![]() |
Irma Laplasse-Herdenking
Jaarlijks organiseert het Comité Eerherstel Irma Laplasse een herdenking om de slachtoffers der repressie te herdenken.
De weblog van het comité kunt u hier vinden: http://www.irmalaplasse.blogspot.com/ Welke politieke voorkeur u ook heeft, men mag de repressie niet vergeten! |
Euh... wat... eh... jazeker... leve de repressie... ofzoiets... :?
|
A la guerre comme a la guere!
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Op een zonnige dag als deze heb ik wel wat beters te doen dan hulde te brengen aan oorlogsmisdadigers .
|
Citaat:
Haar man, zoon en dochter waren lid van fascistische organisaties, de familie Laplasse heeft actief meegewerkt aan het verklikken van Joden en verzetslieden. Irma kan dan wel officieel geen lid zijn geweest van die organisaties, ze heeft haar steentje degelijk bijgedragen. Het feit dat haar zoon werd opgepakt door de witte brigade toont tevens aan dat hij niet zuiver op de graat was. Zou de witte brigade die zoon vermoord hebben? Ik weet het niet, misschien zouden ze hem gewoon hard aangepakt hebben. Irma heeft ervoor gezorgd dat er zeven verzetslieden gedood werden, wat veel erger is dan de arrestatie van haar zoon door de witte brigade. Neen, voor zo iemand kan ik geen respect opbrengen. De repressie was even erg als de collaboratie, maar als je de dood van (minstens) zeven mensen op je geweten hebt, verdien je het niet om vereerd te worden. |
Ik vind het feit dat ze lelijk was veel erger.
Waarschijnlijk scheerde ze haar oksels niet eens... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hm, even citeren... Citaat:
Citaat:
Bron: http://www.verzet.org/content/view/441/36/1/1/ Is Van Isacker de objectieve bron waar we met open mond naar moeten luisteren? |
Citaat:
Op het erepark liggen twee van mijn familieleden (neen, niet de tweeling). Zij werden niet verklikt door Irma Laplasse. |
Citaat:
|
laat ons liever onschuldige figuren herdenken zoals Napoleon, Lenin, Stalin, Mao, ...
|
Citaat:
|
Citaat:
Zou er eens graag naar toe gaan namelijk ... |
Citaat:
|
Citaat:
Nazi-aanhangers zoals Laplasse wel. Nu ja, gelukkig niet door iedereen, enkel door Vlaams-nationalisten die fier zijn op hun zwart verleden. |
Citaat:
Zij is wel veroordeeld voor verklikking omdat zij aangifte deed aan de vijand van een werkelijk feit dat de verzetslieden kon blootstellen aan opsporingen,vervolgingen of strengheden. Dat werkelijk feit is de aangifte dat haar zoon werd aangehouden Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ernstig, als die daar Napoleon eren voor zijn oorlogen, dan is dat (om het vriendelijk te zeggen) gewoon belachelijk. |
Citaat:
Misschien kunt u ook even Napoleon's tombe In Parijs gaan bekijken. Allemaal officieel vereerde figuren. Hier gaat het m.i. om een private herdenking van Irma Laplasse. Hoewel ik, in tegenstelling tot u, meer waardering heb voor het werk van Van Isacker voel ik zelf hoegenaamd geen behoefte om Irma Laplasse te herdenken (zij vertegenwoordigt mij niet en is zeker niet voor mij en voor het Vlaanderen dat ik voorsta gestorven). Evenmin voel ik de behoefte om hier een hele polemiek over op te zetten of allerlei grote woorden (bv. "oorlogsmisdadiger") die nergens op slaan uit de kas te halen. Er lopen hier overigens ook mensen rond die zelfs Hitler hederdenken, of Hess, Stalin, Ceacescu, en talloze andere weinig smakelijke persoonlijkheden. |
Citaat:
In Moskou ben ik het Lenin Mausoleum gaan bezoeken. Op z'n minst een onvergetelijke ervaring. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb persoonlijk weinig boodschap aan dit soort nostaligici die niets willen geleerd hebben uit de fouten van het verleden. Maar dat is hun probleem, niet het mijne. |
Citaat:
|
Vrij belachelijk, in plaats van het over de herdenking te hebben en hoe belachelijk het wel niets is om een oorlogsmisdadiger te herdenken. Schuiven ze hier alle verantwoordelijkheid weg en beginnen ze over communisme. Dat, hoewel het even belachelijk is als deze herdenking, niets met deze thread te maken heeft. Tja,als je je eigen gebreken niet in het daglicht wilt stellen, dan focus je maar op andere dingen. Dat is ook een tactiek natuurlijk
|
Een vraagje aan de Vlaams-nationalisten.
Waarom blijven jullie maar dwepen met dit soort foute figuren(kom nu niet af met REX, Degrelle en het Waals Legioen met de Belgische vlag. Geen enkele mainstream Belgicist dweept daarmee). sommigen hebben eenmaal een geprobeerd om zich te excuseren(op een van die IJzerfeestjes) en dat is bij de meeste Vlaams-nationalisten niet echt op gejuich onthaald. |
Idd, fisherman, pertinente vraag.
|
Wat een rhetorische vaseline gaan we nu wel niet voorgeschotelt krijgen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Over selectieve verdraagzaamheid gesproken... |
Kijk, bij iedere politieke liquidatie verhef je die persoon en diens gedachtegoed tot martelaarschap.
Jammer genoeg is de repressie zéér ver gegaan, met de doodstraf als hoogste strafmaat. Men had amnestie kunnen geven aan collaborateurs die berouw toonden, maar in plaats daarvan heeft men een heksenjacht geopend. En van elke actie komt er reactie, een voedingsbodem van ongenoegen in de Vlaamse Beweging en het ontstaan van het Vlaams Blok zijn er gevolg van. Vandaar mijn besluit: STOP elke vorm van politieke liquidatie ! |
Citaat:
Lid vh Geheime Leger oid. In het herziene proces werd IL trouwens niet ter dood veroordeeld. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be