mijn Skoda heeft nu bijna 140.000 km .....veel meer dan wat olie + filter verversen ....remblokken....en een nieuwe batterij heb ik daar nog niet aan gedaan.

Ja en ik ben zo niet iemand die nog naar die merk dealers gaat waar ze 50 euro de liter vragen voor full synthetic olie en 7 X meer voor een oliefiltertje. Ik doe dat bij een vriend....olie Valvoline 5 euro de liter en een filtertje in de autoshop voor 8.50 euro. Batterij ook in de shop 53 euro.

Die dealers vragen nu tot 700 euro voor een onderhoudje en wat zever op hun factuur zoals 11 euro om wat water voor de ruitensproeiers bij te vullen en wat onbeduidende filtertjes en vijsjes en eco taks en nog wel wat onnozelheden.

Maar ik ben eerlijk en moet nu denken om de distributieketting te veranderen want begint beetje te rammelen.......Zou me een goede 500 euro kosten all in. De onderdelen bestel ik dan wel online.

Na 12 jaar mag ik niet klagen:roll:

Mijn 911 is nog nooit in een officiele garage geweest. en die heeft al meer dan 200.000 km

Ik wil gerust eens vergelijken met de facturen van de Tesla bedrijfswagens8O


PS ; Die AI uitleg zou ik toch (nog) even achterwege laten.:?

BigF 7 juli 2025 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511815)
De prijs van electriciteit ligt momenteel op het niveau van december 2021, zie grafiek:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/co...ptieprijsindex

Trek de Oekraine-piek in die grafiek even vlak en je ziet dat we nu bijna de hoogste elektriciteitsprijs sinds 10 jaar betalen.

Tot zover de 'dalende' elektriciteitsprijzen.

Micele 7 juli 2025 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10511825)
Welk onderhoud ?

Al mijn onderhoudsrekeningen van vele jaren.

Micele 7 juli 2025 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10511838)
Trek de Oekraine-piek in die grafiek even vlak en je ziet dat we nu bijna de hoogste elektriciteitsprijs sinds 10 jaar betalen.

Tot zover de 'dalende' elektriciteitsprijzen.

Als? Dat kun je met alles.

Goed 5 jaar geleden tankte iedereen benzine rond de 1 Euro, die steeg zelfs enkele jaren boven 1,70. De laatste weken terug wat dalend.

En waren mijn garagerekeningen (onderhoud van de auto) ook een pak lager.

Feit blijft dat een EV amper onderhoud nodig heeft. De rijkosten ook algemeen (veel) goedkoper als men echt vergelijkbare wagens neemt, zeker vanaf middenklasse.

Daar zullen EV-eigenaars veel beter kunnen op antwoorden. Want ik weet daar geen bal van, maar ik kan het wel aan ADAC vragen, en de Duitse elecprijs is duurder dan hier. :-)

Maar nog gemakkellijker is het met deze Vlaanse tool eens te proberen:
Citaat:

https://mow.vlaanderen.be/tco/

Vergelijk milieuvriendelijke en conventionele wagens

Vergelijk de Total Cost of Ownership van elektrische, plug-in hybride, aardgas-, waterstof- en brandstofwagens.
En ontdek of het rijden met een milieuvriendelijke wagen voordeliger is.
Klik op de tabbladen voor meer achtergrondinformatie.

fred vanhove 7 juli 2025 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511842)
Al mijn onderhoudsrekeningen van vele jaren.

Ja ik hoor ook wel eens zo een sukkel van een vriend die me weet te vertellen dat hij 750 euro betaalde voor een onderhoud van zijn Toyota CHR die 60.000 km op de teller heeft.

Vraag me altijd af wat die gangsters daar dan allemaal aan hebben onderhouden ?? Een Toyota met 60.000 km :-D:-D

Ik heb dat NOG NOOIT in mijn leven betaald.:|

En nogmaals ik zou die onderhoudsfacturen van die EV bedrijfswagens wel eens willen zien......Een vriendin van me heeft er ene zo een VW ID4 Maar ze heeft uiteraard nog nooit een factuur gezien.....zo is het natuurlijk altijd heel goedkoop:roll:

Goedkoper ? :-D Mijn gat ja:lol: Uiteraard zolang het een bedrjfswagen is veegt men daar zijn klak aan maar als particulier.....dikke peperdure BROL:evil:



Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen, en dus minder onderhoud. Klinkt als een cadeau? Maar stel je vreugededansje toch maar even uit, want er loert een nieuwe realiteit om de hoek. Met het ouder worden van de EV's beginnen de slijtagekosten de pan uit te rijzen, en daar is niet iedereen klaar voor.

Geen olie, geen filters, maar wél een heleboel andere zorgen
In vergelijking met een klassieke benzine- of dieselmotor lijken elektrische wagens een zegen: geen olie die ververst moet worden, geen roetfilters die verstopt raken en geen versleten distributieriemen. Dat betekent minder vaak naar de garage én lagere facturen, althans op het eerste gezicht. De praktijk blijkt iets minder rooskleurig.

Een EV heeft immers nog altijd banden, remmen en ophangingssystemen. En net daar wringt het schoentje. Door het hogere gewicht en het enorme koppel slijten die onderdelen sneller dan bij een klassieke wagen. Waar je vroeger misschien 40.000 kilometer met een set banden deed, zijn die bij een elektrische krachtpatser na amper 10.000 kilometer al aan vervanging toe. En dat zijn geen doorsnee bandjes: bredere, zwaardere rubberen monsters die al gauw 1.000 euro per set kosten.

Zwaarder, sneller, duurder
Die slijtage is geen toeval. Elektrische wagens zijn zware massieve batterijpakketten op wielen. Een instapmodel weegt al snel twee ton; de ‘long range’-versies richting de 2,6 ton gaan. Combineer dat met een acceleratievermogen waar sportwagens jaloers op zijn, en de impact op dempers, veringen en rubbers van draagarmen is gigantisch.

Schokdempers en ophangingsrubbers verslijten razendsnel door de continue belasting. Voeg daar de constante stress van snelle acceleraties aan toe, en je krijgt een cocktail van dure reparaties. Maar er is meer. De warmtepomp, die in EV’s een cruciale rol speelt in temperatuurbeheer, begeeft het vaak al na 30.000 tot 50.000 kilometer – een fractie van de levensduur bij een klassieke wagen. Vervangingskosten? Meer dan duizend euro.

https://p-magazine.com/nl/articles/z...r-in-onderhoud

Micele 7 juli 2025 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10511902)
Schokdempers en ophangingsrubbers verslijten razendsnel door de continue belasting. Voeg daar de constante stress van snelle acceleraties aan toe, en je krijgt een cocktail van dure reparaties. Maar er is meer. De warmtepomp, die in EV’s een cruciale rol speelt in temperatuurbeheer, begeeft het vaak al na 30.000 tot 50.000 kilometer – een fractie van de levensduur bij een klassieke wagen. Vervangingskosten? Meer dan duizend euro.

https://p-magazine.com/nl/articles/z...r-in-onderhoud

P-magazine amai wat een referte. En wat voor veralgemeningen.

"De constante stress van snelle acceleraties" :lol:

Neem eens gewoon de pannenstatistiek van ADAC. Dan steken de petrolheads beter hun kop in het zand. ;-)

ff een stukje vertalen:
Citaat:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...nnenstatistik/

Pechstatistieken: 159 modellen beoordeeld

In de huidige pechstatistieken zijn in totaal 159 voertuigseries van circa 20 automerken beoordeeld. Alle pechgevallen die in de loop van 2024 plaatsvonden en betrekking hadden op voertuigen tussen de twee en negen jaar oud (d.w.z. voor het eerst geregistreerd tussen 2015 en 2022), zijn opgenomen.

Om statistisch valide te zijn, moet de serie in twee jaar tijd minimaal 7.000 registraties hebben. Als aan deze eis is voldaan, worden alle modeljaren met minimaal 5.000 registraties weergegeven.

Modellen met minder registraties worden over het algemeen niet beoordeeld. Zelfs duidelijk zelf veroorzaakte oorzaken, zoals een lege brandstoftank, worden niet meegenomen in de modelspecifieke pechtelling, omdat deze uiteindelijk niet aan het voertuig zelf te wijten zijn.
(...)

Vergelijking: Elektrische auto vs. verbrandingsmotor

Zijn elektrische voertuigen gevoeliger voor pech dan verbrandingsmotoren? Deze vraag is de ADAC de afgelopen jaren regelmatig gesteld. Dankzij het toegenomen aantal registraties van elektrische voertuigen was er vorig jaar voor het eerst een antwoord beschikbaar: jonge elektrische auto's waren minder vatbaar voor pech dan auto's van dezelfde leeftijd met een benzine- of dieselmotor.

In de analyse van een jaar geleden beperkte de vergelijking zich echter tot voertuigen die voor het eerst in 2020 en 2021 werden geregistreerd. Dit jaar is het eerste registratiejaar 2022 toegevoegd als observatieperiode.

Er is een fundamenteel probleem bij het vergelijken van elektrische auto's met auto's met een verbrandingsmotor: volgens de Bundesautorität für Motortransport (BTM) is de gemiddelde leeftijd van alle in Duitsland geregistreerde auto's tien jaar. Alle beoordeelde elektrische voertuigen zijn echter nog erg jong. Omdat de kans op pech toeneemt met de leeftijd van de voertuigen, zou een vergelijking van de pechgevoeligheid tussen elektrische voertuigen en verbrandingsmotoren over het gehele wagenpark oneerlijk zijn.

De ADAC heeft nu in ieder geval verbrandingsmotoren (zowel diesel als benzine) en volledig elektrische modellen kunnen vergelijken met de eerste registratiejaren 2020/2021/2022. Dit heeft de database aanzienlijk verbeterd.

Resultaat: Het aantal pechgevallen per 1.000 bestaande voertuigen ("pechindex") voor verbrandingsmotoren overtreft dat van elektrische voertuigen. Terwijl de wegenwacht in het pechjaar 2024 12,9 pechgevallen per 1.000 bestaande voertuigen voor vier jaar oude verbrandingsmotoren moest melden, was dit slechts het geval voor 8,5 elektrische voertuigen per 1.000 bestaande voertuigen.

Als we de huidige twee- tot vier jaar oude voertuigen samenvoegen, telde de ADAC in 2024 9,4 pechgevallen voor verbrandingsmotoren, maar slechts 3,8 voor elektrische voertuigen.

De daling van het aantal pechgevallen voor elektrische voertuigen kan vermoedelijk worden verklaard doordat veel van de initiële problemen en zwakke punten van elektrische voertuigen in de beginjaren inmiddels zijn opgelost door het leerproces van de fabrikanten.

Componenten: Waar elektrische auto's een voordeel hebben

De onderstaande grafiek toont de componentvergelijking voor voertuigen die voor het eerst tussen 2020 en 2022 zijn geregistreerd. De vergelijking geeft inzicht in de specifieke gebieden waar problemen bestaan. Klik op de tabbladen in de tabel om naar het betreffende modeljaar te gaan.

De startaccu is verantwoordelijk voor het grootste aantal storingen, ongeacht het type aandrijving. Terwijl de startaccu 50 procent van de storingen bij elektrische auto's veroorzaakt, is deze verantwoordelijk voor 45 procent van alle storingen bij verbrandingsmotoren.

Elektrische auto's vallen vaak uit door problemen met de boordelektronica. Dit komt onder andere doordat de 12V-accu, die het elektrische systeem voedt, gevoelig is voor storingen en vaak sneller ontlaadt. Een andere reden kan zijn dat fabrikanten niet hadden verwacht dat gebruikers hun auto veel vaker via apps zouden "activeren" dan ze aannamen. Deze startprocessen belasten de startaccu relatief zwaar.

Op het gebied van "motor, motormanagement, hoogspanningssysteem" gaat één op de 1000 verbrandingsmotoren vaker kapot dan een elektrische auto, wat te wijten is aan het eenvoudigere ontwerp van de elektrische aandrijving. Verbrandingsmotoren bestaan uit honderden onderdelen, zoals zuigers, kleppen of turbo's, terwijl een elektromotor vaak slechts één bewegend onderdeel heeft: de rotor. Minder onderdelen betekent minder kans op slijtage.

Bovendien hebben elektrische auto's geen motorolie nodig, die na verloop van tijd vervuild kan raken en de motor kan beschadigen. Elektromotoren produceren ook minder restwarmte dan verbrandingsmotoren, die bij hoge temperaturen werken en meer slijtage veroorzaken.

Deskundigen van de verkeerspolitie schrijven het hogere aantal problemen met vergrendelingssystemen in auto's met een verbrandingsmotor toe aan de grotere mate van connectiviteit in elektrische auto's. De reden: veel elektrische voertuigen kunnen via een app of door de fabrikant worden geopend. In deze gevallen kan een per ongeluk ingesloten sleutel weer worden geopend zonder hulp van de ADAC. Soortgelijke technologieën bestaan ??ook voor verbrandingsmotoren, maar deze zijn standaard in aanzienlijk minder voertuigen ingebouwd of alleen als extra optie verkrijgbaar en daardoor zeldzamer.

Conclusie

De huidige cijfers bevestigen de trend dat elektrische auto's betrouwbaarder zijn dan verbrandingsmotoren. Het blijft echter spannend hoe dit onderwerp zich de komende jaren zal ontwikkelen.

Over het algemeen is de markt voor elektrische voertuigen momenteel zeer dynamisch. Het modellenaanbod groeit en is aanzienlijk diverser geworden. Enerzijds zijn er nog kinderziektes te verwachten bij elektrische auto's – met technologie die voor de meeste fabrikanten nog nieuw is. Aan de andere kant is de leercurve momenteel erg steil, dus verdere verbeteringen in elektrische voertuigen zijn denkbaar en te verwachten.

Dat zelfs oudere voertuigen een lage pechfrequentie kunnen hebben, blijkt met name uit modellen van BMW en Audi, maar ook uit de rest van de VW Groep.

Hier is de PDF van de ADAC-pechstatistieken voor 2025 gratis te downloaden:
PDF, 769 KB

Citaat:

https://assets.adac.de/image/upload/...nal_nrmvls.pdf

Pannenstatistik 2025

Bei der Pannenkennziffer haben Elektro-Autos die Nase vorn


Verbrennerautos zwischen zwei und vier Jahren haben eine um 147 Prozent höhere Pannen-Kennzahl als
gleich alte Elektro-Autos. Das zeigt die ADAC Pannenstatistik für das Jahr 2024. Am schlechtesten von
allen Modellen schneidet der Toyota C-HR ab. Aber auch andere Toyota-Modelle werden ihrem guten Ruf
bei der Zuverlässigkeit nicht gerecht. Wie seit Jahren ist weiterhin die Starterbatterie an den meisten
Pannen schuld.
Da die Anzahl der in Deutschland angemeldeten Elektro-Fahrzeuge weiter steigt, kann der ADAC diese
zum dritten Mal in der Geschichte seiner Pannenstatistik Elektro-Autos mit Verbrennern vergleichen.
Mittlerweile erfüllen 13 Elektro-Autos die geforderten Bestandszahlen und sind somit Teil der 159 vertretenen Baureihen. Im Jahr 2023 war der Vergleich auf Fahrzeuge mit Erstzulassungsjahr 2020 begrenzt,
im Jahr 2024 kam das Erstzulassungsjahr 2021 (Fahrzeuge mit Alter von etwa zwei Jahren im Beobachtungszeitraum) hinzu, jetzt das Erstzulassungsjahr 2022. So können dieses Jahr sogar drei Erstzulassungsjahre miteinander verglichen werden.
Sowohl in der Einzelbetrachtung der Erstzulassungsjahre als auch in deren Zusammenfassung erhält man
das gleiche Bild: Die Anzahl an Pannen der Verbrennermodelle übertrifft die der Elektrofahrzeuge (jeweils
pro 1000 Bestandsfahrzeuge). Musste die ADAC Straßenwacht im Jahr 2024 bei vier Jahre alten Verbrennern zu 12,9 Pannen pro 1.000 Bestandsfahrzeugen ausrücken, waren es nur 8,5 bei den Elektro-Autos
desselben Alters. Fasst man die zwei- bis vierjährigen Fahrzeuge zusammen, so zählte der ADAC 2024 für Verbrenner 9,4 Pannen, aber nur 3,8 für Elektro-Autos.


Pechstatistieken 2025

Elektrische auto's hebben de voorsprong wat betreft pech

Auto's met verbrandingsmotor tussen de twee en vier jaar oud hebben een 147 procent hoger pechpercentage dan elektrische auto's van dezelfde leeftijd. Dit blijkt uit de pechstatistieken van de ADAC voor 2024. De Toyota C-HR presteert het slechtst van alle modellen. Maar ook andere Toyota-modellen maken hun goede reputatie op het gebied van betrouwbaarheid niet waar.

Zoals al jaren het geval is, blijft de startaccu de oorzaak van de meeste pechgevallen.

Nu het aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Duitsland blijft stijgen, kan de ADAC voor de derde keer in de geschiedenis van haar pechstatistieken elektrische auto's vergelijken met verbrandingsmotoren.

Dertien elektrische auto's voldoen nu aan de vereiste pechpercentages en maken daarmee deel uit van de 159 vertegenwoordigde modelseries. In 2023 beperkte de vergelijking zich tot voertuigen die voor het eerst in 2020 werden geregistreerd.

In 2024 werd het eerste registratiejaar 2021 (voertuigen die ongeveer twee jaar oud waren tijdens de observatieperiode) toegevoegd, en nu het eerste registratiejaar 2022. Dit betekent dat er dit jaar drie eerste registratiejaren kunnen worden vergeleken.

Zowel de individuele eerste registratiejaren als de gecombineerde analyse ervan laten hetzelfde beeld zien: het aantal pechgevallen bij modellen met verbrandingsmotoren overtreft dat bij elektrische voertuigen (elk per 1.000 bestaande voertuigen). Terwijl de ADAC-Straßenwacht in 2024 12,9 pechgevallen per 1.000 bestaande voertuigen met verbrandingsmotoren moest melden, bedroeg dit aantal slechts 8,5 voor elektrische voertuigen van dezelfde leeftijd. Wanneer de ADAC-Straßenwacht voertuigen van twee tot vier jaar oud combineert, telde ze in 2024 9,4 pechgevallen bij verbrandingsmotoren, maar slechts 3,8 bij elektrische voertuigen.


Vlad 7 juli 2025 18:39

Die 1 op 10 gaat over tweedehandswagens. Bij de nieuwe wagens zal dat hoger liggen. Ik merk dagelijks hoe meer en meer mensen met elektrische wagens beginnen rijden en overal laadpalen verschijnen. Verscheidene collega's rijden al elektrisch, en die hebben geen bedrijfswagens.

Of dat iets uitmaakt voor het klimaat of onze leefomgeving ? Ik denk het niet. We moeten van de particuliere auto af, naar publiek vervoer.

Micele 7 juli 2025 18:51

vervolg van de links op basis van ADAC, en P-magazine is er helaas niet bij, of heb ik niet gevonden, AI ook niet. :-)

https://www.autointernationaal.nl/20...etrouwbaarder/

Duitse ANWB: elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder

7 april 2025

Uit de ‘Pannenstatistik 2025’ van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, blijkt dat elektrische auto’s in de praktijk minder storingsgevoelig zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De analyse is gebaseerd op ruim 3,6 miljoen pechmeldingen in 2024. De uitkomst toont aan dat jonge elektrische auto’s gemiddeld veel minder vaak langs de weg stranden dan vergelijkbare modellen met een benzine- of dieselmotor.

De nieuwste cijfers bevestigen volgens de ADAC wat veel mensen al vermoeden: elektrische personenwagens zijn betrouwbaarder dan hun conventionele tegenhangers, zeker in de eerste jaren. In 2024 registreerde de Duitse automobilistenclub 3.633.154 pechgevallen (3 procent meer dan in 2023), waarvan 43.678 met een elektrische auto. Dit was weliswaar een stijging van 46 procent ten opzichte van 2023, maar toch zijn elektrische voertuigen minder vaak het slachtoffer van pech dan modellen met een verbrandingsmotor, aldus de ADAC. Drukste dag was 9 januari met bijna 20.000 meldingen.

De pechkans is volgens de ADAC bij elektrische auto’s ruim de helft lager dan bij modellen met een benzine- of dieselmotor. Bij exemplaren die in de periode 2020 tot en met 2022 voor het eerst op de weg zijn toegelaten, kwamen bij de elektrische voertuigen 4,2 pechgevallen per 1.000 voertuigen voor. Bij auto’s met een verbrandingsmotor waren dat volgens de automobilistenclub 10,4 pechgevallen. Volgens de ADAC is deze trend te verklaren door de forse verbetering in de bouwkwaliteit van elektrische auto’s. Kinderziektes bij modellen van de eerste generatie (zoals de Ford Focus Electric, Jaguar I-Pace, eerste generatie Nissan Leaf) worden gaandeweg geëlimineerd, dankzij een ‘steile leercurve’ van de fabrikanten. Bij 2 tot 4 jaar oude voertuigen was het aantal pechgevallen bij modellen met een verbrandingsmotor op 9,4 per 1.000 exemplaren tegenover slechts 3,8 bij elektrische auto’s. Dat maakt ze gemiddeld 2,5 keer zo betrouwbaar.

https://duurzametech.nl/content/nieu...randingsmotor/

https://www.knac.nl/adac-evs-betrouw...randstofmotor/

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...brandstofauto/

https://gocar.be/nl/autonieuws/betro...elfde-probleem

bijna eindeloos lang is die rij links:
elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder

Micele 7 juli 2025 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10511918)
Die 1 op 10 gaat over tweedehandswagens. Bij de nieuwe wagens zal dat hoger liggen. Ik merk dagelijks hoe meer en meer mensen met elektrische wagens beginnen rijden en overal laadpalen verschijnen. Verscheidene collega's rijden al elektrisch, en die hebben geen bedrijfswagens.

Of dat iets uitmaakt voor het klimaat of onze leefomgeving ? Ik denk het niet. We moeten van de particuliere auto af, naar publiek vervoer.

Ons klimaat of leefomgeving (ademlucht) nog niet echt. Daarvoor moet het wagenpark nog wat meer verversen naar electrificatie.

Maar vraag het eens aan de stedelingen in Noorwegen of zelfs China.

Publiek vervoer? 95% van de puur electrische bussen van de wereld zullen wel in China rijden, taxis mss ook.

Citaat:

Shenzhen, China, is the first major city to have a fully electric bus fleet, with 16,000 electric buses and 22,000 electric taxis. This transition was completed in 2017, making Shenzhen a global leader in the electrification of public transportation.
Maar als je dan de luchtverbetering van bvb Oslo of daarover een draad over Peking opstart, reageert er niemand. Tja...

fred vanhove 7 juli 2025 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10511920)
vervolg van de links op basis van ADAC, en P-magazine is er helaas niet bij, of heb ik niet gevonden, AI ook niet. :-)

https://www.autointernationaal.nl/20...etrouwbaarder/

Duitse ANWB: elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder

7 april 2025

Uit de ‘Pannenstatistik 2025’ van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, blijkt dat elektrische auto’s in de praktijk minder storingsgevoelig zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De analyse is gebaseerd op ruim 3,6 miljoen pechmeldingen in 2024. De uitkomst toont aan dat jonge elektrische auto’s gemiddeld veel minder vaak langs de weg stranden dan vergelijkbare modellen met een benzine- of dieselmotor.

De nieuwste cijfers bevestigen volgens de ADAC wat veel mensen al vermoeden: elektrische personenwagens zijn betrouwbaarder dan hun conventionele tegenhangers, zeker in de eerste jaren. In 2024 registreerde de Duitse automobilistenclub 3.633.154 pechgevallen (3 procent meer dan in 2023), waarvan 43.678 met een elektrische auto. Dit was weliswaar een stijging van 46 procent ten opzichte van 2023, maar toch zijn elektrische voertuigen minder vaak het slachtoffer van pech dan modellen met een verbrandingsmotor, aldus de ADAC. Drukste dag was 9 januari met bijna 20.000 meldingen.

De pechkans is volgens de ADAC bij elektrische auto’s ruim de helft lager dan bij modellen met een benzine- of dieselmotor. Bij exemplaren die in de periode 2020 tot en met 2022 voor het eerst op de weg zijn toegelaten, kwamen bij de elektrische voertuigen 4,2 pechgevallen per 1.000 voertuigen voor. Bij auto’s met een verbrandingsmotor waren dat volgens de automobilistenclub 10,4 pechgevallen. Volgens de ADAC is deze trend te verklaren door de forse verbetering in de bouwkwaliteit van elektrische auto’s. Kinderziektes bij modellen van de eerste generatie (zoals de Ford Focus Electric, Jaguar I-Pace, eerste generatie Nissan Leaf) worden gaandeweg geëlimineerd, dankzij een ‘steile leercurve’ van de fabrikanten. Bij 2 tot 4 jaar oude voertuigen was het aantal pechgevallen bij modellen met een verbrandingsmotor op 9,4 per 1.000 exemplaren tegenover slechts 3,8 bij elektrische auto’s. Dat maakt ze gemiddeld 2,5 keer zo betrouwbaar.

https://duurzametech.nl/content/nieu...randingsmotor/

https://www.knac.nl/adac-evs-betrouw...randstofmotor/

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...brandstofauto/

https://gocar.be/nl/autonieuws/betro...elfde-probleem

bijna eindeloos lang is die rij links:
elektrische auto 2,5 keer betrouwbaarder

Hoeveel andere onderzoeken wil je nog lezen....:-D

EV’s hebben méér problemen dan benzineauto’s

Meer problemen voor EV’s
Daarin komen interessante resultaten naar voren. J.D. Power constateert namelijk dat EV’s méér problemen hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Benzine- en dieselauto’s hebben gemiddeld 180 problemen per 100 auto’s, bij EV’s gaat het om 266 problemen. Nu zullen dit niet allemaal grote problemen zijn, maar het verschil is significant.

https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-h...eautos-6916294

In al die onderzoeken heeft diegene die het publiceert altijd gelijk. Vandaag lees je iets en morgen weer ney het tegensgestelde....Is met alles zo. Ik lees dat even maar meestal met een ferme glimlach op mijn gelaat.


VAB: elektrische auto’s hebben even vaak pech als klassieke auto’s. De reden is anders dan velen denken…

https://www.autonieuws.be/nieuws/vab...n-velen-denken


En dan moeten we niet vergeten het belangrijkste en dat is dat de meeste EV omzeggens heel recente nieuwe auto's zijn en de meeste benzine en diesel auto's gemiddeld een pak ouder.....Dus vergelijken kunnen we pas binnen 10 jaar en dan zou het wel eens een heel ander veraal kunnen worden met EV's die er meer dan 200.000 km hebben opzitten

Micele 7 juli 2025 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10511941)
Hoeveel andere onderzoeken wil je nog lezen....:-D

ADAC is ruim voldoende. Daar kun je niet tegen he, lees nog eens opnieuw P-magazine. :rofl:

Citaat:

EV’s hebben méér problemen dan benzineauto’s
Problemen zijn geen pannes.

Citaat:

Meer problemen voor EV’s
Daarin komen interessante resultaten naar voren. J.D. Power constateert namelijk dat EV’s méér problemen hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Benzine- en dieselauto’s hebben gemiddeld 180 problemen per 100 auto’s, bij EV’s gaat het om 266 problemen. Nu zullen dit niet allemaal grote problemen zijn, maar het verschil is significant.
Het zijn dus meestal onnozele futiliteiten omdat de eigenaar nog niet zijn handleiding begrijpt.

Citaat:

https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-h...eautos-6916294

In al die onderzoeken heeft diegene die het publiceert altijd gelijk. Vandaag lees je iets en morgen weer ney het tegensgestelde....Is met alles zo. Ik lees dat even maar meestal met een ferme glimlach op mijn gelaat.
Veel onzin dus. Scheelt er dan iets aan ADAC, de met afstand grootste pechdienst van Europa ? Daar kun je niet tegen hé. :-D

Citaat:


VAB: elektrische auto’s hebben even vaak pech als klassieke auto’s. De reden is anders dan velen denken…

https://www.autonieuws.be/nieuws/vab...n-velen-denken
Eigenlijk nietszeggend want de even oude plofwagen staat meer dan 2,5 maal zoveel in panne. :-D

Citaat:

En dan moeten we niet vergeten het belangrijkste en dat is dat de meeste EV omzeggens heel recente nieuwe auto's zijn en de meeste benzine en diesel auto's gemiddeld een pak ouder.....Dus vergelijken kunnen we pas binnen 10 jaar en dan zou het wel eens een heel ander veraal kunnen worden met EV's die er meer dan 200.000 km hebben opzitten
Oh daar wacht ik heel graag op, want het verschil kan enkel maar veel groter worden voorspelt ADAC. ADAC vergelijkt sowieso enkel de EVs en ICE van dezelfde bouwjaren moest je dat gemist hebben.

Je begrijpt blijkbaar ook het verschil niet tussen problemen of futiliteiten en echte pannes, dus echte betrouwbaarheid van de wagen, pannes die geld kosten bij uw garagist.

J.D. Power is echt belachelijk : wat kan de auto daaraan doen als de bestuurder de handleiding van zijn BEV niet begrijpt, de sofware niet onder de knie krijgt? Niet begrijpt wat bepaalde waarschuwingen betekenen en kan vermijden? Niet begrijpt hoe de multimedia bedient moet worden? enz...

Begrijp jij wel echt jouw links? De meeste problemen hebben nougabollen met de aandrijving of motor te maken.

Ik laat AI aan het woord wat die analyseert uit die -soms onnozele- J.D. Power rapporten:
Citaat:

AI-overzicht

Ja, uit onderzoek van J.D. Power blijkt dat elektrische voertuigen (EV's) meer problemen melden dan auto's met een verbrandingsmotor. Dit komt NIET door de aandrijflijn zelf, maar eerder door de complexe bediening en software van moderne EV's.

Volgens het onderzoek van J.D. Power rapporteren eigenaren van elektrische auto's meer problemen per 100 auto's in vergelijking met auto's met een verbrandingsmotor. Dit wordt uitgedrukt in "problemen per 100 auto's" (PP100). J.D. Power meldt dat elektrische auto's bijvoorbeeld 256 PP100 hebben, terwijl auto's met verbrandingsmotor 187 PP100 hebben. Plug-in hybrides scoren nog hoger met 216 PP100.

Enkele factoren die bijdragen aan de problemen met EV's zijn:

Problemen met de bediening en ergonomie:

Veel eigenaren klagen over de complexiteit van de bediening en de vele waarschuwingen in EV's.

Snellere bandenslijtage:

EV's hebben vaak zwaardere banden en het extra koppel kan leiden tot snellere bandenslijtage, wat een bron van klachten is.

Software- en systeemfouten:

De elektronica en software van EV's kunnen gevoeliger zijn voor storingen en problemen, wat leidt tot terugroepacties en reparaties.

Oplaadproblemen:

Hoewel dit niet direct een probleem van de auto zelf is, melden sommige eigenaren problemen met de oplaadinfrastructuur en laadkosten.

Het is belangrijk om op te merken dat niet alle problemen direct betrekking hebben op de betrouwbaarheid van de auto zelf, maar ook kunnen voortkomen uit de complexiteit van de technologie en de gebruikerservaring.
Voila dat weten de lezers dan ook al weer.

J.D. Power en P-magazine verschillen niet veel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be