Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nationaliteit terug afnemen enquete op VRT (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47104)

ancapa 23 maart 2006 21:54

Nationaliteit terug afnemen enquete op VRT

Is het goed dat de Belgische nationaliteit kan worden afgenomen van wie die frauduleus heeft verkregen?
aantal stemmen: 614
  • ja
    528 (86%)

• ja, maar niet meer na vijf jaar
    71 (12%)

• nee
www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/overzicht/nnII_nieuws_hoofdpunten/index.shtml

ancapa 23 maart 2006 21:55

Hier kan iedereen zijn stem kwijt, een voorlopig resultaat laat al weinig aan de verbeelding over !

De man in de straat of op internet kan er zijn ding kwijt.

Darwin 23 maart 2006 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 1594640)
Is het goed dat de Belgische nationaliteit kan worden afgenomen van wie die frauduleus heeft verkregen?
aantal stemmen: 614
  • ja
    528 (86%)
  • ja, maar niet meer na vijf jaar
    71 (12%)
  • nee
www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/overzicht/nnII_nieuws_hoofdpunten/index.shtml

Iets meer dan 10% van de stemmers kiezen voor de criminelen.

aantal stemmen: 635

*
ja
547 (86%)
*
ja, maar niet meer na vijf jaar
72 (11%)
*
nee
17 (3%)

Pollebru 23 maart 2006 22:03

aantal stemmen: 652
ja560 (86%)
ja, maar niet meer na vijf jaar75 (12%)
nee................en linkiiewinkies

Zo'n vraag van den BRT FOEI

ancapa 23 maart 2006 22:11

DE VRT had zeker wat anders verwacht... benieuwd hoe lang die gaat stand houden !

Darwin 23 maart 2006 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 1594677)
DE VRT had zeker wat anders verwacht... benieuwd hoe lang die gaat stand houden !

Misschien speelt men met het idee om een wet hierover te stemmen of aan te passen en wil men via de VRT eerst eens peilen naar de maatschappelijke draagkracht van dat idee?

Pollebru 23 maart 2006 22:36

Ja Darwin je zegt al zoiets, nu ge moogt de den extreem linkse BRT ni op nog slechtere gedachte brengen......Gedapo weet je wel.

Pollebru 23 maart 2006 22:41

aantal stemmen: 771
ja672 (87%)
ja, maar niet meer na vijf jaar81 (11%)
nee: Sossen waar blijven jullie

Pollebru 23 maart 2006 22:48

aantal stemmen: 787
ja688 (87%)
ja, maar niet meer na vijf jaar81 (10%)
nee Sossen wakker worden!!!!!!

Pollebru 23 maart 2006 22:51

aantal stemmen: 793
ja694 (88%)
ja, maar niet meer na vijf jaar81 (10%)
nee Hallo linkiwinkies

Levertraan 23 maart 2006 23:25

Is het goe da ons bomma veur heure zondagse matinee met Josianne een patéke meebrengt ?
aantal stemmen: 654
ja, da zal Josianne echt apreciëren 191 (29%)
ja, mor dan alleen zonder crème au beurre 134 (20%)
nee, Josianne is al zo dik 329(51)

Fozzie 23 maart 2006 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan (Bericht 1594769)
Is het goe da ons bomma veur heure zondagse matinee met Josianne een patéke meebrengt ?

Ik stem ook voor het patéke (1 met en zonder crème, dan kan Josianne kiezen) ;-)

Tegendradigaard 24 maart 2006 08:28

kan der effe mij iemand uitleggen hoe die ooooo zoooooo schitterende snel-belg-weg van enkele jaren geleden nu wordt aangepast aan hetgeen de oppositie toen al wist te zeggen wat zou gebeuren......

ofwel is paars
1. gewoon dom
2. gewoon heel dom
3. naief
4. gewoon heel naief
5. gewoon heel dom en heel naief ...

ik kies voor 5....

Knuppel 24 maart 2006 09:20

Mijnoptie staat er niet bij.

Het was uit machtswellust van de allochtonenpartij die deel uitmaakt van paars.

Antoon 24 maart 2006 11:39

Stand op 24 maart om 11 u30 :

Citaat:

[SIZE="1"]Is het goed dat de Belgische nationaliteit kan worden afgenomen van wie die frauduleus heeft verkregen?

aantal stemmen: 2405

2088 (87%) : ja

265 (11%) : ja, maar niet meer na vijf jaar

53 (2%) : nee[/SIZE]

Dat lijkt mij duidelijk.

.

Knuppel 24 maart 2006 11:57

Er zijn een half uur later al 2173 voorstemmen.

Bitweiser 24 maart 2006 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VRT
aantal stemmen: 3380
  • ja =2950 (87%)
  • ja, maar niet meer na vijf jaar =358 (11%)
  • nee = 76 (3%)

Er zijn toch nog altijd 76 idioten die neen hebben gestemd...

Jazeker 24 maart 2006 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan (Bericht 1594769)

volges maai eit oengs dikke josiang mingder sociaulen impact.

andev 24 maart 2006 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darwin (Bericht 1594647)

*
ja
547 (86%)
*
72 (11%)
*
nee
17 (3%)

En hebben (niet opgesloten) criminelen ook mogen meestemmen? Dus...

1handclapping 24 maart 2006 18:16

Ayaan Hirschi heeft haar Nederlandse nationaliteit op fraudulzeuze wijze gekregen...

We zouden vanzelfsprekend misschien beter nadenken over het eventueel afnemen van de nationaliteit van bepaalde criminelen zoals bv. fraudeurs..
(om belg te zijn, moet je je belastingen correct betalen..;)

lombas 24 maart 2006 18:35

Ik bedenk mij hier plots dat in Nederland inderdaad mensen zitten met de Marokaanse of Turkse nationaliteit...

andev 24 maart 2006 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1595948)
Ayaan Hirschi heeft haar Nederlandse nationaliteit op fraudulzeuze wijze gekregen...

We zouden vanzelfsprekend misschien beter nadenken over het eventueel afnemen van de nationaliteit van bepaalde criminelen zoals bv. fraudeurs..

???
Je kunt toch maar de nationaliteit afnemen van iemand die vroeger die nationaliteit niet had? Weinig met belastingen te maken, dacht ik...
Er lopen er wellicht duizenden rond, die via nephuwelijken, gezinsherenigingen en andere goed georganiseerde trukjes, of dommigheden in de wetgeving, zichzelf nu "Belg" noemen als ze aan de deur van het OCMW gaan staan...
Ik dacht vandaag nog ergens in de Standaard gelezen te hebben dat de kinderen in het buitenland van diegene die hier "Belg" is geworden, automatisch ook "Belg" zijn geworden, zonder dat ze ooit een voet op Belgische bodem hebben gezet. Er zouden al een 4.000 gevallen zijn.
Men weet hier echt hoe het geld van de werkende belastingbetaler maximaal kan weggegooid worden...

1handclapping 24 maart 2006 18:54

Ik vind nationaliteit inderdaad een serieuze zaak ; in feite is het een mensenrecht. Ieder mens die geboren wordt zou een nationaliteit moeten hebben. Indien men in een ander land gaat wonen en men heeft de intentie om daar te blijven, te huwen, kinderen te krijgen ..;is het bovendien logisch dat men ernaar streeft ook de nationaliteit van dat land te verkrijgen.

Het is ook logisch dat het land in kwestie die zaak ernstig overweegt en grondig onderzoekt ; en precies hierom zou het niet zo mogen zijn dat men lichtvaardig op zulke beslissing terugkomt. Eens men de nationaliteit van een bepaald land heeft, behoudt men die ook : men kan maw niet een nationaliteit verliezen : omdat men dan binnen een bepaalde nationaliteit 2 kategorieën burgers zou scheppen nl. die burgers met een "aangeboren" nationaliteit en een andere soort burgers met een "verkregen" nationaliteit. Met diverse soorten, krijgt men bovendien het probleem van definitie :
-"Verkregen" : iemand waarvan slechts één ouder belg is ? Iemand die uit belgische ouders in een land geboren is, waarvan men de nationaliteit gewoon
bekomt door in dat land geboren te zijn ?

...

Het eenvoudigste is dus slechts één soort nationaliteit en wel één die niet kan
"afgenomen" worden (grondwet : alle belgen zijn gelijk voor de wet).

---

Het is weliswaar onontbeerlijk dat bij een naturalisatie tot belg de grootste zorgvuldigheid in acht genomen zou worden..
...

Idealiter zou de belgische nationaliteit moeten afgeschaft worden en vervangen door de europese onder dezelfde voorwaarden : bij naturalisaties
de grootste omzichtigheid in 8 nemen.

voicelesscharlie 24 maart 2006 18:59

Maar als je meer dan één natonaliteit bezit,zoals de meeste allochtonen hier, dan mag je er wel eentje afnemen vind ik.:-P

andev 24 maart 2006 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 1596036)
Maar als je meer dan één natonaliteit bezit,zoals de meeste allochtonen hier, dan mag je er wel eentje afnemen vind ik.:-P

Twee nationaliteiten: zoiets is ook te gek om los te lopen...
Hun echte nationaliteit en hun OCMW-nationaliteit?;-)

voicelesscharlie 24 maart 2006 19:41

Het is toch de logica zelve.
Ofwel zweren ze hun vorge nationaliteit af als bewijs om te willen integreren.
Ofwel wordt hun Belgische nationaliteit igv fraude of crimineel recidivisme geänuleerd.

carlgustaaf 24 maart 2006 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Darwin (Bericht 1594647)

*
ja
547 (86%)
*
72 (11%)
*
nee
17 (3%)

er zijn toch ongeveer 10% vreemdelingen in België?Dan klopt het toch alles ...

ancapa 25 maart 2006 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 1594677)

intussen is de link helemaal verdwenen 8O

Heb ik gelijk of heb ik gelijk gekregen ? :-D

Wie is uw favoriet voor de Gouden Uil 2006?
Vindt u het een goede zaak dat de minister van Cultuur 60.000 euro uitgeeft aan de promotour van Kate Ryan voor het Songfestival?
Wie wint de Oscar voor de beste film?
Hoe schat u de kansen van Kate Ryan in op het Songfestival in Athene
Wie is uw favoriet voor de finale van Eurosong?

Intussen ier er een nieuwe poll over de gouden uil.

Waar zijn de einderesultaten of iemand de laatste stand ?

[SIZE=4]WAAR IS DIE POLL NAAR TOE ???????????[/SIZE]

Egidius 25 maart 2006 09:40

Citaat:

Die heeft ondertussen al zoveel meer voor de Nederlandse identiteit en de democratie gedaan dan de doorsnee-Nederlander, dat ze gerust amnestie mag krijgen en een ereburgerschap bovenop.

Jazeker 26 maart 2006 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 1596557)
intussen is de link helemaal verdwenen 8O

Heb ik gelijk of heb ik gelijk gekregen ? :-D

Wie is uw favoriet voor de Gouden Uil 2006?
Vindt u het een goede zaak dat de minister van Cultuur 60.000 euro uitgeeft aan de promotour van Kate Ryan voor het Songfestival?
Wie wint de Oscar voor de beste film?
Hoe schat u de kansen van Kate Ryan in op het Songfestival in Athene
Wie is uw favoriet voor de finale van Eurosong?

Intussen ier er een nieuwe poll over de gouden uil.

Waar zijn de einderesultaten of iemand de laatste stand ?

[SIZE=4]WAAR IS DIE POLL NAAR TOE ???????????[/SIZE]

Weg ?

Knuppel 26 maart 2006 15:50

Citaat:

Maar om Belg te worden mag je natuurlijk straffeloos criminele dingen...

Knuppel 26 maart 2006 15:52

Citaat:

Eens men de nationaliteit van een bepaald land heeft, behoudt men die ook
Juist ja.
Zelfs als deze op frauduleuze wijze bekomen werd.

Knuppel 26 maart 2006 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1597428)
Weg ?

Dat zegt weeral genoeg.

'Ze' willen het nog altijd niet weten.

Dar belooft weer voor de volgende verkiezingen....

Knuppel 26 maart 2006 15:56

Citaat:

Twee nationaliteiten: zoiets is ook te gek om los te lopen...

Vind ik ook.

Dat de ene er maar één heeft en de andere er twee mag hebben is pure discriminatie.

Wie zijn oude nationaliteit niet kan, mag of wil opgeven blijft gewoon wat hij altijd was....en draagt daar de logische gevolgen van.

Jozef Ostyn 26 maart 2006 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1596022)
Ik vind nationaliteit inderdaad een serieuze zaak ; in feite is het een mensenrecht. Ieder mens die geboren wordt zou een nationaliteit moeten hebben. Indien men in een ander land gaat wonen en men heeft de intentie om daar te blijven, te huwen, kinderen te krijgen ..;is het bovendien logisch dat men ernaar streeft ook de nationaliteit van dat land te verkrijgen.

Het is ook logisch dat het land in kwestie die zaak ernstig overweegt en grondig onderzoekt ; en precies hierom zou het niet zo mogen zijn dat men lichtvaardig op zulke beslissing terugkomt. Eens men de nationaliteit van een bepaald land heeft, behoudt men die ook : men kan maw niet een nationaliteit verliezen : omdat men dan binnen een bepaalde nationaliteit 2 kategorieën burgers zou scheppen nl. die burgers met een "aangeboren" nationaliteit en een andere soort burgers met een "verkregen" nationaliteit. Met diverse soorten, krijgt men bovendien het probleem van definitie :
-"Verkregen" : iemand waarvan slechts één ouder belg is ? Iemand die uit belgische ouders in een land geboren is, waarvan men de nationaliteit gewoon
bekomt door in dat land geboren te zijn ?

...

Het eenvoudigste is dus slechts één soort nationaliteit en wel één die niet kan
"afgenomen" worden (grondwet : alle belgen zijn gelijk voor de wet).

---

Het is weliswaar onontbeerlijk dat bij een naturalisatie tot belg de grootste zorgvuldigheid in acht genomen zou worden..
...

Idealiter zou de belgische nationaliteit moeten afgeschaft worden en vervangen door de europese onder dezelfde voorwaarden : bij naturalisaties
de grootste omzichtigheid in 8 nemen.

Men kan met nationaliteit inderdaad beter niet gaan sollen, zoals de Paarsgroene regering gedaan heeft.

Nationaliteitsverwerving moet gekoppeld zijn aan strenge voorwaarden (taalkennis; inburgering; geen gevaar betekenen voor openbareveiligheid; geen strafblad). Eens toegekend kan ze m.i. enkel afgenomen worden als de toekenning zelf niet geldig was wegens fraude. In zo'n geval zou het afnemen van de nationaliteit best ook gekoppeld worden aan een onmiddellijke uitzetting.

Eigenlijk kan men deze procedure beter weghalen bij het Parlement en laten afhandelen via een geobjectiveerde en grondige procedure.

Jozef Ostyn 26 maart 2006 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 1596036)

Neen, volgens mij niet. Het bezitten van meerdere nationaliteiten hoeft op zich geen problemen te stellen.

1handclapping 26 maart 2006 16:18

Nationaliteit

Er zou best een duidelijk wettelijk kader komen, dat dan door een rechterlijke macht wordt uitgevoerd. De weg zal wel lang zijn want idealiter zou men tot een harmonische EU-nationaliteit moeten komen.

Het fenomeen "dubbele nationaliteit" bestaat oa. ook in Zwitserland en
Israël (dus zeker niet uitsluitend in Marokko).

Ik kan fout zijn maar de snel-belgwet kwam volgens mij tot stand in een VLD-CVP regering. De CVP keerde zich tegen deze wet naar aanleiding van de invoering van het gemeentelijk stemrecht voor niet EU vreemdelingen,
omdat de snel-belg-wet dit stemrecht eigenlijk overbodig behoorde te maken.

Jozef Ostyn 26 maart 2006 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1597828)
Ik kan fout zijn maar de snel-belgwet kwam volgens mij tot stand in een VLD-CVP regering. De CVP keerde zich tegen deze wet naar aanleiding van de invoering van het gemeentelijk stemrecht voor niet EU vreemdelingen,
omdat de snel-belg-wet dit stemrecht eigenlijk overbodig behoorde te maken.

U bent inderdaad fout. De snel-Belgwet kwam tot stand in de eerste regering Verhofstadt (paarsgroen).

born2bewild 26 maart 2006 16:22

Citaat:

???

Bedoelt u dat het Belgische parlement een wet moet stemmen om de Nederlandse nationaliteit af te nemen? Bwa ja, waarom dan in een moeite ook niet de Oostenrijkse, Amerikaanse etc...enfin het zotste eerst, zolang er binnenshuis het status quo maar kan behouden worden

Great thinking dude

born2bewild 26 maart 2006 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 1596022)
Ik vind nationaliteit inderdaad een serieuze zaak ; in feite is het een mensenrecht..

lap, het heeft weer lang geduurd, de mensenrechten bijdrukken a volonte...getuigt van weinig respect voor de echte mensenrechten

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be