![]() |
Wat is 'internationalisme'?
Dat is de vraag die ik me tegenwoordig nogal veel stel, omdat ik als soevereinist me ook tegelijk internationalist voel (vandaar mijn interesse in Esperanto), maar geregeld op een hoop onbegrip stuit van bepaalde 'progressieven' en 'linksen' die blijkbaar een heel andere invulling aan dat begrip geven, vooral dan als het ook gaat over klassenstrijd.
Wat is dus internationalisme, concreet, en in hoeverre sluiten soevereiniteit en internationale solidariteit elkaar uit? Ik beschouw de twee eigenlijk zelfs als elkaars noodzakelijke voorwaarden van bestaan. |
U vraagt eigenlijk niet enkel naar de kwestie van het internationalisme; uw vraagt eigenlijk ook naar de kwestie van het nationaliteitenvraagstuk.
Ergens in de herfst organiseert LSP een conferentie over het nationaliteitenvraagstuk. In uw geval zou het misschien interessant zijn om erop af te komen. Ge zou ook misschien wel geïnteresseerd kunnen zijn in bepaalde werken van Lenin; tenslotte werd Rusland begin 20e eeuw benoemd als "de gevangenis van de nationaliteiten"; terwijl Lenin daar blijkbaar heel goed heeft mee weten om te gaan daar de oktoberrevolutie succesvol is doorgevoerd. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
In sommige delen van de wereld leven er bij bepaalde bevolkingsgroepen - die uitgebuit door burgerijen van andere gebieden - idd een "onafhankelijkheidsstreven". We zullen daar op dat moment zeker niet tegeningaan, en in zulke situaties pleiten voor een onafhaneklijke socialistisch gebied, maar wel in federatie met andere delen. We zullen ook naar voor brengen dat onafhankelijkheid alleen niet voldoende is: dan blijf je nog altijd uitgebuit worden door de eigen burgerij. We zullen naar voren brengen dat een strategie die er gericht op is om de alliantiebanden met de onderdrukte lagen uit de het land van de imperialistische/onderdrukkende burgerij te smeden een nuttige tactiek is. We zouden er voor pleiten dat alhoewel in dit geval onafhankelijkheid gewenst, men toch zeker ook aansluiting moet zoeken bij arbeidersorganisaties internationaal en niet geïsoleerd in eigen land moet achterblijven. Lenin heeft ooit eens beweerd dat een zulks gevoelen voor 'nationale bevrijding' eigenlijk een nog niet gerijpt bolsjewisme is. Het moge duidelijk weze dart de frontbeweging onder vlaamse soldaten tijdens WO I overduidelijk ook zo'n situatie is, waar jammer genoeg de toenmalige Belgische socialisten de potentie niet van inzagen waardoor de vlaamse beweging destijds helemaal aan de handen van het fascisme overgeleverd werd. Het moge duidelijk zijn dat verscheidene gebieden Indonesië, dat bv de Tamiltijgers in Sri Lanka, etc. allemaal nu in zo'n situatie zitten. Ook voor N-Ierland is er een gelijkaardige situatie schat ik. (1) Alhoewel deze situatie vroeger voor Vlaanderen opging, is het nu nog maar de vraag in welke mate ze nu nog voor Vlaanderen opgaat. Vlaanderen is al ettelijke jaren het economische zwaartepunt van België; dat heeft al een automatische emancipatie op zich al meegebracht. Recentelijk zijn er zelfs terug tekens een beginnende vervlaamsing onder franstaligen: - Franstaligen sturen hun kinderen naar vlaamse scholen - in Brussel wordt dan wel veel Frans gepraat, er zijn ook veel vlamingen tussen die Frans praten als tweede taal. Een groeiende groep van hen begint terug meer en meer hun Vlaams als gebruikstaal op straat te gebruiken. Alhoewel de media vol zit van BHV en andere 'Vlaemsche zaken', is er slechts een minderheid van de vlamingen echt zwaar mee bezig. De meeste vlamingen maken zich meer zorgen om hun job dan om die kieskring. (2) anderzijds ziet men wel dat de Belgische burgerij sterk georganiseerd is, en als Belgische burgerij georganiseerd is - niet verdeeld ovoer federale grenzen, taalverschillen en zulke dingen. Tegen een nationaal georganiseerde burgerij stel je best een nationaal georganiseerde arbeidersklasse. Met andere woorden: de noodzaak voor een vlaamse onafhankelijkheid is nu niet duidelijk (1) de noodzaak voor een ééngemaakte arbeidersklasse is wel overduidelijk (2) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het was overigens mijn bedoeling om in deze discussie meer algemeen over het begrip 'internationalisme' te praten, de specifieke vlaamse zaak kunnen we wel elders bespreken. |
Citaat:
Volgens Van Dale: so·li·da·ri·teit (de ~ (v.)) 1 bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen Solidariteit is een vrije keuze die men maakt om het eigen lot te verbinden aan dat van anderen en kan dus nooit afgedwongen worden omdat dan de saamhorigheid verdwijnt en een kader geschapen wordt voor verdeeldheid en tegenstrijdige belangen. In een basisdemocratie gaat soevereiniteit en solidariteit perfect samen. De kleinste eenheid is het soevereine individu dat spontaan uit eigen wil samenwerkings/samenlevings verbnden aangaat. Deze structuren zijn op hun beurt eveneens soeverein en hebben enkel verantwoording af te leggen aan hun eigen leden. Zelfbestuur van beneden naar boven dus. Pelgrim, heb je Politica van Johannes Althusius al een gelezen? |
Nee. Aanrader? Ik zal hem op mijn - inmiddels veel te lange - lijst 'nog te lezen' zetten.
|
Citaat:
En dat kwam idd sinds het algemeen stemrecht, dat die leiders zich eerst een beter betaald postje wisten te vinden in de parlementen, waar ze langs vertegenwooridgers van de burgerij zaten; wat er hoedanig ook heeft meegespeeld dat er steeds meer voor de tactiek van het 'overleg' ipv de strijd gekozen werd, een tactiek waar eind 19e eeuw wegens de toenmalige groei en bloei van het kapitalisme ruimte voor was, echter later met de economische crisis volkomen nutteloos werd. Dus ja in die zin is de problematiek van toen idd nog wat complexer. De frontbeweging zelf had helemaal de potentie voor een linkse beweging, echter ontbrak de subjectieve factor (de linkse organisatie die de beweging kon leiden) waardoor de vlaamse beweging op een later tijdstip nagenoeg volledig is gerecupereerd door het fascisme. |
Citaat:
Zolang men maar besegt dat de nationale staten zoals men ze nu kent van recente datum zijn, slechts een paar eeuwen oud en ontwikkeld zijn van de dominantere positie van de burgerij. Als men bekijkt hoe kort ze nog maar bestaat, bedenkt men pas de tijdelijkheid ervan. |
Citaat:
de pot verwijt de ketel zwart te zien, zou ik zo zeggen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik denk dat hun strijd niet te vergelijken valt met die van de Vlaamse nationalisten en separatisten in België. Hun strijd speelt immers in de kaart van het BUSH-imperialisme en het internationale zionisme. Zij komen er zelfs openlijk voor uit dat ze de zionisten steunen en dat ze BUSH wel okee vinden. Het Vlaams nationalisme is gericht op de verdeling van de bevolking aan beide kanten van de taalgrens in het algemeen en op de verdeling van de arbeidersbeweging in het bijzonder. Men probeert de Vlaamse arbeiders op te stoken tegen hun Waalse collega's. Zelfs de reacties vanuit de vakbonden ACV èn ABVV in Vlaanderen (en ook Limburg) naar aanleiding van het conflict bij Automotive AGC (Splintex) tonen duidelijk aan dat er van de Waalse arbeiders een beeld wordt opgehangen van extremisten, die door radicaal links gemanipuleerd zouden zijn (Ik denk nu aan de uitspraken van ABVV-man Tony Castermans onlangs in het Belang van Limburg). In plaats van de eigen arbeiders op te roepen tot verregaande solidariteit en steuncomités op te richten, legt men de nadruk op wat ons scheidt in plaats van op wat ons bindt. Ik vind het overigens lovenswaardig dat Pelgrim de Vlaamse leeuw wil 'terugstelen' van de fascisten, maar ik ben bang dat het niet echt in de mogelijkheden ligt, toch niet op korte termijn. De bewegingen van Vl.B. en NVA zijn immers met véééél meer, ze zijn vééél groter dan de groep die kiest voor een sociaal Vlaams alternatief. Maar daarom hoeft hij niet op te geven, dat heb ik niet gezegd. Ik sta wel achter de gedachte dat er sprake moet zijn van een zelfsbeschikkingsrecht voor alle volkeren, met dien verstande dat zij in staat moeten zijn hun eigen sovjetraden en wijkcomités te verkiezen. Alleen in dat geval kan er gesproken worden van zelfbeschikking. Anders mondt het toch alleen maar uit in een onderdrukking van het volk door de 'nationale' elite. De ondemocratische parlementen, die alleen de visie van de burgerij èn het grootkapitaal vertegenwoordigen en deze bevestigen in hun hegemonistische positie, dienen dan afgeschaft te worden. Via verkiezingen kan er tegenwoordig toch niks meer veranderd worden aangezien alle grote partijen door het systeem gerecupereerde establishment-partijen zijn die - op details na - dezelfde visies verkondigen. Ook Groen! is zo'n gerecupereerd oppositie-initiatief, en het Vlaams Belang, dat zich nu wil voorstellen als radicaal, is dezelfde weg opgegaan. Nog even, en zij zullen - als een typische Law and Order-partij - hun pijlen richten tegen iedereen die het niet met hun opvattingen eens is. Dat doen ze nu al, door leugens te verspreiden, niet alleen over de migranten, maar ook over de andere partijen. Zo stellen zij bijvoorbeeld PS en SPa en Groen! voor als communisten, wat zij in geen geval zijn. Dat is pure desinformatie. Intussen proberen zij hun greep op de media te verstevigen, zodat ze alle dagen hun racistische propaganda kunnen spuien, net als op dit forum. Kijk maar eens hoeveel threads er opgestart worden om mensen die hen niets, maar dan ook niets misdaan hebben, in een kwaad daglicht te stellen, te criminaliseren enz. |
Citaat:
Ik kan natuurlijk ook beginnen over het intrinsiek Stalinistische karakter van 'de' linksen... Uw visie is heel eenzijdig ingegeven door een rechtse vlaamsnationalistische partij enerzijds en het Belgisch establishment dat daar gretig van gebruik maakt in haar propaganda anderzijds. |
Citaat:
Ik zie stalinisme meer als een vorm van fascisme met een rode vlag. Een 'nationaal socialisme' dus (voor jullie beginnen te schieten, ik heb het koppelteken vrijwillig weggelaten). En dat is inderdaad in tegenspraak met het internationaal karakter dat het socialisme zou moeten aannemen. Maar ik zie mezelf ook niet onmiddellijk als een trotskist van de Vierde Internationale of van een of andere afsplitsing daarvan, misschien juist doordat meerdere groeperingen valabele argumenten naar voren brengen. En tegelijkertijd kan ik niet mijn hand in het vuur steken voor de absolute juistheid van één bepaalde visie. De bedoeling waarmee Sta Op ontstaan is, is net om al dat soort ideologisch gehakketak een beetje uit de weg te gaan. Niet zozeer uit onkunde of lafheid, maar om vervolgens beter in de mogelijkheid te zijn om naar mensen toe te stappen die nog niet 'politiek geschoold' of 'actief' zijn in één of andere beweging, om met hen te spreken over arbeiderscontrole, rechtstreekse inspraak van de bevolking, solidariteit enz. Wij proberen mensen te motiveren om op te komen voor hun rechten en een kritisch geluid te laten horen, ook al is het misschien niet altijd even politiek correct in de ogen van mensen met zwaar gepolitiseerde ideologische visies. We hebben echter gemerkt dat mensen beter te bereiken zijn indien je de zin van politieke actie gaat verklaren vanuit hun eigen leven, hun eigen problemen, hun eigen leefwereld. En met ingewikkelde politieke tractaten en ellenlange ideologische verhandelingen jaag je die mensen alleen maar op de vlucht, je bevestigt ze in het door de technocratie opgedrongen minderwaardigheidsgevoel dat ze 'er toch niks van snappen', dat politiek iets is dat je moet overlaten aan de 'specialisten'. Het is net die visie die Sta Op bestrijdt vanaf het begin. Ook gewone mensen, huisvrouwen, arbeiders, werklozen, leefloners, armen,...iedereen kan aan politiek doen, op straat komen voor zijn of haar eigen belangen, zonder onmiddellijk geconfronteerd te worden met de verplichting te moeten kiezen in een zwaar ideologisch en historisch debat over de 'juiste' interpretatie van voorgaande revoluties. Een 'regionalisme' houdt voor mij ook geen strakke ideologische gebondenheid in, het betekent voor mij persoonlijk alleen maar dat ik hou van mijn geografische regio, van de plaats waar ik geboren ben en waar de mensen mijn eigen dialect of een regionale variant daarvan spreken. Maar in een breder politiek verband hoeft dat niet in tegenstelling te staan tot een internationale arbeidersbeweging, want één van de eerste dingen die wij ter sprake brengen is steeds weer: hoe kan ik bijdragen tot die internationale solidariteit met alle onderdrukte klassen op aarde, maar vooral in onze eigen buurt. Ik bekritiseer alleen maar de gedachte dat een nationalisme helemaal niet in strijd zou zijn met de internationale arbeiderssolidariteit, want die tegenspraak lijkt me wel duidelijk aanwezig te zijn. De situatie in België maakt dat duidelijk: een nationalistische strijd van Vlamingen zal alleen maar als gevolg hebben dat de belgicistische elite vervangen zal worden door een andere, Vlaamsgezinde elite, want de strijd van Vlaamse nationalisten wordt niet gevoerd tegen het fenomeen 'elite' op zich, maar beoogt slechts een soort van paleisrevolutie waarbij de arbeiders en alle andere mensen die zich in een precaire positie bevinden, geen enkele rol zullen spelen. Hun situatie zal bijgevolg alleen maar verslechteren en zeker niet verbeteren. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verder vermelden wij in onze contactendiscussies in de eeste plaats letterlijk onze eigen ideeën, met slechts soms - in polemiekstijl - waar andere organisaties/groepen iets deden dat ons minder ideaal lijkt. In contactendiscussie lijkt het me zelf idd niet ideaal om alle mogelijke groeperingen te benoemen en onze verschillen met hen. Citaat:
Citaat:
En verder is het idd zo dat een zuiver nationalistische afscheidingsbeweging geen soelaas zal bieden, want dat idd een Belgische elite zal vervangen worden door een Vlaamse elite. En eveneens is het zo dat de Belgische burgerij op het Belgische niveau goed en één samenwerkt met een Belgisch staatsapparaat dat ideaal is uitgewerkt voor haar behoeften. Waarschijnlijk zijn enkel de mensen van de collaboratie (VB dus) echt uit op een afscheiding. Deze valt in de toekomst niet uit te sluiten, maar mocht België wel barsten is het gevaar op balkanisering groot. Vlaanderen en Wallonië zijn immers niet één, de miljardentransfers naar de limburg, al die West-Vlaamse jongeren die uit gebrek aan werkgelegenheid uit W-Vlaanderen emigreren, ... Het meningsverschil tussen Pelgrim en mijzelf bevindt zich niet zozeer op het theoretische niveau, wel op het concrete niveau van België vandaag: Pelgrim pleit resoluut voor een onafhankelijk socialistisch Vlaanderen, ik zeg dat die 100 jaar geleden enzo zeker nog een juiste strategie was, maar betwijfel of dit vandaag nog wel vruchtbaar is. Toch denk ik persoonlijk dat we met LSP voldoende expliciet naar voren moeten brengen dat recht op Vlaamse afscheiding moet kunnen wanneer een meerderheid binnen de Vlaamse arbeiderklasse voor zou zijn. (wat op dit moment niet het geval is, naar ik meen) |
trouwens, als je ze erg tegen vlaams-nationalisme bent, lijkt mij de naam "limburgse LEEUW" niet meteen de best verkozene...
|
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat onafhankelijkheid op zich geen veranderingen maakt. Heel wat onafhankelijke staten zijn dictaturen. Ik ben dan ook niet voor de vlaamse en waalse staatsvorming omwille van de vlaamse en waalse staat. Een neoliberaal Vlaanderen, zoals heel wat 'nationalisten' willen, is inderdaad geen oplossing, net als een moslimfundamentalistisch Irak of Palestina evenmin een oplossing is.
|
Citaat:
En verder ja daarom ook dat ik pleit voor een nieuwe massa-arbeiderspartij. En sorry lees nu maar pas uw eerste post ivm dat ge wel zelfbeschikkingsrecht toekent, ik las enkel de posts daarna en ge leek nogal anti-afscheiding te zijn tout cour... |
Citaat:
|
Citaat:
Of specifieker gezegd: het is niet omdat twee staten politiek zelfstandig zijn dat de arbeidersklassen van die twee staten tegenover elkaar zouden gaan staan. Ik kan 'ondanks' mijn vlaamse onafhankelijkheidsstreven perfect samen met waalse, limburgse, nederlandse, ierse, britse, baskische, palesteinse ,... arbeiders en bedienden op de barrikaden staan, wanneer onze gezamenlijke belangen op het spel staan, zoals nu met de EU grondwet en de richtlijn Frankenstein. |
Citaat:
Zij verkondigen een 'solidaristische' leer, die alleen maar inhoudt dat je niet mag uitgaan van een klassenstrijd, maar dat je braaf moet luisteren naar je 'werkgever', die toch zo edelmoedig is om je een baan te 'geven'. Dat is puur paternalisme. Ze zijn tegen stakingen en betogingen (tenzij voor de splitsing van B.H.V. of voor Voeren Vlaams) en velen onder hen vinden zelfs dat strijdsyndicalisten persoonlijk aansprakelijk gesteld moeten worden, dat burgerlijke rechtbanken het recht moeten hebben om zich te moeien met sociale conflicten, dat ze dwangsommen mogen opleggen, dat de politie moet ingezet worden tegen het 'eigen volk', ... Het wordt hoogstens een kleine paleisrevolutie ten voordele van de Annemansen, FDW's en eventueel de Coveliersen, maar wat zullen de meeste mensen daarmee opschieten ? |
*niets*
|
Citaat:
Maar ik ben toch zeer blij dat je wel het belang van zelfbeschikking en confederalisme erkent in een basisdemocratie. |
Citaat:
Dat ben ik niet gewend op dit forum. :lol: |
Citaat:
Ik wil je niet over één kam scheren met Vl.B. of aanverwanten, maar je begrijpt toch - hoop ik - dat jij zowat de eerste 'linkse' bent die ik tegenkom, zowel op dit forum als in het echte leven, die pleit voor een Onafhankelijk Vlaanderen en een nationalisme (als ik je nu begrepen heb) ? Ik zal je een verhaal over mezelf vertellen, toen ik begon met politiek in eigen dorp, misschien begrijp je me dan beter. Ik verwijt je niet dat je de stellingname verdedigt die je nu hebt, Pelgrim, ik begrijp het maar al te goed nu. Zelf heb ik ook eens in zo'n onmogelijke positie gestaan, de meeste Vlamingen keken in het begin ook raar op toen ze hier een rode Limburgse Leeuw tegenkwamen die pleitte voor de rechten van de Limburgers en de verwerping van het Onafhankelijk Vlaanderen, waar Limburg volgens hen deel van zou moeten uitmaken. Ik pleitte resoluut voor zelfbeschikking voor de Limburgers. En nog steeds hou ik van mijn regio, van mijn taal. Maar ik heb het separatisme begraven, het is niet leefbaar. Ik heb toen in die periode welgeteld een vijftal personen gevonden die er net zo over dachten als ik, waarvan de oudste 82 jaar was. Maar al snel begreep ik dat de Limburgse Leeuwevlag en een konsekwent separatisme met de idee om de beide Limburgen te herenigen om er een 'vrijstaat' op collectivistische basis van te maken een idee was dat niet bij iedere 'Limburgsgezinde' aansloeg. Ik ben erover gaan discussiëren met verschillende mensen, zelfs tot bij Groen! en bij Jef Ulburghs ben ik ermee geweest. En ik schreef mails naar de andere kant van de grens, naar Nederlands Limburg, waar er zogenaamd een Limburgse partij bestond, nl. de PNL (Partij Nieuw Limburg). Maar zij wilden niet meedoen met de actie die ik voorstelde (het verwijderen van de borden met Vlaanderen op de grens tussen de twee Limburgen), ze vonden mij 'te opruiend' en 'te militant'. Ze vonden dat ik zelf een fascist was omdat ik hen opriep om te strijden voor de Limburgse arbeidersklasse en tegen het Vlaams imperialisme en het Duits neo-nazisme (NPD). Ik vond hen maar een bende folkloristische zotten die het liefst van al rondparaderen in uniformen uit de tijd van 1830 en zij waren dan ook alleen bereid tot een culturele samenwerking, maar dat was ook alles. Bovendien stuurden ze me een uitnodiging voor een avondje met Maarten Fortuyn, de broer van Pimmetje. Zelfs mijn voorstel een gesprek te houden en een Euregionaal Sociaal Forum op te richten viel er niet in goede aarde. Zij waren volgens eigen zeggen een democratische partij voor de 'Nederlandse Limburgers'. Toen was ik definitief klaar, niet alleen met de PNL, maar ook met de Limburgse Onafhankelijkheid, het separatisme en de hereniging van de beide Limburgen. Ze kon me gestolen worden !!! Ik heb mijn vijf aanhangers toen een brief geschreven dat ik het echt niet meer zag zitten en dat ik mijn pogingen om een echte Limburgse partij op te richten voorlopig maar in de ijskast zou steken. De enige die ik echt teleurgesteld heb was die oude man, die ook al heel zijn leven gedroomd had van hetzelfde. Het doet me nog pijn. Intussen had ik gesprekken aangeknoopt met de mensen van STA OP en ik heb me later bij hen aangesloten, toen ik zag dat zij het meenden en dat het niet zomaar een ééndagsvlieg zou zijn. Met hen kan ik het wel vinden, ook al zijn we niet over alles akkoord. Maar dat is net de meerwaarde, zo blijft de discussie altijd open en om beurten hebben we al eens een beetje water bij de wijn gedaan. Ik zet mijn verhaaltje op het forum, zodat iedereen het kan lezen, ook de mensen van LSP, COMAC en alle anderen die hier toevallig passeren. Omdat ik denk dat mijn ervaring - hoe hilarisch dat ze ook mag klinken in de oren van sommige overtuigde linksen - misschien een meerwaarde kan bieden en in de hoop dat ik jou kan laten inzien hoe dwaas dat nationalisme allemaal is. Want uiteindelijk, als Vlaanderen onafhankelijk zal zijn, zullen de echte meningsverschillen tussen de mensen in de 'Vlaamse Beweging' wel weer komen bovendrijven. En als het dat niet is, zullen de werkelijke problemen van de bevolking hen allemaal inhalen. Daarom kies ik resoluut om te strijden voor het socialisme, ook al weiger ik voorlopig om een keuze te maken tussen marxisme-leninisme, trotskisme of één van de vele afsplitsingen die er in dat wereldje bestaan. Wist je dat zelfs de KP heropgericht is ? Ik kreeg laatst nummer 3 van de nieuwe uitgave van 'Le Drapeau Rouge' in handen. Maar wat voor zin heeft dat allemaal ? WE MOETEN STREVEN NAAR SAMENWERKING (OOK AL WORDT HET NOOIT EEN VOLLEDIGE EENHEID), EN OPHOUDEN MET DIE EEUWIGE VERDEELDHEID DIE DE ARBEIDERSKLASSE EVENMIN TEN GOEDE KOMT. |
Citaat:
|
Mooie tekst trouwens, en ik leef mee met die oude man.
|
In onze vlaams radicale en progressieve kring vind ik heel wat meer mensen dan slechts vijf. We zijn zeker niet met zoveel als het Vlaams Belang (nog niet ;) ) maar zo pessimistisch als jij het stelt is het lang niet. Links nationalisme leeft wel degelijk, het komt alleen niet veel aan bod omdat er tot nu toe geen georganiseerde beweging was die al die verschillende individuen bijeenbracht.
Ik wens u veel succes om mij te bekeren tot het mondialistische denken, maar het zal u in geen duizend jaar lukken :) Ik ben geen soevereinist omdat ik graag met vendels zwaai en heimwee heb naar de 'goeie ouwe' tijd van Skilt en Vriend en de slag tegen de Leliaerts. Ik ben een soevereinist omdat ik het historisch en niet te negeren belang van naties inzie én omdat ik de onvermijdelijkheid van natuurwetten met betrekking tot schaal in tijd en ruimte inzie. |
Dat verhaal van Limburge Leeuw:
Lenin zei al "vanuit onderdrukte naties kan nationalisme een vorm van ongerijpt bolsjewisme zijn". @ Pelgrim: die vlaamse linksen van jou: hoe links zijn die ?? communistisch, antikapitalisitsch, of meer "groen"-links of ...??? en als er wel degelijk zulk iets mocht ontstaan van een linkse vlaamse beweging, hoeveel denk jij er mee te kunnen bereiken ?? zowel in leden-aantal (en actief zijn van die leden) dus zowel in actieve als in passieve steun ?? |
Zijn jullie trouwens ook actief binnen de arbeidersklasse? Bij stakingen, pikketten, ... gana steunen, spreken met hen, krant uitbrengen ofzo?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Papieren leden? Wij hebben geen leden tout court want wij werken momenteel niet met lidmaatschap. Wij proberen momenteel vooral het debat te scheppen. En ik merk toch dat daar groeiende belangstelling voor is. Wij volgen vooral de Gramsciaanse strategie: http://www.landdag.org/www2/teksten/...e_gramsci.html
|
Citaat:
|
Als gramsci grofweg afgekort kan worden tot "bestrijd een hegemonie door de opbouw van een tegenhegemonie" dan kan LSP en wellicht ook PvdA tot gramsciaans gerekend worden. Ik veronderstel dat het wel wat complexer zal zijn dan dit want anders zijn de anarchisten *ahum* misschien wel de enigsten die die tactiek niet volgen...
|
Het is inderdaad zo dat bepaalde rechtse stromingen (vooral dat fameuze nieuw rechts) Gramsci hebben ge/misbruikt en er eigen interpretaties aan te geven.
Er is lang geleden een topic over geweest: http://forum.politics.be/archive/index.php/t-322.html |
Soevereiniteit of zelfbeschikking is een lege doos als men niet de controle over het economisch gebeuren heeft. Met plezier gaven de belgen de congolezen hun onafhankelijkheid ; moesten ze niet meer voor de bevolking zorgen de dictator omkopen was genoeg om alle grondstoffen voor een prikje te kunnen kopen...
In een onafhankelijk Vlaanderen zullen de lonen in de Auto-industrie nog wel wat lager kunnen zeker ? Anders wijkt die industrie uit naar Turkije dat gelukkig geen lid mag worden van de verfoeilijke EU... Solidariteit met turkse arbeiders ? Jullie zijn toch wel goed bij jullie verstand ? Dat zijn moslims ! & moslims zijn geen democraten ! Dit is nationalistisch links ... |
Nee, dat is nationalistisch rechts.
Citaat:
Dat zou niet waar zijn als zowel de Turkse als de Vlaamse arbeiders inderdaad controle hadden over hun economie. En uiteraard mag Turkije geen lid worden van de EU, van mij mag niemand lid worden van de EU, van mij mag de EU niet eens best�*�*n ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be