Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zijn er hier anti-vlaams blokkers tegen het cordon sanitair? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4122)

dejohan 25 juni 2003 16:52

Hoewel de meerderheid van de politiekers ertegen is, heb ik de indruk dat bij veel mensen die tegen het Vlaams Blok zijn het idee leeft dat het Cordon haar doelstelling voorbijstreeft, en dat het dus een beter idee zou zijn om het op te doeken.

Wanne 25 juni 2003 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Hoewel de meerderheid van de politiekers ertegen is, heb ik de indruk dat bij veel mensen het idee leeft dat het Cordon haar doelstelling voorbijstreeft, en dat het dus een beter idee zou zijn om het op te doeken.

Wat is er 'tegen' zijn ? Je kan toch geen partijen met hele andere standpunten als het Vlaams Blok gaan verplichten tot samenwerking ?

Klaas 25 juni 2003 16:54

Ik!

Tantist 25 juni 2003 16:54

Ik ben tegen alleszins...

dejohan 25 juni 2003 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:

Hoewel de meerderheid van de politiekers ertegen is, heb ik de indruk dat bij veel mensen het idee leeft dat het Cordon haar doelstelling voorbijstreeft, en dat het dus een beter idee zou zijn om het op te doeken.

Wat is er 'tegen' zijn ? Je kan toch geen partijen met hele andere standpunten als het Vlaams Blok gaan verplichten tot samenwerking ?

So what? Bij elke verkiezingen worden er mensen of partijen met hele andere standpunten verplicht om samen te werken. De kiezer beslist, niemand anders.

C uit W 25 juni 2003 16:57

Ik ben ook tegen.

Wat me ergert is het feit dat "de andere partijen" zeggen : ja aan het cordon, want we kunnen niet met zulke programmapunten overeenkomen.
Geef toe, het cordon is meer dan dat. Mensen beledigen, van de TV houden, zwartmaken, etc dat is voor mij het echte cordon, en fucking ondemocratisch.

dejohan 25 juni 2003 16:59

Ik wil een correctie aanbrengen in mij originele post:
Ik bedoel niet "niet vlaams blokker", ik bedoel "anti-vlaams blokker".

Vlaams blokker gelieve zich te onthouden.

dejohan 25 juni 2003 17:01

Citaat:

Ik wil een correctie aanbrengen in mij originele post:
Ik bedoel niet "niet vlaams blokker", ik bedoel "anti-vlaams blokker".

Vlaams blokker gelieve zich te onthouden.

Is al gebeurd

Vlaamse Leeuw 25 juni 2003 17:01

ik ben tegen.

kirie 25 juni 2003 17:01

het is onzin het cordon ten allen prijze in stand te willen houden. Destijds zowat uitgevonden door de paus geysels (agalev) en de kanselier Tobback werkt dit volledig averechts.
Soms is het belachelijk te horen dat het Blok een * voor iedereen aanvaardbaar voorstel maakt en toch stemt men tegen. Riduculer kan niet. Paar maanden later doen ze dan hetzelfde voorstel, met twee komma's gewijzigd. :crazyeye:
(niet anti - blok en niet pro-blok voor de duidelijkheid)

Tantist 25 juni 2003 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ik ben ook tegen.

Wat me ergert is het feit dat "de andere partijen" zeggen : ja aan het cordon, want we kunnen niet met zulke programmapunten overeenkomen.
Geef toe, het cordon is meer dan dat. Mensen beledigen, van de TV houden, zwartmaken, etc dat is voor mij het echte cordon, en fucking ondemocratisch.

Voi-la...

dejohan 25 juni 2003 17:05

Ze zouden hier een 'Vlaam Blokkers filter' op dit forum moeten plaatsen :-)

dejohan 25 juni 2003 17:07

Maar ik ben er ook tegen. Omdat het ondemocratisch is, en omdat het volgens mij de enige manier is om van het Vl Bl vanaf te komen is.

kirie 25 juni 2003 17:08

Citaat:

elke mening moet kunnen, met een beetje respect weliswaar...

dejohan 25 juni 2003 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Citaat:

elke mening moet kunnen, met een beetje respect weliswaar...

Das waar, maar ik was in dit geval specifiek geinteresseerd in de meningen van mensen die tegen het Vlaams Blok zijn. Dan apprecieer ik het niet zo dat de Vlaams Blokkers zich in de discussie komen mengen. ze mogen hoor, maar ik had hen niets gevraagd.

Vlaamse Leeuw 25 juni 2003 17:12

De discussie ging er dan ook over wat niet-vlaams blokkers van het cordon sanitair vinden.

Wanne 25 juni 2003 17:13

Citaat:

Das waar, maar ik was in dit geval specifiek geinteresseerd in de meningen van mensen die tegen het Vlaams Blok zijn. Dan apprecieer ik het niet zo dat de Vlaams Blokkers zich in de discussie komen mengen. ze mogen hoor, maar ik had hen niets gevraagd.

Als we eens wat meer van dat soort topics zouden maken... :lol:

Knuppel 25 juni 2003 17:27

Vindt niemand het vreemd dat Agalev, toch één van de belangrijkste doordrukkers van het cordon sanitair, totaal van de politieke kaart werd geveegd door het volk evenals zijn eco-en bonitaksen?
Maar het cordon blijft overeind. Logisch?

dejohan 25 juni 2003 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Vindt niemand het vreemd dat Agalev, toch één van de belangrijkste doordrukkers van het cordon sanitair, totaal van de politieke kaart werd geveegd door het volk evenals zijn eco-en bonitaksen?

Start zelf nen topic hé

Knuppel 25 juni 2003 17:49

Citaat:

Citaat:

Start zelf nen topic hé

Je vroeg de mening van niet Blokkers omtrent het cordon sanitair. Ik stel nog maar een vraag inplaats van er een antwoord op te geven.
Was die vraag je zo onwelgevallig dat je me wegjaagt?

circe 25 juni 2003 17:56

Ik ben géén Vlaams-blokker en ben volledig tegen het cordon sanitair!

Als het Vlaams Blok géén democratische partij is, dan moet ze kunnen uitgesloten worden van deelname aan de democratische verkiezingen.

Indien een partij kan en mag deelnemen aan een democratische verkiezing dan moet die partij als democratische partij beschouwd worden en hoeft die zeker niet in een cordon sanitair geplaatst te worden.

Indien na verloop van tijd al bijna 1/5de van de vlaamse kiezers zich enkel begrepen voelen door een bepaalde partij dan is het totaal onaanvaardbaar dat diezelfde partij steeds buiten het bestuur gehouden wordt.

Als "Wij hebben gewonnen en dus mogen we mee het beleid bepalen" betekent dat je meer stemmen hebt behaald dan bij de vorige verkiezingen, dan mag het Vlaams Blok mee het beleid bepalen.

Als men persé wil wachten tot het Vlaams Blok een effectieve monopoliepositie heeft behaald én dus op zichzelf het beleid zal kunnen bepalen, dan ben ik weg!

parcifal 25 juni 2003 18:01

Ik ben helemaal niet dol op het Blok en toch tegen het cordon in de huidige vorm. Ten minste : in de vorm van de voorbije 12 jaar. (91 - 03)

Het zou mijns inziens niet slecht zijn moest bvb in 2006 in Antwerpen het vlaams blok een burgemeesterschap krijgen (indien het stempercentage minstens blijft wat het nu is natuurlijk.)
Dan zouden we tenminste eens zien wat ze waard zijn, de Vl. Blkers.

Waarschijnlijk zou dit nefaste gevolgen hebben voor het imago van het Blok. Ik ben toch curieus.

dejohan 25 juni 2003 18:24

Ja mijn vermoeden klopt toch: veel mensen die geen Vlaams Blokker zijn zijn tegen het cordon. Ik ben een democraat en het met jullie eens.

Thomas Hx 25 juni 2003 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
ik ben tegen.

Ik ook :lol:

wardje 25 juni 2003 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Het zou mijns inziens niet slecht zijn moest bvb in 2006 in Antwerpen het vlaams blok een burgemeesterschap krijgen (indien het stempercentage minstens blijft wat het nu is natuurlijk.) Dan zouden we tenminste eens zien wat ze waard zijn, de Vl. Blkers.

Waarschijnlijk zou dit nefaste gevolgen hebben voor het imago van het Blok. Ik ben toch curieus.

Das ook mijn idee; het Vlaams Blok moet de kans krijgen om te demonstreren dat zij geen oplossingen hebben (en al hadden ze die, ze hebben niet genoeg competente mensen in huis om ze uit te voeren!).

Anderzijds, daar moet je ook mee opletten. Cf. het voorbeeld van Orange; het schijnt dat dat daar ver gaat, tot het zuiveren van de bibliotheken toe: alleen nog volksvriendelijke boeken in de rekken :? Ik zou toch niet willen dat dat in Antwerpen gebeurt. En als het Blok aan de macht komt daar, mag je zeker zijn dát zulke zaken gaan gebeuren.

De retoriek rond de vrije meningsuiting zal snel opdrogen.

"Messieurs, nous avons peur de vous".

dejohan 25 juni 2003 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Het zou mijns inziens niet slecht zijn moest bvb in 2006 in Antwerpen het vlaams blok een burgemeesterschap krijgen (indien het stempercentage minstens blijft wat het nu is natuurlijk.) Dan zouden we tenminste eens zien wat ze waard zijn, de Vl. Blkers.

Das ook mijn idee; het Vlaams Blok moet de kans krijgen om te demonstreren dat zij geen oplossingen hebben (en al hadden ze die, ze hebben niet genoeg competente mensen in huis om ze uit te voeren!).

Anderzijds, daar moet je ook mee opletten. Cf. het voorbeeld van Orange; het schijnt dat dat daar ver gaat, tot het zuiveren van de bibliotheken toe: alleen nog volksvriendelijke boeken in de rekken :? Ik zou toch niet willen dat dat in Antwerpen gebeurt. En als het Blok aan de macht komt daar, mag je zeker zijn dát zulke zaken gaan gebeuren.

De retoriek rond de vrije meningsuiting zal snel opdrogen.

"Messieurs, nous avons peur de vous".

Wat is Orange?

Knuppel 25 juni 2003 18:52

Citaat:

alleen nog volksvriendelijke boeken in de rekken Ik zou toch niet willen dat dat in Antwerpen gebeurt. En als het Blok aan de macht komt daar, mag je zeker zijn dát zulke zaken gaan gebeuren.
Deed de (ex.) minister van Vlaamse Cultuur, Bert Anciaux dat hier al niet voor het Blok aan de macht kwam?

Thomas Hx 25 juni 2003 19:11

Citaat:

Citaat:

alleen nog volksvriendelijke boeken in de rekken Ik zou toch niet willen dat dat in Antwerpen gebeurt. En als het Blok aan de macht komt daar, mag je zeker zijn dát zulke zaken gaan gebeuren.
Deed de (ex.) minister van Vlaamse Cultuur, Bert Anciaux dat hier al niet voor het Blok aan de macht kwam?

Bert deed zoveel :(

wardje 25 juni 2003 19:17

Citaat:

Citaat:

En daar is heel veel reactie op gekomen. En terecht. Is dat doorgevoerd? Dan is het een schande.

En de zuivering in Orange ging toch wat verder

Citaat:

HET WAREN SLECHTS de eerste plaagstootjes. Verleden jaar onthulde het dagblad Libération dat Bompard zich had gezet aan een zuivering van het boekenbestand van een nieuw te bouwen bibliotheek in het stadje. Onder toezicht van Bompards voorlichter André-Yves Beck, leider van de lokale afdeling van de extreem-rechtse revolutionaire pressiegroep Nouvelle Résistance, werd bij de vorming van de nieuwe collectie nauwkeurig geschift: boeken over rap, de Tweede Wereldoorlog, antiracisme en Afrikaanse cultuur (bijvoorbeeld een verzameling Noordafrikaanse sprookjes) werden door de aankoopcommissie zorgvuldig gemeden. Ook bleken in de al bestaande bibliotheek opeens talloze boeken verdwenen. Verhalen over afgelegen oorden in Zuid-Amerika of Azië bleken als 'kosmopolitisch te zijn afgevoerd, terwijl ook zinneprikkelend geachte lectuur - zoals Benoˆite Groults Zout op mijn huid - niet meer op de planken mocht, daar ze 'strijdig zijn met de waarden en normen van het Front National'.
Bovendien diende iedere aankoop van een werk van rood geachte schrijvers - van Sartre tot Aragon - onmiddellijk geneutraliseerd met de aquisitie van een auteur die wel door de ideologische beugel van het Front kon, dus zo rechts mogelijk.
voor de liefhebbers van context:
http://www.groene.nl/1997/08/rz_orange.html

dejohan: Orange is een stad in Frankrijk.

thePiano 25 juni 2003 19:32

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Start zelf nen topic hé

Je vroeg de mening van niet Blokkers omtrent het cordon sanitair. Ik stel nog maar een vraag inplaats van er een antwoord op te geven.
Was die vraag je zo onwelgevallig dat je me wegjaagt?

Iedereen weet toch dat jij een Vlaams Blokker bent, vandaar dat je mening in deze draad ook niet gevraagd werd. :roll:

percloride 25 juni 2003 19:41

en..... als het mee regeren van het Vlaams Blok nu eens moest meevallen
wat dan ??

de metser 25 juni 2003 19:44

Citaat:

Hoewel de meerderheid van de politiekers ertegen is, heb ik de indruk dat bij veel mensen die tegen het Vlaams Blok zijn het idee leeft dat het Cordon haar doelstelling voorbijstreeft, en dat het dus een beter idee zou zijn om het op te doeken.

Het ‘cordon’ is een ‘afspraak’ tussen alle democratische partijen om geen alliantie (in welke vorm ook) aan te gaan met het VB.
Er bestaat nergens een geschreven overeenkomst, of welke officiële overeenkomst dan ook.
Dat ‘cordon’ berust op ethische principes en wordt dus eigenlijk door het Blok zijn extreme standpunten zélf in stand gehouden én gekoesterd.

Heel dat ‘cordon’ gedoe is door de democratische partijen slecht gecommuniceerd naar de burger toe. Het VB heeft dar dankbaar gebruik van gemaakt om het ‘cordon’ als ‘ondemocratisch’ voor te stellen, en zich te in de rol te nestelen van ‘één tegen allen’.
Dus nogmaals: het écht uitluiten van het VB bestaat niet. Tenzij op ethische of politiek niet te verzoenen standpunten.

Wel, cordon of niet, als mijn partij morgen - op welk niveau dan ook – samenwerkt met het VB; ligt mijn boekse in de prullenmand. Op ethische grond uiteraard!

Mieke 79 25 juni 2003 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wardje

Maar hoe maak je een beleid met een coalitie, als de programmapunten compleet onverenigbaar zijn? Want dat argumenteren de andere partijen toch... en dat is in feite het cordon sanitaire. Een coalitie is toch in se compromissen maken tussen de partijen en elk haar prioriteiten vastleggen. Als je aanvoert dat je partij totaal geen gemeenschappelijke beleidslijn volgt, hoe kom je dan aan oplossingen? Je ziet nu al hoe moeilijk het is om gesprekken te voeren om tot een regering te komen.

Misschien moeten ze eerst maar es op gemeentelijk vlak proberen, zien wat dat geeft.
Nota: ik ben anti-blokker en zie voor mezelf -moest 'k politica zijn- geen mogelijkheid om ermee samen te werken. Maar dat moet ieder voor zich beslissen.

Mieke 79 25 juni 2003 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de metser
Het ‘cordon’ is een ‘afspraak’ tussen alle democratische partijen om geen alliantie (in welke vorm ook) aan te gaan met het VB.
Er bestaat nergens een geschreven overeenkomst, of welke officiële overeenkomst dan ook.
Dat ‘cordon’ berust op ethische principes en wordt dus eigenlijk door het Blok zijn extreme standpunten zélf in stand gehouden én gekoesterd.

Heel dat ‘cordon’ gedoe is door de democratische partijen slecht gecommuniceerd naar de burger toe. Het VB heeft dar dankbaar gebruik van gemaakt om het ‘cordon’ als ‘ondemocratisch’ voor te stellen, en zich te in de rol te nestelen van ‘één tegen allen’.
Dus nogmaals: het écht uitluiten van het VB bestaat niet. Tenzij op ethische of politiek niet te verzoenen standpunten.

Wel, cordon of niet, als mijn partij morgen - op welk niveau dan ook – samenwerkt met het VB; ligt mijn boekse in de prullenmand. Op ethische grond uiteraard!

Idd, de metser, je moet het op zo'n manier bekijken, niet een soort 'uitsluiten' dat altijd heeft vastgestaan, als het ware op papier, het is een overenigbaar zijn van politieke standpunten.
Ik zou nooit stemmen voor een partij die beslist met het Blok samen te werken.

dejohan 25 juni 2003 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door percloride
en..... als het mee regeren van het Vlaams Blok nu eens moest meevallen
wat dan ??

Hoewel ik de kans klein acht: als ze het goed doen doen ze het goed hé.

dejohan 25 juni 2003 20:04

Citaat:

Citaat:

Volgens mij kan een partij toch samenwerken met het Vlaams Blok zonder zijn ideologie te verraden of zonder die van het Blok te onderschrijven. De ideoligie kan verschillend zijn, de concrete oplossingen kunnen heel gelijkaardig lopen. Neem nu het leefloon: dat is de concrete uitwerking van het "vrouw aan de haard" idee. Maar een andere partij zou evengoed dat voorstel kunnen gedaan hebben, passend in hun ideologie. Het is maar hoe je zo'n voorstel concreet invult.

Knuppel 25 juni 2003 20:09

De metser schreef:

Citaat:

Volgens mij kan een partij toch samenwerken met het Vlaams Blok zonder zijn ideologie te verraden of zonder die van het Blok te onderschrijven. De ideoligie kan verschillend zijn, de concrete oplossingen kunnen heel gelijkaardig lopen. Neem nu het leefloon: dat is de concrete uitwerking van het "vrouw aan de haard" idee. Maar een andere partij zou evengoed dat voorstel kunnen gedaan hebben, passend in hun ideologie. Het is maar hoe je zo'n voorstel concreet invult.
Zozo, de metser is dus ook al een kloon van Piano? :evil:

Kon je op geen andere wijze je vijand nummer twee: Vivant aanpakken?

de metser 25 juni 2003 21:58

Citaat:

De metser schreef:

Citaat:

Mis ik hier 'iets' subtiels, of is er verkeerd gequote?

Ambetanterik 25 juni 2003 22:03

Citaat:

De verdraagzaamheid van de rode rakkers slaat weer toe.

Te lang in de zon gelegen? Een zonneslag opgelopen?

Raf 25 juni 2003 22:07

Citaat:

Citaat:

De metser schreef:

Citaat:

Mis ik hier 'iets' subtiels, of is er verkeerd gequote?

Nee hoor, gewoon één van de complottheorietjes van Knuppel. Je went daar wel aan :wink:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be