Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Amerikanen hebben geen cultuur? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4098)

TomB 24 juni 2003 19:36

Een vaak gehoord argument is dat Amerikanen geen cultuur hebben. Cultuur is echter weeral zo'n groot woord.

De Amerikanen hebben geen cultuur, maar ondertussen draagt iedereen in Europa jeans, gaan we met z'n allen naar hollywoodfilms kijken en stappen we af en toe een fast food keten binnen, als we dan thuis komen bulkt het van de Amerikaanse series -of afkooksels daarvan- op TV. Voor de rest praten we allemaal een mondje Engels, is de Amerikaanse muziek zeer sterk vertegenwoordigd op de radio, zelfs de reklames voor waspoeders zijn naar Amerikaans model met de American dream als image. Joske van achter de hoek draagt trouwens graag een trainingsbroek die tot op zijn knieen hangt, samen met een gouden ketting en een omgekeerd Base-ball klakske. Zijn jongere broertje is zich vandaag in een pretpark, naar Amerikaans model, aan het amuseren.

Moet het meer artsy fartsy zijn? Het aanbod aan shows op Broadway doet de Champs Elysees verbleken en het nachtleven in Miami is vergelijkbaar met dat van Barcelona. Ik woon in een provinciestadje even groot als Leuven, je kan hier met 20 man komen en allemaal naar een verschillende culturele happening gaan en alle dagen iets nieuws te zien krijgen.

Kortom, grote architecten, composers, artiesten, designers en andere kunstenaars etc. De VS heeft ze allemaal.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het statement: Amerikanen hebben geen cultuur. Een vooroordeel is dat gegroeid is uit het feit dat die mensen een andere etiquette hebben die voor sommigen als 'barbaars' kan aanzien worden. (zoals bv. het eten met de vork in de rechterhand)

Het wordt tijd om dit vooroordeel de wereld uit te helpen.

Johan C. 24 juni 2003 20:23

Ik ben een tegenstander van het Amerikaans imperialisme en hun buitenlandse politiek. Maar ze hebben inderdaad wel cultuur! Dit ontkennen is gewoon dom en achterlijk.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 20:25

Ze hebben cultuur, alleen niet zo groot als die van Europa.

TomB 24 juni 2003 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw

'groot' is een subjectieve term in cultuuropzicht. Er is meer verscheidenheid en historiek in Europa, als het dat is wat u bedoelt.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

'groot' is een subjectieve term in cultuuropzicht. Er is meer verscheidenheid en historiek in Europa, als het dat is wat u bedoelt.

Dat bedoel ik en hierdoor kunnen we ook beter andere culturen verstaan.

::Marginaal:: 24 juni 2003 20:44

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Amerikanen hebben zeer zeker cultuur. Er komen zeer goeie cultuurproducten uit dat land, vooral op muziek-en filmvlak. Op filmvlak heb ik de indruk dat men geen zo'n complexen heeft over volkscultuur als hier in Europa. Het mooie aan de VS is dat er zoveel verschillende elementen in de cultuur zitten. De smeltkroes is op cultureel vlak zeker geen slecht ding :). Bij ons spreekt men nog over de Vlaamse cultuur, sommigen zien op basis daarvan een Vlaams volk ;), maar eigenlijk is dat redelijk statische en conservatieve cultuur. Het is goed dat we zo'n geschiedenis hebben en dat we die willen begrijpen en respecteren, maar we zijn te vaak geneigd om ter plaatse te blijven trappen. Amerikanen kunnen creatiever zijn, juist omdat ze minder gebonden zijn aan historische noties van cultuur.

Als ik eerlijk moet zijn ben ik erg blij met de Amerikaanse invloed. Ik heb het gevoel dat deze een grote openheid heeft gegeven aan onze volkscultuur.

Ali 24 juni 2003 21:05

Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O zeg dat nog eens?

::Marginaal:: 24 juni 2003 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O zeg dat nog eens?

chauvinistische en xenofobe Europa (met strak nationalistisch verleden) vs semi-multiculturele VS ? Wie denk je zal het best andere culturen begrijpen?

Vlaanderen_onafhankelijk 24 juni 2003 21:34

Dat komt denk ik vooral omdat de meesten niet verder kijken dan 1794. Ze denken 'Huppa, de handtekening onder het akkoord en daar is het land.' Klopt misschien wel min of meer, maar het volk was er natuurlijk al veel eerder.

Ik denk (let vooral op die woorden) dat de hedendaagse cultuur van de VS begonnen is met de Mayflower, de waarden en gebruiken die toen heersten, heersen er nu nog min of meer.

Natuurlijk bestaat Europa al langer dan de VS en daardoor is het vrij misleidend voor velen. Men spreekt ook van het 'oude continent' en het 'nieuwe continent'
De gekende Europese cultuur gaat verder terug dan die van de VS, maar in feite waren er ook al altijd mensen op het Amerikaanse continent, lang voor Columbus er zijn eerste voetstappen zette.

Tja, het blijft dus vreselijk subjectief, hoe je het ook draait of keert. De bij ons -en overigens ook bij de Amerikanen- gekende historie gaat veel verder terug dan die van de VS, dat is een feit, maar om daarom te stellen dat de VS geen cultuur hebben...

De VS liggen technologisch voor op ons zodat heel wat producten eerst bij hun komen, en dan bij ons. Al vraag ik me persoonlijk wel af of je op het vlak van bijvoorbeeld McDonalds al van cultuur kan spreken?

Mustapha 24 juni 2003 22:01

's morgens opstaan en naar de wc gaan is ook cultuur...

::Marginaal:: 24 juni 2003 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

your point being?

Mustapha 24 juni 2003 22:06

cultuur is alles.
over cultuur kan m'n niet discussieren.

Ali 24 juni 2003 22:07

Citaat:

en daarna zonder zich te wassen aan een gezond ontbijt beginnen waarbij men overvloedig winden laat en er nog mee lachen ook.

vlaamse cultuur zeggen ze dan :roll:

TomB 24 juni 2003 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:

en daarna zonder zich te wassen aan een gezond ontbijt beginnen waarbij men overvloedig winden laat en er nog mee lachen ook.

vlaamse cultuur zeggen ze dan :roll:

U begeeft zich in vreemde bevolkingslagen.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 23:42

Dat Amerika een smeltkroes zou zijn, is natuurlijk ook onzin.

TomB 24 juni 2003 23:47

Citaat:

Laat ons zeggen dat het een andere smeltkroes als Europa is. Discriminatie wordt hier veel harder door de maatschappij verworpen als 'slecht'. Mensen zoals de KKK vormen kleine minderheden, een Vlaams Blok situatie is ondenkbaar.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 23:48

Maar toch werden zwarten in de jaren '50 en '60 serieus gediscrimineerd.

TomB 24 juni 2003 23:58

Citaat:

De revolutie van MalcolmX en Martin Luther Kong heeft ervoor gezorgd dat dat inmiddels lang vervlogen geschiedenis is. Kinderen worden op school gebrain-washed om niet te discrimineren op basis van de grondwet.

Dat is uiteraard wel dezelfde grondwet die het volgende stelt: A well regulated militia, being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed. ;)

filosoof 25 juni 2003 00:08

Citaat:

Daarvoor ook...

Vlaamse Leeuw 25 juni 2003 00:09

Jaja, maar waren er toen niet de hevigste rellen. In LA en zo ...?

filosoof 25 juni 2003 00:14

Citaat:

Gebrainwashed??Als jij je kinderen leert niet te discrimineren, heb je dan de indruk dat je ze aan 't <brainwashen> bent?

skye 25 juni 2003 00:54

Citaat:

Martin Luther Kong

Is dit weer één of andere racistische mop??? :wink:

Distel 25 juni 2003 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:

Martin Luther Kong

:lol: :lol: :lol: :turn-l:

TomB 25 juni 2003 05:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:

Martin Luther Kong

Eh neen, de i en de o staan naast elkaar op mijn keyboard. Best wel een grappige typo.

TomB 25 juni 2003 05:52

Citaat:

Jaja, maar waren er toen niet de hevigste rellen. In LA en zo ...?

Ik wil Schaarbeek wel eens zien als er politieagenten op camera een Marokaan doodslaan. Een spijtig voorval van een aantal agenten die over hun toeren waren, met grote gevolgen.

kirie 25 juni 2003 09:00

Natuurlijk wel hebben amerikanen cultuur, zowel op het gewone dagelijkse vlak, in de eenvoudige dingen zeg maar als wat men cultuur met hoofletter kan noemen zoals litteratuur, schilders, muziek (klassiek)toneel enz.

En dat men bij de amerikanen niet goed zou kunnen eten (zoals wij dat gewoon zijn ) is ook een fabel. Men kan er naast de fast food uitstekend op "onze wijze" eten. En d'as ook cultuur.
Uiteraard hebben ze geen middeleeuwse katedralen, versterkte burchten, de cultuurresten van onze oude beschaving dus, maar da's toch geen enig criterium op zich om cultuur te hebben.

wardje 25 juni 2003 09:07

Wie heeft er ooit ernstig beweerd dat Amerikanen geen cultuur hebben? Zijn we hier niet tegen windmolens aan het vechten?

Vlaamse Leeuw 25 juni 2003 10:01

Ik ben nog maar 1 keer in Amerika geweest, maar een echte eetcultuur hebben ze toch niet hoor. Een echte Amerikaanse keuken bestaat niet denk ik.

Pat 25 juni 2003 10:08

De Amerikaanse cultuur is een soort van nationalisme dat dient als lijm om de vele migranten (met hun eigen cultuur) aan het land te binden. Dat nationalisme is alom tegenwoordig in de kerk, op school op TV en bij ieder evenement: Het wordt dus met de paplepel ingegeven.

Samengevat is Amerika een maatschappij met een multiculturele onderlaag, maar die vele sub-culturen worden op hun beurt overheerst door de Amerikaanse cultuur van brood en spelen.

kirie 25 juni 2003 10:32

Citaat:

Ik ben nog maar 1 keer in Amerika geweest, maar een echte eetcultuur hebben ze toch niet hoor. Een echte Amerikaanse keuken bestaat niet denk ik.

Vanzelfsprekend ben je daar waarschijnlijk geneigd de fastfoodtoer op te gaan, maar ik heb er steeds net zo goed als bij ons kunnen eten als men dat wenst, geen probleem . Da's geen echt (typische) amerikanse keuken, wel doodgewoon zoals bij ons hier, dezelfde schotels, dezelfde ingredienten enz..

Pat 25 juni 2003 10:35

Mc'Donalds, fritkottencultuur, fish 'n chips ... Iedereen heeft zowat zijn fastfood ...

::Marginaal:: 25 juni 2003 10:38

Citaat:

Mja, ik wil maar zeggen dat men in de VS de cultuur beïvloed is geweest door veel meer factoren dan in Europa. Racisme in de VS was en is er ook, ma ik denk dat het toch anders is dan in Europa.... Wij zijn nog meer behoudsgezind.

::Marginaal:: 25 juni 2003 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Wie heeft er ooit ernstig beweerd dat Amerikanen geen cultuur hebben? Zijn we hier niet tegen windmolens aan het vechten?

Ik denk het niet. Maar al te vaak wordt beweerd dat Amerikanen geen culturele feeling hebben. Het argument daarbij is steevast dat men er een gebrek heeft aan geschiedenis. De critici gaan ervan uit dat cultuur samenhangt met een grote historische traditie. Daarbij wordt commerciële cultuur vaak afgedaan als een kwaal die uit de VS is overgewaaid. Men vindt die cultuur minderwaardig en men denkt dat deze de enige cultuur is in de VS. Ik denk dat we zulke vooroordelen (Europese) moeten aanvechten.

TomB 25 juni 2003 15:30

Citaat:

Er zijn verschillende Amerikaanse keukens naar gelang waar je naartoe gaat.

Ik dacht er in het begin dat ik hier woonde hetzelfde als u over. En dan plots begin je plaatselijke specialiteiten te ontdekken.

Alligator linguini is trouwens best wel lekker.

Waar ik het wel nog altijd van op mijn heupen krijg is de 'customize your meal' philosofie. bv: You want a ceasar, tossed, garden, or house salad with that? Shall I top it with grated cheese? should it be American, Swiss or Cheddar? What dresssing would you like? We have Ranch, Italian, Honey Mustard, Mustard, Mayo, Ketchup, Blue Cheese. With your main plate, you have a choice of three sides, you can choose from : <insert 35 options here>

kirie 25 juni 2003 15:50

Citaat:

Waar ik het wel nog altijd van op mijn heupen krijg is de 'customize your meal' philosofie. bv: You want a ceasar, tossed, garden, or house salad with that? Shall I top it with grated cheese? should it be American, Swiss or Cheddar? What dresssing would you like? We have Ranch, Italian, Honey Mustard, Mustard, Mayo, Ketchup, Blue Cheese. With your main plate, you have a choice of three sides, you can choose from : <insert 35 options here>

da's juist, daarmee helpen ze soms mooi gemaakte gerechten om zeep als je dat nog niet weet, da's ook enige kritiek die ik zou kunnen kan hebben. Maar ja, ze vragen het en dus kun je zelf nog meester blijven van uw bord , niet ?
Voor diegenen die denken/vinden dat het daar nergens op trekt, evenens vermelden, de grote hoeveelheid diverse keukens van wat alle landen/werelddelen, je vind er vrij makkelijk ergens wel een restaurant van.

Jorge 26 juni 2003 11:12

Om niet een extra topic te openen plaats ik dit hier. :wink:

ECONOMIE:
Slow Food Beweging verovert niche op de culinaire markt

Ernesto Ferrini

MILAAN, 26 juni (IPS) - In een wereld van fastfoodketens maakt een internationale beweging om 'slowfood' te promoten steeds meer opgang. De organisatie die al in 1986 de spits afbeet in Italië, heeft intussen 77.000 leden in 48 landen. Het oogmerk is de vrijwaring van traditionele gerechten en gewassen en de strijd tegen de culinaire eenheidsworst in restaurants, eetstalletjes en winkels.

Sinds vorig jaar heeft de International Slow Food Movement een hoge vlucht genomen. Vorig jaar ondertekende Slow Food een akkoord met de Braziliaanse regering om de kleinschalige traditionele landbouw te steunen en in oktober werden 19 internationale projecten gelanceerd op de gastronomische beurs Salone del Gusto in Turijn. Nu staan 30 nieuwe projecten op stapel in 18 landen, waaronder Argentinië, Bolivia, Brazilië, de Dominicaanse Republiek, Guatemala, India, Madagaskar, Maleisië, Mexico, Marokko en Peru. De opzet is bijvoorbeeld de redding van rode rijst van Andasibe in Madagaskar, een lekkere en voedzame lokale variëteit, en van de Chiapas-koffie in Mexico.

De International Slow Food Movement werd 17 jaar geboren op de beroemde Piazza di Spagna in Rome. Toen daar een McDonaldsrestaurant verscheen en even verderop enkele traditionele eethuizen gesloten werden, besloten enkele Italiaanse bourgondiërs en fijnproevers dat de maat vol was. Ze richtten in Bra, in de noordwestelijke regio Piemonte een vzw op met als oogmerk het vrijwaren van de culinaire eigenheid van Italië.

"Wat ons toen zorgen baarde was dat de traditionele eethuizen niet de middelen hadden om de concurrentie tegen de grote fastfoodketens te overleven," zegt ondervoorzitter Roberto Burdese. "Ons eerste initiatief was om een gids met alle Italiaanse eethuizen op de markt te geven om hen bekend te maken bij het grote publiek."

Slow Food werd in 1989 omgevormd tot een internationale beweging. Delegaties van 15 landen hielden een rendez-vous in de Opéra Comique in Parijs en namen een internationaal manifest aan dat eten erkent als cultureel erfgoed en landen het recht geeft dat te verdedigen tegen de industriële standaardisering.

Slow Food heeft nog steeds haar hoofdzetel in Bra maar steunt nu ook op andere bureaus, in Zwitserland, Duitsland en New York. De vrijwaring van het culinaire erfgoed gebeurt vooral via twee programma's. De 'Ark van Smaak' is een project om vergeten smaken te herontdekken, op te tekenen en te publiceren. Het verleent ook steun aan historische gewassen die van de markt gedrukt dreigen te worden door commerciële varianten. Intussen zijn 450 soorten 'gered' van de ondergang. In Italië is dat bijvoorbeeld violino di capra (ham gemaakt van geiten) en de Corbaratomaat. Het programma 'Presidia' probeert ambachtslui te verenigen en logistieke steun te verlenen aan traditionele productiemethodes. In het Engelse gehucht Somerset ondersteunt het presidium een kleine gemeenschap van traditionele kaasmakers die als enige nog Cheddar maken van rauwe melk en met de hand.

wardje 26 juni 2003 13:26

Het is hier precies culinair.be :roll:

Jorge 26 juni 2003 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Het is hier precies culinair.be :roll:

Da's een belangrijk onderdeel van cultuur. :wink:

Antoon 26 juni 2003 14:14

Citaat:

Citaat:

Er zijn verschillende Amerikaanse keukens naar gelang waar je naartoe gaat.

Dat is ook zo. En bovendien zijn er ook typische Amerikaanse gerechten (buiten de fast-food) .

Ik denk bijvoorbeeld aan Steak & Lobster, zeg maar een schotel met vlees en kreeft. Veel Europeanen vinden de combinatie niet lekker, ik vond het wel interessant. En 't is typisch Amerikaanse keuken.

Jorge 26 juni 2003 14:44

Of pemmican oftewel een soort gedroogd bizonvet dat de indianen plachten te eten, da's pas authentieke amerikaanse keuken. :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be