![]() |
Talenkennis Walen katastrofaal
Ik wist dat het erg was.... maar ZO erg?! 8O
Citaat:
|
Citaat:
Allemaal ondemocratisch gelobby van egoïstische separatisten die hun politieke overtuiging als pseudo-wetenschap vermommen en daarmee de partijtoppen innemen. [/mode Black Cat] |
Dat verbaast me helemaal niet. Ik preciseer dat ik misschien wel Franstalig ben maar dat ik niets te maken met Wallonië heb. Ik ben Brusselaar : ik ben er geboren en leef er nog altijd. Ik heb geen enkele familieverband met Wallonië. Wat ik denk van Wallonië? Een regio zonder toekomst, niet echt aangenaam, niet open voor de wereld. U zal me zeggen : de Ardennen zijn mooi. Ja, wat het landschap betreft, ga ik wel akkoord. Maar dat is alles. Ik heb duizend keer liever de Fransen die veel meer open en veel meer sympathiek zijn. Doe de ervaring : ga een week met vakantie naar Frankrijk en ga de week daarna met vakantie in Wallonië : je zal heel vlug het verschil zien. En wat die talenkennis betreft : in Frankrijk zijn de dingen tenminste aan het veranderen vooral bij de "jonge generatie". Ik heb onlangs een reportage op France 2 gezien : meer en meer jonge Fransen gaan naar Groot-Britannië werken. Dat heeft te maken met de grote werkloosheid in Frankrijk en de betere mogelijkheden in Groot-Britannië, met hun wil hun Engels te verbeteren........... De meesten blijven in Engeland voor de week en gaan terug naar Frankrijk voor het weekend. Met de Thalys is het gemakkelijk nu. Ik zeg natuurlijk niet dat de Fransen nu perfecte meertaligen ben maar de dingen zijn er aan het veranderen.
|
Citaat:
Hoe zit het met de talenkennis van je stadsgenoten? Kennen ze beter talen dan de Walen? |
Ik ga akkoord met Everytime. De Fransen, en zeker de jongere generatie, spreekt steeds beter Engels (hoewel nog lang niet op het niveau van Vlamingen, Nederlanders en andere Noord-Europeanen), maar het verbetert zienderogen.
Het lijkt soms echt dat Wallonie gewoon stilstaat op alle vlakken (geen economische heropleving, (talen)onderwijs blijft slecht, ...), terwijl de rest van Europa evolueert. Dit zal wel veralgemenend zijn, maar cijfers lijken dit te bevestigen. Wat is er toch aan de hand? |
Citaat:
|
Wallonie vindt de status quo te belangrijk om risicos te nemen. Vooruitgang gaat men enkel bereiken door even door de zure appel heen te bijten en keiharde maatregelen in te voeren die de economie nieuw leven in moet blazen.
|
Als de walen dan toch zo graag bij Vlaanderen blijven, waarom leren ze dan geen Nederlands? Willen ze het niet leren?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Spanjaarden, Italianen, Fransen, Nederlanders, Britten, kennen alleen hun eigen taal.
Ik vind dit onderzoek een goed aangrijpingspunt om het taalonderricht in België een nieuwe start te geven. |
Citaat:
Het is toch niet omdat slechts 4 op 10 Walen een andere taal spreken dat de Luxemburgers of de Nederlanders hun onderwijs zouden moeten omgooien. |
Citaat:
Politiek in een democratie is jammer genoeg een korte termijn spel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat de Nederlanders betreft, kennen ze zeer goed Engels. Ik zou zelf durven zeggen dat ze nog beter Engels dan de Vlamingen kennen. |
Citaat:
Citaat:
Mijn bedoeling was: tweetaligheid vergt een bijzondere inzet, een inzet waarvoor we promotie kunnen maken. Anderzijds is het goed die tweetaligheid wat te relativeren. Spreekt in Zwitserland iedereen vier talen? |
Citaat:
|
Citaat:
Wie garandeert dat de technocraten niet evengoed als de politici hun regio als een wingewest zullen beschouwen? |
Citaat:
Ik denk niet graag in extremen. Ik herinner me vaag dat in de great depression van 1929 men ook de hulp inriep van mensen met verstand van zaken in de VS. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Functionele tweetaligheid is de norm vandaag: Engels als tweede taal dus, en keuze tussen Duits en Frans als derde taal. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast zou je de keuze moeten krijgen om één van deze drie talen verder uit te diepen (voor talenrichtingen misschien twee talen). Daar verdiep je je dan in de literatuur van die taal. |
Citaat:
Wat is dat voor een visie? Waarom dan niet wat meer tijd voor het Chinees? Zullen we de Nederlandse spelling nog wat ingewikkelder maken zodat de Walen er meer tijd aan besteden? Onze kinderen hebben Engels nodig om waar dan ook in de wereld aan de bak te komen. Daar moet het meeste tijd naartoe gaan. Zoniet doet ons onderwijs aan moedwillige achteruitstelling om nationalistische redenen. Duits is een belangrijke regionale taal voor Midden- en Oost-Europa, tot in de voormalige Sovjetunie toe. Frans wordt nauwelijks nog gesproken buiten de landen waar het moedertaal is (hier was onlangs een cijfer van minder dan 100 miljoen te lezen). Gezien onze zuiderbuur Franstalig is, mag het als keuze Duits/Frans derde taal worden. |
Citaat:
Engels kan je leren op vier jaar. Voor het moeilijkere Frans heb je meer tijd nodig om op hetzelfde niveau te komen. Vergelijk het met wiskunde. Optellen en aftrekken is belangrijker dan differentiaalrekenen. Maar toch wordt aan het tweede meer tijd gespendeerd omdat het moeilijker is. |
Citaat:
Op z'n minst twee vreemde talen spreken, de doelstelling van de EU voor iedere Europese burger, kan 75% van de Nederlanders, waarmee het na Luxemburg (92%) de hoogste score heeft in de EU. Van de Belgen spreekt 67% minstens twee vreemde talen. Het slechtst scoren Portugal (23%), Cyprus (22%), Frankrijk (21%), Griekenland (19%), GB (18%), Spanje (17%), Italië (16%) en wederom als laagste Ierland (13%). Alleen in de categorie 'minstens drie vreemde talen' staat België met 53% na Luxemburg (met 69%) tweede, Slovenië (40%) derde en Nederland (34%) vierde. Meest beheerste vreemde talen in België: 59% Engels 48% Frans (dus 80% van de Vlamingen en Duitstaligen) 27% Duits 15% Nederlands (dus 38% van de Frans- en Duitstaligen) 6% Spaans 3% Italiaans 1% Arabisch Meest beheerste vreemde talen in Nederland: 87% Engels 70% Duits 29% Frans 5% Spaans 4% Nederlands (Friestaligen!) Op de vraag welke vreemde taal men het best beheerste, antwoordde in België: 29% Engels 28% Frans 8% Nederlands 5% Duits Op dezelfde vraag antwoordde in Nederland: 60% Engels 23% Duits 3% Nederlands 2% Frans 1% Fries Het gaat in alle gevallen om beheersing op normaal gespreksniveau. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar vandaag is de filosofie van het Vlaamse onderwijs dat elke Vlaming perfect Franstalig zou moeten zijn, en een basis van Engels en Duits. Het feit dat Frans voorgetrokken wordt op de twee andere, moet eruit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat het meest opvalt, en eigenlijk niet echt verbaast, is dat de Nederlanders meer Duits spreken, en wij meer Frans. Er zijn in Nederland ook veel Duitse toeristen, en het verband ligt in hun historische traditie. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be