![]() |
Gentenaar tevreden over beleid en veiligheid
[SIZE=3]Gentenaar tevreden over beleid en veiligheid[/SIZE]
De Gentenaar was anno 2005 relatief tevreden over het beleid in zijn stad. Het stadsbeleid krijgt 6,68 op 10. Meer nog: de tevredenheid van de kiesgerechtigde inwoners over het globale stadsbeleid is sinds 2000 (toen 6/10) licht, maar gestaag gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Gent. Opmerkelijk is dat ook het veiligheidsgevoel en hiermee samenhangend de tevredenheid van de kiezer over politie en veiligheidsbeleid toegenomen is. "Het beeld dat over onveiligheid wordt opgehangen, is niet altijd wat de kiezer denkt", reageert burgemeester Frank Beke (sp.a). De burgemeester geniet in Gent nog altijd meer vertrouwen dan de gemeenteraad of de schepenen, ofschoon het vertrouwen van de kiezer in alle geledingen van het lokale bestuur tussen 2003 en 2005 ook lichtjes toenam. Opmerkelijk is nog: de partijvoorkeur van de (on)tevredenen. De enquêteurs vroegen de deelnemers aan de enquête voor wie ze bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2000 gestemd hadden. Gent wordt momenteel bestuurd door een coalitie van sp.a, VLD en VU-ID. De SP-kiezers uit 2000 zijn anno 2005 het meest tevreden, gevolgd door Agalev-kiezers. En dit terwijl Groen! op de oppositiebanken zit en de VLD in de meerderheid. VLD-boegbeeld en lijsttrekker bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen Sas Van Rouveroij wenste daarop voorlopig kort te reageren. "De VLD-kiezer was in 2005 wel de meest tevreden kiezer wat betreft veiligheidsbeleid en politiediensten", aldus Van Rouveroij. Klopt. Zelfs bij de Vlaams Blok-kiezer - nochtans gemiddeld de meest ontevreden kiezer, ook op dit vlak - hebben veiligheid en politie sinds 2000 aan vertrouwen gewonnen. Agalev-fractieleider Filip Watteeuw noemt het onderzoek een verdekte verkiezingspoll en betreurt dat de cijfers eenzijdig voorgesteld worden naar partijvoorkeur. "Alsof partijvoorkeur zo essentieel is. Waarom spreekt men niet meer over het studieniveau van de geënquêteerde, of hij werk heeft of niet, in welke buurt hij woont?". Blijft de conclusie dat over alle partijgrenzen heen, de tevredenheid van de kiezers over het stadsbeleid tussen 2000 en 2005 toenam. Zelfs de merkelijk lagere tevredenheid van de Vlaams Blok-kiezer van weleer steeg van 4,90 op 10 in 2000 tot 5,55 op 10 in 2005. De beleidsaspecten die slecht scoren zijn nogal voorspelbaar en trouwens dezelfde als die uit tevredenheidsonderzoeken in Brugge en Antwerpen: verkeersbeleid, migrantenbeleid, stadsfinanciën, openbare werken en parkeerbeleid. (Belga 17:28) bron: de morgen online |
Af en toe eens wat goed nieuws kan geen kwaad, hoewel dat groter veiligheidsgevoel voor sommigen eerder slecht nieuws zal zijn...
|
Citaat:
|
Dit onderzoek is zuivere verkiezingspropaganda. Prof Reynaert en Devos zijn beide lid van de "Liga van de mensenrechten". Er werden trouwens slechts zo'n 750 mensen ondervraagd, zo'n 1 per 200 stemgerechtigden en van die 750 waren er 300 die pro-meerderheid zijn.
|
Ja, waarschijnlijk zitten er ook veel makakken die de sakosje van onze wijve gaan afpakke en dan dreige die me verkrachte als ze da tege de flikke gaan zegge... :roll:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gent is tof.
|
Citaat:
|
Ik haat die studenten in Gent. Bweirk, zo studentikoos allemaal.
Voor de rest wel oké. |
Citaat:
met 30.000 is de groep 'hogere studies' studenten een erg belangrijke deelgroep in gent, lijkt me. die rest waar jij over bezig bent, daar ken ik wel een hoop van. Nu moet ik je teleurstellen dat niet de hele 'rest' het niet goed heeft in Gent |
Citaat:
|
Citaat:
en als men spreekt over "de" gentenaar, dan spreekt men over het gemiddelde waar. als 55% van de gentenare pro abortus zou zijn dan zeggen ze gewoonweg "de" gentenaar is voor 55% voor abortus. een heel slechte woordkeuze als je het mij vraagt, maar dat ligt eerder aan degene die het artikel heeft geschreven dan aan degene die het onderzoek heeft gedaan |
Citaat:
|
Citaat:
|
Never gonna happen... en anders stem ik gewoon met mijn voeten 8)
|
Citaat:
|
Citaat:
Antwerpen (bep. wijken) telt nu eenmaal meer Marokkanen, en dat zijn nu eenmaal moeilijkere gevallen. |
Citaat:
|
Zijn er al verkiezingen? Is pannecookie kandidaat?
Beste plezanterikken,
Kan het niet nog even wachten met het "wetenschappelijk" gezever over hoe goed de partijen zijn? Beste pannecookie, wil je eens je volledige identiteit bezorgen, samen met je nationaal nummer, je geslacht, je veroordelingen, of en hoeveel fietsen je als student gestolen hebt, hoeveel porren je verkracht hebt, kom, alles wat nodig is om je gewicht in de politiek te kennen. Let daarbij wel op dat men je niet herkent, want je kansen zouden sterk kunnen verminderen, snappie? Voor de rest, ad fundum! :cheer: Gerard Golsteyn, partijloze onBV, wel bekend bij Frank! Toekomststraat 66 9040 Sint-Amandsberg. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ BLESS GOT YOU!!! :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die MINDERHEID in de peiling vertegenwoordigt volgens u een bestuursMEERDERHEID. Als er dus iemand recht op klagen zou hebben - quod non - zou het toch wel die ondervertegenwoordigde groep zijn, neen ? |
Citaat:
|
kanshebber voor jan kritiek? ho, dank je, eindelijk!
Citaat:
Bedankt in ieder geval om mij bij de eerste selectie te zetten, daar wacht ik al jaren op! Nu noch de identiteit van de pierewiet die zich al op een lijst wil plaatsen, de rest zal ik wel "verzorgen". ('t is maar dat je het weet!) Groetjes, :roll: Gerard Golsteyn, onBV en partijcriticus in de hoogste graad.! :cheer: ~~~~~~~~~~~~~~~~~ Quousque tandem, pannecookie, abutere patientia nostra? (cicero) |
Citaat:
|
Citaat:
In het kort. De uitslagen van de enquete zeggen 1 ding, enkel en alleen over de populatie van de steekproef (niet over geheel gent) en indien je dit wil uitbreiden om iets te kunnen zeggen over de gehele populatie ("DE" gentenaar)(=proces van de inductieve statistiek) moet je foutmarges nemen en wordt er gewerkt met klasses. Dus over de gentenaar zou je met wetenschappelijke zekerheid kunnen zeggen dat de gentenaar het stadsbestuur tssn de 6,6 en de 7,0 geeft, gezien de "onjuistheden" in de steekproef. Maar kranten kunnen zich niet permitteren om dat allemaal uit te leggen en nemen dan het klassemidden en publiceren dan in feite, strikt wetenschappelijk gezien, onjuiste conclusies door te zeggen dat de cijfers voor alle gentenaars gelden. In het kort, he. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be