![]() |
Polen Overspoelen Belgische Bouwsector
Vandaag heb ik toevallig een artikel gelezen over Polen die de Belgische bouwmarkt overspoelen...
Citaat:
|
Tja, als de Belgen niet willen werken, moeten ze uit het buitenland gehaald worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
Iemand daar een idee van? Het zijn trouwens de (meeste) Belgische bouwondernemers die verlangen dat de strijd tegen het zwartwerk wordt opgevoerd. Of niet? |
Citaat:
|
Citaat:
|
de spoeling begint zo wel dun te worden in de bouwsector...
|
Citaat:
Uitkeringen AFSCHAFFEN en alles komt in orde. |
we komen er nog, we komen er nog...
|
Citaat:
Wie de richting Bouw BSO of TSO in het laatste jaar volgt, heeft meestal al werk nog voor hij (of zij, er zijn ook enkele vrouwelijke bouwvakkers) afgestudeerd is. Er is gewoon een enorme vraag naar metselaars en andere bouwvakkers. 't Is nu zo dat de vraag veel grotere is dan het aanbod opgeleiden. Een bouwvakker verdient HEEL WAT MEER dan een werkloze. Daarnaast is het zo dat bijna iedere bouwvakker ook na z'n officiële uren in het zwart gaat bijklussen. Door onmiddellijke familie weet ik dat jongens die in de bouwsector werkzaam zijn en bereid zijn ook op zaterdag (en zelfs zondag) in het zwart te werken, gewoon kapitalen bijeengaren waarvan menig bediende met een universitair diploma op zak alleen maar van kan dromen. 't Grootste probleem waarmee men in die sector worstelt, is de hoge loonkost. Daarom wordt er enorm veel in het zwart gewerkt. En dan is ook te begrijpen dat grote bouwfirma's beroep doen (in het wit) op de veel goedkopere Poolse arbeiders. En wees gerust, het is VEEEEL goedkoper. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind hier een paar duidelijke boodschappen:
- beter dat ze hier komen werken en met arbeid hun centen verdienen, dan dat ze komen om te stelen - beter dat ze met hun centen ook wat kunnen kopen van die goederen die wij naar Polen exporteren - het wordt hoge tijd om de belasting op arbeid om te bouwen (om in dezelfde vakterminologie te blijven) naar een belasting op het verbruik. (of naar een andere belasting, als je een beter idee hebt) - wie neerkijkt op een handenarbeidende bouwvakker, kan waarschijnlijk niet goed rekenen. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit botst dan weer met het woord "royale"...... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bedrijven die hun activiteiten naar het buitenland verhuizen zouden daarvoor gestraft moeten worden. Bedrijfsleiders dienen in de eerste plaats bezig te zijn met de volksgemeenschap en dan pas met de winsten. Werk voor eigen volk eerst! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is wel degelijk een probleem hoor, nog zo'n uitwas van de globalisering.
Op zich geen probleem als de Poolse bouwvakkers volgens alle Belgische formaliteiten werken maar in de praktijk gebeurt dit eerder zelden. En het heeft niet zoveel gescheelt of Europa had die mannen nog vrij spel gegeven. En het probleem is dat onze regering eigenlijk niet veel kan doen. Het is Europa dat het grote spel dicteert en zoals gekend heeft België daar geen al te grote stem. Stel dat Turkije erbij komt..argh, dan pas wordt dat helemaal een soep. Ik vind het erg dat de regering blijkbaar niet naar de toekomst ziet want de volgende 10-20 jaar zal het economisch blijven kwakkelen doordat er teveel concurrentie een groot deel van de bedrijven doet stranden en ik geloof niet in de strategie dat de alternatieve bedrijfssectoren dit kunnen bijbenen. Jobs is een ander verhaal, er is nu eenmaal een mentaliteitswijziging nodig om ervoor te zorgen dat de nieuwe belg (dus allochtone belg) algemeen wordt aanvaard en dan ook bezien wordt als belg. Als dat gebeurt heeft dat direct inpakt op het aantal werklozen want het is verkeerd om er per definitie van uit te gaan dat het allemaal leeglopers zijn. En Belgische aannemers zijn ook deels schuldig voor de Belgische werklozen. Ze hebben veel keus en druven dan wel eens kandidaten weigeren omdat hij of zij (veel minder dan hij) nu eenmaal volledig uit de toon loopt, bvb met kleding/haarsnit ..whatever en wees eerlijk om te bevestigen dat ze niet altijd hun personeel zo vriendelijk behandelen omdat dat zelden strookt met de commerciële gedachte en helaas leid dit soms tot volledig misbruik alla Picanol bvb. Het is dus verkeerd om alle werklozen over dezelfde kam te scheren. Het gedachtengoed van het Vlaams Belang staat me niet aan maar moet wel toegeven dat ik het wel met relatief veel standpunten eens ben. Helaas zijn er ook heel wat die echt niet door de beugel kunnen. |
Citaat:
|
Valt buiten het onderwerp van deze discussie.
|
Citaat:
|
Hoezo, ik leun niet aan tegen het VB maar meld gewoon dat er standpunten zijn waar ik me in kan vinden maar andere niet en zodoende nooit voor het VB zal stemmen <period>
het is een partij die deels uit lucht bestaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Aynerand zou van mijn part door deze opmerking tenminste een waarschuwing krijgen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be