Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Dalilla Hermans: "Hoe het is voor een vrouw van kleur in België". (https://forum.politics.be/showthread.php?t=274327)

reservespeler 4 augustus 2025 06:50

Dalilla Hermans: "Hoe het is voor een vrouw van kleur in België".

Ik las het bijgevoegde artikel en kreeg spontaan braakneigingen.

Marnix Peeters slaat hier nagels met koppen.

Ongelofelijk wat die Hermans daar, op onze kosten gaat verkondigen, met in haar flank Red Sebastiaan de gebuisde eurosong deelnemer van 2025 in Bazel.

Knuts 4 augustus 2025 07:07

Dit soort onzin krijg je natuurlijk als woke politici het beleid (in dit geval BelExpo) bepalen.

In dit specifiek geval de superwoke Pieter De Crem.

reservespeler 4 augustus 2025 07:08

Tomas Roggeman

Kunnen we die Dalila Hermans na haar optreden in Japan niet op tournee sturen langs de Magreb en de Sahel, om daar te gaan vertellen hoe verschrikkelijk het leven hier is voor de andersgekleurde medemens?
#dtv #ontradingscampagne

3/08/2025, 07:55

Strak plan!

reservespeler 4 augustus 2025 07:10

Bats Wim

Hola, ??@peetersmarnix?? slaat nagels met koppen. Voor wie iets dieper, meer wetenschappelijk onderbouwd, wil ingaan op 'fenomenen' als beschreven in bijgevoegd artikel: lees 'Het verraad aan de verlichting' van ??@mboudry??, een absolute must-read. pic.x.com/de0d9UM2My

2/08/2025, 11:44

quercus 4 augustus 2025 08:00

Dalila Hermans is een zwaar gefrustreerd geval. Ze heeft ook al eens van haar tetter gemaakt over het Afrika-museum in Tervuren. Dat sujet heeft nochtans het geluk gehad als Congolese hier door een Vlaams gezin geadopteerd te zijn. Ze heeft dus alle reden om dit gekke land dankbaar te zijn.

Knuts 4 augustus 2025 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10521212)
Dalila Hermans is een zwaar gefrustreerd geval. Ze heeft ook al eens van haar tetter gemaakt over het Afrika-museum in Tervuren. Dat sujet heeft nochtans het geluk gehad als Congolese hier door een Vlaams gezin geadopteerd te zijn. Ze heeft dus alle reden om dit gekke land dankbaar te zijn.

Hermans is het probleem niet. Als ze mij een gratis reisje naar Osaka aanbieden, aanvaard ik dat ook.
Wie heeft beslist om Hermans en Red Sebastian naar Osaka te sturen, en wat was daar de reden voor?

Die twee staan niet echt voor wat de bedoeling van zo'n wereldtentoonstelling is, althans volgens BelExpo:

Citaat:

Het doel van wereldtentoonstellingen is de laatste jaren aan het verschuiven. Waar het begon als een kans om de huidige stand van de industriële en wetenschappelijke vooruitgang te tonen, ligt nu meer en meer de focus op de branding van landen en het imponeren en entertainen van bezoekers. Tegenwoordig is het even belangrijk om alle delen van België als land voor te stellen en het imago van ideale partner op verschillende fronten hoog te houden.

https://belexpo.be/nl/over-ons
Amateuristisch beleid, op zijn minst.

Pandareus 4 augustus 2025 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10521202)

Ongelofelijk wat die Hermans daar, op onze kosten gaat verkondigen, met in haar flank Red Sebastiaan de gebuisde eurosong deelnemer van 2025 in Bazel.

Een sterke column van Marnix Peeters

Citaat:

Marnix Peeters, jarenlang interviewer en reportagemaker bij deze krant, kijkt haarscherp naar de dingen als columnist. Deze week wordt hij geweldig kwaad wanneer hij vaststelt dat Dalilla Hermans ons land samen met Red Sebastian vertegenwoordigt op de Wereldtententoonstelling in Japan en daar een lezing gaat geven over hoe slecht het hier is. “Onvoldoende diversiteit in België? Je klomp breekt toch?”

Weet u wie ons land deze week naar de Wereldtentoonstelling in Osaka, Japan, afvaardigt? Dalilla Hermans. En Red Sebastian om de zaak muzikaal te begeleiden. Nu heeft die Red Sebastian op het laatste Songfestival niet zo heel veel potten gebroken, maar dat komt denk ik misschien doordat ze op het Songfestival niet zo van homo’s houden, zeker niet die in latexpakjes. In Osaka, Japan, wel, vermoed ik. Daar wonen wel wat fetisjisten. Red Sebastian, man, echt waar. En er zijn zoveel mensen die écht iets kunnen.

Soit — Dalilla Hermans is hier het interessantere onderzoeksobject. Die kritische geest, die een eigen column heeft in ‘De Standaard’, wat een heleboel zegt over die krant, werd tot niet zo lang geleden geregeld in praatprogramma’s uitgenodigd — tot op het moment dat ze vond dat ze niet voldoende de kans kreeg om haar zinnen af te maken en ze besliste om niet meer op die uitnodigingen in te gaan. Die Dalilla gaat in het Belgisch Paviljoen op de Wereldtentoonstelling een lezing geven met de titel ‘Seen and silenced. Being a woman of colour in Belgium’. ‘Gezien en monddood gemaakt worden. Hoe het is voor een vrouw van kleur in België’.

Dat is op uitnodiging van de Belgische overheid, hé. Die er geen graten in ziet dat iemand die voortdurend alle mogelijke kansen krijgt in het leven, in het buitenland een lezing gaat geven over hoe ze in België het zwijgen wordt opgelegd en gediscrimineerd wordt vanwege haar huidskleur. Dalilla Hermans heeft het oneindig veel beter dan de modale Vlaming. Ze was tot voor kort trajectcoördinator om Brugge in 2030 culturele hoofdstad van Europa te maken. Dat is geen job met een minimumloon.

Ze heeft net een fikse werkbeurs gekregen van Literatuur Vlaanderen voor de creatie van nieuw literair werk. Ze geeft lezingen, schrijft stukken in de krant en heeft een stevige zeg in de samenleving. Niet het profiel van iemand die monddood wordt gemaakt omdat ze zwart is — ik vermoed zelfs dat het tegendeel hier aan de orde is.

Wie ook met onze groeten in Osaka, Japan gaat spreken is Ish Ait Hamou. Ook hij gaat het over de diversiteit hebben, die volgens hem in België onvoldoende divers is. Je klomp breekt toch? Iedereen kan hier zijn wie hij wil zijn, krijgt kansen, wordt aangemoedigd en gesteund, krijgt nog extra gratis kansen als de eerste niet volstonden, en toch gaan die mensen in het buitenland op een podium staan oreren over hoe slecht het hier is.

Sorry dat ik simplificeer maar ik word daar nu echt geweldig kwaad van. Schaam u. Ook de overheidsdienst die dat verzint. Het gaat over diversiteit, maar het gaat nooit over Herman (62) die in Deurne-Noord in een beschimmeld huurappartement zit. Die mag niet naar Osaka, Japan, en daar spreken we liever niet over, want Herman heeft geen stem. Die heeft Dalilla wél. Maar zij gaat op onze kosten in het Verre Oosten liegen dat dat niet waar is. En tussen Dalilla en Ish in gaat Red Sebastian in het Belgisch Paviljoen zijn stompzinnige muziek afspelen waar ze in Bazel al van zeiden: geef dit maar aan Fikkie.

Intussen wachten nog steeds 70.000 Vlaamse jongeren met mentale problemen op hulp.
https://www.hln.be/opinie/marnix-pee...-zit~ac83ee07/

reservespeler 4 augustus 2025 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10521232)

Inderdaad een zeer sterke colum.

Ook de reactie van sommige mensen is goed, ze willen haar uitsturen om de mensen te ontraden om naar België te komen.

patrickve 4 augustus 2025 13:10

Inderdaad, wat houdt die dame tegen om naar een oord te gaan waar ze niet gediscrimineerd wordt op haar kleur ?

Hum, haar loon en voordelen waarschijnlijk...

Vette Pois(s)on 4 augustus 2025 13:19

negeren

Eberhard Leclerc 4 augustus 2025 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10521223)
Hermans is het probleem niet. Als ze mij een gratis reisje naar Osaka aanbieden, aanvaard ik dat ook.....

Precies.

Dat is pas interessant.

Wie mogen de snoepreizen maken, wat heeft het voor zin en wat zijn we toch rijk dat we dat allemaal financieren.

De mening van Hermans is net zo oninteressant als de mening van welke ander spreker in Osaka.

DewareJakob 4 augustus 2025 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10521290)
Inderdaad, wat houdt die dame tegen om naar een oord te gaan waar ze niet gediscrimineerd wordt op haar kleur ?

Racisme jager. In elke letter, elk gebaar, elk woord, kortom alles, vindt ze wel racisme.

patrickve 4 augustus 2025 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10521332)
Racisme jager. In elke letter, elk gebaar, elk woord, kortom alles, vindt ze wel racisme.

En blijkbaar houdt ze heel veel van dat lucratieve racisme want ze blijft er maar in zitten he :-)

Zucht 4 augustus 2025 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10521332)

De contradictie is zo verbijsterend dat zelfs voor een surrealistisch land als België een nieuw record gevestigd is.

Ik ben geselecteerd om in Japan België te vertegenwoordigen en vrij om om-het-even wat mij zint publiek te speechen voor de wereld. Maar ik ben gediscrimineerd en achtergesteld en krijg geen kansen.

Hoe kunnen die een "straight face" houden met zulk een onzin.

Eberhard Leclerc 4 augustus 2025 17:12

José Masschelin (64), oud-gerechtsjournalist bij HLN bevestigt het verhaal van Hermans

https://www.hln.be/opinie/een-paar-h...ters~ad39d1f4/

maddox 4 augustus 2025 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 10521370)
José Masschelin (64), oud-gerechtsjournalist bij HLN bevestigt het verhaal van Hermans

En er zijn 2 redenen waarom die dat met een uitgestreken gezicht kan doen.

1) goed betaalde acteur.
2) goedgelovig.

Het is dan ook een hoernalist.

daiwa 4 augustus 2025 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10521202)

2 !

daiwa 4 augustus 2025 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10521290)

Uiteraard !

Den Ardennees 4 augustus 2025 22:00

oh juist, dat was die dame die zei:

Citaat:

“In de loop van de geschiedenis stonden de blanken altijd aan de verkeerde kant. In bijna elk verhaal brachten de blanken dood, verderf en miserie. Daar kunnen jullie toch niet blij mee zijn? Terwijl de zwarten hun lot telkens overstegen . Dat geeft mij een soort trots. Klinkt dat raar?”
Misschien ook eens spreken over de Afrikaanse kustvolkeren die zélf slavenjachten op hun broeders in het binnenland organiseerden, of over de Arabische slavenhandelaars, om nog maar te zwijgen over de Mongoolse hordes in Azie en Europa, etc...?

En voor wie dacht dat Zuid-Amerika een baken van vrede en rust was, moet dringend eens lezen over wat de Inca's, Maya's en andere stammen hun inheems buurvolken aandeden.

Hoofdstraat 4 augustus 2025 22:41

Citaat:

Citaat:

Intussen wachten nog steeds 70.000 Vlaamse jongeren met mentale problemen op hulp.

1 puntje van kritiek maar, die 70.000 Vlaamse jongeren met mentale problemen zijn met rasse snelheid ook aan het verkleuren. Het is niet voor niets dat moslims 10 keer meer mentale problemen hebben, ze overspoelen de zorg op alle punten.

quercus 5 augustus 2025 07:57

Citaat:

Ik vraag mij toch af wat wie beslist heeft om uitgerekend het mens Dalila Hermans naar Osaka te sturen? Het lijkt mij niet de meest optimale keuze te zijn.

Den Ardennees 5 augustus 2025 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10521496)
Ik vraag mij toch af wat wie beslist heeft om uitgerekend het mens Dalila Hermans naar Osaka te sturen? Het lijkt mij niet de meest optimale keuze te zijn.

Terechte vraag: ons land vertegenwoordigen is niet min, WIE heeft dit beslist?

Knuts 5 augustus 2025 08:05

BelExpo werd opgericht met de specifieke missie om de Belgische deelname aan internationale tentoonstellingen in goede banen te leiden. BelExpo is een federale overheidsinstantie maar vertegenwoordigt wel degelijk zowel België als zijn deelstaten.

Het Beheerscomité bestaat uit vertegenwoordigers van de betrokken Federale Ministers én de competente Ministers van de Gemeenschappen en Gewesten. Ook de financiering van de deelnames aan wereldtentoonstellingen wordt verdeeld over de betrokken federale en deelstaatregeringen.
---
De deelname van België aan een internationale tentoonstelling wordt gecoördineerd door BelExpo. BelExpo doet daarvoor beroep op de verschillende regionale en federale instanties. Voor elke internationale tentoonstelling wordt er een Technisch comité samengesteld. Dat Comité bestaat uit verschillende vertegenwoordigers op federaal en regionaal vlak.

Waar BelExpo op bestuursniveau overzien wordt door een Beheerscomité dat bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende Belgische, Brusselse, Vlaamse en Waalse stakeholders, wordt er van het Technisch comité gevraagd om zich te buigen over de operationele kwesties van een deelname.

Het Technisch comité voor Expo 2025 Osaka is samengesteld uit vertegenwoordigers vanonder andere de Regie der Gebouwen, de FOD Economie, de FOD Buitenlandse Zaken, HUB.brussels (Brussels Agency for Business Support), FIT (Flanders Investment & Trade Agency), AWEX (l’Agence wallonne a l’Exportation et aux Investissements étrangers), WBI (Wallonie-Bruxelles International), GOB (Gewestelijke Overheidsdienst Brussel) en OstBelgien (de Duitstalige Gemeenschap in België).
---
Pieter De Crem is Commissaris-generaal

https://belexpo.be/nl/belexpo

djimi 5 augustus 2025 16:08

Ik zie er een poging in het discours van Hermans op letterlijk spectaculaire wijze onderuit te halen.

Laat haar maar naar Osaka gaan.

Met een beetje geluk doorprikt haar publiek haar calimero-pose en hoe dan ook kan ze achteraf écht niet meer lopen/staan/zitten zaniken & zeuren over discriminatie, hé.

Pieter De Crem is dus toch een beetje slimmer dan hij er uit ziet.

;-)

Zucht 5 augustus 2025 16:10

Wat een grap.

Een zwarte vrouw, een arabier en een "non-binaire" homo wandelen in een bar.
"We zijn niet divers genoeg".

reservespeler 5 augustus 2025 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 10521370)

Inderdaad, sinds 1 zwaluw de lente maakt.

Herr Flick 8 augustus 2025 23:45

als ge al begint te neuten in uw titel over een vrouw/man van kleur, ... dan weet ik al dat ge met woke zever afkomt en wordt de zever gezwierd waar hij thuis hoort in de vuilbak.

als ge denkt dat ge vooruit kunt komen door over uw kleurke te beginnen zeiken, dan zijt ge zelf ne racist en nog geen klein beetje. Toont dat ge het kunt en ja ik heb respect voor mensen die gewoon hun ding doen zonder al dat gezeik.

Herr Flick 8 augustus 2025 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10521682)
Wat een grap.

als de bar"man" een chinese lesbische dwerg is met een houten been is er geen probleem.

Oma 12 augustus 2025 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10521506)
BelExpo werd opgericht met de specifieke missie om de Belgische deelname aan internationale tentoonstellingen in goede banen te leiden. BelExpo is een federale overheidsinstantie maar vertegenwoordigt wel degelijk zowel België als zijn deelstaten.

Het Beheerscomité bestaat uit vertegenwoordigers van de betrokken Federale Ministers én de competente Ministers van de Gemeenschappen en Gewesten. Ook de financiering van de deelnames aan wereldtentoonstellingen wordt verdeeld over de betrokken federale en deelstaatregeringen.
---
De deelname van België aan een internationale tentoonstelling wordt gecoördineerd door BelExpo. BelExpo doet daarvoor beroep op de verschillende regionale en federale instanties. Voor elke internationale tentoonstelling wordt er een Technisch comité samengesteld. Dat Comité bestaat uit verschillende vertegenwoordigers op federaal en regionaal vlak.

Waar BelExpo op bestuursniveau overzien wordt door een Beheerscomité dat bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende Belgische, Brusselse, Vlaamse en Waalse stakeholders, wordt er van het Technisch comité gevraagd om zich te buigen over de operationele kwesties van een deelname.

Het Technisch comité voor Expo 2025 Osaka is samengesteld uit vertegenwoordigers vanonder andere de Regie der Gebouwen, de FOD Economie, de FOD Buitenlandse Zaken, HUB.brussels (Brussels Agency for Business Support), FIT (Flanders Investment & Trade Agency), AWEX (l’Agence wallonne a l’Exportation et aux Investissements étrangers), WBI (Wallonie-Bruxelles International), GOB (Gewestelijke Overheidsdienst Brussel) en OstBelgien (de Duitstalige Gemeenschap in België).
---
Pieter De Crem is Commissaris-generaal

https://belexpo.be/nl/belexpo

Met andere woorden: blanke, nestbevuilende politiekers en ambtetantenaren van eigen bodem beslisten dat een zwarte, invasieve exoot de blanke bevolking mag vertegenwoordigen die zij beledigt als dank voor haar beter leven.

De (on)dankbaarheid van deze ingeweken, zwarte raciste die de belgische, blanke hand bijt die haar voedt wordt internationaal wereldkundig gemaakt in japan, osaka. :twisted:

Bach 12 augustus 2025 07:24

"Vrouw van kleur"? Laat dat racistisch taalgebruik maar onvertaald aan de overkant van de oceaan. We hebben al genoeg verdeel en heers problemen.

Knuts 12 augustus 2025 07:59

Uit het vervolgstuk van Marnix Peeters:

Citaat:

Het stuk over Dalilla Hermans in Japan was geenszins een aanval op haar persoon. Het was een aanval op wat ik als een onrechtmatigheid ervaar. Gratuit geld tappen bij de overheid: ik heb daar een bloedhekel aan, omdat dat altijd ten koste gaat van mensen die dat geld veel harder nodig hebben, en die zijn momenteel met de honderdduizenden. De wachtlijsten in alle denkbare sectoren zijn waanzinnig lang. Mensen worden wanhopig. Krijgen niet de hulp die ze verdienen. Voelen zich geminacht en mismeesterd. Dat is een ramp voor de samenleving. Alles wordt hard en hol, iedereen blaft en verwijt.

Dat Dalilla van haar kant zwart is en dat ik haar van mijn kant iets kwalijk neem, maakt noch van haar een slachtoffer, noch van mij een fascist. Dat woord is – denk ik – honderd keer gevallen in mijn mailbox, deze week. Ik ben uitgescholden voor de rotst denkbare vis. Dat raakt mij nauwelijks, want ik weet wel beter. Maar het is wel verschrikkelijk jammer, omdat het aanduidt hoe weinig mensen nog echt willen nadenken en luisteren, vandaag de dag.

PS: Zonder te willen polariseren, gewoon ter bevordering van het nadenken en het luisteren: ik hoor dat de krant gisteren bij de Belgische delegatie in Japan vruchteloos gevraagd heeft om de toespraak ‘Seen and silenced. Being a woman of colour in Belgium’ van Dalilla Hermans te mogen lezen. De afvaardiging vond dat niet opportuun. We mogen er als burger mee voor betalen, maar we krijgen geen inzage in het resultaat en we worden ongeschikt geacht om er een oordeel over te vellen. Dat lijkt me onvoorstelbaar onverstandig.

https://www.hln.be/opinie/marnix-pee...-vis~ac41baaf/

reservespeler 12 augustus 2025 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10523708)
Uit het vervolgstuk van Marnix Peeters:

Wie gaat dit aanklagen?

Oma 12 augustus 2025 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10523708)
Uit het vervolgstuk van Marnix Peeters:……

Uiteraard mag het brede publiek niet weten welke leugens dalilla in haar speech verzonnen heeft om maar het slachtoffer te kunnen uithangen door onze blanke maatschappij te schofferen en als racistisch af te schilderen.
Er zouden weleens weerleggingen en feiten kunnen komen waarmee ze door de mand valt met haar beledigingen die kant noch wal raken.

Als ze als woman of colour en racisme slachtoffer het zwijgen zou opgelegd zijn, dan zou ze nooit als "woman of colour" blank belgie mogen vertegenwoordigen en mogen spreken in osaka. :silly:

En ze liegt al in de titel van haar toespraak:
"Seen and silenced. Being a woman of colour in Belgium."

Dat moet zijn:
Biased and talking in osaka. Being a woman of colour in Belgium. :rofl:

reservespeler 12 augustus 2025 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10523755)
Uiteraard mag het brede publiek niet weten welke leugens dalilla in haar speech verzonnen heeft om maar het slachtoffer te kunnen uithangen door onze blanke maatschappij te schofferen en als racistisch af te schilderen.
Er zouden weleens weerleggingen en feiten kunnen komen waarmee ze door de mand valt met haar beledigingen die kant noch wal raken.

Als ze als woman of colour en racisme slachtoffer het zwijgen zou opgelegd zijn, dan zou ze nooit als "woman of colour" blank belgie mogen vertegenwoordigen en mogen spreken in osaka. :silly:

En ze liegt al in de titel van haar toespraak:
"Seen and silenced. Being a woman of colour in Belgium."

Dat moet zijn:
Biased and talking in osaka. Being a woman of colour in Belgium. :rofl:

Lijkt me idd beter.

Knuts 12 augustus 2025 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10523733)
Wie gaat dit aanklagen?

Aanklagen dat het budget voor Osaka slecht beheerd wordt?

Even zien wie daar iets aan kan doen, zodat dergelijke onnozelheden in de toekomst zoveel mogelijk vermeden worden:

Federale Regering: N-VA, MR, Vooruit, CD&V, Les Engagés.
Vlaamse Regering: N-VA, Vooruit, CD&V.
Waalse Regering, Franse Gemeenschapsregering: MR, Les Engagés.
Duitstalige Gemeenschapsregering: ProDG, CSP, PFF.
Brusselse Hoofdstedelijke Regering: grapje, sorry.
Commissaris-generaal van BelExpo: Pieter De Crem.

Toch wat mogelijkheden, neen?

Universalia 13 augustus 2025 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10521682)
Wat een grap.

Omdat de robotica in stijgende lijn gaat.

Komt een robot een stampvolle café binnen.

De barbediende vraagt: en voor U?

De robot zegt: flesje olie en geef de flipperkast en de juke~box ook iets ????

maddox 13 augustus 2025 15:31

Ik ben benieuwd hoe de Japanners zo'n figuur bekijken. Die moeten al niet veel hebben van hardwerkende, edoch lijkbleke, stinkende gaijin, laat staan van nog harder stinkende zeer donkere variantes.

djimi 13 augustus 2025 16:37

Onder het motto "het moet niet altijd van dezelfde kant komen" en ook wel ter verdere lering en vermaak want 'uiteraard' moeten ook Bart De Wever en Theo Francken in de brokken delen:

<<<

Opinie - Seppe De Meulder

Wat de nieuwe haatcampagne tegen Dalilla Hermans ons leert over Vlaanderen

Moet er nog worden uitgelegd dat net datgene wat ontkend wordt, hier juist overduidelijk bewezen wordt? Dat er wél degelijk een enorm probleem van racisme bestaat in Vlaanderen, en dat men vrouwen van kleur die zich hierover uitspreken, wél degelijk het zwijgen probeert op te leggen?

dinsdag 5 augustus 2025 09:17

Spread the love

Wist jij dat er momenteel een wereldtentoonstelling plaatsvindt in Osaka, Japan? Geen zorgen, ik wist het zelf eigenlijk ook niet. Als je er iets van gehoord hebt, is het waarschijnlijk net als ik omwille van de hetze die ontstaan is rond een lezing die Dalilla Hermans daar zal geven.

Op de een of andere manier is ‘succesauteur’ Marnix Peeters erachter gekomen dat die lezing zou plaatsvinden. Wellicht had de schrijver geen idee waarover hij nu weer een column in Het Laatste Nieuws vol had moeten krijgen, dus besloot hij maar een giftig stukje te schrijven over Dalilla Hermans. Met de voeten vooruit een succesvolle vrouw van kleur aanvallen scoort in Vlaanderen namelijk altijd.

Zwijg, allochtoon!

De lezing van Hermans in Osaka zal gaan over racisme, maar volgens Peeters mag ze eigenlijk niet klagen. “Ze was tot voor kort trajectcoördinator om Brugge in 2030 culturele hoofdstad van Europa te maken”, beschuldigt hij Hermans van het uitoefenen van een job. En hij voegt eraan toe: “Dat is geen job met een minimumloon.” Alleen mensen met een minimumloon mogen lezingen geven over racisme, blijkbaar.

Nu moet toch worden opgemerkt dat Hermans die job die haar het recht op klagen blijkbaar ontneemt, niet zonder slag of stoot heeft binnengehaald. Vanuit Vlaams Belang werd toen een heuse haatcampagne georganiseerd om het Brugse stadsbestuur onder druk te zetten om haar die job te ontzeggen. Die haat werd toen verder gevoed door Bart De Wever die toen in de studio van Terzake zijn zegje over Hermans kwijt kon. Hermans heeft dus wel wat ervaring met wat het betekent om als vrouw van kleur in Vlaanderen het hoofd boven het maaiveld uit te steken.

Volgens Peeters is er trouwens helemaal geen probleem van racisme. “Iedereen kan hier zijn wie hij (sic) wil zijn, krijgt kansen, wordt aangemoedigd en gesteund, krijgt nog extra gratis kansen als de eerste niet volstonden, en toch gaan die mensen in het buitenland op een podium staan oreren over hoe slecht het hier is.”

Iedereen krijgt hier alle kansen en daarom moet Hermans zwijgen, logisch toch?

Trollenleger

Marnix Peeters is natuurlijk een schrijver. Hij weet het dus allemaal wel min of meer eloquent te verwoorden. Als je de woorden van Peeters al naar het platvloerse vindt beginnen te neigen, dan weet je dat het er niet beter op zal worden wanneer minister van Defensie, Theo Francken, zijn column deelt op sociale media en het een ‘must-read’ noemt.

Francken mobiliseert op die manier een heel trollenleger dat klaarstaat om de agressieve en expliciet racistische haat die ongepast is voor schrijvers of ministers op Hermans los te laten. Een van deze trollen is Tomas Roggeman, Vlaams Parlementslid voor de N-VA. “Kunnen we die Dalilla Hermans na haar optreden in Japan niet op tournee sturen langs de Maghreb en de Sahel, om daar te gaan vertellen hoe verschrikkelijk het leven hier is voor de andersgekleurde medemens?”, zo schrijft hij op X.

De lezing

Moet nog worden uitgelegd dat net datgene dat ontkend wordt hier zeer duidelijk bewezen wordt? Dat er wel degelijk een reuzegroot probleem van racisme bestaat in Vlaanderen en dat men je als vrouw van kleur die zich hierover uitspreekt wel degelijk het zwijgen op tracht te leggen?

Het moet niet worden uitgelegd dat dit alles met werkelijke interesse in de wereldtentoonstelling in Osaka niets te maken heeft. Dat gezegd zijnde: mijn interesse is nu wel gewekt. Zeker naar die lezing van Dalilla Hermans. Bij deze beloof ik dat indien er beelden van te vinden zijn we die zullen delen op DeWereldMorgen.be

>>>

bron: https://www.dewereldmorgen.be/artike...er-vlaanderen/

:mrgreen:

Knuts 13 augustus 2025 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10524204)
Volgens Peeters is er trouwens helemaal geen probleem van racisme. “Iedereen kan hier zijn wie hij (sic) wil zijn, krijgt kansen, wordt aangemoedigd en gesteund, krijgt nog extra gratis kansen als de eerste niet volstonden, en toch gaan die mensen in het buitenland op een podium staan oreren over hoe slecht het hier is.”

Iedereen krijgt hier alle kansen en daarom moet Hermans zwijgen, logisch toch?

Dat is uiteraard niet het punt. Hermans mag spreken zoveel ze wil.
Het zal wel kloppen dat er in België/Vlaanderen nog "problemen van racisme" bestaan, inclusief trouwens vormen die ze in De Wereld Morgen dan weer wel met klem zullen ontkennen.

Maar wat voor zin heeft het om Hermans naar een wereldexpo te sturen om die negativiteit over het land uit te dragen?
Andere, (iets) beter bestuurde landen, sturen hun wetenschappers, zakenmensen, enz, om het imago van hun land op te smukken.
Wij deels ook, maar in welke strategie past dat discours van Hermans?
Het lijkt meer op onze geliefde wafelijzerpolitiek.

Zucht 13 augustus 2025 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10524206)
Dat is uiteraard niet het punt. Hermans mag spreken zoveel ze wil.
Het zal wel kloppen dat er in België/Vlaanderen nog "problemen van racisme" bestaan, inclusief trouwens vormen die ze in De Wereld Morgen dan weer wel met klem zullen ontkennen.

Maar wat voor zin heeft het om Hermans naar een wereldexpo te sturen om die negativiteit over het land uit te dragen?
Andere, (iets) beter bestuurde landen, sturen hun wetenschappers, zakenmensen, enz, om het imago van hun land op te smukken.
Wij deels ook, maar in welke strategie past dat discours van Hermans?
Het lijkt meer op onze geliefde wafelijzerpolitiek.

Als ze haar nu eens op een tour door Afrika hadden gestuurd om die Afrikanen af te raden naar België te komen, zou ik het begrijpen. Mogelijk een goeie investering.

Maar in Japan zal het alleen maar het oordeel van de Japanners bevestigen dat ze hier in het Westen, het noorden volledig kwijt zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be