Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Guantanamo: wal-ge-lijk! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=35384)

Vlaanderen_onafhankelijk 5 juni 2005 21:44

Guantanamo: wal-ge-lijk!

Op Canvas was vanavond een reportage over een Britse simulatie van het regime op Guantanomo Bay, waarvan ik jammer genoeg slechts 3/4 heb gezien.

Uiteindelijk kwam het er op neer dat een aantal vrijwilligers zich lieten behandelen gelijk de gevangenen in Guantanamo, zij het op een iets zachtere wijze.
De dingen die ik daar gezien heb, zijn gewoon walgelijk. Als die manier van handelen een softe versie is van wat er zich op Cuba afspeelt, dan vraag ik mij af met welke morele waarden de VS nog hopen te dwepen als ze de democratie willen verspreiden?
Op die manier worden pedofielen en verkrachters nog niet behandelt, maar wel mensen die VERDACHT worden van terrorisme, vaak zonder al te veel bewijs en altijd zonder enige vorm van proces.

De Amerikanen trachten er slim onderuit te komen met het excuus dat het hier geen krijgsgevangenen betreft, maar 'illegale strijders'. Als ik de beelden van vanavond bekijk en ik neem in acht dat het slechts een softere versie is van Guantanamo, dan heeft het mij evenveel gescholt als de beelden van gruwelijke onthoofdingen, die ons vorig jaar teisterden. En zeggen dat Guantanomo gebeurt met medeweten en instemming van een minister van een democratisch, Westers land, digusting!

Als je er al niet als terrorist in gaat, zou je er als Amerikanen-hatende terrorist uitkomen. Ze moeten in Washington dus niet verbaasd staan dat ze zo gehaat zijn in Arabische landen. Wat ik gezien heb op TV is mensonterend en werkelijk walgelijk. Shame on you, mister Rumsfeld!

PS: Zou het, bij wijze van experiment, geen goed idee zijn om dezelfde technieken eens 48u toe te passen op Rumsfeld himself? Kijken of hij nog zo achter zijn techniekjes zal staan...

Jonas Elossov 5 juni 2005 21:49

Tja, dat de VS, en samen met hen ongetwijfeld de meeste bestaande staten vormen van foltering verrichten hoeft niemand te verbazen, lijkt mij. Hetgeen in Abu Graib gebeurde was nog 10 keer erger dan hetgeen ze in deze reportage lieten zien...

Waar overigens niet op gekomen is, is dat Guantanamo in feite geen Amerikaans grondgebied is, maar een stuk land dat geroofd is van Cuba. Het Amerikaanse volk heeft er dus in feite niet eens het recht toe, het fijne over de situatie daar te weten.

tomm 6 juni 2005 01:44

Da's allemaal niet nieuw, ook in Turkije bijvoorbeeld werden anti-terreureenheden van het Turkse leger geïnstrueerd door Amerikaanse speciaal agenten, die hen in marteltechnieken onderwezen, marteltechnieken die de VS ook deelden met allerlei Zuidamerikaanse dictators (ook Fujimori in Peru) en met Marcos in de Filipijnen. Nieuw is wel dat de Amerikanen het nu zelf doen en ook nog vrij openlijk, hieruit blijkt nog maar eens de minachting van de Amerikaanse elite voor de idealen die ze zelf beweert te verdedigen.

VlaamseBelg 6 juni 2005 06:40

Ik was er ook niet goed van, 'k heb er zelfs van gedroomd. :-)
Ik wist dat het er daar onmenselijk aan toe ging, maar het dan nog zien is weer iets anders. En die gasten die op voorhand zeiden dat ze achter die harde aanpak stonden die piepten ook ineens heel anders.

Geertje 6 juni 2005 07:22

Natuurlijk, volgens de linkse logica moeten massamoordenaars goed behandeld worden. Dat ze ondertussen de meest beestachtige wreedheden hebben begaan vergeten ze natuurlijk.

Je moet ze vergelijken met Dutroux, hij heeft zich gedragen als een beest en moet er nu de gevolgen van dragen. Maar dit is natuurlijk in tegenstrijd met de linkse ideologie die vindt dat misdadigers moeten beschermd worden en in de watten gelegd. En aan de andere kant moeten de slachtoffers zich schuldig voelen omdat ze het allemaal zelf gezocht hebben.

Raven 6 juni 2005 08:58

Het Westen in haar ware vorm... Mensenrechten & democratie = een vodje papier

En dan is men verbaasd dat er een jihad gevoerd wordt

Andro 6 juni 2005 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Natuurlijk, volgens de linkse logica moeten massamoordenaars goed behandeld worden. Dat ze ondertussen de meest beestachtige wreedheden hebben begaan vergeten ze natuurlijk.

Je moet ze vergelijken met Dutroux, hij heeft zich gedragen als een beest en moet er nu de gevolgen van dragen. Maar dit is natuurlijk in tegenstrijd met de linkse ideologie die vindt dat misdadigers moeten beschermd worden en in de watten gelegd. En aan de andere kant moeten de slachtoffers zich schuldig voelen omdat ze het allemaal zelf gezocht hebben.

Hoe je het ook keert of draaid het IS en BLIJFT inhumaan, ooit bij stilgestaan dat er in Gua-Bay ook onschuldigen zouden kunnen zitten? Of is iedereen die daar zit, schuldig tot bewezen onschuldig? Zoja, leuke vooruitzicht zou ik zeggen...

tomm 6 juni 2005 09:12

Citaat:

Volgens Amnesty International zijn de meeste gevangenen in Guantanamo onschuldig en gewoon willekeurig opgepakt, niemand die het kan zeggen want recht op een advocaat hebben ze niet. De "rechtsen" zijn wel altijd de eersten om schendingen van de mensenrechten in linkse regimes aan de kaak te stellen...

Chipie 6 juni 2005 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Volgens Amnesty International zijn de meeste gevangenen in Guantanamo onschuldig en gewoon willekeurig opgepakt, niemand die het kan zeggen want recht op een advocaat hebben ze niet. De "rechtsen" zijn wel altijd de eersten om schendingen van de mensenrechten in linkse regimes aan de kaak te stellen...

Als niemand het kan zeggen, hoe kan Amnesty International dan beweren dat de meeste gevangenen onschuldig zijn?

tomm 6 juni 2005 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Als niemand het kan zeggen, hoe kan Amnesty International dan beweren dat de meeste gevangenen onschuldig zijn?

Gebaseerd op indirect onderzoek en ter plaatse in Afghanistan en Irak waar talloze mensen willekeurig worden opgepakt zonder echt grondige reden, maar met zekerheid weten ze het natuurlijk niet.

VlaamseBelg 6 juni 2005 09:22

Citaat:

Dat komt van mensen die zijn vrijgelaten omdat ze onschuldig zijn en familieleden van mensen die nog vastzitten.

Het is daar in Afghanistan genoeg om eens te bellen naar de amerikanen en te zeggen dat je buurman een terrorist is en je bent ervan af.

Geertje 6 juni 2005 09:26

Citaat:

Volgens AI moet zelfs de grootste moordenaar met respect behandeld worden. Ik ben die mening niet toegedaan.

En als je met een dooddoenertje wil reageren : wat denk je dan van de gruwelijke "eer"-moorden in de Islamwereld of de afslachting in Afrikaanse landen door Moslim-regimes. Toch raar, dat je vooral over de 'vrienden' in Guantanamo bezorgdd bent, welke niet eens moeten vrezen voor hun leven, terwijl ze toch vrij zeker zware misdaden hebben gepleegd terwijl in die andere landen totaal onschuldigen zonder pardon VEEL zwaarder mishandeld worden en gewetensloos vermoord worden.

Ik walg van zo'n arrogante blindheid. :evil:

VlaamseBelg 6 juni 2005 09:40

Citaat:

Volgens AI moet zelfs de grootste moordenaar met respect behandeld worden. Ik ben die mening niet toegedaan.

En als je met een dooddoenertje wil reageren : wat denk je dan van de gruwelijke "eer"-moorden in de Islamwereld of de afslachting in Afrikaanse landen door Moslim-regimes. Toch raar, dat je vooral over de 'vrienden' in Guantanamo bezorgdd bent, welke niet eens moeten vrezen voor hun leven, terwijl ze toch vrij zeker zware misdaden hebben gepleegd terwijl in die andere landen totaal onschuldigen zonder pardon VEEL zwaarder mishandeld worden en gewetensloos vermoord worden.

Als je beweert beter te zijn dan een ander moet je het ook tonen. Bush gedraagt zich tegenwoordig niet beter dan Saddam vroeger.

Confucius 6 juni 2005 09:46

Vraag me af wie die "simulatie" gemaakt heeft. De Britse "green party", de Brittisch Muslim movement, the communist party ?

Typisch dat de VRT zo iets uitzendt. Waarschijnlijk vonden ze het te vroeg om de reeksen over de haulocaust, die ze al een keer of twee drie gebracht hebben nu al opnieuw uit te zenden. Wanneer een spannende reportage over Darfur of het moslim extremisme ? Wanneer een reportage over de Vlaamse transfers naar Wallonië ?
Wanneer een reportage over het gesjoemel bij de linkse partijen in België ? Nochtans stof genoeg... in plaats van simulaties over vermeende toestanden te brengen.

Geertje 6 juni 2005 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Als je beweert beter te zijn dan een ander moet je het ook tonen. Bush gedraagt zich tegenwoordig niet beter dan Saddam vroeger.

Hij die nog geen verschil ziet tussen een gewetenloze moordenaar Sadam en de president Bush, zou men beter eens naar de zogezegde bevriende landen moeten sturen. De zal bvb. als vrouw maar eens naar de goede verdraagzame moslimlanden gaan. Eens zien waar het toch zo goed is.:evil:

Chipie 6 juni 2005 10:15

Citaat:

Gebaseerd op indirect onderzoek en ter plaatse in Afghanistan en Irak waar talloze mensen willekeurig worden opgepakt zonder echt grondige reden, maar met zekerheid weten ze het natuurlijk niet.

En als ze niet zeker zijn, waarom vertellen ze het dan?

Raven 6 juni 2005 10:20

Citaat:

De grootste groep gevangen zijn opgepakt op het slagveld. De zogenaamde "illegal combatant".

Een kleinere groep zijn verdachten waar onregeldheden zijn vastgestelt. Bijvoorbeeld, afghanen die wonen in een bergstreek waar men nauwelijks een wandelstok heeft, maar die toch laptop's hadden, dure horloges, enzoverder... ze zijn opgepakt omdat dat typisch was voor Al Qaeda leden, en aanverwanten... het volk leeft in armoede, maar zij hadden wel high-tech zonnepanelen en satteliet-internet[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Raven on 06-06-2005 at 11:21
Reason:
--------------------------------

Citaat:

De grootste groep gevangen zijn opgepakt op het slagveld. De zogenaamde "illegal combatant".

Een kleinere groep zijn verdachten waar onregeldheden zijn vastgestelt. Bijvoorbeeld, afghanen die wonen in een bergstreek waar men nauwelijks een wandelstok heeft, maar die toch laptop's hadden, dure horloges, enzoverder... ze zijn opgepakt omdat dat typisch was voor Al Qaeda leden, en aanverwanten... het volk leeft in armoede, maar zij hadden wel high-tech zonnepanelen en satteliet-internet[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Een kleinere groep zijn verdachten waar onregeldheden zijn vastgestelt. Bijvoorbeeld, afghanen die wonen in een bergstreek waar men nauwelijks een wandelstok heeft, maar die toch laptop's hadden, dure horloges, enzoverder...[/size]
[/edit]

rodeo 6 juni 2005 10:25

Ik walg eigenlijk meer van het feit dat de VRT die "simulatie" (lachen!) gekocht hebben.

Sjonge toch, drie typen hadden wat geënsceneerd (foto's op gsm, zelfpijniging); ze konden in discussie gaan met de bewakers...

niveau nul

hadden die gasten naar een (weet ik veel )Frans kamp moeten sturen, dan gingen ze tenminste niet meer kunnen volgen wat er echt gebeurde

tomm 6 juni 2005 10:30

Citaat:

En als ze niet zeker zijn, waarom vertellen ze het dan?

luister, amnesty international weet niets met zekerheid omdat de betrokken overheden nooit erg medewerkend en informatief van aard zijn... dus dan maar direct alle berichtgeving over Darfour van hun website verwijderen omdat ze niet 100% zeker zijn of alle verhalen wel kloppen? I don't think so...

tomm 6 juni 2005 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven

Een kleinere groep zijn verdachten waar onregeldheden zijn vastgestelt. Bijvoorbeeld, afghanen die wonen in een bergstreek waar men nauwelijks een wandelstok heeft, maar die toch laptop's hadden, dure horloges, enzoverder... ze zijn opgepakt omdat dat typisch was voor Al Qaeda leden, en aanverwanten... het volk leeft in armoede, maar zij hadden wel high-tech zonnepanelen en satteliet-internet

Dat zeggen de Amerikanen dan wel, uit het rapport van Amnesty international blijkt iets helemaal anders. Trouwens, mensen worden ook gearresteerd omdat ze verklikt worden door jaloerse buren, en het hebben van een dure horloge betekent niet noodzakelijk dat ze Al-Quaidaleden zijn hé, ik denk dat zo'n bewijsmateriaal in een rechtstaat zelfs geen huiszoekingsbevel zou opleveren...
Trouwens wat we weten is maar het topje van de ijsberg, veel van de gevangenen leveren de Amerikanen ook uit aan plaatselijke milities en regimes en dan worden hun overlevingskansen nog geringer.

garfield 6 juni 2005 10:39

Citaat:

en Jihad is dan wel democratisch en volgens de mensenrechten

Herr Flick 6 juni 2005 10:47

Citaat:

Het probleem is dat je met mensen die er een andere mentaliteit op na houden, je daar ook naar moet handelen om resultaten te bekomen.

Met onze westerse mietjes mentaliteit moet je daar geen terroristen gaan ondervragen, die gasten lachen u gewoon uit...

Piet Hein 6 juni 2005 10:47

Ik heb ook mijn bedenkingen hoe dat ze daar te werk gaan.

Chipie 6 juni 2005 10:49

Citaat:

Dat zeggen de Amerikanen dan wel, uit het rapport van Amnesty international blijkt iets helemaal anders. Trouwens, mensen worden ook gearresteerd omdat ze verklikt worden door jaloerse buren, en het hebben van een dure horloge betekent niet noodzakelijk dat ze Al-Quaidaleden zijn hé, ik denk dat zo'n bewijsmateriaal in een rechtstaat zelfs geen huiszoekingsbevel zou opleveren...
Trouwens wat we weten is maar het topje van de ijsberg, veel van de gevangenen leveren de Amerikanen ook uit aan plaatselijke milities en regimes en dan worden hun overlevingskansen nog geringer.

Tja, ik begrijp ook niet waarom de Amerikanen niet menselijker zijn en de methodes niet toepassen van uw vrienden, U kent ze... de ex-USSR, China, Noord-Korea en ... Pol Pot;-)

Een ludiek tafereeltje na een eerlijk proces...
(het proces-verbaal werd evenwel nooit gevonden)
[edit]
[size=1]After edit by CHIPIE on 06-06-2005 at 11:50
Reason:

Citaat:

Tja, ik begrijp ook niet waarom de Amerikanen niet menselijker zijn en de methodes niet toepassen van uw vrienden, U kent ze... de ex-USSR, China, Noord-Korea en ... Pol Pot;-)

[/size]

Citaat:

Tja, k begrijp ook niet waarom de Amerikanen niet menselijker zijn en de methodes niet toepassen van uw vrienden, U kent ze... de ex-USSR, China, Noord-Korea en ... Pol Pot;-) )

[/size]
[/edit]

Herr Flick 6 juni 2005 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Hoe je het ook keert of draaid het IS en BLIJFT inhumaan, ooit bij stilgestaan dat er in Gua-Bay ook onschuldigen zouden kunnen zitten? Of is iedereen die daar zit, schuldig tot bewezen onschuldig? Zoja, leuke vooruitzicht zou ik zeggen...

Wat had je als buitenlandse arabier, te zoeken in Afganistan, in de gebieden waar oorlogje werd gevoerd met de Mujahedien ... ?

Ik stel mijn eigen de vraag wat die twee belgen daar deden, ... Van de zon genieten, sight seeing, bedevaart, ...

allé ja, ik stel mij zo die vraag hé...

Ik denk dat de CIA zich dezelfde vraag stelde, en als da echt brave jongens waren zullen die wel een reden hebben kunnen vertellen die na te trekken was, maar als die daar iets anders aan het doen waren ,... tja...

1handclapping 6 juni 2005 11:08

U.S.A. Democratie vs Rechtstaat ?

Het is een feit dat na 9/11 er in depublieke opinie van dit land een meerdrheid te vinden was om de "rechtstaat" eventjes op zij te schuiven. Het gaat trouwens niet over "Amerikanen" maar vreemdelingen, vermoedelijke terroristen.
Hetzelfde is ook zo mbt. het niet ratificeren van het verdrag betreffende een
internationaal gerechtshof... De U.S.A. zijn een soevereine staat en heeft zich niet te onderwerpen aan enige internationale conventies of rechtsregels.

Intussen wil men wel dat er zulke regels zijn en er afspraken zijn op defensiegebied in een verband zoals de NATO bv., waarvan voorondersteld ordt dat deze conventies, regels, militaire bondgenootschappen onder de leiding staan van en in hoofdzaak de belangen dienen van.. juist..

De prestaties van de USA volk en staat op staatkundig, cultureeleconomisch enz.. vlak zijn enorm en hebben de laatste 80 jaar of zo de wereld diepgaand beïnvloed, dat er überhaupt een democratie als staatsvorm nog bestaat hebben wij zeer waarschijnlijk aan hen te danken. Maar momenteel staan zij voor het inzicht dat "de rechtstaat" in de praktijk voorrang moet hebben
boven de "democratie" en dat bovendien het principe van een democratie nl. dat de macht gedragen moet worden door een zo groot mogelijke meerderheid
ook zeer belangrijk is. De USA geven nl. de laatste decennia sterk de indruk een natie te zijn geslpleten door 2 zich steeds verder van elkaar polariserende stromingen, waarvan beurtelings de ene de andere onderdrukt. dit leidde in het verleden al eens tot een burgeroorlog...

tomm 6 juni 2005 11:34

Citaat:

Pol Pot is mijn vriend niet, de Amerikanen hebben hem gedurende de jaren '80 gesteund. En het is werkelijk de pot die de ketel verwijt om een interessant Vlaams spreekwoord te gebruiken...

Hieronder een ander ludiek tafereeltje uit de oorlog in Vietnam ... na een eerlijk proces werden Vietnamese dorpelingen, inclusief babies (ze kunnen niet vroeg genoeg geleerd zijn...) beschuldigd van communistische sympathieën...
http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Images/mylai.jpg[edit]
[size=1]After edit by tomm on 06-06-2005 at 12:53
Reason:

Citaat:

Pol Pot is mijn vriend niet, de Amerikanen hebben hem gedurende de jaren '80 gesteund. En het is werkelijk de pot die de ketel verwijt om een interessant Vlaams spreekwoord te gebruiken...

Hieronder een ander ludiek tafereeltje uit de oorlog in Vietnam ... na een eerlijk proces werden Vietnamese dorpelingen, inclusief babies (ze kunnen niet vroeg genoeg geleerd zijn...) beschuldigd van communistische sympathieën...
http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Images/mylai.jpg[/size]

[size=1]After edit by tomm on 06-06-2005 at 12:50
Reason:

Citaat:

Hieronder een ander ludiek tafereeltje uit de oorlog in Vietnam ... na een eerlijk proces werden Vietnamese dorpelingen beschuldigd van communistische sympathieën...
http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Images/mylai.jpg[/size]

Citaat:

Pol Pot is mijn vriend niet, de Amerikanen hebben hem gedurende de jaren '80 gesteund. En het is werkelijk de pot die de ketel verwijt om een interessant Vlaams spreekwoord te gebruiken...[/size]
[/edit]

tomm 6 juni 2005 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Wat had je als buitenlandse arabier, te zoeken in Afganistan, in de gebieden waar oorlogje werd gevoerd met de Mujahedien ... ?

Ik stel mijn eigen de vraag wat die twee belgen daar deden, ... Van de zon genieten, sight seeing, bedevaart, ...

allé ja, ik stel mij zo die vraag hé...

Ik denk dat de CIA zich dezelfde vraag stelde, en als da echt brave jongens waren zullen die wel een reden hebben kunnen vertellen die na te trekken was, maar als die daar iets anders aan het doen waren ,... tja...

Wat hebben de Amerikanen daar te zoeken? Natuurlijk was de taliban een slecht regime maar ze zijn al lang van de macht verdreven nu wordt het stilletjes aan tijd dat de Amerikanen hun koffers pakken, eventueel kunnen ze vervangen worden door andere naties die minder gehaat worden en zich minder gedragen alsof ze er de baas zijn, liefst moslimnaties.

Lincoln 6 juni 2005 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968

Ik vermoed zelfs dat de echte terroristen geronseld wordt en vrijgesproken worden door de cia , Ik had eerder een programma gezien op panorama (canvas) waarbij ééne 3abdurrahman ( een al-qaida strijder ) meewerkte met de cia een daarna op vrije voeten gezet !

De zwakken een onschuldigen worden getroffen en gestraft , een de echte shuldenaars worden vrijgelaten en op vrijevoeten gezet , en ik vrees dat het overal ook zo is.......

tomm 6 juni 2005 12:14

]Mrs. Sida [Mrs. Sida is a middle-Age Laotian woman who watched American soldiers kill her husband and her children in the summer of 1969]

[size=6]O[/size]n March 26, 1969, toward noon, that day there were nine people at home, one of my children being at school; since we heard the roar of a large number of airplanes, we ran towards a little shelter located about 10 meters from the house. The bombs exploded around our shelter causing some terrible shaking, earthslides were falling from above, and we saw some flashes passing through our shelter like we were in a storm. We thought that if we stayed in the little shelter we would not be safe and that is why we decided to move to a large shelter 20 meters away. The noise of the planes had become quiet, each of us took with himself the smallest children and we ran toward the large shelter: We had nearly reached it when the planes swept back and dropped bombs near us, killing my husband's sister on the spot and wounding the child whom she carried....In running behind my husband I was hit in the right thigh, in the left arm, and I had a fractured tibia, without counting many other places on my body....

Toward the end of the Month of September the U.S. imperialists and the commando pirates of Vang Pao had attacked and ravaged savagely our temporary commune. That is why the people of the commune had decided to evacuate toward a safer place....I walked slowly behind with the old people. My husband, with his mother, walked in front with the children carrying the supplies. At each stop my husband, having set down the children and the supplies, after having told the children to wait for him, came back to help me catch up with them. Halfway there - I walked always behind with the old people and sick people - I heard gunshot, shrieks and cries, and I saw many people fall in front of me. Seeing myself in such a situation I looked for refuge on the riverbank, hiding myself in the bushes and behind a rock, and I saw from my refuge the pirate soldiers of Vang Pao and the Americans who had rounded up the people in one place. I had seen one of the soldiers snatch a small child from the hands of his mother: the mother ran forward to grab the child, but the solder ran her through with a bayonet. The soldier knocked the child against a tree; myself, I hid all the way through in my refuge behind the brush and the rock. I looked for my husband; I saw only one of my children near my husband. As to my husband's mother and my other three children I could no longer see them near my husband. I saw the soldiers grab my child from the hands of his father, my husband jumped to take back the child, but the soldiers shot my husband and the boy. (Here Mrs. Sida had to stop for a moment, for she was crying too much to continue.)...

Dang Kim Phung [Miss Dang Kim Phung, a South Vietnamese woman from Gia Dinh province....]

[size=6]T[/size]he American GIs and the puppet troops are very savage. They have massacred the members of my family and tortured me. Two of my uncles were killed. One was shot dead, and one was decapitated. This was done by the U.S. and the puppet troops and his body was thrown into a well. One of my aunts was killed by a shell splinter. One of my little brothers was killed by toxic chemicals, I myself was three times the victim of U.S. atrocities. Once I was wounded by the U.S. artillery, and the splinter is still in my leg....

I still remember the day I was poisoned by toxic chemicals. It was the 24th of June, 1968. It was 8 A.M. A reconnaissance plane whirled over and over my region. It fired a rocket. My friends and I immediately took refuge in an underground shelter. Then three low-flying helicopters went over. They dropped barrels of toxic chemicals. One barrel of these chemicals was dropped over the other end of the underground tunnel, and the size of this barrel was about 250 liters. When this toxic chemical...hit the end of the shelter, smoke began to enter the shelter, and we were stifling in the tunnel. We tried to get out of the shelter, but then we started coughing and spitting blood. Our skins became quickly covered with blisters. A few days later I felt very tired. Even a week later I lost my appetite and had diarrhea no matter what I ate. Now these evil effects are still being felt by me. My sight is blurred, and I have many digestive difficulties, often diarrhea...

On the 16th of February, 1969....At about 7 A.M. a reconnaissance plane circled over and over my village and fired a rocket. Then three jet planes went over. These three bombers fired exploding bombs in a large area, at high velocity for a long time - steel pellet bombs. When the bombing was almost over I went out of the shelter and I saw that everything was destroyed and the trees were torn down. Then three more jet places came over and began to bomb. There were incendiary bombs. One of these bombs fell directly into my house. One of these incendiary products stuck to my trousers. And to my face. Then I stripped off my clothes and took refuge. Then I fainted. I knew nothing.

More than a week later I recovered consciousness and found myself in the district hospital. For the first month after that I could see nothing. My eyes were covered with liquids. I could not open my mouth....Five and six months later, still my wounds could not be healed, and we had to patch the wound up with a piece of skin....The days I spent in the hospital were the saddest and most dramatic days of my life because I was a young and sound girl, and it is because of the U.S. atrocities that I became an invalid and wounded for life.
http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Vietnam1.htm

Persoonlijk bezocht ik eenschuilplaats in Laos Ponsavan regio waar de dorpelingen schuilden voor de Amerikaanse bommen. Doch ook dit grottencomplex werd van dichtbij bestookt met een raket, waardoor meer dan 1000 vluchtelingen de dood vonden, de Laotiaanse autoriteiten hebben de skeletten ter plaatse gelaten als getuigenis van deze gruwelijke misdaad. Ook vinden nog steeds talloze boeren de dood als hun ploeg een "unexploded ordnance" raakt, een niet ontplofte bom waarvan er tallozen liggen in dit meest gebombardeerde land ter wereld. [edit]
[size=1]After edit by tomm on 06-06-2005 at 13:20
Reason:

]Mrs. Sida [Mrs. Sida is a middle-Age Laotian woman who watched American soldiers kill her husband and her children in the summer of 1969]

[size=6]O[/size]n March 26, 1969, toward noon, that day there were nine people at home, one of my children being at school; since we heard the roar of a large number of airplanes, we ran towards a little shelter located about 10 meters from the house. The bombs exploded around our shelter causing some terrible shaking, earthslides were falling from above, and we saw some flashes passing through our shelter like we were in a storm. We thought that if we stayed in the little shelter we would not be safe and that is why we decided to move to a large shelter 20 meters away. The noise of the planes had become quiet, each of us took with himself the smallest children and we ran toward the large shelter: We had nearly reached it when the planes swept back and dropped bombs near us, killing my husband's sister on the spot and wounding the child whom she carried....In running behind my husband I was hit in the right thigh, in the left arm, and I had a fractured tibia, without counting many other places on my body....

Toward the end of the Month of September the U.S. imperialists and the commando pirates of Vang Pao had attacked and ravaged savagely our temporary commune. That is why the people of the commune had decided to evacuate toward a safer place....I walked slowly behind with the old people. My husband, with his mother, walked in front with the children carrying the supplies. At each stop my husband, having set down the children and the supplies, after having told the children to wait for him, came back to help me catch up with them. Halfway there - I walked always behind with the old people and sick people - I heard gunshot, shrieks and cries, and I saw many people fall in front of me. Seeing myself in such a situation I looked for refuge on the riverbank, hiding myself in the bushes and behind a rock, and I saw from my refuge the pirate soldiers of Vang Pao and the Americans who had rounded up the people in one place. I had seen one of the soldiers snatch a small child from the hands of his mother: the mother ran forward to grab the child, but the solder ran her through with a bayonet. The soldier knocked the child against a tree; myself, I hid all the way through in my refuge behind the brush and the rock. I looked for my husband; I saw only one of my children near my husband. As to my husband's mother and my other three children I could no longer see them near my husband. I saw the soldiers grab my child from the hands of his father, my husband jumped to take back the child, but the soldiers shot my husband and the boy. (Here Mrs. Sida had to stop for a moment, for she was crying too much to continue.)...

Dang Kim Phung [Miss Dang Kim Phung, a South Vietnamese woman from Gia Dinh province....]

[size=6]T[/size]he American GIs and the puppet troops are very savage. They have massacred the members of my family and tortured me. Two of my uncles were killed. One was shot dead, and one was decapitated. This was done by the U.S. and the puppet troops and his body was thrown into a well. One of my aunts was killed by a shell splinter. One of my little brothers was killed by toxic chemicals, I myself was three times the victim of U.S. atrocities. Once I was wounded by the U.S. artillery, and the splinter is still in my leg....

I still remember the day I was poisoned by toxic chemicals. It was the 24th of June, 1968. It was 8 A.M. A reconnaissance plane whirled over and over my region. It fired a rocket. My friends and I immediately took refuge in an underground shelter. Then three low-flying helicopters went over. They dropped barrels of toxic chemicals. One barrel of these chemicals was dropped over the other end of the underground tunnel, and the size of this barrel was about 250 liters. When this toxic chemical...hit the end of the shelter, smoke began to enter the shelter, and we were stifling in the tunnel. We tried to get out of the shelter, but then we started coughing and spitting blood. Our skins became quickly covered with blisters. A few days later I felt very tired. Even a week later I lost my appetite and had diarrhea no matter what I ate. Now these evil effects are still being felt by me. My sight is blurred, and I have many digestive difficulties, often diarrhea...

On the 16th of February, 1969....At about 7 A.M. a reconnaissance plane circled over and over my village and fired a rocket. Then three jet planes went over. These three bombers fired exploding bombs in a large area, at high velocity for a long time - steel pellet bombs. When the bombing was almost over I went out of the shelter and I saw that everything was destroyed and the trees were torn down. Then three more jet places came over and began to bomb. There were incendiary bombs. One of these bombs fell directly into my house. One of these incendiary products stuck to my trousers. And to my face. Then I stripped off my clothes and took refuge. Then I fainted. I knew nothing.

More than a week later I recovered consciousness and found myself in the district hospital. For the first month after that I could see nothing. My eyes were covered with liquids. I could not open my mouth....Five and six months later, still my wounds could not be healed, and we had to patch the wound up with a piece of skin....The days I spent in the hospital were the saddest and most dramatic days of my life because I was a young and sound girl, and it is because of the U.S. atrocities that I became an invalid and wounded for life.
http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Vietnam1.htm

Persoonlijk bezocht ik eenschuilplaats in Laos Ponsavan regio waar de dorpelingen schuilden voor de Amerikaanse bommen. Doch ook dit grottencomplex werd van dichtbij bestookt met een raket, waardoor meer dan 1000 vluchtelingen de dood vonden, de Laotiaanse autoriteiten hebben de skeletten ter plaatse gelaten als getuigenis van deze gruwelijke misdaad. Ook vinden nog steeds talloze boeren de dood als hun ploeg een "unexploded ordnance" raakt, een niet ontplofte bom waarvan er tallozen liggen in dit meest gebombardeerde land ter wereld. [/size]

[size=1]After edit by tomm on 06-06-2005 at 13:16
Reason:

http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Vietnam1.htm[/size]

[font=Times New Roman]Mrs. Sida [Mrs. Sida is a middle-Age Laotian woman who watched American soldiers kill her husband and her children in the summer of 1969][/font]

[font=Times New Roman] [size=6]O[/size]n March 26, 1969, toward noon, that day there were nine people at home, one of my children being at school; since we heard the roar of a large number of airplanes, we ran towards a little shelter located about 10 meters from the house. The bombs exploded around our shelter causing some terrible shaking, earthslides were falling from above, and we saw some flashes passing through our shelter like we were in a storm. We thought that if we stayed in the little shelter we would not be safe and that is why we decided to move to a large shelter 20 meters away. The noise of the planes had become quiet, each of us took with himself the smallest children and we ran toward the large shelter: We had nearly reached it when the planes swept back and dropped bombs near us, killing my husband's sister on the spot and wounding the child whom she carried....In running behind my husband I was hit in the right thigh, in the left arm, and I had a fractured tibia, without counting many other places on my body....[/font]

[font=Times New Roman] Toward the end of the Month of September the U.S. imperialists and the commando pirates of Vang Pao had attacked and ravaged savagely our temporary commune. That is why the people of the commune had decided to evacuate toward a safer place....I walked slowly behind with the old people. My husband, with his mother, walked in front with the children carrying the supplies. At each stop my husband, having set down the children and the supplies, after having told the children to wait for him, came back to help me catch up with them. Halfway there - I walked always behind with the old people and sick people - I heard gunshot, shrieks and cries, and I saw many people fall in front of me. Seeing myself in such a situation I looked for refuge on the riverbank, hiding myself in the bushes and behind a rock, and I saw from my refuge the pirate soldiers of Vang Pao and the Americans who had rounded up the people in one place. I had seen one of the soldiers snatch a small child from the hands of his mother: the mother ran forward to grab the child, but the solder ran her through with a bayonet. The soldier knocked the child against a tree; myself, I hid all the way through in my refuge behind the brush and the rock. I looked for my husband; I saw only one of my children near my husband. As to my husband's mother and my other three children I could no longer see them near my husband. I saw the soldiers grab my child from the hands of his father, my husband jumped to take back the child, but the soldiers shot my husband and the boy. (Here Mrs. Sida had to stop for a moment, for she was crying too much to continue.)...[/font]

[font=Times New Roman]
Dang Kim Phung [Miss Dang Kim Phung, a South Vietnamese woman from Gia Dinh province....][/font]

[font=Times New Roman] [size=6]T[/size]he American GIs and the puppet troops are very savage. They have massacred the members of my family and tortured me. Two of my uncles were killed. One was shot dead, and one was decapitated. This was done by the U.S. and the puppet troops and his body was thrown into a well. One of my aunts was killed by a shell splinter. One of my little brothers was killed by toxic chemicals, I myself was three times the victim of U.S. atrocities. Once I was wounded by the U.S. artillery, and the splinter is still in my leg....[/font]

[font=Times New Roman] I still remember the day I was poisoned by toxic chemicals. It was the 24th of June, 1968. It was 8 A.M. A reconnaissance plane whirled over and over my region. It fired a rocket. My friends and I immediately took refuge in an underground shelter. Then three low-flying helicopters went over. They dropped barrels of toxic chemicals. One barrel of these chemicals was dropped over the other end of the underground tunnel, and the size of this barrel was about 250 liters. When this toxic chemical...hit the end of the shelter, smoke began to enter the shelter, and we were stifling in the tunnel. We tried to get out of the shelter, but then we started coughing and spitting blood. Our skins became quickly covered with blisters. A few days later I felt very tired. Even a week later I lost my appetite and had diarrhea no matter what I ate. Now these evil effects are still being felt by me. My sight is blurred, and I have many digestive difficulties, often diarrhea...[/font]

[font=Times New Roman] On the 16th of February, 1969....At about 7 A.M. a reconnaissance plane circled over and over my village and fired a rocket. Then three jet planes went over. These three bombers fired exploding bombs in a large area, at high velocity for a long time - steel pellet bombs. When the bombing was almost over I went out of the shelter and I saw that everything was destroyed and the trees were torn down. Then three more jet places came over and began to bomb. There were incendiary bombs. One of these bombs fell directly into my house. One of these incendiary products stuck to my trousers. And to my face. Then I stripped off my clothes and took refuge. Then I fainted. I knew nothing.[/font]

[font=Times New Roman] More than a week later I recovered consciousness and found myself in the district hospital. For the first month after that I could see nothing. My eyes were covered with liquids. I could not open my mouth....Five and six months later, still my wounds could not be healed, and we had to patch the wound up with a piece of skin....The days I spent in the hospital were the saddest and most dramatic days of my life because I was a young and sound girl, and it is because of the U.S. atrocities that I became an invalid and wounded for life. [/font]
[font=Times New Roman][/font]
http://timmer.org/HISTORY_17B/Readings/Vietnam1.htm[/size]
[/edit]

Lincoln 6 juni 2005 12:19

Citaat:

Zulke daden zijn nooit acceptable in elke cultuur een religie, Niemand heeft daar profijt aan , maar als u mij verkiest tussen een executie of een levenslang mishandeling en marteling dan zou ik liever de eerste optie kiezen !![edit]
[size=1]After edit by lincoln on 06-06-2005 at 13:26
Reason:

Citaat:

Zulke daden zijn nooit acceptable in elke cultuur een religie, Niemand heeft daar profijt aan , maar als u mij verkiest tussen een executie of een levenslang mishandeling en marteling dan zou ik liever de eerste optie kiezen !![/size]

Citaat:

Zulke daden zijn nooit acceptable in elke cultuur een religie, Niemand heeft daar profijt aan , maar als u mij verkiest tussen een executie en een levenslang mishandeling en marteling dan zou ik liever de eerste optie kiezen !![/size]
[/edit]

Lincoln 6 juni 2005 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Op Canvas was vanavond een reportage over een Britse simulatie van het regime op Guantanomo Bay, waarvan ik jammer genoeg slechts 3/4 heb gezien.

Uiteindelijk kwam het er op neer dat een aantal vrijwilligers zich lieten behandelen gelijk de gevangenen in Guantanamo, zij het op een iets zachtere wijze.
De dingen die ik daar gezien heb, zijn gewoon walgelijk. Als die manier van handelen een softe versie is van wat er zich op Cuba afspeelt, dan vraag ik mij af met welke morele waarden de VS nog hopen te dwepen als ze de democratie willen verspreiden?
Op die manier worden pedofielen en verkrachters nog niet behandelt, maar wel mensen die VERDACHT worden van terrorisme, vaak zonder al te veel bewijs en altijd zonder enige vorm van proces.

De Amerikanen trachten er slim onderuit te komen met het excuus dat het hier geen krijgsgevangenen betreft, maar 'illegale strijders'. Als ik de beelden van vanavond bekijk en ik neem in acht dat het slechts een softere versie is van Guantanamo, dan heeft het mij evenveel gescholt als de beelden van gruwelijke onthoofdingen, die ons vorig jaar teisterden. En zeggen dat Guantanomo gebeurt met medeweten en instemming van een minister van een democratisch, Westers land, digusting!

Als je er al niet als terrorist in gaat, zou je er als Amerikanen-hatende terrorist uitkomen. Ze moeten in Washington dus niet verbaasd staan dat ze zo gehaat zijn in Arabische landen. Wat ik gezien heb op TV is mensonterend en werkelijk walgelijk. Shame on you, mister Rumsfeld!

PS: Zou het, bij wijze van experiment, geen goed idee zijn om dezelfde technieken eens 48u toe te passen op Rumsfeld himself? Kijken of hij nog zo achter zijn techniekjes zal staan...

Wat de amerikanen doen is niet nieuw kijk maar naar de gruwel die ze achterlieten in vietnam , Ze gebruiken deze strategie niet alleen op hun vijanden zelfs hun eigen soldaten lijden aan deze traumatische ellende , De chaos die de haviken creeeren kent geen grenzen , Het ongevoeligheid een inhumanism van de haviken reikt het iraaqse volk een andere volkeren maar ook de arme soldaatje zijn het slachtoffer daarvan. Niemand heeft er een voordeel aan.

VlaamseBelg 6 juni 2005 12:29

Citaat:

Wat hebben de Amerikanen daar te zoeken? Natuurlijk was de taliban een slecht regime maar ze zijn al lang van de macht verdreven nu wordt het stilletjes aan tijd dat de Amerikanen hun koffers pakken, eventueel kunnen ze vervangen worden door andere naties die minder gehaat worden en zich minder gedragen alsof ze er de baas zijn, liefst moslimnaties.

Moslims zijn veel te verdeeld om dat aan te kunnen, die zitten direct mee in die stammentwisten gewikkeld. De amerikanen zijn ook nog altijd in gevecht met de Taliban. Wie zal dat van hen overnemen? Onze militairen zijn wel getrainde vechtmachines maar onze politici willen geen bodybags naar huis zien komen, dus mogen ze daar alleen de vuilbakken buitenzetten en afwassen. In Europa zijn er nauwelijks landen die wél zouden willen meewerken.

Rusland heeft daar ook een niet al te beste reputatie.

Laat ze daar maar blijven, ik zie ze liever uit Irak vertrekken dan uit Afghanistan.

Mephisto 6 juni 2005 12:31

Wat ik ook frappant vind: in de KIJK van de vorige maand staat een artikel over die onthoofdingen. In de KIJK, toch niet bepaald een roddelblad. En zij beweren nog net niet dat het hier veel meer lijkt op een filmpje uit de Abu Graib gevangenis dan om een terroristische daad van Aly huppeldepup. De 5 onthoofders waren té doorvoed, de stoel die gebruikt werd was eenzelfde als bij Abu Graib foto's en zo waren er nog vele zaken die niet kloppen. De stem was nagesynct, de man die voorlas wist dat op voorhand, flippend met zijn papiertjes. En zo zijn er nog zaken die gewoon niet kloppen.

Ik was geneigd om die theorieën af te doen als stemmingmakerij, maar nu begin ik toch serieus te twijfelen. Wat nu als die onthoofding heeft plaatsgevonden in de Abu Graib gevangenis, tijdens het Amerikaans bewind? Terwijl die mishandelingen daar gaande waren?

exodus 6 juni 2005 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Ik was geneigd om die theorieën af te doen als stemmingmakerij, maar nu begin ik toch serieus te twijfelen. Wat nu als die onthoofding heeft plaatsgevonden in de Abu Graib gevangenis, tijdens het Amerikaans bewind? Terwijl die mishandelingen daar gaande waren?

Inderdaad, het droop ervan af dat die onthoofding opgezet was. Als ik (en nog enkele anderen) dat hier postte een paar maanden geleden dan waren we "conspiracy theoristen"...

Ook hetzelfde met guantanamo, ik heb al verschillende keeren artikels gepost dat op de beestachtigheid in Guantanamo ingaat, de weinige antwoorden waren in de trant van " idiote verhalen van hoax-sites". Nu men het op vrt ziet is men plots gedegouteerd. Het zegt veel hoe sommigen de mainstream media blindelings vertrouwen. Nu in dit geval was deze uitzending wel een deel van de waarheid. Maar de media kan ook leugens verspreiden die blindelings geloofd worden.

Pietje 6 juni 2005 13:02

Citaat:

Het grootste deel van die gevangenen zijn niet meer dan (willekeurige ????) verdachten, die daar zonder tot dus ver enig bewijs van schuld, en zonder enige vorm van proces, vastgehouden worden. Of zijn al die verdachten dan ook automatisch al schuldig in jouw ogen ????

Chipie 6 juni 2005 13:15

't Is niet te doen... 't Is niet te doen...

Herr Flick 6 juni 2005 13:15

Citaat:

Wat de amerikanen daar te zoeken hadden ...

De smeerlappen die verantwoordelijk zouden zijn voor het neerhalen van een paar wolkenkrabbers misschien, ... ?

Ze hadden sjans dat ze met Bush te doen hadden nen echte redneck president had heel die zandvlakte ginder genuked zonder waarschuwing en daarmee was het probleem opgelost geweest.

Pietje 6 juni 2005 13:17

Citaat:

De smeerlappen die verantwoordelijk zouden zijn voor het neerhalen van een paar wolkenkrabbers misschien, ... ?

Dan hadden ze logischerwijs Egypte en Saoudi Arabië moeten aanvallen, ipv Irak.
(zie identiteit van de kapers van "9/11"). Maar Irak was natuurlijk een "hapklare brok"..................:?[edit]
[size=1]After edit by Pietje on 06-06-2005 at 14:24
Reason:

Citaat:

(zie identiteit van de kapers van "9/11"). Maar Irak was natuurlijk een "hapklare brok"..................:?[/size]

Citaat:

(zie identiteit van de kapers van "9/11")[/size]
[/edit]

boer_bavo 6 juni 2005 13:21

Citaat:

Protesteren tegen die eremoorden heeft dan ook weinig zin. Protesteren tegen Guantanamo heeft dat wel.
Bovendien: de mensen die die eremoorden plegen beweren niet van zichzelf dat ze democratie en mensenrechten brengen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be