Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   LSP Jongeren steunen spoorstaking (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4110)

GC 25 juni 2003 11:41

De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunen volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni. Dit is niet alleen een actie om de verworvenheden en belangen van het personeel te verdedigen, maar eveneens voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, en dat belangt iedereen aan!

De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel. Dit alles zal dan ook nog eens gepaard gaan met een prijsverhoging.

Het is inderdaad vervelend voor de festivalgangers en de andere 700.000 dagelijkse klanten van de NMBS. Wat eens te meer aantoont hoe belangrijk het openbaar vervoer is. Maar zich kanten tegen de spoorarbeiders, zoals ook alle jongerenafdelingen van de politieke partijen doen, is schandalig. De jongeren hebben meer dan wie ook nood aan degelijk openbaar vervoer, ook 's nachts. Dit is de enige manier om een einde te maken aan de vele weekenddoden (hoofdzakelijk jongeren). De jongerenorganisaties maken op een populistische manier misbruik van de NMBS-crisis door de festivalgangers op te zetten tegen de spoorarbeiders. Waarom leggen ze de verantwoordelijkheid niet bij de politieke verantwoordelijken? Ze denken wellicht op deze manier de politiek opnieuw dichter bij de jongeren te brengen. Ze vergissen zich, ze spelen hetzelfde spel als hun moederpartijen door delen van de bevolking tegen elkaar op te zetten.

Wij willen als tegenactie onze solidariteit uiten namens alle bezorgde jonge gebruikers van het openbaar vervoer die ook in de toekomst willen gebruik maken van het openbaar vervoer als een openbare dienst. De uiteindelijke oplossing die uit de bus is gekomen met De Lijn toont dat er een oplossing kan worden gevonden voor een praktisch probleem.

De Linkse Socialistische Partij roept dan ook alle reizigers op om hun solidariteit te betuigen met de spoormannen en vrouwen en mee te vechten voor het behoud van de NMBS als openbare dienst, ten dienste van de bevolking, niet van de winst.


Bart Vandersteene
Woordvoerder LSP

De Knut 25 juni 2003 11:44

Samengevat: LSP steunt het kloten van pendelaars.

Descartes Jr 25 juni 2003 11:50

GC, ik stel voor dat gij Karel Vinck opvolgt en het probleem oplost.

Als ik u zo bezig hoor dan hebben we geen NMBS meer nodig. De Lijn kan het wel alleen aan.

Tarara. 200 autobussen 's nachts bijeentrommelen en ze loslaten op lege autostrades, da's echt een oplossing die aanzet tot een ondervanging van een dagelijks probleem !

In de privé moet iedereen ook zijn tering naar de nering zetten als de economie slechts draait. Waarom aan de staat niet ?

Die problemen moeten rond de gesprekstafel opgelost worden, niet op de perrons !

Jan van den Berghe 25 juni 2003 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel.

Dan moet u mij nog steeds eens uitleggen hoe het komt dat men in Duitsland er wel in slaagt om stipt rijdende treinen te hebben waarvan de lijnen door privaat ondernemers worden uitgebaat.

En over productiviteit gesproken. Onlangs maakte ik een praatje met een van die "gele mannetjes" in het station van Brugge. Wat bleek nu? De enige taak waarmee die man was belast, was het koppelen en ontkoppelen van treinstellen. Maar daar Brugge geen rangeerstation is, gebeurt dat echter niet zo vaak. Naar de man zelf vertelde, had hij hoogstens een kwartiertje werk per verstreken uur. De reden voor iets dergelijks? De vakbonden.

Quicky 25 juni 2003 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Samengevat: LSP steunt het kloten van pendelaars.

Lid zijn van de LSP getuigt al van lompigheid en met deze actie zetten maken ze dat nog eens duidelijk.

Jan van den Berghe 25 juni 2003 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Tarara. 200 autobussen 's nachts bijeentrommelen en ze loslaten op lege autostrades, da's echt een oplossing die aanzet tot een ondervanging van een dagelijks probleem !

Ongetwijfeld niet. Maar hiermee toont De Lijn zich een dynamische onderneming: een probleem stelt zich en men zoekt zo vlug mogelijk een oplossing. De NMBS echter is in dat verband wel een tegenpool. Gisteren vertelde een collega me nog hoe hij alle moeite van de wereld heeft moeten doen om een wagonreservering aan te vragen. Volgens de man achter het loket had mijn collega de aanvraag veel te laat binnengebracht (nochtans drie weken op voorhand), en dat ging niet meer, want de aanvraag moest eerst naar Gent worden verzonden en daarna in Brussel goedgekeurd om vervolgens weer naar Gent te worden doorgegeven om tenslotte in het station van aanvraag weer te keren. Wat een administratieve rompslomp... En dat voor een wagonreservering op een uur dat de treinstellen eerder leeg dan halfvol zitten!

Jan van den Berghe 25 juni 2003 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunen volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni.

Met "jongeren" bedoelt u ongetwijfeld uzelf, samen met enkele witte raven en zwarte schapen.

GC 25 juni 2003 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunen volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni.

Met "jongeren" bedoelt u ongetwijfeld uzelf, samen met enkele witte raven en zwarte schapen.

Neen. Ik heb nog slechts weinig te maken met de jongerenwerking van LSP. Dat is meer iets voor de scholieren en studenten. Bij ons ben je geen "jongere" tot je 35ste ;-)

Vlaanderen_onafhankelijk 25 juni 2003 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De herstructureringsplannen die nu op tafel liggen zijn niets meer dan een voorbereiding op de -gedeeltelijke - privatisering van de NMBS. De productiviteit met 30% opdrijven terwijl de spoorlieden nog 620.000 achterstallige rust- en verlofdagen staan hebben en ondertussen ook nog eens besparen op onderhoud en materieel is spelen met mensenlevens. Niet alleen de veiligheid zal verslechten, ook de dienstverlening zal erop achteruit gaan. Er zal niets verbeteren aan de overvolle treinen, de stiptheid en de netheid, integendeel.

Dan moet u mij nog steeds eens uitleggen hoe het komt dat men in Duitsland er wel in slaagt om stipt rijdende treinen te hebben waarvan de lijnen door privaat ondernemers worden uitgebaat.

En over productiviteit gesproken. Onlangs maakte ik een praatje met een van die "gele mannetjes" in het station van Brugge. Wat bleek nu? De enige taak waarmee die man was belast, was het koppelen en ontkoppelen van treinstellen. Maar daar Brugge geen rangeerstation is, gebeurt dat echter niet zo vaak. Naar de man zelf vertelde, had hij hoogstens een kwartiertje werk per verstreken uur. De reden voor iets dergelijks? De vakbonden.

De meeste treinen die de NMBS op lange afstand inzet, koppelen en ontkoppelen automatisch, zodus... :?

PS: Was De Lijn ook niet geprivatiseerd? Die doen het anders toch goed, me dunkt...

bartje 25 juni 2003 13:33

Alle mensen weer gijzelen, massa's filles en meer ergernissen en dit wordt dan gesteund. PFfffffffffff. Ik begrijp de mensen van de NMBS dat ze hun ongenoegen laten blijken, maar eens te meer is de gewone reiziger weer eens het slachtoffer. Weer maar eens.

dejohan 25 juni 2003 13:46

Met deze actie heeft de vakbond van de nmbs het echt verkorven bij mij. Ik ben voor vakbonden, maar dit is echt te goor, ze gaan de nmbs gewoon ten gronde brengen zo. Echt vakbonden zijn goed, maar zo fanatiek proberen de laatste franks uit een verlieslaten bedrijf te persen, dat kan echt niet. Als de NBMS binnekort falliet gaat, dan zijn de vakbonden minstens voor de helft mee verantwoordelijk. De werknemers bij de NMBS hebben godverdomme de beste jobs in België, en toch vinden ze het nodig om elke maand de reizigers het bloed van onder de nagels te pesten met 'vakantie' stakingen. Ja dat zijn het: gratis vaklanties. Ik vraag mij af hoeveel van die mannen naar een piket gaan als het staking is?


Ik neem nooit meer de trein. NOOIT. Hoe ik erg ook voor het milieu ben, hoe erg ik het zou vinden dat de mensen bij de nmbs hun job zouden kwijtspelen, hoe erg ik files haat, ze mogen van mij stikken met hun treintjes. Vorige week nog: ik neem in Gent de trein naar de Panne, ik moet er halverwege af in Diksmuide (neenee, niet om naar den ijzertoren te gaan:)).
Ik was mij mij 2 kinderen: eentje van 8 maanden en eentje van 2 jaar.
Nu zat die trein stampvol vanwege de City parade, maar men roept om dat er een extra trein werd ingezet. Wij dus op die extra trein.
Wat gebeurt er? Treintje stopt niet overal, en dus ook niet in mijn station. Zowat iedereen op te trein is in het verkeerde station moeten afstappen, omdat de chauffeur het had vertikt om hier enige uitleg over te geven (hij riep wel iets om van 'stopt daar en daar, maar niets over hoe en waar overstappen of in welke stations hij niet stopt). Een conducteur was ook nergens te zien, en de trein was in twee gedeeld zodat je niet naar voor kom om met de chauffeur te spreken. Ik zit dus met twee kinderen in een bloedhete trein die 20 kilometer voorbij mijn afstapplaats stopt. Ik kan dus met twee hongerige en jengelende babies een uur op een trein terug wachten om uiteindelijk twee uur te laat aan te komen.

Van mij mag de NMBS met vakbondafgevaardigden en al ontploffen.

braambos 25 juni 2003 13:48

Pff, waar hebben we meer last van: een dag staking of op termijn weer enkele duizenden jobs die verloren gaan.
Benepen visie hebben sommigen hier.

De Knut 25 juni 2003 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik zit dus met twee kinderen in een bloedhete trein die 20 kilometer voorbij mijn afstapplaats stopt. Ik kan dus met twee hongerige en jengelende babies een uur op een trein terug wachten om uiteindelijk twee uur te laat aan te komen.

.

De trein is altijd een beetle lijden...

jan hyoens 25 juni 2003 13:57

Voor al uw problemen op te lossen: stem Vlaams Blok! :wink:

dejohan 25 juni 2003 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door braambos
Pff, waar hebben we meer last van: een dag staking of op termijn weer enkele duizenden jobs die verloren gaan.
Benepen visie hebben sommigen hier.

De NMBS lijdt enorm onder die stakingen, hoe meer ze staken, hoe meer ze de NMBS naar de afgrond duwen. Bij de NMBS kunnen ze echt niet klagen hoor, ze hebben ongeloofelijk veel arbeidsvoordelen daar. Zoals ik heb gezegd: vakbonden zijn goed, en stakingen ook, maar niet als het gaat om nog maar eens een bedrijf plat te leggen dat al virtueel falliet is. Ik vind dat ze wat meer vriendelijkheid aan de dag mogen leggen tegenover hun bedrijfen en hun klanten. Als ze willen dat de NMBS blijft bestaan, dan doe je dat niet door alles plat te leggen, dan doe je maar stiptheidsacties ofzo. Het is jammer dat die mensen hun job gaan kwijtspelen, en ze hebben het volste recht om daartegen te protesteren, maar door de NMBS nog met nog meer verlies op te zadelen maken ze het alleen maar erger, zo zorgen ze ervoor dat er op de lange terijm nog meer jobs verloren gaan.

H. Guderian 25 juni 2003 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
De jongeren van de Linkse Socialistische Partij ondersteunen volledig de oproep voor een 24u staking bij de NMBS op 29 en 30 juni.

Alle vier?

Citaat:

Bart Vandersteene
Woordvoerder LSP
:lol: :lol: :lol: Vandersteene... :lol: Die pipo is ooit begonnen in Gent aan Pol&Soc maar geraakte er niet door. Maakte mondelinge examens in korte broek en met basketschoentjes aan!!! :roll:
En dat soort plebs kost de gemeenschap handenvol geld aan "democratisering" van het onderwijs!

alpina 25 juni 2003 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door braambos
Pff, waar hebben we meer last van: een dag staking of op termijn weer enkele duizenden jobs die verloren gaan.
Benepen visie hebben sommigen hier.

Denk je nu echt dat je door een staking duizenden jobs kan behouden? Als er jobs moeten verdwijnen dan moet dat zo en dan moet je dat niet proberen te rekken! Nogmaals, uw job verliezen is heel erg maar een volledig bedrijf dat failliet gaat omwillen van starre vakbonden is nog veel erger!!

DaBlacky 25 juni 2003 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Quicky
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Samengevat: LSP steunt het kloten van pendelaars.

Lid zijn van de LSP getuigt al van lompigheid en met deze actie zetten maken ze dat nog eens duidelijk.

Woorden gebruiken die niet bestaan getuigt nog meer van lompheid :p

Jan van den Berghe 25 juni 2003 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
De meeste treinen die de NMBS op lange afstand inzet, koppelen en ontkoppelen automatisch, zodus... :?

Neen, om even de woordenschat van de mensen aan "de ijzeren weg" te gebruiken: de "vieze viertjes" worden nog steeds manueel gekoppeld en ontkoppeld. Ook bij de koppeling en ontkoppeling van de "springkastelen" is er nog een menselijke tussenkomst nodig (de zwarte balgen moeten ontlucht worden bijvoorbeeld). Bij de rest is menselijke tussenkomst ook nog nodig, daar de hogedrukslagen manueel los- of vastgekoppeld moeten worden.

Jan van den Berghe 25 juni 2003 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door braambos
Pff, waar hebben we meer last van: een dag staking of op termijn weer enkele duizenden jobs die verloren gaan.
Benepen visie hebben sommigen hier.

De NMBS zal men niet redden door nu te staken: gedenk Sabena. En maar staken, en maar staken, en ieder voorstel weigeren... En toen viel het doek.

Vlaanderen_onafhankelijk 25 juni 2003 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
De meeste treinen die de NMBS op lange afstand inzet, koppelen en ontkoppelen automatisch, zodus... :?

Neen, om even de woordenschat van de mensen aan "de ijzeren weg" te gebruiken: de "vieze viertjes" worden nog steeds manueel gekoppeld en ontkoppeld. Ook bij de koppeling en ontkoppeling van de "springkastelen" is er nog een menselijke tussenkomst nodig (de zwarte balgen moeten ontlucht worden bijvoorbeeld). Bij de rest is menselijke tussenkomst ook nog nodig, daar de hogedrukslagen manueel los- of vastgekoppeld moeten worden.

Ah, dat kan zijn. Ik dacht echt dat die volautomatisch gingen. (Alé, het koppelen en ontkoppelen zelf bij de AM80B en de AM96 (dat springkasteel) gebeurd automatisch, dat van die lucht wist ik niet, en met de slangen hield ik geen rekening.)
Maar dan nog, zoals je zelf al aangeeft, hoeveel werk zou die rangeerder daar bij de NMBS in Brugge hebben?

Vlaanderen_onafhankelijk 25 juni 2003 15:47

Het scenario dat Vinck zo vreesde, lijkt mij eigenlijk nog zo slecht niet. De NMBS die enkel nog verantwoordelijk is voor de infrastructuur (sporen, stations,...) en de veiligheid (seinen, wissels,...) en daarop dan privé-maatschapijen laten rijden.
Veiligheid
Daar de NMBS hiervoor nog steeds instaat, is dat geen verandering ten opzichte van nu. Met de nodige onderlinge afspraken en communicatie tussen de NMBS en de maatschappijen moet een vlotte dienstregeling mogelijk zijn.

Duurdere tickets
Die komen er waarschijnlijk wel, maar door de concurrentie zal die prijsstijging goed meevallen, bovendien zullen de maatschappijen een goede dienstverlening moeten garanderen, anders kan men naar een ander bedrijf overstappen. Ik wil gerust iets meer betalen voor een betere dienstverlening.

Het personeel
Enkele voordelen zullen dan wel wegvallen, maar als het spoor geprivatiseerd wordt, krijgen zij andere voordelen in de plaats die het verlies aan voordelen (maaltijdcheques bijvoorbeeld) compenseren, zo kunnen ze eindelijk hun vakantiedagen oppakken...

[b]Schuld[:b]
Door het verkopen van hun rollend materieel kan de NMBS haar schuld zuiveren en door de de maatschappijen te laten betalen voor het gebruik van de infrastructuur kan men investeringen doen. De overheid kan bijspringen zodat de 'huurprijzen' voor de infrastructuur relatief laag blijven, en dus ook de prijzen voor tickets...

Jan van den Berghe 25 juni 2003 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Maar dan nog, zoals je zelf al aangeeft, hoeveel werk zou die rangeerder daar bij de NMBS in Brugge hebben?

Bijna geen. En toch is dat de enige taak waarvoor hij aangeduid is. De rest van de tijd leest de man zijn krant, loopt wat heen en weer, en zit wat moppen te vertellen door de walkie-talkie.

Is het dan verwonderlijk dat de NMBS op het rand van het failliet staat? Ongetwijfeld zijn er nog honderden van die gevallen waar men mensen een volledig loon uitkeert, maar waarvan de functie eigenlijk heel minimaal is.

Descartes Jr 25 juni 2003 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Tarara. 200 autobussen 's nachts bijeentrommelen en ze loslaten op lege autostrades, da's echt een oplossing die aanzet tot een ondervanging van een dagelijks probleem !

Ongetwijfeld niet. Maar hiermee toont De Lijn zich een dynamische onderneming: een probleem stelt zich en men zoekt zo vlug mogelijk een oplossing. De NMBS echter is in dat verband wel een tegenpool. Gisteren vertelde een collega me nog hoe hij alle moeite van de wereld heeft moeten doen om een wagonreservering aan te vragen. Volgens de man achter het loket had mijn collega de aanvraag veel te laat binnengebracht (nochtans drie weken op voorhand), en dat ging niet meer, want de aanvraag moest eerst naar Gent worden verzonden en daarna in Brussel goedgekeurd om vervolgens weer naar Gent te worden doorgegeven om tenslotte in het station van aanvraag weer te keren. Wat een administratieve rompslomp... En dat voor een wagonreservering op een uur dat de treinstellen eerder leeg dan halfvol zitten!

Ik ga hier volmondig mee akkoord. Ik heb het gevoel (op basis van wat ik dagelijks vaststel) dat De Lijn een modern functionerende maatschappij is. De NMBS daarentegen is een oubollig overblijfsel van la Belgique-�*-papa waarin de vakbonden hun maximale profitariaatszucht konden uitwerken.

En leg mij nu eens uit waarom een goedkeuring in Gent en dan in Brussel méér dan 3 weken moet vergen. Als ik bij Ryan of Virgin Air een vlucht boek weet ik binnen de minuut of ik een plaatsje heb of niet. Wereldwijd.

Het wordt tijd dat men dat stelletje blasé contrario's aan de deur zet. Of gewoon privatiseert. Dit kan niet meer.

Pelgrim 26 juni 2003 08:06

Niet privatiseren, wél democratiseren.

solidarnosc 26 juni 2003 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Tarara. 200 autobussen 's nachts bijeentrommelen en ze loslaten op lege autostrades, da's echt een oplossing die aanzet tot een ondervanging van een dagelijks probleem !

Ongetwijfeld niet. Maar hiermee toont De Lijn zich een dynamische onderneming: een probleem stelt zich en men zoekt zo vlug mogelijk een oplossing. De NMBS echter is in dat verband wel een tegenpool. Gisteren vertelde een collega me nog hoe hij alle moeite van de wereld heeft moeten doen om een wagonreservering aan te vragen. Volgens de man achter het loket had mijn collega de aanvraag veel te laat binnengebracht (nochtans drie weken op voorhand), en dat ging niet meer, want de aanvraag moest eerst naar Gent worden verzonden en daarna in Brussel goedgekeurd om vervolgens weer naar Gent te worden doorgegeven om tenslotte in het station van aanvraag weer te keren. Wat een administratieve rompslomp... En dat voor een wagonreservering op een uur dat de treinstellen eerder leeg dan halfvol zitten!

Ik ga hier volmondig mee akkoord. Ik heb het gevoel (op basis van wat ik dagelijks vaststel) dat De Lijn een modern functionerende maatschappij is. De NMBS daarentegen is een oubollig overblijfsel van la Belgique-�*-papa waarin de vakbonden hun maximale profitariaatszucht konden uitwerken.

En leg mij nu eens uit waarom een goedkeuring in Gent en dan in Brussel méér dan 3 weken moet vergen. Als ik bij Ryan of Virgin Air een vlucht boek weet ik binnen de minuut of ik een plaatsje heb of niet. Wereldwijd.

Het wordt tijd dat men dat stelletje blasé contrario's aan de deur zet. Of gewoon privatiseert. Dit kan niet meer.

Waarom behoren de Belgische spoorwegen dan tot de beste en goedkoopste van Europa?

alpina 26 juni 2003 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Tarara. 200 autobussen 's nachts bijeentrommelen en ze loslaten op lege autostrades, da's echt een oplossing die aanzet tot een ondervanging van een dagelijks probleem !

Ongetwijfeld niet. Maar hiermee toont De Lijn zich een dynamische onderneming: een probleem stelt zich en men zoekt zo vlug mogelijk een oplossing. De NMBS echter is in dat verband wel een tegenpool. Gisteren vertelde een collega me nog hoe hij alle moeite van de wereld heeft moeten doen om een wagonreservering aan te vragen. Volgens de man achter het loket had mijn collega de aanvraag veel te laat binnengebracht (nochtans drie weken op voorhand), en dat ging niet meer, want de aanvraag moest eerst naar Gent worden verzonden en daarna in Brussel goedgekeurd om vervolgens weer naar Gent te worden doorgegeven om tenslotte in het station van aanvraag weer te keren. Wat een administratieve rompslomp... En dat voor een wagonreservering op een uur dat de treinstellen eerder leeg dan halfvol zitten!

Ik ga hier volmondig mee akkoord. Ik heb het gevoel (op basis van wat ik dagelijks vaststel) dat De Lijn een modern functionerende maatschappij is. De NMBS daarentegen is een oubollig overblijfsel van la Belgique-�*-papa waarin de vakbonden hun maximale profitariaatszucht konden uitwerken.

En leg mij nu eens uit waarom een goedkeuring in Gent en dan in Brussel méér dan 3 weken moet vergen. Als ik bij Ryan of Virgin Air een vlucht boek weet ik binnen de minuut of ik een plaatsje heb of niet. Wereldwijd.

Het wordt tijd dat men dat stelletje blasé contrario's aan de deur zet. Of gewoon privatiseert. Dit kan niet meer.

Waarom behoren de Belgische spoorwegen dan tot de beste en goedkoopste van Europa?

Goedkoopste? Hoeveel schuld hadden ze nu weeral? Of hebt u het over de prijs van een ticketje aan het loket? Vergeet er dan de staatsteun niet bij te rekenen he!

solidarnosc 26 juni 2003 14:54

Waarom hebben ze zoveel schulden?

1)Maastrichtnorm

2)Prestigeprojecten.


Hoeveel spoormaatschappijen ken je die geen staatssteun krijgen?

TomB 26 juni 2003 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Waarom hebben ze zoveel schulden?

1)Maastrichtnorm

2)Prestigeprojecten.


Hoeveel spoormaatschappijen ken je die geen staatssteun krijgen?

3) Zo verzuild als mogelijk. Politiek zorgt voor teveel verandering van koers zodat geen lange termijnspolitiek nodig is.

4) Ouderwetse systemen

5) Gebrek aan enige logistieke studies tov het personenvervoer

6) Gebrek aan buitenlandse samenwerking

7) Teveel overheidssteun naar 'minder bedeelde' passagiers.

8) Teveel stations, redundant met ander openbaar vervoer.

9) Te weinig focus op vrachtvervoer

10) Te gediversifieerd


Uiteindelijk is de vakbond een probleem bij de NMBS, maar slechts deel van de rotte plek die moet aangepakt worden.

Ik denk dat privatisatie alleen geen oplossing zal bieden. De NMBS is in zijn huidige vorm trouwens niet zoveel waard, zodat de overheid er uiteindelijk toch voor zal opdraaien.

Zelf ben ik van opinie dat een WBO (Workers buyout, in tegenstelling tot MBO) de oplossing kan bieden voor de NMBS. Privatiseer over een termijn van 10 jaar waar de werknemers een aanzienlijk deel van hun loon in NMBS aandelen krijgen. Je creeert hiermee een winst-motivatie die doordringt bij alle werknemers, tevens een inkomen dat zwaar afhankelijk zal zijn van het success van het bedrijf. Komt er dan uiteindelijk een privatisatie, dan hebben de werknemers de aandelen en kunnen ze zelf hun lot bepalen, los van de verzuilde vakbond.

Democratischer kan het niet. Zelfs de communisten onder ons zouden met die oplossing moeten tevreden zijn, want uiteindelijk zijn het de proletariers die zelf beslissen. De grote vraag blijft natuurlijk of de vakbond in dat geval de rechten bij de werknemer durft te leggen. My best guess: Als je dit voorstelt krijg je het ware gelaat van de vakbond, een ondemocratische instelling die uiteindelijk geen reet om de werknemers geeft, te zien en wordt het voorstel afgeschoten.

Eens proberen?

solidarnosc 26 juni 2003 19:04

Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.

TomB 26 juni 2003 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.

Waarom zou een spoorweg geen winst kunnen maken?

Is dat de nieuwe mode? "Winst maken moet toch niet?"

Is dit typerend? We willen geen risico nemen, maar we willen wel de vruchten ervan plukken?

solidarnosc 26 juni 2003 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.

Waarom zou een spoorweg geen winst kunnen maken?

Is dat de nieuwe mode? "Winst maken moet toch niet?"

Is dit typerend? We willen geen risico nemen, maar we willen wel de vruchten ervan plukken?

Vruchten van plukken. Risico nemen. Voel je je eigenlijk wel goed of heb je een beetje last van de zon?

Pelgrim 26 juni 2003 19:30

Als we nu eens de NMBS coöperativeren?

TomB 26 juni 2003 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als we nu eens de NMBS coöperativeren?

Dat komt op hetzelfde neer als mijn voorstel.

TomB 26 juni 2003 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.

Waarom zou een spoorweg geen winst kunnen maken?

Is dat de nieuwe mode? "Winst maken moet toch niet?"

Is dit typerend? We willen geen risico nemen, maar we willen wel de vruchten ervan plukken?

Vruchten van plukken. Risico nemen. Voel je je eigenlijk wel goed of heb je een beetje last van de zon?

Uw argumenten zijn blijkbaar opgebruikt. Dan houden we het er maar bij dat ik gelijk heb.

Descartes Jr 26 juni 2003 20:18

We zouden er kunnen van uitgaan dat de NMBS strikt genomen (volgens de theorie) géén winst hoeft te maken.

Trekt men hiermee dynamische mensen aan ? Neen : die zien het beter zitten bij Melexis, Ubizen, ....

Is dat een ideale situatie ? Neen, maar ze is er. En de NMBS moet er rekening mee houden. Zij moet dus zeker NIET mikken op een winstloze toekomst.

solidarnosc 26 juni 2003 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.

Waarom zou een spoorweg geen winst kunnen maken?

Is dat de nieuwe mode? "Winst maken moet toch niet?"

Is dit typerend? We willen geen risico nemen, maar we willen wel de vruchten ervan plukken?

Vruchten van plukken. Risico nemen. Voel je je eigenlijk wel goed of heb je een beetje last van de zon?

Uw argumenten zijn blijkbaar opgebruikt. Dan houden we het er maar bij dat ik gelijk heb.

Heb jij ook al rechten gestudeerd? Het is blijkbaar de ziekte van de tijd. :wink: Wat ik wil zeggen dat uw voorstellen gewoon waanzin zijn en het becommentariëren niet waard.

TomB 26 juni 2003 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.

Waarom zou een spoorweg geen winst kunnen maken?

Is dat de nieuwe mode? "Winst maken moet toch niet?"

Is dit typerend? We willen geen risico nemen, maar we willen wel de vruchten ervan plukken?

Vruchten van plukken. Risico nemen. Voel je je eigenlijk wel goed of heb je een beetje last van de zon?

Uw argumenten zijn blijkbaar opgebruikt. Dan houden we het er maar bij dat ik gelijk heb.

Heb jij ook al rechten gestudeerd? Het is blijkbaar de ziekte van de tijd. :wink: Wat ik wil zeggen dat uw voorstellen gewoon waanzin zijn en het becommentariëren niet waard.

En u hebt er geen enkel argument bij gegeven.

TomB 26 juni 2003 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
We zouden er kunnen van uitgaan dat de NMBS strikt genomen (volgens de theorie) géén winst hoeft te maken.

Trekt men hiermee dynamische mensen aan ? Neen : die zien het beter zitten bij Melexis, Ubizen, ....

Is dat een ideale situatie ? Neen, maar ze is er. En de NMBS moet er rekening mee houden. Zij moet dus zeker NIET mikken op een winstloze toekomst.

Inderdaad, de NMBS moet naar winst streven, net als elk ander bedrijf.

DaBlacky 27 juni 2003 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
We zouden er kunnen van uitgaan dat de NMBS strikt genomen (volgens de theorie) géén winst hoeft te maken.

Trekt men hiermee dynamische mensen aan ? Neen : die zien het beter zitten bij Melexis, Ubizen, ....

Is dat een ideale situatie ? Neen, maar ze is er. En de NMBS moet er rekening mee houden. Zij moet dus zeker NIET mikken op een winstloze toekomst.

Inderdaad, de NMBS moet naar winst streven, net als elk ander bedrijf.

De NMBS moet in de eerste plaats voor mobilieit voor iedereen zorgen, en een waardig alternatief bieden op het zwaar vervuilend vrachtwagenverkeer. Winst is bijzaak voor een collectieve dienst.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be